Bir daha teatr təhsilimiz
haqqında.
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
Milli teatr mədəniyyəti sahəsində nəsillərin
bir-birini əvəz etməsi prosesi nə qədər
ağrılı olsa da, labüddür. İstedadın
tirajlanmadığını, yalnız ayrı-ayrı fərdlər
kimi təzahür etdiyini bilsək də, bu gün fitri
bacarığın cilalanmasının məhz teatr təhsili
sayəsində mümkün olduğu həqiqəti hər kəsə
bəllidir.
Biz bir zamanlar sovet dövrünün qanadlı ifadəsi
sayılan "kadrlar hər şeyi əvəz edir"
cümləsinin doqmatizminə bir o qədər əhəmiyyət
verməsək də, burada bəzi həqiqət
işartılarının olduğunu da nəzərdən
qaçırmaq olmaz. Sözün qısası, səhnə sənəti
üçün mühüm olan kadr təminatı, milli
teatrımızın sabahı üçün fövqəladə
əhəmiyyətli bu sahədə, yəni teatr təhsili
sahəsində mövcud olan problemlərin həlli bu gün
böyük həssaslıq tələb edir.
Bəlli olduğu kimi, incəsənət sahəsi
üçün mütəxəssis kadrların
hazırlanması milli mədəniyyətimizin prioritet məsələsi
olmaqla digər sahələrdən fərqlənən tədris
xüsusiyyətlərinə malikdir.
Bəzən
təhsil sahəsi üzrə mütəxəssislər,
ayrı-ayrı ekspertlər humanitar sahə təsnifatında,
məsələn, ədəbiyyatşünaslarla
teatrşünasları, az qala, eyniləşdirirlər.
Halbuki musiqi təhsilində nəfəs alətləri
ilə simli alətlərin tədrisində, yaxud aktyorluğun
və rejissorluğun tədrisində spesifik sənət fərqləri
mövcuddur. Və onların tədris
prosesi, təbii olaraq, müxtəlif metodoloji əsaslara
dayaqlanır. İndiki halda hədəfimiz
teatr sənəti üçün kadr hazırlığı
məsələsi olduğu üçün bu sahədə təhsilin
praktik teatr həyatı ilə
bağlılığının vacibliyi, sahələr
üzrə fərqlərin təhsil prosesindəki əhəmiyyəti
üzərində düşünməli oluruq.
Müstəqil dövlət quruculuğu
dövrünün bir sıra islahatları içərisində
təhsil sahəsində aparılan islahatlar istər pedaqoji
kollektivlərdə, istər çoxsaylı valideyn toplumunda
birmənalı qəbul edilmir. Belə ki, əsas
iradlar Boloniya təhsil sisteminin tətbiqi ilə bağlıdır.
Onun tətbiqinin hansı elmi, ictimai ehtiyacdan irəli
gəldiyini söyləyə bilməsək də, həmin təhsil
sisteminin on illərlə sınaqdan çıxan əvvəlkindən
üstünlüyü təxmini görünür. Belə ki, əvvəlki təhsil sisteminin konkret
üstünlüklərini və real uğurlarını
bildiyimiz halda, Boloniya təhsil sisteminin üstünlükləri
və nikbin nəticələri müşahidə edilmir.
Doğrudur, təhsilin liberallaşması, tələbələrin
demokratik seçim imkanlarının artması, pedaqoji fəaliyyətin
tələbə auditoriyası ilə iş prosesində fərdlərə
və kollektivə differensial yanaşma metodu fayda və səmərə
baxımdan perspektivli görünsə də, ümumilikdə təhsilin səviyyəsi, tələbələr
arasında elmi biliklərin mənimsənilməsi, pedaqoji heyətdə
müəllimin nüfuzunun qorunması baxımdan
müşahidə edilən keyfiyyət itkiləri
açıq-aşkardır. Bu zaman tədris
prosesində diqqətçəkən sənədləşdirmə
formalizmi, pedaqoq və tələbə münasibətlərində
laqeydlik, fəaliyyətin imitasiyası faktları diqqət
çəkir. Odur ki, Boloniya təhsil sistemini mütərəqqi
hesab edənlər onun ölkəmizin gələcəyi
üçün nə dərəcədə əhəmiyyətli
olması barədə ciddi düşünməli, bu sahənin
təcrübəli mütəxəssisləri prinsipial mövqe bildirməlidirlər.
