"Milli
ideya"ya fərqli baxış
UZMAN
DR. AYDIN TALIŞİNSKİ: "MƏN
MİLLƏTÇİ DEYİLƏM, MİLLƏTSEVƏR
VƏ VƏTƏNPƏRVƏRƏM"
(Əvvəli qəzetimizin 14 mart tarixli
sayında)
"Milli ideya" anlayışına müxtəlif
izahlar verilir, amma bütün hallarda bu anlayış xalqın
var olması, diriliyi ilə bağlıdır. Yəni Milli ideya bu və ya
digər xalqın yaşam missiyasını müəyyən
edir; hətta bəzi cəmiyyətlərdə xalq
anlayışı sırf dini və ya etnik mənsubiyyətə
bərabər tutulur. Milli ideya bədii əsərlər
və müxtəlif fəlsəfi mətnlər vasitəsilə
ifadə edilə bilər.
Beləliklə,
bu məsələlərin öyrənilməsi ilə məşğul
olan, həkimlikdən başqa Milli ideya mövzusunda maraqlı
fikirləri ilə tanınan Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Xüsusi Tibb Xidmətinin Xüsusi Müalicə-Sağlamlıq
Kompleksinin həkimi, uzman dr. Aydın Talışinski ilə
müsahibəni sizə təqdim edirik.
Əgər
küçədə açıq geyimli gənc qızı
sorğu üçün saxlayıb onun İslama və elmə
münasibəti barədə soruşsalar, mən onun bu tipdə
bir cavab verməsini istərdim: "Dini qaydalara əməl etməsəm
də, İslama hörmət bəsləyirəm, bilirəm
ki, İslam bir çox yaxşılıqları təlim edir,
lakin mənim dinlə bağlı olmayan tamam başqa həyatım
var. Alimlərə də sayğı duyuram, özüm də
elmlə məşğulam. Elm inkişafın hərəkətverici
qüvvəsidir. Həmçinin, xoşbəxtəm ki,
türk dünyasının bir parçası olan və müxtəlif
dünyagörüşlərə sahib insanların
barış içində olduqları Azərbaycanda
yaşayıram".
Yaxşılıq sadəcə, ehtiyacı olanlara
yardımla bitmir, yaxşılıq həm də bilgi əldə
etmək üçün qüvvə sərf etməkdir -
bütün lazımi və elmi bilikləri əldə etməkdir,
xüsusən də məşğul olduğun sahənin
peşəkarı olmaqdır. Onda yaxşılıq etmək
şanslarınız daha çox olacaq və siz cəmiyyətdə
daha çox ehtiramla qarşılanacaqsınız. Necə deyərlər, böyük vətənpərvər
o şəxsdir ki, öz işini bilir və yaxşı yerinə
yetirir.
- Sizin maraqlı konsepsiyalarınız var.
Əgər düz başa düşürəmsə, sizə
görə hamı bərabərdir, amma bəzi hallarda
çoxluq daha çox bərabərdir?
- Bizdə
mütləq şəkildə hamı qeyd-şərtsiz bərabərdir
və məhz çoxluq qərar verib ki, azlıq
çoxluqla təndir. Mən sadəcə, bizim
özümüzə inamın və
tolerantlığımızın əsasını təşkil
edən qədim ənənələrə dayanan Türk ulusu
və müsəlman olmağımız faktına vurğu yapır və
xatırladıram. Azərbaycan 7-8 müstəqil türk
respublikasından biridir, həmçinin, başqa dövlətlərin
tərkibindəki onlarla türk eli, muxtar
respublikasını da ağlımızda tutaq. Biz
yalnız əhalisinin sayı üç yüz milyon olan qohum
xalqlarla konstruktiv əsaslarda iqtisadi, elmi, mədəni
inteqrasiya etməklə dünya miqyasında nüfuzlu
mövqeyə çıxa bilərik.
Bizim üçün dünyəviliyin misli "azərbaycançılıq"
və "türkçülük"dür
(tolerantlıqdır). Necə ki, məndə Azərbaycan türkü və
talışı birlikdə həmrəy və yaradıcı
şəkildə vətənin rifahı naminə yola gedirlər,
eyni hal bizim digər milli tərkiblərin mənsublarında
da mümkündür. Başqa sözlə,
Azərbaycanın və digər Türk ölkərinin istənilən
vətəndaşı türklərə, yəni özlərinə
dərin hörmət, ehtiram göstərməlidir.
Türkiyəmizin
özündə isə bu məsələdə çoxdan irəli
gediblər: Atatürk prinsiplərinə görə qardaş
ölkədə bütün vətəndaşlar türkiyəli
deyil, məhz türk adlanır. Bu ideoloji
yanaşma xalqın bütünlüyünü qorumaqla
yanaşı, Osmanlı dövlətinin küllərindən
Türkiyə Respublikasının doğulmasına öz
töhfəsini verib. Həm də bu modeldə
assimilyasiya yox, inteqrasiya nəzərdə tutulur. Eynilə bizdə də belə olması doğru
olardı. Müvafiq şəkildə Azərbaycan
vətəndaşlarının da hamısı etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq azərbaycanlı və dolayısıyla
türk sayılmalı idi. Stalinin bizim və digər
SSRİ tərkibindəki türk respublikalarının
manqurtlaşmağımıza istiqamətləndirmiş
1930-cu illərə təsadüf edən məhşur
"islahatlarından" öncə dərsliklərimizdə,
sənədlərmizdə və
qanunlarımızda dilimiz və millətimiz türk
adlanırdı.
