“Yalanı daha rahat və utanmazcasına
deməyi bacaranlar çoxalıb”
RASİM
MÜZƏFFƏRLİ: “ADAM VAR, PULU QƏLƏMDƏN
ÇIXSA DA, YAZDIQLARI QƏPİYƏ DƏYMƏZ”
O, ötən əsrdə
yaratdığı rok qrupu ilə musiqi tarixinə öz
adını yazmağı, gördüyü işlərlə
tamaşaçıların yaddaşında dərin izlər buraxmağı
bacaranlardandır. İfa etdiyi musiqilər, yazdığı
şeirlərlə yanaşı, onun müxtəlif dövrlərdə
televiziya kanallarında apardığı özünəməxsus
verilişləri də olduqca ürəyəyatımlı
idi. Bir çoxları onu həm də məşhur “Rekviem”
mahnısının bəstəkarı kimi də
tanıyır.
Söhbət budəfəki
müsahibimiz - bəstəkar, ifaçı, naşir,
şair, telejurnalist Rasim Müzəffərlidən gedir. Fəaliyyəti
çoxşaxəli, və rəngarəng olduğundan
söhbətimiz də geniş alındı. Həmin söhbəti
sizlərə təqdim edirik.
- Rasim müəllim, insanın öz
gələcək həyatını müəyyənləşdirməsində
onun ailəsi, təməli, şübhəsiz, mühüm
rol oynayır. Siz necə bir ailədə, necə bir mühitdə
böyümüsünüz?
- Ailəmiz
haqda çox danışa bilərəm. Vaxtınızı
çox almamaq üçün, sadəcə, bəzi
faktları sadalayım. Atam iqtisadçı-jurnalist kimi uzun
illər jurnal redaktoru işləyib. Mənim nə vaxtsa onun
kimi naşirlik edəcəyimi, əminəm ki, təsəvvür
etmirdi. Çünki aradabir kitablar üzərində işləsəm
də, nə vaxtsa əsas peşəmin naşirlik
olacağını heç mən özüm də
ağlıma gətirməzdim. 1996-cı ildə atam vəfat
edəndə, mən bank sahibi və “bərkgedən” iş
adamı idim... Anam isə naşirliyimə həm şahidlik
edib, həm dəstək olub. O, Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
müəllimi, dilçi-alim olduğuna görə, redaktədə
işim çətinə düşəndə, baş məsləhətçim
idi. İki ildir, cismən anasızam. Sağlığında
dilçilik üzrə onun iki elmi kitabını nəşr
edə bildiyim üçün müəyyən təskinlik
tapıram...
Ailədə
üç uşaq olmuşuq. İndiki Hüseyn Cavid
prospektində yaşamışıq və
üçümüz də 20 nömrəli orta məktəbi
bitirmişik. Mən orta məktəbin 4-8-ci siniflərində
oxuyanda, həm də 16 nömrəli musiqi məktəbində
tar üzrə beşillik təhsil almışam. Ailəmizdə
ortancıl övlad olmuşam. Böyük qardaşım
iqtisadçı-alim, kiçik bacım qəzet redaktorudur.
Budur ki, yazı-pozu işi bizim bir növ ailəvi sənətimizdir.
Ata evimiz
geniş və təmtəraqlı olmasa da, böyük
kitabxanamız var idi. Biz rəflərinin sayı daim
çoxalan elmi, bədii, ensiklopedik, iqtisadi, fəlsəfi,
tarixi kitabların arasında böyümüşük. Kitaba
qayğıkeş münasibət, onu “cırmaq, yazmaq olmaz” -
uşaqlıqdan bizim adi qaydamız olub. Bir az böyüyəndən
sonra, nə haqdasa mübahisə edəndə, kitaba istinad etmək,
doğru cavabın arqumentlərini, sübutlarını kitabda
axtarıb tapmaq bizim üçün ənənəvi hal idi.
Biz tərbiyəni həm mehriban, səbirli və
qayğıkeş valideynimizdən, əminli, əyləncəli
və eyni zamanda, özünəməxsus ciddi əxlaq kodeksi
olan “Dağlı məhəlləmiz”dən, azad ruhlu, amma
olduqca tələbkar məktəbimizdən almaqla
yanaşı, həm də zəngin və rəngarəng ev
kitabxanamızdan almışıq. Atamın muğam oxuyanda,
kitab rəfindən hansısa şairin kitabını
götürüb, özünün bəyəndiyi, amma bizim hələ
eşitmədiyimiz yeni bir qəzəli seçib oxuması da,
sonradan anlayıram ki, onun tərbiyə üsullarından biri
imiş. Bir əhvalat danışım. 10-12 yaşım
olardı. Evə gələndə üst-başımdan
görünürdü ki, dalaşmışam. Atam əvvəlcə
bütün bədənimi yoxladı, əmin olandan sonra ki,
ciddi xəsarətim yoxdur, məni sorğu-suala tutdu: harada
dalaşmısan, ora niyə getmişdin, onlar neçə nəfər
idilər, sən kiminlə idin, dava nəyə görə
başladı, kim birinci vurdu, kim döydü, sonu necə
bitdi, sizi görən oldumu və sairə. Mən də, qalib
tərəf olduğuma görə, qürrələnə-qürrələnə
hamısını danışdım, o cümlədən,
davanın başlaması səbəbini də bir az şəstlə
dedim: “Atamı söydülər, mən də vurdum!” Atam
bütün xırdalıqları soruşub öyrəndi,
cavablarımı səbirlə dinlədi, hərdən
dodağı qaçdı, büruzə vermək istəməsə
də, gülümsəmək istədiyini,
danışdıqlarımdan razılığını hiss
etdim. Ancaq söhbətin sonunda birdən qulağımın
dibinə yumşaq, amma “yağlı” bir şapalaq
ilişdirdi. Mən gözlərimi bərəldib təəccüblə
ona baxanda dedi ki, “Bir də məni söydürmə!”
