"Lo" nə zamansa
tarixi romana transformasiya edəcək"
Tanınmış yazıçı Əjdər Olun bir
müddət əvvəl nəşr edilmiş "Lo"
romanı ədəbi mühitdə geniş əks-səda
doğurub, müzakirələrə səbəb olub.
Romanla bağlı tənqidçi Nərgiz Cabbarlı
ilə professor Rüstəm Kamalın bu yaxınlarda
"Ulduz" jurnalı üçün təşkil
olunmuş söhbət-müzakirəsini təqdim edirik.
Nərgiz
Cabbarlı:
- Rüstəm
müəllim, artıq neçə illərdir ki, prosesin
içindəsiniz. Yəqin, siz də tez- tez şahid olursunuz
ki, tənqidçilərin davamlı olaraq təkrarladığı
bir fikir var: Azərbaycandakı azadlıq hərəkatı,
milli oyanış, siyasi proseslər romanımıza gətirilmədi.
Düzdür, bəzən bu prosesin milli şüurun
özündə yetişmədiyi, kənardan idarə
olunduğu, SSRİ kimi bir imperiyanın
dağıdılması üçün təşkil edildiyi
və s. kimi mülahizələr də səsləndirilir. Amma nə fərqi var? Əsas o idi
ki, bu proses, bu mərhələ xalqımızın tarixində
yaşandı. Biz məhz onun məntiqi nəticəsi
olaraq azadlığımızı qazandıq. Bir məqam da var ki, "bu hadisələr nəsrimizə
heç gətirilmədi" də deyə bilmərik. Çünki müəyyən əsərlərdə,
məsələn, Vidadi Baban- lının "Gizlinlər"
romanında olduğu kimi, epizodik bir şəkildə meydana
çıxması müşahidə edildi. Yaxud Afaq Məsudun "Azadlıq" romanında
olduğu kimi, sürrealist bir yanaşma ilə təqdimatını
gördük. Əli Əmirlinin
"Meydan"ında, Sabir Əhmədli də var idi. Amma ümumilikdə milli oyanış və
azadlıq mücadiləsinin Azərbaycan ədəbiyyatında
dolğun ifadəsinə, əhatəli təsvirinə rast gəlinmədi.
Və... Nəhayət, belə bir roman
yazıldı. Əjdər Olun "Lo"
romanı. Sizcə, o nə dərəcədə
prosesi ifadə edə bildi?
Rüstəm
Kamal:
- Əvvəla,
sizinlə tam razıyam ki, Azərbaycan xalqının tarixindəki
kritik məqamlar, ciddi dönüş nöqtələri nəsrimizdə
öz əksini çox az tapıb. Özü də nəzərə alaq ki, bu cür
kritik məqamlar XX əsrdə Azərbaycan tarixində bir
neçə dəfə baş verib, onlardan biri 1918-ci ildə
baş verib. Bu elə bir məqamdır ki,
millət özündə dövlət qurmaq, dövlət
yaratmaq enerjisi hiss edirdi. Axı dövlət
qurmaq aktı özü də yaradıcılıq
aktıdır. Bir dövlət bir millətin
möhtəşəm və mükəmməl
yaradıcılığıdır. Müşahidə
etdikdə görürük ki, o dövrdə ədəbiyyatımızda
bir patetika olub. Türk əsgərini salamlamaq,
istiqlalın vəsfi milli poeziyanın əsas motivləri
idi...
N.C.:
- Daha dəqiq
desək, ümumilikdə ədəbiyyatımızda deyil,
hadisələrə çevik reaksiya verən poeziyamızda...
R.K.:
- Bir də
publisistikamızda. Bu gün əminliklə demək
olar ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Azərbaycan
publisistikasının ən mükəmməl
formasının yaranmasında böyük rol oynadı.
İstər siyasi esseistikada, istərsə də bədii
publisistikada... Həmin dövrdə
yaradıcılıqla məşğul olanların, qələm
sahiblərinin, sonra mühacirətə gedənlərin əsərlərini
oxuyursan, görürsən ki, səviyyə çox yüksəkdir.
Bu, milli məfkurənin və özünüdərkin,
millət sevgisinin yüksək səviyyəsindən irəli
gəlirdi. Əhməd bəy Ağaoğlu, Mirzəbala
Məmmədzadə, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə,
Əli bəy Hüseynzadə, Cəlil Məmmədquluzadə,
Ceyhun Hacıbəyli, Ömər Faiq Nemanzadə... -milli
publisistikanın altun dövrü.
N.C.:
- Məncə,
təhsildən də daha mühüm və başlıca səbəb
- onların ideoloji mübarizəyə qoşulmaları idi. Axı publisistika bu mübarizədə aktiv
iştirak üçün hər cür təsir
imkanlarına malikdir.
