Əfəndi Elçinin əfəndiliyi
İnsan taleyində səbəb və
nəticədən hansı daha əsasdır?..
Bunu dərindən çözmək də
hünər istəyir. Biri digərinə bağlı
olan bu dilemma, həyati keçidlər, təbii ki, eləcə
zəruri, vacib yaşam elementi kimi bir-birini törədir və
tamamlayır. Amma hansı daha önəmlidir?
Bu da patetik olduğu qədər də, hər kəsi
düşündürən taleyüklü sualdır. Bizə, adətən,
daha çox nəticə maraqlıdır. Hansı səbəbdən
törəyirsə törəsin, fərqi yoxdu.
Gələcək nə qədər
mistik, absurd və dumanlı olsa da belə, hər halda bizim
arzularımızın ünvanıdır. Amma çox vaxt arzu və istəklərimizə
rəğmən bu gələcək qəzavü-qədər
kimi də yaşanır. Doğrudan da səbəb bu dərəcədə
mistik bir təsadüfün törəməsi ola bilərmi?..
Dünya
şöhrətli medium, spritisizm nəzəriyyəsinin
banisi, görkəmli pedaqoq Allan Kardekin prinsipial ideyalarından
biri olan bu sözlər onun məzar daşında da
yazılıb: "Hər bir nəticənin bir səbəbi
var, hər bir ağıllı nəticənin
ağıllı bir səbəbi olur. Nəticənin
qüdrəti və əzəməti səbəbin qüdrət
və əzəmətindən gəlir". Burada "ağıllı" ibarəsini
"xeyirxah" sözüylə də əvəz etmək
olar. Hər şey kökdən, qaynaqdan gəlir.
İlkin gələnək səbəbdir. Nəticədən daha öncə tale (qəzavü-qədər)
cövhəri kimi səbəb çıxış edir.
Görkəmli yazıçı, istedadlı
nasir, geniş erudisiyalı alim, alicənab insan Elçin
müəllimlə mənim tanışlığımın
kökündə də xeyirxah bir səbəb (təsadüf)
dayanırdı.
***
Universiteti yenicə bitirmişdim. "Sovet kəndi"
qəzetində işləyirdim. Məqalələr,
oçerklər, felyetonlar yazmaq öz yerində, bədii
yaradıcılıqla da məşğul olurdum. "Bəyaz dünya" adlı hekayələr
kitabım çapdan çıxmışdı. "Ot tayası" adlı povest
yazmışdım. Qələm
yoldaşlarımızın bəzisi oxuyub bəyənmiş,
yazı barədə xoş sözlər söyləmişdilər.
Lakin çap elətdirmək üçün
yer tapa bilmirdim. O dövrdə bir-iki ədəbi orqan
vardı, onların da həndəvərinə üzükmək
hünər istəyirdi. Bu ərəfədə
rayona getdim. Atamla xeyli dərdləşdik, qəzetdə
çıxan yazılarımdan söz saldı:
- Bədii
yaradıcılıqda nə var, nə yox?.. - Qəfil
soruşdu. - Təzə kitab-filan fikirləşmirsən?..
Təzə
bir povest yazdığımı dedim.
- Bə
niyə çap elətdirmirsən? - Ərklə
üzümə baxdı.
- Nə
bilim, fikirləşirəm... Münasib bir yer
axtarıram, - deyə mızıldandım.
Susdu, heç nə demədi. Sirli və müəmmalı
sükut idi. Sanki, ehtiyat planları
vardı, amma mənə açmırdı.
Səhəri
gün məni yola salanda qalın, cod bığlarını
sığallaya-sığallaya məhrəm bir təbəssümlə:
- Bunun
yolunu tapmışam, - dedi. - Rayonumuzun səhiyyə
şöbəsinin müdiri Üzeyir həkim mənim ən
yaxın dostumdur, qəlb sirdaşımdır,
sözümüz-sirrimiz həmişə birdir. İlyas Əfəndiyevin bacısının həyat
yoldaşıdır. Elçinin bibisinin... Elçin
müəllimlə onlar təkcə qohum deyillər, həm də
yaxın dostdurlar, məncə, Elçin müəllim onun
sözünü yerə salmaz... (Gözəl
ziyalı, ləyaqətli insan Üzeyir Məmmədov sonralar
Bakıya köçdü, ömrünün sonunadək Azərbaycan
Dövlət Tibb İnstitutunda (indiki Universitet) müəllim
işlədi. Ruhu şad olsun).
Bakıya qayıtdım. Düzü,
ağlım, hələ də bir şey kəsmirdi. Hələ yeniyetməlikdən Elçin ən
çox sevdiyim yazıçılardandı. Şəxsi tanışlığımız olmasa
da, xeyirxahlığı, alicənablığı,
dürüstlüyü barədə çox
eşitmişdim. Azərbaycan sovet ədəbiyyatının
(həm də ümumən sovet ədəbiyyatı) renesans
dövrü hesab edilən 60-cı illər hərəkatı
bizim və bizdən sonrakı nəslin yaddaşında həm
də Elçin dövrü ədəbiyyatı kimi qalıb.
Elçin Azərbaycan ədəbiyyatına
yenilik gətirən, onun bədii ovqatını cilalayan
yazıçılardandır. Azərbaycan
nəsri quru şablondan, standart epiqonçuluqdan,
sürtülmüş cansıxıcı ideoloji çərçivələrdən
həm də onun simasında qurtulub.
