Bir ömrü
yaşatmaq üçün...
Professor Məcid İsmixanovun 80 illiyinə
Telefonum zəng
çaldı, götürdüm, səs mənə tanış gəldi, bəlkə də
heç zaman danışmadığım
tanışımın idi və bu "heç zamana" təəssüfləndim:
bu da bir soyuqluq əlamətiydi - gizlətməyə hacət
yoxdur, sonra da yaşlı nəsil gənclərdən gileylənir,
gedib "atalar və oğullar" gerçəkliyinə
çıxırıq.
Biz belə doğulmamışıq, axı. Bəs səbəb
nədir? Başlıcası
qayğılarımızın günbəgün
başımız üstündə asılmasıdır.
Güman, bu da keçib gedəcək: həmişə bu məsələyə
nikbin baxmışam, görünür, qəfil zəngə
reaksiya verməyim belə bir inamın məntiqiymiş.
- Salam, Məcid
müəllim. - Onu qabaqladım. O isə bir qədər tərəddüddən
sonra dedi:
-
Allahverdi müəllim, gözləməzdim Siz səsimi
tanıyasız. - Azca susdu, güman elədim ki, bu səs Məcid
müəllimi ani olaraq ötən on illərin xatirəsinə,
ötən əsrin 60-cı illərinə aparıb. Hər ikimizi cüzi kurs fərqiylə
keçmiş məşhur Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunda
təhsil aldığımız illərə qaytarıb.
Əslində, mən də o nostalji hissləri
yaşadım.
...
1959-1964-cü illərdə (eləcə də Məcid
İsmixanov) APİ-nin Bakıxanov kü-çəsində
yerləşən məşhur yataqxanasında
qalırdım. Tələbələr - bizlər,
hər gün, hər saat görüşürdük,
ünsiyyətdə olurduq. Maraqlı
söhbətləri, elmi mübahisələri, müzakirələri
bir yerdə aparırdıq, heç vaxt sərt məqamları
bir-birimizə rəva görmürdük. Axşamlar
yataqxananın bağçalı, ağaclı həyətində
gəzişir, kiçicik futbol meydançasında futbol
oynayan yoldaşlarımıza azarkeşlik edirdik. Yalnız meydançanın ortasından keçən
tramvay xətti və onun üzərində yırğalanan
tramvay oyunu dayandırırdı. Bu gün ən qədim
və dünyanın ən möhtəşəm şəhərlərində
qorunub saxlanılan tramvay nəqliyyat vasitəsi yadigardır,
bizim başbilən rəsmilərimiz tramvayları məhv
etdilər, xəcalət çəkmədilər də... Nə yaxşı insanların, xüsusilə,
ziyalıların xatirələrinə müdaxilədən
çəkindilər, yoxsa dünənimizdə qalan o
insanları, müəllimlərimizi, pedaqoq - alimlərimizi
elmin gücü ilə unutdurardılar.
Məcid
İsmixanovla söhbət edərkən ali
məktəb müəllimlərimizi, professorları, elm xadimlərimizi,
öncə qayğıkeş müdrikləri hafizəmə
gətirdim, kimlər idi bu simalar? Əhməd Seyidov, Mərdan
Muradxanov, İsfəndiyar Vəlixanlı, Cəfər
İbrahimov, Şövqi Ağayev, Ağamməd Abdullayev,
Əbdüləzəl Dəmirçizadə, Əkbər
Bayramov, Əbdül Əlizadə, Əhəd Hüseynov... Onlar haqq dünyalarına qovuşsalar da, tələbələrinin
yaddaşında əbədiləşmişlər, Allah
onların qəbrini nurla doldursun.
... Bir gün "Azərbaycan gəncləri" qəzetində
"İki bilet" adlı məqalə
çıxmışdı, imzası APİ-nin tələbəsi
Məcid İsmixanov idi. Sensasiya doğurmuşdu, qoyulan məsələnin
tərbiyəvi cəhəti: gənclərin
saflığı, əqidəsi, düzgünlüyü və
sair. Xüsusilə, trolleybus və tramvay
sürücüləri arasında. Nə
idi səbəb?