- Şəxsiyyət kimi
formalaşmağınızda yaşadığınız məhəlləni
müsbət amil kimi qeyd etdiniz. Amma tərbiyədən
söhbət düşəndə, daha çox “küçə
uşağın tərbiyəsini pozur” ifadəsini
eşidirik. Sizdə bunun əksi olub?
- Tərbiyədə
roluna görə, ailədən ailəyə, məktəbdən
məktəbə fərq olduğu kimi, yəqin ki,
küçədən də küçəyə fərq
var. Doğulandan 30 yaşa qədər yaşadığım
küçə keçmiş Nərimanov, indiki Hüseyn
Cavid prospektidir. Bura Bakının “italyan həyəti” adlanan ənənəvi
köhnə məhəllələrinə nisbətən
böyük, “kvartal” adlanan məhəllələrdən ibarət,
yeni salınmış, amma şəhərin tarixi mərkəzinə
çox yaxın olan, ilk geniş prospekt idi. Bakıda “prospekt”
adlanan çox küçə var. Amma tam adı ilə yox,
sadəcə “Prospekt” deyilən təkcə bizim küçəmiz
olub. Hətta xüsusi keyfiyyət ifadə edən “Prospekt
uşağı” titulu da vardı. 60-70-80-ci illərdə
Prospektin özünəməxsus ab-havası ilk növbədə
məhəllələrdə hiss olunurdu. Biz 522-ci məhəllədə
yaşayırdıq. Məhəlləmizin mühiti rəngarəng
idi, seçim imkanı vardı. “7 şüşə”, ənzəli,
yaxud futbol oynayanlara da qoşula bilərdin, ağaca yaxud dama
dırmaşıb “dava-dava” oynayanlara da. Yeri gəlmişkən,
həyətimizdə keçirilən “məhlə-məhləyə”
futbol matçlarında Anatoli Banişevski və Rafiq
Əlizadə kimi peşəkar futbolçular oynayanda, mən
10-12 yaşımda ağaca dırmaşıb şərhçilik
etmişəm, sonralar isə hətta qapıçı da
olmuşam... Söhbətgahın birində meyxana dinləyə
bilərdin, digərində ictimai-siyasi mövzuda mübahisə.
Hər yaş qrupu özündən daha yaşlıların
himayəsində idi. Azyaşlılar ərköyün tərpənirdilər,
çünki hamı onları qoruyurdu. Amma yaşca
böyüklər yığışan yerə balacalar
heç vaxt burunlarını soxmazdılar.
- Məhəllənizdə məşhur
insanlar yaşayırdılarmı?
- Əksəriyyət
orta təbəqəyə aid olsa da, kontingentimiz çox rəngarəng
idi: dövlət məmurları, Mərkəzi Komitə
katibi, ali və orta məktəb müəllimləri, ticarətçilər,
sürücülər... Tanınmış ziyalılar da az
deyildilər: akademik Bəkir Nəbiyev, yazıçı Cəmil
Əlibəyov, şairlər Hikmət Ziya, Məstan Günər,
qəzet redaktorları Ağababa Rzayev, Hidayət Zeynalov,
Gennadi Qluşkov, professorlar Alı Alıyev, Qurban Yusifzadə...
Məhəlləmizdə Tofiq kişi, Qulam Mirzə kişi
kimi hörmətli ağsaqqallarımız, Təsadüf
(adı belə idi) və “Yaşka Zver” (əsl adı
Yaşar idi) kimi nüfuzlu gənclərimiz olublar. Allah
hamısına rəhmət eləsin.
- Rasim müəllim, bəs nəslinizdə
sizdən əvvəl bəstəkar, musiqiçi olubmu?
- Nəslimizdə
peşəkar musiqiçi olmasa da, musiqi duyumu hamımızda
olub. Atam tar çalmağı bacarırdı və xanəndələrin
həsəd apardığı səviyyədə səsi,
avazı, zənguləsi vardı. Anamın çox
mülayim, hətta bir az yanıqlı avazı vardı. Amma
nadir hallarda, böyük xahiş-minnətdən sonra və
yalnız ən yaxın adamlarla olanda bir-iki ağız
oxuyardı. Biz anamızın bayatı vəznində dediyi
laylalarla, atamızın muğam üstündə oxuduğu qəzəllərlə
böyümüşük. Bazar günləri günortalar Azərbaycan
Radiosundakı “Muğam saatı” verilişini ailəliklə
dinləyərdik. Ümumiyyətlə, mən hesab edirəm
ki, muğamı və bayatını genləri ilə duymayan
adam azərbaycanlılıqdan qismən məhrumdur.
- Necə oldu ki, siz uşaq
vaxtından musiqi bəstələməyə
başladınız? İlk bəstələrinizi
xatırlayırsınızmı?
- Atam
evimizə ilk dəfə pianino alanda mən 5
yaşındaydım. Qısa müddət ərzində
özbaşına, yəni müəllimsiz, dərsliksiz, atam
da, qardaşım da, mən də pianinonu fəth elədik.
Amma bu işin üstünə daha çox düşən mən
oldum. 6-7 yaşımdan başlayaraq, atam muğam oxuyanda, mən
onu pianinoda müşayiət edirdim. Muğamda müşayiətin
öz incəlikləri var, atam öyrədirdi. İlk musiqi “əsərlərimi”
də elə o vaxtlar bəstələməyə
başlamışam, “şeir” yazmaqla eyni vaxtda. 7
yaşımda bəstələdiyim və adını yekə-yekə
“Ana süitası” qoyduğum musiqi pyesini də, “Bahar” adlı
mahnımın musiqisini və sözlərini də yaddaşımda
qorumuşam.
Bahar gəlir,
bahar gəlir,
Nəğmə
səsləri yüksəlir.