Qeyd
etdiyim kimi, onun yaradıcılığıyla orta məktəb
illərindən tanış idim. Hekayələri ilk cümlələrdən məni
alıb aparmış, sadə, adi, gündəlik həyati
hadisələr, qəlbə və ruha toxunan ibarələr,
ifadələr, zəngin üslubi çalarlar təbii bir
ritmlə sanki insanın özünü özünə
tanıdırdı. Elçin ruhsal,
duyğusal yazıçıdır. Öz
hisslərini, duyğu və düşüncələrini
beynimizə heç vaxt amiranə tərzdə, israrla, qətiyyətlə,
iradi güclə yeritmir, sadəcə təbii və səmimi
şəkildə ruhumuza hopdurur. Sən bir
insan, bir oxucu kimi ona tabe olmaya bilmirsən.
Onun ədəbiyyatının
qəribə magiyası var: ilk məhəbbət kimi qəlbinə
hopub qalır. Dilindəki şirinlik, axıcılıq, poetik
vüsət, gözlənilməz ritmik dönümlər, təsvir
edilən adi həyat hadisələrinin iç qatında
yaşayan fəlsəfi laylar... Bütün
bunlar Elçin dünyasının şəfəqləridir.
Məhz elə bütün bunlara görə də
Elçin zaman-zaman öz ədəbi manifestilə sübut
etmişdir ki, mütəfəkkir yazıçı, sənətkar
heç də həmişə insanlarla, kütləylə
birgə durmağa məhkum deyil, həm də onlardan
çox-çox ucada dayanmalıdır.
Elçinin ilk povest və hekayələri yüzlərlə,
minlərlə mənim kimi məktəbli uşağın
ruhuna hopmuş, yaddaşının əbədi yol
yoldaşına çevrilmişdi. Bu ədəbi (həm
də əbədi) nümunələr oxucunu ənənəvi
ədəbiyyatın darıxdırıcı, asketik,
boğucu təsirindən qurtarmış, sənəti və
həyati mənəvi azadlıqların aydın səmtinə
yönəltmişdi. Ondan əvvəlki
sovet dövrü ədəbiyyatında mənəviyyat
adamı üçün, sanki, belə azadlıqlar, heç
nəzərdə tutulmamışdı. O, öz
Baladadaşlarıyla, sanki insan azadlığı və mənəviyyatının
zorlanmasına qarşı üsyana qalxırdı.
Nəhayət, Elçin müəllim öz
yaradıcılığı ilə həm də maarifləndirirdi;
mənim kimi həvəskarlara yazıçılıq dərsi
keçirdi, onun əlifbasını, texnologiyasını,
metodologiyasını öyrədirdi. Baxıb
görürdün ki, ədəbiyyat bu qədər yaxın, əlçatan
olduğu halda, sən onu tamam başqa yerlərdə, uzaqlarda,
yad və anlaşılmaz ünvanlarda axtarırsan. O,
yazıçılıq haqqında düşüncələrimizi
konkretləşdirir, məhdud çərçivədən
uzaqlaşdırırdı. Nədən, necə
yazmağı, hansı həyat faktlarını
seçib-sonalamağı öyrədirdi. Sən demə, ətrafın, evinin içi, həyət-bacan,
məktəbin, hər gün çiling-ağac
oynadığın uşaqlar, kənd camaatı, hamısı
ədəbiyyatdır. Biz isə ədəbiyyat
deyəndə mücərrəd aləmlər haqda
düşünürdük. Mən ali
məktəbdə oxuyan iki gəncin, necə deyərlər,
nakam məhəbbəti barədə bir hekayə
quraşdırmışdım (O vaxt, deyəsən, səkkizincidəydim).
Gördüyümə yox, görəcəyimə
getmişdim. Dil də ki, nə dil... Deyərdin
bəs, inoplateniantlar danışır. Saxta pafos, təmtəraq,
kitab ibarələri, robot diksiyası, orta əsrlərin
boş və dayaz bəlağəti... Elçin
müəllimi oxuyandan sonra xəcalət çəkdim, hekayəni
də cırıb atdım. Elçin
müəllimin əsərləri mənə nəinki
yazmağı, danışmağı da öyrətdi.
Elçin ədəbi tənqidə də isti, səmimi
yazıçı nəfəsi gətirib. Onun tənqidi
görüşləri snobizm və saxta akademizmdən, ibarəçilik
və terminlərlə dolu əllaməçilikdən
uzaqdır. O, oxucuya da, müəllifə də
açıqdır, demokratik ruhlu, azad düşüncəli ədəbiyyatşünasdır.
Əmmamə düşüncəli bəzi ədəbiyyatşünaslardakı
quru, şablon tənqidçi ədası onun səmimi
yazıçı duyğuları və təfəkkürü
işığında əriyib gedir. Elçin
müəllimin ədəbi-tənqidi görüşləri
daha çox canlı həyatla üz-üzədir, energetik
varlıqla təmasdadır - nəsri kimi.
***
Rayondan
qayıdandan sonra başım işə bərk qarışsa
da, qulağım şəkdəydi, atamdan hər an telefon zəngi gözləyirdim. Çox çəkmədi o zəng gəldi.
Hal-əhvaldan sonra: "Yazını da götür, get
Elçin müəllimin yanına, səni gözləyir,
Üzeyir danışıb, - dedi. - Get, elə bu saat..." -
təkid etdi.
