Sənət üfüqlərində erkən
qürub edən "Şəms"
MƏRHUM AKTRİSA
ALMAZ ƏSGƏROVANIN TALESİZLİYİ ONUN BİR
SƏNƏTKAR
KİMİ LAYİQİNCƏ PARLAMASINA İMKAN
VERMƏYİB
"
- Vəsf elə məni, şair!
- Vəsf
zamanı deyil, afət!
-
Ölümə gedirəm, yalvarıram!
- Səni
bu hüsnü-camalü bu kamal ilə görüb,
Qorxdular Həqq deməyə, döndülər insan
dedilər!"
Yəqin ki, bu dialoq çoxumuza tanışdır. Azərbaycan
milli kinosunun zirvələrindən hesab edilə biləcək
"Nəsimi" filminin Nəsimi və Şəms
arasında gedən bu dialoqu bəlkə də
çoxlarının əzbərdən bildiyi, hətta bəzən
günlük danışığında belə istifadə
etdiyi replikaya çevrilib. Azərbaycanlı
tamaşaçının sözügedən filmdə ən
çox sevdiyi və xatırladığı obrazlardan biridir
Şəms. Bəmbəyaz, gözəl üzü, alovu
xatırladan buruq saçları, sərv boyu ilə həqiqi
bir şəmsdi ki, doğmuşdu ekranda. Şəms
həm də qürurlu, yenilməz idi. Şahın
qarşısında dimdik dayanmağı, sözünü deməyi
yaxşı bacarırdı. Miranşaha
dediyi "Dövlət bəyin ölüsü də gözəldir"
replikasındakı əzəməti hansı tamaşaçı
unudar ki?!
"Nəsimi" filmindən sonra Şəms nə qədər
yaddaşlarda qaldı, nə qədər çox sevildisə
də, həmin obrazı yaradan aktrisa Almaz Əsgərova
çox da yada düşmədi, xatırlanmadı,
haqqındakı məlumatlar həmişə
ala-yarımçıq oldu. Əzablı həyat keçirən,
karyerasının zirvəsindəykən sənətdən
üz çevirən, cəmi 39 yaşında gözlərini
dünyaya əbədi yuman aktrisa haqqında məlumat o qədər
az və qarışıqdır ki, bu yazını yazarkən
istifadə etməyə Vikipediyadan başqa heç bir mənbə
tapa bilməmək bizi məyus etdi.
Erkən
ögeyləşən həyat...
Almaz
Əsgərova 1949-cu il yanvarın 23-də
Bakıda anadan olub. Onun müasiri, müəllimi olmuş, həyatının
böyük bir dövrünə yaxından şahidlik
etmiş Xalq artisti Şeyx Əbdül Mahmudbəyovun qəzetimizə
verdiyi məlumata görə, aktrisa ögey ana və ögey
bacılarıyla yaşayıb: "Almaz Əsgərova mənim
tələbəm idi. O vaxt 1960-cı illərdə rəhmətlik
Adil İsgəndərovun rəhbərliyi ilə studiya
açmışdıq. Almaz Əsgərova, Səlim Vəkilov,
Polad Poladov, Telman Adıgözəlov, Sabir Məmmədov,
milli qəhrəman Alı Mustafayev, Sevil Nuriyeva, Nuriyyə
Əhmədova və başqaları həmin kino aktyor
studiyasının yetirmələridir. Oranın ən
yaddaqalan, ən gözəl, ən istedadlı tələbələrindən
biri də Almaz xanım idi. O, bir insan kimi də əxlaqlı,
mənəviyyatlı, amma talesiz xanım idi.
Çox qəribədir ki, o, ögey ana yanında
böyümüşdü, elə sonradan da taleyi çox
acınacaqlı oldu. Onun ögey bacıları ilə ailəvi problemləri
vardı, ev məsələləri
vardı. Biz bu problemlərin içərisində
idik, Almaza əlimizdən gəldiyi qədər kömək
etməyə çalışırdıq.
Almaz
Əsgərova Ə.Əzimzadə adına
rəssamlıq məktəbində təhsilini
yarımçıq qoyaraq Azərbaycan Dövlət
Universitetinin Tarix fakültəsinə qəbul olunur. Sonradan onun yolları kinostudiya ilə kəsişir.
Kinostudiyada
parlayan ulduz
"Vikipediya"nın məlumatına görə, onu
Kinostudiyaya ADU-da tanış olduğu və könlünü
verdiyi Azər Süleymanov gətirib. Belə ki,
Moskvada kinorejissorluğu bitirib Bakıya qayıdan Azər
Süleymanov, Almaza aktrisa olmağı məsləhət
görür və tezliklə o, kinostudiyada Adil İsgəndərovun
kursuna daxil olur.