Nəğmə
deyən bülbüllərdir,
Çəməndəki
ağ qar deyil, güllərdir.
...
Qaranquş xəbər verir
Baharın
gəlişindən,
Ötüb
nəğmələr deyir
Günəşin
göylərə yüksəlişindən.
Oxuculara
“xəlvət” bir işimi açıqlamaq istəyirəm.
Hazırda arada vaxt tapıb üzərində işlədiyim
mövzulardan biri də ailəmizin şəcərə
ağacıdır. Bilirəm, xeyli gecikmişəm, bunu gərək
Təvəkkül babamın sağlığında tərtib
etməyə başlayaydım. Təəssüf ki, o vəfat
edəndə mənim 14 yaşım vardı... Dedim,
vaxtınızı çox almaq istəmirəm, amma təkcə
uşaqlığımdan xeyli danışdım.
- Keçək tələbəlik
illərinizə. Bildiyimiz qədəri ilə fəlsəfə
fakültəsində təhsil almağınız
atanızın təkidi ilə baş tutub. Hətta diplomunuzu
aldıqdan sonra atanıza təqdim edib öz marağınızda
olan sahəyə yönəlmisiniz. Atanızın istəyi ilə
aldığınız bu təhsilin sizin üzərinizdə
hansı müsbət və ya mənfi tərəfləri
olub?
- Müsbəti
mənfisindən qat-qat çox olub. O vaxt bizim ali məktəblərdə
fəlsəfə fakültəsi yox idi. Moskva Dövlət
Universitetinə (MDU) 1975-ci ildə daxil olub, 1980-də
bitirmişəm. Amma atama zarafatyana təqdim etdiyim Universitet
diplomu deyildi, müəllim kimi
çalışa-çalışa 1985-ci ildə
aldığım Fəlsəfə elmləri namizədi
(indiki PhD) diplomu idi. Hər iki diploma görə, atama da, qardaşıma
da, əksər müəllimlərimə də həmişə
minnətdar olmuşam.
MDU-da təhsil,
xüsusən fəlsəfə fakültəsində və
xüsusən də 70-ci illərdə təhsil - ilk növbədə,
maraqlı və dərin tədris proqramı, səmimi müəllim-tələbə
münasibətəri, dolğun tələbə həyatı
və tamamilə fərqli bir ictimai mühit deməkdir. Bizim dərsdə
danışdıqlarımızı başqa fakültə tələbəsi
küçədə danışsaydı, azı universitetdən
qovulardı. Sovet siyasi sistemi bizim simamızda gələcək
ideoloqlar yetişdirdiyinə görə, bizə tam sərbəstlik,
fikir və hətta hərəkət azadlığı
verilmişdi. Fakültə divar qəzetimiz məzmunca, bəzən,
dissident “samizdat”larını xatırladırdı. İdeoloji
ərköyünlüyümüzə bütün digər
fakültələr qibtə edirdi.
Mən
orta məktəbdə Azərbaycan bölməsində təhsil
almışdım. Odur ki, rusca təhsil 1-ci kursda mənim
üçün çox çətin idi. 2-ci kursa keçəndə
dil problemi aradan qalxmışdı və 3-cü kursdan etibarən,
artıq mən əlaçı təqaüdü
alırdım.
- Amma ali təhsilinizi əla qiymətlərlə
başa vursanız da, aspiranturaya qəbul ola bilməmisiniz.
- Bu hadisə
məni çox sarsıtmışdı. Amma üstündən
az bir müddət keçəndən sonra, bunu milli kimlik
üzrə həyatın mənə verdiyi ilk və
faydalı bir dərs kimi dəyərləndirməyə
başladım... Təsəvvür edin, MDU-nu “əla” qiymətlərlə
bitirmiş, ixtisas fənləri, dövlət imtahanları,
diplom işi və hətta aspiranturaya qəbul
üçün təqdim etdiyi referat işi üzrə
bütün qiymətləri “əla” olan bir məzun, cəmisi
3-4 aydan sonra, eyni universitetdə, dönə-dönə “əla”
qiymətlər aldığı ixtisas üzrə imtahan verir
və bu dəfə “iki” (qeyri-kafi) qiyməti alır.
Bu, nə
demək idi? Ya o demək idi ki, universitet mənə təhsil
verməyib, mənim tələbə vaxtı
aldığım bütün qiymətlər saxtadır və
fakültənin bütün müəllimləri
saxtakardırlar, ya da ki, aspiranturaya qəbul imtahanında mənə
qarşı qərəz olub. Niyə məhz “iki”?
Çünki rəqibim yox idi, mənə hətta
“üç” (kafi) qiyməti verilsəydi, mən yenə
aspiranturaya qəbul olunacaqdım, çünki
aspiranturadakı o yer Azərbaycan üçün nəzərdə
tutulmuşdu, mənim yekun qiymətlərimi nəzərə
alaraq, bizim Təhsil Nazirliyimiz o yerə məni layiq
bilmişdi.
“İki”
qiymətinin yalnız bir səbəbi var idi - imtahan
komissiyasının sədri Stepanyants soyadlı erməni əsilli
bir “professor” idi və o, milli kimlik üzrə mənə “dərs”
verib məni agah etdi ki, dünyada mənə, sadəcə azərbaycanlı
olduğuma görə, qərəzli yanaşan bir etnos var...
- Musiqi istedadınızın və
şeirlərinizdəki Vətən həsrətinin ana tərəfdən
qarabağlı olmağınızla əlaqələsi
varmı?
- Bu
gün biz hamımız qarabağlıyıq. Çünki
bu gün qarabağlılıq harada doğulmaqdan asılı
deyil, bu, bir Azərbaycanlılıq məsələsidir. Və
mənə elə gəlir ki, mən hətta Hondurasda
doğulsaydım, yenə azərbaycanlı olardım.
Bir hissəm
cənublu, bir hissəm qərbli,
Bir az
aranlıyam, bir az da dağlı.
