Anarın Azərbaycan dastanı
BU TORPAĞIN ƏSRLƏR BOYU
ŞAHİDLİK ELƏDİYİ
MÜBARİZƏLƏRİN ƏSAS HƏDƏFİ -
"YAŞAMAQ HAQQI" BARƏDƏ
Pandemiyadan əvvəlki günlər
idi, "525"in şənbə sayını oxuyanda Xalq
yazıçısı Anarın "Yaşamaq haqqı"
kitabı barədə bir səhifəlik tanıtım məqaləsinə
rast gəldim.Kitab roman və ya povest kimi deyil,
dünyagörmüş yazıçının vətən
tarixi haqqında düşüncələrinin yer
aldığı əsər kimi dəyərləndirilirdi.
Şübhəsiz, diqqətimi cəlb elədi. Oxumaq istədim.
Lakin həyatımızı bir qayda olaraq lazımsız məzmunu
ilə çulğalayan informasiya bolluğunda ciddi mütaliə
üçün haçansa vaxt tapacağım çətin
məsələ idi. Sağ olsun qloballaşan dünyamız,
öz qlobal problemləriylə başımızı
qatdığı kimi, nəhayət, kitab üzü
açmağımıza da vəsilə oldu. Tezliklə
taclı virus sarı sarmaşıq kimi dünyamızı
ağuşuna alıb bizi öz evlərimizdə dustaq elədi.
İnsanlar bir-birlərindən sosial məsafə
saxlamağında olsun, mən də bu fürsəti fövtə
verməməyimdə. "Qanun" nəşriyyatına zəng
eləyib kitabı sifariş elədim, sifəti maskalı
oğlan səhəri günü onu iş yerimə gətirdi,
mən də məsafəni gözləyərək ödəniş
eləyib kitabı aldım. İsti-isti deyim ki, ayrı
vaxtı olsaydı "Yaşamaq haqqı"nın zəhmi
məni basardı, elə-belə gəlməsin söhbət
1120 səhifəlik kitabdan gedir. Lakin mənim kifayət qədər
vaxtım var idi, başqa sözlə desəm, insanlardan sosial
məsafə saxladıqca sevdiyim dünyaya - kitaba
yaxınlaşırdım.
Pərvin
xanımın əsərin adınalayiq yerli-yataqlı
"Ön söz"üylə tanış olduqdan sonra qərara
gəldim ki, kitabı bu vaxta kimi alışmadığım
formada oxuyum, yəni xronoloji ardıcıllığı
gözləmədən. Folkner bunun adına "fraqmantal əksetdirmə"
deyərdi, bir növ detalları ayrı-ayrı fraqmentlərdə
öyrənərək məzmunu qavramağa cəhd göstərmək
kimi.
İxtiyari
olaraq kitabın 997-ci səhifəsini açdım və elə
mən bunu axtarırdım - "Azərbaycançılıq
haqqında düşüncələr". Bəri başdan
deyim ki, müəllifin bir fikriylə ikiəlli razıyam,
"yazıçı kimi ideologiya sözünə allergiyam
var (səh. 1013)", fəqət söhbət mənsub
olduğum millətin, vətəndaşın olduğum
dövlətin tək keçmişi və bugünü deyil,
daha çox gələcəyi barədə düşüncələr
sistemindən gedirsə, ona biganə yanaşmağa da
haqqım yoxdu, ola da bilməzdi. Azərbaycançılıq
ideologiyası nə deməkdir və bizə gələcəkdə
gedəcəyimiz hansı ünvanları göstərir?
"Yaşamaq haqqı"na qədər bu mövzuda o qədər
koyuktur söhbətlər eşitmişdim ki, fərqli və
ciddi fikir oxuyanda gözlərimə işıq gəldi. Anar
azərbaycançılığın beş prinsipial əsasları
üzərində dayanaraq bu prinsiplərin hər birini
tarixi-ideoloji süzgəcdən keçirir və gəldiyi qənaətləriylə
gənc dövlətə strateji yol xəritəsi təklif
edir. Yazıçının irəli sürdüyü
beş prinsip hansılardı və söhbət hansı yol xəritəsindən
gedir? Bax, bu sualın cavabını yaxşı olar ki, kitabdan
özünüz oxuyasınız. Bunu mənim tərəfimdən
əsərin yüngülvari piarı kimi də qəbul edə
bilərsiniz.
