Halallığın mənəvi meyarı
Azərbaycanın
böyük romantik ədibi Abdulla Şaiq deyirdi: "Mən
yazıçılığıma görə müəllimliyimə
borcluyam".
XX əsrin
böyük yazıçılarının əksəriyyəti
müəllim olublar: C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir,
Ü.Hacıbəyli, H.Cavid və başqaları. Onlar XIX əsrdən başlanan maarifçilik hərəkatının
ənənələrini yeni tarixi şəraitdə davam
etdirirdilər. Bu proses bu gün də davam edir və bu
davamçılardan biri də müəllimliklə bərabər,
yazıçılığı da intensiv şəkildə
irəli aparmış, dünyasını bir il
öncə Vətən həsrəti ilə dəyişən
Əli Vəlioğlu idi. Əli Vəlioğlu
1940-cı ildə Qərbi Azərbaycanın Megri bölgəsində
Nüvədi obasında anadan olmuşdu. Əli müəllim
səksən yaşına bir il
qalmış ötən il ürəyində Qərbi Azərbaycan
nisgili ilə həyatdan köçdü. Lakin özündən
sonra yarım əsrdən artıq
müəllim ömrü, "Mənim dan ulduzum",
"Qəzəllər", "Ömrümüzə
işıq düşür", "Bu minvalla dünya belə
qalmaz", "Vətən boyda dərd göyərtdim, qəm
yedim", "Mənim mənalı dünyam",
"Ağıl dəryasından incilər", "Məndən
elə qalanlar", "Nüvədi və nüvədilərin
tayfa şəcərəsi", "Zirvələrdə imzan
var" kimi vətən dərdi, milətin taleyindən əsl
vətəndaş narahatlığı ilə
yazılmış kitablar qoyub getdi. Əli müəllim
ömrünün bir hisəsini məktəbdə, sinif otaqlarında də
yazı masasının arxasında qələm əlində əritdi.
Əli müəllimin ləyaqətli oğlu, mənim
dəyərli dostum Azər onun ölümündən sonra
çap olunmuş kitabını "Halal çörək"
(2020) povestini mənə göndərdi. Əli Vəli
oğlunun yaradıcılığı haqqında iki il öncə bir məqalə
yazmışdım. "Halal çörək"
kitabını adətim üzrə annotasiyası ilə tanış oluram. Müəllif əsərdə
yazıçı təxəyyülünün məhsulu olan
uydurma və qondarma hadisələrdən yan keçərək
həyatda gördüyü, hər gün
rastlaşdığı insanların içərisindən
seçdiyi Usta Vəlinin simasında mükəmməl və
yaddaqalan ata obrazı yaratmağa müvəffəq olub. Halal zəhmət adamı olan Usta Vəli Əli
müəllimin öz atasıdır. O, hamıdan
yaxşı tanıdığı, ömrü boyu
müşahidə etdiyi halal zəhmət adamı olan
atasının simasında ümumiləşmiş ata
obrazı yaradıb, ona oğul məhəbbətini ifadə
edib.
Əsərə
"Ata ömrü mənəvi dəyər kimi" adlı
mənalı ön söz yazmış tənqidçi,
professor Rüstəm Kamal diqqəti povestin adına yönəldərək
qeyd edir: "Əli müəllim əsərin adını
haqlı olaraq "Halal çörək" qoyub. "Halal çörək" bütün mənəvi
dəyərləri özündə ehtiva edən milli dəyərin
adıdır. Və bu dəyər əsərin
ideyasına, ruhuna uyğun olub, içindən şah damar kimi
keçir. O (Usta Vəli), ata ömrünün
halallığını uca könül sahibi olması ilə,
içindəki işıq ilə, saflıq ilə əlaqələndirir.
Bəlkə ona görə də vicdana
Allahın təcəllisi kimi baxır". Bu povestdə
halal çörəyin qüdrəti, müqəddəsliyi
usta Vəlinin mənəvi ucalığının simvolu kimi
işlənilir.
Povestdəki əhvalatlar gördüklərim, eşitdiklərim,
yaşadıqlarım silsiləsini bir-biri ilə əvəzlənməsindən
ibarətdir.
