Ədəbiyyatımızın və ədəbiyyatşünaslığımızın
gerçək fədakarı
Professor Tahirə Məmməd istər monoqrafiyaları,
istərsə də çoxsaylı məqalələri ilə
ədəbiyyatşünaslığımızda öz
imzasını təsdiqləmiş nəzəriyyəçi
alimlərimizdən, ədəbiyyat (...şünaslıq) fədailərimizdən
biridir. Onun monoqrafiyaları və çoxsaylı məqalələri
ədəbiyyatşünaslığımızın nəzəri
problemlərinə, dramaturgiyamızın poetika sisteminə həsr
olunub. Biz isə yazımızda daha
çox görkəmli alimin Hüseyn Cavid
yaradıcılığını əhatə edən
araşdırmaları üzərinə köklənəcəyik,
çünki Tahirə Məmmədin araşdırmaları
ilə Hüseyn Cavid yaradıcılığının
başqa bir tədqiq istiqaməti formalaşır. Böyük mütəfəkkirin mətnlərinə
çoxqatlı sistem kimi yanaşan professor, ondakı
informasiyanın aşkara çıxarılıb müəyyənləşməsi
məqsədilə mətnin elementlərini analiz edir. Tahirə Məmmədin tədqiqatlarına qədər
Cavidin yaradıcılığı əsasən sosial məzmun
baxımından araşdırılmış və mətnin
"gizli sirləri" bir o qədər də diqqət cəlb
etməmişdi. Mətnin
sosiallığının öndə saxlanılması bir tərəfdən
sovet hakimiyyətinin ədəbiyyatşünaslığı
yönləndirdiyi dar cığırla, digər tərəfdən
mətnin təhlil mexanizmində gecikmiş metodlara daha
çox üstünlük verilməsi ilə əlaqədar
idi. Cavidin böyük ideallarını, əsərləri
ilə irəli sürdüyü məfkurəni hiss edib,
görən tədqiaqatçılarımız onu sona qədər
açmaqda ehtiyat edirdilər, bəraət qazanmış
mütəfəkkirimizin əsərlərinin xalqdan uzaq
tutulacağından, əsərlərin üzərinə
"həbs qoyulacağından" çəkinirdilər.
Tahirə Məmmədin Cavid
yaradıcılığı üzərində ardıcıl
tədqiqatları 1990-cı illərin əvvəlindən
başlayır. O, artıq Cavid mətnlərinin yeni
"oxunuşlarını" təqdim etməyə
başlayır. Ayrı-ayrı məqalələrində
maraqlı elmi yeniliklərlə diqqət cəlb edən
müəllif 1999-cu ildə çap olunan "XX əsr Azərbaycan
dramaturgiyasının poetikası" monoqrafiyasında
Hüseyn Cavid, eləcə də müqayisəli şəkildə
Cəlil Məmmədquluzadə, Cəfər Cabbarlı
dramaturgiyasını struktural poetika texnologiyası ilə təhlil
edir və çox maraqlı nəticələrə gəlir.
Ədəbiyyatşünaslığımızda ilk dəfə
olaraq mətnin elementləri sistemli şəkildə - həm
mətndaxili komponentlərin əlaqəsində, həm də
kontekst şərtləri nəzərə alınaraq öyrənilir
həmin monoqrafiyada. Bu təhlil mexanizmində Hüseyn Cavid
yaradıcılığı unikal hadisə kimi, Cavidin fəlsəfi
yanaşması neosufizm kimi dəyərləndirilir. Tahirə
Məmmədin "XX əsr Azərbaycan dramaturgiyasının
poetikası" adlı monoqrafiyasında ayrıca bir
yarımfəsil var: "Təsəvvüf yeni zəmində.