R.K.:
-
Haqlısınız. Publisistikamız o ictimai -
siyasi, mədəni kataklizmlərin, etnik toqquşmaların
içərisində yaranırdı. Təxminən,
eyni mənzərə XX əsrin 90-cı illərində də
təkrarlandı. XX əsrin əvvəllərində
yaranan publisistik mətnlərin bədii - ritorik energetikası
tamam fərqli idi. Milli fədakarlıq,
türkçülük, istiqlal duyğuları o qədər
səmimi və güclüdür ki...
N.C.:
- Əvvəlcə sadaladığınız
insanların yaradıcılığını təklikdə
götürdükdə isə onlar bədii ədəbiyyatın
bir hissəsinə çevrilə bilir. Müəyyən mənada
razıyam...
R.K.:
-
Çox istərdim ki, onların yaratdığı əsərlər
dərsliklərdə bədii mətnlər kimi öyrənilsin.
M.Ə.Rəsulzadənin "Əsrimizin Siyavuşu"ndan
tutmuş, N.Nərimanovun "Oğluna məktubları"na, Ə.Hüseynzadənin və
Ə.Ağaoğlunun fəlsəfi məqalələrinə
qədər bu nümunələr bədii mətnlər kimi tədqiq
edilməlidir. Özü də yüksək səviyyəli ədəbiyyat...
Amma bu günün media mətnlərində sanki aqressivliyin,
kinayənin dozası çoxdur, bir qədər
dağıdıcı ruhdadır... Köşə
yazılarına sarkazm və kinayə gübrəsi çox
hopdurulub. Hansı mətndə, hansı ədəbiyyatda
kinayə dozası çoxdursa, onun bədii mətn kimi
saxlanma müddəti də azalır.
N.C.:
- Əgər cəmiyyət dəyişməyibsə,
onda necə? Məncə, burada mübahisəli məqam var. Bu
gün bizim üçün hələ də aktual olan satirik
mətnlər mövcuddur.
R.K.:
- Bəli,
ilk baxışdan satirik mətnlərin "saxlama müddəti"
elə də uzun olmur. Amma biz hələ də
"Fəhlə, özünü sən də bir insanmı
sanırsan" şeirini əzbər deyirik.
N.C.:
-
Çünki hələ də aktualdır. Dövrümüzdəki
problemlərlə, insanların sosial, mənəvi durumu ilə
səsləşir.
R.K.:
- Hələ
də "O olmasın, bu olsun" filminin personajlarında
özümüzü tanıya bilirik. Yəni
identifikasiya prosesi təkrarlanır.
N.C.:
- Bu,
acı da olsa, həqiqətdir. Amma gəlin
mövzumuza qayıdaq. Yeri gəlmişkən,
publisistika müqayisəsi apardıq. Amma
maraqlıdır ki, o zamanın da romanı yazılmadı.
Eynilə indiki kimi... Bəli, obyektiv səbəblər
var idi. Sovet dövrü imkan verməzdi o mərhələ
ilə bağlı romanlar yazılsın. Heç
o dövrün izlərinin belə bədii ədəbiyyatda, ən
azı, ştrix şəklində, epizod şəklində
olsa belə, qalmasına da imkan verilməzdi. Tarix göstərdi ki, verilmədi də.
R.K.:
- Rusiya
İmperiyası süqut etdi. Roman yazmaq
gücündə olan qüvvələr də ya repressiya
olundu, ya da bolşevik - kommunist ideologiyasının
ilğımına aldanıb həmin tarixlə
maraqlanmadılar. O zaman cəmi bir-iki nəfər var idi
ki, roman yaza bilərdi.
N.C.:
- Kimi nəzərdə
tutursunuz?
R.K.:
- "Köhnə qvardiya"dan Məmməd Səid
Ordubadini, Yusif Vəzir Çəmənzəminlini nəzərdə
tuturam.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev "teatr orbiti"ndə
özünü rahat hiss edirdi, Mirzə Cəlilin isə
üslub təcrübəsi və hekayə stixiyası roman
haqqında düşünməyə imkan vermirdi.
N.C.:
-
Yaxşı, bu, o dövrün obyektiv səbəbləri. Bəs bu dövrün obyektiv səbəbləri nədən
ibarətdir? Axı bizdə roman çox
yazıldı. Həm də yaxşı
romanlar da yazıldı. Maraqlı
eksperimentlər meydana çıxdı. Sadəcə,
onlar uzaq tarixi mərhələni yazmağa, yaxud magik-realistik əsərlər
qələmə almağa daha çox üstünlük
verdilər. Çünki o uzaq tarixi keçmişlə
bağlı "Həqiqəti nə dərəcədə
dedim?" sualı ilə onları çox çək-çevirə
salan olmayacaqdı... Ancaq heç kim
azadlıq mücadiləsinin aparıldığı dövrü,
xalqın tarixi əhəmiyyətli mübarizəsini
romanın içərisindən keçirə bilmədi.
R.K.:
- Birinci səbəb
odur ki, Azərbaycan ədəbiyyatının başı
müharibəyə qarışdı. Müharibə
və Qarabağ mövzusu, qaçqın məsələsi
daha aktual oldu. İkinci səbəb isə
ondan ibarət idi ki, azadlıq və müstəqillik
mövzusu bu ədəbiyyat üçün sanki qəfil gəlmişdi.