Əsər müəllifi belə bir deyimlə
başlayır: "Şəxsiyyət yolunun başında
şöhrət adlı çıraq yanır". Şöhrətə qərarla, göstərişlə,
kiminsə sayəsində çatmaq olmaz, şöhrətə
gedən yol istedaddan, zəhmətdən və şəxsiyyətdən
keçir. Müəllif kitabın yazılma səbəbini
əsərin məram və qayəsini belə şərh
edir: "Etiraf edim ki, əsəri yazmağıma səbəb
camaatımızın atama bəslədiyi dərin məhəbbət
oldu. Bu kitabın baş qəhrəmanı atam usta Vəlinin
xatirəsini əziz tutan, onun halal zəhmətinə layiqli
qiymət verən el üçün, torpaq üçün
yaşamış bir ömrü dəyərləndirən
bütün həmyerlilərimə öz dərin minnətdarlıq
və sevgilərimi bildirməyi özümə oğulluq və
müəlliflik borcu sanıram".
Usta Vəlinin halal çörəyi ilə böyüyən
oğullar - Əli, Həmzə, Tariyel, Fəxrəddin vətənin
ləyaqətli, istedadlı oğulları oldular.
"Halal çörək" povestini düzlüyə,
halallığa himn adlandırmaq olar. Müdrik kəlamlardan
libas geyinmiş bu bədii-publisistik-etnoqrafik əsər mənəvi
saflığa söykənir. "Haram bəşəriyyətin
içindən dağıdan iyrənc bir qurd, onun sağalmaz
xəstəliyidir" - əsərin bədii konsepsiyası bu
niyyətdən güc alır: "Atam halal çörəyini
ağır zəhmətlə qazanırdı. O, çörəyinin
xəmirini alın təri ilə yoğurmuşdu. Onun doxsan illik ömür kitabının
epiqrafında qızıl hərflərlə
yazılmış sözün adı "Düzlük və
halallıq" idi". Düzlük və
halallıq şəxsiyyəti zirvəyə ucaldan, ona
ümummilli ümumxalq şöhrəti gətirən qoşa
qanadlardır. Əli Vəlioğlu deyir
ki, "böyük şəxsiyyətlər zamanla
naxış vurur, xalqına yeni izlər, yollar açarlar,
xalqı onun istedadlı insanları tanıdır". Bu sözlərdə təkzibolmaz həqiqət var.
Bu həqiqət həmişə diri, bütün zamanlar
üçün keçərlidir.
"Halal çörək" tarixi-etnoqrafik əsərdir. Müəllif Usta Vəlinin
zəhmətkeş, saf, təmiz obrazını yaratmaq
üçün onun nəsil şəcərəsinin
müxtəlif nəşrlərinin yaşam dövründəki
Azərbaycan tarixinə nəzər salır. Əsərdə
Azərbaycan dövlətçiliyinin parlaq dövründə
- Səfəvilər imperiyası müxtəlif
şahlarının taleyi, tarixi şərait onların əməllərinə
tarixi qiymət verilir. Səfəvilər
imperiyasının banisi şah və şair Şah
İsmayılın tariximizdəki xidmətlərini yüksək
qiymətləndirən yazıçı tarixi reallığa
sadiq qalaraq onu oğlu Şah Təhmasib, nəvəsi Xudabəndə,
nəticəsi Şah Abbasın Böyük Azərbaycan
Dövləti Səfəvi İmperiyasını necə
farslaşdırdığından, fars dövlətinə
çevirdiyindən tarixi faktlarla söhbət açır.
Bu hadisələrin qələmə
alındığı ricətlər povestə tarixi kontekst gətirir. Ümumən əsər
tarixiliklə müasirliyin uğurlu vəhdətini əks
etdirir. Bu isə əsərin
reallığını artırır, oxucuya vacib məlumatlar
ötürür, əsəri maraqlı, oxunaqlı edir.
Təqdirəlayiq haldır ki, son zamanlar bədii ədəbiyyat
milli mənəvi özünüdərkə, yaddaşa,
özünəqayıdışa yol açır. Əli Vəlioğlunun
"Halal çörək" poveti bizi bir millət olaraq
özümüzə tanıdan, milli kimliyimizi əks etdirən
əsərdir.