Xüsusi olaraq qeyd etmək istəyirəm ki,
bütün etnik tərkiblər həm özlərinin, həm
də digərlərinin yaxşılığı
üçün ümumi işə rəng
qatmalıdırlar.
Digər tərəfdən, bizim dövlətimizin
sekulyar, yəni dünyəvi xarakteri bizim müsəlman
ölkəsi olma faktını inkar etmir. Bütün təsnifatlarda
Azərbaycan 54 müsəlman ölkəsindən biri
sayılır (bu, ölkədəki müsəlmanların
dindarlığının dərəcəsi ilə deyil,
sayı ilə ölçülür). Sadəcə, hər
bir müsəlman
ölkəsi fərqli şəkildə idarə olunur, biz də
dünyəvi idarəetmə modelini seçmişik ki, bu
bizim üçün daha münasibdir. Yaddan
çıxarmaq olmaz ki, İslam dininin iki böyük
bayramı - Ramazan və Qurban bizim dünyəvi dövlətimizin
yeganə dini xarakterli rəsmi dövlət
bayramlarıdır. Bu bir daha təsdiqləyir
ki, İslama hörmət ölkəmizdə yalnız müsəlmanlara
aid edilmir, heç onların möminliyinin dərəcəsindən
də asılı deyil, istisnasız olaraq bütün vətəndaşlarımız
ona ehtiramla yanaşmalıdırlar.
Onu da qeyd etmək
istəyirəm ki, Azərbaycanın Prezidenti seçilən
şəxs Konstitusiyadan əlavə, müqəddəs Qurana
da and içir: "Əlimi Qurani-şərifə basaraq and
içirəm: Azərbaycan xalqının əsrlər boyu
yaratdığı milli mənəvi dəyərlərə və
ənənələrə sadiq qalacağam, onları daim uca
tutacağam". Məhz bu mərasim sonrası Azərbaycanın dövlət
başçısı rəsmi olaraq vəzifəsinə
başlayır. Konstitusiya və Quranın bu nüsxələri
rəsmi qəbullar zamanı Prezidentin iş otağından
çəkilmiş bütün şəkillərdə
açıq görünür və ayrıca, Prezidentin
iş masasından daha yüksək bir masada
mühafizə olunur. Bu məqamlarla şəxsi
dini bağlılığı, xalqın böyük əksəriyyətinin
dini mənsubiyyətini və müvafiq ənənələrə
sadiqliyinin vurğulanması zəruri bilinir.
Biz etnik və ya dini mənsubiyyəti öz mənfur məqsədləri
üçün istifadə edən insanlarla kəskin
mübarizə aparmalıyıq. Bu insanlar türk (saxta türk) də ola
bilər, qeyri-türk də, qeyri-müsəlman da ola bilər,
müsəlman (yalançı müsəlman) da. Onlar bilərəkdən faktları təhrif etməklə
Türkçülüyü və ya İslamı mənfi
şəkildə qələmə verirlər, nifaq salıb
insanları qeyzləndirərək bir-birinə qarşı
qısqırtmaqla həm ölkəmizin, həm də
dünyanın sabitliyini zəiflədirlər. Gerçək Türkçülük və
İslam yalnız yaxşılıq yayır və onu qorumaq
lazımdır. Başqa sözlə, kiminsə
bıçaqdan qətl aləti kimi istifadə etməsi
bıçaqların qadağan olunmasının gərəkliyini
bildirmir. Bu sadəcə, o deməkdir ki,
bıçağın halal qazanılmış çörək
və ət doğramaq, gözəl qidalanıb təzə
qüvvə ilə yaxşılıq yaymağı davam etdirmək
işinə xidmət etməsinin öyrədilməsinə və
aşılanmasına daha çox vaxt ayırmaq
lazımdır.
Əgər həmvətənlərimizdən kimsə
türklərə və ya İslam dininə ehtiram göstərmirsə,
o, ilk növbədə özünə hörmət etmir. Adam istənilən soydan və dindən ola bilər, amma əhalimizin əksəriyyətinin
mənsub olduğu dərin etnik və dini köklərə,
özü də belə tolerant inanca sayğılı
davranmalıdır.
Bizim türk əcdadlarımız tərəfindən
insan haqları, o cümlədən, qadın hüquqları ən
yüksək səviyyədə qorunub. Biz türklər həmişə
qonşularla mehriban münasibət saxlamağa
çalışmışıq. Türk
dövlətləri qədimdə də təbiətə diqqət
və qayğı göstərmələri ilə
seçilib.
Digər tərəftən, yaddan çıxarmayaq ki,
dində məcburiyyət yoxdur, həmçinin,
İslamın yaranışından etibarən, İslam əhatəsi
bölgələrdə başqa dinin mənsubları hər
cür hörmət görüblər və onların müqəddəs
yerləri də xüsusi qoruma altındadır. Qeyri-müslümlər
müsəlmanlarla eyni, bəzi hallarda daha çox hüquqa
malikdirlər. Məsələn,
qeyri-müsəlmanlar daxili məsələləri ilə
bağlı öz məhkəmələrinə müraciət
edib problemlərini dinlərinə uyğun həll edə
bildikləri kimi, müsəlman hakimlərinə də baş
vura bilirdilər. Bundan başqa, onlar hərbi
mükəlləfiyyət daşımırdılar, müsəlmanlar
isə bütün əhalinin yerinə xarici düşmənlərlə
savaşırdı. Tarix bəzi alçaqların bu
ultra humanist münasibətə satqınlıqla "təşəkkür
etməsi" hallarıyla doldur: hayların (indiki ermənilərin)
Osmanlı imperiyasına kürəkdən bıçaq
vurması buna ən bariz nümunədir. Buna
baxmayaraq, İslamın tolerant doqmalarının dəyişməsi
mümkünsüzdür.
