Adını layiqincə doğruldan alim -
VƏ YA NİZAMİ CƏFƏROV MƏNİ NECƏ
SEVİNDİRDİ...
Sovet hökuməti süqut edirdi.
Ölkədə çətinliklə
milli dövlət qurulurdu. Hər yerdə
ekstremal vəziyyət hökm sürürdü. Beyinlər qızmış, hisslər coşmuş,
dillər açılmışdı. Təzə
"millətpərəstlər" peyda olmuşdu. Belələri, ümumiyyətlə, yaxın
keçmişlə bağlı nə vardısa
hamısının üstündən xətt çəkirdilər.
Camaatın gözündə "daha milli
görünmək" üçün görkəmli
şair və yazıçılarımızda "sovet
elementi" axtarıb tapır və bunu eyib kimi göstərərək
onları töhmətləndirirdilər. Onların
xalq üçün, vətən üçün
gördükləri böyük işləri isə dilə gətirmirdilər.
Bu, nadanlıqdan, ya da hiyləgərlikdən irəli
gələn bir hal idi.
Mən öz rayonumuzda da bu cür halların baş
verdiyi mübahisələrə, müzakirələrə
tez-tez rast gəlirdim. Bir dəfə mübahisə zamanı bir nəfər məndən
soruşdu: - Əli müəllim, Səməd Vurğun Stalinə
şeir yazıb, heləmi?
Mən təmkinlə
cavab verdim: - Yazıbdı, nədi ki?
O, sevinclə
qışqırdı: - Ə, gördünüz, bu da Səməd
Vurğun. Ə, mən deyirəm də, bunların
hamısı....
O, elə
cahilanə, hərcayi sözlər dedi ki, mən bir anlıq
sarsıldım. Ona görə sarsıldım ki, şəxsiyyət
vəsiqəsində "azərbaycanlı"
yazılmış bir adamın Azərbaycan üçün
can qoymuş böyük bir azərbaycanlıya qarşı
çıxması manqurtluğun, nankorluğun ən yüksək
dərəcəsi idi . Birdən-
birə mənə elə gədi ki, indi bu saat bu bədbəxtin
ağzı əyiləcək. Axı el
arasında deyirlər ki, yalan danışan adamın
ağzı əyilər. Bu hissin təsiri
ilə mən zənlə onun ağzına baxdım. Amma çox qəribədir ki, onun ağzı əyilmədi,
əksinə, ağzını marçıldadıb, rişxəndlə
başını buladı.
Həmin
vaxtlar yalnız Səməd Vurğunun deyil, hətta Babəkin,
Xətainin, M.F.Axundzadənin, Mirzə Cəlilin, M.Ə.Sabirin
də əleyhinə danışan şəxslər var idi. Belələri içərisində alim adını
daşıyanlar da olurdu.
Mən buna məəttəl qalır, pərt olurdum. Daxilimdə
bir nigaranlıq, təşviş yaranırdı. Mən qorxurdum ki, bu cür yanlış fikirlər,
ifrata varma halları, soyuq münasibət yeni şəraitdə
nəşr olunan təzə dərsliklərə də ayaq
açmış olsun.
... Bir müddətdən sonra yenidən müəllimliyə
qayıtdım. Orta məktəbdə dərs dedim, evdə şagird hazırlığı
ilə məşğul oldum. Təzə dərsliklər
də elə həmin vaxt nəşr olunurdu. Bir gün XI sinif üçün ədəbiyyat dərsliyinin
müəlliflərinə baxdım. Sonra həyəcanla
"Ən yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı"na aid bölməni tapıb mətni oxumağa
başladım. İlk cümlələri oxuyan
kimi gördüm ki, icmal həm vətənpərvərlik
ruhunda, həm də çox obyektiv, səriştəli
yazılıb. Ürəyim bir az
toxtadı. Daha sonra mətni oxuduqca fərəhləndim,
hətta kövrəldim. "Nə gözəl yazılıb !" - deyə
sevindim. Bu yazının gözəlliyi onda idi
ki, sovet ideologiyasının hökm sürdüyü bir şəraitdə
fəaliyyət göstərən Azərbaycan şair və
yazıçıların yaradıcılığının
əsl mahiyyəti düzgün, sağlam mövqedən şərh
olunmuşdu. Sovet mövzusunda əsərlərin
yazılmasına baxmayaraq şair və
yazıçılarımızın hamısının(!)
yaradıcılığında milli məfkurənin - azərbaycançılığın
az və ya çox dərəcədə mövcud olması
qabardılmışdı. Mətndə
yazılmışdı ki, həmin dövr ədəbiyyatımızın
milli tarixi ruhunun təzahürü 3 cəhətdən
özünü göstərirdi:1)ədəbi
əsərlərdə milli özünütəsdiq,
özünümüdafiənin miqyası genişlənirdi.
