Sevgimizdən usanmayaq...
I yazı
Ünlü
çex rejissoru Miloş Formanın "Amadey" filmində
maraqlı bir epizod var: kraliçanın şərəfinə
kiçik bir melodiya bəstələmək
tapşırığı alan saray bəstəkarı
Salyeri bütün gecəni piano arxasında oturub Allaha
yalvara-yalvara, ondan kömək diləyə-diləyə səsləri,
necə deyərlər, əlifba qaydasında bir-birinə
calayaraq öz istedadına uyğun ortabab bir melodiya bəstələyir
(və Allaha dua edir ki, onu köməksiz qoymadı).
Ertəsi
gün sarayda keçirilən təntənəli mərasimdə
Salyeri bir qalib ədasıyla piano arxasına keçib yazdığı
melodiyanı şövqlə ifa etməyə başlayır və
elə bu məqamda da qəribə bir olay baş verir -
gecikdiyi mərasimə az qala yüyürə-yüyürə
tələsən gənc Amadey (Motsart) həmin melodiyanı
yolda ikən eşidib elə qaça-qaça da onun əyər-əskiyini
təshih edir, salona Salyerinin solğun melodiyasının yeni -
parlaq variantını zümzümə edə-edə daxil
olur. İçəridəkilərin təkidi ilə piano
arxasına keçib həmin melodiyanı daha mükəmməl
tərzdə urvata salanda, səslərin əvvəlki primitiv
düzümündə vurğuların yerini dəyişib,
musiqi tekstinə yeni "durğu işarələri" əlavə
edib yeni ahəng yaradanda isə mərasimin bütün
iştirakçılarının matı-mutu quruyur və əlbəttə
ki, Salyerinin həm də gözləri kəlləsinə
çıxır.
Motsartın
sonda onun məhvinə səbəb olan qeyri-adi istedadı,
Salyetinin isə onu dəlixanaya aparan paxıllığı
öz yerində, amma bu kadrların dolayı yolla
çatdırdığı həqiqətlərdən biri də
budur ki, yaradıcılıq hamının getdiyi yolun
müsafiri olub, onların dediklərini elə köhnə ləhcədə
təkrarlamaq, başqaları kimi düşünmək,
kanonların, stereotiplərin çərçivəsində
nə isə bir "hoqqa
çıxarmaq" üçün çabalar,
boş-boşuna vurnuxmalar deyil, əksinə, öz
azadlığını reallaşdıraraq, deyilməyənləri
demək cəhdidir. Baxın: Salyeri səsləri klassik sxem
üzrə, nə vaxtsa başqalarına uğur gətirmiş bir
ardıcıllıqla düzüb, özünün də
uğur qazanacağına inanırdı. Motsart
isə əkinə, səslərin Salyerisayaq nizamını
pozub, onları bir-birinə qarışdırıb əvvəlcə
xaos, sonra isə bu xaosda yeni - daha mükəmməl nizam,
harmoniya yaradırdı.
Motsartın bütün yaradıcılığı,
dahiyanə əsərləri onun ipə-sapa yatmayan daxili
azadlığının, Salyerinin sayca çox olan əsərlərinin
uğursuzluğu isə onun quluna çevrildiyi
paxıllığının ifadəsi idi.
Mən Motsartı da, Salyerini də illərin o tayında
qoyub öz məkanımıza, indimizə qayıtmaq istəyirəm.
