İsmayıllı
qalaları
Doğma Azərbaycanımızın
hər yeri, hər guşəsi gözəldir, əlvandır,
zəngindir, cazibədardır. Gözəlliklərin,
zənginliklərin qoynunda dünyaya göz
açdığımızdan, burada boya-başa çatdığımızdan və demək olar ki, hər
gün, hər an onunla təmasda olduğumuzdan çox zaman bu
diyarın dəyəri, qiyməti və təkrarsızlığı
barədə heç düşünməmişik də. Vətənimizin belə dilbər guşələrindən
biri də İsmayıllı rayonudur. Müsbət
haldır ki, son illər ölkəmizin digər rayonları
kimi, İsmayıllıya da turist axını güclənib. Özü də əvvəllər
İsmayıllıya yalnız yaydan-yaya gələrdilər.
İndi isə artıq burada insanların ilin bütün fəsillərində
gəlməsi, dincəlməsi və məlumatlandırılması
üçün kifayət qədər yaxşı infrastruktur yaradılıb.
Bəri başdan deyim ki, İsmayıllını
qonaq-qaralı edən, ordan turistlər üçün cəlbedici
edən təkcə onun təbii gözəllikləri, ekoloji
cəhətdən təmiz və sağlam qida ehtiyatları
deyil, həm də qədim və zəngin sənət ənənələrini
yaşadan yaşayış məntəqələri və
möhtəşəmliyi ilə hər kəsi heyran edən
tarixi abidələridir.
Əslində mənim də bir tarixçi alim olaraq bu
yazını hazırlamaqda məqsədim İsmayıllı
abidələrini nisbətən geniş planda tanıtmaq,
oxucuya bələdçilik etməkdir. İstərdim ki,
ismayıllılar da İsmayıllıya gələn qonaqlar
da və turistlər də bu abiədləri daha yaxşı
tanısınlar və onların tariximizdəki yerini və əhəmiyyətini
daha dərindən anlamış olsunlar.
Xatırladım
ki, İsmayıllı rayonu ərazisində yerləşən
Cavanşir qalası, Xanəgah Qız qalası və Niyal
qalası Erkən orta əsrlər dövründə Albaniyanın inzibati sistemində
önəmli yeri olan tarixi tikililərdəndir. Məlum
olduğu kimi, Erkən orta əsrlər dünyanın nəhəng
imperiyalarının maraqlarının toqquşduğu,
müharibə və hərbi yürüşlərin,
basqın və qarətlərin tüğyan etdiyi bir dövr
olub. Bu dövrdə Şərqlə Qərbin,
Avropa ilə Asiyanın qovşağında olan Cənubi
Qafqaz, o cümlədən qədim Azərbaycan dövləri
olan Albaniya əraziləri də aramsız hərbi əməliyyatlar
meydanına çevrilib. Belə bir mürəkkəb
hərbi-siyasi durumda təbiidir ki, nəinki ölkələrin
və vilayətlərin, hətta ayrı-ayrı şəhərlərin
və şəhər tipli yaşayış məntəqələrin
də müdafiəsini təşkil etmək zəruriyyəti
ön plana çıxıb. Azərbaycan ərazisindəki
qala və istehkamların da bir çoxunun məhz həmin
dövrdə tikilməsi deyilənlərə sübutdur.