Qeyd edək ki, İsa peyğəmbər və Musa
peyğəmbər İslama görə ən sayılan
altı peyğəmbərlərdəndir.
Yeri gəlmişkən,
milyonların ölümünə səbəb olan Hitler və
Stalin də müsəlman deyildi, Yaponiyaya da atom
bombasını müsəlmanlar atmayıb, nə də
Amerikanın yerli əhalisini müsəlmanlar qırıb və məşum Səlib
yürüşlərini də müsəlmanlar təşkil
etməmişdi, 20 Yanvar faciəsini və Xocalı
soyqırımı müsəlmanların işi deyil. Xeyr, mən
heç bir vəchlə digər dinləri təqsirləndirmirəm,
sadəcə, sübut etməyə çalışıram
ki, ümumiyyətlə, şərin mənbəyi sülhpərvər
dinlər deyil, dindən sui-istifadə edən və ya dini
düzgün başa düşməyən müəyyən
insanlardır.
Qısası, Azərbaycanımız dünyəvi
müsəlman ölkəsi və polietnik türk
diyarının ən gözəl incilərindəndir və
olmağa davam etməlidir.
- İdeoloji planda mükəmməl ideal
Azərbaycan cəmiyyətini necə görürsünüz?
- Öz
kökünü bilən, gələcəyə inam bəsləyən,
tolerant, yüksək qayə ətrafında sıx birləşmiş,
elmə sarılmış və vaxtını kitabxanalarda
keçirən bir topluluq.
Bir neçə örnək deyim. Əgər küçədə
açıq geyimli gənc qızı sorğu
üçün saxlayıb onun İslama və elmə
münasibəti barədə soruşsalar, mən onun bu tipdə
bir cavab verməsini istərdim: "Dini qaydalara əməl etməsəm
də, İslama hörmət bəsləyirəm, bilirəm
ki, İslam bir çox yaxşılıqları təlim edir,
lakin mənim dinlə bağlı olmayan tamam başqa həyatım
var. Alimlərə də sayğı duyuram, özüm də
elmlə məşğulam. Elm inkişafın hərəkətverici
qüvvəsidir. Həmçinin, xoşbəxtəm ki,
türk dünyasının bir parçası olan və müxtəlif
dünyagörüşlərə sahib insanların
barış içində olduqları Azərbaycanda
yaşayıram".
Əgər
namaz qılan cavan oğlandan türklərə, Nardoğan və
Novruz bayramlarına, elmə münasibətini soruşsalar, belə cavab verməsini
azulayardım: "İslamda etnik və irqi mənsubiyyətə
görə ayrı-seçkilik yoxdur, lakin Allah vətəni
sevməyi və qohumlarla xoş münasibəti buyurur və
bu çərçivədə azərbaycanlı
doğulmağımdan, Türk ailəsinin üzvü
olmağımdan xeyli məmnunam. İkincisi,
Nardoğan və Novruz dini bayramlar olmasa da, bu, bizim min illərlə
tarixi olan Türk dünyası ənənəsidir, bir növ
yenilik, çiçəklənmə, sülh və
firavanlığın rəmzidir. Mənə
görə, həmçinin, təbiətin hər baharda
canlanması Allahın qüdrətinin təzahürüdür.
Mən bu hadisənin qeyd edilməsinə bitərəf
münasibət bəsləyirəm. Üçüncüsü,
mən özüm aliməm və bu yaxınlarda Avropada
keçirilən molekulyar biologiya üzrə konfransda layiqincə
təmsil etmişəm Vətənimizi”.
Ortabab azərbaycanlı
tələbəni sorğuya çəksələr və
onun rus qızlarına olan münasibətini sual etsələr,
buna oxşar məqbul bir cavab verməsini gözləyirəm:
"Bilirsiniz, mən insanları millətinə və ya dininə
görə fərqləndirmirəm. Mənim
yaxın rəfiqəm rus, dostum isə yəhudidir. Biz sıx dostluq edirik və ortaq elmi layihəmiz beynəlxalq
müsabiqədə qızıl medal qazanaraq vətənimizə
həm elmi, həm də ideoloji planda şöhrət gətirib.
Ümumiyyətlə isə bütün vətənsevər
vətəndaşlarımız dövlət dilimizi bilir, bizim
türk və İslam köklərimizə hörmət edir,
öz niyyətlərini bizim ümumi işimizin xeyrinə
yönəldirlər".
Yaxud da
özünü fizikaya həsr edən insandan dinin əsaslarını
və Türk dünyası tarixini öyrənməyə vaxt
tapa bildiyini soruşsalar, o, ən azından belə cavab verməlidir:
"Bilirsiniz, məktəbdə mənə bütün
istiqamətlər üzrə baza bilikləri veriblər. Mən kökümü bilir, hörmət edirəm
və soruşduğunuz bu məsələlərə məndən
daha çox vaxt ayıran adamlara da ehtiramımı bildirirəm.
