Nəriman Nərimanov və
Azərbaycan dövlətçiliyi
Tarix həmişə şəxsiyyətlərə
möhtacdır. Tarix şəxsiyyətləri,
şəxsiyyətlər də tarixi yaradır. Hər bir millətin
tarixi onun şəxsiyyətlərinin əməllərində
boy atır, təkamül edir, şəxsiyyət doğulur, o
da istedad kimi Allah vergisidir, ilahi qüdrətdən guc alır.
Sonra isə tarix qazanında bişib yetişir.
Şəxsiyyətlər dünyadan köçəndən
sonra ikinci (və əsas!) ömür yaşayırlar: millətin
yaddaşında, vətənin tarixində, nəsillər bir-birini əvəz etdikcə
hər yeni gələn nəsillə birlikdə Azərbaycan
tarixində tarixə daxil olmuş, yaddaşlar əbədiləşmiş
tarix yaradan belə şəxsiyyətlərdən biri Nəriman
Nərimanovdur. O, ədəbiyyat tariximizə görkəmli
drammaturq, fəal publisist, nasir, ictimai fikir adamı,
böyük dövlət xadimi kimi daxil olmuşdur.
İxtisasca həkim idi və müasirləri onu doktor Nərimanov
deyə, dilə gətirirdilər. taleyinə
və ömrünə iki əsrin qalmaqallı XIX əsrin
sonu və XX əsrin əvvəllərində yaşamaq nəsib
olmuşdur (1870-1925). Simvolikdir ki, o, sovet dövlətinin banisi
V.İ.Leninlə eyni ildə anadan olmuş, ondan cəmi bir il artıq yaşamışdı. Nə Lenin,
nə də Nərimanov öz əcəli ilə
ölmüş, Lenin dəli ayaması ilə ev
dustağı edilmiş, Nərimanov isə zəhər
qatılmış bir fincan qəhvənin qurbanı
olmuşdu.
XX əsrin
önlərində böyük realist ədib Mirzə Cəlil,
türkçü romantik şair A.Şaiq, realist-demokratik tənqidin
başçısı F.Köçərli, korifey bəstəkar
Ü.Hacıbəyli və "bolşevik" N.Nərimanov
"Ana dili" uğrunda mübarizəyə birgə
başladılar. Tezliklə "Ana dili"
uğrunda mübarizə tarixi ideoloji yön alaraq "Ana Vətən"
uğrunda mübarizəyə çevrildi. N.Nərimanov
hələ 1906-cı ildə türkçü "Həyat"
qəzetinin 15 avqust tarixli sayında "Nər" imzası
ilə çap olunmuş "Bu gün" adlı məqaləsində
yazırdı: "Ana dili! Nə qədər rəfiq, nə
qədər ali hissiyati-qəlbiyyə
oyandıran bir kəlmə! Nə qədər möhtərəm,
müqəddəs, nə qədər əzəmətli bir
qüvvə! Ana dili! Bir dil ki, mehriban bir
vücud öz məhəbbətini, şəfqəti-mərdanəsini
sənə o dildə bəyan edirdi. Bir dil ki, sən daha
beşikdə ikən bir layla şəklində öz ahəng
və lətafətini sənə eşitdirib, ruhun ən dərin
guşələrində nəqş bağlayıbdır! Bir
dil ki, həyat və kainat haqqında o dil sayəsində bir
fikir hasil edibsən, cism və ruhun olduğu mütəvadi o
dildə tələb eləyibsən... Bir dil ki, ibtida o dildə
yaxşı-yamanı bilibsən, səni yaradanı
tanıyıbsan, haman dil, diyari-qürbətdə,
biganələr içinə düşəndə ona həsrət
qalırsan. Lakin ittifaqən onu eşidəndə
ürəyin döyünməyə, üzün gülməyə
başlayır, cəmi əsabın təhəyyüc edir,
beynin, fikrin, xəyalın işləməyə
başlayır". XX əsrin digər
mütəfəkkirlərinin əsərlərindən də
bu məzmunlu mülahizələri misal gətirmək olar.
