Səssiz gəminin matəmi…
Ötən payız Türkiyədə bir tədbirə
qatılmışdıq. Tədbirin sonunda zaldan
bir neçə yazıçı ilə söhbət edə-edə
birlikdə çıxdıq.
Birdən
qulağıma bir-birinə qarışmış
dialoqların içərisində asta səslə işlədilən
bir cümlə dəydi: “Gərək Nazimin anasından lap əvvəldən
uzaq duraydı…” Bu, Zülfü Livanelinin səsi
idi. Yanındakı bir yazıçı
ilə danışırdı. Əvvəlcə
yanlış eşitdiyimi düşündüm və öz-özümə
gülümsündüm. Axı, bu
mümkün deyil. Yüzlərlə
cümlənin içində Nazim kəlməsi keçsə,
beynim o izdihamın arasından adın tapıb qucaqlayar. “Hansı Nazim” deyə sual verdim və söhbətin
həqiqətən də Nazim Hikmətdən getdiyini öyrəndim.
– Kim
anasından uzaq durmalı idi?
– Yəhya
Kamal.
– Yəhya Kamalın Nazim Hikmətin anası ilə nə
əlaqəsi var?
O biri
yazıçı təbəssümlə:
– Bir az qarışıq məsələdir, – dedi.
Verilən qısa cavablardan söhbətin müzakirəyə
qapalı olduğunu anladım. Deyəsən, bunu
çox bəlli etmişdim. Beynimdə nəyisə
çək-çevir etdiyimi hiss edən Zülfü Livaneli əlavə
etdi:
– Nazimin həssas
nöqtəsi idi. İndi bununla bağlı
danışmaq nə dərəcədə doğru olar, bilmirəm.
Dedi-qodusunu etmiş kimi olacağıq.
Bunları eşidəndə söhbətin nədən
getdiyini unudub Livanelinin ucalığını seyr etdim. İnsanın nə qədər
böyük ola biləcəyinin fərqinə
vardım. Danışılsa, sanki Nazimin
qulağına gedib çatacaqmış kimi susmağı
seçdi. Həmin an nə
üçün Nazim Hikmətlə Zülfü Livanelinin
adının yanaşı çəkildiyi bir daha aydın
oldu.
Əslində ilk fürsətdə bu sirli məsələnin
əsl üzünü araşdırmağı
düşünürdüm. Ancaq o gündən bəri
həyatı elə surətli yaşadım ki, beynimin
küncünə asaraq gözlətdiyim hər şey
saralmış yarpaq kimi payıza qarışaraq getdi. Bir neçə gün öncə Türkiyədəki
yazıçı dostlardan biri “Böyledir bu işler” adlı
şəbəkənin hazırladığı bir video
göndərdi, içimdən yıxıla-yıxıla izlədim.
O axşam bəhs edilən mövzuya dair görüntü
idi. Sən demə, bu məsələ sirr
deyilmiş. Haqqında neçə-neçə
kitablar, romanlar yazılıbmış.
Nazim Hikmətin
ilk sevgilisi…
Yüksək vəzifəli Osmanlı paşası olan
Mustafa Cəlaləddinin oğlu Ənvər alman əsilli Məhməd
Əli paşanın qızı Leyla ilə evlənir. Nazim Hikmətin
anası Cəlilə bu evlilikdən dünyaya gəlir. Əl üstündə tutulan, mürəbiyyələr
tərəfindən böyüdülən bir qız olur.
Gözəlliyi dildən-dilə dolaşır.
Hətta
Nazim bir səs yazısında onun gözəlliyini bu cümlələrlə
tamamlayır: “Anamın gəncliyini
çox yaxşı xatırlayıram. O, aşiq olduğum
ilk qadındır. Qənirsiz gözəlliyə
sahib idi. Bilirsiniz, Türkiyədə belə
bir adət var. İndi sadəcə, kəndlərdə
qalıb. Amma əvvəllər hər yerdə
buna riayət edirdilər. Anam ərə
gedəndə onu bir otaqda oturdublar. Əlbəttə,
gəlinlikdə imiş, üzündə də duvağı
varmış. Toy evinə gələn hər
kəs duvağı qaldırıb ona baxırmış.
Anam Parisdə təhsil almışdı, amma
İstanbulun bütün adətlərinə əməl
edirdi. Buna görə bu əzaba
qatlanır, yad insanların gəlib ona baxmalarına
dözürmüş. Görənlər
gözəlliyinə heyran olurmuş. Bir insanın bu qədər
gözəl ola biləcəyinə
inanmırmışlar. Mavi gözləri
vardı anamın, dərisi o qədər gözəl idi ki, əlləri
ilə yanaqlarına toxunurmuşlar. Canlı
insan deyil, gəlin kimi bəzədilmiş kukla zənn
edirmişlər. Şəhərdə belə
bir şayiə də gəzirmiş, guya atam bəzəkli bir
kukla ilə evlənib”.
Diqqətçəkən özəlliyi sadəcə,
gözəlliyi deyildi, o həm də atası Ənvər
paşanın saraydakı yavərlik dönəmində məşhur
italiyalı Fausto Zonarodan dərs almış rəssam idi.
