"Soyuq
barmaqlıqlarda
ilahi arfa melodiyası..."
Təxminən 10-12 il əvvəl ədəbiyyatımızda
bir qadın pıçıltısı eşidilməyə
başladı.
Mətbəxdən gəlirdi bu pıçıltı. Amma hamı
eşidə bilirdi.
Əksər qadınlarımızın
yaşantısı, içindəki
səs idi bu:
Neyləyək?
Hər gün başımıza çırpılan çörək,
Hər gün ayağımız altına
düşən ürək.
Sizi neyləyək?
Hansınızı gözümüz üstə
qoyaq, saxlayaq?
Hansınızı dizimiz üstə qoyaq, ağlayaq?
Folklorumuzda - bayatılarımızda, xalq
mahnılarımızda da
qadınların səsini,
həsrətini, acısını
sezməmək mümkün
deyil. Adi hal idi bu... Amma həm də
adi deyildi. O qadın susmadı, pıçıldamağa davam
etdi. Və davam etdikcə
məlum oldu ki, onun ömür
yolu mətbəxlə
başlamayıb. O, Günəşdən
qoparaq haçansa mətbəxdə ilişib
qalıb. Amma qab-qacağın arasında həbs edilsə də, daim üzü Günəşə sarı
dayanıb. Keçmişi,
əzəli üçün
darıxıb:
Canımı donummu sarır
dəlicə,
küləkmi...
boynumda
dənizinmi
nəfəsi
gəzir beləcə...
oxşayır
Günəşin öpdüyü yerdən...
Burda
Sahil boyunca
Qağayılar rəqs edir
Dalğaların ritminə...
Mən hələ də
Saçlarımla uçduğum günlərçin
Darıxıram...
Çoxluq içində tək idi, özünə aid yerdə deyildi bu qadın. İnsan
övladının kələyinə
uyub dənizə
geri dönə bilməyən su pərisi idimi, göylərə qayıda
bilməyən mələk
idimi? Nağıllardanmı çıxıb gəlmişdi? Bilmirəm,
amma hansı idisə boğulurdu, çırpınırdı, daim uzaqlara boylanırdı:
Sevdiklərin arasında
Sevilə
bilmədinsə,
Və sevə bilmədinsə səni yalnız
Özlərinə bənzədərək sevənləri,
Demək
doğulduğun yer də
Sənə qürbətdir elə
Belədən-elə,
Elədən-belə...
Amma bu qürbətdə müəllif
özünə qapanmamışdı. Bu çoxluq
onu qəfəs dəmirləri kimi çevrəyə alsa da, sıxsa da, incitsə də, ağrıtsa da, o, dəmirləri qırıb-tökməyi, parçalamağı
yox, dəmirlərin soyuqluğunu sevməyi, ağrıları ilə birgə şirin nəğməyə çevrilib
barmaqlıqlar arasından
süzülərək Günəşə
yol almağı bacardı:
Bu dünyada
qəfəs dəmirlərindən
musiqi qoparmağın
və
zəncir səsləriylə
dua pıçıltılarını
nəğməyə çevirməyin
sirrini
bir mən bilirəm,
bir də İran müğənniləri...
Soyuq barmaqlıqlarda
İlahi
arfa melodiyası...
donuq baxışlarda
Günəş sevdası...
Bəli, Günəş sevdalı
xanım ona qovuşacağına inanırdı. Səbrlə,
təmkinlə, inamla qaranlıq kahanın divarlarına pəncərələr
çəkərək, pəncərələrdə
Günəş, Ay, ulduzlar
təsvir edərək
irəliləyir, işığın
zülmət üzərindəki qələbəsinin
nağıl yox, həqiqət olduğuna özü də inanırdı, oxucunu da inandıra bilirdi:
Çək,
Öncə bu kahanın divarlarına
Pəncərələr çək...
Birində Günəş,
Birində Ay, ulduzlar,
Birində ağac budağı
Və baharın ilk günü olsun...
Sonra boyun bərabərində
Çiyinlər çək
Başını qoymaq üçün...
Xilas olmaq insanın öz əlindədir. Sən buna cəhd
edəcəksən, cəhdlərinin
boşa çıxmayacağına
özünü inandıracaqsan.
Boşa çıxdığında isə
bir də təkrarlayacaqsan. Ömür
yollarında şırımlar
atacaqsan, illərində,
aylarında, günlərində barmaqlarının,
dırnaqlarının izi
qalacaq. Amma yorulmayacaqsan, usanmayacaqsan.
Yetər
ki, içindəki işıq ölməsin.
Yetər
ki, öz gücünə inanasan.
İnansan bacaracaqsan:
Sonda isə
Bu zindanın
ən qaranlıq tərəfində
ən sonuncu şedevrini yarat
açıq qapı
çək orda...
ilk əsərin -
bu qaranlıq kahadan
qurtul və get
üfüqlərdən
təzə boya almaq üçün...
Azadlıq hissini təsəvvür etməklə yaşamaq tamamilə fərqlidir. Azadlığın verdiyi həzz ilahi həzdir, təsvirolunmaz duyğudur.
Aşağıdakı misralarda azadlıq
hissi təsvir edilməyib, sadəcə həmin anın yaşantıları ustalıqla
misraya köçürülüb.
Oxucu misraların ardıyca gedərkən özü də yaşayır o anı, o sevinci, o həzzi:
Üç dəfə
Şumlanmış tarla boyunca
Yürü mənimlə...