Elçin müəllim yenicə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının katibi
seçilmişdi. İş yerini Akademiyadan - Ədəbiyyat
İnstitutundan Yazıçılar İttifaqına dəyişmişdi.
O vaxt cavan bir oğlan idi Ümumiyyətlə, fizionomiyası,
antropoloji quruluşu, şux və şən siması onu həmişə
cavan saxlayıb. Həm də qəlbən saf və təmizdir,
axı... Bu cavanlıq onun
yaradıcılığına da hopub. Onun
yazdığı sətirlər şuxluğu,
emosionallığı, nikbinlik dolu notları ilə həmişəcavandır.
Bu gün də, yaşının müdriklik
çağında da yazdığı əsərlərdə
bir cavanlıq şövqü, bir gənclik ədası,
sabaha inamlı baxış hiss olunur. İnanmırsınızsa,
ən ağır (ağrılı), ən ləngərli, ən
sanballı əsəri olan "Baş" romanını
oxuyun. Bütün
ağrı-acıların, hüznlərin, qan-qadanın, dəhşətli
insan faciələri və ağrılarının içində
qaynar bir şuxluq, nikbinlik, həyata, gələcəyə,
insan səadətinə yazıçı əxlaqından və
ümidindən süzülüb gələn sonsuz bir gənclik
inamı var.
... Dördüncü mərtəbədə otururdu.
Yazıçılar İttifaqının
binası - bu qədim tikili əslində, üç mərtəbədən
ibarətdir. Dördüncü mərtəbə
çardaq kimi bir şeydi, sonradan mərtəbə kimi istifadə
olunurdu.
Elçin müəllimin kabineti də sınıq-salxaq
bir otaq idi.
Düzü, əvvəlcə bir az
şaşırdım. Mən onu çox dəbdəbəli,
zəngin bir kabinetdə təsəvvür edirdim.
Düzdür, Elçin müəllim sonralar daha geniş,
işıqlı, təmtəraqlı bir çox kabinetlərdə
oturdu, uzun müddət Respublika Baş nazirinin müavini kimi məsul
vəzifədə çalışdı, amma bu sadə
otaqdan tutmuş təmtəraqlı kabinetlərədək, hər
halda heç vaxt belə şeyin fərqinə varmadı. Çünki Elçin müəllim özü
kabinetləri rövnəqləndirən, hörmətə,
urvata mindirən insanlardandır. O, harada olursa-olsun, harada
əyləşirsə-əyləşsin, ora hörmətli
olacaq, diqqət mərkəzinə çevriləcək...
Qapını döyüb çəkinə-çəkinə
içəri girdim. Nəsə yazırdı.
Başını qaldırıb özünəməxsus
şuxluqla: - Gəl, gəl, - dedi. - Çəkinmə. -
Sonra da ayağa qalxıb masadan bir addım aralandı və mənimlə
köhnə tanış kimi şəstlə
görüşdü. Yer göstərdi, oturdum.
Diqqətlə üzümə baxdı. Yəni
"dinləyirəm", - demək istədi...
Bir az çaşqın vəziyyətdəydim,
ilk andan ünsiyyət forması axtarır, deyəcəyim
sözləri ürəyimdə cilalayırdım, savadlı
cümlələr quraşdırmaq istəyirdim.
Görünür, bütün bunları duyduğundan məni
bu qeyri-müəyyənlik əndişəsindən qurtarmaq
üçün özü yenidən şux bir əda ilə
dilləndi:
- Deyəsən,
əlidolu gəlibsən, - qoltuğumdakı kağız
qovluğa işarə vurdu.
Elə
bil diksindim, nə üçün gəldiyim yadıma
düşdü:
-
Üzeyir müəllim deyən adamam, -
mızıldandım...
- Dayan, dayan... Loğman Rəşidzadə? - deyə
soruşdu.
- Bəli,
- dedim.
-
Üzeyir qohumdan öncə mənim dostumdur. Onu
çox istəyirəm, ləyaqətli, şərəfli
adamdır. Hər şey üçün də xahiş
eləyən deyil... Deyəsən, sənin atanla yaxın
dostluqları var...
- Bəli,
- dedim.
- Atan da həkimdir?..
- Xeyr, -
dedim. - Atam Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
müəllimidir. Məktəb direktorudur.
- Demək,
o da əsl ziyalıdır. Üzeyir təsadüfi adamla
dostluq eləməz...
Elçin müəllim şux, sərbəst
danışır, universal hərəkətlər edir, sanki
münasib sərbəst mühit yaradıb məni də vəziyyətin
içinə çəkməyə
çalışırdı. Doğrudan da,
yavaş-yavaş qırışığım
açılırdı.
- İndi də baxıb görək, sənin
boxçanda nəyin var? - yenə
də şuxluqla kağız qovluğu qabağına çəkib
açdı. Yazıya ötəri nəzər
yetirdi.
- İşləyirsən? - gözünü
yazıdan çəkmədən soruşdu.
- "Sovet kəndi" qəzetində, - cavab verdim.
- Nəriman Zeynalovun qəzetində? - Tələsik də əlavə
etdi: - Yaxşı redaktordur. Az vaxtda o qəzetdə
inqilab edib, - dedi.
