Kamal Abdullanın hekayələrini oxuyur və
xatırlayıram...
Mifoloji ənənə
arxaik deyil,
çağdaş günümüzə qədər
insanı müşayiət edir. Çünki
insan həmişə gözəgörünməz, amma əbədi
olan, şüuraltı hiss edilən nəsnələrə
toxunmaq, əslinə varmaq istəyir.
Mifoloji təcrübə həm də ona görə
xüsusilə dəyərlidir ki, bizdən əvvəl
yaşayanlara reallığı qavramaqda kömək edib və
bizdən sonra gələnlər də yaddaşın
hansısa anında bu təcrübədən faydalanacaq.
Ustad yazıçı Kamal Abdullanın
yaradıcılığı Mif və Mənaya yeni
baxış sistemi ərsəyə gətirir. Bu əsərləri oxuduqca
yaddaşımızı bərpa edir və
xatırlayırıq...
Kamal Abdullanın böyük həcmli əsərlərilə
yanaşı, hekayələri də dərin məzmunu ilə
diqqəti çəkir. Sanki mifoloji yaddaşın labirintinə
düşürük, hadisələrin mistik çaları,
orijinal bədii priyomlar, dərin ruhi aləm, insan taleyinin fəlsəfi
müstəvidən yozumu reallığa yeni tərəfdən
baxmağa vadar edir.
Qeyri-adi
hadisələr, izaholunmaz olaylar, reallıq və
irreallığın vəhdəti, başqa dünyaların
işarələri olan simvollar...
Müəllif "Korneliusun ölümü" hekayəsində
paralel dünyaları bir araya gətirir. Dünyanın bir ucunda
Kornelius, digər ucunda Hacı Mir Həsən ağa...
Şellinqin dediyi kimi, "Yalnız bir-birinə mütləq
şəkildə və tamamilə zidd olanlar nəhayətsiz
şəkildə vəhdətdə ola bilər".
Dünya bütöv bir orqanizmdir. Bu, müxtəlif
qütblərin eynilik kökündə birləşməsidir.
Onları bir araya gətirən eyniyyət
köküdür.
Korneliusla Hacı Mir Həsən aga Səyyah eyniyyətdə
birləşdikləri üçün bütöv olan aləmin
içində bir araya gəlirlər. Onlar bir kökdən
çıxmış haçalardır.
Kamal Abdullanın hekayələrini oxuduqca, bədii fikrin
zamana üstün gələn mahiyyətini dərk edirəm.
Vaxta yaddaşda qalmaq hüququ verən, nəhayətsiz
zaman zolağında ölümsüzlüyə qovuşan
hiss və düşüncələr... İnsan məsumiyyəti, pişik
məsumiyyəti, qarın məsumiyyəti,
uçmağın, yaşamağın məsumiyyəti...
"Bu adamın yadına düşür ki, onun əsl
adı Kornelius deyil, onun əsl adı Hacı Mir Həsən
ağa Səyyahdır. Bu,onra gerisi asandır. Yadına düşür ki, o, sərgərdan kimi
dünya ölkələrinin birindən o birinə gedir,
öz ölkəsinə dönməyin yolunu axtarır,
axtarır, tapa bilmir. Bütün bunlar vaqeə-vaqeə
onun işığını itirməyə
başlamış gözləri önündən
keçir".
Onları birləşdirən həm də bəşəriyyət
üçün edə biləcəklərinə olan
inamdır.
Bir də hamıdan gizli saxladıqları məsumiyyət...
Digər hekayənin qəhrəmanı
("Üçrəngli pişik balası") nə
Korneliusdur, nə də Hacı Mir Həsən ağa. O da insanlıq
üçün nələrsə edə bilərdi, bəlkə
də edib də. Amma insanlar onun içindəki
məsumiyyəti duya bilməyib. Ona görə
o, qəzəb doludur. İnsanların yekəxanalığı,
eqosu onu bezdirib. Və dəhşət
hissilə fərqinə varır ki, insanlarla bərabər,
heyvanlara da nifrət eləyir. Hətta
ağacda yazıq-yazıq miyoldayan pişik balasına da ikrah
hissi duyur.
Ancaq
insanlara sevgisizlik hiss edən adamın ürəyi bir məqamda
bu zavallı pişik üçün sızlayır. Onu ağacdan düşürmək fikrinə
düşür. Üstəlik, pişik
üçrənglidir, bu isə inanca görə, xoşbəxtlik
gətirir.