Bədirlənmiş Ayın nuru
əynimizə biçilmiş
də
bu gecə...
ayaqlarımız yalın,
vücudumuz arfa simi...
küləklər üstümüzə
toxunub da
keçməkdə...
bu dəli melodiyanı
duydunmu..?
baax...
azadlıq hissidir
bu..
dayanıb da nəfəsini dərincə
qollarını yana aç...
dinlə ürəyini...
bir az otsan indi,
bir az dəniz,
bir az meşə,
bir az külək...
Qaranlıq kahaya qapı çəkərək, qəfəs
dəmirlərini musiqiyə
çevirərək, bir
az ot,
bir az su,
bir az meşə,
bir az külək
olan yazımızın
qəhrəmanının imzası
da haldan-hala düşdü. Öncə
Ryabina, sonra Cavi Dan imzasıyla tanıdığımız həmin
şair-yazar bu həyatda ləyaqətli qadın, nümunəvi ana, şeirlərində isə yalnız ruh idi. Qohumlar,
qonşular üçün sadəcə
sənədlərdəki adı
ilə Gülüş
olan bu qadın
yemək hazırlayır,
paltar tikir, qabları yuyur, övladlarını böyüdür,
içindəki Cavi
Dan isə yerlə göy arasında çabalayır, bəzən
yağışlara qarışıb
onu gözləyən
uzaqlara doğru yol alır, "Tanrının göz yaşı boyda bir damlaya çevrilib,
geri dönməməyə"
çalışır. Amma biryolluq
getmək, geriyə baxmamaq mümkünsüzdür.
Gülüş yerdəki köklərinə,
Cavi Dan isə göylərə bağlıdır.
Qadın
yerə, ruh isə göyə dartınır. Ömür
bu çəkişmələrlə
keçir və onlar ortaq bir
nöqtədə qalmağa
məcburdur:
Üstündə bitdiyimiz köklər
Utandığından yerə girib
bizə görə...
üstümüzdə gəzdirdiyimiz
şehlərsə
köməksiz...
Lakin köməksizliyin içində
yenə bir təsəlli var, anlayış var, eşqin əzabına qəbullanmaq var:
Biz çəmənlik otlarıyıq,
canım,
bizi sevərək tapdalayarlar...
Cavi Dan imzasıyla tanıdığımız
şair öz içindəki səsi eşidən, amma onun nə olduğunu
bilməyən, yaxud bilsə belə üzə çıxarmaqdan
qorxan qadınlara cəsarət verdi, onlara yol göstərən bir mayak oldu.
O, qəfəs içində
də azad ola bilməyin
mümkünlüyünü sübut etdi. Azadlığın öncə ruhda
olmalı olduğunu anlatdı. Ruhun azadsa, düşüncən
azadsa, sevməyi bacarırsansa, buxovların,
zəncirlərin səni
dustaq etməsi mümkünsüzdür.
Cavi Dan imzasıyla tanıdığımız
şair illər öncə "azad qadın" ifadəsindən
qorxan kişilərə
bir az təhlükəli
göründü. Tənqid atəşinə
tutuldu. Şeirləri, fikirləri qınanıldı. Amma həmin bəylər
xəlvətdə Cavi
Danın qadın hisslərini, duyğularını
çılpaqlığı ilə təqdim edən şeirlərini acgözlüklə oxudular.
Cavi Dan imzasıyla
tanıdığımız şair bir cığır
açdı. Onun sayəsində öz
dəyərini anlayan qadınlar bu cığırla getməyə,
çoxalmağa başladılar.
Bəzən ruhun çılpaqlığı
ilə bədənin çılpaqlığını qarışdıranlar da oldu bu cığırda.
Belələri büdrədilər, yıxıldılar, yarı
yolda qaldılar.
Cavi Dan imzasıyla tanıdığımız
şairi üzdə
tənqid edib xəlvətdə oxuyan bəylər sonra onun şeirlərini aşkarda oxumağa başladılar. Cavi Dan ruhunun özəlliyini,
gözəlliyini etiraf
etdilər.
Oxucu sayı günbəgün
artdı... Sevənləri
çoxaldı... Özünü
onun şeirlərinə
hava kimi, su kimi möhtac
hiss edənlər oldu...
Lakin gözlənilmədən
şeirlərə son qoyuldu. Doğrudur, bu,
bitib tükənmək
əlaməti deyildi, əksinə, daha böyük meydana çıxmağa başladı
müəllif. Sözünü
nəsrlə deməyə,
hekayələri ilə
yanaşı, dəyərli romanlar yazmağa başladı. Lakin neçə-neçə şeirləri
doğulmamış boğdu,
məhv etdi, səssizliyə yuvarladı.
Özünə haqq qazandırmağa
çalışsa da,
bu, haqsızlıq idi. Öldürülən
şeirlərinə və
oxucularına qarşı
olan haqsızlıq.
Əziz Cavi Dan, bəli, yazdığın romanlar həqiqətən dəyərlidir. Onlar yazılmağa,
oxunmağa və sevilməyə layiqdirlər.
Lakin sənin şeirlərin də söz deyil, yaşantıdır,
hissdir, nəfəsdir
axı. Nəfəsimizi kəsmə. Öz sözlərinlə desək:
ən ağır vəzndə
ən sərbəsti yaz,
heç bir mahnıya yatmasın,
melodik olsun amma...
sirrindən utanım,
sehrindən çaşım,
ritmindən dəli
olum...
şeir yaz mənim üçün
mənim üçün
şeir yaz...
Məhsəti MUSA
525-ci qəzet.- 2020.- 10 iyun.- S.21.