Cəlilə xanım 1900-cü illərin əvvəlində
Nazim Paşanın oğlu Hikmət ilə evlənir. Bu nikahdan Nazim
və Samiyə adlı iki övladları dünyaya gəlir.
İllər yavaş-yavaş keçir. Qısqanclıqlar başlayır, baş verən
münaqişələr ailənin hüzurunu
qaçırdır. Boşanmaq istəyir,
ancaq Nazim buna qarşı çıxır. Hətta ayrılıq baş verdiyi təqdirdə
evi tərk edəcəyini deyir. Ancaq təməli
sarsılan ailəni yenidən bərpa etmək olmur və 16
illik evlilik sonlanır.
Məhəbbət
üçbucağının ucundakı şair…
Boşanmadan əvvəl tarixin tozlu səhifələri
arasında gizlənən sevginin təməli atılır. Özü də
böyük şair Yəhya Kamalla.
İkinci
Əbdülhəmidin, az qala, hər kəsin
arxasınca dedektiv saldığı dönəmdə Yəhya
Kamal bir an belə düşünmədən özünü
Fransaya gedən bir gəmiyə atır. Özü
də bir kəlmə fransızca bilmədən. Parisdə Türk ədəbiyyatçılarını
və aydınlarını tapır. Fransızcanı
mükəmməl öyrəndikdən sonra universitetlərdən
birinin xarici siyasət bölümündə təhsil
alır.
“İstər tarixdə, istərsə də şeirdə
zehnimin formalaşmasını bu dönəmə borcluyam”
dediyi Paris macərası 1912-ci ildə sona çatır və
16 yaşında getdiyi ölkədən, 28 yaşında geri
dönür.
Hikmət bəylə evlilikləri can verən ərəfədə
Cəlilə xanımın Yəhya Kamalla yolları Bektaşi
dərgahında kəsişir. Hər ikisinin də
bektaşiliklə yaxından uzaqdan əlaqəsi olmur. Buna təsadüf də deyə bilərik, həyatın
onlar üçün hazırladığı surpriz də.
Yahya Kamal “Telaki” şeirində o günə dair bu sətirləri
yazır:
Yollarda
kalan gözlerimin nurunu yordum,
Kimdir o,
nasıldır diye rüzgarlara sordum,
Hulyamı
tutan bir büyü var onda diyordum,
Gördüm:
Dişi bir parsın ela gözleri vardı.
Şeirlər, məktublar və uzun söhbətlərdən
doğan sevgi qısa müddətdə alovlanır. Boşanmaya səbəb bir az da bu macəra olur. Beləliklə,
sap kimi incələn evlilik qırılır. Yəhya Kamal özündən dörd yaş
böyük bu qadına dəli kimi aşiq olur və dərin
eşq yaşayırlar. Şair o dönəmdə
məktəblərdən birində müəllim işləyirdi.
Nazim da onun şagirdlərindən biri idi. Həmin vaxt sevgilisinin Nişantaşındakı evi
ilə özünün yaşadığı Ada arasında
get-gəldə idi. Həftəsonları
Nazimə özəl dərs vermək üçün
onların evinə gedirdi.
Nazım
Hikmet'in Annesi Celile ve Yahya Kemal'in Talihsiz Aşkı
...
Yəhya Kamal çox qısqanc idi. Cəlilə
xanımı itirmək istəmirdi. “Ruhunu
məngənə kimi sıxan, 16 il evli olduğu ərindən
ayrılan bir gün məni də tərk edər” qorxusu ilə
yaşayırdı. Dəfələrlə
sevgilisi yaşayan binanın qarşısında gecə səhərə
qədər keşik çəkmişdi, ona xəyanət
edib-etmədiyini öyrənmək üçün.
Anası
ilə müəllimi arasındakı sevgini hiss edən Nazim
buna qarşı idi. Hətta təhsil
aldığı məktəbdə hər kəs Cəlilə
xanım və Yəhya Kamal eşqindən xəbərdar idi,
dedi-qodular baş alıb gedirdi. Axırda
Kamal dözə bilmir və məktəbdən ayrılır.
Ancaq bu ayrılıq uzun çəkmir, yenidən
təhsil ocağına qayıdır. Yenə
Nazimə özəl dərs keçmək üçün həftəsonları
onlara gedir. Atasından yeni ayrılan
anasını dəli kimi qısqanan Nazim qadının onunla
evlənmək niyyətində olduğunu anlayır. Bir
gün Y.Kamalın plaşının cibinə Türkiyənin
ədəbiyyatına həkk olan bu sözlərin
yazıldığı kağız parçasını qoyur:
“Müəllimim olaraq girdiyiniz bu evə atam olaraq girə bilməyəcəksiniz”.
Y.Kamal bu qeyddən sonra sevdiyi qadından uzaqlaşır. Bütün
bunlardan xəbərsiz olan Cəlilə xanım ona israrla məktublar
yazır, amma uzun müddət cavab ala bilmir. Axırda Kamal yazılan sətirlərə məğlub
olur və onunla görüşür. Hətta
nikahın hansı gün olacağına da qərar verirlər.
