Başsızlığın
başdaşı
Səyyad
Aran "Körpü" (1983), "Soyuq günəş"
(1996), "Sandıqda qalan muştuluq" (2012), "Sazaq"
(2016) kitablarında
toplanmış hekayə və povestlərindən
sonra həm öz ədəbi tərcümeyi-halını, həm
də xüsusilə klassik ənənələrə sədaqət
baxımından sözün
böyük mənasında mənsub olduğu Azərbaycan ədəbiyyatını
yeni bir romanla zənginləşdirdi
("Başdaşı", Bakı, 2020).
Doğrudur,
müəllif qeyd edir ki, romanı qələmə almağa
2013-cü ildə
başlamış, 2019-cu ildə isə onun son nöqtəsini
qoymuşdur, ancaq yazıçının yaradıcı şəxsiyyətinə, dünyagörüşünə və
maraq dairəsinə az-çox
bələd olan hər kəs əsərin
elə ilk səhifələrini çevirdikcə aydın hiss
edir ki, burada təxminən otuz
illik bir bədii təfəkkür
enerjisi süxurlaşıb. Və əsas da odur
ki, ya mövzunun xarakterindən, ya da müəllifin
üslubundan (görünür, hər ikisindən) irəli gələrək
roman, nə qədər istedadlı olursa-olsun, bir yazıçı
qələminin məhsulu olmaq miqyasından kənara
çıxaraq bir dövrün (və nəticə etibarilə,
bir xalqın!) əsərinə çevrilib. Buna ədəbi
yaradıcılıqda, ümumən
yaradıcılıqda epik rezonans deyirlər. Belə əsərlər,
bir tərəfdən, milli ictimai fikri bütün genişliyi
ilə ifadə edirsə, digər tərəfdən,
onun hərəkətinin strateji
istiqamətlərini müəyyənləşdirməklə
hər hansı sosial yanılmalar qarşısında mənəvi-əxlaqi
kodeks olaraq dayanır. Və belə hallarda qələm postmodernist cərəyanların
gözqamaşdırıcı üslub sayrışmalarına
yox, epik həqiqətə işləməklə milli ədəbiyyatın
bilavasitə özünü yaradır.
Əlbəttə,
bizdə ən yeni tariximizin "düyün nöqtəsi"
olan Qarabağ hadisələri - erməni təcavüzünün
doğurduğu siyasi, sosial, mənəvi problemlər (o
problemlər ki, uzun illərdən sonra əldə edilmiş
müstəqilliyimizdən lazımınca faydalanmağa
aqressivcəsinə mane olur), dünyanı idarə etmək məsuliyyətini
öz üzərinə
götürmüş beynəlxalq təşkilatların həmin
problemlərə, ümumən erməni təcavüzünə
"çoxmənalı" (və çox hallarda
spekulyativ) münasibəti barədə az yazılmayıb, həm
publisistikada, həm poeziyada, həm nəsrdə, həm də
dramaturgiyada (bu ədəbi növləri ona görə
xüsusi fərqləndiririk ki, hər birinin öz ideya-estetik
mizanı, hadisələrə münasibətdə
özünəməxsus yanaşma, idrak- şərh
maneraları mövcuddur) xalqımızın başına gətirilmiş faciələrin
miqyası kifayət qədər təfərrüatı ilə
təsvir edilmişdir. Lakin yeni roman -
"Başdaşı" sayca çox olmayan o əsərlərdəndir
ki, burada müəllif biri digəri ilə məzmun-mahiyyətcə
sıx bağlı olan bir sıra yığcam, bunula belə,
son dərəcə səciyyəvi
detal- epizodlara əsaslanaraq,
80-ci illərin sonu, 90-cı illərin əvvəllərində
düçar olduğumuz fəlakətlərin təfərrüatından çox
səbəblərinə varır.
Heç
şübhəsiz, bu səbəblərdən birincisi nə
zaman, nə də məkan məhdudiyyəti tanımayan erməni
fitnəkarlığıdır ki, qriqoriyan kilsəsinin
ideoloji "yolgöstəriciliyi", erməni ticarət
burjuaziyasının ardıcıl maddi təminatı və
imperialist maraqların vaxtaşırı dəstəyinə
arxalanaraq, tarix səhnəsinə çıxdığı
dövrlərdən dünyanı şovinizmin ən mənfur
təzahürlərilə zəhərləməkdə,
xalqları qana çalxamaqdadır.