Alnıma
qırışla yaz: "Bakı qəlbli",
Sinəm
üstə qanla yaz: "Qarabağlı".
- Bir dəfə demisiniz ki, özünüzü
peşəkar şair, musiqiçi və bəstəkar hesab
etmirsiniz. Niyə? Düşünürsünüz ki, peşəkar
bəstəkar hər an mahnı bəstələyə bilər?
- Peşəkar
bəstəkar fasiləsiz mahnı bəstələməsə
də, məncə, bu haqda gündə, nahar fasiləsi də
daxil, azı 7-8 saat düşünməlidir. Digər tərəfdən,
axı məsələnin maddi tərəfi də var.
İnsanın əsas peşəsi - ona çörəkpulu gətirən
sahədir. Bu mənada, bəstəkarlıq və ümumiyyətlə,
bədii yaradıcılıq mənim əsas peşəm
olmayıb. Bəzən buna təəssüflənirəm.
Amma digər
tərəfdən o da var ki, peşəkar şair, bəstəkar,
musiqiçi olmaq heç də həmişə yaxşı
şair və ya əsl bəstəkar olmaq deyil. Adam var ki, pulu
qələmdən çıxsa da, yazdıqları qəpiyə
dəyməz. Adam da var ki, əsas peşəsi alim, həkim və
ya mühəndis olsa da, yazdığı bircə dəftərlik
bədii əsər onu əsl yazıçı kimi səciyyələndirir.
Peşəkarlıqdan
söz düşmüşkən, yaradıcı insanların
fəaliyyəti hazır qəliblərlə, diplomlarla, iş
stajı və ya səhifə sayları ilə
ölçülməməlidir. Əsas meyarlar - oxucunun, dinləyicinin,
tamaşaçının, bir sözlə, cəmiyyətin o
insanların əsərlərinə, birincisi,
ayırdığı vaxt, ikincisi, verdiyi diqqət və
üçüncüsü, ödədiyi qiymətdir.
- Zamanında
yetərincə böyük rəğbət görmüş
və geniş dinləyici kütləsi tərəfindən hələ
də sevilən OZAN qrupu bu gün fəaliyyət göstərsə,
qrupun üzvləri olaraq kimləri təsəvvür edərdiniz?
-
Maraqlı sualdır. İmkan yaransaydı, yəqin ki, həm
köhnə, həm də yeni üzvlərdən ibarət
qarışıq bir heyət yığardım. Bəzi
mahnılara ayrı-ayrı musiqiçiləri dəvət edərdim.
Vokalda çoxsəsliliyi, aranjemanlarda sadəliyi
saxlayardım. Amma təbii ki, musiqi sahəsindəki yeni texniki
imkanlardan da faydalanardım.
Təəssüf
ki, qrupumuzun üzvləri Çingiz Mustafayev və Qərib
Bahadurov, habelə texniki direktorumuz Ramiz Nurbalayev və kommersiya
direktorlarımızdan biri olmuş Elxan Kərimov bu dünyadan
vaxtsız köçüblər. Allah hər birinə rəhmət
eləsin...
Hazırda
OZAN-ın mahnılarını ən çox və zənnimcə,
ən yaxşı ifa edən, uşaqlıqdan bu mahnılarla
böyüyən, qardaşım oğlu Araz İmanovdur. OZAN
bu gün fəaliyyət göstərsəydi, ilk növbədə
Arazı qrupda görmək istərdim, əlbəttə ki, əgər
əsas peşəsi buna imkan versəydi. Ruhca OZAN qrupuna
yaxın istedadlı gənc musiqiçilərimiz çoxdur:
Emil Əfrasiyab, Emin Kərimi, Vüsal İsgəndərzadə,
Hafiz Baxışlı, Han Beyli... Amma köhnə heyətdən
peşəkar səhnədə qalan yeganə musiqiçi, zərb
alətlərində Azərbaycanda hələ də “nömrə 1” olan OZAN-çı
İsgəndər Ələsgərovu bir mahnılıq da
yerindən tərpətməzdim.
- Çingiz Mustafayev şəhid
olandan sonra onun xatirəsinə "Rekviem"
mahnısını həsr etdiniz. Mahnıda müəllifin
daxilindəki kədər açıq şəkildə hiss
olunur. Amma özünüzdən də soruşmaq istərdim,
sənət silahdaşınızın yoxluğu sizdə
hansı izləri buraxdı?
-
İtkilərin hərəsi bir cür ağırdır. Amma
yaxın dostum, silahdaşım, həmkarım, şəhidim,
Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı Çingiz
Mustafayevin itkisinin mənim yaddaşımda, ruhumda
buraxdığı dərin izlər həm yanğılı,
həm də qürurludur. Onu tək mən yox, onu Azərbaycan
itirdi. Bu ilin avqustunda Çingizimizin 60 illiyidir. Çox istərdim,
bunu təkcə onun ailəsi və dostları yox,
bütün azərbaycanlılar qeyd etsinlər. Milli Qəhrəmanımızın
yubileyinə ən yaxşı hədiyyə isə onun yolunu
davam etdirən ANS Televiziyası və adını
daşıyan ANS ÇM Radiosu yayımlarının bərpası
olardı.
- Mətbuata
açıqlamalarınızın birində
"Mediamızın yeni Çingizlərə ehtiyacı
var" ifadəsini işlətmisiniz. Bugünkü
televiziyada, saytlarda və digər KİV-lərdə sizi
narahat edən məqamlar hansılardır?