Povest yüksək vətəndaşlıq qayəsi ilə,
vətənpərvərlik pafosu ilə yazılıb. Əsərdə
maraqlı bir mülahizə yer alır. Müəllif
yazır: "Azərbaycan əhalisinin öz tarixini bilmək
imkanı yoxdur. Hər bir avropalının Avropa
ölkələrindəki kitabxanalarda belə bütün nəsillərin
uzaq tarixi ilə tanış olmaq imkanı var. Çünki
vaxtilə doğulan hər bir uşağın
aparılmış rəsmi qeydiyyatı indi öz tarixi izini
itirmiş hər kəsə həmin qeydiyyat kitabları vasitəsi
ilə öz ulularını tapmaq imkanı verir". Bu,
Azərbaycanda heç vaxt olmayıb və biz
üçüncü, dördüncü baba və nənələrimizi
tanıya bilmirik. Bu, bizim böyük faciələrimizdəndir".
Belə perspektiv mülahizə bizim
qarşımıza mühüm vəzifə qoyur. Bu sətirləri məmuniyyətlə oxuyaraq mən
fikirləşdim ki, hər bir ailədə onun nəsil
tarixini əks etdirən məlumat kitabı olmalıdır.
Onda yeni gələn nəsil öz kimliyini, əsil-nəcabətini
bundan dolayısı millətini və dövlətinin tarixini
uşaqlıqdan öyrənə bilər.
Povestdə
halallıqla bərabər, mərdlik və namərdlik barəsində
ibrətli deyimlər var. Xüsusən Usta Vəlinin babası
Məlik Əbil bəy haqqında hekayət bu mənada əsərin
müdrik əhvalatlarındadır. Əbil Məlik
rütbəsi Şah Abbas tərəfindən verilmişdi.
Bir gün Tuzum kəndində yaşayan dostu Məlik
Əbil qonaq çağırır. Qonaqlıqdan
çıxanda onu nökər yola salanda görür ki, onun
atının quyruğunu kəsib yalınıda
qırxıblar" Atın quyruğunu kəsmək,
yalını qırxmaq at sahibinin namusuna təcavüz
sayılır. Kiminin atına
sataşdın, ya arvadına - fərqi yoxdur". Belə bir düşüncə ilə də Məlik
Əbil "dostu" Hüseyn bəydən intiqam alır,
fürsət tapıb onu və iki oğlunu qətlə
yetirir. Məhkəmə vəziyyəti nəzərə
alıb ona bəraət verir, Məlik Əbil bəyi azad edir,
evinə göndərir. Hüseyn bəyin arvadı iki
oğlu qətlə yetirilmiş ana məhkəminin sədri Rəhim
xanın qabağına ləçəyini atıb deyir:
"Bu ləçəyim sənə haram olsun! Məni qadın görüb qatili buraxdın”. Məlik Əbil geri qayıdıb azad olunmağı
barədə sənət istəyəndə Rəhim xan ona
etiraz edir və Məlik Əbil bəyə ölüm
hökmü kəsir.
Bu əhvalat
o dövrün mənzərəsini yaxşı əks etdirir:
Mərdliyi təhqirin bağışlanmamasını,
qadın ləçəyinə böyük ehtiramı və
Əli müəllimin nəslinin psixologiyasının və
Azərbaycanın milli varlığını. Bu
povestin uğuru, yazıçı düşüncəsinin
geniş miqyasını əks etdirən məntiqdir. "Halal çörək" halal insan, hala tarix,
halal adət bə mənəviyyat haqqında ricətlərlə
yazılmış bədii fəlsəfi povestdir.
Əli Vəlioğlu bu əsərində ATA adlanan
müqəddəs varlığın mənəvi
dünyasından nəzər salır, hər dürlü həqiqətləri
onun dilindən, ona istinadən söyləyir. Atanın - Usta Vəlinin
danışdığı - Əli Vəlioğlunun həssas
müşahidə, mənəvi yaddaş əsasında qələmə
aldığı bütün olayların - hikmətlərin mərkəzində
tarixin amansız zərbələrindən infarkt
keçirmiş ürək kimi parça-parça olmuş
Azərbaycan var. Yazıçının qayəsi belədir:
"Azərbaycan türk dünyasına söykənəndə
tarix səhnəsinə türk dünyası ilə birlikdə
türkçülük kontekstində çıxış
edəndə güclü olur!"
Əli Vəliyevin povestdə bu günə
və gələcəyə ünvanlandırdığı
mesaj bundan ibarətdir.