Düşünürəm
ki, son zamanlar Firəngiz Əlizadə, Aygün Səmədzadə,
Sevda Ələkbərzadə fenomenləri istisna olmaqla, Azərbaycan
musiqi cameəsindəki qarma-qarışıqlıq,
hay-küy fonunda hökm sürən darıxdırıcı
sükutun əsas səbəbi yaradıcılıq
üçün hava və su kimi vacib olan həmin o daxili
azadlığın qıtlığıdır. Qəribədir
ki, praktiki olaraq azadlıq, suverenlik yoxsulluğu
yaşadığımız sovetlər dönəmində
bizim istər klassik musiqini, istər estrada sənətini, istər
instrumental, istəsə də vokal
ifaçılığını - fərqi yoxdur - təmsil
edən sənətkarlar bu mənada daha azad (və məsuliyyətli)
idilər və bu azadlıq bizə Ü.Hacıbəyov,
Q.Qarayev, F.Əmirov, A.Məlikov, F.Əlizadə, V.Mustafazadə
kimi yenilikçi, orijinal düşüncəli sənətkarlar,
dünyanı gəzib dolaşan neçə-neçə sənət
incisi bəxş elədi; əsrin əvvəllərində
musiqi dünyasına muğam-opera janrını
(Ü.Hacıbəyov) bəxş edən Azərbaycan az sonra
simfonik muğam (F.Əmirov), muğam-caz (V.Mustafazadə) kimi
yeni janrların doğulduğu bir musiqi məmləkətinə
çevrildi; Q.Qarayev saz havalarının ritmlərini, ahəngini
simfonik musiqiyə qovuşdurdu (II simfoniya), Ü.Hacıbəyov
aşıq havalarının, A.Məlikov kiçik həcmli
"Humayun" muğamının ladında dünya opera və
balet sənətlərinin incilərini yaratdılar; Firəngiz
xanım məşhur "Habilsayağı"nı məhz
həmin dönəmdə yaratdı, C.Quliyev simfonik musiqiyə
zurna dilini həmin illərdə gətirdi. Mən hələ
instrumental muğam ifaçılığını
durğunluqdan, yerində saymaqdan xilas edən tarçı H.Məmmədovun,
estrada sənətimizin beşiyi başında dayanan
T.Quliyevin, habelə Polad Bülbüloğlunun, "Qaya"
kvartetinin, F.Kərimovanın...
etdiklərini demirəm.
Bəs indi bizə nə
olub?
Nə üçün XXI əsrin yeni musiqi
düşüncəsinin yarandığı, yeni musiqi
obrazlarının doğulduğu çağımızda uzaq
məmləkətlərdə atılan topların səsinə
doğru-düzgün reaksiya verə bilmirik?
Deyə bilərlər ki, bu, təkcə Azərbaycan
musiqisinin problemi deyil, bütün dünyada gedən proseslərin
həm də musiqi sahəsində təzahürüdür. Amma mən bu
çaşqınlığın səbəbini
yaranmış vəziyyətə münasibətdə ictimai
şüurumuzun sərgilədiyi 2 səhv baxışda - 2
tendensiyada görürəm: əldə etdiklərimizə,
nail olduqlarımıza yersiz aludəçilikdə, həddini
aşmış pərəstişdə və əksinə, indi
yaratdıqlarımızın dişsizliyinin səbəbini
indiyə qədər yaratdıqlarımızın "dəyərsizliyində"
axtarmaqda. Yox, deyəsən unutdum - 3-cü bir yanaşma modeli
də var: hər şeyin yaxşısını ancaq kənarda
axtarmaq, özgə havasına oynamaq üçün sino getmək,
bəhsə girmək, yeni heyranlıq, pərəstiş
obyektlərini ancaq dışarıda görmək...
Dəyərlərə heyranlıq, sayğı ifrat həddi
keçəndə həqiqətən də böhran baş
verir, bizim bu hüdudsuz sayğımız sabun
köpüyü kimi şişib partlayır və ortada bu
partlayışın səsindən başqa heç nə
qalmır.
"Bizim yaratdıqlarımız dünyada yarananların ən
yaxşısıdır", "Biz şair xalqıq",
"Bizim muğamımızdan yoxdur", "Musiqiçilərimiz
filan ölkədə filan zirvəni fəth etdilər"
kimi ibarələri yeri gəldi-gəlmədi dönə-dönə
təkrarlamaq, sağa-sola səpələmək əslində,
bu dəyərlərə hörmətsizlikdən, onları dəyərdən
salmağa yönəli qeyri-iradi çabalardan başqa bir
şey deyil. Amma bu cür yanaşma həm də
aldanışdır. Elə bir aldanış ki, onun
işığında dünyanın ən böyük
müğənniləri, ən dahi musiçiləri
Bakıda yaşayır, ən yaxşı tamaşalar Azərbaycanda
oynanılır, ən müqtədir aktyorlar bizdə
doğulur... Dünənki uğurlara bu sayaq psevdosevginin
parıltısında "Arşın mal alan" filmi az qala
kino yaradıcılığının zirvəsi kimi
görünür (mən bununla həmin filmin bədii-estetik dəyərini
qətiyyən şübhə altına almıram!),
bütün dünya işini-gücünü buraxıb, sanki
gündə 3 dəfə muğama qulaq asmaqla məşğuldur
(bu sətirləri yazan bəndənizin ən çox sevdiyi
musiqi məhz muğamlarımızdır!) və s. və i.a.
