"Azərbaycan ədəbi tənqidi"
kitabı dəyərli elmi-nəzəri mənbə və
birliyin təcəssümü kimi
Çoxşaxəli,
yaradıcılığı ilə
ədəbiyyatımıza töhfələr verən,
yazıçı, ədəbiyyatşünas, tərcüməçi,
tənqidçi kimi tanınan filologiya elmləri doktoru,
professor Vaqif Sultanlının ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığa
dair axtarışları müxtəlif illərdə çap
olunmuş müxtəlif məzmunlu kitablarında əksini
tapmışdır.
Onun
"Azərbaycan ədəbi tənqidi" (2019)
kitabının təkmilləşdirilmiş 3-cü nəşri
bu istiqamətdə görülən işlərin davamı
olub, əvvəlki nəşrlərdən və digər mənbələrdən
sistemliliyi - qədim dövrdən başlayaraq müasir
dövrümüzü də əhatə etməsi, indiyədək
toxunulmayan məqamlara diqqət yönəltməsi, Mühacirət
ədəbiyyatı, Güney Azərbaycan ədəbi-nəzəri
irsinin tədqiqata cəlbi və digər məziyyətləri
ilə seçilir. Fikrimcə, burada da müəllifin
əsas məramı - Bütöv Azərbaycan amalı
aydın şəkildə duyulur. Güney
Azərbaycan ədəbi tənqidi və ədəbiyyatşünaslıq
məsələlərinə diqqət yönəltməkdə
məqsəd həm də vahid Azərbaycan
ideologiyasının təfəkkürlərdə möhkəmləndirilməsidir
ki, dərsliklə tanışlıq müəllifin bu məramına
çatdığını söyləməyə əsas
verir.
Azərbaycan
ədəbi tənqidinin tarixi təkamülü və
inkişaf yolunun araşdırıldığı kitabın
"Giriş" hissəsində tənqid tariximizin öyrənilməsi
çağdaş nəzəri-estetik fikrin ən mühüm
vəzifələrindən biri kimi dəyərləndirilir, ədəbiyyatımızda
ədəbi tənqidin ilk örnəklərini yaradan Xətib
Təbrizinin bədii əsərlərini şərh etməklə
kifayətlənməyib tənqidçinin obyektivliyi, qərəzsizliyinə
dair dəyərli mülahizələr söylədiyinə
diqqət yönəldilir ki, bunlar tənqidi şərtləndirən
amillərdəndir. Kitabda ədəbi tənqid
tarixinin ümumnəzəri məsələləri, istiqamətləri,
ədəbi prosesdə rolu səciyyələndirilir, tənqid
və ədəbiyyatşünaslıqla məşğul olan
şəxsiyyətlərin yaradıcılıq yolu
araşdırılır. Ədəbi tənqid
anlayışının şərhi, onun elm, sənət,
publisistika ilə bağlılığı, digər elmlərlə
əlaqəsi, ədəbi prosesdə rolu, yazıçı
və oxucu tənqidi, dünya ədəbiyyatşünaslıq
məktəbləri, ədəbi tənqidin
yaradıcılıq metodlarından bəhs edilib 12 metoda diqqət
yönəldilir, şərti olaraq klassik və müasir
olmaqla 2 yerə ayrılan janrları barədə məlumat
verilir. Milli nəzəri-estetik düşüncənin folklor
qaynaqlarına diqqət yetirildikdən sonra ədəbi tənqidimizin təkamül
mərhələləri bədii ədəbiyyatın
inkişaf yolu ilə həmahəngliyi vurğulanaraq təqdim
edilir: "Ədəbi-estetik fikrin ortaçağ
dövrü: XI-XV yüzillər; - Ədəbi-estetik fikir
XVI-XVIII yüzillərdə; - Ədəbi tənqid XIX əsrdə
və XX yüzilin əvvəllərində; - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə ədəbi tənqid
(1918-1920); - Ədəbi tənqid sovet siyasi rejimi
dövründə (1920-1991); - İstiqlaliyyət dövrü ədəbi
tənqidi (1991-ci ildən bu günədək)". Bundan əlavə, "Azərbaycanın Güneyində
ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslıq",
"Mühacirət ədəbi tənqidi və ədəbiyyatşünaslığı"
da təqdim edilir. Müəllif "Azərbaycan
ədəbi tənqidinin əsas mərhələləri"
adlı bu bölümü mərhələ təsnifatının
şərti səciyyə daşıdığını
şərh etməklə yekunlaşdırır.