Mütəxəssislər qala və istehkam tipli
müdafiə tikililərini lokal və ya regional əhəmiyyət
daşımaları etibarı ilə iki əsas qrupa
bölüblər. Regional tikililər daha çox ölkələrarası
müharibələr zamanı müdafiənin təşkili məqsədinə
xidmət etməklə olduqca böyük ərazilərin təhlükəsizliyini
təmin edirdi. Lokal əhəmiyyətli
müdafiə tikililəri daha çox daxili feodal müharibələri
zamanı müdafiə sisteminin təşkilinə xidmət
edirdi. Onların qapalı və
yığcam quruluşu əsasən məhdud hərbi əməliyyatlara
hesablanmışdır. Bu qəbildən
olan tikililər üçün dağ qalaları xüsusilə
xarakterikdir. VI-VII əsrlərdə Girdiman
vilayəti ərazisində Mehranilər sülaləsindən
olan hökmdarlar tərəfindən inşa olunmuş
Cavanşir, Niyal, Fit və Xanəgah qız qalaları lokal
müdafiə sistemlərinə daxil olan ən xarakterik
nümunələr hesab edilə bilər. Əlbəttə,
zaman və şəraitdən asılı olaraq bu qalalardan həm
də iri, dövlətlərarası hərbi əməliyyatlarda
istifadə olunduğu istisna deyil. Xatırladaq
ki, yaşayış məntəqələrindən uzaqda, əsasən
dağlıq ərazilərdə, müdafiə imkanları
baxımından olduqca əlverişli yerlərdə inşa
edilən bu qalalar eyni zamanda o dövrün hərbi bazaları
hesab olunurdu. Onlar ətraf ərazilərin
hərbi təhlükəsizliyini təmin etmək
funksi¬ya¬sını yerinə yetirirdilər. Yəni, bu və ya digər qala və orada saxlanan
qarnizon ərazisində yerləşdiyi feodal mülklərinin
və oradan keçən ticarət yollarının təhlükəsizliyini
təmin etməyə borclu idi. Mütəxəssislərin
fikrincə, dağ qalalarının başlıca funksiyası
ölkənin ən ağır anlarında onların yerli
hakimlərin və əhalinin sığınacaq yerinə
çevrilməsində idi. Təbiidir ki,
belə vaxtlarda dağ qalaları təkcə passiv müdafiə
məntəqəsi olaraq qalmırdı. Yəni,
qalalardakı hərbi qarnizonların gücündən və
imkanlarından asılı olaraq onlar bəzən fəal hərbi
əməliyyatlara da qoşulurdular. Akademik
Z.M.Bünyadovun Təbəri və İbn əl-Əsirə
istinadən yazdığına görə, ərəb
hücumları zamanı Albaniya mərz¬banı İsfəndiyar
ərəbləri xəbərdar etmişdi ki, bu ölkəni
fəth etmək çətin olacaq. Çünki
xalq çoxlu qalaları olan dağlara çəkilib və
imkan düşdükcə oradan ərəblər üzərinə
həmlələr edəcək.
Qüvvələrin qeyri-bərabər olduğu vaxtlarda
mövqeləri tərk edərək daha keçilməz ərazilərə
geri çəkilmək imkanları dağ qalalarının hərbi
strateji əhəmiyyətini daha da artırırdı. Yəni,
düşmən güclü hərbi həmlələr
hesabına bu qalalara daxil olduğu təqdirdə onların
müdafiəçiləri dağlara və meşələrə
çəkilərək əlçatmaz yerlərdə
müdafiəni təşkil etmək imkanlarına malik idi.
Beləliklə, dağlardakı müdafiə
qalaları əslində özündən daha etibarlı
dağlara və təbii istehkamlara söykənirdi. Bu isə ən ciddi döyüşlər zamanı
belə əhalinin və hərbi qarnizonun itkilərdən
qorunub saxlanması üçün çox mühüm amil
idi.
Dağ
qalalarının özünü müdafiə imkanları
yüksək olduğundan onlar hətta uzun müddətli
mühasirələrə belə tab gətirə bilirdilər.
Yəni, ətraf əraziləri zəbt edən
düşmən bəzən aylarla, illərlə bu və ya
digər qalanın fəth olunması üçün vaxt və
qüvvə itirməli olurdu. Bəz
qalası, Əlincə qalası, Fit qalası, Gülüstan
qalası, Gələsən-görəsən qalası və
neçə-neçə digər qalaların məhz bu
cür rəşadətlə müdafiə olunduğuna dair
orta əsr mənbələrində istənilən qədər
məlumatlara rast gəlmək mümkündür.
Qazan xanın vəziri və dövrünün görkəmli
alimi olan Rəşidəddin öz qeydlərində müdafiə
qalalarının əhəmiyyətindən bəhs edərkən
vilayət hakimlərindən onların tikintisi, bərpası
və abad vəziyyətdə saxlanması məqsədilə
vəsait ayırmalarını tələb edirdi. O, məktublarından birində
Qara Buğaya hakimi olduğu vilayətin sığınacaq
qalasını möhkəm saxlamağı tövsiyə edərək
yazırdı: «Bu qalanın bürclərinin möhkəmləndirilməsi
və xəndəklərinin qazılmasında ən xırda
işi belə yaddan çıxarma, çünki dərəbəylik,
qarmaqarışıqlıq və bədbəxtlik zamanı gələndə
o bizim uşaqlarımız üçün
sığınacaq yeri olar, elə yer ki, orada bizim tərəfdarlarımız
və nəvələrimiz qala bilər».