Tələbə Məcid İsmixanov trolleybusla instituta
gedərkən basabasda bilet almağa imkanı olmur. O vaxt həm tramvayda, həm
də trolleybusda bilet verən bir nəfər olurdu, qiyməti
2-3 qəpik arasında. Səhərisi Məcid məhz
həmin trolleybusa minir və iki bilet alır, pulun
qalığını qaytaranda Məcid deyir ki, mən təkəm,
amma mənə iki bilet verin. "Niyə
belə?" sualı təbii idi. Cavabında bildirir ki,
dünən imkan olmadı bilet götürüm, bu pul dünənki
gediş haqqımdır...
Bu epizod bəlkə də kimlərə adi görünər,
"nə olsun ki!" cavabını səsləndirər. Yox, səhv qənaətdir.
Məsələ "3 qəpik"də deyil,
bir gəncin, pula ehtiyaclı tələbənin içində
olan təmizlikdən, əqidədən gedir.
Maraqlıdır, mən tələbə yoldaşıma
söhbəti xatırladanda Məcid müəllimin
simasındakı nostalji hisslər oyandı, ağarmış
saçlarına əl gəzdirdi, gözləri yol çəkdi. Mən
ixtiyarsız onun qamətini, zil qara saçlarını xəyalıma
gətirdim. Və kövrəldim, illər
öz işini görmüşdü, gənclik
coşğunluğumuzu əlimizdən almışdı.
Axı, yaşamaq hələ intellektuallıq deyil, bir emosional
coşğunluq da var! Müdriklik ömrü
udmaq da deyil. Dahi Marks elə-belə yazmamışdı:
"İnsan yalnız təfəkkürü ilə deyil, bəlkə
də bütün hissləri ilə əşyalar
dünyasında özünün insanlığını təsdiq
edir".
İnsan əlbəttə, daima hərəkətdə və
mübarizədədir - başqa yolu yoxdur, xüsusilə, alim
- pedaqoqlar, onlar üçün bu amal əbədi hissdir, intəhasız
peşədir, sənətdir. Mən ikinciyə
üstünlük verirəm, çünki pedaqogika elmi,
yaşamaq və ya yaşatmaq sənətidir, burada həm
emosional, həm də zehni hərəkət birləşir.
Deməli, sənətimizin vəzifəsi sadəcə
tərbiyə vermək yox, inkar, yaxud təsdiq yolu ilə əks
etdirməkdir. Pedaqoq çağdaş
mürəkkəb həyatın olayları içərisindən
hətta vaxtı ötmüşlərlə bərabər,
yenilikləri də nəzərə alır, mahiyyətli cəhətlərinə
varır və şəxsiyyəti birinci plana çəkir.
Mən
belə bir qənaətimə gəlməyimdə haqlıyam:
elmdə imzası seçilən, addım-addım yüksələn
və yüksəldikcə insana yaxınlaşan,
ömrünü bu sənətin ecazkarlığına
bağlayan pedaqoji elmlər doktoru, professor Məcid
İsmixanovun nəzəri və praktik fəaliyyəti
danılmazdır. Təəssüf edirəm ki,
yüksək elmi dairədə pedaqogika elminə soyuq
yanaşanlar yox deyil, özləri öz nəticələrinin
səbəblərini izah etməkdə çətinlik çəkirlər
- həqiqətdir bu və şəxsi müşahidələrimin
pıçıltısıdır. Pedaqoqların
üstünlüyü həm davranışlarında, həm
də öyrətmək sənətində özünü
büruzə verir: onlar - pedaqoq-müəllimlər yüksək
mədəniyyətə və estetik zövqə, mürəkkəb
ideyaları gənc nəslə aşılamaqda, cəmiyyətdə
baş verən proseslərə çevik münasibətdə
irəlidə getmişlər, sarsılmamışlar, rəsmi
nüfuzlular qarşısında sınmamışlar.
Görünür, bunun səbəbindəndir ki, tərbiyə
- təhsil - öyrətmə təmayüllü ali məktəblərə birinci şəxs -
pedaqoq vəzifəsi hələ də təyinat
almamışdır, dəxli olmayan peşə - ixtisas sahibləri
pedaqoqluq etmişlər, bu seçimi mən paradoks hesab edirəm
bu gün də. Belə bir real və məntiqi
gedişi çox simalarda axtarmışam.
Professor Məcid İsmixanovun keçdiyi həyat yolu
başdan-binadan ibrət mək-təbidir. Adi ailədən
çıxıb yüksək tərbiyə almış, məhz
pedaqoqluq sənətini seç-miş, M.Muradxanovun, İ.Vəlixanlının,
Sədi Əfəndiyevin, Şövqi Ağayevin, Əbdül
Əlizadənin və başqa müqtədir alimlərin
xeyir-duası ilə aspiranturada təhsilini davam etdirmişdir.
