Sözümüzün, elmimizin Hüseyn Həşimli
itkisi
Hüseyn
Həşimli... İmzanın özü belə
qarşısına istənilən mənəvi
ağırlıqda təyinləri qoymağa kifayət edir.
Amma bu imzanın qarşısına nə
yazarsaq yazaq, ümumiləşdirib “sadə və səmimi
insan” deməklə hamısını ehtiva edə bilərik.
... Ucqar bir dağ kəndində doğulmuşdu
Hüseyn müəllim. Naxçıvan
Muxtar Respublikasının Culfa rayonunun Teyvaz kəndində.
Hər söhbətində mütləq kəndinin
insanlarından duzlu, maraqlı bir nümunə ilə sözlərinə
şirinlik qatardı. İçindəki
sadəlik və səmimilik də məhz o kənd
insanının daxili dünyasında
daşıdığı saflığından irəli gəlirdi.
Dəyişməyən xarakter sahibi idi. Onu tanıdığım son 20 ildə necə
görmüşdümsə elə də qaldı. 2000-ci ilin sentyabrında Naxçıvan Dövlət
Universitetinin 3-cü kurs tələbəsi ikən ilk dərsində
hansı təəssüratla dünyamıza daxil olmuşdusa,
2020-ci ilin iyun ayında da o şəkildə dünyamızdan
ayrıldı.
Son 7-8 ayda Hüseyn Həşimli ilə bir idarədə
çalışmağın sevincini yaşamaq bizə də
nəsib oldu.
AMEA Naxçıvan Bölməsi İncəsənət, Dil
və Ədəbiyyat İnstitutunun elmi işlər üzrə
direktor müavini kimi əməkdaşların elmi
araşdırmalarına yeni istiqamət verən, ona təqdim
olunan hər məqaləni, hər monoqrafiyanı, kitabı həssaslıqla,
diqqətlə və məsuliyyətlə oxuyan, redaktə edən,
hətta korrektə etməyi də unutmayan, ehtiyac varsa nələri
əlavə etməyi, nələri ixtisar etməyi elmi mədəniyyət
çərvəsində hər kəsə təlqin etməyi
bacaran, heyrət doğuran alim idi.
Filologiya elmlər doktoru, professor, əməkdar elm
xadimi... bu adlar onun zəngin biliyi qarşısında sadəcə
protokol olaraq keçilmiş mərhələ, verilmiş ad və
titullar idi.
Örnək aldığı müəllimi – akademik İsa Həbibbəyli
məktəbinin, qətiyyətlə deyə bilərik ki, ən
ali səviyyəli yetirməsi idi. Vəfatı
günü dəyərli akademikin Hüseyn müəllim
haqqında dediyi bu sözlər nə demək istədiyimi
açıq-aydın ortaya qoyur: “Hüseyn Həşimli
ölkə miqyasında qəbul edilən mükəmməl ədəbiyyatşünas
alim, bütöv və parlaq şəxsiyyət idi. Ali məktəbə qəbul olduğu ilk gündən
ta bu günə qədərki işıqlı və zəhmətkeş
həyatı ilə o, ölkəmizin dövlətçilik
ideallarına və böyük ədəbiyyatşünaslıq
andına sədaqətlə xidmət etmişdir. Hüseyn Həşimlinin ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
və ədəbiyyat tarixinə dair çap etdirdiyi əsərlər
fundamental elmi tədqiqatlardır. O, ədəbiyyatın,
elmin və ictimai fikrin mövcud vəziyyətini dərindən
dərk edən, sabahını da aydın şəkildə
görə bilən və qiymətləndirən mükəmməl
bir Azərbaycan ziyalısı idi. Onun
timsalında mükəmməl alim olmaqla bənzərsiz
müəllim olmaq bir-birini tamamlayırdı. Biz Hüseyn Həşimlinin simasında görkəmli
bir elm adamını, böyük bir müəllimi və
etibarlı bir dostu itirdik”.
Birlikdə çalışdığımız son 7-8
aylıq müddətdə bir də baxardın ki
qapını döydü, içəri keçib oturdu. “Yoruldum, gəldim bir az ədəbiyyatdan,
ədəbi mühitdən danışaq”, - deyərək
söhbətə başlayardı. Təbii ki,
Hüseyn müəllim danışan yerdə, mənə sadəcə
dinləmək və hər dəfəsində yeni nələrsə
öyrənmək qalırdı. Bu zaman
öz tələbəlik illərinə qayıdar, bizə istər
bakalavr, istərsə də magistr zamanı dərs dediyi
günləri xatırlayardı. 3-cü kursda oxuyarkən
yazdığım şeirdə belə bir beyt var idi və ilk
dəfə auditoriyada oxuyandan sonra hər dəfə dərsə
girəndə həmin iki misranı söyləyərək dərsə
başlayardı və açığı, bu mənim
üçün sonsuz bir qürur idi:
Səni dəli
kimi sevdiyim üçün,
Sən sevən dünyanı candərdi sevdim.
