“Lo” romanı yaxın tariximizin aydın bədii
güzgüsüdür
YAZIÇI
ƏJDƏR OLA AÇIQ MƏKTUB
“Lo” romanı yaxın tariximizin
aydın bədii güzgüsüdür <b
style="color:red"></b>
Hörmətli
Əjdər müəllim, salam!
Sizinlə şəxsi tanışlığım olmasa
da - yaradıcılığınızla çoxdan
tanışam.
Bu yaxınlarda çap olunmuş "Lo"
adlı böyük həcmli romanınızı, demək
olar ki, birnəfəsə oxudum.
Bu məktubun yazılmasına səbəb, romanın məndə
oyatdığı təəssüratdır. Azərbaycan ədəbiyyatında
bir çox tarixi romanlarla tanışlığım var.
M.S.Ordubadinin "Qılınc və qələm", F.Kərimzadənin
"Xudafərin körpüsü", "Çaldıran
döyüşü", Ə.Cəfərzadənin
"Bakı-1501", Ə.Nicatın
"Qızılbaşlar", İ.Hüseynovun "Məhşər",
Ə.Məmmədxanlının "Babək" və digər
əsərlər tarixi mövzuda yazılmış və
oxucuların sevə-sevə oxuduqları kitablardır.
Sizin "Lo" adlı romanınız da
("Qanun", Bakı, 2019) tarixi romandır. "Lo"nun işıq
üzü görməsi ədəbiyyatımızda tarixən
romançılıq janrına yeni bir üslub və nəfəs
gətirməsi ilə özündən əvvəl
yazılmış tarixi romanlardan tamamilə fərqlənir. Çəkinmədən bu üslubu Əjdər Ol
üslubu adlandırmaq olar.
Yuxarıda adlarını çəkdiyimiz tarixi romanlar
daha çox yazıçı təxəyyülünün
məhsuludur.
Yazıçı müdafiə etdiyi obrazı
oxucuya sevdirmək məqsədi ilə döyüş səhnələri,
məhəbbət macəraları uyduraraq qarşıya
qoyduğu məqsədə nail olmaq istəyir. Daha doğrusu, yazıçı sevdiyi obrazı
oxucu gözündə ideallaşdırmağa
çalışır. Bəlkə də
yazıçının sevdiyi həmin müsbət obraz, ola bilsin, real həyatda
yazıçının oxucuya təqdim etdiyi səviyyədə
müsbət keyfiyyətlərə sahib olmayıbdı.
Uzun illər tarixi romanlarda davam edən bu ənənəyə
"Lo" özünün real hadisə və faktlara
söykənməsi ilə yeni bir məzmun gətirdi. Sizin
romanın diqqətçəkən özəlliyi hadisə və
obrazların tərəfsiz
işıqlandırılmasıdır. Yəni
müəllif hadisələri artırıb-əksiltmədən,
sığalsız, obrazları isə şişirtmədən,
kiçiltmədən, nəyisə malalamadan, bəzək-düzəksiz,
olduğu kimi qələmə almasıdır.
"Lo"
romanın özündən əvvəlki tarixi romanlardan fərqlənən
əsas xüsusiyyətlərindən biri də müəllifin
hadisələrin iştirakçısı kimi obrazların
çoxunu yaxından tanıması və bir çoxları
ilə ünsiyyətdə olması əsərin canlı
alınmasının səbəbidir.
Romandakı hadisələri şərti olaraq ailə-məişət,
məhəbbət, avtobioqrafik, ictimai-siyasi və vətənpərvərlik
mövzuları ətrafında qruplaşdırmaq olar.
Əsərin əsas mövzusunu müstəqillik, vətənpərvərlik
uğrunda gedən mübarizə və hadisələrlə
bağlı doğulan ictimai-siyasi gərginlik təşkil
edir.
İctimai-siyasi məsələlərin izlənməsi
zamanı oxucunun yorğunluğunu vaxtında hiss edən
müəllif onun "dişini dəyişmək" məqsədi
ilə məharətli manevrlərlə hadisədən hadisəyə
keçid etməyi bacarır. Özü də
necə? Keçid zamanı arada heç
bir şərti işarə qoymadan.
Asfalt
yolla gedən oxucu birdən-birə torpaq yola
düşdüyünü hiss etmir. Hadisələr
arasında bu cür əlaqə yaradılması ilə
oxucuda böyük həcmli bir romanın oxumasına maraq oyatmaq
istedadlı qələm sahibinə müyəssər olan
işdir. Özü də kitab oxumağa marağın azaldığı bir
zamanda.
Əsərdə hadisələr baş qəhrəmanın
dilindən söylənilir. Bu, oxucuda marağı
daha da artırır.
1988-1993-cü
illərdə ölkədə baş verən ictimai-siyasi
hadisələrin ardıcıl və reallıqla təsvir edilməsi,
özü də xırda məsələlərdən
tutmuş böyük hadisələrə kimi heç bir
şeyin nəzərdən yayınmaması heyrət
doğurur. Əsərin maraqlı cəhətlərindən
biri, xalq arasında gəzən bəzi söz-söhbətlərin
də romanda öz əksini tapması, "sözün
yanlışı olar, yalanı olmaz" atalar
sözünün doğruluğunun yenidən təsdiqidir.
