Sənətin
müasirliyi: Xalq artisti Kamran Quliyev
Naxçıvan teatrında tez bir zamanda inamlı, cəsarətli
addımlar atan, öz nəfəsi, öz dəsti-xətti ilə
seçilən sənətkarlardan biri də Azərbaycan
Respublikasının Xalq artisti Kamran Quliyevdir. Onun
tamaşaları məzmun əlvanlığı, mövzunun
müxtəlifliyi baxımından tamamilə fərqlidir.
Səhnə fəaliyyətinə nəzər
salanda məlum olur ki, hər tamaşada yeni söz deməyə,
yeni fikir aşılamağa, tamaşaçıların
zövqlərini oxşamağa can atır.
K.Quliyev 1958-ci ilin sentyabr ayının 9-da Babək
rayonunun Zeynəddin kəndində anadan olub. 1965-ci ildə
Zeynəddin kənd orta məktəbində 1-ci sinifə gedib
və 1975-ci ildə orta məktəbi bitirib. Teatr sənətinə olan maraq 1976-cı ildə onu
Naxçıvan şəhər "Gənclik" xalq
teatrına gətirir. Xalq teatrında bir-birindən fərqli,
müxtəlif düzümlü - Mayor Xudaverdi ("Hacı Qəmbər"),
Hacı Səməd ağa ("Bəxtsiz cavan"), Ayxan
("Yollara iz düşür"), Ezop ("Ezop")
obrazlarını yaradır. Respublika üzrə
1980-ci ildə Şamaxı şəhərində keçirilən
xalq teatrlarının müsabiqəsində "Gənclik"
xalq teatrı "Ezop" əsərini göstərir və
birinci yerə layiq görülür. Ezop obrazının
ifaçısı Kamran Quliyev ən yaxşı kişi rollarının ifaçısı kimi
birinci dərəcəli diplomla mükafatlandırılır
və Azərbaycan Mədəniyyət Nazirliyinin Fəxri fərmanı
ilə təltif olunur. Naxçıvan
teatrının baş rejissoru Vəli Babayev Kamranın
istedadını görüb onu peşəkar teatrın
truppasına daxil edir. O, peşəkar teatrın səhnəsində
İsabay Mercanov ("Füdzi dağında qonaqlıq"
Ç.Aytmatov və K.Məhəmmədcan) rolunda oynayır.
Az müddətdə Kamran Naxçıvan teatrının səhnəsində
müxtəlif səpkili, psixoloji dünyası ilə
seçilən Nadir şah ("Nadir şah"), Hacı Səməd
ağa ("Bəxtsiz cavan"), Alxan ("Yollara iz
düşür"), Əmir Altun ("Əlincə
qalası"), Gəncə hökmdarı ("Məhsəti"),
Qoçu Əsgər ("Məşədi İbad"), Rza
bəy ("Dodaqdan qəlbə"), Neznamov
("Günahsız müqəssirlər"), Egist
("Elektra") və s. rəngarəng obrazlarını
yaradır. 1981-ci ildə M.A.Əliyev adına
Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun "Mədəni-maarif" fakültəsinin
qiyabi şöbəsinə qəbul olunur.
O,
"Günahsız müqəssirlər" faciəsində
yaratdığı Neznamov həyatda bəxti gətirməyən,
ciddi münaqişələrlə toqquşan narahatlıqlarla
qarşılaşır. Xüsusən, final səhnədə
anası Kruçina ilə görüşdə gərgin
psixoloji sarsıntılar keçirir. Teatrşünas C.Səfərov
Kamranın yaratdığı Neznamov rolunu yüksək qiymətləndirir:
"Kamranın ustalıqla yaratdığı Neznamov
bütün səhnələrdə təkmil və
baxımlıdır. İfadəli və
emosional oyunuyla obrazın daxili aləmini, hiss və
düşüncələrini qabarıq tərzdə
tamaşaçıya təqdim etməyi bacarır".
Naxçıvan teatrında N.Nərimanovun "Nadir
şah" əsəri dəfələrlə müvəffəqiyyətlə
tamaşaya qoyulub. Nadir şah obrazını S.Mövləvi,
İ.Musayev, İ.Həmzəyev kimi korifeylər oynayıblar.
Kamranın yaratdığı Nadir şah
obrazı da Naxçıvan teatrı üçün
uğurlu və yaddaqalan bir hadisəyə çevrilir.