Elə təkcə N.Nərimanovun bu fikrində ana dili təkcə
milli mənliyin deyil, həm də milli yaddaşın, milli
özünüdərkin ən ali simvolu,
kodu və açarı kimi təqdim ola bilər.
N.Nərimanovu yaxşı başa düşür, həqiqi
tarixi dəyərini düzgün qiymətləndirirdilər. N.Nərimanov sovet hakimiyyətinin
ilk illərində Azərbaycana rəhbər təyin olunanda -
1922-ci ildə Türkiyədə mühacirətdə olan
Əhmədbəy Ağayev (Ağaoğlu) yazırdı:
"Sizin kimi doğru və səmimi bir şəxsin
bütün türk aləminin keçirməkdə olduğu
fəci böhran zamanı Azərbaycanın başında
olması bütün türk aləmi üçün
faydalı bir əlamətdir. Siz orada qüvvətli bir məqam
sahibi kimi iş başındasınız, mən də Ankara rəislərinin
qulluğundayam və ikimiz də
daşıdığımız fikir və qənaətlər
içərisində hər şeydən üstün olan
türklüyə xidmətdəyik". Digər müasirlərindən
fərqli olaraq N.Nərimanovu bir ideoloq və dövlət
xadimi kimi səciyyələndirən bu idi ki, çox çətin
bir zamanda o, öz şəxsiyyətində və əməlində
türkçülük və azərbaycançılığı
üzvi şəkildə birləşdirir, uğrunda
mübarizə apardığı "Müstəqil Azərbaycamın
mümkünlüyünü bu iki ali
fikrin vəhdətində görürdü. Bunun
ən bariz ifadəsi onun proletariat diktaturasının banisi
V.İ.Lelinə məktubudur. Bu məktubunda o,
böyük cəsarətlə yazırdı: "Əziz
Vladimir İliç! Məgər "Müstəqil
Azərbaycan" sizin dilinizdən
çıxmamışdırmı? Axı
məhz buna əsaslanaraq, biz Müsavatın qurduğu fitnəkarlığı
məhv edə bildik (Bu, N.Nərimanovun ən böyük
aldanışı idi - N.Ş). Həmişə
Denikini müdafiə etmiş Ermənistan müstəqillik
qazanmış və üstəlik, Azərbaycanın ərazilərini
də almışdır. Azərbaycan isə
həm müstəqilliyini, həm də ərazilərini
itirir. Vladimir İliç! Çoxmillətli
əhalinin hüquq və hissləri ilə belə zarafat etmək
olmaz. Mən qəti surətdə bildirirəm: əgər
Siz də bizim dəlillərə diqqət yetirməsəniz,
məcbur olacağıq ki, bizim geri
çağırılmağımız barədə Mərkəz
qarşısında məsələ qoyaq". Bu
sətirlərdəki cəsarət insanı heyran qoyur, onu
ancaq arxası qədim türk tarixinə, türk əslinə
bağlı böyük azərbaycançı deyə bilərdi.
Dedi və bu cəsarət üç il
sonra N.Nərimanovun ömrü bahasına başa gəldi.
Onun bütün faciəsini biz öldürüləcəyini
hiss etdiyi günlərdə Moskvada 28 yanvar 1925-ci il tarixli, oğluna ünvanladığı bitməmiş
məktubundan başa düşürük. Sovet
dövlətinin Şərq siyasətini formalaşdıran N.Nərimanovun
"Ucqarlarda inqilabımızın tarixinə dair" (İ.
V.Stalinə məktub) əsəri onun 1923-cü ildə MK-da
baş tutmamış məruzəsi idi. Bu
əsər N.Nərimanovun ideoloji görüşlərini - azərbaycançılıq
ideallarını əks etdirən ən konseptual əsəridir.
Məhz o, N.Nərimanovun həm daxili
satqınlara, həm də Azərbaycanda hakimiyyəti xərçəng
kimi qamarlamış bolşevik-daşnak rəhbərlərinə
qarşı müstəqil milli Azərbaycan uğrunda
mübarizə tarixidir.
