Göy üzünün
həsrəti
NAZİM ƏHMƏDLİNİN
ŞEİRLƏRİNİ OXUYARKƏN...
Səksəninci illərdə ədəbiyyata
gələnlər (yəni
bizim nəsil) arasında istedadlı qələm dostum, tanınmış şair
Nazim Əhmədlinin özünəməxsus yeri
var. Onun qələmindən
çıxan şeir,
hekayə, povest, publisistik məqalələr,
janrından aslı olmayaraq, daim varlığı idrak edən iti ağlın,
dərin düşüncənin,
cilovsuz xəyalların,
hərarətlə çırpınan
həssas və odlu ürəyin məhsuludur.
Hər bir qələm əhlinin, sənət adamının,
hətta hazırlıqlı
sıravi oxucuların
belə onun haqqında qənaəti eynidir. Nazim Əhmədli sözün
əsl mənasında
təbii, təpədən-dırnağa
şairdir. Nazimin
şeirlərini oxuduqca
Laçındakı qəlbi
dağlardan axan gur suların könül oxşayan zümzüməsi hiss olunur.
Nazim Əhmədlinin
şeirlərindəki poetik
ifadə tərzi tam yenidir, orijinaldır. Deyim tərzinin
yeni, öz poetik dünyasına köklənmiş notları
onun şeirlərində
müasirlərindən tam fərqli
şəkildə təzahür
edir. Nazim daim mövzu
sorağında, yenilik
axtarışındadır. Öz alın yazısını
oxumaq cəhdi şairin poetik dünyasında sanki bir missiyadır, bir borcdur. Bu cəhd onun
poetik dünyasına rəng qatır, cilalayır, rövnəqləndirir.
Qədim
Türk toponimlərindən
qaynaqlanan, səma anlayışlarındakı sirlərin
fonunda poetik təfəkkürün çılğın
harayı oxucunu düşündürməyə sövq edir və özünə çəkir. 2019-cu ildə
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin dəstəyi
ilə "Qanun" nəşriyyatında çap
olunan "Unutduğum
göy üzü"
adlı yeni şeirlər kitabında yer verilmiş eyniadlı şeirindəki
kimi:
unutduğum göy üzü
Tanrıya daha yaxın;
üzümdə işığı
var.
gözündəki çırağın;
günüm harda keçinə,
döndüm bulud köçünə;
nə yazılıb içinə
alnımdakı varağın...
Niyə şair "unutduğum göy üzü" deyir? Əslində, unutmadığı, əzəli və əbədi göy üzü, gəlimli-gedimli
dünya, bütün
həyatın sirlərinin
göy üzü ilə bağlılığı
poetik təfəkkürürün
süzgəcindən keçəndə
şair özünü
dərk edir. Müəllif ötən çağlarda,
deyək ki, uşaqlıq, yeniyetməlik
və gəncliyində
doğulub boya-başa
çatdığı çölünə,
düzünə, dağına-dərəsinə,
büllur çeşmələrinə
bələd olduğu
dünyanın həmin
dayaq müstəvisindən
boylandığı aylı,
ulduzlu, buludlu, tutqun, aydın, günəşli göyüzünü
yazır. Məhz şairlik
də, bir çox amillərlə yanaşı, həm də elə bu cəhd, bu
axtarışlar deməkdir.
Bu şeirdə də
hansı məqamdasa, şairin bir poetik marağı diqqətəlayiqdir. O marağın mahiyyəti isə öz taleyinin kitabına-alnındakı varağa
nə yazıldığını
öyrənmək arzusu,
bilmək, dərk etmək istəyidir:
burdan oyana yol varmı,
adamsız da yol olarmı;
payız çatıb
qollarımı,
bir yarpağa bükür məni;
Fikri bu cür ifadə etmək özəllliklə
Nazim Əhmədliyə
məxsusdur. Yəni bu düşüncə
tərzi şairin təfəkkürünün kainatın
harmoniyası ilə həmahəg olması, mistik və real həyatla bağlılığına
istinad edir.
Payızı ayrılığın astanası
hesab edən şair özünün də bir yarpaq
xəzəlinə büküldüyünü
görə bilir. Odur ki, payız və ayrılıq haqqında yazılmış
yüzlərlə şeirdən
fərqli olaraq bədii düşüncədə
yeni nəfəs yolu açıb, ifadə tərzinə təp-təzə libas biçir: "Payız çatıb qollarımı,
bir yarpağa bükür məni" -
deyir və oxucusunu da bu qeyri-adi mənzərəyə
inandıra-inandıra bu
qeyri-adi mənzərənin
tamaşasına qoşur.