N.C.:
- Yəni
demək istəyirsiniz ki, psixoloji olaraq buna hazır deyildik?
R.K.:
- Sovet ədəbiyyatının
yetmiş illik total hökmranlığından sonra bu möhtəşəm
milli hadisələrə məfkurə, estetik, bədii təxəyyül
baxımından da hazır olmaq asan deyildi. Təsəvvür
edirsiniz, nəsrimiz roman - reportaj səviyyəsində belə
bu mövzunu içərisindən keçirə bilməyib.
S.Əhmədlinin "Yanvar hekayələri"ndən
başqa, həmin məqamda isti - isti nəsə yaranmadı.
5 - 10 şeirdən başqa. Millət yalnız
qəzet oxuyurdu.
Uzun
müddət nəsrimiz Azərbaycan dövlətçiliyinin
təbliğində yaxasını, təəssüf ki, kənara
çəkdi... Azərbaycan dövlətini
yaradan böyük kişilərin obrazları yaranmadı.
Bu mənada son illər S.Rüstəmxanlının
nəsr yaradıcılığı xoş bir istisnadır.
N.C.:
- Mən
isə daha çox bir səbəb üzərində
dayanıram. Mənə elə gəlir ki, bu
hadisələr, müxalifət, iqtidar, siyasi oyunlar, siyasi
prosesin mənzərəsi, üstəgəl, "Hansısa
reallığı verərsəm, birdən müxalifət tərəfdarı
kimi görünə bilərəm, verməsəm, kimlərinsə
rolunu daha çox şişirtmiş olaram" qorxusu olub
yazıçılarımızın canında. Yəni buna onların cəsarətsizliyi səbəb
olub.
R.K.:
- Bəlkə,
37-ci ildən, sovet dövründən gələn qorxu hissi də
hələ içimizdədir... Təsadüfi
deyil ki, biz müstəqilliyimizə qovuşduqda belə
sandıq ədəbiyyatımız ortaya çıxmadı.
Ruslardan, hətta özbəklərdən də
çıxdı, amma bizdən çıxmadı.
N.C.:
-
Yaxşı, əsər haqqında danışaq... Və əvvəlcə ondan başlayaq ki,
yarıroman, yarıpublisistik əsər kimi görünən,
postmodern roman elementlərindən yararlanmanın diqqət
çəkdiyi, bəzi anlamda, xüsusilə təhkiyəsi
ilə ənənəvi romanı xatırladan, metoroman elementləri
müşahidə edilən bir mətnlə üz-üzəyik.
Bu, mənim gördüklərimdir. Bəs sizin gördüyünüz mənzərədə
bu qarışıqlıq varmı? Bir də, təbii
ki, nə dərəcədə prosesə adekvat roman
olduğunu soruşacağam...
R.K.:
- Nəzərə
alaq ki, müstəqilliyin qazanıldığı ilk
dövrün hadisələrindən on il
keçdikdən sonra da həmin dövrü
yazıçılarımız bərpa edə bilmədilər.
Çünki o hadisələr epik miqyas və
yanaşma tələb edir, ciddi fəlsəfi ümumiləşdirmələr,
cəsarət tələb edir. Dediyim kimi,
həmin hadisələrin daşıyıcıları bu
gün də ortadadırlar. Niyə tarixi
belletristikaya çox meyil etdilər? Sovet
tarixi romanının hazır modelləri var. Ona görə də
bizdə tarixi romanların çoxu bir-birinə
oxşayır. Müəyyən zaman
keçəndən sonra keçmişi rekonstruksiya etmək
yazıçıdan müəyyən yaddaş tipi tələb
edir. Janr həm də yaddaş tipi ilə
bağlıdır. Məsələn, quzey
Azərbaycanının insanının yaddaşında şah
obrazı dərin deyil. Amma bizdə bəy
obrazı daha maraqlıdır, dahayaxındır. Bu, uzun söhbətdir.
Əjdər Olun romanına qayıdaq və romanın
strukturundan başlayaq. Ənənəvi romanlara baxanda struktur dərhal
görünmür. Bölmələr, fəsillər,
keçidlər mənasında... Amma maraqlıdır ki, sanki
burada heç bir keçid yoxdur, sanki monoloq təhkiyəsi
"hakimi - mütləq"dir. Məsələn, qəhrəman
nənəsinin portretini yaratdığı yerdə birdən-birə
keçir 88-ci ilin, 90-cı illərin əvvəllərinin
hadisələrinə...
