Həyat dadı verən sətirlər
İmdat Avşarın hekayə və
şeirləri haqqında təəssüratım
İmdat
Avşardan ilk oxuduğum "Anamın saatları" hekayəsiydi.
Onu evdə danışdım... İlham
da, mən də oturub uzun-uzun anamızı düşündük. Öz
anamızın saatlarını
xatırlamağa başladıq.
Və o gündən bu yana İlham
kompyuterdə, telefonda
hər texniki yeniliyi mənə öyrətməyə çalışır.
Bilirəm niyə belə edir... Susuram və dediklərini cidd-cəhdlə
öyrənməyə çalışıram.
"Ulduz" jurnalının may sayında yayımlanan
"İtmiş bahar
nərgizi" isə
günümüzün insanının
özünüdərkidir. Və bütün dövrlərdə olduğu
kimi, bu özünüdərk də
çox az adamın nəsibidir. Nərgizin nənəsinin mağaradan
əvvəlki həyatından
danışması nənələrimizin
"o vaxt"la başlayan
nağıllarıdı. "İnsanoğlu" deyəndə
nənənin” soğanağının
büzüşməsi, köklərinin
gərilməyi" onun
faciəsinin səbəbini
göstərir - səni,
məni, onu... Səni və onu bilmirəm, mən yaman utandım, ey günümüzün insanı...
Kiçik nərgizin
"gün işığına
çıxmaq" arzusunu
eşidəndə böyüklər
"baharın işarətini
gözlə..." - deyirlər.
Və nərgiz fikirləşir: "Mən
bu qaranlıqda baharın işarətini necə görəcəyəm?"
Bax, onun işığını oğurlayan
da yenə bizik - sən, mən, o...
İri binanın
həyətində alaq
otlarının kiçik
nərgizlə nənəsinə
hirslənməsi təbiətin
"yaşam uğrunda"
qanunudur. Axı, hamı var olmaq
istəyir... "Var olmaq"... Təbiət hamımızın evidirsə,
hamımızın yaşamağa,
gün görməyə-sözün
əsl mənasında,
günəşin işığını
görməyə haqqımız
varsa, başqasının
haqqına girməyin adı nə? Məsələn, o kiçik
nərgizin... Onun nənəsinin...
Hekayənin ən
kövrək məqamı
nərgizin küskünlüyüdü...
Dibçəkdə "intihar"
edən, "vaxtsız
gələn yağışla"
yenidən dirçəlmək
istəməyən nərgiz
deyir ki: "Küskünəm, qırğınam
mövsümlərdən də,
adamlardan da..." Küsdürdüyümüz hər
nərgizlə itiririk
dünyamızı, ey
insan! Bəlkə özümüzün "son"la
üz-üzə dayandığımız
bu zaman kəsiyində təbiət
mesaj ötürür?
Məsələn, anlatmağa
çalışır ki:
küsdürdüyümüz hər nərgizlə barışmağın vaxtıdır...
***
"Qarabağ qaçqınları" hekayəsini
İmdat bəy özü göndərdi.
Birnəfəsə oxudum.
Elə bu hekayənin xətrinə qərara gəldim ki, İmdat Avşar yaradıcılığı
ilə bağlı daha nəsə də oxumalıyam...
"Qarabağ qaçqınları" hekayəsində
nə müharibə,
nə də qaçaqaç epizodları
var. Əvəzində,
bütün müharibələrin
vurduğu yaralar, bütün qaçqınların
ağrıları var...
Kürəyim üşüdü
bu hekayəni oxuyanda... 32 il olur anamın məni qucağına götürüb Göyçədən
qaçdığı. Hələ
o qarlı noyabr gecəsində donan bələyimin soyuğu qalıb canımda. Hələ "qaçqın"
sözünə üşüyür
kürəyimin arası...
Hələ qaysağından
qan sızdırır
anamın qaçqınlıq
yarası...
İmdat Avşarın
bu hekayədə tarı anlatması çox gözəldi; hələ tarla tarzənin arasındakı
bağlılıq, doğmalıq...
Elə bil, əyninə iki ölçü böyük
gödəkçə geyinən
o kişinin tara əmanət etdiyi göynərtisinə dünya
üç ölçü
dar gəlir. Tarın harayladığı
segah Qarabağın unudulmaq qorxusudu... Hə, İmdat bəyin "Qarabağ qaçqınları" hekayəsində
Qarabağ unudulmaqdan qorxur... Onu qorxudan
qaçqınlığın ehtiyaclarıdır; tarzənə
verilməyən artıq
2 lirədir - qaçqınlıq
ələ baxmaqdır,
qapıya gələn
naçar qadının:
"Qarabağ qaçqınıyıq, kömək
eylə..." deməsindədir
- çarələr tükənəndə
yaddaş da bozlaşır, balaca qızın aydın olmayan simasıdır - qaçqın uşaqlar beləcə itir, onlar heç güzgüyə baxanda da öz üzlərini
görmürlər...
Qarabağdan qaçqın düşən
uşaqların güzgüdə
gördükləri gözlərinin
qabağında ermənilər
tərəfindən öldürülən
qardaşlarıdır, hörüklərinin
ucundan qan daman bacılarıdır,
tikə-tikə doğranan
ağsaqqal babalarıdır,
qarnına şiş batırılan ağbirçək nənələridir...
Bir də
Seyfəddin var... Bir tikə çörək
üçün on beş yaşında çiynini hər ağır işin altına verməyə hazırdı; evdəkilərin
boş nimçəyə
baxan ümidli baxışlarını saraltmaq
istəmirdi.
Bir də
müharibənin qan-qadasında
sevdalısından əl
üzən, özündən
iyirmi yaş böyük kişiyə verilən, baxışları
daim ayağına dikili, yaylığının
ucu nəm bir gözəl var bu hekayədə...
