“Bioqrafiyam ən böyük sərvətimdir”
- Natiq Məmmədli
Müsahibimiz jurnalist, yazıçı Natiq Məmmədlidir. Onunla
yaradıcılığı, müasir ədəbiyyatla
bağlı düşüncələri, bu yaxınlarda qalib
gəldiyi koronavirusla bağlı yazı müsabiqəsi, eləcə
də yenicə çap olunmuş “Qəhrəmanım sənsən”
kitabı və bu kimi digər mövzular haqqında geniş
söhbət etdik:
- Natiq
müəllim, bu karantin günlərini necə
keçirirsiniz, əsasən nəylə məşğulsunuz?
- Jurnalist
kimi iş rejimimdə hər hansı dəyişiklik
olmayıb, adi ritmlə davam edirik. Bədii
yaradıcılığa daha geniş diqqət ayırmaq
üçün isə bir növ fürsət yarandı.
Bunun nəticəsi olaraq pandemiyayla bağlı
Mədəniyyət Nazirliyi və Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin birgə təşkil etdiyi hekayə
müsabiqəsinə yeni əsərlə qatıldım və
çox sevindiricidir ki, hekayəm 1-ci yerə layiq
görüldü. Pandemiyadan öncə hekayələr
toplusu çap etdirmək planım vardı. Kitab fevral ayından hazır idi, amma məndən
asılı olmayan səbəblərə görə
yubandı və nəhayət, bu həftə “Qəhrəmanım
sənsən” adı ilə işıq üzü
gördü. 2018-ci ildən roman üzərində
işləyirdim. Əslində, çox
arzulayırdım, elə bir vaxtım, təminatım olsun ki,
ancaq yaradıcılıqla məşğul olum. Pandemiya zamanında vaxt baxımından fürsət
yarandı ki, romana daha çox vaxt ayıra bildim, əsər
üzərində işimi daha da intensivləşdirdim və
nəinki romanı, redaktəsini də bitirdim. Yəqin
bu il jurnal versiyasını
hazırlayıb “Azərbaycan” jurnalına təqdim edəcəyəm.
- Dediniz
ki, çox arzulamısınız yaradıcılıq
üçün vaxt və imkan qazanmağı. Sizin həyatınızda
belə bir işsizlik dönəmi “Kaspi” qəzetindən
çıxandan sonra da yaranmışdımı?
- Bəli,
məni “Kaspi”dən azad edəndən sonra həyatımda təxminən
yarım illik boşluq yarandı ki, o boşluq daha çox
psixoloji gərginliklə, məyusluqla müşahidə
olundu. Amma buna baxmayaraq, həmin vaxtda da bir
neçə hekayə, pyes yazdım, məyusluğumu yenə
də yaradıcılıqla sığortalaya bildim. Doğrudur, çətin zaman idi, amma onda belə
yazı yazmaq motivasiyam əldən getmədi, qələmimi
yerə qoymadım. Sağ olsun dünyanın pis
adamları ki, bəzən yaradıcılığa diqqət
yetirmək üçün özləri də bilmədən
şərait yaradırlar.
- Bu haqda
söz düşmüşkən, onda işdən
çıxarılmağınızın səbəbi nə
idi?
- Mən
baş redaktor kimi hər zaman üzərimə düşən
işi vicdanla yerinə yetirmişəm. Süni
nəfəs aparatına qoşulmuş xəstəni müalicə
etmək, onu ayağa qaldırmaq, əlindən tutub yeritmək
həkim üçün nə qədər çətindirsə
və hər həkimə müəssər olmayan
uğurdursa, mən təxminən həmin uğurları
“Kaspi” qəzetində əldə etmiş baş redaktor
olmuşam. Mənim əməyimi görmək
üçün sadəcə qəzetin oxucusu olmaq, qəzet
işini bilmək kifayətdir. Bunu bilənlər də,
görənlər də az deyil. Onlar etiraf etməsələr də, mən işimin
səviyyəsini də, effektini də yaxşı bilirəm.