Naxçıvan
teatrının baş rejissoru Vaqif Əsədov isə
Kamranın peşəsinə vurğunluğunu yüksək dəyərləndirir:
"Mən Kamranla bir çox tamaşalarda
rastlaşmışam. Mənim quruluşumda
tamaşaya qoyulan "Elektra", "Əlincə
qalası" əsərlərində yaratdığı Egist,
Əmir Altun obrazları dolğun və bitkin səhnə surətləridir.
Kamran yaratdığı obrazın daxili aləmini,
incə və dərin romantizmini, müəllifdən gələn
emosiyanı qəlbən hiss edir və onu əlvan boyalarla sənətsevərlərə
təqdim edir". Naxçıvan teatrının nəzdində
fəaliyyət göstərən Cavid Poeziya Teatrında
"Mənim tanrım gözəllikdir, sevgidir"
(K.Ağayeva), "Ana", "Azər" (H.Cavid) pyeslərindəki
müxtəlif xarakterli - Kor, Səlim, çoban obrazlarına
maraqlı don geyindirməklə özününküləşdirir.
O, Vaqif Əsədovun quruluşunda Məmməd Arazın
"Azərbaycan - dünyam mənim" romantik
tamaşasında Camal kişi rolunda
çıxış edir.
K.Quliyev "Sizi deyib gəlmişəm" (28 aprel 1992,
Anar), "İtilənən xəncər" (5 avqust 1996,
H.Arzulu) tamaşalarına quruluş verir. O, 1997-ci ilin may
ayının 1-dən teatrın baş rejissoru, 2004-cü ilin
fevralın 20-dən isə direktor və baş rejissor kimi fəaliyyət
göstərir. Müxtəlif mövzulu 50-yə yaxın -
"Əlincə qalası" (H.Arzulu), "Araz sahilində
doğan günəş" (H.Eyvazlı), "Sahilsiz
çaylar" (E.Həbib), "Mənim ərim dəlidir"
(Elçin), "Şeyx Xiyabani" (İ.Əfəndiyev),
"Atabəylər" (N.Həsənzadə), "Topal
Teymur" (H.Cavid), "Arşın mal alan" (Ü.Hacıbəyov),
"Bu dünyanın adamları" (H.Orucov),
"Atillanın atlıları" (N.Xəzri), "Dəli
yığıncağı" (C.Məmmədquluzadə),
"Dirilən adam" (M.Paşayev), "Koroğlunun Çənlibelə
qayıdışı" (A.Babayev), "Qana qan
qarışdı" (Ş.Sadiq), "Mirzə Cəlil
taleyi" (M.C.Cəfərov), "Qurtuluş dastanı"
(İ.Piriyev), "Əli və Nino" (Ə.Əmirli),
"Ehsanxan Kəngərli" (X.Əliyev) və s. əsərlərə
uğurlu quruluşlar verir. Tamaşaların əksəriyyətində
baş rolların mahir ifaçısı kimi də
şöhrətlənir. 2013-cü ilin
sentyabrından isə Naxçıvan Muxtar
Respublikasının Mədəniyyət Nazirliyində
"Teatrın inkişafı və dövlət əhəmiyyətli
tədbirlərin təşkili" üzrə baş məsləhətçi
vəzifəsinə keçirilir.
Naxçıvan
Muxtar Respublikasının 80 illik yubileyi ərəfəsində
N.Həsənzadənin "Atabəylər" əsəri
teatrın repertuarına salınır və tamaşaya (14 may
2004) qoyulur (xatırladaq ki, bu tamaşa ilk dəfə 1999-cu
ilin may ayının 10-da Naxçıvan MR-in
yaradılmasının 75 illik yubileyi münasibəti ilə
nümayiş etdirilmişdi). Həmin gün tamaşaya Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev, Heydər
Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanın Əliyeva,
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin Sədri
Vasif Talıbov və yubiley iştirakçıları
baxdılar.
Bilirik ki,
xalqımızın Ümummilli lideri, dahi şəxsiyyət
Heydər Əliyev Hüseyn Cavidin bədii irsini yüksək
qiymətləndirmişdir: "Hüseyn Cavidin bədii irsi
xalqımızın milli sərvətidir. Bu irsi
qorumaq hər bir azərbaycanlının müqəddəs
amalına çevrilməlidir".