Qibtə olunası yaddaş sahibi idi. Klassik ədəbiyyatda
kimdən desəydin, nümunə gətirməyi vardı.
Son aylardakı söhbətlərimizin birində Seyid Əzim
Şirvaninin “Kipriyin bas yarama, qoyma məni qan apara” məşhur
misrasının yer aldığı qəzəli əzbər
dedi, həmin qəzələ bir çox şairlərin, hətta
Şəhriyarın belə nəzirə
yazdığını qeyd eləyənədən sonra, “sən
də yaza bilərsən” əminliyi ilə üzümə
baxdı. Açığı boyun
qaçırmağa çalışsam da, məni elə
inandırdı ki, özüm öz gözümdə xeyli
böyüdüm və elə həmin günün
sabahısı onun istəyi üzrə yazdığım qəzəli
Hüseyn müəllimə oxumaq üçün apardım.
Bir yerdə bəhrin tələbini pozduğumu
və “dadaş, icazənlə “Amma şair yazdığı
hər şeri də ehsan aparar” misrasını belə edək”,
- deyib misranı “Şair öz şeiri ilə ruhuna ehsan
aparar” şəklində düzəltdi. Mən də həmin
qəzəli “dəyərli müəllimim Hüseyn Həşimliyə
Seyid Əzim sovqatı” epiqrafı ilə ona təqdim
etmişdim:
Canını
sevdiyinə hər insan qurban aparar,
Şair öz şeiri ilə ruhuna ehsan aparar.
Gözəlim,
baxma elə, qıyqacı süzgün göz ilə
Baxışın varlığımı min alar, bir can
aparar.
Min yerə
parçalanıb bir ürəyimdən ölürəm,
“Kipriyin bas yarama, qoyma məni qan aparar”.
Kimsə
görməz mənim o göydə axan ulduzumu,
Tanrı da sevdiyini yanına pünhan aparar.
Nə qədər
şeirim ilə vəsf etdiyim gözəl ki var,
Öləndə tabutumu o qədər canan aparar.
Fəqət
eşqiylə dəli olduğum o qəmzəli yar,
Baxıb bu mənzərəyə, özüylə Elxan
aparar.
...
İşləməkdən yorulmayan, hər il
bir neçə ciddi elmi tədqiqatla ədəbiyyatşünaslığa
sanballı töhfələr verən Hüseyn Həşimlinin
“Əli Səbri Qasımov: ömür yolu və
yaradıcılığı” kitabı yenicə çapdan
çıxmışdı və Ələkbər Qərib
Naxçıvanlı haqqında da monoqrafiya üzərində
son tamamlama işlərini aparırdı. Son
zamanlar bu barədə xüsusi şövqlə söhbət
açardı. Hətta ötən ilin
sonlarında Naxçıvan Dövlət Universitetində “XX əsr
Naxçıvan ədəbi mühit” respublika elmi
konfransında da Ələkbər Qərib
Naxçıvanlıdan məruzə eləmişdi. Bu cür dəyərli tədqiqatları
araşdırmaqdan, işıqlandırmaqdan həm də mənəvi
zövq alırdı. Hələ tələbəlik
illərində arxiv və kitabxana fondlarında
çalışan Hüseyn müəllim özü
üçün evində zəngin arxiv yaratmışdı.
“Dadaş, 10 il də gərgin işləsəm, vaxtı ilə
topladığım arxiv materialları üzərindəki
işi bəlkə qurtaram”, - deyərdi. Böyük
ehtimalla övladları onun zəngin arxivinin hansısa dövlət
arxivində əbədi mühafizə olunması
üçün lazımi prosedurları həyata keçirəcəklər.
Hüseyn müəllim, ondan böyüklərin də,
kiçiklərin də daim zəngin bilik dəryasına
üz tutduğu, müraciət etdiyi okean alim idi. Bu yaxınlarda söhbətlərimizin
birində demişdi ki, hazırda əlinin altında redaktə
etdiyi 10 kitab var. Kimisi elmi redaktəetmək üçün,
kimisi ön söz yazmaq üçün, kimisi oxuyub fikirlərini
bildirməsi üçün əsərlərini Hüseyn
müəllimə təqdim etmişdi. Heç
kimə yox deməyən biri idi. Bu ilk
növbədə onun zəhmətdən qorxmamasından irəli
gəlirdisə, digər tərəfdən həmin kitablardan
da nələrsə öyrənmək düşüncəsiylə
bağlı idi. Yəni, bu qədər əhatəli
məlumat sahibi olmasına baxmayaraq daim öyrənməyin tərəfində
olan bir xarakter sahibi idi.