Sonra araya ani sükut çökdü. Elçin
müəllim yazımı oxuyurdu. Birinci vərəqi
qurtardı, keçdi ikinci vərəqə. Bir-iki cümlə oxuyub qovluğu tələsik
qapatdı. Sanki, aludə olub axıra qədər
oxumaqdan yayındı. Sonra da kağız qovluğun
qaytanını bağlaya-bağlaya dedi:
-
Üzeyir mənə dedi ki, siz ona çox doğma
adamsınız. Üzeyirə doğma olan mənimçün
də, heç şübhəsiz, əziz adamdır. Sənnən belə danışırıq... -
Danışa-danışa əlini ahəstəcə bir
neçə dəfə mənim qovluğuma vurdu. - Bu
gündən biz oluruq dost. Nə sözün, nə
qulluğun olsa, çəkinmə... Bir az
utanan, çəkingən adama oxşayırsan, - dedi. -
Böyük qardaş kimi gücüm çatanı əsirgəmərəm.
Qaldı ki, sənin əsərinə... Oxuyacam, xoşuma gəlsə, sənnən
ədəbi dostluğumuz da olacaq. Xoşuma gəlməsə,
ümumi dostluğumuz yerində, amma ədəbi dostluğumuz
baş tutmayacaq, deyəcəm, qardaş, get jurnalistliyini elə.
Yenə deyirəm, ümumi dostluğumuz isə
dostluğunda qalacaq.
Sonra qalxdı, söhbətin bitdiyinə işarə
vurdu, qapıya qədər məni yola saldı. Qapının kəndarında
dayandı:
- Əlimdə indi işim çoxdur. Mənə iki-üç
ay vaxt ver, oxuyub fikrimi deyəcəm... Darıxmazsan
ki? - nüfuzedici nəzərlərlə
mənə baxıb soruşdu.
***
Beləcə, redaksiyaya qayıtdım. Yenə cari işlər,
redaksiyanın tapşırıqları, şəxsi
qayğılarım... Sanki bütün bu
olanları unutmuşdum. İki-üç
ay söhbəti isə məni ən azı bu uzun çəkəcək
müddətə artıq kökləmişdi. Bu dəm Nəriman müəllim məni
çağırtdırdı. Otağa girən kimi əlindəki
siqareti külqabına qoyub:
-
Elçin Əfəndiyev zəng vurmuşdu, səni
axtarır. Nə məsələdir?.. - soruşdu.
Çiynimi çəkdim. Fərqinə varmadan davam etdi:
- Tez get, deyəsən, təcilidir, əlimyandıda
axtarır...
Özümü fövrən Yazıçılar
İttifaqına yetirdim. Elçin müəllim məni xüsusi təntənəylə
qarşıladı:
- A kişi, gəl çıx də... Səbrimiz
tükəndi ki... Sonra ciddi görkəm
aldı. - Əsərini oxudum, çox
xoşuma gəldi, sən əsl yazıçısan, təbrik
edirəm. Demişdim mənə iki-üç ay vaxt
ver... Doğrudan da, əlimdə işim
çoxdur. Amma oxumağa başlayanda yerə
qoya bilmədim. Bir daha təbrik edirəm.
Demək, biz bundan sonra ikiqat dost oluruq.
Donub qalmışdım. Elçin müəllimin
bu sözləri sanki uzaq bir aləmdən süzülüb gəlirdi.
Karıxmışdım. Quruca:
-
Çox sağ olun, minnətdaram, böyük qiymət
verirsiz mənə, - deyə bildim.
Əyləşdik. Elçin müəllim özünəməxsus şux
bir işgüzarlıqla:
- Bəlkə
"Azərbaycan"a verək, çapa?
Mənimçün bu da gözlənilməz oldu. "Azərbaycan"
jurnalında çap olunmaq, doğrudan da, böyük prestij
idi. Elçin müəllimin ədəbi
ictimaiyyət arasında nüfuzu o həddəydi ki, bircə
sözü kifayət edirdi. Üstəlik,
ədəbi orqanlar katib kimi onun kurasiyasındaydı. Odur ki, şübhəyə yer qalmırdı.
Mənim nə deyəcəyimi gözləmədən
telefonun dəstəyini qaldırdı və kiminləsə
danışmağa başladı. Təxminən
bilirdim kiminlə danışdığını. O vaxt
"Azərbaycan" jurnalında baş redaktor vəzifəsi
boş idi (Eləcə uzun müddət boş da qaldı). O
dövrdə müavin də, şöbə müdirləri də
müəyyən sərbəstliklər
qazanmışdılar, avtonom hüquqa malikdilər. Elçin müəllim mənim haqqımda
soruşurdu. Xəttin o başındakı
da məni yaxşı tanıdığını deyirdi.
Telefonu asıb, qovluğu tələsik mənə uzatdı:
- Apar ver,
gözləyirlər. Üstəlik səni də
tanıyırlar, lap yaxşı. Minnətləri
olsun, belə orijinal, maraqlı və mənalı bir əsəri
dərc edəcəklər.