Heydər
Əliyev siyasətinin uğurlu davamçısı olan Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyevin Hüseyn Cavidin 125 və
130 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında" (17 aprel
2007 və 16 fevral 2012) imzaladığı tarixi Sərəncamlar
Cavidin çoxşaxəli yaradıcılığına verilən
yüksək qiymətin misilsiz ifadəsi oldu. Ölkənin
hər yerində görkəmli dramaturqun yubileyi təntənə
ilə qeyd edildi. Bu qədim sənət ocağında
K.Quliyevin quruluşunda "Topal Teymur", "İblis",
"Səyavuş" əsərləri (K.Quliyevin
quruluşunda) Cavid irsinə dərin ehtiram, layiqli töhfə,
ülvi sədaqətin rəmzi kimi uğurla tamaşaya
qoyuldu. Bu müstəqilliyin, demokratiyanın sənətə
gətirdiyi azadlıq və səadətin bəhrəsi idi.
Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin Sədrinin
imzaladığı Sərəncamla hər il
muxtar respublikada Cavid günləri keçirilir, dahi söz
ustadı yad edilir. Cavid özünün
monumental romantikası, acı fəryadları və şirin
arzuları ilə insanları nurlu sabaha, axarlı-baxarlı
günlərə, yeni üfüqlərə səsləyir.
Naxçıvan teatrında Elçinin "Mənim ərim
dəlidir" pyesi (2001) K.Quliyevin quruluşunda uğurla
tamaşaya qoyulub. Pyes müasir mərhələdə Azərbaycan cəmiyyətində baş
verən ictimai-mənəvi proseslərin bədii əks-sədası
idi. Quruluşçu rejissor tamaşada pyesin ana
xəttini bir ailənin və onları əhatə edən
dost-tanışların timsalında
düşünülmüş həyatı hadisələr,
seçilmiş detallar vasitəsilə mənalandırmışdı.
Görkəmli elm xadimi İ.Həbibbəyli tamaşaya
yazdığı rəydə rejissorun əməyini yüksək
dəyərləndirmişdi: "K.Quliyevin çağdaş
səhnəni duyması, kollektivin imkanlarına bələdliyi
tamaşanın uğurlu həllinə səbəb olduğu
kimi, eyni zamanda, Naxçıvan teatrının da rejissor
boşluğunu doldurur".
K.Quliyevin
quruluşunda (22 oktyabr 2002-ci il) tamaşaya
qoyulan Elçinin "Dəlixanadan dəli qaçıb"
tragikomediyasında keçən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
hakimiyyətdə olan səriştəsiz, bacarıqsız məmurlar
kəskin satira atəşinə tutulur. Tamaşada
acı gülüş ilə hadisələrin ictimai mahiyyəti,
cəmiyyətdə baş verən mənəvi eybəcərliklər
bir qəzet redaksiyası daxilində cərəyan edir.
Keçmiş sovetlər əyyamından qalmış iş
prinsipi, insanların qeyri-sağlam düşüncələri
rejissorun təsvirində tamaşaçılara təqdim
olunur. Tamaşada quruluşçu rejissorun
aktyorlarla birgə uğurlu işi diqqət çəkir.
Əsərdəki Baş redaktor obrazını məharətlə
yaradan Rza Xudiyev öz emosional ifa tərzi ilə obrazın
daxili dünyasını, hiss və həyəcanlarını,
gərgin məqamları real səpkidə yaratmaqla fərqlənir.
İ.Piriyevin "Qurtuluş dastanı" epik tarixi
dramı teatrda da K.Quliyevin quruluşunda səhnəyə
qoyulub. Tamaşada Ulu öndər Heydər Əliyevin Azərbaycan
xalqı və dövlətinin dahi xilaskarı obrazı parlaq
ifadəsini tapıb. Tamaşanın
finalında aktyorların müəllifin "Müstəqil vətənin
memarı" rekviyem-poemasını söyləməsi
qurtuluşa simvol olan, qurtuluşun mahiyyətini özündə
təcəssüm etdirən milli birliyin rəmzi kimi təqdim
edilir.
K.Quliyevin yaradıcılığı dövlətimiz tərəfindən
layiqincə qiymətləndirilib. O, 1987-ci ildə Azərbaycan
Respublikasının Əməkdar artisti, 1999-cu ildə Xalq
artisti fəxri adlarına layiq görülüb, 2008-ci ildə
"Tərəqqi" medalı ilə təltif edilib.
Yaradıcılıq yolu, səhnə nailiyyətləri
aydın şəkildə sübut edir ki, K.Quliyev sənəti
ən mühüm keyfiyyətlərdən olan müasirliyini
daima qorumaqda və öz yüksək dəyərini hər
zaman saxlamaqdadır.
Əli QƏHRƏMANOV
AMEA Naxçıvan Bölməsi
İncəsənət, Dil və Ədəbiyyat
İnstitutunun şöbə müdiri, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2020.- 20 iyun.- S.17