Müdafiə qalaları üçün yer seçilərkən
bir sıra vacib amillər, xüsusilə də ərazinin
içməli su ilə təchizatı imkanları mütləq
nəzərə alınırdı. Girdiman vilayətindəki
müdafiə qalalarının demək olar ki, əksəriyyətinin
çay kənarında tikilməsi buna sübutdur. Bu, həmçinin tikintini yerli inşaat
materialları ilə təmin etmək imkanları ilə əlaqədar
idi. Sözsüz ki, nəhəng dağ
qalalarını tikmək üçün uzaq məsafələrdən
daş, kirəc və ya kərpic gətirmək sərfəli
deyildi. Müşahidə və
araşdırmalar göstərir ki, bütün qalalar əsasən
yaxınlıqdakı çay və qayaların daş
ehtiyatlarından istifadə olunmaqla inşa edilib.
Maraqlıdır ki, dağlıq ərazilərdə
olan, müdafiə qalaları düzən ərazilərdəki
qalalarla müqayisədə nisbətən daha yaxşı
qalmışdır. Fikrimizcə, bu iki mühüm amillə əlaqədardır.
Birincisi, gö¬rünür bu qalalar həqiqətən
daha çox məhz passiv müdafiə funksiyası yerinə
yetirməli olublar. Əks halda, yəni,
uzun müddətli fəal hərbi əməliyyatlarda
iştirak etmiş olsaydılar, təbiidir ki, ardı-arası
kəsilməyən düşmən həmlələri nəticəsində
daha çox dağıntıya məruz qalardılar. İkincisi, bu qalalar yaşayış məntəqələrindən
uzaq və əlçatmaz yerlərdə olduğundan onlar
insanların gündəlik dağıdıcı təsirlərindən
də bir növ uzaqda qalıblar. Belə
möhtəşəm müdafiə tikililərindən biri
Girdiman hökmdarı Cavanşirin adını daşıyan
qaladır.
Cavanşir qalası İsmayıllı rayonunun
Talıstan kəndindən təqribən 3 km şimalda Ağ
çayın sağ sahilində yerləşir. İçərisi
və ətrafı sıx meşə örtüyü ilə
əhatə olunduğundan uzaqdan görsənmir. Abidəyə
gedən yolun üstündə -
Qaranohur çayı ilə Ağ çayın
qovuşduğu yerdə qalanın müdafiəsini təşkil
etmək məqsədinə xidmət edən istehkam yerləri
var. Həmin sahə yerli əhali tərəfindən «Səngər
yeri» adlanır və təqribən 4-5 hektar sahəni əhatə
edir. Görünür, qalanın müdafiəsi
uğrunda ilkin döyüşlər də elə məhz bu ərazidə
olub. «Səngər yeri»ndən qalaya cəmisi
bir keçid var. Darısqal olduğundan orada kiçik
qüvvə ilə böyük bir ordunun
qarşısını almaq mümkündür.
Cavanşir qalası Ağ çay dərəsindən təqribən
500-600 m yüksəkdə, hər tərəfdən sərt
yamac və uçurumlarla əhatələnən dağın
üstündə yerləşir. Qalaya yol cənub tərəfdəndir.
Yamac sərt olduğundan oraya birbaşa qalx¬maq
qeyri mümkündür. Odur ki, Ağ
çay dərəsindən qalaya qalxan yol ərazinin relyefinə
uyğun olaraq dolanbac formadadır. Əsasən
piyadalar və atlılar üçün nəzərdə
tutulan bu yolla hərbi texnikanın, o cümlədən
döyüş arabalarının qalaya yaxınlaşması
qeyri-mümkündür.
Qalanın tikintisində inşaat materialı kimi kirəc
məhlulundan, çay və qaya daşlarından istifadə
olunmuşdur.
Təbiidir ki, bu materialları da Ağ
çayın yatağından və onun sahili boyunca olan
qayalıqlardan tədarük ediblər.
Qalanın cənub divarları və oradakı bürclər
özünün möhtəşəmliyi ilə diqqəti cəlb
edir.
Yarıuçuq vəziyyətdə belə qala
divarlarının hündürlüyü 10-12 m,
qalınlığı isə 1,2-1,5 m təşkil
edir.
Cənub divarları boyunca olan dayaq-bürclər
düzbucaqlı və ya yarım silindrik formadadır. Mailliyi 45 dərəcədən
artıq olan dik yamacda bu cür möhtəşəm qala tikmək,
əlbəttə ki, həm fiziki, həm də mühəndis-texniki
baxımdan olduqca çətindir. Lakin
qalanın dövrümüzədək, demək olar ki, tam
salamat vəziyyətdə qalması onu göstərir ki, qədim
ustalar bu çətin və mürəkkəb işin öhdəsindən
bacarıqla gəlmişlər.