N.C.:
- Amma
maraqlıdır ki, keçidlərin olmaması oxucuya
maneçilik törətmir. Məncə... Tutaq ki, cinayətkar
Babayardan danışdığı məqamda birdən-birə
hadisələrin içərisindəncə heç bir
keçidsiz-filansız başqa bir hadisəyə
adlanılır və... normal bir adlama olur... Oxucu
zaman, məkan, hadisə, mühit dəyişikliyindən
narahatlıq yaşamır. Adaptasiya tez baş verir... Və mətnin gedişatı xüsusi
hazırlıq da tələb etmir oxucudan. Hətta
bir anlıq çaşqınlığın
yarandığı keçidlərdə belə bu elə bir
anlıq olur. Adlama, keçid dərhal
baş verir.
R.K.:
- Mən
hətta deyərdim ki, əksinə, bəlkə də,
Əjdər Ol düz edib ki, keçidlər yaratmayıb. Əgər struktur tələblərinə əməl
etsəydi, təhkiyənin obrazı dəyişərdi.
Bəzən düşünülmüş, ənənəvi
roman strukturu yazıçının əl-qolunu bağlaya
bilir. Burada isə Əjdər Olun təhkiyə
sisteminə heç nə mane olmur. Struktur
"çəpərləri" onun hekayə və bədii
portretlərində olduğu kimi, bütövlük təşkil
edir. Gerçək tarixi adlar qalereyası
Əjdər Olu xalqın "meydan" obrazını
yaratmağa sövq edib.
N.C.:
- Amma bir
romanda ola biləcək qədər
çox personaj var... Və məncə, ümumilikdə xalq
obarzı deyil bu... Xalq öz fərdləri,
xarakterləri, şəxsiyyətləri ilə, nümayəndələri
ilə, dərdləri və ağrıları ilə
görünür. Azadlıq hərəkatının
iştirakçılarının əksəriyyətini əsərdə
görürük... Həm də doğrusu ilə,
yanlışı ilə. Bir personaj kimi
yazıçının özü, qardaşı, nənəsi,
ən əsası, başqa tarixi simalar - şairlər,
yazıçılar, siyasətçilər... Bu,
bir xalq obrazı deyil. Bu, ayrı-ayrılıqda vətəndaş
olan və vətəndaş ola bilməyənlərin
obrazlarıdır. Vətəndaş ola
bilmək üçün mübarizə aparan və bu
mübarizəyə qoşulmaq istəməyənlərin
obrazlarıdır...
R.K.:
- Bəli,
hamımız oradayıq. Əsərin sonunda bir cümlə
var ki, mənim çox xoşuma gəldi: "Yenə də
işə gedirdim. Artıq yazdığım
romandan çıxmışdım". Yəni
müəllif mətnə dövr kimi, tekst kimi yanaşıb.
O, mətnin içində olub, tamamlandıqda isə artıq
başqa mətnə keçib. Yəni neçə
zamandır ki, mən başqa bir gerçəklikdə idim,
roman qurtardı, deməli, mənim "gerçəkliyim"
də qurtardı. Deməli, keçirəm
başqa bir gerçəkliyə. Sonunda o
cümlənin verilməsi, bəlkə də, oxucu
üçün bir ipucu təqdim edir ki, gerçəklik
roman kimi yaşanıb. Gerçəklik
aktı artıq son məqamda qapanıb. Müəllif
o anda da "Mən artıq ora qayıtmıram. Mən
özüm orada personaj idim, müəllif deyildim", - deyir. Əjdər Ol romanın içində özü də
personaj kimi yaşayır, roman bitdikdən sonra isə artıq
başqa "status"a keçdiyini bəyan edir.
N.C.:
- Amma
müəllif aradabir çox bariz şəkildə
görünürdü də. Bəlkə də,
romanda qüsurlardan biri də budur. Bəzən
personaj kimi meydana çıxır, bəzən isə -
xüsusilə mətnə ironik müdaxiləsi ilə - məhz
müəllif kimi görünür. Bəlkə də,
elə qarışıqlıq bir az da
bunun özündə idi. Əjdər Olun
üslubundakı ironik ştrixlərlə müdaxilə
yaratdığı portretlərdən, yəqin ki,
yadınızdadır da. Bax bu romanda da
yazıçı müəyyən məqamlarda
özünü saxlaya bilmədən bu müdaxilələrə
yol verir. Və məhz belə anlarda müəllif
kimi meydana çıxır. Halbuki müəllifi
mətndən uzun zaman uzaq tuta bilir. Müdaxilə
anında isə, əksinə, personajlıqdan
uzaqlaşır. Bu da romandakı təzadlı
məqamlardan biri kimi diqqəti dərhal çəkir. Xüsusilə də ona görə ki, bəzi məqamlarda
və bariz şəkildə görünür. Hər
addımda deyil... Ümumiyyətlə,
romandakı janr qarışıqlığı haqqında nə
deyə bilərsiniz?
R.K.:
- Bəli,
müəyyən məqamlarda sanki avtobioqrafik roman - salnamə
oxuyursan. Hiss edirsən ki, hadisələrin gedişi ilə
bağlı müəllifin öncədən gündəlik
qeydləri olub. Baş verən hadisələrin
əhəmiyyətini vaxtında anlayıb. Hər halda,
oturub təxəyyülünü bütün gücü ilə
işə salıb hadisələri yenidən bərpa etməyib...