Boyasız,
mübaliğəsiz şəxsi qənaətim budur ki, Azərbaycan
barədə mənəvi haqqı çatan adamlar
danışmalı və yazmalıdır. Doqquz iqlim
qurşağının vətənimizdən keçməsi
kimi əfsanələrlə öyünüb reallıq
hissimiz itirməklə və ya yalançı patriotluqla
özümüzü aldatmayaq. İqlim demişkən, Sovet
vaxtında orta məktəblərin "Coğrafiya" dərsliklərinə
yol açan bu fikrin sən demə, heç bir elmi əsası
da yox imiş.
Pərvin
haqlı olaraq belə qənaətə gəlir ki,
"Yaşamaq haqqı" hamımızın həyatını
əks etdirir. Maraqlıdır ki, kitabı hansı hissəsindən
oxumağa başlayırsan başla, qırıq-qırıq
parçaların hamısı ayrılıqda ümumi məzmunun
daşayıcısı kimi çıxış edir.
"Yaşamaq haqqı" türk milli ideyasının əsaslarına
istinad edərək, əcdadlarımızın zamanın
döngələrində itirdiyi izlərinin sorağına
düşmək funksiyasını yerinə yetirir. Orxon,
Yeniseydən Roma qapılarına qədər at üstdə
dünyanı fəth edən insanların kimliyini, mübarizəsini
və nəhayət, tarixi missiyasını məhz
"Yaşamaq haqqı" formulu xarakterizə edir. Onlar bu
dünyada yaşamağa haqlarının çatdığını
sübut eləmək üçün tarix
yaratmışdılar. Tarix yaradanların varisləri də əcdadlarının
taleyini bölüşdükləri üçün
mübarizə hələ də davam etməkdədir.
İndi
dəbdə olan bir söz var, hamı yeri gəldi-gəlmədi
işlətməyi xoşlayır - cəmiyyətdə mənəvi
aşınma gedir, deqradasiya artıq dözülməz həddə
çatıb və sairə və ilaxır. O məsələnin
başqa tərəfidir ki, vəziyyətin bu həddə gəlib
çatmasının günahı bir tərəfdən
müstəqilliyini əldə edən kimi gənc respublikaya
qarşı yönələn xarici təhdidlər, qlobal səciyyəli
həmlələrdisə, digər tərəfdən mənəvi
müqavimətimizin zəifləməsinin bir babalı da elə
mənəviyyatımızı təmsil və tərənnüm
edən adamların üzərindədir. Şükürlər
olsun ki, zaman-zaman müxtəlif türlü siyasi-ideoloji
sınaqlardan üzüağ çıxan xalqımız
özünəməxsus dəyərlərini, dilini, adətini
qoruyub saxlaya bilib. Azərbaycan mənəviyyatı
aşındırmaq istəyənlərin yolunda sərt qaya
kimi dayanan oğullarının, xüsusən də
ümummilli ideyanın daşıyıcısı olan söz,
fikir adamlarının sayəsində vətən məzmunu
alaraq dövlətə çevrilə bilib. Tərəddüdsüz
bir fikri söyləyə bilərəm ki, Xalq Cümhuriyyəti
Azərbaycan ziyalısının ərsəyə gətirdiyi
istiqlal ideyasının məhsuludu. Azərbaycanın müstəqilliyini
memarı Azərbaycanın ziyalısıdı. Zamanın
müxtəlif çağlarında artıb-azalan
repressiyaların millətin qaymaqlarını, düşünən
beyinlərini hədəfə almaqda məqsədi nəsillər
arasında əlaqəni qırmaq, millətin genetik
yaddaşını sarsıtmaq idi. Ürək
ağrısıyla deməliyik ki, bu yönümdə itkilərimiz
saysız-hesabsızdır. Azərbaycan xalqının
özünün əsilzadəlik institutu ilə mənəvi
körpüləri demək olar ki, sıradan
çıxıb. Biz yalnız müəyyən istisnalardan,
başqa sözlə desək, yaddaşımızın
qızıl fondunda yer eləmiş qənimət adamlardan
danışa bilərik. Anar əsilzadəlikdən gələn