2) Xalq ədəbiyyatının toplanması və nəşri,
yazılı ədəbiyyata təsiri, xalq ruhunun ədəbiyyatda
əksi indiyə qədər görünməmiş bir şəkildə
kütləvi bir hal almışdı. 3) Ədəbiyyat
xalqın ana dilində yaradılırdı.
Mən xoş bir fərəh və həyəcan
içərisində mətnin ardını oxumağa
başladım. Və yekun hissədə elə bir cümləyə
rast gəldim ki,.. gözlərim
yaşla doldu. Həmin cümlə belə idi: "Sonrakı
illərdə müasir Azərbaycan poeziyası
formalaşırdı. Həmin poeziyanı
yaradan görkəmli sənətkarların önündə
böyük Səməd Vurğun gedirdi".
Daha məndə
hal qalmadı.. Mətnin
ardını oxuya bilmədim. Yaşla dolu
gözlərim "böyük Səməd Vurğun"
sözlərinə ilişib qaldı. Bu
sözlərdən əvvəl işlənmiş "həmin
poeziyanı yaradan görkəmli sənətkarlar" ifadəsi
isə məni daha da kövrəltdi. Çünki həmin
ifadənin arxasında Əhməd Cavad, Süleyman Rüstəm,
Rəsul Rza, Məmməd Rahim, Mikayıl Müşfiq, Osman
Sarıvəlli, Əliağa Vahid, Mirvarid Dilbazi, Nigar Rəfibəyli
və başqaları dayanırdı. Bir-birindən
fərqli cəhətlərinə baxmayaraq onların hamısı
"Azərbaycan poeziyasını yaradan görkəmli sənətkarlar"
adlandırılmışdı. Bu, əsl
azərbaycançılıq mövqeyi, mənəvi-əxlaqi
yanaşma üsulu idi.
Mən hörmət və məhəbbətlə
kitabın ilk səhifəsini açıb müəlliflərin
adlarına yenidən baxdım. Nəzərlərim
indi oxuduğum mətnin müəlifi Nizami Cəfərovun
adındakı hərflərə dikildi. Birdən-birə
sanki həmin hərflərdə Nizami Cəfərovun
özünü gördüm. Eyni kövrək əhval-ruhiyyə
ilə dedim: "Öpürəm səni. Məni
ağlatdın. Yaman yazmısan. Halal olsun sənə ananın südü, atanın
çörəyi!"
İndi məni maraq götürdü ki, bəs görəsən,
Səməd Vurğunun özünün həyatı,
yaradıcılığı necə yazılıb? Tez- tələsik
həmin materialı tapdım. Yenə də
maraq və həyəcanla oxumağa başladım. Bir qədər səngimiş kövrəkliyim yenidən
qayıtdı. Çünki böyük Səməd
Vurğun kimi təqdim olunmuş sənətkarın, həqiqətən
də, böyük şair olduğu bu mətndə tam
sübut olunmuşdu. Belə ki, Səməd
Vurğun məhz azərbaycançılıq mövqeyindən
təhlil edilmiş və bu zaman onun
yaradıcılığının xəlqi və milli
xüsusiyyətləri özünü parlaq şəkildə
göstərmişdir. Üstəlik bu təhlildə
mənim üçün də yeni olan cəhətlər
çox idi. Elə bil ki, Səməd
Vurğun yenidən kəşf edilmişdi.
... Vərəqləri çevirib Səməd
Vurğunun şəkilinə baxdım. Xeyli
vaxt idi ki, onun şəklinə, daha doğrusu, üzünə
baxa bilmirdim. Nadan və mənəviyyatsız
insanlar tərəfindən ona lazımi qiymət verilməməsi
məni incidirdi. İndi isə
böyük fərəh və qürurla onun düz gözlərinin
içinə baxdım. Şairin gözəl
gözləri və mehriban çöhrəsi mənə
doğma və əziz göründü. Elə bu halətlə
dedim: "Görürsən də, ustad, necə istedadlı,
qeyrətli alimlərimiz var. Sənin əsl qədir-qiymətin
indi verilib. Sağ olsun Nizami Cəfərov, sənin
böyüklüyünü, özəl xüsusiyyətlərini
gözəl şərh edib. Ustad, sənin
ayrıca vətən kimi vəsf etdiyin Azəbaycan indi həm
də ayrıca müstəqil dövlətdir. Məhz milli müstəqil dövlətçilik
şəraitində sənin milli, xəlqi şair olduğunu
hərtərəfli göstərmək mümkün olub".
Birdən elə bil şairin doğma səsini eşitdim: - Bəs
mən əbəs yerə deməmişəm ki:
Ölməz
könül, ölməz əsər,
Nizamilər,
Füzulilər...
Səməd Vurğunla xəyalən həsbi-hal edib
xoş bir ovqatla həyətə çıxdım. Mənə elə
gəldi ki, həyətimiz xeyli gözəlləşib.