Bu yerdə bir qədər ayaq verib, bəzi obyektiv
sayılacaq məqamlara diqqət yetirməyimiz lazım gəlir. Yəni
ölkəmizin müstəqillik qazanması ilə dünya
birliyinə, o cümlədən, Avropa məkanına daxil
olması, Avropa Şurasına üzvlüyə qəbulu
bilavasitə onun bir sıra beynəlxalq proseslərdə
iştirakını labüdləşdirmişdir. Odur
ki, ölkəmizin Avropa məkanında gerçəkləşdirilən
ali təhsilin struktur islahatları prosesinə
qoşulması təbii idi. Başqa sözlə desək, hələ
1999-cu ilin 19 iyun tarixində Boloniyada iyirmi doqquz ölkənin
təhsil nazirləri tərəfindən imzalanıb ali təhsil sisteminin təkmilləşdirilməsini
nəzərdə tutan, "Boloniya deklarasiyası" adı
alan sənədə əsasən ümumi tələblər,
meyarlar və milli ali təhsil sistemləri müəyyən
edilməklə vahid Avropa elm və təhsil məkanının
yaradılması qərara alındı. Sonralar "Boloniya
prosesi" adlanan xəttə Avropa Şurasına daxil olan digər
ölkələr o cümlədən, Azərbaycan (2005-ci il) da qoşuldu. Sonrakı illərdə, yəni
2003-cü ilin 18-19 sentyabr tarixlərində Berlin şəhərində
keçirilən sammitdə qəbul edilən bəyannaməyə
əsasən, ümumi Avropa tələblərinə və
standartlarına müvafiqlik "bakalavr", "magistr"
olmaqla ikipilləli təhsilə, həmçinin, "fəlsəfə
doktorluğu" elmi dərəcəsi verilməsi işinə
də şamil edildi. Və elə həmin
sammitdə yeganə doktorluq dərəcəsinin yalnız
"fəlsəfə doktoru" dərəcəsi olması
barədə qəti qərar verildi. Əgər ali təhsil
prosesinin, nəticəsi olaraq, ilk pillədə
"bakalavr", sonrakı pillədə, magistr təhsilinin
sonunda "magistr" dərəcələri müəyyən
edilirsə, elmi tədqiqatın yekunu olaraq uğurlu dissertasiya
müdafiəsindən sonra konkret şəxsə konkret sahə
üzrə "fəlsəfə doktoru" elmi dərəcəsi
verilirsə, bu halda hələ də fəaliyyətdə olan
yuxarıda qeyd etdiyimiz Boloniya elm və təhsil sistemində nəzərdə
tutulmayan elmlər doktoru alimlik dərəcəsi məsələsi,
həmçinin, bu gün dissertasiya müdafiələrinin nəticələrini
təsdiq edən dövlət təşkilatı olan Ali Attestasiya
Komissiyası öz funksional əhəmiyyətini itirmiş
olur.
Bu, olduqca geniş və çoxcəhətli mövzu
olsa da, onun mahiyyəti anlaşılandır. Burada əsas
niyyət ümumavropa elm və təhsil sistemi yaratmaqla təhsilin-təkmilləşmə
səviyyələrinin, onun modul sisteminin müəyyən
edilməsi, diplomların tanınması, mütəxəssislərin
dünyanın müxtəlif bölgələrində
transmilli təhsilinin aspektləri, Avropa məkanındakı əmək
bazarına daxil olması və sair nəzərdə tutulur.
Başqa sözlə desək, Boloniya prosesi adı alan proses Avropa ölkələrinin milli ali təhsil
sisteminin struktur islahatlarını təmin edir. Həmin proses
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, başlıca məqsəd olaraq, məzunların
Avropa əmək bazarında yer tapmasına təhsil və
elmi dərəcələrinin, diplomlarının
tanınmasına, ali təhsilin ikipilləli
mərhələlərinin təsbit edilməsinə xidmət
edir.
Boloniya prosesi ilə bağlı qəbul edilən bəyənnaməyə
görə, o, könüllü, yarımsubyektiv olub,
Avropanın müxtəlif ölkələrinin təhsil
sistemlərinin milli xüsusiyyətlərini nəzərə
almaqla, çoxvariantlı, açıq və çevikdir, həmçinin,
tədrici xarakterə malikdir. Yəni bu prosesin
müddəalarını qeyd-şərtsiz yerinə yetirmək,
hər hərfinə danışıqsız riayət etmək
vacib deyil. Əgər nəzərə
alsaq ki, Boloniya prosesi, müəyyən mənada, hamar yox,
ziddiyyətlidir, bəzi məqamlarda isə
açıq-aşkar anlaşılmazlıq doğurur, onda
onun nöqsanlardan xali olmadığı üzə
çıxır. Başqa sözlə desək,
onun üstünlükləri kimi, zəif cəhətləri
də mövcuddur. Məsələn,
yaradıcılıq sahələri, o cümlədən,
aktyor ixtisası üzrə kadr hazırlığı
işində magistr pilləsinin səmərəsi nədən
ibarətdir?