Neosufizm mərhələsinin
başlanğıcı". Tədqiqatçı
burada ilk dəfə olaraq Hüseyn Cavid dramaturgiyasını ənənəvi
Şərq dünyagörüşü kimi qəbul olunan
sufizmlə XX əsrin dəyərlərinin kəsişməsi
işığında qiymətləndirir. Bunu Hüseyn Cavid mətnlərinin özü
sübut edir. Tahirə Məmməd
faktlardan çıxış edib, müddəalar irəli
sürür və gəldiyi qənaətləri əsaslandırır.
Tədqiqatçının müşahidələri
və üzə çıxardığı yeniliklər
tezliklə ədəbiyyatşünaslığımızda
öz təsirini göstərir və Hüseyn Cavid
yaradıcılığına irfan işığında nəzər
salmaq ənənəsi daha da genişlənir.
Tahirə Məmməd özü də bu sahədə
elmi axtarışlarını davam etdirir. Cavid
yaradıcılığı əsasında irəli
sürdüyü konsepsiyanı genişləndirib daha da zənginləşdirir.
Neosufizm probleminə həsr olunmuş "Neosufizm:
yaradıcılıq və nəzəriyyə"
monoqrafiyasında neosufizmin parametrlərinin Azərbaycan
romantizmində tam formalaşması fikrini irəli
sürür və Cavidin yaradıcılığını,
haqlı olaraq, yeni bədii yaradıcılıq hadisəsi və
modeli kimi izah edir. Eyni zamanda, Abbas Səhhət,
Abdulla Şaiqin də əsərlərində bu ədəbi-fəlsəfi
baxış yeniliyinin aparıcı funksiyaya malik olduğunu
göstərir.
Tahirə Məmməd "neosufizmi neomifologiya ilə
paralelləşdirərək əsasən poetika hadisəsi
kimi" öyrənilən tədqiqatında mütəfəkkir
Hüseyn Cavidin yaradıcılığında sufizm məsələlərinə
toxunaraq aydınlıq gətirir. Bəzi tədqiqatçıların
Cavid yaradıcılığından Orta əsrlərin sufizmi
kimi bəhs etmələrinə münasibət bildirir:
"Neosufizmin parametr və prinsiplərini nəzərə
almayan tədqiqatçılar Hüseyn Cavid kimi sənətkarın
yaradıcılığından Orta əsrlərin sufizmi kimi
bəhs edirlər. Bunu o vəziyyətlə
müqayisə etmək olar ki, mifopoetikanın strukturunda əsaslı
yeri olan romana mif mətni kimi yanaşılsın".
Caviddəki sufizmi Orta əsrlərin sufizmi deyil, neosufizm kimi qəbul
edən Tahirə Məmməd "XX əsr Azərbaycan
dramaturgiyasının poetikası" monoqrafiyasında əsasını
qoyduğu elmi yanaşmanı daha da genişləndirərək
neosufizmi onun müasiri olan fəlsəfi, eyni zamanda, bədii cərəyanlarla
müqayisə edir. Bununla da, Azərbaycanda
müstəqil, orijinal bir modelin tam yetkinləşməsi məsələsi
gündəmə gəlir. Müqayisəyə
cəlb olunan, adları çəkilən müəlliflərin
yaradıcılığı sübut edir ki, Türkiyə, eləcə
də dünya ədəbiyyatında neosufizm kimi dəyərləndirilə
biləcək ədəbi hadisələr mövcuddur; Tahirə
xanımın adını çəkdiyi,
yaradıcılığı üzərində durduğu Nəcib
Fazilin, Poelo Koelonun əsərləri kimi. Lakin
bu ədəbiyyatın ilkin yetişdiyi ocaq Azərbaycan
romantizmi və onun da ən yüksək zirvəsi Hüseyn
Cavid yaradıcılığıdır. Poetikada, sənətkarlıqda
neosufizmin ifadə sistemi öz elementləri ilə təşəkkülünə
XIX əsrin "sosial təsəvvüfü" ilə
başlayır, Azərbaycan romantizmində, Cavid
yaradıcılığında kamala çatır və daha
sonra dünya ədəbiyyatında genişlənməyə
başlayır. Cavid
yaradıcılığı dünya ədəbiyyat xəzinəsinə
bəxş etdiyi bu orijinal modellə böyük və
möhtəşəmdir.