Cavanşir qalasının cənub divarlarının hərbi-strateji
əhəmiyyətini təsdiqləyən dəlillərdən
biri də orada müxtəlif ölçülü xüsusi
mazğalların olmasıdır. Belə mazğallardan
bir neçəsi cənub divarlardakı qoşa bürclər
arasındakı hissədədir. Onlar
içəri tərəfdə bir qədər geniş,
çöl tərəfə doğru isə daralan
formadadır. Ölçüləri
içəridə 45x30 sm, çöl tərəfdə isə
37x15 sm-dir.
Qalanın şərq divarları Ağ çayın
sağ sahili boyunca uzanan sıldırım yamacların
üstündə tikilib. Bu hissədə tikintinin mühəndis-texniki
həlli bütünlüklə relyefə
uyğunlaşdırılıb. Beləliklə,
həmin hissədə divarlar daha çox əyri və
sınıq xətlər boyunca inşa edilib. Dirsək əmələ gələn yerlərdə
divarlar diametri təqribən 3-7 m olan nisbətən kiçik
həcmli yarımsilindrik bürclərlə möhkəmləndirilib.
Cavanşir
qalası iki hissədən ibarətdir: Əsas qala və
iç qala. Abidənin şərq divarları şimal-şərq
nöqtədə iç qala ilə birləşir. İç qala daha çox dağıntıya məruz
qaldığından onun forma və quruluşu barədə
konkret fikir söyləmək çətindir. Orada irili-xırdalı çoxlu arakəsmə divar
qalıqları mövcuddur.
Maraqlıdır ki, Cavanşir qalasının tikintisində
kərpicdən, ümumiy¬yətlə, istifadə olunmayıb. Lakin iç qala ərazisində
aşkar olunan yerüstü materiallar içərisində tək-tək
də olsa bişmiş kərpic qırıqlarına rast gəlmək
mümkündür. Bu, onu göstərir ki, qala tikiləndən
xeyli sonra da iç qala ərazisində bu və ya digər
yardımçı binalar inşa edilib və bişmiş kərpicdən
də məhz o zaman istifadə olunub.
Cavanşir
qalasının şimal hissəsindəki
divar-çıxıntı bütövlükdə bu abidəni
digər həmdövr müdafiə istehkamlarından fərqləndirən
mühüm memarlıq elementi kimi səciyyələndirilə
bilər. Uzunluğu 50 m,
qalınlığı 2 m olan bu divar-çıxıntı əsas
qala ilə qərb və şərq divarlarını birləşdirən
yarımsilindirik formalı bürcün şimala doğru
davamıdır. Şərq və qərb tərəfdən
dərin, həm də olduqca sərt qaya-yamacın zirvəsində
olan bu divar-çıxıntının orta hissəsində
diametri 3,5 m olan iki ədəd dairəvi formalı kiçik
bürc var. Divar-çıxıntını tamamlayan və
diametri 10 m olan iri silindirik
formalı bürc qalanın ən şimal nöqtəsi hesab
olunur.
Cavanşir qalasının mövcudluğu barədə
elmi ictimaiyyətə ilk dəfə 1966-cı ildə
coğrafiyaşünas alim R.B.Tarverdiyev məlumat verib.
Xalq şairi Səməd Vurğun ötən əsrin
30-cu illərində özünün məşhur
«Talıstan» poeması üzərində işləyərkən
bir neçə dəfə Cavanşir qalasında olub və
onu nəzmə çəkib. Poemada deyilir:
Burda əsrlərdən
yadigar qalan,
Üstünü
çiskinlər, dumanlar alan
Böyük
bir qala var dörd yanı hasar,
Daşında
paslamış əski yazılar
Kimdir o sənətin böyük ustadı?
Ölməz
sənətkarın, sənətin adı?.
Coğrafiyaşünas alim R.B.Tarverdiyevdən sonra
arxeoloq F.L.Osmanov Cavanşir qalasının quruluşu və
ölçüləri barədə yığcam məlumat
verib. Abidə haqqında nisbətən əhatəli və
elmi cəhətdən dəyərli məlumat ilk dəfə
1980-ci ildə memar C.Ə.Qiyası və arxeoloq F.L.Osma¬nov tərəfindən
çap edilib. Onların
İsmayıllı rayonunun bəzi müdafiə
istehkamlarından bəhs edən məqaləsində
qalanın bərpa eskizi verilmiş, onun dövrü və
memarlıq xüsusiyyətləri barəsində dəyərli
mülahizələr söylənilmişdir.