Yaşı
minilliklərlə ölçülən abidələrimizi
"Qobustan" yazılarını, "Avesta"nı,
"Kitabi-Dədə Qorqud" eposunu xatırladan müəllif
vətəndaş yazıçısı, vicdan
ağrısı ilə yazır: "Təkcə Şah
İsmayılın Ərdəbil sarayında rus qəsbkarları
tərəfindən Sankt-Peterburqa daşınmış
kitabxanası ilə biz saysız-hesabsız tarixi yazılı
incilərimizi itirmişik... Azərbaycanın
gözəl əsərləri, sənət inciləri London,
Paris, Drezden, Vatikan, Peterburq, Nyu-York və sair nəhəng
şəhər muzeylərini bəzəyir bu gün".
Bədii ədəbiyyatın məqsədlərindən
biri də budur ki, cəmiyyətin həyatını
saflaşdırsın, mənəvi tarazlığını
qorusun və bununla da insanın rahat yaşamaq haqqını təmin
etsin. Əli Vəlioğlunun "Halal çörək" əsəri
birbaşa bu qayə ilə yazılıb, məqsədinə
müxtəlif struktur formalarında nail olan bir əsərdir.
Müəllifin estetik idealı, aydın mövqeyi düzgün,
mülahizələri əhvalatlarla təsdiqini tapan və elə
bundan dolayısı maraqla oxunan əsərdir. Mən deyərdim
ki, əsər konkret bir bölgədən və nəslin
taleyindən bəhs etsə də, onun əsəs qayəsi azərbaycançılıqdır.
Artıq qeyd etdiyimiz kimi, bu əsərdə azərbaycançılıq
- türkçülüyün vətən əxlaqı
müstəvisində dərki kimi bədii fəlsəfi mahiyyət
kəsb edir və müəllifin idealına çevirilir.
Əsərin hər bir sətrindən, hər səhifəsindən
türkçülük ətri gəlir. Əli Vəlioğlu
ulu babası Məlik Əbili, atası Usta Vəlini,
qardaşları Həmzəni, Tariyeli, Fəxrəddini,
övladları Azəri, Üzeyiri, qızı Nərgizin
obrazını təmiz qanlı türk kimi yaradır. Burada
yazıçının bir nəvə, oğul, ata kimi iftixar
duyğusu ilə bərabər, müəyyən bir ziyalı
və vətəndaş qüruru da var.
Əli Vəlioğlu qədim türk tarixi və
yaşam tərzinə xas mənəvi dəyərləri Azərbaycan
üzərində toplayaraq müdrik kəlamlarla zəngin bir əsər
yaratmışdır. Bu əsər hələ bir çox nəsillərə
lazım olacaq, onların stolüstü kitablarına
çevriləcək "Halal çörək" əsərinin
yolu müqəddəsdir və bu yol üzü gələcəyə
doğru gedir.
Beləliklə, Əli Vəlioğlu
"Halal çörək" povestini oxuyub belə nəticəyə
gəldim. Əli Vəlioğlu halal çörək,
ağır zəhmət, namus və vicdan meyarı ilə
yaşamış Azərbaycan - türk nəslinin ləyaqətli
övladı adət-ənənəni göz bəbəyi
kimi qoruyan şair, yazıçı, jurnalist, müəllim
və vətəndaş ziyalımızdır. Bu əsər
tarixilik prinsipi ilə, faktlar, yaddaş, xatirələr əsasında
yazılmış bədii-publisistik-etnoqrafik əsərdir.
Usta Vəli göstərir ki, şəxsiyyətin halallıq
şəxsiyyətin enerji mənbəyidir. Halallıq şəxsiyyətin
və cəmiyyətin mənəvi təmizliyin simvoludur.
Halallıq düzlüyün, həqiqətin təməl
daşıdır. Halallıq, ədalət və mərhəmət
müqəddəs kitabımız, "Qurani-Kərim"in ayə
və surələrinin başlanğıcı,
çıxış nöqtəsi və təlqin etdiyi
müqəddəs həqiqətlərdir. Halallıq ülviyyət və
gözəlliyin, dostluq və məhəbbətin - mənəvi
ünsiyyətin əbədiişıq mənbəyidir.
Halallıq nəcibliyin və həqiqi
ziyalılığın ifadəsidir. Halallıq həyat, səadət
və xoşbəxtliyin ömür karvanını əbədiyyətə
yönəlmiş sarvanıdır. Halallıqla yol gedən
adam azmaz, mənzil başına alnıaçıq,
vüqarlı çatar.
Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ
525- ci qəzet.- 2020.- 23 iyul.- S.14