Onu hər gün Naxçıvandakı kütləvi informasiya
vasitələrində görə bilərdin. Ya
Naxçıvan Dövlət Televiziyasında, ya radiosunda, ya
digər televiziya və radiolarda, hansısa qəzetdə,
saytlarda mütləq onunla bağlı ya bir xəbər var
idi, ya özünün bir müsahibəsi, münasibəti,
yaxud yazısı mütləq olardı. Görəsən
bu boşluğu media və mətbuat necə dolduracaq?
Hüseyn müəllimin sonsuz ürəyiaçıqlığı
vardı. Layiq olana qiymətini vaxtında verməyi
bacarırdı. Çox uzağa getmədən,
elə özümdən bir nümunə gətirmək istəyirəm.
2016-cı il idi. Hazırki iş yerimdə
hələ sadə elmi işçi idim. Nə
elmi adım vardı, nə elmi rütbəm. Gözləmədiyim
halda elə bu qəzetdə - “525-ci qəzet”in 20 dekabr tarixli
nömrəsində Əməkdar elm xadimi, professor Hüseyn Həşimli
imzalı bir yazı çıxdı qarşıma və
oxumağa başlayanda kövrəklik və qürur dolu bir
hisslə dolxsundum. “Elmi-ədəbi
düşüncənin imkanları və uğurları”
adlı böyük bir yazıda Hüseyn Həşimli
keçmiş tələbəsi Elxan Yurdoğlu-Məmmədovdan
– yəni məndən maraqla bəhs edirdi. Elə o an telefonuna zəng edib minnətdarlığımı
bildirəndə öz tövrünü pozmamış, sanki
böyük biri haqqında yazı yazıbmış kimi bir
hisslə məni daha da çox sevindirmiş və gələcək
fəaliyyətimdəki işlərimdə qazanacağım
uğurlara əmin olduğunu söyləyərək hədsiz
şəkildə həvəsləndirmiş və
özünəinamımı yüksəltmişdi. Həmin
yazıdakı bu cümlələri sadəcə öz tələbəsinə
hədsiz inam bəsləyən və özü də
böyük ürək sahibi olan biri ürəkaçıqlığı
ilə ifadə edə bilərdi: “İstedadlı və məhsuldar
qələm sahibi Elxan Yurdoğlunun elmi və ədəbi
düşüncəsi geniş imkanlara malikdir. Və
ən önəmlisi odur ki, bu genişlik keyfiyyətin zəifləməsi
hesabına baş vermir. Elxan Yurdoğlu-Məmmədov
həm şair, həm tədqiqatçı, həm də tərcüməçi
kimi səmərəli və dəyərli əsərlər
ortaya çıxarır (buraya onun aktual mövzularda qələmə
aldığı publisistik məqalələri də əlavə
etmək yerinə düşər). Bütün
bunlar isə Elxan Yurdoğlunun yurda, xalqa əsl övlad sədaqəti
və məhəbbəti ilə ziyalı xidmətinin
danılmaz göstəriciləridir”.
Hüseyn Həşimli hər kəsin sayğı
göstərdiyi sadə və səmimi bir müəllim idi. Dərs demədiyi
tələbələrin belə onun gedişinə göz
yaşları tökəcək qədər
üzüldüyü bir müəllim. Dərs
dediyi tələbələri isə sadəcə
ağlamadılar, doldurula biləməyəcək bir
boşluğa təəssüflü yanğı ilə
bağırdılar. Bu gün ölkəmizin
istənilən nöqtəsində Hüseyn Həşimlinin
tələbəsi olmuş çoxminli ədəbiyyat
sevdalılarının, filoloq müəllimlərin və tədqiqatçıların
bu sahəyə sevgilərinin formalaşmasında onun
danılmaz əməyi var.
Hüseyn Həşimli həm də ictimai-siyasi
mühitdə öz sanbalı olan şəxsiyyət idi. Naxçıvan
Muxtar Respublikası Ali Məclisinin dörd
çağırışda deputatı seçilmişdi.