Nəzərə
alsaq ki, məşhur Hollivud artistlərinin əksəriyyətinin
heç ali savadı yoxdur, ABŞ, Yaponiya və Çin kimi
bir sıra qabaqcıl ölkələri Boloniya sisteminə
qoşulmayıbsa, bu fakt, həmin ölkələrdə təhsilin
geri qalması anlamına gəlmir, həmin ölkələrin
məzunlarının diplomlarının Avropa məkanında
tanınması, həmçinin, Avropa əmək bazarında
yer alması mühüm hesab edilmir. Halbuki nəinki
həmin ölkələrin, hətta qonşu
Gürcüstanın Sovet dövründə təhsil
görmüş sənət adamları Avropa mədəni məkanında
çalışmaq üçün dəvət alanda
onların diplomu ilə kimsə maraqlanmır.
Milli rejissor və ya teatrşünas kadrların Avropa
bazarına daxil olmasına gəlincə, burada viza və
mükəmməl xarici dilə malik olma kimi ciddi maneələrin
olması da unudulmamalıdır.
Maraqlı
budur ki, "Boloniya prosesi"nin nəzərdə
tutduğu təhsil sistemi baza təhsilini, ya hər hansı
alternativ təhsil konsepsiyasını məqbul saymır. Və guya, yenilikçi elm və təhsil
islahatlarına əsaslanan bu təhsil sistemi daha mükəmməl
olduğu üçün nəticələri heyrətamizdir.
Halbuki təcrübə və konkret örnəklər həmin
sistem əsasında təhsil alan məzunların
dünyagörüşü səviyyəsinin, yumşaq desək,
arzuedilən səviyyədə olmadığını
sübut edir. Həmin təhsil sisteminin yetirmələri
arasında ixtisas dünyagörüşü ilə
bağlı Avropa paytaxtlarının birində aparılan
sorğuların nəticələri heç də qənaətbəxş
deyil. Məzunların bir qismi dahi bəstəkar
L.V.Bethoveni Almaniyanın "Bayer" komandasının
oyunçusu, başqa bir qismi isə Böyük
Britaniyanın baş nazirinin itinin adı olduğunu hesab edirlər
və bu sayaq acı gülüş doğuran misalların
sayını istənilən qədər artırmaq olar.
Əslinə qalsa, problemin kökü orta təhsil pilləsindəki
tədris prosesi ilə bağlıdır. Çünki məhz orta təhsil
məktəblərində tədrisin ciddi pedaqoji əsaslar
üzərində qurulmadığı, dərsliklərin məzmun
səthiliyindən başlamış fənlərin və dərs
saatlarının düzgün müəyyənləşdirilməməsi,
onların tədris metodikasının natamamlığı, eləcə
də pedaqoji kadrların yüksək elmi-nəzəri,
professional meyarlar nəzərə alınmadan seçilib yerləşdirilmədiyi
və başqa səbəblərdən ali məktəb abituriyentlərinin
ümumi bilik səviyyəsi ildən ilə aşağı
enir. Qəribədir ki, Tələbə Qəbulu
Komissiyasının təşkil etdiyi test imtahanlarından
müvəffəqiyyətlə çıxan və tələbə
hüququ qazanıb, bədii yaradıcılıq
ixtisasını seçən gənclərin böyük bir
qismi orta məktəb səviyyəsində belə nəinki
dünya mədəniyyəti ilə bağlı, hətta
milli folklorumuz, tariximiz, dilimiz, mədəniyyətimiz barədə
məqbul sayılmayacaq səviyyə nümayiş etdirirlər.
Bəzilərinin diqqətindən yayınan, bəlkə
də əhəmiyyətsiz saydıqları bu mənzərə
pedaqoji sahədə çalışan mütəxəssislərin
gündəlik müşahidə etdikləri reallıqdır.
Artıq
on ildən artıqdır ki, ölkəmizdə bədii
yaradıcılıq sahəsi üçün kadr
hazırlığı "Boloniya təhsil sistemi"nin başlıca prinsiplərini nəzərdə
tutan tədris planları əsasında aparılır. Ötən
dövrün nəticələrinə ötəri nəzər
yetirməli olsaq, hər hansı ciddi keyfiyyət göstəricilərinin
müşahidə edilmədiyini, həmin illərin məzunları
içərisində sənət uğurları ilə
seçilən nə rejissor, nə teatrşünas, nə də
aktyor fərdiyyətlərinin gözə dəydiyini, əksinə,
total savadsızlıq faktlarını qeyd edə bilərik.