Cavanşir qalasının Girdiman hökmdarları tərəfindən
tikildiyi ehtimal edilir. Lakin belə bir möhtəşəm
müdafiə istehkamını Girdiman hökmdarlarından məhz
hansının tikdirdiyi məsələsi elmi cəhətdən
hələ də müəmmalı olaraq qalır. Doğrudur, adını əsas götürərək,
onun məhz Cavanşirin hakimiyyəti dövründə
tikildiyini güman etmək olar. Amma bu qənaətdə
olmaq üçün bəzi arqumentlər
çatışmır. Alban tarixçisi
M.Kalankatuklının məlum əsərində Cavanşir
qalasının adının çəkilməməsi bu cəhətdən
ən ciddi arqument hesab edilə bilər. Yəni,
Cavanşirin saray həyatına yaxından bələd olan, hərbi
yürüşlərini və görüşlərini bəzən
ən xırda detallarınadək qələmə alan tarixçi ola bilməzdi ki, onun hakimiyyəti
dövründə, həm də bilavasitə onun təşəbbüsü
ilə belə bir əzəmətli qalanın tikildiyindən
bixəbər olaydı. Hər halda
M.Kalankatlının «Albaniya tarixi» əsərində
Cavanşir qalasının adının çəkilməməsi
bu cür düşünməyə əsas verir.
Axı, necə ola bilərdi ki, Girdiman
qalasının adı tez-tez xatırlandığı halda,
Cavanşir qalasının adı belə çəkilməsin?!
Deməli, qala Cavanşirin hakimiyyəti
dövründə tikilməyib. Doğrudur,
bəzi müəlliflər M.Kalankatıklı tərəfindən
adı çəkilən Girdiman qalasının elə
Cavanşir qalası olduğunu güman edirlər. Əlbəttə, bu fikirlə də
razılaşmaq mümkün deyil. Birincisi,
M.Kalankatlının öz qeydlərində təkrar-təkrar
xatırlatdığı kimi, Girdiman qalası Mehranilər
sülaləsinin dördüncü nümayəndəsi,
Cavanşirin atası Varaz-Qriqorun babası Cəsur Vardan tərəfindən
tikilib. İkincisi, həm də kifayət
qədər daha ciddi bir arqument ondan ibarətdir ki, Girdiman
qalası təkcə müdafiə istehkamı deyil, eyni zamanda
şəhər-qala olub. Halbuki, Cavanşir
qalası barədə bunu söyləmək olmaz. Yəni, Cavanşir qalası bir daha təkrar edirik
ki, sırf müdafiə qalası olub. Ona
görə də Girdiman qalası ilə Cavanşir
qalasını eyniləşdirmək düzgün olmazdı.
Elə isə Cavanşir qalasını kim
və nə vaxt tikdirib? Fikrimcə, bu qala VII əsrin
sonlarında, daha doğrusu Cavanşirin ölümündən
sonra və məhz onun şərəfinə tikilib.
Əfsuslar olsun ki, Azərbaycanın erkən orta əsrlər
tarixinin öyrənilməsi ilə məşğul olan tədqiqatçılardan
bir çoxu uzun illər ərzində bu abidə barəsində
susmuşlar. Bunun bilərəkdənmi, yaxud da sadəcə olaraq
məlumatsızlıq ucbatından baş verdiyini demək
çətindir. Fakt odur ki, son 50 il ərzində
çap olunmuş bir sıra fundamental nəşrlərdə,
o cümlədən «Azərbaycan tarixi» və «Azərbaycan
memarlığının tarixi» kimi ümumiləşdirici nəşrlərdə,
habelə K.V.Treverin, Z.M.Bünyadovun, D.A.Axund¬ovun, F.Ç.Məmmədovanın
tədqiqatlarında bu abidənin adı belə çəkilməyib.
Erkən orta əslər
dövründə Alban hökmdarları tərəfindən
inşa olunmuş
möhtəşəm müdafiə tikililərindən
biri də Xanəgah Qız qalasıdır. Bu qala
İsmayıllı rayonu ərazisində, Xənəyə
(Xanəgah) kəndindən 2,5-3 km
şimalda, Axox çayın sağ sahilində yerləşir.
Qala üç tərəfdən – şərq,
şimal-şərq və cənub-şərqdən
Axoxçayın sıldırım qayaları, qərb tərəfdən
isə Qarasu dərəsi ilə əhatələnən
hündür adayabənzər dağın üstündə
ucaldılıb.
Xanəgah Qız qalasına yol Qarasu dərəsindəndir. Ora isə
xüsusi müdafiə divarı ilə möhkəmlənləndirilib.