Xəyal qırıqlığına uğrayaraq guya qədim dövrlərdə "dənizdən
dənizə" (?) hansısa dövlət yaratdıqları
barədə nəsildən nəslə
nağıllar uydurmuş ermənilərin həmin xəstə
təsəvvürün təsiri altında fürsət tapan
kimi "vətən" deyib burnunu onun-bunun yurd- yuvasına soxmağı da çoxdan məlumdur...
Lakin etiraf etməliyik (və romanın ideyası da bundan ibarətdir)
ki, əsas səbəb bütün bunları bilə-bilə,
əsrlər boyu
erməni fitnəkarlığının tələsinə
düşə-düşə
yenə də dərs almamağımız, düşməni
saymamağımız, yersiz (və sadəlövh) mənəm-mənəmlik
nümayiş etdirərək həmişə fərdi qəhrəmanlığa
ümid bəsləməyimizdir.
Erməni
təcavüzü, eləcə də onu müşayiət (və
müdafiə) edən beynəlxalq
antiazərbaycan "maraqlar"ı o zaman baş
qaldırdı ki, Ümummilli lider ölkəyə rəhbərlikdən,
demək olar ki, uzaqlaşdırılmış, xalq sahibsiz,
yiyəsiz, başsız qalmışdı... 80-ci illərin sonu, 90- cı illərin
əvvəllərində cərəyan edən hadisələrin
"mətbəx"inə bir publisist-ictimai xadim kimi dərindən
bələd (hətta həmin
hadisələrin bilavasitə iştirakçısı) olan Səyyad
Aran göstərir ki, bu cür genişmiqyaslı fitnəkarlığın qarşısına nə
"dayandoldurum" quş
tüfəngləri, nə də ayrı-ayrı vətənpərvərlik
təşəbbüsləri ilə çıxmaq olardı. Hansının xaricdən, hansının isə
daxildən gəldiyini müəyyənləşdirməyin
özünün belə asan olmadığı
saysız-hesabsız təxribatlara sinə gərmək
üçün, ilk növbədə, milli birlik lazım idi
ki, məhz o çatışmırdı.
Romanda
başsızlığın ən azı üç məqamı
təsvir edilir ki, onlardan ən əsası ölkənin mərkəzində
- Bakıda gedən hakimiyyət davasıdır. Və bu dava
elə bir vulqar hal alır ki, adətən, yuxarılarla
hesablaşan rayon camaatının da rişxənd hədəfinə
çevrilir: "A rəhmətliyin uşağı, hələ
torpaqlarımızı ermənilərdən alın, ondan
sonra o qreslolar,
o vəzifələr, o da sizlər... Əşşi, bir
ağlınızı başınıza yığın daa! Sözünüz bir-birinizin boğazından
ötsün, dəə!"
İkincisi,
yerlərdə təcavüzdən müdafiəni öz
üzərinə götürmüş az- çox sağlam
qüvvələr silah, ərzaq, geyim, yaralıların
müalicəsi, qaçqınların müvəqqəti də
olsa yerləşdirilməsi kimi zəruri ehtiyacları ödəmək
imkanından tamamilə məhrum
olduqlarına görə, hər kəs müharibəni, demək
olar ki, təkbaşına aparır.
Və nəhayət,
hərc-mərclikdən istifadə edən mənfəətpərəst
yaramazlar nəinki arxa, ön cəbhədə də meydan
sulamaqdan çəkinmirlər...
Səyyad
Aranın müşahidələri nə qədər ictimai gerçəkliklərə
dayansa da, "Başdaşı" məhz bədii
idrakın məhsuludur. Və bu bədiilik çox münbit
etnoqrafik, etnopsixoloji və etnolinqvistik zəmində təzahür
etdiyinə görə səmimi, inandırıcı və təsirlidir... Təcavüzün
başlanğıcında qonşu erməni kəndinə əsir
düşmüş Yəhya kişi, Yerevandan gəlmiş saqqallılara
xoş gəlmək üçün onu təpikləyən
erməni dığasına deyir: "Ə, Avetis, atan Arturla
bir ton çörək kəsmişik, çay
içmişik. Qansızlıq eləməyin.
Güllə atmamışam, adam
öldürməmişəm. Heyvanlarım
azıb, onların dalınca gəlmişəm. Məni niyə
öldürürsünüz? Adam
olun". Və cavabında eşidir: "Türki
şandığa! Biz adamıq. Adam olmayan sizlərsiz. Həmişə
başımıza bəla olmusuz. İllər uzunu bizləri
qapınızda işlətmisiz...