Tahirə
xanım neosufizmi digər fəlsəfələrin, çox əlamətdardır
ki, həm də zidd fəlsəfələrin aparıcı
olduğu bədii yaradıcılıq tiplərinin ədəbi
qəhrəmanlarını kəsişmə nöqtələrində
müqayisəyə cəlb edir və onun özünəməxsusluğuna
diqqət çəkir: "Ekzistensializm və marksizmi bir-birinə
yaxınlaşdıran (müəyyən fərqlərlə)
özgələşmə ilk baxışda neosufizm qəhrəmanları
üçün xarakterik sayıla bilər. Lakin
neosufizmin qəhrəmanını nə sosial münasibətlər
özgələşdirib (marksizmdə olduğu kimi), nə də
o, öz mövcudluğu ilə özgələşmiş vəziyyətdədir
(ekzistensializmdə olduğu kimi). O, sosial və beynəlxalq
məsələlər kəsiyində hadisələrin
içinə daxil olur, lakin mövcudluğu və
varlığını təmin edən bir güc var - ya
qovuşmaq istədiyi Tanrı (Şeyx Sənan), ya da fərdin
özünü, fərdin mövcudluğunu arxa plana çəkən
ideal. Bu, bir aşiqlikdir - vətən, millət
ümmət, bəşəriyyət aşiqliyi. "Ekzistensealizmə görə həyatda iztirab
üstünlük təşkil edir. Dünyaya
neqativ baxışlarla yanaşan ekzistensialist, sosial dəyişikliklərdən
çox fərdi dəyişməyə önəm verir.
Neosufizmin romantizmdə təzahüründə
isə mövcudluq naminə bütün iztirablar keçiləndir
və şəxsiyyətləşmiş insan çətinliklərin
dəfinin yolunu tapmalıdır. Öz
yolunu itirənlərin isə ("Afət"dəki Afət,
"İblis"dəki Arif) uduzduğu yerləri, səhvləri
yaratdığı situasiyalarla oxucusuna göstərən
müəllif, təlqin vasitəsi ilə şəxsiyyətləşmə
prinsipini aşılayır". Cavidin həll
etmək istədiyi problem, ilk növbədə bu, "şəxsiyyət
yetişdirmə" məsələsi idi. Elə bu yolda da onun köməyinə orta əsrlər
Şərq fəlsəfəsinin kamil insan idealı gəlir.
Lakin həmin kamil insanın boynunda XX əsrin
keşməkeşli hadisələrindən irəli gələn
ağır vəzifələr var idi. Artıq
Tanrı eşqi millət, vətən eşqindən, sosial vəzifələrdən
keçərək durulurdu.
XX əsrdə Azərbaycan romantizmində sufizmin dəyişik
şəkillərdə yaşaması bir neçə istiqamətdə
özünü göstərir. Tahirə Məmməd
həmin müxtəlifliyin də mənzərəsinə
aydınlıq gətirir. Bu, ilk növbədə
sufizmin ənənəvi aşiq-məşuq modelində məşuqun
yerinə vətənin və millətin qoyulması şəklində
özünü göstərir. İlk
addımlar, elementlərin ilkin təşəkkülü
şəklində Abbasqulu ağa Bakıxanov, türk ədəbiyyatında
Namiq Kamalın yaradıcılığında müşahidə
olunur. A.Bakıxanovun "Xəyalın
uçuşu" mənzuməsində sadə
koordinatları cızılan həmin model Namiq Kamalın
yaradıcılığında püxtələşir. "Hürriyyət" qəsidəsində "Vətən"
şeirində, "Vətən, yaxud Silistrə"
dramında və sair. Burada sufimin aşiq-məşuq
modelində məşuqu, dilbəri Vətən, Millət əvəz
edir".