genetik yaddaşı ilə müxtəlif formasiyalarda ayaq
üstə qalmağı bacarmış, az qala bir əsr
boyunca Azərbaycan davasını aparmış nəsillər
arasında canlı körpüdür. Onun valideynlərini
çağdaş nəsil yaxşı tanıyır, ədəbiyyatımız
qarşısında müstəsna xidmətlərini
xatırlayırlar. Onun Gəncədə ilk maarifpərvər
ziyalılardan biri, öz vəsaitinə məktəb
açmış Ələkbər Rəfibəylinin nəticəsi,
general Xudadat bəyin nəvəsi olduğunu da yada salmaq
lazımdır. Ona vətənpərvər
yazıçı, mütəfəkkir kimi yanaşmaqla
yanaşı, babalarının bəyliyini, valideynlərinin
istedadını məharətlə əxz edərək Azərbaycanın
milli elitasının parlaq nümayəndəsi kimi də qiymətləndirmək
lazımdır. Bakı Azərbaycanın inzibati paytaxtı, sənaye
şəhəridirsə, Gəncə milli düşüncəmizin
mərkəzi, Cümhuriyyətimizin
sığındığı istinad nöqtəsidir.
Genetik
yaddaşın nəticəsidir ki, nəsillərin
keçdiyi mübarizə yoluna, böyük azərbaycanlıların
irsinə Anar qədər müraciət edən, onun bədii
təbliğatçısına çevrilən ikinci
yazıçımız yoxdur. Üzeyir bəy, Cavid Əfəndi,
Mirzə Fətəli, Mirzə Cəlil Anarın əsərlərinin
qəhrəmanları kimi yenidən dərk olunur, gənclərin
düşüncəsində öz yerlərini möhkəmləndirirlər.
Heç şübhəsiz ki, Azərbaycanda Dədə Qorqud
filminə baxanların sayı dastanı oxuyanlardan dəfələrlə
çoxdur, nə qədər şahidi olmuşuq ki, Üzeyir
bəydən danışanlar bu dahi azərbaycanlının əsərləri
ilə yanaşı, Anarın filminə istinad edirlər.
"Yaşamaq
haqqı" Azərbaycan xalqının genetik
yaddaşının ensiklopediyasıdır, Qobustan kimi, Dədə
Qorqud kimi. Kitabın məzmununda türk milli kimliyini yox etməyə
və yaxud da ən yaxşı halda görməzdən gəlməyə
yönələn mürtəce siyasətə qarşı
etiraz ruhu var. Anarın düşüncəsinə görə,
türk millətçiliyi kiməsə qarşı yönəlmiş,
başqalarının hüquqlarını tapdamaqla yüksəlməyi
hədəfləyən ideya deyil. Kitabda pantürkizm,
panislamizm kimi cərəyanların hamısı
saf-çürük edilir, Azərbaycanın düşünən
beyinlərinin repressiyaya məruz qalmasında bu ideoloji xətlərdən
bəhanə kimi istifadə olunduğu vurğulanır.
"XIX əsr müstəmləkəçi müharibələrini,
1920-ci ildə müstəqil Azərbaycana divan
tutmasını, 1990-cı ilin Qara Yanvarını mən
heç vaxt rus xalqının əməli kimi qəbul etməmişəm.
səh. 414", - bu prinsipial yanaşma elə "Yaşamaq
haqqı"nın məzmunu ilə səsləşir.
Söhbət haqqı çatanın varlıq mübarizəsindən
gedir və burada qarşı tərəf yoxdu, yalnız
qarşılıqlı anlaşma ola bilər.
Kitabın
janrı barədə müxtəlif qənaətlər olsa
da, mənim fikrimcə, əsəri tariximizin analitik təhlili
istiqamətində atılan ilk addımlardan biri kimi dəyərləndirmək
lazımdır. Dünya tarix elminin müasir
çağırışları da yeni informasiya
texnologiyaları kimi təzə trendlərlə zənginləşməkdədir.
Rusiya Elmlər Akademiyasının Ümumdünya Tarix
İnstitutunda İntellektual tarix yönümündə
çoxdan tədqiqatlar başlamışdır.