Bax belə məqamlarda da yazıçının isti-isti qeydə
aldığı hadisələri bir-birinə birləşdirən
nöqtələr həmən o kiçik janrlardır: lətifələr,
atmacalar, yığcam portretlər, yumoristik ümumiləşdirmələr...
Mənə elə gəlir, bunlar əsərə
ayrıca rəng qatır.
N.C.:
- Bəli,
hətta roman daxilində özünü çox bariz şəkildə
göstərən kiçik hekayə süjetləri də
var... Xarakterik portretlər də...
R.K.:
-
Düzünü deyim ki, yazıçının
yaratdığı portretlərə mən inanıram. Çünki ştrixləri
inandırıcıdır. Uğurlu bədii detallar isə
yaddaqalandır... Əjdər Ol obrazlarından
bir anlığa da olsa "kənara çəkilə
bilir". Bu isə çox vacib məqamdır.
Məhz kənara çəkilmə olanda bədii
obraz yaranır.
N.C.:
- Mənə
elə gəlir ki, o, bu kənaraçəkilmələrə
həm də bir çox obrazları yaradakən onlara obyektiv
yanaşmağı bacarması ilə nail olub. Məsələn,
hadisələrin düz mərkəzində olan Bəxtiyar
Vahabzadənin obrazı yaradılarkən onun yalnız
çox müsbət bir tərəfini deyil, xarakterik cizgilərinin
toplusunu verir. Eyni zamanda onun elə bir mənfi
xüsusiyyətini qeyd edir ki, artıq oxucu Əjdər Olu
subyektiv bir yanaşmada günahlandıra bilmir. Xalqın
naminə Bəxtiyar Vahabzadə bunu etdi, televiziya
partladıldığı zaman rus generalının
üzünə tüpürdü, yeri gələndə
özünü zərbə altına qoydu...
Bax bu cür məqamlar - bilmirəm, yazıçı
bunu əsərə bilərəkdən gətirib, ya təsadüfən
belə alınıb - seçilmiş "gerçək
roman" təyinatını təsdiqləyir. Yəni bu məqamda
məsələ təkcə olanların gerçəkliyində
deyil, həm də ziddiyyətliliyindədir. Bu ziddiyyətlərin bir rakursdan deyil, müxtəlif
rakurslardan təqdimatındadır. Çünki əslində,
o dövrün real siyasi mənzərəsi, siyasi ab-havası
və ümumilikdə mövcud əhvali-ruhiyyə kimliyindən
asılı olmayaraq insanları fərqli istiqamətlərə
sürükləyə, bir-birinə zidd qərarlar verdirə,
bir-biri ilə uyuşmayan reaksiyalar göstərməsinə səbəb
ola bilərdi...
- Hətta
mən fikirləşdim ki, Əjdər Ol bu mənada da cəsarət
sahibidir.
N.C.:
-
Razıyam... "Gerçək roman"da ən riskli məqam
da elə budur... Çünki müəllifin əsərinə
gətirdiyi qəhrəmanların hamısı real şəxslərdir,
əksəriyyəti sağdır, sağ olmayanların da
varisləri var. Və bizdə bu cür düşüncələrə
yanaşma, adətən, çox həssas olur.
R.K.:
- Amma riskə
getməsəydi, boynuna götürdüyü mövzunu
gerşəkləşdirə bilməzdi. Əjdər
Ol fabulizasiya (fabullaşdırma) priyomundan istifadə edir, yəni
real hadisələri və faktları yaşantıları ilə,
emosional yanaşmaları ilə zənginləşdirir. Əks halda əsər sənədli roman, yaxud
publisistika zonasına girmə təhlükəsi ilə
üzləşə bilərdi. Məsələnin
yaxşı bir tərəfi də odur ki, yazıçı
personajlara qiymət vermir, sadəcə, təsvir edir, təqdim
edir.
N.C.:
- Bu,
çox vacib xüsusiyyətdir. Hadisə,
situasiya, mimika, jest, personajın rəftarı və
reaksiyası... özü danışır. Müəllif yox. Onun dəyərləndirməsi
olsaydı, əksinə, mətn korlanardı bundan...
R.K.:
- Hə,
məsələn, Heydər Əliyevlə Nodar
Şaşıqoğlunun söhbəti... Nodar
Şaşıqoğlu deyir: "Ona görə
yanınızda oluram ki, bir vaxt gələcək, sizin rolunuzu
mən oynayacağam". Heydər Əliyev isə
"Lazım deyil, buna ehtiyac yoxdur, mən öz rolumu
özüm yaxşı oynayıram", - deyə cavab verir. Sonra təhkiyə davam edir və başqa bir mətləbə
keçilir. Yəni dəyərləndirmə
yoxdur.