Zeynəlabdin Marağayinin "İbrahim bəyin səyahətnaməsi"
romanını da tədqiqatçı həmin strukturun
formalaşmasında əhəmiyyətli fakt kimi qiymətləndirir. Bu model H.Caviddə dərin
fəlsəfi məzmun və poetik zənginlik, geniş
informativlik qazanır. Hüseyn Cavid aşiq-məşuq
modelində millət, vətən aşiqinin
iztirablarını beynəlxalq hadisələr, qlobal proseslər
fonunda təqdim edir; o kodlaşdırılmış obraz və
situasiyalarla Şərqə, Türk dünyasına çəkildiyi
ölüm-qalım mübarizəsində qoruyub saxlamalı və
qazanmalı olduğu dəyərləri göstərir.
Bu fonda dahi şairimizin eyni zamanda,
böyük filosof olması və müasiri olduğu fəlsəfələrə,
tarixin açıq və gizli planlarına yaxından bələdliliyi
nümayiş olunur. Söylənənlərin
açılması isə Cavidin bədii kod sisteminin
açılışı ilə mümkündür; Tahirə
Məmməd baxış istiqamətini məhz həmin tərəfə
yönləndirir. Bu, təkcə Cavid
yaradıcılığının yox, həm də neosufizmin
ornamental, şəbəkəvari poetikasını öyrənmək
baxımından da əhəmiyyətlidir.
Tahirə xanımın Cavid haqqında tədqiqatları
içərisində Cavidin təxəllüslərinin yozumu
ilə bağlı araşdırması da çox önəmlidir. O, "Hüseyn Cavidin təxəllüsləri
Şərq-Qərb kontekstində" alı
məqaləsində Cavidin təxəllüslərindəki
olan dəyişmələrə həm Uzaq, həm də
Yaxın Şərq mədəniyyət ənənələri
işığında aydınlıq gətirir. "Sosial statusa görə ad qazanma və təxəllüsün
bir neçə dəfə dəyişilməsi ənənəsi
uzaq Şərq mədəniyyətində geniş
yayılmışdır. Çin və
ural-altay xalqlarında, müxtəlif dövrlərdə,
insanların sosial statusa görə bir neçə dəfə
ad dəyişməsi qanuni hal kimi qəbul edilirdi. Yaş dövrləri və status dəyişmə
ilə əlaqədar ad/təxəllüs dəyişmə və
onun keçilən dərəcələrdə yenisi ilə əvəz
olunması prototürk mədəniyyətində
özünü göstərir". Tahirə
Məmməd söylədiyi fikirləri faktlarla əsaslandırır
və ədəbi nümunələrdən, dastanlardan misallar
göstərir. Şairin Gülçin, Salik, Arif, Cavid təxəllüslərindəki
dinamikanı həm prototürk-türk mədəniyyəti, həm
də sufizm semantikası ilə əlaqədə izah edən
tədqiqatçı burada başqa bir fikrin də
formalaşmasına stimul verir ki, təsəvvüfün tədqiqinə
birtərəfli, yalnız dini dünyagörüşü
bucağından yox, həm də daha qədim ənənələrdən
gələn sistemli ardıcıllıq işığında
nəzər salmaq lazımdır.
Tahirə Məmmədin ədəbiyyat nəzəriyyəçisi
kimi ədəbiyyatımızın təhlil
metodologiyasının formalaşmasında əhəmiyətli
rolu var. O, Hüseyn Cavidin yaradıcılıq sirlərini, təxəllüslərini
izah edərkən də məhz həmin missiyanı yerinə
yetirmişdir.
Bu günlər professor Tahirə Məmməd yubiley ərəfəsindədir. Tahirə xanımı bu
münasibətlə təbrik edir, uzun ömür, firəvan
həyat və yeni-yeni uğurlar arzulayırıq!
Lütviyyə ƏSGƏRZADƏ
525-ci qəzet.-
2020.- 4 iyul.- S.18.