Bu, 5 il əvvəl yaşadığım
anlardır. Hər dəfə danışarkən
o anları bir növ yenidən yaşayıram. Təzədən həmin fraqmentləri yaşamaq
istəmirəm və bunu kimsəyə də arzu etmirəm.
Mən yazıçıyam, roman, hekayə
yazıram, kiminsə yerinə iddialı deyiləm, kiminsə
yerini tutmuram, öz sözlərimi yazıb, öz
kitabımı buraxıram. Qəzetdə də
kiminsə qəzetini əlindən alıb çap eləmirəm
ki. Azərbaycan mətbuatının
tarixini çox gözəl bilirəm və bizdən əvvəlki
dahi qəzetçilərimizin ənənələrini
yaşatmağa çalışıram. Çalışmışam
ki, əməyim fərqli, görünən olsun, qəzet qəzet
kimi çıxsın, konyuktura maraqlarına xidmət edən
döyüş vərəqi olmasın. Qəzetdə
ədəbiyyata, gənclərə müraciət
olmalıdır, mədəniyyətə, teatra yer ayrılmalıdır
ki, hər növdən oxucu özünü orda tapa bilsin.
Auditoriya məsələsi mənim
üçün hər zaman prioritet olub. Hər
zaman ağıllı, düz sözü təbliğ
etmişəm, heç zaman maarifçiliyə əlavə gəlir
mənbəyi kimi yanaşmamışam, qrant layihələri
həyata keçirib boşboğazlıqla məşğul
olmamışam, gurultulu sözlər
danışmamışam. Son kitabımda
da oxuculara müraciət edirəm ki, mən səssiz qəhrəmanların
yazıçısıyam. O insanlar ki, maarifçilikdən
gurultulu sözlər danışmırlar, öz şəxsiyyətləriylə
nümunə yaradırlar. Cəmiyyətimiz elədir
ki, insanlar təlqin etməyi xoşlayırlar. Mənsə harda işləməyimdən
asılı olmayaraq, çalışmışam ki, məsləhət
verməyim, nümunə olum, nümunəvi qəzet ortaya
qoyum. Təəssüf, arzularım
yarımçıq qırıldı.
- Həmin
dövrdə kimlər dəstək verdi,
yanınızda oldu?
-
Çox gözəl sual verdiniz. Bu,
ağrılı bir məsələdir. Xalq
arasında “yaman günün dostu” ifadəsi var. Həmin
günlərdə əlimdən tutan elə insanlar oldu ki,
açığı, heç vaxt gözləməzdim.
Düzdür, həmişə təqdir
etmişəm, xoş niyyətlə yanaşmışam
onlara, amma onların ürəyinin bu qədər geniş
olduğunu və ürəklərində söz adamına,
fikir adamına bu qədər məhəbbət olduğunu
bilmirdim. Bunu yaşadım. Onda 37 yaşım vardı. Tək
olsam, mübarizəm daha kəskin olar. Amma
mən ailə başçısıyam, atayam,
övladlarımın qarşısında məsuliyyət daşıyıram.
Xüsusən, nəzərə almaq lazımdır ki, 1995-ci
ildən “Yeni Azərbaycan” qəzetində əmək fəaliyyətinə
başlayan, 1996-cı ildən öz əqidəsi hesab etdiyi
Yeni Azərbaycan Partiyasına üzv olan insan üçün
vətənində təklənmək nə qədər
ağırdır. Kənardan “bəlkə sən
də solaxay fikirlər söyləyəsən?!” - deyənlər olurdu, amma mən 25 illik
bioqrafiyamdan heç vaxt imtina etmərəm. Bu
bioqrafiya əldə etdiyim ən böyük sərvətimdir.
Öz prinsiplərimdən niyə çəkinməliyəm
ki? Mən də yolumdan imtina etmədim.