-
Çoxdur belə məqamlar. Çingizlərə ilk
növbədə ona görə ehtiyac var ki, mediamızda
obyektivlik az, qərəz çoxdur, ifrat siyasiləşmə
gedib, mətbuat öz müstəqilliyinə bəs edəcək
qədər pul qazana bilmir. Jurnalistin təhsili, savadı
keçib arxa plana, kütləvilik keyfiyyəti
sıxışdırıb. Efirlər savadsız
danışıq və yanlış tələffüzlərlə
doludur. “Jurnalist araşdırması” adlanan ciddi fəaliyyət,
demək olar ki, yoxa çıxıb. Məmurlar yalnız
işdən qovulandan sonra mediada tənqid olunurlar. Tənqidin təhqirə,
ittihamın söyüşə, söz
azadlığının yalançılığa keçməsi
halları artmaqdadır. Ümumiyyətlə, məndə belə
bir təəssürat yaranıb ki, təkcə jurnalistikada
yox, bütövlükdə cəmiyyətdə söyüşü,
yalanı daha rahat və utanmazcasına deməyi bacaranlar
çoxalıblar...
- Bunlar aydındır. Sizcə, belə
məqamları aradan qaldırmaq üçün nə etmək
lazımdır? Təklifləriniz nədir?
- Mən
media sosiologiyası sahəsində elmi araşdırmalar
apardığım üçün bu mövzuda əsaslı
danışmağa başlasaq, söhbət çox uzana bilər.
İcazənizlə, elmi araşdırmamda irəli
sürdüyüm müddəalardan sadəcə, birini ilk dəfə
sizə və oxucularımıza açıqlayım.
Mediamızdakı
mənfiliklər, məsələn, hansısa bir jurnalistin
“sayaqlaması” və ya efirdə kiminsə nalayiq davranması
- bütün bunlar nəticədir, həkimlərin diliylə
desək, xəstəliyin müxtəlif simptomlarıdır. Və
bu gün mediamızı qaydaya salmaq üçün bizim
etdiklərimiz simptomatik müalicəni xatırladır, biz
problemlərin kökündəki səbəbi yox, onun törətdiyi
nəticələri müalicə edirik. Halbuki səbəbdən
başlamaq lazımdır. Hesab edirəm ki, Azərbaycan
mediası üçün səciyyəvi olan mənfiliklərin
aradan qaldırılmasını, bütövlükdə media
məkanımızın
sağlamlaşdırılmasını və müasirləşdirilməsini
- milli maraqlarımıza uyğun ideoloji əsaslar üzərində
mediamızın yenidən sistemləşdirilməsindən,
başqa sözlə, Milli ideologiyamızın dəqiqləşdirilməsindən
və təkmilləşdirilməsindən başlamaq
lazımdır. Fikrimcə, Milli ideologiyamız ilk növbədə
üç Kitaba - Müqəddəs Qurana, Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına və Dədə Qorqudun
Kitabına söykənməli və onun əsas sütunu Azərbaycançılıq
olmalıdır. Yalnız Milli ideologiyamız
formalaşdırıldıqdan sonra onun əsasları üzərində
məqsədyönlü və səmərəli media siyasəti
qurula və həyata keçirilə bilər. Əminəm
ki, bu halda mənfi simptomların böyük əksəriyyəti
və mənfilik daşıyıcıları öz münbit
mühitini itirəcək.
- Bu cavabınızda bəstəkar-şair
Müzəffərli sanki çıxıb getdi və onu
filosof-sosioloq Müzəffərli əvəz etdi... Rasim müəllim,
siz həm də “Quran nəşrləri” nəşriyyat evinin
rəhbərisiniz. Yaxın vaxtlarda özünüzün ərsəyə
gətirdiyiniz yeni nəşrlər olacaqmı?
- “Quran nəşrləri”
nəşriyyatı 2016-cı ilin oktyabr ayında qeydiyyatdan
keçib. Amma hələ 2012-ci ilin əvvəlindən biz -
naşir, tərcüməçi-redaktor, xəttat, dizayner və
digər mütəxəssislərdən ibarət
böyük bir qrup - Qurani-Kərimin yeni nəşr layihəsi
üzərində işlərə başlamışıq və
yalnız bu ilin əvvəlində nəşr işlərini,
yəni elektron nüsxənin hazırlanmasını
bitirmişik. Tərcümə mətni olaraq professor Məmmədhəsən
Qəmbərli və mərhum şərqşünas-alim
Tariyel Bilaloğlu tərəfindən Azərbaycan dilinə tərcümə
edilmiş və 2000-ci ildə Türkiyədə çap
olunmuş “Qurani-Kərimin Azərbaycan dilinə tərcüməsi”
kitabından istifadə etmişik. Bildiyiniz kimi, yeni nəşrlərin
işıq üzü görməsi iki mərhələdən
ibarətdir: nəşr və çap. Qeyd etdiyim kimi, nəşr
mərhələsini artıq bitirmişik, amma çapla əlaqədar
ənənəvi çətinliklə, maliyyə problemi ilə
üzləşmişik...
Eyni
zamanda, Quran üzrə izahlı lüğət və ilk dəfə
Azərbaycan dilində Qurani-Kərim üçün
“İndeks” üzərində nəşr işlərimiz fasiləsiz
davam etməkdədir. Layihələrimiz çoxdur, amma
onların həyata keçirilməsi maliyyə məsələlərinin
həllindən asılıdır.
- Bu ərəfələr Azərbaycan
radiosunda həyatınızı və həyat fəlsəfənizi
əks etdirən iki veriliş yayımlandı. Verilişlərdən
birində qeyd etdiniz ki, bəzi arxiv materiallarının hələ
də axtarışındasınız. Onları sizin
üçün əhəmiyyətli edən nədir?
- İlk
növbədə, o verilişlərin müəllifi akademik
Rafael Hüseynova “çox sağ ol” deyirəm...