Boxcalar hazırlanır, evə əşyalar
alınır, qohum-qonşuya xəbər edilir və demək
olar ki, hazırlıqlar tamamlanır.
Lakin bir səhər Yəhya Kamaldan onunla evlənməyəcəyi
üçün üzr dolu uzun bir məktubu gəlir. Cəlilə
xanım oxuduqlarına inana bilmir, amma bütün
yazılanların həqiqət olduğunu başa
düşür. Sevgilisi son anda evlənməkdən
vaz keçmişdi.
Böyük
insanın kiçildiyi an…
Cəlilə xanımdan fərqli olaraq Y.Kamal bu evliliyə
əvvəldən meyilli olmur. Hətta dostu Yaqub Qədriyə
“Bu qədər dilə düşmüş qadınla necə
evlənə bilərəm? Sonra hər kəs
mənə hansı gözlə baxar” deyir. Beləliklə, tarixdəki eşq xəncərlərindən
növbətisi kürəyə sancılır. Cəlilə xanım başını
götürüb Parisə gedir, Yəhya Kamal isə
İstanbulda qalır.
Bundan sonra həyatına başqa qadınlar da girir, amma
heç biri ilə evlənmir. Yaxınlarının
dediyinə görə, etdiyi xətanın fərqinə
varır və özünü bu cür cəzalandırır.
Nəinki evlənmək, şəxsi evə
sahib olmağı belə rədd edir. Həyatı
otel otaqlarında, kirayələrdə, pansiyonlarda keçir.
Bir gün Cahid Tanyola bunları deyir: “Şair, böyük ədib
olmaqdan daha vacib üç şey var: birincisi evlənib yuva
qurmaq, ikincisi ev sahibi olmaq,
üçüncüsü bir tərəfdə kiməsə
möhtac olmayacaq qədər pulunun olmağı. Mən bunların üçünü də bacarmadım.
Axşam olanda dostlar dağılışıb
evlərinə gedir. Mən bu otel
otağında yalnızlığı bütün dəhşətiylə
dinləyirəm. Nə şeir, nə
kitab, nə də dostlarım məni bu qorxulu təklikdən
çəkib qurtara bilərlər”.
Nəhəng
sevgilərin sonundakı riyakarlıq…
Ayrılıqdan illər keçir. Y.Kamal bir
müddət Avropada səfir olur. Sonra millət
vəkili olaraq parlamantə üzv seçilir. Cəlilə xanım isə həmin dönəmlərdə
Parisdən İstanbula dönür. 19 il
sonra Yəhya Kamala bir məktub yazır. Bu dəfə
içərisində nə sevgi olur, nə ehtiras. Artıq oğlu Nazim Hikmət böyük bir
şair idi və siyasi baxışlarına görə həmin
dönəmin iqtidarı tərəfindən həbslərdə
süründürülürdü. Cümhuriyyətin
onbeşinci ili səbəbi ilə əfv
sərəncamı gündəmdə olur. Bursa
həbsxanasında yatan Nazimin da bu əfvdən yararlanması üçün
Yəhya Kamaldan dəstək gözləyir. “Keçmişdən gələn bir səs” olaraq
imzaladığı məktubunu “Onu himayə edərək
qanayan bir ana ürəyini xilas edin” yalvarışı ilə
sonlandırır. Amma nə “hə”, nə də
“yox” cavabı alır.
İnsanı sevgidən soyudan növbəti
hadisə isə körpü üstündə baş verir.
Gözləri tutulan Cəlilə xanım 1950-ci ildə
oğlunun həbsdən azad edilməsi üçün Galata
körpüsündə aclıq aksiyasına başlayır.
Bu vaxt körpüdən keçən Yəhya Kamal onu
görür, amma görməzlikdən gələrək
keçib gedir. Cəlilə xanım 1956-cı ildə vəfat
edir. Yəhya Kamal isə ondan iki il sonra.
“Səssiz gəmi”
Əslində, bu sevgi hekayəsində kimisə
günahlandırmaq istəmirəm. Amma bütün dönəmlər
göstərir ki, böyük sevgilər ya ölümlə,
ya da riyakarlıq, yalan, xəyanətlə bitir. Yəhya
Kamalın elədikləri içimdə dərin xəyal
qırıqlığı və ümidsizlik yaratdı. Cəlilə
xanımın sayəsində isə bir daha əmin oldum ki,
qadın eşqdə ən ali, ən uca, ən yüksək mərtəbədir.
Yeri gəlmişkən, Yəhya Kamalın məşhur
“Səssiz gəmi” şeirinin Cəlilə xanıma
yazıldığını bilirdiniz?
Dünyada
sevilmiş ve seven nafile bekler,
Bilmez ki giden sevgililer dönmeyecekler.
Birçok
gidenin her biri
memnun ki
yerinden,
Birçok seneler geçti; dönen yok seferinden.
Mən bilmirdim. Sürpriz oldu.
Türkan Turan
525-ci qəzet.- 2020.-
20 iyun.- S.16