Qalaya girişin və çıxışın tənzimləndiyi
buraxılış məntəqəsi funksiyası
daşıyan bu divar - səddin uzunluğu 28,6 m,
hündürlüyü 7 m, qalınlığı isə 1,8
m-dir. Çox ehtimal ki, həmin divar-səddin orta hissəsində
üstü tağ formalı qapı yeri olub.
Qalanın əsas qapısının şimal-qərb tərəfdən
olduğu güman edilir. Doğrudur, abidənin qərb kənarında, Qarasu dərəsinə
enən yerdə də kiçik qapı yeri var.
Hündürlüyü 2 m, eni 1 m olan bu qapıdan
görünür, qalaya ərzaq və içməli su
daşımaq üçün istifadə olunub. Abidənin şimal küncündən başlayaraq
qala divarları təpənin həm şərq, həm də
qərb yamacı boyunca uzanaraq onu dövrəyə alır.
Qalanın şimal istiqamətdə olan ən
möhtəşəm bürcünün
hündürlüyü 12-15 metrə çatır.
Qala divarlarının çöl tərəfi
bütünlüklə yüksək dərəcədə
mailliyi olan sərt yamaclardan və sıldırım
qayalıqlardan, içəri tərəfi isə xırda təbii
terraslardan ibarətdir. İç qala olduğu ehtimal olunan ərazidə
çoxsaylı daxili tikililərin qalıqları aydın
bilinir. Onlardan yaşayış və anbar
məqsədilə istifadə olunduğu güman edilir. Yonulmamış çay daşı və kirəc məhlulu
ilə inşa edilmiş həmin tikintilərin əksəriyyətinin
bünövrə hissəsi bu gün də salamat vəziyyətdə
qalmaqdadır.
Xanəgah qız qalasında 6 yerdə qala bürcü
qalıqları olduğu bilinir. Onlardan üç ədədi
şimal, bir ədədi şimal-qərb, bir ədədi
şərq tərəfdə, daha bir ədədi isə üst
terrasla cənub terras arasındakı istinad divarındadır.
İstinad divarı üstündəki bürc
dairəvi, digər bürclər isə yarımdairəvi
formadadır. Salamat qalmış yerlərdə qala
divarların hündürlüyü 6-7 m,
qalınlığı isə 1,5 m-dir. Qalanın ümumi sahəsi
təqribən 1,5 hektara bərabərdir.
Xanəgah qız qalasında kəşfiyyat xarakterli
ilkin tədqiqatlar F.L.Os¬manov tərəfindən keçən
əsrin 60-cı illərində aparılıb. 70-ci illərin
sonlarında F.L.Osmanov və memar C.Ə.Qiyasinin Xanəgah
qız qalası haqqında müştərək məqalələri
nəşr olunub.
Araşdırıcıların fikrincə, qalanın
tikintisində bişmiş kərpicdən yalnız
üzlük material kimi istifadə edilib. Əslində
isə qala divarları tikilərkən deyil, onun sonralar
müxtəlif səbəbdən dağıntıya məruz
qalan hissələrinin bərpasında inşaat materialı
kimi həm də bişmiş kərpicdən istifadə
olunub.
Bəzi müəlliflər tərəfindən Xanagəh
qız qalasının dövrü barədə mülahizə
söyləyərkən oradakı ilkin tikinti qalıqları
ilə nisbətən sonrakı dövrə aid bərpa
elementləri arasındakı fərqlilik nəzərə
alınmayıb. Beləliklə də, orada
aparılmış təmir və bərpa işləri
zamanı istifadə olunmuş bişmiş kərpic nümunələri
əsasında qalanın XI əsrdə tikildiyi barədə
fikirlər meydana gəlmişdir. Ola bilsin
ki, XI əsrdə orada sonuncu dəfə əsaslı təmir
və bərpa işləri aparılmışdır. Qalanın tikilmə tarixini isə VII-VIII əsrlərə
aid etmək daha düzgün olardı. Sözsüz ki,
bu cür möhtəşəm müdafiə tikililərinin
Albaniya dövlətinin ən qüdrətli
çağlarında və çox ola
bilsin ki, məhz Cavanşirin hakimiyyəti illərində
inşa olunduğunu düşünmək daha məntiqli
görünür. Xatırladaq ki, memarlıq
xüsusiyyətləri, habelə relyef və məkan amilləri
baxımından onunla Cavanşir qalası arasında çox
ciddi oxşarlıqlar var. Ola bilsin ki, bu qalaların hər
ikisi eyni mühəndis-ustaların təxəyyülü əsasında
inşa edilib.