***
Redaksiyada qarşılanmağım məni heç açmadı. Sanki qapılarına borca gəlmişdim. Burun-turun, minnət-filan, soyuqluq, laqeydlik... Nə isə, bu ilk pis təəssürat sonrakı əndişələrin uvertürası oldu. Bu adamlar barədə heç də bədgümanlıqla danışmaq istəməzdim (Onların çoxu dünyasını dəyişib. Ölünün dalınca isə ya danışmazlar, ya da yaxşı danışarlar). Mən başıma gələn bu əcaib hadisəni, sadəcə xəbis situasiyanı təsvir etmək zorundayam. Onlar mənə qarşı pislik etdilər, bu, başadüşüləndir. Elçin müəllim kimi təmiz, vicdanlı, xeyirxah alicənab insana isə xəyanət. Bax, bu, nanəcibliyin son həddiydi. Vəzifəsi bir yana, axı onların hər birinin ədəbi taleyində Elçin müəllimin xidmətləri kifayət qədər mütləq və danılmazdı.
***
Çox sevdiyim, hədsiz hörmət bəslədiyim bu jurnalın ("Azərbaycan") redaksiyası bəzi adamların simasında mənimçün əcinnə yuvasına çevrildi. Bura gələndə elə bilirdim biyara göndərirlər məni. Görüşəndə gülümsünürdülər, hörmət-izzət əndazəsini aşırdı, qayğı-diqqət də öz yerində. Məsələ yazıya gələndə, qızıl ilana dönürdülər. Bu oxuyub ona verirdi, o oxuyub buna verirdi. Bu, bir cümləni çıxarır, o, bir abzası ixtisar eləyirdi, vergül elə, nöqtə belə. Yazının başına tərs dəyirman daşı fırladırdılar. Əsl komediya, mükəmməl bir fars. Dözürdüm, səsimi çıxarmırdım, amma elə an gəlirdi ki, qılınc qırğına çıxmalı olurduq. Bu da mənim ziyanıma işləyirdi. Əlli cürəsini də üstünə qoyub Elçin müəllimə çatdırırdılar. Guya mən onun adından istifadə edib özümü ərköyün aparıram, heç kimi saymıram. Düzdür, Elçin müəllim həssas qəlbiylə hər şeyi duyur, iti, parlaq zəkasıyla deyilənləri diqqətlə analiz edib məni heç də günahlandırmır, mənə münasibətdə hörmət və məhəbbətini zərrəcə azaltmırdı. Amma el içində deyilən kimi, milçək bir şey deyil, ürək bulandırır. Bu milçəklər də, mozalanlar da sancmaqla, sanca-sanca iyrəndirməklə məşğuldular. Elçin müəllimin dönməz mövqeyi onları bir az da cin atına mindirirdi.
***
Bir dəfə Elçin müəllimlə Yazıçılar İttifaqında pilləkənlərlə aşağı düşürdük, üçüncü mərtəbəylə ikinci mərtəbənin arasında "Azərbaycan" jurnalının əməkdaşlarından biri ilə rastlaşdıq. Salam-kəlamdan sonra:
- Loğmanın yazısını niyə çap eləmirsiniz? - Elçin müəllim sərt bir tonla soruşdu.
Əslində, həmin adamlıq bir şey yox idi. O, bu mənada redaksiyada heç söz sahibi də deyildi. Texniki məsələlərə baxırdı. Xeyirxah, təmiz adam idi, münasibətlərimiz isti və səmimiydi. Elçin müəllimin də, bilirdim ki, ona münasibəti çox yaxşıdır. Amma Elçin müəllim, bu anlarda sanki "Azərbaycan" jurnalının kiçikdən böyüyə hamısına qəzəbliydi.
- Elçin müəllim, Loğman yaxşı oğlandır, biz hamımız onu çox istəyirik, - deyə dostumuz təbəssümlə cavab verdi və gərginliyi bir qədər yumşaltmaq istədi.
Elçin müəllim yenə də eyni sərtliklə, ironik bir sarkazmla:
- Əşşi, Loğmandan zəhləniz getsin, amma yazısını verin, - deyib qolumdan tutdu və cavab gözləmədən pilləkənləri sürətlə enməyə başladı.
***
Bu əndişələr hələ bir xeyli də davam etdi. Tamam bezmişdim, yorulub əldən düşmüşdüm. Bir dəfə Elçin müəllimin kabinetində söhbət zamanı soruşdu:
- Əsərindən bir xəbər yoxdu?..
- Hələlik təzə bir şey yoxdu, - dedim.
Əsəbi şəkildə telefonun dəstəyini qaldırıb kimisə yığdı. Təxmin etdim ki, mənim işimi buran dəstənin başçısına zəng vurur. Salamsız-kəlamsız hücuma keçdi:
- Mən səni bu qədər xəbis, bu qədər cılız və bu qədər ucuz adam bilməzdim. Bu Loğman cavan uşaqdı, sizin onnan nə düşmənçiliyiniz ola bilər?..
Hiss olundu ki, xəttin o başından adam nəsə
demək istəyir. Elçin
müəllim eyni intonasiyayla davam etdi:
- Qulaq as,
sözümü kəsmə, nəsə, Loğmanla sizin
münasibətlərinizi qoyaq bir kənara. Ən
azından bu yazını mən xahiş eləmişəm
axı. Sən ki, mənim zövqümə
də, ədəbi mövqeyimə də, əqidəmə də
bələdsən. Sən heç, bir yana,
axı hamı mənim zövqümə kifayət qədər
inanır. Və hamı bilir ki, mən zəif əsəri
heç vaxt məsləhət bilmərəm. Keçək məsələnin başqa tərəfinə.