İntellektual tarix özündə həm intellektualların,
həm də ideya cərəyanlarının keçdiyi mərhələlərin
öyrənilməsini əks etdirir. Anarın əsərini bu
baxımdan xronoloji çərçivələri nəzərə
almadan fraqmentlər üzrə oxumağa başladım və
özüm üçün maraq doğuran bir çox nəticələrə
gəlib çıxdım. Məsələn, 1920-ci il aprel
işğalının siyasi məzmunuyla bağlı bir
nümunəyə diqqətimizi yönəldək, məlum məsələdir
ki, işğala hüquqi don geyindirmək üçün Nərimanov
Bakıda olmadığı halda yerli partiya komitəsi
yaradılmış və xalq komissarlar soveti
formalaşdırılmışdı: "İlk dəfə
Bakıda sınaqdan keçirilmiş modeli, sonralar Sovet
hakimiyyəti ayrı-ayrı ölkələrə - 1921-ci ildə
Gürcüstana, 1940-da Baltikyanı ölkələrə,
1956-da Macarıstana, 1968-ci ildə Çexoslavakiyaya, 1979-da
Əfqanıstana qarşı tətbiq edib (görünür,
köhnə imperiya düşüncəsində bu klassik
texnologiya heç vaxt dəbdən düşməyəcək,
belə ki, analoji metod 2014-də də eyni "müvəffəqiyyətlə"
Ukraynada da sınaqdan keçirildi N.M) - səh. 214". Bu sətirləri
oxuyanda istənilən istilanı legitimləşdirmək
texnologiyasının məzmun oxşarlığının nə
qədər zaman keçməsinə baxmayaraq, dəyişilməz
qaldığını görürük. Bu qəbildən xaricdən
ixrac olunan demokratiyaya inanan ərəb ölkələrinin
hazırda hansı taleyi yaşadığını
xatırlatmağımız yerinə düşər.
Bir
nüansı da vurğulamaq lazımdır ki, Anarın tarixdə
rol oynamış şəxsiyyətlərə verdiyi qiymət
təcrübəli loğmanın xəstəyə qoyduğu
diaqnoz kimi dəqiqdir. Onlardan birinə nəzər salaq:
"Peşəsinə görə həkim, ədəbi
istedadına görə yazıçı, taleyinə görə
siyasətçi olan Nəriman Nərimanov XX əsr Azərbaycan
tarixində faciəli fiqurdur. Səh. 241". Əvvəllər
tarixi yalnız keçmiş haqqında elm kimi qiymətləndirirdilər.
Bir qədər keçmiş tarixi konkret zaman və məkan
daxilində insanların fəaliyyətini öyrənən
elmi olaraq dəyərləndirdilər. Tarix keçmişlə
insanın yaşadığı dövr arasında bitməyən,
sonu olmayan bir dialoqdur. Bəşəriyyət mövcud olduqca
tarix də olacaq, deməli, baş verən hadisə və
proseslər barəsində tədqiqatlar da aparılacaq. Bu
günün tarixi dünəndən, daha əvvəllərdən,
uzun əsrlərin qaranlıqlarından qaynaqlanır. Bu
baxımdan tarix və müasirlik bir-biri ilə sıx
bağlıdır. Tarixin ağ səhifələri,
üzüağ çıxılmayan sınaqları isə həmişə
millətlərin çiynində yükə çevrilib, onun
tərəqqisinə sipər olub. Məsələn,
Qarabağ dərdi kimi.
"Yaşamaq
haqqı"nın əsas leytmotivini Qarabağ müharibəsinin
gətirdiyi iztirablar təşkil edir. Ermənistanın
işğalçılıq siyasəti nəticəsində
viran qalmış yurdlarımızın, didərgin
düşmüş soydaşlarımızın, məhz milli
kimliyinə görə qətlə yetirilmiş
insanlarımızın hamısının Yaşamaq haqqı
var idi axı. Ermənilərin bəşəriyyətə
qarşı qənim kəsilmələrinin motivinin harada
axtarmaq lazımdır? Onları birləşdirən nədir?