Ən gözəl
qızlarımızı əlimizdən alıb basmarlayıb
aparmısınız, özümüz şişə-şişə
qalmışıq. Daha bəsdir"... Erməni
qonşulardan indiyə qədər görmədikləri əməlləri
görən, eşitmədikləri sözləri eşidən
azərbaycanlılar çox çətinliklə də olsa anlamağa
başlayırlar ki, hansı fəlakətlə
üz-üzə (və tənha!) qalmışlar... "Sabaha
ümid gündən-günə azalırdı... Hamının hər şeydən əli
soyumuşdu. Sanki müvəqqəti yaşayırdılar, elə
bil öz evlərində kirayənişin idilər".
Münaqişələr
gərginləşib, hadisələr çıxılmaz vəziyyət
aldıqca xalq əlini hər yerdən üzüb göylərə
açır, Allaha dua eləməkdən başqa çarə
qalmır... "Allahdan başqa heç kimə borcu və
hesabı olmayan bu kəndə və onun camaatına qıymaq
dünyanın ən böyük günahı
olardı..."
Və
doğrudan da, dünyanın ən böyük günahı baş verir:
başsız qalmış camaat
yurd-yuvasını atıb pərakəndə (və pərişan!) bir halda, bir tərəfdən
erməni həmlələri, digər tərəfdən Əhmədin
oğlu Xasay kimilərin
"qudurması" ucbatından düşdükləri heç
yerdə məskunlaşa bilməyib mərkəzə - Bakıya
axışır.
Əlbəttə, "Başdaşı"
obrazı romana hansısa yardımçı stilistik
çalar, yaxud hadisələrin gedişini tənzimləyən
köməkçi bədii harmoniya
vasitəsi olaraq gətirilməyib. O, ölkəni başına
götürmüş başsızlığa işarədir,
yazıçının semiotik kəşfidir... Qaçhaqaç
elə gözlənilmədən başlayır ki,
el-obasının müdafiəsində şəhid olmuş
nakam Qürbətin
başdaşını məzarı üstə qoymaq mümkün olmur. Ailənin
min bir əzaba düçar olmaq hesabına özü ilə
əvvəl çadır
düşərgəsinə, oradan da Bakıya gətirdiyi
başdaşı romanda tədricən kifayət qədər
mükəmməl bir simvol-obraza çevrilir: üzərində
ürəyi arzularla dolu, vətənpərvər, cəsur, bu
dünyanın "oyunlar"ından çox uzaq olub
öz normal insan taleyini yaşamağa can atan bir gəncin "tərcümeyi-hal"ı
həkk edilmiş başdaşı Bakıda yeni qaçqın qəbiristanlığında qərar
tutur... Məzar Cəbrayılın Sirik kəndində,
başdaşı Bakıda... "Bakı heç vaxt götürmədiyi mənəvi və
psixoloji yükün altına girmişdi. Şəhərin əhalisi
birdən-birə xeyli artmışdı. Yükün
ağırlığından Bakı Antey kimi dizəcən
torpağa girmişdi.
... Xalq öz Xilaskarını
axtarırdı..."
Səyyad Aranın
ustalığı bir də ondadır ki, Xilaskar
axtarışına münasibətdə xalqı bir-birinə qənim kəsilmiş
sosial- siyasi təbəqələrə bölmək, yaxud mənəvi-ruhi
böhranın doğurduğu müxtəlif maraqların
toqquşmasını mütləqləşdirmək kimi, bəlkə
də, zahirən hər hansı effekt
yarada biləcək yüngül yolla getmir, onun
yazıçı-mütəfəkkir stixiyası tamamilə düzgün
təsbit edir ki, müxtəlif maraqlar toqquşsa da,
sosial-siyasi təbəqələşmə baş versə də,
Xilaskarı təbii bir ümummilli intuisiyanın təsiri ilə
bütün Xalq gözləyirdi... Haqlısı da,
haqsızı da; düz yol tutanı da, yolundan azanı da...
Romanın ideya-məzmunundakı (ruhundakı!)
dramatizm, dərin, çoxqatlı detal və təfərrüatların
əyaniliyi, obrazların nitqindəki kolorit imkan verir deyək
ki, "Başdaşı" tarixi (epoxal!) bir filmin senarisi
olmaq baxımından da öz rejissorunu gözləyir.
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 1
iyul.- S.18