Yazıçılar İttifaqının katibi
kimi ədəbi orqanlar nizamnaməyə görə mənim
kurasiyamdadır. Mən ən azından sizə
inzibati qaydada göstəriş verə bilərəm. Allaha şükür ki, mənim belə inzibati
metodlardan uzaq olduğumu hamı yaxşı bilir. Bunu da qoyaq bir tərəfə. Biz
axı dostuq, qələm yoldaşıyıq, bir təşkilatda
çalışırıq, ən azından hər gün
qabaq-qənşər gəlirik, salamlaşırıq.
Tutaq ki, bir yoldaş kimi sizdən nəsə bir şey xahiş
etmişəm, siz əvəzində belə hərəkət
eləməlisiniz?.. Çox
təəssüf.
Sözünü bitirib cavab gözləmədən
telefon dəstəyini aparatın üstünə tulladı. Üz-gözünü
turşutdu. Sanki, nədənsə iyrənirdi.
Yadıma müdriklərdən birinin sözü
düşdü: "Zalımın zülmündən, adilin
qəzəbindən qorx". Araya qeyri-müəyyən
bir sükut çökdü. İndi
povestin çap olunub-olunmaması heç vecimə də
deyildi. Bircə Elçin müəllimi əndişələrə
saldığım üçün özümü
qınayırdım. Dəymirdi axı.
Belə uca, ləyaqətli bir adamın bu həşəratlarla
öcəşməsi ürəyimi ağrıdırdı.
Sanki fikirlərimi oxuyub yenə də özünəməxsus
şuxluqla:
- Fikir
vermə, - dedi.
- Bircə ruhdan düşmə, qələmdən bərk
yapış...
***
Axır ki, tilsim qırıldı. Redaksiyaya növbəti gəlişim
zamanı, yadımda deyil, kimsə mənə
yaxınlaşıb: - "Təbrik edirəm, əsərin mətbəəyə
göndərildi", - dedi. Düzü,
heç bir sevinc-filan hiss etmədim. Bu illər
boyu mənasız əndişələr, çəkişmələr,
boz və hissiz-duyğusuz sifətlər məni sanki keyləşdirmişdi.
Adicə, sevinə bilmirdim. Elçin
müəllimin axırıncı dəfə
abırını ətəyinə bükdüyü həmin
adamın kabinetinə girib nəzakət xatirinə təşəkkür
etdim. Soyuq qarşıladı, boz bir sifət göstərdi,
üzünə qonmuş vaxtsız qırışlar bir az da dərinləşdi, mənim təşəkkürümü
sanki söyüş kimi qəbul elədi (Hər kəsin qəlbindəki).
Sonra da ironik bir tonla:
-
Düzdü, Elçin müəllimin xətrinə
yazını mətbəəyə göndərdik, amma şəxsən
mən sənin yerinə olsaydım, o yazının
çapına razı olmazdım. Çox zəif
və primitivdir. Onun çapı sənə heç də
başucalığı gətirməyəcək, - dedi.
- Bunu gələcək
göstərər, - deyib laqeydliklə qapını vurub
çıxdım.
Bəli, sonuncu zəhərli oxlarını da beləcə
atdı. Amma vecimə deyildi. Mənim üçün
meyar bunun kimi əbləhlərin məkrli sözləri yox,
Elçin müəllimin fikri idi... Mən
xeyir-duamı almışdım. Bundan sonra kim nə zəvzəkləyir zəvzəkləsin...
Nəşriyyata qayıtdım ("Kommunist", indiki
"Azərbaycan" nəşriyyatı). Dünyanın
ən təmənnasız adamlarından biri, dostumuz Tofiq
Mahmudov (Allah ona qəni-qəni rəhmət eləsin!) o vaxt
"Azərbaycan" jurnalının texniki redaktoru idi. "Kommunist" nəşriyyatının mətbəəsində
beşinci mərtəbədə balaca, xudmani bir otağı
vardı. Özümü verdim ora.
Tofiq məni görən kimi ucadan gülüb:
- Təbrik
edirəm, - dedi. - Deyəsən, işlər düzəlir
axı... - dedi.
Əhvalatdan xəbərdar olmayan yox idi.
Şair dostumuz Ağacəfər Həsənli
də burdaydı. O da həmin vaxt jurnalda
çalışırdı. Tofiq materialları
qabağıma qoydu. Öz yazımı
tapıb baxanda sifətim dəyişdi, qanım lap qaraldı.
Sonuncu dəfə də əclaflıqlarından
əl çəkməmişdilər. Əsərdəki
"povest" sözünü pozub, yerinə "hekayə"
yazmışdılar. Üçümüz
də pərişan olduq. Araya sükut
çökdü. Tofiq əlini nazik sünbül
bığlarına çəkə-çəkə mənə
ürək-dirək verdi:
- Kefini
pozma, düzəlməyən iş yoxdu. Bilirsiz
də, Cabir müəllim, Cabir Novruz jurnala beş-on
gündür ki, təzə baş redaktor təyin olunub.
- Sonra da özünəməxsus əda ilə ürəkdən
gülüb əlini çiynimə vurdu. - Bildirçinin bəyliyi
qurtardı. Sənin dırnaqarası
dostlarının hökmranlığı bitdi.
Sonra bir az ciddi görkəm alıb:
- Bəlkə
belə bir şey eləyək, - dedi. -
İkiniz də elə indicə durun gedin Cabir müəllimin
yanına. Bir kəlmə "hə" desin, boş
şeydir, "hekayə" sözünü pozub
"povest" yazaq, bununla da iş bitsin.