N.Nərimanov bu mübarizəyə hələ Zaqafqaziya
müəllimləri seminariyasında (Qori)
başlamışdı. O da müasiri M.Ə.Rəsulzadə kimi başa
düşmüşdü ki, "Dəhşətlərinə
şahid olduğumuz böyük müharibə, böyük
bir həqiqəti əsrimizin milliyyət əsri olduğunu
isbat etdi". Hələ bundan əvvəl bütün XIX əsr
boyu ictimai fikri bir qayə düşündürürdü:
vahid vətən hissi! Əsrin sonlarında
münəvvərlər başa düşmüşdülər
ki, vətənin sahibini yetişdirmək gərəkdi. Və bu məqsədlə də kütləni xalqa,
xalqı millətə çevirmək uğrunda maarifçi
mübarizə başlandı. Ədəbiyyatda kütlə
obrazı: - nuxulular, ölülər, dəlilər,
danabaşlar, obrazovannılar; kütlə əxlaq və təfəkkür
tərzi - qamışlıq, nadanlıq, oxutmuram əl çəkin
və sair, tənqid hədəfinə çevrildi. XX əsrin
- "əsri rfıilli"ni yaradanlardan
biri də məhz Qori məzunu N.Nərimanov idi. O, 1890-da Qorini
bitirib kənd müəllimi işləyir, xalqın
gözünü açmaq üçün
"Nadanlıq" (1893) və "Pir" əsərlərini
yazır. "Şamdan bəy" (1895) əsərində
Yusif deyir: "Bu zavallının məhv olmasına səbəb
nə oldu? Cəmaətin ittifaqı! Belə bir
ittifaqla yaman vücudlardan topsuz, tüfəngsiz xilas olmaq cəmiyyətə
həmişə mümkündür". "Nadanlıq"
1895-ci il yanvarın 15-də Bakıda
tamaşaya qoyulur və N.Nərimanov yazır: "Bu ildən
mən millətə və insaniyyətə xidmət etməyimi
hesab edirəm". N.Nərimanovun 20-ci ildə
imzaladığı ilk dekret Azərbaycan türkcəsinə
dövlət statusu verilməsi və onun rus dili ilə paralel
işlənməsi idi. N.Nərimanovun
görüşləri onun dövlətçilik prinsiplərində
öz ifadəsini tapır. O,1898-ci
ildə Azərbaycan ədəbiyyatında ilk tarix faciə
olan "Nadir şah"ı yazır. Bu əsər
bəlkə də son əsrlərdə yazılmış
yeganə bədii əsərdir ki, dövlətçilik
haqqmda geniş və aydın təlim öz əksini
tapır.
Əsas
müddəalara nəzər salaq: Hələ hakimiyyətə
gəlməmiş dayısı Cavad Qaçaq Nadirə deyir:
"Məni fikrə salan vətənimizin qarışıq
işləridir. Vətənimiz əldən
gedir, ziyarətgahlarımız, yerlərimiz özgə tayfaların
əllərinə keçir. Millətimiz
günbəgün zəlil, məşəqqətdə
bulunur. Əkin yox, biçin yox, yenə kəndlərdə
aclıq başlanıb". Döyüşlərdən
qələbə ilə qayıtmış qəhrəman Nadir
onun həbsinə fərman verən Şah Təhmasa deyir:
"Həmişə padşahla millətin arasında pərdə
dövlətin viran qalmağına və millətin bədbəxtliyinə
ən birinci səbəb olubdur. Bu pərdə vəzirlərdən
ibarət bir şeydir ki, həm padşahı, həm də
milləti qaranlıqda şaxlar, nə padşahın millətdən,
nə də millətin padşahdan xəbəri olar".
Hakimiyyətə gələn Nadir şah öz
məsul vəzifəsinin icrasına islahatlardan
başlayır. Sarayın mirzəsi Mirzə Mehdi xana
aşağıdakı müddəaları yazdırır: 1.