Əbdül
Mahmudbəyov isə həmin məlumatların yanlış
olduğunu, Almazın öncədən kinostudiyaya gəldiyini
və Azərlə də çəkiliş
meydançasında tanış
olduğunu deyir:
"1962-ci ildən kinostudiyanın qaynar həyatı
gözümün önündədir. Nələr
yazıldığını bilmirəm, mən canlı
şahid kimi olanlardan yaxşı xəbərdaram. O
dövr Azərbaycan kinosunun milli kadrlara çox ehtiyac
vardı. Çünki baş rollara çox
zaman kənardan aktyor gətirirdilər. Adil
müəllim böyük bir məktəb yaratdı.
Orda Muxtar Maniyev, Tariyel Qasımov, Cənnət Səlimova dərs
deyirdi. Ayrı-ayrı rejissorlar dəvət
olunurdu, mühazirə oxuyurdular. Adil müəllim
bədii rəhbər idi, mən də sərəncamçı
direktor idim. Hətta Adil müəllim
göstəriş vermişdi ki, çəkilən
bütün filmlərdə əsas və ikinci dərəcəli
rollarda o kursun uşaqları uyğun gəldikcə mütləq
çəkilməli idilər. Onun
tapşırığı ilə ssenari ilə tanış
olurduq. Əgər tələbələrimizdən
hansılarasa uyğun rol olurdusa, həmin rola kənardan aktyor,
aktrisa çağırmağa qoymurduq. Bu,
Adil İsgəndərovun gücü, şəxsiyyəti
hesabına başa gəlib. Adil müəllimin
vaxtında kinoya milli aktyorların, rejissorların, ssenaristlərin
kütləvi axını başladı.
Almaz Əsgərovanın da studiyada təhsilini bitirdikdən
sonra çox uğurlu kino karyerası
başlamışdı. O, Kinostudiyada ştatda idi. Böyüklü-kiçikli
bütün kinolarda mümkün rollarda bir növ məcburi o
uşaqlar, eləcə də Almaz çəkilirdi. O
cümlədən, tapşırılmışdı ki,
dublyajda ikinci dərəcəli səslərdə, epizodlarda
da onlar iştirak etsinlər. Bu, həm də
onların işi idi. Onlar işçi kimi
pul qazanır, maaş alırdılar".
Almaz bir-birinin ardınca maraqlı obrazlar yaradır -
"Qanun naminə"də Salamatovun xanımı, "Mən
ki, gözəl deyildim"də Elmira, "Ulduzlar
sönmür"də Fatimə. Daha sonra "Bir cənub şəhərində"
Solmaz, "Ürək... Ürək...", "İstintaq
davam edir", "Uşaqlığın son gecəsi",
"Xatirələr Sahili", "Siyavuş haqqında
dastan" filmlərinə çəkilir. Ustadı
Adil İsgəndərov onu çəkəcəyi
"Vaqif" filmində Xuraman obrazı üçün
hazırlayırdı. Lakin onun
ölümü bu ideyanın həyata keçməsinə
mane olur. Onu "Sevil"ə də
çəkmək istəyirdilər.
Müsahibim
deyir ki, o dövrdə Kinostudiyanın Aktyor şöbəsində
bütün dünya aktyorlarının, eləcə də azərbaycanlıların
kataloqları var idi: "Biz bu uşaqların
hamısının şəkillərini çəkib
bütün SSRİ-nin kinostudiyalarına göndərirdik. Başqa ölkələrdən də bizə gəlirdi
o cür şəkillər. Bunu ona görə
edirdik ki, bizə lazım olan tipləri kataloqdan tapsaq,
çağırıb öz filmlərimizdə çəkək.
Bir növ ölkələr arasında əlaqələr
qurulsun. Həmin əlaqələrin nəticəsidir
ki, o illərdə aktrisa "Tacikfilm"in Firdovsinin
"Şahnamə"si əsasında çəkdiyi
"Rüstəm və Söhrab" filmində baş rola
çəkilir”.
Yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, Almaz Əsgərovanın
kinoda ən məşhur və yaddaqalan obrazı Həsən
Seyidbəylinin 1973-cü ildə çəkdiyi "Nəsimi"
filmindəki Şəms roludur. Həsən Seyidbəyli
Şəms obrazı üçün Almazı
sorğu-sualsız dəvət etmişdi.
Uğursuz izdivac, yoxsa bitməyən məhəbbət əfsanəsi?
Bildirilir ki, Almaz Əsgərova Azər İsmayılovla
1970-ci ildə ailə qurub. Onların tanış
olması haqdakı məlumatları isə Şeyx
Əbdül Mahmudbəyov bu cür inkar edir: "Azər
Süleymanov da bizim işçimiz idi. İkinci
rejissor işləyirdi. "Qanun naminə"
filmində Azər Süleymanov assistent-rejissor işləyirdi.
Almaz da orda kiçik bir rola çəkilirdi.
Orda tanımışdılar bir-birini. Ona qədər Almazın böyük bir həyatı
vardı. Oxumuşdu, filmlərə çəkilirdi.