Bununla bahəm mən öz nəsibimi fizikada
görürəm və başqa məqamlara vaxtım
qalmır, lakin əminəm ki, öz nailiyyətlərimlə
nəinki mənsub olduğum türk və İslam
dünyasına, həmçinin bütün dünyaya fayda
verəcəyəm".
- Aydın müəllim,
sözünüzün başlanğıcı da, sonu da
elmdir. Bu ideologiya cəbhəsində bu qədər
vacibdirmi?
- Əlbəttə. Axı, bəşəriyyəti irəli
aparan məhz elmdir. Nizami Gəncəvini
xatırlayın: "Qüvvət elmdədir, başqa cür
heç kəs, heç kəsə üstünlük eyləyə
bilməz..."
Təbii ki, elm prioritetdir və elmin önəmli tətbiqlərindən
olan istehsal gücü və əhatəsi çox əsasdır. Misal üçün, Britaniyada yaxın
tanımadıqları ölkələrin nümayəndəsinə "Sizin ölkə nə
istehsal edir?" sualı çox populyardır və onlar bir tək
bu yığcam suala cavabla tərəf müqabilinin vətəninin
çəkisi haqqında ilkin fikir əldə edirlər. Yəni "Bu gün elmi zirvədəsinizsə, keçmişinizə,
təfəkürünüzə və gələcəyinizə
ehtiram bəsləməyə dəyər" - məntiqi ilə
düşünürlər. Məncə də,
çox haqsız deyillər.
Əlbəttə, dünya alimləri Afrika qəbilələrinə
də maraq göstərir, qədim ənənələri olan
bəzi geri qalmış Asiya ölkələrinə də. Lakin bu maraq tamamən
başqa müstəvidədir, heç də o xalqların
müasir durumuna ehtiram və hörmətin təbii davamı
deyil.
Planetimizdə
dövlətlərin sayı 200-ü aşır, amma əhalinin
sayından, ərazisinin miqyasından, irqi, milli mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq onların yalnız elmi cəhətdən
inkişaf etmiş, alimləri də cəmiyyətin
elitası olan az bir qismi müntəzəm olaraq gündəmdədir,
beynəlxalq aləmdə üstünlüyə malikdir və
faktiki olaraq dünyanı idarə edirlər. Güclü
ordu, güclü iqtisadiyyat, idmanda və vətəndaş cəmiyyətindəki
uğurlar yalnız o ölkənin malik olduğu elmi nailiyyətlərin
hərtərəfli inkişafının labüd nəticəsidir
və özlüyündə həm də ahəngdar
inkişafın davamlılığının zəminidir.
Azərbaycanımız da məhz bu cərgədə
olmağa məcbur və məhkumdur, bu, öz əcdadlarımız
qarşısında mənəvi borcumuzdur.
Qeyd edim ki, radikalizmin bütün digər formalarında
olduğu kimi elmdə də ifrata varmaq (ideologiyasız elmə
xidmət) dağıdıcı nəticələrə, hətta
bəzən fəlakətə gətirib çıxarır. Ona görə də elmlə
məşğul olarkən yaradıcı ideyalara xidmət etməliyik.
Bunun özü də yuxarıda bəhs etdiyimiz
Unikal tərəqqinin daha bir açıqlamasıdır.
- Niyə hesab edirsiniz ki, birləşməliyik.
Və bu birliyin hansı forması daha effektlidir?
- Birincisi,
burada saf niyyətlər gözləmək vacibdir. Bu, olduqca zəruridir. Birləşmək
ədalətli dünya nizamına daha böyük töhfələr
vermək məqsədilə daha güclü, daha təsirli
olmaq üçündür. İnsanlar
bineyi-qədimdən müxtəlif mülahizələrlə
özlərinə həmfikirlər arayırlar. Taleyin bizə bəxş etdiyi bütün vasitələrdən
bərabər şəkildə yararlanaraq onlar arasında
tarazlığa riayət etməliyik. Dövlət
xalqı müstəqim şəkildə bu həssas mərama
doğru aparmalıdır.
Konkret olaraq bizim ölkənin bir yox, bir neçə
birləşdirici mexanizmi mövcuddur. Bu, bizim xoşbəxtliyimizdir və Milli
ideyanın istiqamətlərindəndir. Lakin
burada bir nüans var - əgər biz tarazlığa riayət
etməsək, bir də görəcəyik ki, bütünləşmənin
müxtəlif yolları ilə gedənlər düşmən
kəsilmək üzrədir. Bu isə son
nəticədə konstruktiv bir başlanğıcın
iflası deməkdir.
- Sizcə, bizi birləşdirən amillər
hansılardır və onlar arasındakı
tarazlığı qorumaq üçün gəncliyi hansı
ruhda tərbiyələndirməliyik?
-
Uşaqlıq dövründən doğru bilgiləndirməklə
hər bir Azərbaycan vətəndaşına Türk
dünyasına (o cümlədən, Azərbaycan dilinə) və
İslam dünyasına dərin hörmət hissi
aşılanmalıdır ki, bu sağlam bünövrə
üzərində onun gələcəkdə etnik və dini
kökləri, elmi və müasir həyat tərzini fəal mənimsəmənin
metodlarını qurmaq mümkün olsun.
Başa düşürsünüz ki, hərdən
valideynlərin sözünə qulaq asmasanız da, hər bir
halda ona hörmət etməyə borclusunuz. Bayrağımızda təcəssüm olunan milli-mənəvi
dəyərlərimizin hamısına hörmət etmək
vacibdir.