Bəlkə də üçrəngli pişik onun son
ümididi. Və o, ağaca pişiyi xilas etmək
üçün deyil, sonuncu ümidini qurtarmaq
üçün dırmaşır. Amma pişik
balası dala çəkilir; xoşbəxtliyə yetmək o
qədər də asan deyil... Bunu ağacdan yıxılan adam son nəfəsdə anlayır.
Cəmiyyətdən təcrid olmaq insanın
süqutudur.
Anatol Fransın "Silvestr Bonnarın cinayəti" əsərində
professor da özünü təcrid edib, amma o,
özünü günahlandırır, onun fikrincə, onun mənəvi
qəribliyinin günahkarı özüdür, bəlkə də
insan toz basmış arxivlərdə əlləşib-vuruşmaq
üçün deyil, eləcə dondurma yemək,
qayğısızca mahnı oxumaq, ulduzlara baxmaq
üçün yaradılıb.
Kamal Abdullanın hekayələrində magik elementlərdən
biri də kölgədir. Dünya ədəbiyyatında
kölgənin maraqlı obrazlarından biri Hans Xristian
Andersenin hekayəsində işlənib; kölgənin eqosu o
qədər yüksəlir ki, sahibinin üzərində
ağalıq etmək fikrinə düşür.
Kamal Abdulla dünya ədəbiyyatında yaşarı
olacaq bir obraz yaradıb; bu hekayənin qəhrəmanı bir sənətkardır,
o, bir gün kölgəsinin ondan ayrıldığını
görür.
Kölgəsiz qalan sənətkarı bir cadugər
bu sirdən hali edib deyir ki, kölgəndən ayrılan yerdə
cadugərə çevrilmisən. Artıq
insanlara xidmət edəcəksən.
Amma sənətkar
öz ömrünü yaşamaq istəyir, o zaman cadugər həmin
dəhşətli həqiqəti ona açıb söyləyir:
- Əgər sən cadugərliyini gizləmək fikrinə
düşsən, kölgən yenidən səninlə birləşmək
istəyəcək, bu isə sənə həyatın
bahasına başa gələcək. Sən
bacardığın qədər kölgəndən
qaçmalısan.
Burda
psixoloji aspektlər var. İnsanın kölgəsi - onun qaranlıq
tərəfləridir və o, nə qədər öz səhvlərini
görməzdən gəlirsə, bir o qədər kölgənin
təqibinə məruz qalır.
Psixologiyada
belə bir nəzəriyyə var ki, insan onun müsbət
obrazına uyğun gəlməyən cəhətlərinə
zamanla daha az fikir verir və beləcə kölgəsi də
vaxt keçdikcə daha da böyüyür. Amma
bəzən kölgə insanın həyatına müdaxilə
edir. Məsələn, insan öz daxilində ikiləşmə
hiss edir, gah yaxşı adam olur, gah da pis
adama çevrilir. Əslində isə insan
öz kölgəsilə döyüşür.
"Kölgə"
hekayəsində qəhrəman onu təqib edən kölgəsindən
qaçır,
çünki heç də hər kəs öz
qaranlıq tərəflərilə üzləşmək cəsarətinə
sahib deyil.
"Edam
vaxtını dəyişmək olmaz" hekayəsindəki adam da ona bəraət verəcək
yaxşı tərəflərini itirib, hətta o, özü
də bu itkinin fərqindədir və ona görə
özünü təmizə çıxarmaq fikrində deyil.
O,
özü də özünü qatil olduğuna inandıra
bilib. Halbuki bu vaxt ərzində hakimlər,
öldürülən qadının başı üzərində
gördükləri bu adamı qatil olduğuna inandıra bilməyiblər.
Edam vaxtına iki gün qalır. Edam
olunmağa məhkum olunmuş qəhrəmanla birgə oxucu da
xatırlayır.
Edam hökmü qayıqda baş verən hadisə ilə
bağlı verilib; qadın qayıqda qətlə yetirilib. Amma "qətl"
çox-çox əvvəldən olub; qayığa qədərki
vaxtda baş verib. Qayıqdakı hadisə
onların taleyinin qısa məcmusudur. Və
qayıqda da hər şey son nöqtəyə varır.
Əslində, o, sevdiyi qadını bətnindəki
uşaqdan vaz keçməyə məcbur etməklə onu
çox-çox əvvəldən öldürüb. Həm də
təkcə onu deyil, üçünü də.
Qadını,
uşağı və özünü də...
"Cəlladın" tanımadığı bir
adamı öz cəlladı kimi görməyi, onu
müşahidəsi eləməsi də maraqlı
nüansdır. Ona elə gəlir ki, bu adam edamdan qabaq onu izləyir, incələyir, bəlkə də
onun həqiqətən günahkar olub-olmadığını
qətiləşdirmək istəyir və onun bu qərarından
edamın nə qədər ağır keçib-keçməyəcəyi
asılıdır.