Azər onu artıq ikinci mərhələdə,
filmlərə çəkilməyə başlayarkən
görmüşdü. Onunla ailə
qurdular. O ailə o qədər uğursuz alındı
ki, Almazın bütün həyatı məhv oldu. Azər evin bir oğlu idi, rəhmətlik anası
onu tək böyütmüşdü, ona görə də oğlunu
çox qısqanırdı, Almazı heç yola vermirdi.
Neçə dəfə getdik,
danışdıq, yola gətirməyə
çalışdıq, amma alınmadı.
Bu evlilikdən onların İlham adlı bir
oğlanları oldu. Həmin problemlər ucbatından çox
keçmədən onlar ayrıldılar. Hətta
qaynanası onları boşadandan sonra Azərə
özünün bacısı qızını
almışdı. Azərin o evlilikdən
bir qızı da var. Sonradan o qız məni
tapmışdı. Hazırda onunla
"salam-kəlamımız" da var".
Almazla Azərin
ayrılığı ilə bağlı internet
versiyasında isə bunlar yazılıb: "Almazın
bacısı Səmayə xatırlayır ki, Azərlə
Almaz bir-birilərini əfsanəvi məhəbbətlə
sevirdilər, yeganə övladları, İlham, hər ikisinin
canı idi. Bütün çəkilişlərə
bir yerdə gedirlərmiş. Azərin tənqidini
də Almaz ürəklə qəbul edər, məsləhətlərinə
qulaq asarmış. Hər yerdə həmişə
birlikdə olublar.
Lakin 1983-cü ildə Azərin Moskvada vəfat etməsi
Almaz Əsgərovanı sarsıdır. O dost-tanışdan, qohum-əqrəbadan,
sənətdən ayrılıb özünə
qapanır".
Onu da qeyd edək ki, Azər bəyin qohumları tərəfindən
də bu xəbərin yanlış olduğu, onların
öncədən ayrıldıqları, Azərin başqa
qadınla evləndiyi və Moskvada deyil, Qorkidə həyatını
itirdiyi söylənir.
Ayrılandan sonra Almaz xanım oğlu ilə
birgə yaşayır. Sonradan kinostudiyadan bir nəfərlə
də münasibətləri yaranır, ailə qurmaq istəyirlər,
amma o da alınmır, evlənə bilmirlər. Elə bil bu
cür yaraşıqlı, gözəl, istedadlı
qızın həyatda qətiyyən bəxti gətirmirdi. Təəssüf
ki, ailə problemləri onu tədricən sənətdən
uzaqlaşdırır. Milli Dram Teatrına dəvət edilsə
də, bu təklifi qəbul etmir.
Vədəsiz son...
Ta uşaqlığından başlanan həyatın
əzablı yolları aktrisanı çox erkən yorur. Bir
aktrisa kimi karyerasında tapdığı uğuru qadın,
kimi şəxsi həyatında heç cür tapa bilməyən
Almaz Əsgərova 1988-ci ilin avqust ayında 39 yaşında vəfat
edir. Onun vəfatı haqqında da müxtəlif fikirlər
var. Şeyx Əbdül Mahmudbəyov həmin günləri
belə xatırlayır: "Almaz xanımın
ölümü də çox müəmmalı oldu. Mən
onda Moskvada oxuyurdum. Mənə xəbər gəldi ki, Almaz
xanım rəhmətə gedib. Ürəyi dözmədi
öldü, ya intihar elədi, bilinmədi. Moskvadan
qayıdandan sonra onun oğlunu çox axtardım, amma tapa bilmədim.
İndi də bilmirəm ki, hardadır, nə işlə məşğuldur.
Belə peşəkar, istedadlı, gözəl,
Azərbaycan kinosu üçün çox lazımlı bir
aktrisanın, məsum xanımın taleyi bu qədər əzablarla
dolu oldu və nəticədə o, vaxtsız aramızdan
ayrıldı. Ona görə mən həmişə deyirəm
ki, naxış, bəxt mütləq lazımdır. Amma
o naxışı, o bəxti qorumaq, inkişaf etdirmək
insanın özündən asılıdır. Almaz
xanımın həm doğmaları tərəfdən bəxti
gətirmədi, həm də ailədən. O, çox
ümidverici aktrisa idi. Mən inanıram ki, Almazın taleyi bu
cür olmasaydı, o, ən məşhur, ən uğurlu
aktrisalardan biri olacaqdı. Biz bu hadisələrin, o əzabların
içində böyük bir istedadımızı
itirdik".
Təəssüf ki, Azərbaycan kinosunun Şəmsi
parlamağa, milli kinematoqrafiyanı öz nuru,
işığı ilə bəzəməyə macal
tapmamış həyatdan getdi. Onun gedişi ilə Azərbaycan
gələcəyin ən parlaq, ən uğurlu
aktrisalarından birini itirdi. Amma milli kinomuzun Şəmsi
parladıqca Almaz Əsgərova da yaşayacaq!
Şahanə Müşfiq
525-ci qəzet.- 2020.- 4 iyul.- S.24.