XI-XV
yüzilləri əhatə edən ilk bölümdə bu
dövrdə Azərbaycan ədəbi-estetik fikrinin Şərqdə
olduğu kimi əsas etibarilə iki istiqamətdə
inkişaf etdiyi, bir tərəfdən professional tənqidçilərin
şərh, ədəbi risalə janrında əsərlər
yaratması, digər tərəfdən dövrün görkəmli
şairlərinin bədii əsərlərində nəzəri-estetik
baxışlarını əks etdirməsi, ədəbiyyat
tariximizdə professional ədəbi
tənqidin ilk örnəklərinin yaradılmasının X.Təbrizi,
Eyn-əl Quzat və Y.Xoylunun adı ilə bağlı
olduğu vurğulanır, onların, N.Tusi, Ş.Rami, Ə.Təbrizi,
V.Təbrizi, Q.Təbrizi, X.Şirvani, N.Gəncəvi, M.Əvhədi,
A.Ərdəbili və İ.Nəsimininin
yaradıcılığı incələnir.
"Ədəbi-nəzəri fikir XVI-XVIII əsrlərdə"
bölümündə şərh olunan təzkirələrdə
ədəbi-tənqidi məsələlərə, şeirin
bir sıra nəzəri problemlərinə diqqət yönəldilir. Ş.İ.Xətai,
M.Füzuli, S.Təbrizi və Q.Təbrizinin nəzəri-estetik
görüşlərinin spesifikliyi ilə diqqəti çəkdiyi
əsərlərindən gətirilən nünunələrlə
təsdiqlənir.
"Ədəbi tənqid XIX əsrdə və XX
yüzilin əvvəllərində" bölümündə
XIX əsrdə tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
sahəsində A.A.Bakıxanov, M.F.Axundzadə, H.Zərdabinin
xidmətlərinə, milli mətbuatın yaranması, qəzetlərin
nəşri, ədəbi məclislərin fəaliyyəti,
teatrın təşəkkülünün ədəbi tənqidi
fikrin canlanmasına təsir göstərdiyinə diqqət
yönəldilir. F.Köçərlinin "Azərbaycan
tatarlarının ədəbiyyatı" əsəri milli ədəbiyyat
tarixinin ilk mənbəsi kimi dəyərləndirilir. A.Sur, M.M.Axundov, S.Hüseyn, C.Məmmədquluzadə,
Ə.Haqverdiyevin ədəbi-tənqidi görüşlərinin,
M.Ə.Sabir, A.Səhhət, M.Hadinin realist və romantik
şeir haqqında baxışlarının XX yüzil ədəbi
tənqidinin estetik prinsiplərinə söykəndiyi
vurğulanır.
"Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə ədəbi tənqid
(1918-1920)" bölümündə ölkənin
inkişafına ciddi təsir göstərən, milli ədəbiyyatın
tərəqqisinə şərait yaradan müstəqil
dövlət quruluculuğu illərinin xüsusi rolu olduğu,
1919-cu ildə BDU-nun təsisi, teatr və mətbuat sahəsində
uğurlu addımlar, 1919-cu ildə Azərbaycanda 42-si türkcə,
44-ü rusca, 6-sı isə digər dillərdə olmaqla 92
adda qəzet və dərgi nəşri, klassik ədəbi
irsin tədqiqi, ədəbiyyatın nəzəri-estetik
problemlərinin araşdırılması istiqamətində
görülən işlər, çağdaş ədəbi
proses yetərincə dəyərləndirilir.