Romanda diqqətçəkən və yaddaqalan obraz
Qaradır. Kriminal mühitdə böyüyən Qara
Çernobıl qəzasında xəsarət alandan sonra
müstəqillik uğrunda mübarizədə böyük
bir həyat yolu keçir. Sevgilisi Lalə
ilə birgə çaxnaşmalarda bir vətənpərvər
kimi yetişir, vətən torpaqlarının işğaldan
azad olunması üçün düşmənlə
döyüşə yollanır. Döyüş
zamanı bir neçə dəfə yaralanır. Mübarizələr qoynunda bərkiyən Lalə də
Qara kimi ölümdən qorxmur. Əqidə,
məslək yoldaşı və həyatı qədər
sevdiyi bir insanın gözlərində həyat
işığının getdikcə öləzidiyini
müşahidə edən Lalənin məğrurluğu sanki
ölümə meydan oxuyur. Lalə
yazıqlaşa bilməz və buna haqqı da yoxdur.
Roman gənclik
üçün nümunəvi bir obraz olan Qaranın
Qazaxıstanda yatdığı hərbi hospitaldan
qardaşına göndərdiyi "Gəl görüşək"
teleqramı ilə başlayır və 528 səhifəlik
şərəfli bir yol keçməsi ilə tamamlanır. Bu yolda əsas aparıcı rol (qəhrəman)
Zamandır və Zamana məxsusdur. Romandakı
hadisələr 5 illik zaman kəsiyində cərəyan edir.
Müəllif isə, Zamanın Katibi kimi
olanları və baş verənləri doğruluğu -
canlılığı ilə əks etdirir.
Romanda müəllif Moskva tərəfindən Azərbaycan
dövlətinə müxtəlif vaxtlarda təyin edilmiş rəhbərlik
və idarəetmə strukturunu hərtərəfli təhlil
süzgəcindən keçirir və öz münasibətini
bildirir. Müstəqillik dövründə hakimiyyətə
gələn Elçibəyin və onun
silahdaşlarının tutduqları vəzifələrdə
təcrübəsizliklərini xüsusilə diqqətə
çatdırır. AXC üzvü və
meydan hərəkatının bir-iki dəfə
iştirakçısı olmalarından istifadə etməyi
bacaran bir çox “fərasətli”, savadsız və təcrübəsiz
adamlar rəhbər vəzifələrə gəldilər.
Bu cür hadisə və məsələləri
çoxları kimi mən də görmüşəm.
Ölkədə xaotik bir vəziyyət yarandı. Daxili
qarışıqlıqdan istifadə edən erməni işğalçıları
torpaqlarımızı işğal etdilər və öz sərhədlərini
getdikcə genişləndirməyə başladılar.
Bu qarışıq dövrün hadisələrini
yazıçı təsirli bir dillə oxucuya söyləyir.
Biz əvvəldə demişdik ki, müəllif əsərindəki
obrazların heç birinə üzgörənlik etmir. Ədəbi,
tarixi, siyasi və xalq hərəkatının fəal
iştirakçılarının hamısına eyni gözlə
baxır. Onların hərtərəfli
yaddaqalan obrazlarını dolğun yaratmaq üçün
real həqiqəti qələmindən keçirir.
Əsərdə Prezident kimi Elçibəyin idarəetmədə
təcrübəsizliyini, ürəyiyumşaqlığını
göstərməklə bərabər, onun təmiz, dünya malında gözü olmayan bir dövlət
başçısı kimi yüksək keyfiyyətini də
diqqətdən kənarda qoymur: "Prezident Elçibəyin
sadə, dünya malına gözünün ucu ilə də
baxmayan adam olduğuna hamı inanırdı... Bəli,
Prezidentimiz dərviş həyatı yaşayırdı,
bahalı kostyumun birini soyunub, o birini geymirdi, şık
qalstuqlar taxmırdı, qara gün üçün pul
yığıb döşəyinin altını doldurmurdu.
Ancaq Elçibəyin bu keyfiyyətləri,
insanlığı prezidentlik üçün bəs eləmirdi.
O, zahid deyildi, dövlət başçısı idi. Ondan vəzifəsinin layiqincə, ciddi şəkildə
icrası tələb olunurdu".
Müəllifin gəldiyi nəticə o dövrü
yaşayan adamların həmin zamanda düşündüklərinin
fikir məcmusudur. Heydər Əliyev haqqında da obyektiv
mövqedən çıxış edən
yazıçı, bu böyük şəxsiyyətin xilaskar
missiyasını necə məharətlə yerinə
yetirdiyini obyektiv təsvir edir.
İndi qayıdaq “Lo” taleyi yaşamış
yazıçının məhəbbət macəralarına. Az da
olsa, bu macəralar haqqında öz mülahizələrimizi
bildirək.