İnsanların çoxu, xüsusən də elmi və ya bədii
yaradıcılıqla məşğul olanlar həyatlarının
yetkin cağlarına çatanda, ömür boyu etdiklərini,
yazdıqlarını, bəstələdiklərini toplayıb
gələcəyə ötürməyin
qayğısını çəkirlər. 1990-cı ilin
Qanlı Yanvar hadisələri zamanı mən Azərbaycanda rəsmi
qeydiyyatdan keçmiş ilk qeyri-formal təşkilat olan
CƏNGİ Birliyinin rəhbəri idim və mənim
bütün arxivim Birliyin ofisində idi. Sovet ordusunun zabit və
əsgərləri sənədsiz-icazəsiz arxivimi müsadirə
etdilər. Əslində, axtardıqları dostlarımla bərabər
həmin günlər çəkdiyimiz video-kassetlər idi,
amma onlar hər şeyi, o cümlədən, əlyazmalarımı,
fəal iştirakçısı olduğum xalq hərəkatına,
rəhbəri olduğum CƏNGİ Birliyinə, müəllifi
olduğum “Ekspromt” və “Çərşənbə
axşamı” televiziya verilişlərinə aid
materialları, hətta OZAN qrupunun səsyazmalarını və
fotolarını da yığıb apardılar. Guya
araşdırıb qaytaracaqdılar, amma müraciətlərimiz
cavabsız qaldı. Hesab edirəm ki, apardıqlarının
arasında təkcə mənim üçün yox, həm də
ölkəmiz üçün tarixi əhəmiyyət
daşıyan materiallar, heç olmasa, qismən tapılsa, mən
gələcəyə daha çox ZFM - zehni fəaliyyət məhsulu
ötürmüş olaram.
Çox
şadam ki, son illər ərzində sosial şəbəkələr
sayəsində bəzi fotolar, audio və video materiallar
tapılıb. Onları öz şəxsi arxivlərində
qoruyub saxlayanlara və paylaşanlara minnətdarlığımı
bildirirəm.
- Macar dramaturqu İmre
Madaçın “İnsanın faciəsi” poetik dram əsərini
Azərbaycan dilinə tərcümə etmişdiniz. Hətta
bu tərcüməyə görə Macarıstanın “Pro
Cultura Hungarica” mükafatını alan ilk azərbaycanlı
oldunuz. Macar mütəxəssislər də qeyd ediblər ki,
“İnsanın faciəsi” əsərinin azərbaycancası
mükəmməl tərcümələrdəndir. Yaxın
zamanlarda bunun kimi tərcümələriniz olacaqmı?
-
“İnsanın faciəsi” kimi böyük həcmli olmasa da,
arabir bəzi tərcümələr edirəm. Bu işlərdə
macar mütəxəssis Maria Keneşşi daim məsləhətçim
və redaktorumdur.
Son
işimiz 20-ci əsrin görkəmli macar şairi, həm
taleyi, həm yaradıcılığı bizim Mikayıl
Müşfiqi xatırladan Mikloş Radnotinin şeirlərinin
tərcüməsi olub. Qeyd etmək istəyirəm ki,
türkoloq-alim, pedaqoq və tərcüməçi Maria
Keneşşi Bakı Dövlət Universitetini bitirib, rəhmətlik
Bəxtiyar Vahabzadənin sevimli tələbəsi olub və
bütün həyatını Macarıstan-Azərbaycan mədəni
əlaqələrinin inkişafına həsr edib. O, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü, qızım Nərgizin
təsis etdiyi və direktoru olduğu “1001 kitab” nəşriyyatının
məsləhətçisi, Azərbaycan ədəbiyyatının
macar dilinə yorulmaz tərcüməçisidir. Yeri gəlmişkən,
Maria xanım mənim də bir sıra şeirlərimi macar
dilinə tərcümə edib.
- 20-ci əsrdə incəsənət
möhtəşəm yüksəlişlərə nail olub.
Elə 1970-ci illərdə sizin ifa etdiyiniz "rokn-roll"
janrında mahnıları buna misal göstərmək olar. Bəs,
21-ci əsrdə incəsənət sahəsində belə tərəqqilərə
rast gələ bildik?
- Yeni
yüzilliyin hələ əvvəlindəyik. Bu əsrdə
baş verən yüksəlişləri dəyərləndirmək
üçün müəyyən bir vaxt keçməlidir.
Çünki dağın ucalığını görmək
üçün ondan uzaqlaşmaq lazımdır. Hələlik
yalnız bəzi ümumi cizgilər görünür. Məncə,
21-ci əsrdə incəsənətdə yüksəlişlər
virtual interaktiv bədii yaradıcılıq, multimedia,
kompüter qrafikası və sairə bu kimi sahələrdə
baş verəcək.
- “Sən getdin” mahnısını
ifa etdiyiniz zamanlarda ölkədə “şirlərin” davası
gedirdi. Bu dava müxtəlif musiqi janrları arasındakı rəqabət
idi. Amma indi bu musiqilərə o qədər də maraq
göstərilmir. Bir müddət əvvəl müşahidə
etdiyimə görə, həmin mahnının Yutubda 244 min
baxış sayı var. Maraqlıdır, zəmanə
insanlarını əsl musiqidən uzaqlaşdıran nədir?
Bəlkə də yaxşı musiqinin azlığı bu
şəraiti yaradıb?
- Məncə,
yaxşı musiqi indi də az deyil. Amma texnoloji imkanlar sayəsində
musiqi, onun bəstələnməsi və ifa olunması
kütləviləşdiyinə görə ümumi musiqi
kütləsində yaxşının payı azalıb.