"Ədəbi
tənqid sovet siyasi rejimi dövründə (1920-1991)"
bölümündə bu dövrdə inkişaf yolu şərti
olaraq 3 mərhələdə"-1) 1920-1930-cu illər; 2)
1940-1950-ci illər; 3) 1960-1980-ci illər" kimi
qruplaşdırılan Azərbaycan ədəbi tənqidi təhlilə
cəlb edilir. H.Zeynallı, M.Quliyev, B.Çobanzadə,
Ə.Nazim, Y.V.Çəmənzəminli və
C.Cabbarlının ədəbiyyatın
problemləri ilə bağlı tədqiqatlarının ədəbi-nəzəri
mühitin canlanmasında rol oynadığı, Ə.Abid və
S.Mümtazın ədəbiyyatşünaslıq
araşdırmalarının dövrün elmi-nəzəri tədqiqatlarının
məzmununa, istiqamətinə təsir göstərdiyi
vurğulanır. C.Xəndan, M.Arif, M.Cəfər, C.Cəfərov,
M.Cəlal, Ə.Sultanlı, M.İbrahimov, M.Məmmədov,
M.Əlioğlu, Ə.Ağayev, Ə.Mirəhmədov,
K.Talıbzadə, X.Məmmədov, B.Nəbiyev, Y.Qarayev və
başqa tənqidçi və ədəbiyyatşünasların
fəaliyyəti dəyərləndirilir.
"Mühacirət
ədəbi tənqidi və ədəbiyyatşünaslığı"
bölümündə XX yüzil Azərbaycan mühacirət
ədəbi tənqidi və ədəbiyyatşünaslığının
keçdiyi 4 mühüm mərhələyə diqqət
edilir: "1)1909-1920-ci illər; 2) 1920-1941-ci illər;
3)1941-1991-ci illər; 4)1991-ci ildən sonrakı dövr".
Dövrləşdirmədə Azərbaycanın Quzeyi əsas
götürülsə də, Ə.Hüseynzadə,
Ə.Ağaoğlu, M.Ə.Rəsulzadə, Ə.Cəfəroğlu,
M.B.Məmmədzadə, C.Hacıbəyli, Ə.Yurdsevər, H.Baykara, S.R.Rəfioğlu
və T.Gənceyi və başqalarının zəngin,
orijinallığı ilə diqqəti çəkən yaradıcılığından
bəhs edilir.
"Azərbaycanın Güneyində ədəbi tənqid
və ədəbiyyatşünaslıq (XX-XXI yüzillər)"
adlı bölümdə Məhəmmədəli Tərbiyətin
"Danişməndani-Azərbaycan" əsəri barədə
ətraflı məlumat verilir. Ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
S.C.Pişəvərinin rəhbərliyi ilə qurulmuş Azərbaycan
Milli Hökuməti (1945-1946) dövründə daha da
canlandığı, türk dilinin rəsmi dövlət dili
elan olunduğu, Təbrizdə fəaliyyət göstərən
"Şairlər məclisi"nin milli ədəbiyyatın,
ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığın,
mədəniyyətin inkişafına, ədəbi-estetik
fikrin formalaşmasına təkan verdiyi vurğulanır.
"Varlıq" dərgisinin fəaliyyəti, folklorumuzun, ən
qədim dövrlərdən başlayaraq XIX əsrə qədər
klassik yazılı ədəbiyyatın çeşidli
problemlərinin elmi-nəzəri şəkildə təhlili,
xüsusilə, Azərbaycanın Güney və Quzeyində
yaranan ədəbi irsin küll halında tədqiqata cəlbi,
ədəbi faktların ortaq şəkildə dəyərləndirilməsi
yüksək qiymətləndirilir.
"Ədəbi
tənqid istiqlaliyyət dövründə" adlı sonuncu
bölümdə XX əsrin sonlarında Azərbaycanın
yenidən istiqlaliyyət əldə etməsinin ədəbi-nəzəri
fikrə münasibətdə milli-mənəvi dəyərlərə
söykənən baxışlar sisteminin əsasını
qoyması, imperiya ideologiyasının uzun illər hakim
olmuş ənənəvi stereotiplərinin tədricən
aradan qaldırılmasına, ədəbiyyatın yeni
baxışlar müstəvisində şərh və təhlilinə
şərait yaranması, son dövrlərdə ədəbi tənqidin
mövzu, problem, üslub axtarışlarının hüdud və
əhatə dairəsinin genişlənməsi istiqamətində
yazılan tədqiqatlarda aşkar şəkildə
duyulması ilə nəticələndiyi bildirilir. Y.Qarayevin
"Ən yeni dövrün ədəbiyyatı: (20-ci illərdən
günümüzə qədərki yaddaş)" və
Elçinin "Sosrealizm bizə nə verdi?"
tədqiqatının bəhs olunan dövrün gerçək
elmi-nəzəri mənzərəsinin yaradılması
baxımından diqqəti çəkdiyi vurğulanır. Bədii
söz sənətinin orijinal prizmadan dəyərləndirildiyi
tədqiqat kimi maraq doğuran R.Əliyevin "Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi", mətnin daxili strukturu, bədii təhkiyə,
süjet, kompozisiya, üslub və başqa məsələlərlə
bağlı Q.Quliyev və C.Yusiflinin
araşdırmalarının düşüncə fərqliliyi,
təhlil tərzinin yeniliyilə seçildiyi bildirilir.