Anar yazır: "Yalnız bir hiss - ta körpəlikdən,
beşikdən hər bir erməni uşağına təlqin
edilən intiqam, qisas hissi, tarix böyük ədalətsizliyə,
zülmə məruz qalmaları haqqında miflər, əfsanələr
və mütləq bunun əvəzini başqa xalqlardan - ilk
növbədə, türklərdən çıxmaq
ehtirası. - səh. 1012". Mifin ətrafında birləşən
xalqa aşılanan ideologiya kənarda, yəni türklərin
timsalında düşmən obrazı yaratmağa və
öz xalqını bu "düşmənə"
qarşı daim səksəkədə yaşatmağa məcbur
etməyə hesablanıb.
Ona
da qeyd edim ki, kitabın analitik tərəfləri ilə
yanaşı, faktoloji bazası da kifayət qədər zəngindir.
Bir nümunə, "1926-cı il Bakıda Birinci Türkoloji
qurultayda çıxış edən görkəmli erməni
dilçisi Açaryanın məruzəsi erməni dilinə
türk dilinin təsiri barəsində idi. Məruzədə
türk dilinin erməni dilinin yalnız lüğət tərkibində
deyil, həm də qrammatik quruluşuna təsirindən söz
açılırdı - səh. 90". Bakıda Türkoloji
qurultayın keçirilməsindən təbii ki,
hamımız xəbərdarıq, amma orada belə bir məruzə
edilməsi faktıyla ilk dəfəydi rastlaşırdım.
Tək ölkə daxili auditoriya üçün deyil, elə
dünyada Azərbaycan təbliğatına dəstək
olmaqdan ötəri "Yaşamaq haqqında" yetərli dərəcədə
belə faktlar var.
Hər
bir xalq öz psixologiyasına, düşüncəsinə və
fəaliyyətinə uyğun olaraq tarixini yaradır. Bundan kənarda
xalqın tarixi yoxdur. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti qətiyyən
daxili amillərin nəticəsində deyil, bilavasitə
bolşevik Rusiyasının işğalı nəticəsində
süqut etdi. Bu işğala çoxlu beynəlxalq amillər
ciddi təsir göstərdi. Amma əgər Cümhuriyyət
qurulmasaydı, Azərbaycan Rusiya tərəfindən necə
işğal ediləcəkdi? SSRİ-nin tərkibinə
hansı formada qatılacaqdı? Formal olaraq müstəqil
respublika olardımı? Azərbaycan SSR yaradılmasaydı,
Cümhuriyyətin varisi olan indiki Azərbaycan
Respublikasını yaratmaq asan olardımı? Tariximizə
varislikdə, üzvi əlaqədə baxılmasında fayda
vardır. Kitabda taleyüklü belə suallar ətrafında
müəllif öz qənaətini bölüşür.
Cümhuriyyət və onun qurucularına dərin etimad əsərin
ruhuna elə hopub ki, onu görməzdən gəlmək sadəcə
mümkün deyil. Əgər bütün ömrün bu
gün də, yarın da mübarizələrin ön
sırasında keçibsə, yaşadığın illərin
dolğun məzmununu sözlə ifadə eləməyə
ehtiyac qalmır. Anarın bioqrafiyasında nələr iz
buraxmayıb ki: sovet imperiyasının çürük
ideoloji buxovları ilə savaşmaq, yalan üzərində
qurulmuş böyük bir ictimai-siyasi formasiyanın tamamilə
darmadağın olmasının şahidinə çevrilmək,
Qarabağ dərdi, müstəqilliyini qazanmış ölkəsində
az qala repressiya illərini xatırladacaq hücumlara, həmlələrə
sinə gəlmək, ideallarından uzaq düşməkdə
olan cəmiyyətin mənəvi mühitinin
saflaşdırılması üçün
çalışmaq və daha nələr. Qəribə odur
ki, bu qədər təlatümlərin içərisində ədəbiyyat
yaranıb və yaranmaqda davam edir. Bu qədər hadisələrin
bolluğu bir tərəfdən yazıçıya
saysız-hesabsız mövzular verir, amma digər tərəfdən
heç də sadə məntiqlə izah və dərk oluna
bilməyən hadisələri təhlil etmək, süzgəcdən
keçirmək imkanı olmur. Bunun üzərinə
yaşadığımız əsrdə informasiyanın
sürətlə ötürülməsi
texnologiyalarının az qala günü-gündən təkmilləşdiyini
gəlsək, razılaşın ki, indi insanın sadəcə
düşünmək üçün vaxtı qalmır.