Bir
qısa haşiyə: Məcid İsmixanov II Dünya
Savaşından 1 il sonra, Böyük Vətən
Müharibəsinə isə bir il qalmış, Quba rayonunda
doğulub. Bu bölgə o vaxtlar Qonaqkənd
adlanırdı. 1958-1962-cı tədris illərində
xatırlatdığım kimi, ADPİ-də təhsil
almış, fərqlənmə diplomu ilə bitirmiş,
institutda assistent - müəllim kimi
saxlanılmışdı. O illərdə hər məzuna
yalnız "fərqlənmə"silə etimad göstərilmirdi.
İl boyu onun həm ictimai fəaliyyəti,
xüsusilə, elmə ciddi marağı və səriştəsi
nəzərə alınırdı. M.Muradxanovun,
Əhməd Seyidovun, İ.Vəlixanlının, Şövqi
Ağayevin və digər nüfuzlu alimlərin müsbət
fikri həlledici olurdu (Heyif ki, bu gün belə bir obyektiv meyar
aradan qaldırılıb, formal qiymətlər ortaya
atılıb). Belə bir etimadı
doğrultmaq lazım gəlirdi. Məcid İsmixanov istedadı
və bacarığı, zəhmət-sevərliyi və iradəsi
naminə öz sözünü dedi. Pedaqoji
ruhlu məqalələri qəzetlərdə, jurnallarda
çap olunur, bəzən bu gəncin ortaya atdığı
problemlər kafedrada müzakirə obyektinə çevrilirdi.
Bu yanaşma həm də diqqətlilik əlamətiydi.
"İbtidai təhsil pedaqogikası" kafedrasında
son dərəcə işgüzar alimlər
çalışırdılar. M.İsmixanov bu
yaşında da onları hörmətlə xatırlayır.
Mən qürurlanıram ki, həmin simalar vaxtilə
mənim də müəllimlərim olmuşlar və bu borcumu
cüzi də olsa yerinə yetirməyə
çalışmışam. M.Muradxanov,
Ş.Ağayev, A.Abdullayev, Ə.Əlizadə, Yusif Talıbov
və başqaları haqqında oçerklər qələmə
almışam.
Ordudan (1962-1964) qayıtdıqdan sonra baş müəllim
kimi pedaqoji fəaliyyətini davam etdirmiş, tədqiqatlarının
dairəsini genişləndirmişdi. 1968-ci ildə
"Azkomplektli məktəbdə dərsin xüsusiyyətləri
və təkmilləşdirilməsi yolları"
mövzusunda namizədlik dissertasiyasını uğurla
müdafiə etmiş, pedaqoji elmlər namizədi elmi dərəcəsi
almışdı. Bir il sonra dosent,
2003-cü ildə professor oldu. Hazırda BDU-nun
professoru olaraq fəaliyyətini davam etdirir.
Professor M.İsmixanov heç bir halda vəzifəyə
aludə olmayıb. İtalyan rejissoru Fellini demişkən,
"Mən axtarmıram, tapıram" həqiqətini
gözləyib. 1982-1987-ci illərdə Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyinin orqanı olan "Azər-baycan
məktəbi" jurnalında redaktor vəzifəsində
işləyib. Bu sətirlərin müəllifinin
fəaliyyətinin müəyyən bir qismi (1974-1976) məhz
bu "Ana jurnal"la bağlıdır. Geniş
diapozonlu dərginin profil istiqamətinin formalaşmasında Məcid
müəllimin xüsusi xidmətini qeyd etməliyik. Bu zaman kəsiyində biz redaksiyada tez-tez
görüşürdük, fikir mübadiləsi
aparırdıq. O, məqalələrin profil istiqamətilə
yanaşı, elmi strukturuna və üslubuna da diqqət
yetirirdi. Jurnal Məcid müəllimin eyni zamanda,
jurnalistik səriştəsini reallaşdırırdı.