"Doğrusu, şiə-sünni adı eşidə bilmirəm.
Gərək bu iki məzhəb birləşə
(Bu, şiəliyi dövlət ideologiyasına çevirərək
ümumşərq birliyinə rəxnə salmış
Ş.İ.Xətai - Səfəvilər
İmperiyasının süqutundan sonrakı dövr idi -
N.Ş). Nə səbəbə, mənfəəti
nədir, sonra deyərəm". 2."İkinci fikrim
budur, gərəkdir İncil bizim dilə tərcümə
oluna. Dövlətin mənfəəti
üçün hər bir padşaha lazım gəlir
qeyri-tayfanın dinini bilsin. Tainki qeyri-tayfa
ilə dininə müvafiq rəftar olunsun".
3."Üçüncü fikrim... Mollaların
ixtiyarlarını azaltmaq... Bu pul (Məscidlərə
yığılan - N.Ş) gərəkdir dövlətin xəzinəsinə
yığılsın. Zira ki, xəzinədə
pul olmasa qoşun saxlamaq olmaz. Qoşun
olmasa, vətən saxlamaq olmaz. Vətən gedərsə,
məscid də olmaz, bəlkə din də əldən gedər...
Mollalığa layiq olan şəxslərə, dinə rəvac
verən üləmalara, islamın qeyrətini çəkən
axundlara məvacib təyin edəcəyəm... Bir
dövlət ki, mollalar ixtiyarında yaşadı, o dövlətdə
tərəqqi olmaz". 4. "Dördüncü fikrim
budur: gərəkdir mənim padşahlığımda fəqir
və sail tapılmaya. Bir dövlətin ki, fəqiri,
saili çox oldu, o dövlətin tez puç olmağına
ehtimal var". 1899-cu ildə Senzura bu əsəri
məhv etmək istəyir. Səbəb bir
əsərdə iki padşahın Şah Sultan Hüseyn və
Şah Təhmasibin camaat tərəfindən taxtdan
salınması və xalq nümayəndəsinin padşah
seçilməsi idi. Göründüyü
kimi, N.Nərimanovun XIX əsrin sonlarında irəli
sürdüyü islahatlar bu gün də öz müasirliyini
itirməyib. Bu hər şeydən əvvəl
N.Nərimanovun milli qurtuluş, istiqlalçılıq təlimi
olan azərbaycançılıq ideologiyasının tarixi
perspektivini göstərən danılmaz həqiqətdir.
Nəriman Nərimanov təkcə təqvim baxımından iki əsrin keçid dövründə deyil, eyni zamanda, tarixin "dağılan və doğulan" (Lenin) epoxasında yaşayıb fəaliyyət göstərməli oldu. Bu, eyni zamanda, dünya müharibəsi ictimai inqilablar milli dövlətçiliyin təşəkkül epoxası idi.
Onun V.İ.Leninə məktubunda maraqlı bir yer var: Azərbaycanın müstəqil olacağı vədinə inanaraq "biz Müsavatın qurduğu fitnəkarlığı (dövləti - N.Ş) məhv edə bildik" - cümləsi. Bu etiraf Nəriman Nərimanovla bağlı bir çox suallara aydınlıq gətirir: bu, onun böyük aldanışı idi. V.İ.Lenin onu aldatmış, vədinə əməl etməmişdi. Nəriman Nərimanov bütün ömrü boyu bu aldanışın faciəsini yaşamalı oldu. Nəriman Nərimanov həkim və yazıçı idi. Bunlar isə dünyanın iki humanist insanı fəaliyyət sahələridir. Siyasətdə isə yalnız siyasi maraqlar var.
Nəriman Nərimanov böyük yazıçı - dramaturq, tizfəhm publisist, əqidə sahibi ideoloq və sədaqətli dövlətçi idi. O, keşməkeşli bir dövrdə Azərbaycan naminə həyatını qurban verməli oldu.
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ
Professor
Yazıdakı
materiallar Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap
olunub
525-ci qəzet.- 2020.- 5 iyun.- S.20.