Avropa ali
təhsilində uzun illər ərzində, elə indinin
özündə də teatr sənəti üzrə kadr
hazırlığında başlıca olaraq bir
neçə özünü təsdiq
etmiş nəzəri təlimlərə (K.S.Stanislavskinin,
V.Meyerholdun, J.Viların, M.Çexovun, Y. Qrotovskinin sənət
təcrübələrini ehtiva edən nəzəri və
praktik təlimlərə) istinad edilir. Bu zaman
elmi-nəzəri, eləcə də praktik dərslər və
məşğələlər, həmin sınanmış
metodlar əsasında həyata keçirilir.
Bu gün
"Boloniya təhsil sistemi"nə müvafiq olaraq təhsil
prinsipləri, tədris planları əsaslı şəkildə
dəyişdirilməklə, başlıca hədəfin əsas
etibarilə istedadlı şəxsiyyətin yetişdirilməsi
olduğu vəzifəsi az qala unudulur.
Bədii
yaradıcılığın musiqi, yaxud təsviri sənət
sahələri üçün mütəxəssis
hazırlığı üçün bəlkə də məqbul
sayılacaq "Boloniya təhsil sistemi"nin
aktyor kadrlarının hazırlığına fayda verəcəyinə
inanmaq çətindir. Ən azı ona görə
ki, milli aktyor kadrlarına heç MDB-də yer
tapılmadığı halda onların nə zamansa Avropa
bazarına çıxması barədə düşünmək
belə ciddi görünmür. Elə isə bu gün
aktyor, rejissor, teatrşünas kadrların
hazırlanmasını nəzərdə tutan tədris
planlarına imtahanların yazılı formada daxil edilməsinin
hansı səmərəsi olduğunu kim
bilir? Axı internet mənbələrindən
köçürülmüş yazılar tələbələrə
hansı biliklər verir?
Milli ideya carçısı, Avropaya çoxlarından
daha yaxşı bələd olan Ə.Hüseynzadə xəbərdarlıq
edirdi ki, biz Avropanın yaratdıqlarından istifadə etməliyik,
amma özümüz onun mədəsində həzm
olmamalıyıq.
Bizə belə gəlir ki,
yuxarıda qeyd etdiyimiz məsələlər
qloballaşmanın məkrli sürprizlərinə bənzəyir
və təhsil məsələlərinin Avropada mərkəzləşdirilib,
ayrı-ayrı xalqların gələcək cəmiyyət həyatının
bir mərkəzdən yönəldilməsi cəhdi ilə
bağlıdır.
Əlbəttə, ölkəmiz Avropa
Şurasının üzvüdür
və həmin təşkilat qarşısında
götürdüyü müəyyən öhdəlikləri
yerinə yetirməlidir. Amma burası da var ki, təhsil məsələləri
xalqımızın gələcək varlığı,
mentalitet məsələsi olduğu üçün
ehtiyatlı və tədbirli qərar verilməsini tələb
edir. Getdikcə artan, hər addımda total
savadsızlıq faktları ilə üz-üzə
qaldığımız bu məqamda müdrik bir kəlamı
unutmayaq ki, "ümumtəhsil məsələsi xalqın
mentalitetidir" və bu fəaliyyətdə "əsas məsələ
təhsilin səviyyəsidir, nəticəsidir".
Sözügedən Boloniya
sisteminin bəzi ölkələrin, yaradıcılıq təhsilində
yaratdığı boşluqlar, törətdiyi fəsadlar barəsində
tez-tez narazılıqlar eşidilir. İncəsənət sahələri
üçün, o cümlədən, teatr sənəti
üçün kadr hazırlığında həmin təhsil
sisteminin yarıtmazlığının acı nəticələrini
bir neçə on ildən sonra özünü bariz göstərəcəyi
gözləniləndir. Amma bu gün, 2020-ci ildə Boloniya təhsil
sisteminin şıdırğı
fəaliyyətinin futurist perspektivdə ölkəmizin
yeni nəsillərinə nə verəcəyi təəssüf
ki, sonadək bəlli deyil. Fikrimizcə, yalnız
incəsənətin hər bir ixtisası üzrə kadr
hazırlığının ayrıca konsepsiyasına,
çağdaş dövrün elmi-nəzəri tələblərinə
müvafiq mükəmməl dərsliklərin, sənət ədəbiyyatının
yazılması, pedaqoji metodikaların işlənməsi,
istedadlı və təcrübəli
pedaqoqların seçilməsi, incəsənət üzrə
tədrisin intellektual təşkili, yəni sənətçi
şəxsiyyətinin yetişdirilməsi, onun fərdi
istedadının cilalanması prosesinin təmin edilməsi və
bu kimi başqa tədbirlər uğurlu nəticələrə
yol aça bilər.
İsrafil
İSRAFİLOV
525-ci qəzet.- 2020.-
4 mart.- S.19.