«Xanəgah qız qalası» adının necə meydana gəlməsi
də elmi cəhətdən böyük maraq doğurur. Məlum olduğu kimi «Xanəgah»
sözü fars dilində «ev», «yer», «məkan» mənası
bildirir. Mütəxəssislərin rəyinə
görə, orta əsrlərdə karvan yolları üzərində
yerləşən xanəgahlarda qonaq evləri funksiyası
daşıyan dini tikililər olub. Daha
çox dərvişlərin yaşadığı bu cür
yerlər əslində sufiliyin təbliğat mərkəzlərinə
çevrilmişdi. Təbidir ki, bu sözləri
Xanəgah Qız qalası yaxınlığındakı Xənəyə
(Xanəgah) kəndinə də aid edə bilərik.
Alban hökmdarı Cavanşirin hakimiyyəti illərində
inşa olunduğu ehtimal edilən müdafiə tikililərindən
biri də İsmayıllı rayonu ərazisindəki Niyal
qalasıdır. Bu qala Lahıc qəsəbəsindən cənub-şərqdə,
Girdiman çayının sol sahilində, Niyal
dağının zirvəsində, strateji baxımdan olduqca əlverişli
bir ərazidə yerləşir. Qalaya əsas
yol Lahıc tərəfdəndir. Lakin oraya Sulut və Fit
dağı tərəfdən də yol var. Atlı və ya
piyadalar üçün olan bu yolların hər ikisi olduqca sərt
dağlıq ərazilərdən keçir.
«Niyal» toponiminin izahına dair müxtəlif versiyalar var.
Məsələn, yazıçı M.Süleymanova görə,
«Niyal» sözü iranmənşəli olmaqla «doqquz yal» mənası
bildirir. Yazısı bunu onunla izah edir ki, Niyal
dağının zirvəsi doqquz yaldan ibarətdir. O da
maraqlıdır ki, İran ərazisində də «Niyal»
adlı dağ var. Bizcə «Niyal» toponimi ilə əlaqədar
yuxarıda deyilənləri sadəcə zahiri oxşarlıq
kimi qəbul etmək olar. Biz o tədqiqatçılarla
həmfikirik ki, onlar «Niyal» toponiminin sırf türk mənşəli
olduğunu qəbul edirlər. Onların fikrincə isə
«Niyal» qədim türk dillərində işlədilən və
«yaşıl», «göy», «ot», «bitki» mənası bildirən
«naal», «nial» sözlərindən əmələ gəlməklə
«yamyaşıl dağ» deməkdir. Bu isə o
deməkdir ki, irandilli əhali oraya köçrülməzdən
çox-çox əvvəllər də «Niyal» toponimi
mövcud olmuşdur.
Niyal qalası mürəkkəb relyef şəraitində
çox böyük ustalıqla inşa edilmiş nadir
memarlıq nümunəsidir. O, çay daşından və kirəc
məhlulundan istifadə olunmaqla tikilib. Oradan
baxanda nəinki Lahıc və Girdiman çay hövzəsi,
bütövlükdə qədim Girdiman vilayətinin geniş əraziləri
aydın görünür.
Niyal qalasının adı bir sıra Orta əsr mənbələrində
xatırlanılır. Məsələn, X əsrə aid anonim mənbə
olan «Hüdudəlaləm» əsərinə istinad edərək
M.X.Şərifli yazır ki, Laicanşah «Şamaxıdan bir fərsəng
uzaq hərbi düşərgədə yaşayır. Burada uca başlı bir dağ vardır. O,
yastı, düz, dördguşəli, eni, uzunluğu dörd fərsəngdir.
Heç bir tərəfdən yolu yoxdur, ona
yalnız bir tərəfdən çətin və
ağır yol çəkmişlər. Burada
dörd kənd vardır və padşahın bütün xəzinə
və sərvətləri orada saxlanılır. Onun bü¬tün əhalisi-kişili arvadlı orada
qalır. Onlar orada əkər və orada
yeyərlər. Bu qala «Niyal qala» adlanır.
Əlbəttə, burada söhbət Niyal
dağındakı eyni adlı qaladan gedir. Sara Aşurbəyliyə
görə, mənbədə göstərilən dörd kənd
çox ehtimal ki, Basqal, Mücü, Tircan və Zərnəva
kəndləridir. Əlbəttə, bu məsələdə
onunla mübahisə də etmək olar. Yəni,
nə üçün məhz həmin kəndlər? Axı, orada Kəlfərəc, Tağlabiyan və
Kürdüvan kəndləri də vardır. Həm də onlar S.Aşurbəylinin adını
çəkdiyi Tircan kəndinə nisbətən Niyal
qalasına daha yaxın ərazidədir.