Çox təəssüf ki, mənəvi zənginliklə
maddi tələbatları ödəmək bizdə
mümkün deyil. Həmin vaxt Rəşad
Məcidin təşəbbüsü ilə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi məni Prezident təqaüdünə
layiq gördü. Bir il təqaüd
aldım və bu, mənə çox kömək oldu. Fürsətdən istifadə edib, göstərdikləri
dəstəyə görə Birliyə, Anar müəllimə
dərin təşəkkürümü bildirirəm. Həmin vaxt romanım çap olunmuşdu və o
roman Mədəniyyət Nazirliyinin “Qəzəl kəlmə”
mükafatına layiq görüldü. Sağ olsun ədalətli,
yaradıcı insanın vaxtında yanında olmağı
bacaran insanlar.
- Qayıdaq
pandemiya ilə bağlı hekayə müsabiqəsinə... Müsabiqə və onun nəticələri cəmiyyətdə
heç də birmənalı qarşılanmadı,
narazılar da oldu. Bu məsələlərə
münasibətiniz necədir?
- Azərbaycanda
hansı müsabiqə haqqında birmənalı fikir olur ki?
Heç biri haqqında! Biz riyaziyyatçı
deyilik tənlik həll edək, cavab ortada olsun, marafon
yarışçısı deyilik, hamı görsün ki, rəqibdən
əvvəl mən qaçdım, ortada mübahisə
olmasın. Ədəbiyyatın qəlizliyi
və gözəlliyi ondandır ki, nə riyaziyyatdır, nə
marafon. Burda subyektiv mülahizələr
var. Hərənin fikri özünə gözəl
görünür. Özümü kənara
qoyuram, digər qaliblərin də hamısı
yazıçıdırlar, ciddi söz adamlarıdır.
Ciddi sözə vicdanla qiymət verdikləri
üçün müsabiqənin münsiflərinə təşəkkür
edirəm. Mənim “Taclı mələklər”
hekayəmin niyə birinci yerə
çıxdığıyla maraqlananlar varsa, yeni “Qəhrəmanım
sənsən” kitabıma daxil etmişəm, alıb oxusunlar.
Öz yazısına əmin adam kimi deyirəm,
heç vaxt oxucumu məyus eləmərəm. Azərbaycanda
problem odur ki, yazıya müəllifə görə qiymət
verir, müəllifin paqonunun parıltısına görə
kitabını oxuyurlar. Bu, ədəbiyyatı
zəlil edir.
- Hekayəni
öncədən yazmışdız, yoxsa müsabiqə
üçün yazdınız? Bu mövzulu əsərləriniz
davam edə bilərmi?
- Məhz
müsabiqə üçün yazılıb. Bu üslubda 4 il əvvəl yazılmış başqa bir
hekayəm var: “Bizə ürək göndərin”. Orda xərçəng xəstəliyinə
tutulmuş uşağın həyatı əks olunmuşdu.
O da yeni kitabımda var. Müsabiqə üçün yazmaq
çətin məsələdir. Mövzu sərbəst
olsa, yenə yazmaq olar, amma konkret mövzu çətindir.
Burda da mövzu konkret idi. Sadəcə bu
konkret mövzu mənə tanış idi.
Bizim nə qədər ömrümüz var,
ömrümüzdən nə qədər pandemiya keçəcək
ki? Bu boyda tragediyanı
yaşayırıq. Düşündüm,
bu, elə ədəbiyyatın ən böyük mövzularından
biridir və yazılmalıdır.
- Tarix
üzrə fəlsəfə doktorusunuz. Bəs
niyə bədii yaradıcılıqda tarixi əsərlərə
yer vermirsiniz?