Fərəh
əsərin əvvəlində surətlər qalereyasına
daxil olur və sona qədər müəyyən səhnələrdə
az görünməsinə baxmayaraq, oxucu
yaddaşında qalan bir obrazdır. Ata-anasının
məsləhəti ilə "evlənmək" istəyən
əsərin baş qəhrəmanı Fərəhin
görüşünə gedir. Söhbət zamanı
qız çəkinmədən deyir:
- "Sizə ürək qızdırıram. Sizin kimi adam
mənim üçün lap tapıntıdır.
... Candərdi
dilim tərpənir:
- Buyurun!
- Mənim sevdiyim var!
Diksinirəm, ikinci dəfədir, bu sözləri mənə
deyirlər. Nərmində uduzmuşam, indi ki təcrübəm
var".
Gözlənilməz cavabla qarşılaşan oğlan
qızın xahişinə görə susmaqla məsələni
uzadır, o vaxta qədər ki, Fərəh sevdiyi oğlanla
qoşulub qaçır.
Taleyi gətirməyən Fərəhin həyat
yoldaşı ölür və sonralar xəstəxanada əsərin
qəhrəmanı onunla qarşılaşır, yaralı
qadına qan verir. Onların dostluq münasibəti əsərin
sonuna qədər davam edir.
Tibb
bacısı kimi cəbhə xəttində hospitala göndərilən
Fərəh orada yaralı bir zabitlə tanış
olur və evlənməyi qərarlaşdırır. Fərəh birinci dəfə ailə quranda valideyn
xeyir-duası olmadığı üçün bəxtinin
qara gəldiyinə inanırdı. Lakin
zabit müharibədə həlak olur və Fərəhin yenidən
ailə qurmaq arzusu gözündə qalır.
Romanda maraqlı surətlərdən biri Babayardır. Ziddiyyətli
verilən Babayar sevilərək yadda qalan insandır.
Yazıçı
Babayarın həyat yolu ilə oxucunu belə tanış
edir.
"Çox-çox sonralar bir dəfə yaşı
yetmişi keçmiş Babayardan soruşdum.
- Babayar, - aramızda
böyük yaş fərqinə baxmayaraq, onu adı ilə
çağırırdım - türmədə nə qədər
yatmış olarsan?
Dərhal
cavab verdi:
-
Qardaşoğlu, bu vaxta qədər mənə məhkəmələrdə
on bir dəfə hökm oxunub. Üst-üstə qırx bir il, üç ay, on beş gün iş
almışam. Hətta onun iyirmi il, doqquz
ay, altı gününü içəridə
yatmışam. SSRİ-nin Sibirdən belə on altı
türməsində can qoymuşam. Oğurluq,
xuliqanlıq maddələrindən başqa maddələrim
olmayıb. Heç vaxt
haqsızlığa dözməmişəm. İki dəfə amnistiyaya düşmüşəm.
Məcburi əməyə göndərildiyim
vaxtlar da olub.
... Anamın ölümü, dövlət müstəqilliyimizin
bəyan edilməsi xəbərlərini türmədə
eşitmişəm. Müstəqillik
çox vacib şeydir. Öz ölkənin
türməsində yatmağa nə var ki. Əlin yetməsə də, səsin hər yerə
çatır".
Bu tanışlıqdan görünür ki, Babayar
ömrünün 21 ilini həbsxanada keçirsə də,
onun içərisində bir işıq var. O işıq
haqqı tapdalananların haqqını bərpaetmək
üçündür. Səmədağa günahsız yerə Qönçəni
öldürəndə Babayar hüquq mühafizə
işçilərinə deyir:
- "Bu qədər adamın içində deyirəm,
qatilə güllələnmə kəsilməsə, onu
türmədə ya özüm öldürəcəyəm,
ya da öldürtdürəcəyəm".
Babayar oğurluq etsə də, qazandığı
pullardan imkansızlara, xəstələrə əl tutur. Müharibədə
qorxmadan kəşfiyyata gedir. 4 nəfər
erməni əsgərini azərbaycanlı əsir qızla birgə
gətirir.
Hörmətli
Əjdər müəllim!
Əsərin dilinin sadəliyi - rəvan və
axıcı olmasını xüsusi qeyd etmək istəyirəm. Xalq ifadələrinin
yerli-yerində işlənməsi əsərin dilinə bir
şirinlik gətirir.
Napoleon
dövrünün tarixi Hüqonun "Səfillər" əsərində
aydın əks olunduğu kimi, Azərbaycanın gərgin, təlatümlü
keçid dövrünün (1988-1993) tarixi də "Lo"
romanında elə əks olunub.
Gələcəkdə "Lo"ya ədəbiyyat
araşdırıcılarıyla yanaşı, tarixçilərin
də müraciət edəcəklərinə əminəm. Çünki romanda o
dövrün hadisələri incəliyinə qədər
işıqlandırılıb, usta bir
yazıçının tutduğu aydın bədii
güzgüdə doğru-dürüst əks olunub.
Fazil SƏNAN Yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2020.-
11 iyul.- S.19.