Nəhayət, hekayənin kulminasiyası
- qaçqınlığın ən dərin anlatımı: Seyfəddinin
ölümü... Onsuz
da qaçaqaç vaxtı olan-olub, ölən-ölüb, bir
də ehtiyacın öldürdüyü Qarabağ
qaçqınları var...
Onları sıxan ən böyük ehtiyacsa qurulu evlərini, dolu anbarlarını qoyub gəlib kifli zirzəmiyə sığınmaları,
bir tikə çörəkçün boyun
bükmələridi. "Müharibə
qadın simalı deyil" - deyirdi ha Svetlana Aleksiyeviç...
Müharibə heç
kişi simalı da deyil... Ümumiyyətlə,
simasızdır. Müharibənin
"udduğu" uşaqlar
da dünyanın yaddaşında ya bir say kimi
qalır, ya da heç qalmır...
***
İmdat Avşarın
"Bir durnanı vurdular" şeiri də hekayə kimidi. İmdat bəy durnanı "vəfa quşu" adlandırır. Məncə,
bunun izahını hamı bilir. Şeirdəki ifadələr
də həzindir:
"Günəş əyilib
keçərkən axşamın
qapısından" "buludlardan
qızılı yağış
yağır" durnanın
öldüyünə görə...
Yəni təbiət öz balası durnanın ölümünə
ağlayır, qürub
edən günəşin
son şüaları da onun göz
yaşlarına sığal
çəkir... Bu mənzərə qızılı
rəngdədir. "Yorğun
qanadlarıyla axşamı
arşınlayan" durnanın
özü isə
"gümüşü"dür. Yadıma Müşfiqin gümüşü sevgisi
düşdü... Bir
yazımda dediyim kimi, "Müşfiqin şeirləri beyində böyüsə də, ürəkdə doğulurdu.
Onun gümüşü
sevgisi şeir günəşinin şüalarıyla
parıldayırdı..."
İmdat bəyin
"Yalnızlıq" şeirində
də qəribə bənzətmələr var:
"Sonuncu otaqdakı
divi əmizdirən gəlindir yalnızlıq"...
Bu cür ifadələr İmdat bəyin yaradıcılıq
nümunələrinin xalq
yaradıcılığımızın,
folklorumuzun "canından-qanından"
olduğunu göstərir.
Şairin "Çingiz Aytmatova ağı" şeiri
"bulud küsmüş
Çingiz xana" misrasıyla başlayır.
"Çingiz xanın
ağ buludu"na dönür xatirələr...
O bayraq tikən gözəl, o igid oğlan və dünyaya gələcək
olan o balaca türk övladı üçün kölgəsini,
xeyir-duasını əskik
etməyən buludu düşünürəm... Və
o buludun küsməsini...
Sonra da ürəyimə yük olan o qocaman təəssüfün
qarşısında aciz
qalıram: ildə bir dəfə cücərən nərgizləri
küsdürənik, hər
mövsüm kölgəsini
umduğumuz buludu küsdürməkmi çətindi
bizə?!
İmdat bəyin
bu ilin mayında
"525-ci qəzet"də Şahanə Müşfiqlə
söhbətləşməsi gəlir ağlıma.
"Zaman qəribə
məfhumdur. Dəqiqələr
keçməzkən illər
necə keçib, heç bilmirsən..."
- deyir o söhbətdə
İmdat bəy. Mən də duyğularımın başı
üstündən Domokl
qılıncı kimi
asılan təəssüfümü
zamanın saçlarına
taxıram. Bəlkə bir bahar
"Çingiz xanın
ağ buludu"nu görərəm göy üzündə, o buludun kölgəsinin arxasınca
yolçu olar baxışlarım, gedər,
gedər, pəncərəmin
altındakı qızılgül
kolunun sığalladığı
nərgizin gülümsəməsinə
sancılar...
***
İmdat Avşar
haqqında ən səmimi yazını Zəhra Yazbahar yazıb. O, mənim
oxumadığım kitabı
belə anladıb:
"İmdat Avşar,
2010-cu ildə yayımladığı
"Çiğdemleri solan
bozkır" (Süsənləri
solan boz çöl) adlı ilk hekayə kitabındakı hekayələri
ilə Türk toplumuna və onun gələnəksəl
dəyərlərinə güzgü
tutur".
Dolayısı ilə, İmdat bəyin o məhşur sözlərini izah etməyə çalışır:
"Hər sənətkar
yaşadığı dövrün
gizli şahididir əslində" və
"hekayələrimin ana
yurdudur çöl..."
Zəhra o gözəl,
hər oxucunu duyğulandıran yazısında
İmdat bəylə olan telefon danışığından
da öyrəndiklərini
anladıb. Mən o söhbətdən bircə
cümləni seçdim.
Çünki həmin
cümlə İmdat Avşarın bugünkü
gənc ədəbiyyatçılara
master-klassıdır: "Duymadan,
hiss etmədən və içində yaşamadan bir şeylər yazılmaz..."
... Kitabını oxumadığım İmdat
Avşarın oxuduğum
hekayə və şeirləri haqqında,
hələlik bu qədər yaza bilərəm. Danışmaqsa...
Danışmağın ölçüsü
yoxdu, harda desən, kimə istəsən danışaram
"İtmiş bahar
nərgizi"ndən, "Qarabağ qaçqınları"ndan,
"gümüşü durna"dan...
"Anamın saatları"nı
isə asmışam ömrümün anam olan tərəfindən...
Və gedirəm bu ömür yolunu, son mənzil
hansı ayrıcda olar, olar...
Şəfa Vəli
525-ci qəzet.- 2020.- 8 iyul.- S.19