Və nə yazıq ki, kimsə düzgün yolu tapmağa
mane olan bu mifləri dağıtmaq, düşüncə tərzimizdəki
xaosu birlikdə nizama salmaq üçün fikir debatına cəhd
edəndə olur milli-mənəvi dəyərlərə arxa
çevirən nadan. Bu, bir qədər
yumşaq desək, düşüncə yoxsulluğudur. Çünki alternativ (pozitiv) yanaşmaların
qarşısını kəsməkdən, düşüncəni
buxovlamaqdan başqa heç nəyə xidmət etmir - milli dəyərlərə
vurğunluq imici yaratmaq naminə koloritli naxışlarla bəzədilmiş
bir görkdə zühur etsə də.
İnsan gündəlik həyatda, məişətdə
də öz sevgisindən, məhəbbətindən usanmamaq
üçün daim onun yeni ifadə formalarının, təzahür
variantlarının axtarışındadır. Unutmayaq ki, sevginin hər iki
qütbü - sevən də, sevilən də hər gün
eyni ahəngdə təkrarlanan "Mən səni sevirəm"
ismarıcının səmimiyyətinə inanmayacaq, hətta
tədricən bu sevginin olmasına da şübhə edəcək.
Nəyəsə
aludə olmaq, ona heyranlıq cazibəsindən çıxa
bilməmək sonda narsizimə gətirib
çıxardığından insanı öz sevgisindən
bu sayaq usandırır, bezdirir, düşüncənin
axtarış impulslarını tükəndirib, onun qapalı
dairədən geniş meydana çıxmasını çətinləşdirir
- necə ki, adı çəkilən filmə artıq
bayağılaşmış sevgimizlə kino sənətimizin
yeni yüksəlişi naminə yeni iddialar sərgiləyən
gəncləri görməyəndə, muğamı hamı
kimi yox bir qədər fərqli oxumaq istəyən gənc xanəndələri
pərt edib "Get filankəslərin lentlərini dinlə,
onlar kimi oxumağı öyrən" deyiləndə,
"Musiqini yalnız
filankəs kimi yazmaq", "Şəkli
yalnız bəhmənkəs kimi çəkmək
lazımdır" kimi diskurslara söykənən və
düzgünlüyü guya şübhə doğurmayan
strateji xətt cızılanda sənətimizə xidmət
yox, antixidmət göstərildiyinin fərqinə
varmırıq.
Yuxarıda dediyim 2-ci tendensiyanın yaranmasına rəvac
verən, onun mövcudluğunu şərtləndirən də
elə bu fikir spekulyasiyasıdır. Yenilikçi roluna girmiş bir qrup
qaragüruhun fikrincə, bütün bəlaların səbəbi
sən demə, keçmişdə yaratdıqlarımızdır,
bizi axtarışlardan qoyan, yeni nə isə
yaratmağımıza mane olan sən demə, sovet dönəmində
çəkilən filmlər, oxunan mahnılar, kədərlə
dost olub ağrılarımıza ağı deməklə məşğul
olmağımızın baiskarı "kədərli"
muğamlarımızdır və guya onları - bizi sivil
dünyaya qovuşduran yolumuzdakı bu "maneələri"
birdəfəlik yox edən kimi möcüzə baş verəcək
- musiqinin də, kinonun da, teatrın da, ədəbiyyatın da
ən avanqard qolu bizdə yaranacaq. Bu inkarın,
protestin obyekti konkret əsərlər ətrafında yaranan
miflər olsaydı nə vardı ki? Ünlü
filosofumuz Niyazi Mehdi məsələnin bu tərəfinin
pozitiv cəhətlərini öz yazılarında incəliklə
açıb göstərib. İnkarın
ünvanı hansısa əsər, yaxud onun müəllifi
yox, həmin əsərə, müəllifə münasibətdə
formalaşan və artıq həmin əsəri urvatdan
saldığına görə ziyana işləyən təsəvvürlər
olduqda bu cür yanaşmanın pozitiv enerjisi barədə
Niyazi müəllimin dedikləri şübhə doğurmur.