O, qatil
olduğuna inanıb və ona görə yenidən qatil
axtarmaq fikri yoxdur. Əvvəl-əvvəl oxucu
onun hisslərini təmizə çəkmək
üçün paralel olaraq qatili axtarır.
Edam vaxtı yaxınlaşdıqca, sanki oxucu tələm-tələsik
qərarını verir, o anlayır ki, vaxt ona özünü
təmizə çıxarmaq üçün yox,
düşünmək üçün verilib. Bu vaxt ərzində
o, xatırlayır.
Qəhrəmanın son anda son xahişini
xatırlaması da təsadüfi deyil.
Yazıçının
bütün yaradıcılığına xas olan orijinal
mistik fəlsəfi yanaşma uçmaq motivində də
özünü aydın göstərir.
"Uçuş" hekayəsində, nə
sirri-xudadırsa, kəndin adamları quş kimi qanad
açıb uça bilir. Uçmağın
sirrini onlara bir dərviş öyrədib.
Amma hekayədə
bir məqam da var: uçmaq insaniləşəndə sirrini,
sehrini, məsumiyyətini itirir. Çünki əvvəllər
insanlar uçanda saflaşırdılarsa, buna vərdiş
etdikcə, öz insani çıxarlarını
uçmağın məsumiyyətinə yükləyirlər.
Məsələn, əvvəllər təmiz
amallar uğrunda uçan insanlar, sonradan qonşunun həyətində
nə baş verdiyindən hali olmaq üçün kəndin
üzərində qanad çalırlar.
"Biz uçsaq, dünya dağılmazmı"
sualı da elə dünyanın nizamının pozulmasına
işarədir.
Mifoloji mistik ənənələr vasitəsilə
insanın reallıqla qarşılıqlı təsir mexanizmi
"Mənə uçmağı öyrət" hekayəsində
də dərinliklə işlənib.
Mifoloji inanclar hələ beşikdən bizi
müşayiət edir. Məsələn, uşağın bələyinə
iynə-sancaq taxarlar ki, cin yaxın gəlməsin.
Cinin qarğışına tuş gəlməmək
üçün gecə küçə-bacaya qaynar su
tökməzlər.
Hətta insanda cini özünə təslim etmək
inamı da oyanıb; guya cini tutub yaxasına tez iynə, sancaq
keçirtsən, heç yerə gedə bilməyib sənə
qulluq edər.
"Mənə uçmağı öyrət" hekayəsində
sanki magik bir möcüzə sayəsində qədim mətnlər
yenidən üzə çıxır.
Cinlə bağlı olaylar vaqe olur, onlar yenə nənələrin
rəvayətlərindədir, bu rəvayətlərdən
real dünyaya keçid var, elə bir keçid ki, real həyatda
natamam qalan nəsnələr burda bütövlüyə
qovuşur.
Folklor mətnlərindən bəllidir ki, cin və
insanlar paralel dünyalarda yaşayır. Deməli, bir növ ədalətsizlikdir,
necə olur ki, cinlər insanların ərazisində peyda ola bilir, insanlara isə cinlərin
dünyasına getmək bir növ yasaqdır.
"Mənə uçmağı öyrət" hekayəsinin
qəhrəmanı Mifin "qadağa ərazisi"ndən kənara
çıxır. Amma Mif yenə öz sərhədlərini qoyur:
başqa məkana adlayan qəhrəman hər şeyi unudur. "Uçuş" hekayəsindəki mistik vaqeədə
də eynilə o cür olur, kənddə baş verən sirli
məqamlar yalnız kənd əhli arasında qalır, kənara
çıxan insan yaddaşını itirir.
Qəhrəmanın
yaddaşı itən yerdə oxucu yaddaş fraqmentlərini bərpa
edir və xatırlayır...
Adi baxışın çoxrənglilik və müxtəliflik
gördüyü yerdə mistik təcrübə vahidlik
görür.
Mistik təcrübə şüurun xüsusi
şəklidi.
Kamal
Abdullanın fəlsəfi düşüncəsinin nəhayətsizliyi,
çoxqatlılığı sözün yeni rənglərini,
magik tərəflərini, dilin yeni qatlarını üzə
çıxarır, yeni yaradıcı ideyalara rəvac verir, təsəvvürümüzdə
bədiyyatın təkrarsız təsvirlərini yaradır...
Kamal Abdullanın hekayələrini oxuyur və
sanki xatırlayıram....
Günel NATİQ
525-ci qəzet.- 2020.-
15 iyul.- S.16.