-
Xüsusən, Azərbaycan müstəqillik əldə edəndən
sonra tarixi mövzuların o qədər şitini
çıxartdılar ki, nəinki o mövzulara müraciət
etmək, o barədə nəsə oxumaq məndə allergiya
yaradır. Bəzi tarixi şəxsiyyətlər
haqqında 2-3 roman, teatrda tamaşalar və sair var. Ədəbiyyat
tarixə müraciət edəndə onun məqsədi
olmalıdır. Yazılan tarix subyektiv
tarixdir. Ədəbiyyata nəsə
lazım olanda müraciət edə bilər. Mən buna ehtiyac duymamışam. Bircə “Körpüdə ümid” romanımda tarixi
səhnə var. O da romanın məzmunundan irəli gələn
məsələ idi. Şərq-Qərb
qarşıdurmasını vermək üçün tarixdə
olmuş bir faktı bədii süzgəcimdən keçirib əsərə
əlavə etdim. Tarixi mövzuda əsər
desək, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illiylə
bağlı “Əmanət” pyesi yazdım. Düzdür,
heç bir teatr səhnəyə qoymadı, amma “Azərbaycan”
jurnalında çap olundu. Cümhuriyyət
mənimçün doğma mövzudur və
düşünürəm ki, tarixçi, ədəbiyyatçı
olmağından asılı olmayaraq, hər kəs o
dövrü öyrənməli və sevməlidir. Mənimçün
tarixi proses daha maraqlıdır.
- Ən müasir ədəbiyyatı izləyirsiniz?
-
Çağdaş dövrümüzdə nə kitablar
çıxırsa, bacardığım qədər
çalışıram, oxuyum. Söhbət tək
milli ədəbiyyatdan getmir, ümumən deyirəm. Hazırda masamın üstündə Günel
Mövludun “Düşərgə” romanı var. Baxdım,
Feysbukda əsər haqda müxtəlif fikirlər var,
oxumağa qərar verdim. “Azərbaycan”,
“Ulduz” və “Literaturniy Azərbaycan” jurnalının hər
nömrəsini alıram, işdə abunəyik. Bir neçə dəfə “Ulduz” jurnalında ekspert
olmuşam, əsərlər haqqında fikirlərimi
bildirmişəm. Sosial şəbəkələri
izləyirəm, amma burda yaranan ədəbiyyata səviyyəli
ədəbiyyat kimi deyil, fikir bazası kimi yanaşıram.
Kəramət Böyükçöl səyyar
şəkildə çayxanada kitabını satırdı.
Yazıçı kimi həmkarıma dəstək
olmaq üçün mən də aldım. İstəmirəm bizim yazıçılar
çayxanada kitab satsınlar. Kitab
mağazalarda, təqdimat günlərində satılar. Yazıçı oxucunun ayağına
kitabının müzakirəsi üçün getməlidir,
satmaq üçün yox.
Əlim çatdığı qədər oxuyuram. Elə
yazıçılar var ki, çox oxumuşam, qabında nə
olduğunu bilirəm, yeni əsərlərini oxumağa vaxt sərf
eləmirəm (gülür). Bu yaxında
Anar müəllimin “Yaşamaq haqqı” əsərini oxudum,
haqqında yazı da yazdım. Mən ona
“Azərbaycan dastanı” deyərəm. Bu əsər
məndə Azərbaycan haqqında təəssürat
yaratdı. Məsləhət görərdim
ki, hamı oxusun. Heyİf, tirajı
çox azdır. O, uşaqların, Azərbaycanı
öyrənmək istəyənlərin əlinin
çatdığı kitab olmalıdır. Əkrəm
Əylislinin hekayəsi çıxdı qarşıma, onu da,
haqqında yazılanları da oxudum. Gördüm,
biz hələ də bir-birimizi bağışlaya bilmirik.
Rasim Qaracanın o hekayə haqqındakı tənqidi
məqaləsi ondan daha qüvvətli, daha enerjili idi. Amma ağsaqqal yazıçının cavan adama
verdiyi təhqir tonundakı cavabı anlamadım. Adətən, cavanlar kəmhövsələ olur.
Bu dəfə fərqli oldu. İndiki
dövrümüzdə informasiya sel kimi axır. Bilirəm ki, onların 99 faizi gərəksizdir.
Çalışıram onların içərisindən
axtaram, seçəm, öz zövqümə və
düşüncəmə uyğun ədəbiyyat nümunələrini
oxuyam.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2020.-
11 iyul.- S.17.