Yaradıcılığının
mühüm bir qismi sovet siyasi rejimi dövrünə təsadüf
edən Y.Qarayev, B.Nəbiyev, Ç.Hüseynov, P.Xəlilov,
X.Əlimirzəyev, C.Abdullayev, T.Məlikli, T.Mütəllimov,
A.Hüseynov, Ş.Salmanov, Elçin, T.Hüseynoğlu, K.V.Nərimanoğlu,
H.Ənvəroğlu, İ.Həbibbəyli,
R.Əliyev, V.Quliyev, N.Şəmsizadə, V.Yusifli və digər
tənqidçi və ədəbiyyatşünasların
elmi-nəzəri axtarışlarının yeni dövrün ədəbi-estetik
prinsiplərini ifadə edən, yaradıcılıq
axtarışları daha çox müstəqillik illəri ilə
bağlı olan A.Əmrahoğlu, N.Cəfərov,
N. Ələkbərli, A.Rüstəmli, B.Əhmədli,
A.Hacılı, C.Yusifli, M.Osmanoğlu, T.Əlişanoğlu,
T.Salamoğlu, R.Ulusel, E.Akimova, İ.Musayeva və başqa tənqidçi
və ədəbiyyatşünasların
araşdırmalarının dövrün elmi-nəzəri mənzərəsini
bu və ya digər şəkildə tamamladığı qeyd
edilir. Bu tədqiqatlarda ədəbi tənqidin keçdiyi
yolun spesifikliyi də səciyyələndirilir. Müəllif
internet məkanının genişlənməsinin ədəbi
tənqidin sosial şəbəkələrə daxil
olmasını təmin etməsilə tənqidin ədəbi
prosesdəki fəallığını daha da gücləndirdiyinə,
ədəbi tənqidin milli özünəqayıdış
cəhdlərinin aktiv şəkildə duyulması ilə bərabər,
bədii irsin dəyərləndirilməsində yol verilən
qüsurlara da diqqət yönəldir.
"Nəticə" hissəsində
müəllif qənaətlərini ümumiləşdirərək,
gələcəkdə qarşıda duran məsələlərə
toxunur: "Şübhəsiz ki, gələcəkdə Azərbaycan
ədəbi tənqidinin tarixilə bağlı ciddi və
sistemli əsərlər yazılacaq və bundan heç də
az əhəmiyyət daşımayan ədəbi
tənqid ensiklopediyası hazırlanacaq. Ədəbi tənqid
və ədəbiyyatşünaslığın görkəmli
nümayəndələrinin yaradıcılıq yolu müstəqil
təhlil obyektinə çevriləcək, onların əsərləri
toplu halında oxucuların mühakiməsinə veriləcəkdir.
Nəhayət, klassik dönəmdə yaranmış şərh,
təzkirə, ədəbi risalə və başqa
qaynaqların nəşr edilməsi müasir ədəbiyyatşünaslığın
qarşısında duran aktual vəzifələrdən biri
kimi həllini gözləməkdədir".
Fikrimcə, kitab artıq ədəbi
ensiklopediya səciyyəsi daşımaqdadır və hazırlanacaq ensiklopediyanın əsas
mənbəsinə çevriləcəkdir. Ədəbi-nəzəri
düşüncə tarixinin ümumi mənzərəsinin
yaradıldığı, ədəbi tənqid tarixinin
ayrı-ayrı mərhələlər kontekstində nəzərdən
keçirilib əsas təmayül və istiqamətlərini
müəyyənləşdirməyə imkan verildiyi,
çoxsaylı sualların cavabı olan kitab professor Vaqif
Sultanlının elmə töhfəsidir. Kitab tədris vəsaiti
və ciddi elmi-nəzəri üslubda yazılan mənbə
kimi elmi ictimaiyyətin diqqətini çəkməkdə, gələcək
tədqiqatların bazası rolunu oynamaqdadır.
İlahə
Dadaşova
Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2020.-28 iyul.- S.14