-
Bayrağımızın simvolizə etdiyi kimi - Türk
multimillətçiliyi, İslam multikonfessionallığı,
Unikal tərəqqi. Tarazlıq da, yeganə
mümkün sabit həll də budur.
- Bayraqda
olduğu kimi, idealda da hər bir hissə bizim daxilimizdə
üçdə bir hissə təşkil etməlidir. Paradoks ondadır ki, bu nisbətdə onlar bir-birinin təsir
gücünü artırır və məcmuda 100 faizi aşa
bilirlər. Sistem müəyyən dərəcədə
müxtəlif nisbətlərdə o vaxta qədər stabil
olar ki, zolaqlardan birinin rolu sıfıra doğru meyl etməsin.
Müvafiq olaraq insanın ümumi işə
faydalılığı mənasında qalan iki hissə də
yekunda sıfıra yaxınlaşa bilər. Buna isə yol vermək olmaz. Bəzi
hallarda belə insanlar özləri də dərketmədən
həm özünün, həm də bütün
xalqının düşməninə çevrilə bilər.
- Fikrinizcə, ideoloji əsasların
möhkəmləndirilməsi üçün hansı konkret
addımlar atılmalıdır?
- Müasir
dünyanın çağırışlarına uyğun,
Ümummilli liderin təyin etdiyi çizgilərdən
çıxmadan və yuxarıda söylənilənləri də
nəzərə almaqla ideoloji məqamlara vurğu
olmalıdır. Cənab Prezident İlham
Əliyev son çıxışların birində ideoloji məsələlərə
yenidən baxılmasının, boşluqların
tamamlanmasının zəruriliyin vurğuladı və bu məni
çox ruhlandırdı.
Fikrimcə, Milli ideya ilə bağlı Azərbaycanda
müvafiq Nazirliyin yaradılmasının vaxtı
çatıb. Mən bu
qurumu təxminən belə adlandırardım: Adil Dünya
Düzəni və Təbliğat Nazirliyi. Bu Nazirlik
ümumilikdə Milli İdeya anlayışını əhatə
edən bütün sahələrin formalaşmasını, nəzarətini,
təşviqatını aparmaqla yanaşı, həm də
diaspor fəaliyyətini, dövlət dilinin təbliğinin
koordinasiyasını, türk özünüdərkini və
kimliyini, dini dəyərlərin doğru izahının təmini
işini, multikultural zənginliyimizi tanıtma, ölkəmizdə
və dünyada sülhməramlı tədbirləri, eləcə
də əks propoqandaya qarşı zamanında
qabaqlayıcı mübarizə məsələlərini
özündə birləşdirə bilər. Həm
daxili, həm də xarici ideoloji cəbhədə müəyyən
problemlərimiz var. Orta məktəblərdən
başlamış bütün təhsil müəssisələrində
oxuyanlara təhsilin bəşəri faydalarını və
xalqımızın ümumimilli ideyalarını müvafiq
siniflərin səviyyəsinə uyğun dildə izah edən
"Milli ideya" (kiçik uşaqlar üçün onu, məsələn,
"Özümüzü taniyaq və dünyaya sülh
paylayaq" adlandırmaq olar) fənni keçilməlidir.
Müvafiq fundamental ideoloji əsaslar məhz məktəb
dövründən qoyulmalıdır ki, nə xaricdə təhsil,
nə düşmən mövqeli təbliğat onlara təsir
edə bilməsin. Ayrıca, 12 il
qürbətdə təhsil almış bir mütəxəssis
kimi, dövlət xəttiylə xaricdə təhsil alan tələbələrimizin
ideoloji dayanıqlığının daima nəzarət
altında saxlanılmasının zəruriliyini xüsusi qeyd
etmək istərdim.
Bəzi
işlərə qəbul zamanı vətəndaşlar
üçün "Təməl mədəniyyət
kursları" təşkil etmək olar (cəmi 3 ay
içində coğrafiya, fizika, kimya, tarix, etiket, ritorika, incəsənət,
kulturologiya kimi fənlərdən minimal biliklər, habelə
ideologiya təməllərini aşılamaq yerinə
düşərdi).
Ölkəmizin qonaqları üçün də
uyğun üslubu işləyib, Milli ideyamızı
aşılamalı və dilimiz öyrətməliyik (gələn
hər müsafir əqidəmizi mənimsəməli,
sayğı duymalıdır).
- Türk dünyasının birliyini
konkret hansı istiqamətdə həyata keçirmək lazımdır?
- Bu, Azərbaycan
dilinin nüfuzunun gücləndirilməsi, elmdə islahatlar,
İslam dünyasının birliyi, sistemli işləyən
lobbi, vətəndaş cəmiyyətinin rolunun
artırılması mövzuları kimi ayrıca uzun bir
söhbətin, hətta xüsusi bir məqalənin məğzidir.
Lakin təfsilata varmadan yalnız başlıca
xüsusiyyətlərindən danışsaq, Türk
dünyası üçün aşağıdakıları
qeyd edə bilərəm.