Janr məsələsinə gəlincə, əslində,
bu, hardasa "fakt romanı"dır, "reportaj
romanı"dır. "Fakt romanı" Avropada, xüsusən
Polşada çox məşhurdur. Burada sənədlilik,
dokument üst mövqeyə malikdir. Düzdür, bədii
ədəbiyyatda sənədlilik kateqoriyasının
özü də bir qədər yayğın
anlayışdır: əgər yazıçı
yaddaşından, təxəyyülündən keçirsə,
artıq "sənədlilik statusu"nu itirmiş olur. Burada yaxın keçmişimizin gerçək,
ziddiyyətli hadisələri və şəxsiyyətləri
haqqında ətraflı məlumat verilir. Burada
sanki jurnalistika ilə avtobioqrafik romanın elementləri sintez
edilir. Mətnin elə yerləri var ki, publisistik təsir
bağışlayır, informativ yüklənməsi də
var. Bu həm də "portretlər romanı"dır...
N.C.:
- Bəli,
xüsusilə də dövrün mənzərəsini yaratmaq
istədikdə daha xarakterik informasiyalar verilir. Bu
da hər zaman olmasa da, müəyyən məqamlarda mətnə
informasiya yükü gətirir. Bunun da səbəbi,
təbii ki, tam mənzərə yaratmaq cəhdidir.
R.K.:
- Həm
də müəllif o dövrün mətbuatını da izləyib,
çox araşdırıb, kim gəldi,
kimlər getdi. Bu roman haradasa media yaddaşını
da əvəz edir. Amma düzünü
deyim ki, "bu qarışıqlığın"
özü də gözəldir.
N.C.:
- Sizcə,
bu, mətnə mənfi heç nə gətirmir?
- Bədii
mətn yeknəsəq, monoton olmamalıdır. Axı
roman yeganə janrdır ki, hələ kanonik formaya
düşməyib, qapıları karvansarası qapısı
kimi açıqdır. Demokratik janr kimi, məsələn,
reportaj da, bir kino afişasını da strukturuna daxil edə
bilər. Yəni bu günün romanı
sintezi və montajı sevir. Ə.Olun
romanı da bu sıradandır.
N.C.:
- Sizcə,
bu montajın içərisində Babayar, cinayətkar
mühiti nə dərəcədə romanın mətninin
içərisinə girə bildi? Əfqanıstanı
başa düşdük. Dağılmaqda
olan sovet ölkəsinin dağılma başlanğıcı
kimi, ilkin hadisələrin ilkin mərhələsi kimi vacib
idi. Amma cinayətkar mühiti, oğurluqla
bağlı hadisələrin təsviri romanın əsas xətti
ilə nə dərəcədə əlaqə yarada bildi?
Əslində, düzünü desəm, o hadisələr
çox maraqlı idi. Amma bir qədər
kənar təsir bağışlayırdı. Mənə
görə... Tutaq ki, mən onun tamamilə
müstəqil bir süjet kimi işlənməsini istərdim.
Bəs sizcə, nə dərəcədə əlaqə
qurula bildi?
R.K.:
-
Bilirsinizmi, hər bir yazıçının ehtiyatında fərqli
intriqa yaratmaq üsulları, oxucunu cəlb eləmək, mətndə
maraqlılıq əmsalını gücləndirmək vasitələri
var. Məsələn, Qərb yazıçıları triller
yazdıqda belə, mətnə mütləq bir sevgi xətti,
bir detektiv elementi və s. əlavə edirlər. Bu romanın da mahiyyəti və təbiəti belədir
ki, o, Azərbaycan cəmiyyətinin yaxın keçmişinə
ayna tutmaq istəyir. Yazıçı
heç nə uydurmaq istəmir. Özü
də əsərin əvvəlində bəyan edir ki,
heç nə uydura bilmirəm. Bu, bizim
bildiyimiz yaxın tarixdir. O hadisələri təsvir etmək,
Nemət Pənahovun portretini vermək, yaxud onun dediklərini
yazmaq hələ roman üçün azdır. Amma kriminal, xaotik mühitin təsviri artıq romana
üstünlük gətirir və oxucunu darıxmağa
qoymur. Əks halda roman uduzardı.
Əjdər Olun yaddaşı iki məsələyə
çox həssasdır: söz yaddaşı və portret. Aradan neçə illər keçsə də, o,
hadisələrin vizual təsvirini və şəxslərin
portretlərini verə bilir. Bir də onda güclü
dialoji söz yaddaşı, dialoji sözü təsvir etmək
bacarığı var... Personajı harada nə dedi?.. Dialoqu olduğu kimi verə
bilir. Özü də Əjdər Olun təhkiyəsinin
bir üstünlüyü də var ki, onun dialoqları
inandırıcıdır. Bəzən elə
yazıçı olur ki, personajın yerinə dialoq qurur.
N.C.:
- Və
dialoqları mənasız bir şəkildə uzadır. Bu da
o dəqiqə oxucu tərəfindən hiss olunur.