Şeirin
son bəndi müəllifin
ayrılıq əzabı
təhlükəsindən qurtulmağın,
axır ki, son qəti qərarının
bədii hökmü kimi səslənir:
ötən dərdin
bir anıyam,
xatirələr dumanıyan;
göy üzünün
adamıyam,
göy özünə
çəkir məni;
dedilər ki, ömür budu,
içimi göz yaşı yudu;
ayrılıq bir dəli sudu,
tut əlimdən, keçir məni.
("Ayrılıq
bir dəli sudur")
Bu da ayrılığın təzə obrazlı libası. Ona görə təzə
deyirəm ki, bu gözlənilməz bənzətməyə mən
ilk dəfə onun şeirində rast gəlirəm. Amma buna
heç təəccüblənmirəm
də. Çünki bir vaxtlar Nazimin olmuş, yenə də inşallah Nazimin olacaq doğma Laçın dağlarının
şaqqıldayıb qeyzlə
axan dəli çaylarını o taydan-bu
taya keçmək heç də asan deyildi. Ayrılığa bənzəyən o dəli sulardan keçə bilmək hünəri də hər adama nəsib olmurdu. Nazim hələ uşaqlıqdan
o təbiət möcüzələrinin
şahidi olub. Onun bənzətmələri, istiarələri,
təkrirləri təşbeh
və mübaliğələri,
bədii obrazları
da adama elə o möcüzələrin əks-sədası
təsiri bağışlayır.
Nazim Əhmədli
qədim və klassik-ənənəvi Azərbaycan
poeziyasına yaxşı
bələddir. O, şifahi xalq ədəbiyyatı ənənələrinə mənən
bağlı bir şair olmaqla, müasir dünya ədəbiyyatı nümunələrinə
də vaqifdir. Təbii ki, Moskvada M.Qorki adına Ədəbiyyat
İnstitundakı təhsil
illərində oxuduğu
klassik və müasir dünya yazışı və şairlərinin dünyagörüşü,
müxtəlif millətlərdən
olan qələm dostları ilə canlı ünsiyyəti onun ədəbi dünyasına da nələrsə
diktə edib.
Nazim Əhmədli
yaradıcılığını bir şair kimi
xarakterizə edən başlıca xüsusiyyətlər
ondan ibarətdir ki, o, Nizami, Nəsimi, Xətai, Füzuli yaradıcılığından,
eləcə də şifahi xalq yaradıcılığından, klassik aşıq poeziyasından yararlanır. Amma öz
qəlbini, öz düşüncəsini, öz
duyumunu, öz sözünü yazır.
Özünə bənzəməyə çalışır. Çox yaxşı
bilir ki, özünü yazan özgələşə bilməz.
Nazim Azərbaycan
şeirinin bütün
janr və şəkillərində qələmini
sınayır. Sınaqlarının böyük əksəriyyəti
də uğurla nəticələnir. Xüsusilə onun qoşmaları, gəraylıları, qəzəlləri
xalqımızın köklü
milli ənənələrinə
bağlıdır.
Min ilin
sevgisindən yazanda belə, müəllif son mətləbini, bədii qayəsini təzə tərzdə, yeni nəfəslə təqdim edir:
gəl, gizlicə
çıxıb gedək,
baxçanızın gül yerinə;
mənə bir
şeir bəstələ,
oxuyaq bülbül
yerinə;
bax, ulduzlar
qönçə-qönçə,
gözün göyçək, belin incə;
gəl, canımı al
bu gecə,
apar, əzrayıl yerinə.
("Gəl
gizlicə çıxıb
gedək")
Deməli,
bu gecə əzrayılın can alması
əzabından qurtulmağın
yolunu müəllif, canının, sevdiyi bir gözəlin alması səadətini arzulamaqda görür. Çünki bu canalma yox, canvermə,
cana can bəxş
etmə feyzidir, müəllifə görə.
İngilis yazıçısı Alan Bennetin təbirincə desək: "Şeirdən
və şairdən umduğumuz əsas şey hisslərimizin poetik ifadəsidir".
Biz də arzu olunan və gözlənilməz poetik
ifadələri Nazim Əhmədlinin yaradıcılığında
tapa bilirik. Ona görə də
şair dostumuzun əsərlərini həmişə
sevə-sevə oxumaqdayıq.
525.- 2020.- 4 iyul.- S.23