Elmin bütün sahələri üzrə dünya
miqyaslı əlaqələndirilmiş elmi tədqiqatların
aparılmasını stimullaşdırmaq. Azərbaycan-Türk cərrahlarının
mobil əməliyyat briqadalarının yaradılması və
nəinki Türk dünyasında, habelə ehtiyacı olan
bütün ölkələrdə mürəkkəb cərrahi
əməliyyatların təmənnasız həyata
keçirilərək dünyada nüfuzumuzu qısa müddətdə
artırmaq mümkundür. Bu ampluada şəxsən
iştirak etməyə və koordinasiya etməyə
hazıram.
Türk coğrafiyası üzrə
qarşılıqlı sərmayələrin
qoyulmasını və birgə transmilli şirkətlərin
yaradılmasını təşviq etmək, yəni Türk
dünyasının birbaşa maddi birliyi üzrə ciddi
işlərin görülməsi. Yerdə qalan bir çox şeyi isə
elm və iqtisadiyyat öz ardınca çəkib aparacaq.
Türk elləri fəaliyyətlərini konfederasiya çərçivəsində
uzlaşdıra bilərlər: bütün sahələr, o
cümlədən, qədimdən bizə xas olan insan
hüquqlarının müdafiəsi üzrə yüksək
standartlara cavab verən ictimai və digər təşkilatların
yaradılması mümkündür.
Müxtəlif Türk xalqlarının mədəniyyət
günlərini keçirmək olar. Məsələn, ili Tatarıstan,
Başqırdıstan, Xakas, Saxa, Çuvaş ili elan edib qalan
bütün Türk ellərində müvafiq festivallar,
seminarlar, qarşılıqlı səfərlər və digər
mədəni tədbirlər keçirə bilərik.
Türk runi mətnlərinin, Orxon-Yenisey abidələrinin
kütləvi öyrənilməsini bərqərar etmək və
bunun zəminində ortaq Türk dili qrammatikasını tənzimləmək
və tədris etmək, "Türk yazısı və mədəniyyəti
günü"nü təsis etmək. Türk ensiklopediyası,
"Türkika"nın tərtibi,
Türk mədəniyyətini, elmini, tarixini və birgə gələcəyinin
təbliği xüsusi önəmlidir.
"Azərbaycan tarixi" məktəb fənni Türk
dünyasının tarixi ilə yanaşı tədris
olunmalıdır. Bir neçə gün öncə cənab təhsil
nazirinin müsahibəsindən orta məkətəblər
üçün “Ümumtürk tarixi” dərsliyinin təsdiqlənməsi
xəbərini böyük sevinclə qarşıladım.
Ümüm Türk coğrafiyası və ədəbiyyatı
dərslikləri üzərindəki işləri də
intensivləşdirmək gərəkdir. Ümumtürk
radiosu, televiziya kanalı, internet şəbəkəsi, klublar,
forumlar yaradılmalıdır.
Biz məhz ruhən və mənən yekcins
olmalıyıq. Kitabxana, muzey, məktəb və universitetlərin, həmçinin
kafe, restoran və mağaza şəbəkələrinin
Türk dünya markalarını yaratmalıyıq.
Türk identifikasiya kartları tətbiq edərək
proqram iştirakçısı olanlara bütün təhsil,
səhiyyə və digər müəssisələrdə
güzəştlər təklif edilməlidir. "Ədalətli dünya
naminə Türk Birliyi Günü" təsis edilməlidir.
Türk Dünyasının loqotiplərini, gerblərini,
standartlarını təsdiq edərək onları dövlət
rəmzləri ilə yanaşı istifadə etmək. "Made in Azerbaijan.
Made in Turkic World" brendini təbliğ etmək. Eyni təbliğat və dəyişikliklər digər
Türk ölkələrində və torpaqlarında da həyata
keçirilməlidir. Bu, bütün deyilən
ideyaların çıxış nöqtəsidir: heç kim yorğanı oz üzərinə çəkməməli,
"məndən ötüb qardaşıma dəysin" deməməlidir.
Bu həm müstəqil Türk dövlətlərinə,
həm də digər ölkələrin tərkibində olan
Türk respublikalarına aiddir.
Elə şüarlardan istifadə olunmalı və elə
fəaliyyət göstərilməlidir ki, bütün ölkələr
razı qalsın və özləri vətəndaşlarında
Türk birliyinə həvəsin oyanması ilə yüksək
dərəcədə maraqlansınlar.
Biz gərək
Türk dünyasını elə bir vahid ruh halına gətirək
ki, sonra, məsələn, Türk və müsəlman
dünyasına körpü və istinadgah, sabitlik və təhlükəsizliyin
dayağı, Türk ölkələrinin Rusiyaya sərmayə
qoymasının növbəti əsası kimi daha bir Türk
düşüncəli insanın vətəndaşlığında
Rusiya rəhbərliyinin özü də maraqlı olsun,
türklərin şüurlu və yaradıcı birliyinin
Rusiya dövlətçiliyini möhkəmləndirdiyinə əminlik
yaransın. Formul belədir: istənilən ölkədə
daha çox türk - daha möhkəm sülh, sabitlik və
güclü iqtisadiyyat deməkdir. Bu elə
türk-slavyan birliyini, türklərin və rusların bərabərhüquqlu
tərəfdaşlığını müdafiə edən və
mənim də tərəfdarı olduğum
Avrasiyaçılıq hərəkatı ilə də səsləşir.
Qeyd edək ki, yüksək milli
özünüdərk onun mühüm tərkib hissəsi
kimi çıxış edir və sözsüz əsas
istinad nöqtəsi də dil bilgisidir. Məhşur
tarixçi Lev Qumilyovun xəbərdarlıq etdiyi kimi, rus
xalqı ucsuz-bucaqsız Avrasiyada yalnız türklərlə
birgə sağ-salamat qala bilər.