Dediyiniz baxış sayına gəlincə, o say yalnız bir
paylaşmaya aiddir. Bu mahnının virtual mediada müxtəlif
istifadəçilər tərəfindən onlarla
paylaşması var. Digər tərəfdən, mahnı var
ki, bir neçə ay ərzində milyonlarla baxış
yığır və bununla da virtual ömrünü əsasən
başa vurur, bir vaxtlar tez populyarlaşıb tez də unudulan
“ara mahnısı” adlanan mahnılar kimi. Mahnı da var ki,
baxış dövrü bir-iki ayla məhdudlaşmır, ildən-ilə
baxılması davam edir. Odur ki, 20-30 ildən sonrakı
statistika tam fərqli ola bilər. Amma ümumiyyətlə,
baxış sayı vacib göstərici olsa da, dəyər və
rəğbəti tam əks etdirmir. MDU-da “Riyazi statistika” fənni
müəllimimizin bir yaxşı məsəli vardı:
“Statistika qısa ətəyə bənzəyir - çoxunu
göstərsə də, əsası göstərmir”. Yeri gəlmişkən,
“Sən getdin” mahnısını 1972-ci ildə, 7-ci sinifdə
oxuyanda bəstələmişəm. Gitarada akkordlarla ifa etməyi
yeni öyrəndiyim çağ idi, ona görə də
mahnının harmoniyası yalnız 2-3 akkorddan ibarətdir.
- Bu yaxınlarda müsahibim olan gənc
pianoçu Fuad İbrahimli ilə elə sizin haqqınızda
danışırdıq. O, “Batmış gəminin
mahnısı”nı daha müasir üslubda pianoda ifa
etmişdi və onun ifası virtual şəbəkələrdə
xeyli maraq görmüşdü. Bəlkə
mahnılarınızı yeni aranjimanda
hazırlayasınız?
-
Mahnılarımı müasir üslubda hazırlamaq
üçün ənənəvi aranjimançılıq
qabiliyyəti ilə yanaşı, həm də müasir
texniki vasitələrdən istifadə bacarığı tələb
olunur. Belə texniki vasitələr o qədər sürətlə
inkişaf edir ki, mən onlarla ayaqlaşa bilmirəm. Odur ki, bu
işlə mən özüm yox, gənc musiqiçilər məşğul
olsalar yaxşıdır. Mahnılarımın bu sahədə
böyük istedad sahibləri olan Emin Kərimi, Emil
Əfrasiyab və Etibar Əsədli tərəfindən edilən
aranjimanlarını çox bəyənirəm. Amma bununla
yanaşı, “köhnə” rokçu dostlarım
Gündüz Bakılı və Teymur Nadirlə də yeni
aranjimanlarla əlaqədar bəzi maraqlı planlarımız
var.
- Deyirlər, yazıçılar,
şairlər, bəstəkarlar yazdıqları əsərlərin
hamısını öz övladları kimi görürlər
və bir-birindən ayırmırlar. Amma hər halda
onların içərisində biri daha ürəyəyatan
olur. Bəs, sizin nəzərinizdə
yaradıcılığınızın "Şah əsəri"
adlandırdığınız mahnınız hansıdır?
- Hərdən
Feysbukda paylaşdığım zarafatyana qısa
yazılarımdan biri belədir: “Məni bu dünyada
qalmağa vadar edən üç şey var: hələ
oxumadığım kitablar, hələ yazmadığım
mahnılar və hələ sevmədiyim qadınlar”. Ümid
etmək istəyirəm ki, “Şah əsər”
adlandırılacaq mahnımı hələ bəstələməmişəm.
- Paylaşımlarınızdan
gördüyüm qədəri ilə sosial media ilə
ayaqlaşmağı da bacarmısınız. Yeni
texnologiyanın istifadə mexanizmini öyrənmək sizə
çətinlik yaratdı?
-
Kompüterdən, internetdən və o cümlədən,
sosial mediadan istifadə etməyi yaxşı qavramağıma
səbəb 2002-ci ildə keçirdiyim avtomobil qəzası
olub. 44 yaşım vardı. O vaxt elə bir vəziyyətə
düşmüşdüm ki, fəal hərəkətə
qayıdacağım böyük şübhə altında
idi. Yataqdan qalxmadan “çörəkpulu” qazanmağın
yolunu kompüteri daha dərindən mənimsəməkdə
görürdüm. 2-3 ildən sonra əvvəlki fiziki durumuma
qayıtsam da, artıq gec idi, müxtəlif kompüter
proqramlarını da, internet resursları da, sosial medianı da
artıq mənimsəmişdim. Və bu gün bu mənimsəmə
mənim önəmli bir üstünlüyümdür. Belə
ki, mənim qədər həyat və iş təcrübəsi
olan yaşıdlarımın virtual sahədə təcrübəsi
mənimkindən azdır, virtual sahədə bilikləri məndən
daha çox olan gənclərinsə mənimki qədər həyat
və iş təcrübələri yoxdur.
- 1980-90-cı illərdə Azərbaycan
Dövlət Televiziyasında “Ekspromt” və “Çərşənbə
axşamı” verilişlərinin aparıcısı olmusunuz.
Mənim yaşım az olduğundan o verilişlər haqda sadəcə
ətrafımdakı böyüklərimdən eşitmişəm.
Bu verilişlər barədə gənc nəsil
üçün bir qədər ətraflı məlumat verməyinizi
xahiş edirəm...
- 1980-ci
illərdə məni audiovizual mediaya gətirən, mənə
ssenari yazmağın və teleaparıcılığın
incəliklərini öyrədən, 25-30 yaşımda ayda
1000 rubldan çox qonorar almağıma səbəbkar olan, məni
partkomlardan və KQB-lərdən qoruyan, AzTV-nin ovaxtkı
Baş rejissoru Nazim Zeynalov olub. O, Azərbaycan Televiziyasına
55 il xidmət edib, onlarla Yeni il verilişlərinin,
Telemarafonların, ən mühüm birbaşa
yayımların, məsələn, Meydan hadisələrinin
birbaşa yayımının təşkilatçısı və
rejissoru olub. 1981-86-cı illərdə “Ekspromt” və
1987-90-cı illərdə “Çərşənbə
axşamı” verilişlərinin də təşkilatçısı
və quruluşçu rejissoru Nazim müəllim idi. O vaxtlar
hər bir verilişin bütün detallarla yazılmış
ssenarisi çəkilişdən əvvəl redaktorlar və
Bədii Şura tərəfindən təsdiq edilirdi. Azərbaycan
Televiziyasında “Ekspromt” ilk veriliş idi ki, təsdiq
üçün onun ssenarisinin yalnız planı təqdim
olunurdu. Mövzu başlıqlarını yazırdım, amma
məzmunu açıqlamırdım. Buna görə də
çəkiliş zamanı müəyyən sərbəstlik
qazanmış olurduq. Amma hər iki-üç
buraxılışdan bir, gah aparıcının “antisovet”
cümləsinə, gah OZAN-ın mahnısının “təhlükəli”
sözlərinə və digər səbəblərə
görə verilişə qadağa qoyulurdu. Nazim müəllimin
səyləri və verilişin populyarlığı sayəsində
bir-iki aydan sonra yenidən efirə qaytarılırdıq.