***
... "Azərbaycan" jurnalı redaksiyası təzəcə
"Baksovetlə" üzbəüz qədim binaya
köçmüşdü. Redaksiyaya
qalxdıq. Geniş, işıqlı
otaqlar, demək olar ki, bomboş idi, mebelsiz-filansız. Cabir müəllim (ruhu şad olsun) bizi son dərəcə
səmimi və gülərüzlə qarşıladı.
- Cavanlar
xoş gəlib! - şuxluqla dilləndi. -
Köçə-köç də bizi lap haldan salıb, -
boş divarlara baxıb öz-özünə gileyləndi. -
Sonra yenə eyni şuxluqla: - Sözlü adama
oxşayırsız, nə sözünüz-qulluğunuz
varsa, xidmətinizdəyəm.
Ağacəfər
cəsarətə gəldi:
-
Loğmanın bir sözü vardı Sizə, - dedi.
Cabir
müəllim mənə tərəf çevrildi və ərklə
dedi:
- Çəkinmə,
sözünü de!
Mən başıma gələn əhvalatı qısa,
lakin təfsilatı ilə danışdım. Diqqətlə qulaq asdı,
sonra da əlləriylə üzünü örtüb:
-
Görürsən, - dedi, - əclaflığın dərəcəsinə
bax e... Demək, hələ Elçin müəllim kimi əjdahanın
sözündən sonra sənin başına belə oyun
açıblar?.. Ay nadanlar, Elçin
müəllimin fikri sizin üçün ən böyük
meyar deyil, yəni? Əslində, onlar normal
ziyalı olsaydılar, Elçin müəllimin rəyindən
sonra bu əsəri oxumadan birbaşa mətbəəyə
göndərməliydilər. Sonra da özlərinə ədəbiyyat
adamı deyirlər, belə ədəbiyyat adamı olar?..
Cabir müəllim bir qədər fikrə getdi, gözləri
yol çəkdi. Sonra elə bil bizim burada
olmağımızın fərqinə varıb özünə
qayıtdı.
- Deyirsiz yazı mətbəəyə
gedib də... Lap yaxşı, təbrik edirəm.
Başqa problem qalmayıb ki? - soruşdu.
"Hekayə" və "povest" məsələsini
dilə gətirdim, bu problemin həlli üçün
razılıq verməsini xahiş etdim.
Yenə bərk
əsəbiləşdi, üzü bir az
da ciddiləşdi:
- Ay
nadanlar, - dedi. - Bu həddə qədər düşmənçiliklərini
aparıblar?.. Deynən axı nə fərqi
var, "hekayə"
də, "povest" də hardasa eyni şeydir. Hər iki ədəbi termin bizə ruslardan
keçib. "Hekayə", yəni
"rasskaz", danışmaq deməkdir. Danışmaq sözündə bir
yığcamlıq var, hadisənin qısa, yığcam təqdimi.
"Povest" isə povestovaniye, yəni nəql
etmə anlamındadır. Bu da hər
hansı bir hadisənin hekayədən bir qədər
geniş, ətraflı və təfsilatıyla təqdimidir.
Görürsüz, bir elə fərqi yoxdur, Loğmanın əsərinin
"povest" qrifiylə çap olunmağının, deynən,
sizə nə isti-soyuqluğu?.. Bunun
üstünə "hekayə" yazmaqla nə
qazanacaqsınız?..
Cabir
müəllim bir az da masaya tərəf əyildi,
astaca danışmağa başladı. Arabir
ora-bura baxırdı, sanki kiminsə eşidəcəyindən
ehtiyat edirdi. Tanıyanların hamısı yaxşı
bilir ki, Cabir müəllim çox xeyirxah, qayğıkeş adam idi. Amma bir az
ehtiyatlılığı, çəkingənliyi də
vardı. Həmişə hər şeyi
sülhlə, barışla, qarşılıqlı
anlaşmayla həll eləməyə
çalışardı.
- Tofiq nə
deyir, bilir? - soruşdu.
- Elə
Sizdən xahiş eləmək ideyasını Tofiq verdi. O, beşəlli razıdır, - dedik.
- Lap
yaxşı, gəlin belə bir iş görək. Gedin mətbəədə
dediyiniz xətanı düzəldin, - dedi. - Zarafatından da
qalmadı: - Texniki səhvdir də, yoluna qoyun, - astaca
gülümsündü. Elə bil
öz-özünə toxtaqlıq verirdi. - Amma mənim xəbərim
yoxdu... Danışdıq?
İkimiz
də bir ağızdan:
- Nə
danışırsız, Cabir müəllim, buna söz ola bilməz, - dedik.
Cabir
müəllim davam etdi:
- Bir dəstə
adam bu redaksiyanı qaragüruh yuvasına
çevirib də... Uzağa getmək lazım deyil ki,
görmürsən, - əlini mənə uzatdı, -
uşağın başına nə oyun açıblar?.. Hələ Elçin müəllimin
sözündən sonra, - dedi. - Odur ki, məni düzgün
başa düşün... Eh.. - əlini hirslə yellədi, - iş-işdən
keçəndən sonra qoy nə qədər hürürlər-hürsünlər...
Gedin, düzəldin!..