1987-ci ildən həyatını BDU-ya bağlayan
professor Məcid İsmixanovla söhbətimizdə o,
maraqlı, işgüzar və elmi səriştəli kafedrada
- "Pedaqogika"da məmnunluqla
çalışdığını vurğulayır,
güclü potensiala malik olduğunu unutmur və
xatırlayır. Az-çox mənim də məlumatım var ki,
professorlardan L.Qasımova, H.Əlizadə, dosentlərdən
S.Allahverdiyeva, R.Bəxtiyarova və digərləri alimliklə,
müəllimliklə yanaşı, son dərəcə səmimi
dost, həmkardırlar, mənfi emosiyalardan uzaqdırlar. Mən
insanlıq faktorunu alimlikdən heç də az
qiymətləndirmirəm. Antik filosoflardan
tutmuş yazıçılaracan insanlığı ön
planda vermişlər. Volter Skott əbəs
yazmamış ki, əzizim, yaxşı insan ol, fəzilətli
insan ol! Yatağa düşdüyün zaman
bundan artıq heç bir şey sənə təsəlli verməyəcəkdir.
Əlbəttə, əks mövqedə duranları duymaq
gərəkdir, heç bir kəs anadan bədxasiyyət,
intriqaçı, paxıl doğulmur, o adamı belə mənfi
emosiyalara vadar edən mikro və makro mühitdir, kollektivə
rəhbərlik edəndir. "Pedaqogika"
kafedrasına gediş-gəlişim olmasa da, onun yaxşı
sorağını almışam. Necə ki, kafedranın
müdiri, professor Ləzifə
Qasımovanın adını çəkərdim. Mən Məcid
müəllimlə kafedrada olarkən professor L.Qasımova ilə
ötəri tanış oldum. Söhbət etdik və bir yazıçı kimi
xanım barədə təsəvvürüm yarandı, səmimi
rəhbər olduğunu sezdim. Bu ziddiyyətli cəmiyyətdə,
mürəkkəb elm aləmində, kollektivdə mehriban
mühit yaratmağa böyük ehtiyacımız var. Elmi xariqələri
dar və kimsəsiz iş otağında yaratmaq problem deyil,
çətinlik, xüsusilə alimləri bir araya gətirməkdir
- belə düşünürəm. Hər bir alim - pedaqoqun
ürəyindən keçməlidir Sokrat etirafı: "Məni
tutub saxlayın. Sizə lazım olaram".
Az-çox
yaradıcı vəzifə daşıdığım illəri
xatırlayıram, qəti qərarımı verirəm:
kollektiv səmimi, riyakarlıqdan uzaq olanda, bir-birinə
yardımçı olanda ən böyük əsərlər
ortaya çıxarmaq çətinlik törətmir. Professor Məcid İsmixanovun bəxti onda gətirib
ki, Pedaqoji İnstitut və Bakı Dövlət Universiteti
paralelində ziddiyyətli elmi kollektivə düşməmişdir,
azad, sərbəst alimlərlə çiyin-çiyinə
çalışıb. Bunun nəticəsidir ki, müxtəlif
illərdə "Pedaqogika" (Didaktika), "Məktəbin
idarə edilməsi", "Pedaqogikanın əsasları",
"Pedaqoji etika", "Sosial pedaqogika", "Təhsilin əsasları",
"Müəllimlik ixtisasına giriş" dərsliklərini
və dərs vəsaitlərini nəşr etdirib, onlarla
proqram hazırlayıb: "Pedaqogika" kafedrasında tədris
olunan 10 fənn üzrə, eləcə də 14 adda kitablar, tədris
- metodik vəsaitlər. Bu siyahını
genişləndirmək də olar və yüzlərlə elmi
əsərlərin, minlərlə qəzet məqalələrinin
adını çəkərdim.
Məcid İsmixanovun məhsuldar elmi fəaliyyətinin
tematikası çox genişdir, əhatəlidir. Bir qədər
yaradıcı aspektdən yanaşanda düşünməyə
bilməzsən: axı, bu əsərlər nə şeirdir,
nə hekayədir (bu janrların qiymətini əsla
azaltmıram), dərin analitik və emosional idrakın məhsuludur,
ayların yox, illərin əzabverici və xoş saatların
təntənəsidir. Hər bir əsər hasilə gələndə
müəllif özünü xoşbəxt hiss edir, sevincini
yaşayır. Böyük psixoloq Qustav Lebon
yazır ki, xoşbəxt yaşamaq üçün lazım
olandan çox düşünməliyik.
Professor Məcid İsmixanov böyük pedaqoqdur. Bu, qəti qənaətimdir.