Mənim
Çingiz Mustafayevlə ilk görüşümü də
Nazim müəllim təşkil etmişdi. Çingizi də
“Ekspromt”un aparıcısı etmək onun ideyası idi.
Çingizlə elə ilk görüşdən
dostlaşdıq, “Ekspromt”u birgə hazırlamağa
başladıq və həm də qısa bir zamanda o, OZAN
qrupunun da əsas üzvlərindən biri oldu.
“Çərşənbə
axşamı” isə studiyadan canlı şəkildə
birbaşa yayımlanırdı və Azərbaycanda ilk interaktiv
televeriliş idi. O vaxt interaktivliyi internetlə yox, adi telefon
bağlantıları ilə təmin edirdik. Bu verilişin də
yayımı daim qadağalarla üzləşirdi və
90-cı ilin Yanvar hadisələrindən bir neçə ay
sonra veriliş birdəfəlik bağlanıldı...
Fürsətdən
istifadə edib, qəzetiniz vasitəsilə Azərbaycan
Televiziyasının patriarxı, Əməkdar incəsənət
xadimi, ağsaqqalım, himayədarım və xeyirxahım
Nazim müəllimə möhkəm cansağlığı
arzulayıram. Hesab edirəm ki, bugünkü televiziya məkanımızın
onun dəyərli məsləhətlərinə bəlkə
də həmişəkindən daha çox ehtiyacı var.
- 2005-2006-cı illərdə ANS
televiziya kanalında CƏM ictimai-siyasi tok-şounun müəllifi
və aparıcısı olmusunuz. Deyəsən, verilişi
sonradan Teymur Əliyev apardı. Niyə verilişin sadəcə
bir il aparıcılığını etdiniz?
- Bir ildən
bir az çox... ANS mənim üçün həmişə
doğma olub. Çünki 1992-ci ildə Çingiz şəhid
olandan sonra, mən onun qardaşları Vahid və Seyfullada,
onlarsa məndə Çingizsizliyimizə təzminat
axtarmışıq, xeyirdə-şərdə yanaşı
olmuşuq, ailəvi dostluq etmişik. CƏM-ə qədər
mən ANS-də ayrıca veriliş hazırlamasam da, həm
ANS TV-də, həm də ANS ÇM radiosunda bir çox layihələrdə,
verilişlərdə iştirak etmişəm, filmlər
üçün mahnı bəstələmişəm,
müsahibələr vermişəm, dostca məsləhətimi
ANS-çilərdən heç vaxt əsirgəməmişəm...
Milli Məclisə
2005-ci ildə seçki ilə əlaqədar ANS yeni bir
formatda ictimai-siyasi tok-şou hazırlamaq qərarına gəlmişdi
və verilişin ssenaristi və aparıcısı olmaq mənə
təklif olunanda mən razılıq verdim. Verilişə
CƏM adını mən qoysam da, ideya müəllifi Seyfulla
Mustafayev idi. Mövzuları və çağırılan
qonaqları da onunla müzakirə edirdik. Təşkilati məsələləri
isə prodüserimiz Aynur Hüseynova həll edirdi. O vaxt mən
eyni zamanda, böyük bir müəssisənin direktoru işlədiyimə
görə əvvəlcədən belə danışmışdıq
ki, noyabrda seçkilər bitdikdən sonra mən bir neçə
buraxılış da hazırlayacam və daha sonra verilişi
ANS-də yetişmiş gənc jurnalistlərdən birinə
təhvil verəcəm. Belə də oldu. Teymur Əliyev ANS
ÇM-də mahiyyətcə CƏM-ə yaxın olan bir
verilişin müəllifi və aparıcısı idi.
Yanılmıramsa, 2006-cı ilin mart ayında Teymurun ilk
CƏM-i ekrana çıxdı.
- "Qoca əfsanə olmaqdansa, cavan
hekayə olmaq daha yaxşıdır..." Məncə,
çoxları Rasim Müzəffərlinin əfsanəsini
dildən-dilə dinləmək istərdi. Amma siz hekayə
olmağı seçdiniz. Bilmək istərdim, əl-qolunuzu sənətdən
üzən nə oldu?
-
Şükür, hələ əlimi nə şeirdən, nə
musiqidən, nə də digər yaradıcı işlərdən
üzmüşəm. Yəqin ki, yaradıcılıqda kəmiyyət
dalınca qaçmadığıma görə, çox məhsuldar
görünmürəm. O ki qaldı “əfsanə-hekayə” məsələsinə,
burada seçim etmək ixtiyarı bizdə deyil və
sözümün canı sadə həqiqətə söykənir:
qoca olmaqdansa, cavan olmaq daha yaxşıdır. Başqa sözlə,
mənə “əfsanə” deyirlər, amma heyf ki, mən
qocayam; eybi yox, qoy “hekayə” desinlər, amma kaş cavan
olaydım. Odur ki, əfsanə dinləməyə daim
hazır olun.
Günel ABBAS
525-ci qəzet.- 2020.- 5 iyun.- S.10-11.