Ümumiyyətlə, bu mövzularda bilikli, kreativ, fəal
insanlar "beyin fırtınası mərkəzi" şəklində
şəbəkələnməli və istiqamətləndirilməlidir.
- İslam dünyası barışı
mövzusunda ne deyə bilərsiniz ?
- Bu da
çox geniş, ayrı və müstəqil mövzudur, təfərruatlar
bu günkü söhbətin sərhədlərini aşar. Sadəcə olaraq qeyd edim ki, öncəsində bərəbər
oturub ortaq İslam həmrəyliyi konsepsiyasını təfərruatlarıyla
qələmə almaq və sonra bu istiqamətdə irəliləmək
lazımdır. Mən çox istərdim
ki, hər bir azərbaycanlı şagird elə təhsil
alsın ki, Milli ideya çərçivəsində əcnəbilərə
İslamın işıq, sülh, ədalət, mərhəmət,
elm, səbir dini olduğunu öz dərin bililəkləriylə
(həm öz dilində, həm də xarici dildə), öz əməli
ilə isbat etməyə qadir olsin.
Ümumilikdə, Türk dünyasına aid oxşar birləşdirici
islahatları İslam dünyasına da aid etmək olar. Onların sırasında müvafiq fənlərlə birgə
"İslam dünyası tarixi, coğrafiyası, ədəbiyyatı"
dərslərinin də orta və ali məkətəblərdə
aparılmasını qeyd edə bilərəm. Hesab edirəm
ki, bütün məscidlərin "Elm mərkəzi"
statusu bərpa olunmalıdır, o cümlədən,
onların nəzdində məktəblilər
üçün kurslar açılmalıdır: gənc həkim,
jurnalist, tərcüməçi, astronom, memar, bioloq,
coğrafiyaçı, psixoloq, politoloq, konfliktoloq,
proqramçı və s. dərnəklər
yaradılmalıdır. Bunun davamı olaraq (ali
təhsil tələb edən ixtisaslardan başqa) daha çox
peşə məktəbi pilləsində öyrədilən ənənəvi
qədim peşələr - xəttatlıq, əbru, təzhib,
miniatür, çini, şəbəkə, mozaika kimi İslam
sənətləri, İslam ədəbiyyatı (ilahilərdən
tutmuş dini-fəlsəfi qəzəllərə kimi) təhsili
də məqbuldur. Bu sahədə ən böyük
arzularımdan biri odur ki, doğma Azərbaycanımız məscidlərin
nəzdində STEM təhsili, habelə robot texnikası,
aviamodelləşdirmə və dron mühəndisliyi üzrə
dərnəklər açan ilk nümunəvi dünya ölkəsi
olsun. O kursların müdavimi uşaqlarımız da beynəlxalq
olimpiadalarda iştirak edərək uğur qazansınlar və
nəticədə, xaricdən məscidlərimizin nəzdindəki
kurslarda təhsil almağa əcnəbi məktəblilər gəlsinlər.
Biz gərək sülhsevər və elmsevər Türk
və İslam dünyasının carçıları,
hamı üçün ziya mənbəyi olaq. Heç vaxt kiməsə
qarşı olmaq, ələlxüsus da kimlərəsə
qarşı birləşmək lazım deyil - xeyrə və ədalətə
dəlalət edən ideya uğrunda çalışmaq gərəkdir.
- Sonda bir neçə şəxsi sual vermək
olarmı?
- Bəli, əlbəttə.
Prinsipcə dərin şəxsi suallar xaricində
hər şeyi soruşa bilərsiniz.
- Sizin soyadınızın kökündə
ölkəmizdə yaşayan xalqlardan birinin adı var. Sizin nəticə
olaraq talış xalqı ilə birbaşa
bağlılığınız varmı ?
- Tam dəqiq
bilmirəm, amma tamamilə mümkündür, olsaydı,
etiraz etməzdim, hətta çox məmnun olardım. Lakin mən özümü genetik ekspertizadan
keçirməmişəm, çünki bu məsələ
məni maraqlandırmır. Vacib deyil sizin
DNT-niz hansı xalqa məxsusdur, əsas olan sizin
aldığınız tərbiyə və ürəyinizin
hazırda nə üçün döyünməsidir (sizin
niyyətiniz haradır, nə uğrunda mübarizə
aparırsınız). Etnik olaraq
özümü daha çox türk, azərbaycanlı hiss
edirəm. Bununla birgə, talış
xalqı mənə istənilən halda doğmadır, əzizdir.
Sosiologiya elminə ikili və hətta
üçlü "özünü indetifikasiya" məfhumları
gözəl məlumdur. Mən bu mənada
özümə yeri gəldikdə Talış türkü və
ya Talış-Azərbaycan türkü deyirəm.
Bütün düşüncələrim isə ədalətli
dünya düzəninə, fərqedilməz də olsa, öz
kiçik töhfəmi verə bilməklə əlaqəlidir.
Əlavə olaraq deyim ki, bizim xalqın multikultural dəyərlərini
göstərmək və sübut etmək üçün
sözün yaxşı mənasında öz Talış
Xanı köklərimdən istifadə edirəm. Qeyd edim ki, ədalətlə idarə olunan müxtəlif
millətlər nə qədər çox olsa, onlardan əldə
etdiyi töhfələrlə cəmi xalqlar da zəngin olar.