Ancaq nə edəsən ki təvazökardır,
yerli-yersiz əlini qaldırıb danışan deyil. Nə edəsən ki, hələ də layiqli qiymətini
almayıb. Amma əvəzində şəxsiyyətini
qorumağı bacarıb, elmin təəssübünü
çəkib. Öz tematik sahəsini yaradıb:
Pedaqogika, Didaktika. Pedaqogika tarixi. Professor Məcid
İsmixanov dəfələrlə beynəlxalq seminarlarda,
simpoziumlarda, konfranslarda fəal iştirak edib: Rusiya, Ukrayna,
Belorusiya respublikalarının şəhərlərində
baş tutan elmi-pedaqoji yığıncaqlarda, toplantılarda məruzələri
və çıxışları ilə öz analitik fikrini
açıqlayıb, tezislərini ictimaiyyətə
çatdırıb. Uzun illər Rusiya Elmlər
Akademiyası Elmi-Problem Şurasının üzvi kimi fəaliyyət
göstərib.
Məcid müəllimlə kafedrada görüşəndə
o, mənə kitablarından "Didaktika nəzəriyyəsi
və tarixi" (R.Bəxtiyarova ilə müştərək),
"Pedaqogika kursu üzrə seminar" (kollektiv) və
"Pedaqoji terminlərin izahlı lüğəti"
(kollektiv) avtoqrafla hədiyyə etdi. Mənimçün bundan əziz və
yadigar nə ola bilərdi. Bəzən
irad tuturlar ki, kitabdan yadigar? - Çiyinlərini çəkirlər!
Kitabdan avtoqraf - mümkündür! Birinci təşəbbüs,
o şəxsin şəxsi kitabxanasının əbədi
qonağıdır, hər maraqlanan kitabı əlinə
alanda müəllifi xatırlayacaq, xoş sözlər deyəcəkdir.
İkinci təşəbbüs
bağışlanan şəxs haqqında aydın təsəvvür
yaradacaqdır. Mənə öz dərin hörmətini
rəsmi ifadə edən hər bir müəllifə minnətdarlığımı
özümə pıçıldayıram: - Həqiqətənmi
mən bu fikrə layiqəm? - Tərəddüd də edirəm,
etmirəm də. Bu kəlamları uzun illərin
dostu, tanışı, şəxsiyyətimə və
yaradıcılığıma hörmətini gizlətməyən
həmkarım, qələm dostum yazmışdır. Bu isə məni daha yaxşı olmağa, daha ruhla
yazmağa və daha böyük etimad qazanmağa
çağırır.
Tələbəlik illərimin yadigarı, gəncliyimizi
arxada qoymuş varlığımıza işıq salan
professor Məcid İsmixanovun avtoqrafını hər oxuyanda
kövrəlməyə bilmirəm. Məndən asılı olmur: deməli,
arabir görüşdüyüm, illərin qayğılı
çağlarında söhbət etdiyim Məcid müəllim
nə yaxşı sağlamdır, yaşayır və
balalarımıza dərs deyir, nə yaxşı o, səmimi
kollektivin arasındadır, nə yaxşı yaddaşında
yaşayıram. Avtoqraf eyni zamanda, kitab
bağışlayanın intellektinin və emosiyasının
bir meyarıdır, iki-üç cümlə ilə öz
yazmaq qabiliyyətinin təcəssümüdür. Belə
bir qəlb - ürək səmimiyyəti professor Məcid
İsmixanovun özünün xarakterinə işarədir:
"Şəxsiyyətinə dərin hörmət bəslədiyim,
orijinal, bədii-publisist və pedaqoji əsərləri ilə
geniş şöhrət qazanmış,
yaradıcılığında bədii və pedaqoji təfəkkürü
məharətlə uzlaşdıran, kreativ düşüncəli
pedaqoq-alim, yazıçı, jurnalist, dostum Allahverdi Eminova
yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzusu ilə Məcid
İsmixanovdan kiçik xatirə. 20.11.2019".
Bu sətirləri
bir də 2020-ci il yanvarın 1-də oxudum
və xeyli özümə qapıldım: Demək, bu il
böyük pedaqoq-alimin, səmimi, alicənab insanın
yaşı üstə yaş gəldi. Bəs, neçə il elədi? Suala cavab tapmaq istəmədim.
Yox, o, hələ çox yaşayacaq, dərs
deyəcək, gözəl əsərlərə imza atacaq.
Buna hamımızın ehtiyacı var - bir
ömrü yaşamaq və yaşatmaq üçün.
Allahverdi Eminov
525-ci qəzet.- 2020.- 8 iyul.- S.18.