... Tofiq şad xəbəri eşidəndə xeyli
sevindi. "Hekayə" qrifini
"povest"lə əvəz etdik. Fürsət
idi, materialı qabağıma qoyub başdan-ayağa oxudum.
İxtisar olunmuş bəzi yerləri bərpa elədim, redaktə
(guya redaktə) nəticəsində pozulmuş bir sıra məntiqi
ardıcıllıqları da düzəltdim... Sonra
da bu hadisəni Tofiqin xudmani otağında üçlükdə
yüngülvari qeyd elədik. Tofiqin ehtiyatı həmişə
olurdu...
***
Jurnal çapdan çıxdı. Deyim ki, sevinmədim,
düz olmazdı. Dost-tanışın, ədəbiyyat
camesindəki zövqünə etibar etdiyim
tanışların təqdir dolu sözləri bu sevinci birə-beş
qat artırdı. Bu əndişələrin
sonu kimi çoxdan zəruri ehtiyaca çevrilmiş
toxtaqlıq, sanki uzun marafondan sonra finişdə dərindən
nəfəsalma mənəvi rahatlıq gətirir, sevincdən
daha çox həzz verirdi.
***
Moskvada çap olunan məşhur "Literaturnaya
qazeta"da adətən, mütəmadi "Azərbaycan"
jurnalının illik xülasəsi verilirdi. Bu dəfə
xülasəni rusdilli korifey ədəbiyyatşünaslarımızdan
hesab olunan, son dərəcə istedadlı, obyektiv, yüksək
intellekt sahibi, nüfuzlu ədəbiyyat tənqidçisi Arif
Hacıyev yazmışdı. İcmal A-2
formatlı qəzetin bütöv bir səhifəsini
tutmuşdu. Birinci sütun isə
başdan-ayağa mənim "Ot tayası" adlı povestimə
həsr olunmuşdu. Müəllif əsəri
geniş təhlil edir, yüksək qiymətləndirirdi.
Yekun fikrini də belə ümumiləşdirirdi: Azərbaycan
ədəbiyyatına yeni nəfəs gəlmişdir. Bu fikirlər məni xeyli toxtatdı, şüurumu
aydınlaşdırdı, özümə qarşı
az-çox şübhəmi də dağıtdı.
Bundan üç-dörd gün sonra həmin adamla, mənim
başıma min cür oyun açmış "Azərbaycan"
jurnalının əməkdaşı ilə
"Kommunist" nəşriyyatının ikinci mərtəbəsində
(bizim redaksiya orada yerləşirdi) rastlaşdıq. Heç nə
olmayıbmış kimi əlimi sıxdı və gülə-gülə:
- Sənə
dedim axı bu əsər səs salacaq, gördün?.. Harda-harda, "Litqazeta"da... Özü də
kim?... Arif Hacıyev... Dünya
dağılsa da, o, üzgörənlik eləməz, elə-belə,
nəyinsə xatirinə bir cümlə də yazmaz. Təbrik
edirəm, təzə yazılarını gözləyirik, -
deyib əlimi sıxdı və uzaqlaşdı.
Düzü, matım-qutum qurumuşdu, çaşıb
qalmışdım. Bu insanlarda neçə sifət olarmış?.. Bəlkə sifət yoxdur, eləcə
üst-üstə maskadır. Soyduqca elə hey, maska gəlir?..
***
... Bu, bir xatirədir, deyə ötəri baxıb
keçməyin. Hər hadisə, hər
yaşantı xatirəyə çevrilmir. Ruhumun yaddaşına hopmuş bu olay mənim həyatımın
həm də çevrilişi, dönüm anıydı.
Elçin müəllimlə
tanışlıq, yaxınlıq ilk anlardan mənim daxilimdə
ciddi oyanış, tərpəniş yaratdı.
Azadlıq - insanın özünün özünə məxsusluğu deməkdir. Bu da özünüdərkdən başlayır. Sən özünü dərk etdikcə özünə qayıdır, daha çox özünə məxsus olmağa başlayırsan. Belədə sən nəyəsə inanırsan və ruhən azad yaşamağa davam edirsən. Ən adi bir təkan isə buna ciddi stimul verir. Bunun adı xeyirxahlıqdır. Elçin xeyirxahlığı, Elçin qayğısı, dünyəvi və mənəvi düşüncənin ölçülərinə sığmayan əfəndi himayəsi...
P.S. Əfəndi sözünün lüğəvi mənasını dəqiq bilmirəm. Buna görə lüğət kitablarına da baxmamışam. Amma yəqinimdir ki, bu ifadədə ən ali düşüncələr, ən nəcib mənalar ehtiva edilir: alicənablıq, kübarlıq, xeyirxahlıq, ləyaqət, mərdlik... Əslində, bu siyahını çox uzatmaq da olar. Çünki bu uzun siyahıda göstərilə biləcək bütün nəcib cəhətlər (mənalar) Elçin Əfəndiyevin mənəvi sifətlərini də özündə yaşadır. Əfəndi sözü, bu gün şəxsən mənim üçün Elçin müəllimin soyadı olaraq daha doğmadır, ən üstün mənəvi dəyər statusundadır. Bəli, o, təkcə Əfəndiyev Elçin deyil, həm də Əfəndi Elçindir.
May, 2020-ci il
Bakı.
Loğman Rəşidzadə
525-ci qəzet.-
2020.- 10 iyun.- S.14-15; 20.