Alimin dediyi kimi, bayağılaşmış
sevgi bu sevginin obyektini də bayağılaşdıranda sənətdə
dekostruksiya - yəni söküb yenidən yığmaq kimi
maraqlı bir hadisəyə impuls yaranır. Bunu nəsrimizdə
Kamal Abdulla, İlqar Fəhmi, kinomuzda V.Mustafayev çox məharətlə
etdilər, streotip düşüncələr, şablon
meyarlar səltənətində inqilab edib bəzi mifləri
dağıtdılar, necə deyərlər, valın arxa
üzünü çevirdilər, amma hay-küy salmadan,
zövqlə, heç kimin heysiyyətinə toxunmayan bir ərkanla.
Pərəstiş
obyektinə total nifrət yaratmaq cəhdi qəhrəmanlıq
deyil, əksinə, gücsüzlüyün başqa bir formada
təzahürüdür. Pərəstiş
sindromundan yaxa qurtarmağın
daha düzgün yolu var - həmin o obyekti öz təsəvvüründə
bir növ "öldürüb" yeni nəfəsdə,
yeni simada diriltmək! Üzeyir bəyin
"Arazbarı"sı, muğam fantaziyaları,
F.Əmirovun simfonik muğamları, V.Mustafayevin
muğam-cazı bu aktın pozitiv, yaradıcı
enerjisini nümayiş etdirən misilsiz örnəklərdir.
Odur ki, işlətdiyim "öldürmək"
sözünü hərfi mənada başa düşmək
lazım deyil. Mən əslində, obyektin özünün
yox, onun ətrafında yaradılmış gərəksiz sədlərin
yox edilməsindən danışıram. Söhbət "dədə-baba"
qaydası düşüncəsinin artıq bir çox
hallarda işə yaramayan, düşüncə
sayrışmalarına əngəl olan
tör-töküntülərinin ölümündən
gedir. Artıq sözün mənfi mənasında
zövqümüzü idarə edən paradiqmaları nəzəri
müstəvidə dağıtmağa həvəsimiz
qalmayıbsa, onda əməli işə keçmək - bu
ehkamların kökündə dayananları söküb yenidən
yığmaq lazımdır. Belə olanda
yeri gəldi-gəlmədi özgələrin
çaldığı hər havaya oynamaq, çuxa tikəndə
bezi kənarda axtarmaq (heç onun keyfiyyətini yoxlamadan),
"Biz buna qadir deyilik" kimi sarsaq xülyalara dalmaq mənasız məşğuliyyətə
çevrilər və başa düşərik ki, məsələn,
dünya miqyasına çıxarıla biləcək
film çəkə bilməməyimizin səbəbi o
deyilmiş ki, bizdə nə vaxtsa "Əhməd
haradadır" kimi film çəkiblər, səbəb - elə
bu cür yanaşmanın, bu düşüncənin
özüdür.
Vaxtı
keçmiş dəyərlərə, vaxtilə
yaradılanlara pataloji nifrət, sayğısızlıq ona
yersiz pərəstiş, heyranlıq qədərində təhlükəli
və perspektivsiz yoldur. Onları meydandan,
gündəlikdən çıxarmaq üçün
alternativ yaratmaq, çatışmayanı reallığa
çevirmək lazımdır, necə ki, son illər vokal sənətimizdə
bunu Sevda Ələkbərzadə edir - özü də
başını aşağı salıb səssiz-küysüz,
öz adı, ifası ətrafında ajiotaj yaratmadan, bir
çoxları kimi "filosofluq" etmədən.
Bu təvazökar
xanımın qədim musiqi irsimizə,
muğamlarımıza, xalq mahnılarımıza, eləcə
də köhnə bəstələrə yanaşma tərzindəki
yeniliklər, onlarda illər boyu nəzərdən kənarda
qalmış şifrələri, kodları açıb
gündəliyə gətirməsi, Azərbaycan musiqisini XXI əsrin
yeni avanqard musiqisi dilində danışdırması
sözün yaxşı mənasında heyrət doğurur. Sevda xanım
xalq mahnılarımızın, xüsusilə muğamlarımızın -
çoxlarının yalnız kədər, qüssə
simvolu hesab etdiyi bu örnəklərin gizlində
qalmış hücrələrini
nağıllarımızdakı 40-cı otaq timsalında fəth
edərək yeni nəfəslə, yeni simada doğuluşuna
can atır və buna nail olur.
Əlbəttə,
Sevdanın gördüyü işin əhəmiyyəti
yalnız nə etməsində yox, həm də necə etməsindədir...
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2020.- 12 fevral.- S.22.