R.K.:
- Əjdər Olun epik yaddaşı dialoqu canlı təqdim
edə bilir. İstər hekayələrində olsun, istərsə
də bu romanda. Bu mətnin uduş nöqtələrindən
biri maraqlı ünsiyyət situasiyalarında baş vermiş
dialoqların verilməsidir. Kövrək, məhrəm
detallar var: məsələn, atasının gəlişi və
oğlanları ilə görüşü, pul verməsi, gedərkən
siqnal verməsi və ümumilikdə bunu heç vaxt etməsə
də, indi etməsi... Bu kontekstdə rayondan gəlmiş
bir şəxsin davranışı, bu ata obrazı, bəlkə
də, o dövrü mənə tanıda biləcək
mükəmməl obrazdır.
N.C.:
- Bununla
da razıyam. Dövrlə, mühitlə
bağlı elə xarakterik xüsusiyyətlər və
detallar verir ki, istər-istəməz yaddaşa çökə
bilir. Məsələn, heç vaxt övladları
qucaqlamayan ata bu ağır günlərdə bunu edir... Şəxsən mənim yaddaşımda bu romandan
ilişib qalan bir neçə səhnədən biri budur.
R.K.:
- Bəli.
Cəbhə üçün pul yığılır, gəlib
oğluna verir və sadəcə,"aparıb verərsiniz",
- deyir və bu cür ştrixlər zaman keçdikcə
unudulacaqdır. Amma bu əsər onları
qoruyub saxlayır. Nəsri də nəsr edən
məhz bu cür detallardır. Əsl nəsr
atmosferi yaradan detallar var bu əsərdə. Proza atmosferi
yaradan detallar...
N.C.:
- Məsələn,
kəsilmiş qol məsələsini yadınıza salmaq istəyirəm.
Həm realdır, həm xarakterikdir, həm də
yaddaqalan. Onun təəssüratı uzun
zaman yaddaşımda qaldı. Canlı, tənha, sahibini
axtaran, tapa bilməyən, azmış...
R.K.:
- Bu
romanda detallar kifayət qədər səpələnibdir. Bu detalları bir sujet - təhkiyə məxrəcinə
yığmaq cəhdinin özü də maraq doğurur.
Dediyim kimi, romanda reportaj havası da var,
avtobioqrafik kontekst də güclüdür. Əgər roman hadisələrin baş verdiyi
dövrdə yazılmış olsaydı, rahatlıqla
"reportaj-roman" adlandıra bilərdik. Bəlkə, qarma-qarışıqlığın
içərisində Əjdər Ol o cür kompozisiya yarada
bilməzdi?
N.C.:
- Bəs
bu romanda necə?
R.K.:
- Bu, həm
personajların sayına və siqlətinə, həm də
hadisələrin epik miqyasına görə romandır. Və bütün o real personajların fonunda
90-cı illərin mənzərəsini yaratmaq
bacarığı, doğrudan da, hörmətə layiqdir.
Bir də romanda bir şey də xoşuma gəldi
ki, "mən" şəxs əvəzliyindən istifadə
edilmədi. Bu da romanı memuar romanı
olmaqdan qurtardı.
N.C.:
- Amma
etiraf etməliyik ki, romanda memuar elementləri çoxdur.
R.K.:
- Amma
öz "məni"ni "kadr
arxasında" saxlaması bu romanın memuar romanı, xatirə
romanı olmaqdan kənarlaşdırdı.
N.C.:
- Romanla
bağlı bir maraqlı məqamı da qeyd etmək istəyirəm.
Müəllifin Şərif Ağayarla bir
söhbətini dinlədim "Kulis"də. Orada da bu məsələ səsləndirildi.
Şərif sual verdi ki, hadisələr
88-ci ildə başlayır və atəşkəsdə bitir.
Müəllif "Mənim üçün roman orada
başlayır, orada da bitir", - deyir. Həqiqətən
də, roman özü bir mərhələdir və
başladığı zaman Tarixin təsdiqlədiyi bir
faktdır. Amma atəşkəslə bitməsi
mənə elə gəlir ki, haradasa
yarımçıqlıq təəssüratı verir əsərə.
Hadisələrin məhz bu hadisələrə
dirənməsi. Düzdür, atəşkəs,
həqiqətən də, hansısa bir mərhələnin
bitməsi idi. Bu, bəlkə də, o
yarımçıqlığı vermək
üçündür... Bununla belə, bitməmiş mərhələnin
xoşagəlməz, qəbuledilməz bir sonu... Sanki
barışdığımız, qəbul etdiyimiz təəssüratı
yaradır...
R.K.:
- Təkrar
edəcəyəm bir fikrimi. Əgər
yazıçı bir romanın süjetinin konkret tarixini
göstərirsə, hansı dövrə aid olduğunu verirsə,
bu artıq reportaj janrıdır. Sənədli
romandır.
N.C.:
-
Deyirsiniz ki, bu, janrın tələbidir?
R.K.:
- Bəli.
Amma mən istəməzdim ki, o, konkret tarixi
göstərsin. Hadisələrin özü tarixi nişan verir.