Ölkədə gedən ictimai-siyasi proseslərə
özünəməxsus ciddi münasibəti ilə diqqəti
cəlb edərdi. Hadisələrə
analitik şərhləri ilə ciddi təhlil qabiliyyəti
olan ictimai fiqur kimi sözünə etibar edilərdi.
Onun
dünyadan köçdüyü gün – 20 iyun 2020-ci il bütün KİV, sosial şəbəkələr
bu xəbərə inanmaq istəmədiklərini ifadə edən
statuslarla dolu idi. 55 yaş nə yaşdır
ki, bu həyat üçün. Həm də
bu cür daim işləyən, tədqiqat aparan, hamıya əl
tutan, gücündən artığını sərf edən
bir alim üçün 55 yaş nə yaşdır ki.
Baxmayaraq ki, o, 55 yaşına ömrünün ikiqatına bəs
edəcək zəngin irs qoymağa nail
olmuşdu.
Açığı, darmadağın düşüncələr
içində bu yazını hardan başlayıb, harda bitirəcəyimi
bilmirəm. Çünki biz hələ kimi itirdiyimizin fərqində
deyilik. Hüseyn Həşimlinin növbəti yarım əsrdə
doldurulması çətin olan boşluğunun mənəvi
çəkisini hesablamaq da hələ ki, mümkün
deyil.
Baxışlarımı bilgisayarın ekranındakı
bir sərgidə çəkdirdiyimiz qoşa şəklimizdə
dondurub yaddaşımı işə salıram. Hər dəfə avtoqrafla
mənə hədiyyə elədiyi elmi əsərləri
yaddaşımda sıralanır: "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni lirik janrlar", "Azərbaycan poeziyasında sonet və
terset", "Avropa lirik janrları və Azərbaycan ədəbiyyatı",
"Hüseyn Cavidin lirikası və Avropa poetik ənənələri",
"Əli Səbri", "Əli Məhzun və
"Ədəbiyyata dair" əsəri", "Fərhad
Ağazadənin "Ədəbiyyat məcmuəsi"ndə
ədəbi-elmi fikir", "Səid Səlmasi", "Məmmədəli
Sidqi və "Şeypur" jurnalı", "Bağır
Cabbarzadə. Bir yetimin naləsi",
"Əlabbas Müznib. Ürək
yanğısı", "Əlipaşa Səbur Hüseynzadə.
Zümzümə. Düşüncə
yarpağı", "Yeni füyuzat" jurnalı
(1910-1911-ci illər)", "Şeypur" jurnalı
(1918-1919-cu illər)", “İzzəddin Həsənoğlunun
ədəbi irsi”, “Naxçıvanlı yazıçılar
və “Məktəb” jurnalı”, “Bir tərcümənin
taleyi”, “Azərbaycan xalq cümhuriyyəti dövründə
satirik poeziya”, “Azərbaycan dilində lirik poeziyanın
inkişaf yolu”, “Azərbaycan ədəbi mühiti və
türk dünyası”, “Azerbaycan mensur şiirinin tarihi”(Ankara),
“Şeypur” jurnalı və ədəbi tarixi həqiqətlər”,
“Əli Səbri Qasımov: ömür yolu və
yaradıcılığı” və
xatırlamadığım neçə-neçə
kitabları. Bu sıra elə bir bu qədər də
uzanacaqdı və uzana bilərdi...
Yazımı professor Nizaməddin Şəmsizadənin
Hüseyn müəllim haqqında yazdığı “Ziyalı
mənəviyyatı – alim zəkası” məqaləsindəki
bu fikirlərlə tamamlamaq istəyirəm. Hər halda professoru professor
daha yaxşı təhlil edə bilər... “Hüseyn
Həşimli yüksək ziyalı mənəviyyatı və
dərin alim zəkasının daşıyıcısı
olan nəcib bir şəxsiyyətdir. Cəmiyyət
belə ziyalıların sayəsində yaşayır, tarix
onların əməlləri ilə yaradılır. Məndə belə bir əminlik var ki, Hüseynin
yazdıqları arxivdə qalmayacaq, yaddaşlara, oradan da hər
şeyi ədalətlə yerbəyer edən tarixə daxil
olacaq. Çünki onun əsərləri
istedadla, zəhmətlə, halallıqla yazılıb, həqiqi
ziyalı mənəviyyatından yaranıb”.
Ruhun şad olsun, Hüseyn müəllim! Sizi
tanıyan ən sonuncu insan da bir gün bu dünyadan
köçəcək. Amma yazdıqlarınız sizi
heç vaxt unudulmağa qoymayacaq...
Elxan
YURDOĞLU-MƏMMƏDOV
525-ci qəzet.- 2020.-
3 iyul.- S.11.