Sözün bayatı rəngi
"Folklorumuzun
ən qədim janrlarından olan bayatı on altıncı əsrdən
etibarən yazılı ədəbiyyatımızda da müntəzəm
şəkildə işlənməyə başlayıb. Yüz illər boyu müxtəlif Azərbaycan şairləri
dolğun, mükəmməl
bayatılar yazmışlar.
Həmin ənənə
bu gün də davam etməkdədir.
Təranə xanımın da
bayatı janrına xüsusi maraq göstərməsi, bu sahədə diqqətəlayiq
nümunələr yaratması
təsadüfi deyil. Çünki onun şeirlərində xalq-aşıq
poeziyasına dərindən
bağlılıq vardır.
Çoxəsrlik zəngin
folklorumuz onun ədəbi yaradıcılıqda
bəhrələndiyi əsas
qaynaqlardandır". Bu fikirlər
mərhum alimimiz - Əməkdar elm xadimi, professor Hüseyn Həşimlinin şair-publisist Təranə
Arifqızının "Sözün
bayatı rəngi"
kitabına yazdığı
ön sözdən götürülüb. "Əcəmi"
nəşriyyatında yenicə
çapdan çıxmış
kitab Azərbaycan və Naxçıvan folklorşünaslığına yeni töhfədir. Kitab haqqında AMEA Naxçıvan
Bölməsi İncəsənət,
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun
Folklorşünaslıq şöbəsinin
müdiri, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent, şair-publisist Elxan Yurdoğlu yazır:
"Son zamanlara
kimi yazılı ədəbiyyat müəllifləri
arasında sanki belə bir düşüncə
var idi ki,
yazıçı sadəcə
nəsr əsərləri
ilə məşğul
olmalı, şair də şeir yazmalıdır. Lakin qloballaşan dünyanın
texniki yenilikləri mənəvi aləmin də çoxşaxəliliyinə
gətirib çıxardı.
İndi şair və yazıçı terminlərindən daha çox ortaq bir məna ehtiva
edən yazar termini daha çox
istifadə edilməkdədir.
Buna səbəb isə yazı sahəsindəki yaradıcı
insanların konkret bir növlə - nəsrlə, yaxud nəzmlə deyil, hər ikisi ilə də məşğul olaraq dəyərli nümunələr
ortaya qoymasıdır.
Artıq şair həm də hekayə, roman yaza bilər, eləcə də nasir müxtəlif mövzulu şeirləriylə
də gündəm yarada bilər.
Bu barədə söz
açmağıma səbəb
isə daha çox şeir kitablarıyla, nəzm nümunələri ilə
tanıdığım Təranə
Arifqızının ötən
dövrlərdə bir-birinin
ardınca nəsr nümunələrinin, xüsəsən
hekayələrinin ayrı-ayrı
kütləvi informasiya
vasitələrində yayınlanması
oldu.
Bu günlərdə
isə Təranə xanım 300-ə yaxın bayatı nümunəsini əlyazma şəklində
təqdim edərək
ona bir mütəxəssis
kimi söz deməyimi xahiş edəndə, düzü,
təəccüblənmədim. Görünür, yaradıcı
insanların daxilindəki
daimi narahatlıq onları ömrün istənilən yaşında
özlərini axtarmağa
sövq edir...
Bayatı janr
etibarıyla, ən sadə kimi görünməsinə baxmayaraq,
ən çətin yaradıcılıq aktıdır.
Hər misrası yeddi hecadan ibarət
olan dörd misrada mükəmməl fikir ortaya qoymaq,
dərdi anlatmaq, sevinci göstərmək,
acını yaşatmaq
olduqca məharət tələb edir...
Təranə xanımın bayatı dünyasına daxil olanda onun cinaslı
bayatılarının daha
çox olduğunu müşahidə edirik. Bir çox bayatısında yeni cinasların varlığı
diqqətdən yayınmır".
Təranə Arifqızı oxucularının
ondan fəlsəfi şeirlər və yaxud, hekayələr kitabı gözlədiyinə
baxmayaraq, niyə məhz "Sözün bayatı rəngi"nin çapını önə
çəkdiyini belə
açıqlayır: "Mən
rəngli sozlərin sevdalısıyam. Xalçadakı
naxışlara, güllərə
hansı rəng uyğun gəlirsə, mən o rəngə vurulub, ilmələrimi toxumağa başlayıram.
Həm nəzmdə, həm də nəsrdə Tanrının
göndərdiyi, ruhumun
dilləndirdiyi kifayət
qədər janr var. Amma hər
mətn mənim üçün bayatının
içindən keçib,
ondan qidalanıb. Bəzən niyə bu qədər bayatı vurğunu olduğumu soruşurlar. Haradan gəlib, kimdən yaranıb bu sevgi? Bəlkə
rəhmətlik Atikə
nənəmin söz sandığından bəhrələnmişəm?
Tez-tez dilindən eşitdiyim yanıqlı bayatıların
müəllifinin kim olduğunu soruşanda - nə bilim, ay bala, oturub
fikirlənəndə, düşünəndə
adamın ağlına
gəlir, başlayır
söyləməyə. - Və
nənəm asta-asta bayatı dilində çözələnərdi...
Cinaslı bayatılar
mənim üçün
daha çox önəm daşıyır.
Ordakı məna çoxluğunun vurğunuyam...
Mən sadə
bayatı fəlsəfəsini
bütün yaradıcılığımın
fəlsəfəsi hesab
edirəm... Kitabı vərəqləyib, oxuyan
hər kəs bayatının sehirli dünyasından özü
üçün bir damcı nəsə götürəcəksə, bu,
mənim üçün
böyük şərəfdir.
Sözün yeni çalarlarında tezliklə
görüşənədək..."
"Sözün bayatı rəngi" kitabındakı bayatılara
nəzər saldıqca
müəllifin istedadı,
sözə həssaslığı,
bayatı yaradıcılığının
məziyyətləri dərhal
diqqət çəkir:
Əzizim yarım
adım,
Qalıbdı yarım adım.
Alqış qarğışa döndü,
Mən yardan
yarımadım.
Sevdim səni,
bəxt tikəm,
Etdin məni
bəxtikəm.
Ömür keçdi,
gün keçdi,
Daha gecdi
- bəxt tikəm.
Əzizim, gizlə
dərdi,
Dərdi dərd
gizlədərdi,
Öz gülünü
ürəkdə
Qoru sən,
gizlə, dər, di!
Əzizim gülə
yandı,
Od düşdü
gülə, yandı.
Mənim bəxtsiz
bəxtimə,
Yar gülə-gülə
yandı.
Əzizim yarı
canım,
Yarından yarı,
canım.
Özüm özümə
düşmən,
Qalıbdı yarı canım.
Əzizim, ya
da məni,
Satma sən
yada məni.
Bu dünya mənim olar,
Sən salsan yada məni.
Mən aşiq, körpü sına,
Sel gələ,
körpü sına.
Sən bilmədən daş atdın
Ürəyin körpüsünə.
Mən aşiq, yol da mənim,
Dərd, saçım yol da mənim.
Bu qəmli gözlərimi,
Qoymusan yolda mənim.
Təranə Arifqızını bu kitabı münasibətilə
təbrik edir, yaradıcılığında yeni uğurlar arzulayırıq.
Mehri
525-ci qəzet.- 2020.- 4 iyul.- S.17