N.C.:
- Amma mən
bunun bir az da simvolik bir mənalandırma
olduğu qənaətinə gəlirəm.
R.K.:
- Adətən,
bütün romanlarda istənilən sonluq ya oxucu
auditoriyasının təfəkküründə, ya da ümumiyyətlə,
simvolik status qazanır. Bütün roman sonluqlarında hər
zaman məna axtarırlar: görəsən, bu
yarımçıqlıqda nə var?! İstənilən
romanın hansı hadisə ilə bitməsi bəzən
yazıçının özündən asılı olmadan
mistik, simvolik məna qazanır. Atəşkəs
mövzusu da simvolik məna daşıyır. Ancaq mən inanmıram ki, yazıçı
romanı yazmağa başladığı zaman məqsədli
şəkildə o "atəşkəs"ə doğru
getmiş olsun.
N.C.:
- Məqsədli
olmasa da, təhtəl
şüur belə olsa, gedib. Axı həqiqətdə
baş vermiş, real hadisələrin gedişatı, diktəsi
var. Biz qalib bir dövlət, qalib bir xalq deyilik, atəşkəsi
hələ də qurbanlar, şəhidlər verə-verə
yaşayırıq.
R.K.:
- Bəli,
travmalı yaddaşın daşıyıcısıyıq.
N.C.:
- Və o
cür emosional yaşantılar, sonda isə atəşkəs...
Sizdə necə oldu, bilmirəm, amma mən romanı bitirəndə
"emosional sönmə"ni
yaşadım. Emosiya ilə başlayan
azadlıq mücadiləsi və əldə olunan atəşkəsin
ağrısını duydum.
R.K.:
- Mən də sizinlə razılaşıram. Hər
bir mətnin mənaları, törəmə əmsalı var.
"Lo" romanını yaşarı edən bir səbəb
də var: bu romanın hər zaman auditoriyası olacaq.
Çünki indiyə qədər o dövrün hadisələrinin
energetikası bədii nəsrin energetikasına çevrilmədi.
Yəni xalqın meydan pasionarlığı nəsrimizdə
görünmədi. Həm də fərqi yoxdur hadisələri
kənar qüvvə yaratdı, KQB yaratdı, yoxsa kosmik
qüvvə yaratdı... Bu artıq heç bir məna
daşımır. Əgər Azadlıq meydanı
aşıb-daşırdısa, heç kim evdə
yatmırdısa, bu artıq yatmış aslanın oyanması
demək idi. Pasionarlıq enerjisi çox nadir hallarda
yaşandığı dövrdə bədii mətnin enerjisinə
çevrilə bilir. İnqilablar, müharibələr,
üsyanlar...- bunlar bir xalqın pasionarlığıdır. Və
xalqın pasionarlığını bədii mətnə
çevirmək imkanı az olur. Mən tariximizi bədii ədəbiyyatdan
oxumaq istəyirəm. Çünki tarix elm kimi heç də
həmişə həqiqətləri deyə bilmir, hər
zaman ideologiyanın təsiri altında olur. Rəqəmlər
və hadisələrin quru təfsilatı var, amma insanı
görmürsən...
N.C.:
- Hər zamankı problemimiz... Günün
ideologiyası nəyi diktə edirsə, tarixçi onu
yazır, sənin beyninə də onu ötürürlər...
Biz bunu yaşamışıq. 75 illik tarix bizə bunu göstərdi.
Bu cümləni, bəlkə, mən də işlətmişəm:
"Bu əsəri, ən azından, tarixi faktların təsviri
baxımından oxumağa dəyər". Halbuki bu, əsasən,
əsərə çəkilmiş əziyyətə,
meydanda olan "fakt var, proza yox" həqiqətinə haqq
qazandırmaq istəyi olub. Amma bu roman haqqında belə deyə
bilmərəm. Çünki burada fakt da var, dövrün,
hadisələrin, yaşantıların emosional yükü də.
R.K.:
-Düzdür, elə səhifələr var ki,
informasiya ilə həddindən çox yüklənib. Və
həmin anda düşünürdüm ki, Əjdər müəllim
bu yerləri daha canlı edə bilərdi. Şairdir axı...
Əjdər Ol səmimidir. Bəlkə də, bu əsərə
uğur gətirən həm də odur ki, o hər şeyi səmimi
şəkildə və cəsarətli yazıb. Hər qəhrəmanın
özünün etik obrazı var və Əjdər Ol bu etik
obrazı diqqətdən yayındırmır, idealizə də
etmir. Hətta çəkinmir də ki, qəhrəmanlarının
çoxu sağdır, oxusalar, görəsən, nə deyərlər.
Bu gün bizim bildiyimiz detallar, vaxt gələcək, itəcək.
Bax o zaman bu romanın tarixi roman janrına transformasiya
imkanı da olacaq...
Nərgiz Cabbarlı:
525- ci qəzet.- 2020.-
25 iyul.- S.20; 24.