M.X.Şəriflinin Məsudiyə istinadən verdiyi məlumata
görə, «Yer üzərində olan qalalar içərisində
«Qala ən-Niyal» qalasından daha möhtəşəm qala
yoxdur.
Bəzi tədqiqatçılar elə güman edirlər
ki, Niyal qalası guya tarixi mənbələrdə adı
çəkilən Girdiman qalasıdır. Əlbəttə,
bu cür düşünmək üçün müəyyən
əsaslar var. Birincisi, Niyal qalası yuxarıda artıq qeyd
olunduğu kimi Girdiman çayının sahilindədir. İkincisi, o, tikilmə tarixi baxımından Girdiman
qalasına uyğun gəlir. Lakin bunlar
Niyal qalasının məhz Girdiman qalası olduğunu
söyləmək üçün yetərli əsas hesab
oluna bilməz. Birincisi, ona görə ki,
Girdiman qalası Orta əsr Alban tarixçisi
M.Ka¬lankatlının təsvirindən göründüyü
kimi, sadəcə qala deyil, qala-şəhər olub. Hansı ki, Niyal qalası barəsində bu sözləri
demək olmaz. Çünki, onun ərazisi
nisbətən kiçikdir. İkincisi,
M.Kalankatlının məlumatına görə, Girdiman
qalası ərazisində Girdiman hökmdarı Cavanşir tərəfindən
olduqca dəbdəbəli Allah evi-məbəd tikilib. Niyal qalası ərazisində isə belə bir
möhtəşəm tikintinin olduğu barədə
ümumiyyətlə, danışmağa belə dəyməz.
Nəhayət, ən ciddi arqument odur ki,
«Hüdudəlaləm»də Niyal qalası ilə Girdiman
qalasının adı yanaşı çəkilir. Deməli, onları eyniləşdirmək
üçün əsas yoxdur.
Əzəmətliliyi,
mühəndis-texniki həlli və memarlıq quruluşu
baxımından Niyal qalasının Azərbaycanın Erkən
orta əsrlər dövrünün möhtəşəm
müdafiə qala-istehkamları arasında özünəməxsus
yeri var. Çox ehtimal ki, bu qala irandilli əhalinin Girdiman
hövzəsində məskunlaşdırıldığı
dövrdən bir qədər sonra, təqribən VII-VIII əsrlərdə
tikilib.
Laicanşahın hərbi düşərgəsinin, xəzinəsinin
və zindanının da yerləşdiyi Niyal müdafiə
qalası olmaqdan əlavə həm də müşahidə məntəqəsi
funksiyası daşıyıb. Bir daha qeyd edək ki,
cənubda Kür çayınadək, qərbdə Qəbələyədək,
şərqdə isə Şamaxıyadək olan geniş ərazilər
oradan çox yaxşı görünür. Bu isə yerli feodallar üçün ətraf ərazinin
müşahidəsi və qalanın müdafiəsinin təşkili
baxımından çox əhəmiyyətli idi.
Təqdimatdan
da göründüyü kimi, istər Cavanşir qalası,
istər Xanəgah qız qalası, istərsə də Niyal
qalası Azərbaycanın Orta əsr hərb tarixinin öyrənilməsi
baxımından son dərəcə əhəmiyyətli abidələrdir.
İnanmaq istərdik ki, uzun illər aidiyyatı
qurumların və elmi ictimaiyyətin diqqətindən kənarda
qalmış bu abidələrin tədqiqinə,
konservasiyasına və müasir standartlara cavab verə biləcək
turistik məkana çevrilməsi istiqamətində lap
yaxın gələcəkdə zəruri addımlar
atılacaqdır.
Gəlin unutmayaq ki, İsmayıllı qalaları təkcə
bunlar deyil.
Haqqında neçə-neçə əfsanələr
dolaşan möhtəşəm Fit qalası, Basqal qalası,
Qalacıq kəndi yaxınlığındakı Qasımxan
qalası, Sulut kəndi yaxınlığındakı Hərəm
qalası, Xan kəndindəki Xan qalası, Xirəki müdafiə
səddi və digər abidələr də Azərbaycanın
orta əsrlər tarixinin dəyərli yadigarlarıdır.
Qafar Cəbiyev
AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya
İnstitutunun
baş elmi işçisi, tarix elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2020.- 5 iyun.- S.16-17.