Təkcə həyətimiz yox: yer, göy, hər tərəf
mənə daha gözəl göründü. Sevincimi
orta məktəbdə oxuyan oğlum Sərvərlə və
həyat yoldaşımla bölüşdüm. Dedim ki,
təzə ədəbiyyat dərsliyi çox gözəl
yazılıb. Səməd Vurğun ilk dəfədiR
ki, böyük milli şair kimi verilir. Bunu
Nizami Cəfərov yazıb. Çox
savadlı alimdir. Hər ikisi söhbətə
qoşuldu. Nizami Cəfərovun ünvanına:
"Sağ olsun. Allah canını sağ eləsin"-
dedilər. Sonra mən qürurlanıb
bildirdim ki, o da mənim kimi Bakı Dövlət Universitetini
bitirib, həm də mənim fakültəmi - filologiya
fakültəsini.
Beləliklə, necə deyərlər, mən Nizami Cəfərovun
ilk təqdimatına öz ailəmdə başladım. Şagirdlər
gələnə qədər onu tərifləməyə tələsdim,
daha sonra da mən dərslərimi dərin sevinc hissilə, ruh
yüksəkliyi ilə keçməyə başladım.
Nizami Cəfərov təkcə dərslik müəlifi
deyil. O,
çoxlu qiymətli kitabların, onlarla dəyərli məqalənin
müəllifi olan dilçi və ədəbiyyatşünasdır,
millət vəkili, ictimai xadimdir, Azərbaycanda Atatürk Mərkəzi
kimi sanballı qurumun rəhbəridir.
Məlumdur ki, Nizami adı Azərbaycanda ən çox
sevilən və geniş yayılan adlardan biridir. Bunun səbəbi,
şübhəsiz ki, xalqımızın dahi Nizami Gəncəviyə
olan məhəbbəti ilə bağlıdır. Nizami Cəfərova ad qoyan insan da, yəqin ki, onun
böyük adaşı Nizami Gəncəvi kimi hörmətli
və şöhrətli olmasını arzulamışdır.
Bu gün inamla demək olar ki, həmin insan və
ümumiyyətlə, Nizami müəllimin doğma və əzizləri
bu cəhətdən öz şirin arzularına
çatmışlar. Mənim tələbə dostum,
gözəl şairimiz Musa Ələkbərli "Adın
ucalığı" şeirində Nizami Cəfərova
müraciətlə yazır:
Gəncəvidən
sonra hələ bu adla
Kimsə
sənin qədər kama çatmayıb.
Mənim fikrimlə Musanın fikrinin bu dərəcədə
üst-üstə düşməsi təbiidir. Axı biz
BDU-nun Filologiya fakültəsində bir kursda, bir qrupda
oxumuş bəzən bir partada oturmuşuq. Onu da deyim ki. Musa Ələkbərlinin
Nizami Cəfərova həsr etdiyi həmin şeir
bütövlükdə gözəl bir poeziya nümunəsi
kimi məni çox mütəəssir edib.
Nizami
adının mənəvi-məcazi mənasından başqa,
həm də adi bir söz kimi leksik mənası da var. Bu
söz ərəbcə "nəzm" sözündəndir,
"nizama salan", "nizama düzən" mənasındadır.
Nizami Cəfərov bu cəhətdən də
öz adının mənasını layiqincə doğruldur.
Belə ki, o, sözləri nizamla düzmək
sahəsində mahir bir sənətkardır. Onun, dərin mənalı, orijinal, sərrast sözləri,
ifadəli cümlələri adamı heyrətə salır,
Azərbaycan dilinin gözəlliyini, zənginliyini
nümayiş etdirir.
Mən televiziyada Nizami Cəfərovu çox seyr
etmiş, onun nitqinə, hərəkətlərinə,
baxışlarına ciddi fikir vermişəm. O, aramla, sakit, adi intonasiya ilə
danışır, fikrini aydın çatdırır. Bəzən çox qızğın diskussiyalarda
görmüşəm ki, hərə bir tərəfdən
qışqırır, öz fikrinin düzgün olduğunu
sübut etməyə çalışır. Bu barədə Nizami müəllimə müraciət
olunanda o, çox qiymətli, orijinal, dürüst fikirlərini
təmkinlə, hay-küysüz söyləməyə
başlayır.
Akademik
Nizami Cəfərov haqqında bu yazıma adını
qürurla daşıdığı dahi Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin" poemasının minacat hissəsindəki,
xeyir-dua, nəcib arzu məzmunu daşıyan bu gözəl
beytlə yekun vururam:
Kömək
qapısını aç, ey Yaradan,
Göstər
Nizamiyə düz yolu hər an!
Əli
ŞİRİNOV
müəllim-filoloq, publisist. Bərdə rayonu
525-ci qəzet.- 2020.-
18 iyun.- S.13