Amma acanda dəqiq talışam: cənub bölgəsinin mətbəxindən
dadlı heç nə tanımıram.
- Siz özünüzü daha çox
türk və azərbaycanlı hiss edirsiniz, sizi millətçi
hesab etmək olarmı?
- Bəli,
hiss edirəm, amma mən millətçi deyiləm, daha
doğrusu, millətsevər və vətənpərvərəm.
- Allaha inanırsınızmı?
-
Sözsüz. Bəli, mən müsəlmanam, Yaradanın
vahidliyinə və aliliyinə inanıram, ölümdən
sonrakı həyata inanıram və s. Əgər xeyir əməl
işlətsəniz, siz istənilən halda udacaqsınız.
Etdiyiniz yaxşılıqların əksəri
bu həyatda bumeranq kimi sizə qayıdacaq. Bir çox insanlar, o cümlədən, də mən
hədiyyə, xeyir paylayanda daha çox sevinirik, nəinki
alanda. Yəni insan xeyirxahlığına
görə taledən mənəvi sevinc və hörmət
şəklində dərhal mükafat alır. Eyni zamanda, mən, əlbəttə ki, insanların
bütün digər sülhsevər etiqadlarına hörmət
edirəm, o cümlədən, dünyanın ilk monoteist dini
olan qədim türk tenqriçiliyinə də.
Vurğulamaq
istəyirəm ki,
yaxşılıq sadəcə, ehtiyacı olanlara
yardımla bitmir, yaxşılıq həm də bilgi əldə
etmək üçün qüvvə sərf etməkdir -
bütün lazımi və elmi bilikləri əldə etməkdir,
xüsusən də məşğul olduğun sahənin
peşəkarı olmaqdır. Onda
yaxşılıq etmək şanslarınız daha çox
olacaq və siz cəmiyyətdə daha çox ehtiramla
qarşılanacaqsınız. Necə deyərlər,
böyük vətənpərvər o şəxsdir ki, öz
işini bilir və yaxşı yerinə yetirir.
- Siz sünnisiniz, yoxsa şiə?
- Mənim
üçün belə bir fərq yoxdur, mən sadəcə
müsəlmanam. İslamın konkret hansısa
formasının təəssübkeşi deyiləm, mən
yaxşılıq, ədalət, dözümlülük,
nizam fəlsəfəsinin və elmi inkişafın aludəçisiyəm.
Madam, siz bu qəbil şeyləri sordunuz, bildirmək
istəyirəm ki, dediklərim bu mövqeyimi insanlara doğru
kimi qəbul etdirmək niyyəti daşımır. Hər kəs İslamdan öz nəsibini alar. Vətənə maksimal fayda vermək
üçün necə olmaq gərəkdiyi təhər - məhz
öz istədiyim kimiyəm. Başqa
sözlə, beyin ürəyi saf məqsədlər
üçün döyünməyə məcbur edir, öz
növbəsində ürək də beyni daha səylə
çalışmağa vadar edir və tərsinə dairə
üzrə.
- Sizin dünyagörüşünüz
elmi və həkimlik fəaliyyətinizdə köməyinizə
gəlirmi? Və sizi ruhlandıran nədir?
- Əlbəttə, çox kömək edir. Demək olar, həmişə
insanlarla, o cümlədən, pasiyentlərlə ümumi dil
tapmağa müyəssər oluram. Düzdür,
bu zaman böyük enerji sərf olunur, amma nəticədə
gücümə güc qatır və beləliklə, mən
özümü təsdiqləmiş oluram.
Cənab
Prezident İlham Əliyevin ideoloji məsələlərə
yenidən baxılma töhfəsi və məhz insan
kapitalının inkişafına dəfələrlə
vurğu salması bir daha təsdiqləyir ki, qloballaşma
dövründə milli ləyaqətin və təhlükəsizliyin
qorunması sisteminin dayanıqlı inkişafını və suverenliyin
saxlanılması səylərini yalnız yekdil xalq uğurla,
bir yumruqda cəm edə bilər. Gərək
özünə hörmət edəsən ki, başqaları
da sənə hörmət etsin, həmçinin, özünə
hörmət etməyi öyrənən başqalarına da
gerçəkdən hörmət etməyi həqiqətən
mənimsəyər. Bu fikirlər məni
ruhlandırır.
Üzümüzə
gələn Novruz bayramıyla əlaqədar
yurddaşlarımı təbrik edir, ürəklərimizin bir
ritmdə döyünməsini, sülh, əmin-amanlıq,
özünü dərk etməyi və tanımağı
arzulayıram. Dünya şöhrətli alimlər,
ən çox da həkimlər arasında, savad yüksəlincə
İlahi güclər qarşısında insan oğlunun nə
qədər aciz olduğu fikri geniş yayılıb.
Özümdən onu da əlavə edim ki, bunun əbədiyyən
belə olacağından kainatın qanunlarına riayət etmə zərurətini son hadisələr və bu
bayramı evlərimizdə keçirtmə məcburiyyəti
də bir daha təsdiqləyir. Özünü tanıyan elmdə
yüksəlir, elmdə yüksələn bizim MƏN-i gələcək
nəsillər naminə daha da dərinləşdirir və
genişləndirir.
525-ci qəzet.- 2020.- 18 mart.- S. 10-12.