"Yaşamaq haqqı" bizi məhz düşünməyə
çağırır. Millətimizin keçdiyi yol və gələcəyi
haqqında bizim əvəzimizdən kimsə düşünməyəcək.
"Yaşamaq
haqqı" Vətən tarixinə dair mühazirələr
kimi də geniş oxucu kütləsi tərəfindən
maraqla qarşılanacaq əsərdi. Anar müəllim bu
fikirləri canlı mühazirə kimi böyük
auditoriyalarda da səsləndirə bilər. Bu, tarix
şüurunun oyanmasına töhfə verəcək müstəsna
addım olardı. Keçən il türk tarixçisi
İlbər Ortaylı Bakıda, Heydər Əliyev Mərkəzində
"Qafqaz tarixi" mövzusunda mühazirə deməyə gəlmişdi.
Bir vaxtlar Bakı Dövlət Universitetində eyni adlı fənni
mən də tədris etdiyimdən bir növ tarixçi
marağım güc gəldi və biletinin qiyməti
"Yaşamaq haqqı"ndan dəfələrlə baha olan
mühazirəyə gedib qulaq asdım. Təəssüf ki,
piarı nə qədər parlaq olsa da, İlbər bəyin
söylədiklərində bəzi mübahisəli məqamları
çıxmaqla yeni heç nə eşitmədim, mənimlə
birgə mühazirəyə qatılmış tarixçi
dostlarımın da ürəyindən yekdil bir fikir keçdi,
"kaş ki Azərbaycan tarixinə dair də belə
mühazirələr təşkil olunardı. Amma kim öz
çiynini belə yükün altına verə bilərdi
ki?" Anar müəllimin kitabı Vətən tarixini
öyrənmək istəyənlər üçün rahat
dildə yazılmış və ən əsası təəssürat
yarada bilən mühazirələrdir. Onları müəllifin
dilindən eşitməksə, düşünürəm ki,
ideyanın təsir gücünü daha da artırmış
olar. Biz axı nəyə görə tutaq ki, Dmitri Bıkovun
"100 mühazirəsi"ni dinləmək üçün
məmnuniyyətlə onun "Youtube" kanalına abunə
oluruq, lakin öz ədəbiyyatımızın inkişaf
yolu barədə ciddi fikirlərin səsləndiyi elektron
resurs tapa bilmirik. "Yaşamaq haqqı" bu baxımdan da
praktik əhəmiyyət daşıyır.
Açıq
ürək əməliyyatına getməzdən öncə
Anar müəllimin yazdığı məqaləni
"525"də oxumuşdum. "Yaşamaq
haqqı"nın ruhuyla səsləşən bir məqamı
xatırlatmaq istərdim: "Həyatımın çətin
günləri başladı və hər şeyi tam dərk edərək
ömrümün ən məsuliyyətli qərarlarından
birini, bəlkə də ən vacibini verməli idim. Tərəddüdlərimin
tam səmimi olmasına inanın. Özümçün
qorxmurdum. Uzun və zəngin bir həyat
yaşamışdım. Millətimçün, onun taleyi, ədəbiyyatı,
sənəti, dili üçün əlimdən gələn
az-çox işlər görmüşdüm. Bunu bilənlər
bilir, bilməyənlərin də canı sağ olsun".
Etiraf
edim ki, mən "Yaşamaq haqqı"nı vəsiyyətdən
daha çox Azərbaycan dastanı kimi dərk elədim.
Düzdür, kitab tarixdən söhbət açır, ancaq
onun mesajları gələcəyədir. Yadıma Anar müəllimin
səksən illik yubileyi ilə bağlı
yazdığım məqalənin sərlövhəsi
düşdü - "Anar, yaxud gələcəyin
yazıçısı haqqında düşünərkən".
Gələcəyin yazıçısına uğurlar
arzulayıram.
Natiq MƏMMƏDLİ
Yazıçı, Əməkdar
jurnalist, tarix üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 10 iyun.-
S.10-11.