Naxçıvanda ilk Tarix-Etnoqrafiya Muzeyinin
yaradıcısı kimdir?
AMEA Naxçıvan Bölməsi, Tarix, Etnoqrafiya və
Arxeologiya İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, tarix
üzrə fəlsəfə doktoru
Xalqları - etnosları, onların məişətini,
adətlərini, etnik biliklərin yaranması və
inkişafını, onların yayılması və
qarşılıqlı mədəni əlaqələrini,
öyrənən etnoqrafiya elminin tarixi çox qədimdir. Qədim
Misir, Babilistan, Assuriya, Qədim Hindistanın və Çinin
yazılı mənbələrində, antik ədəbiyyatda,
orta əsr tarixçi və etnoqrafların əsərlərində
müxtəlif etnoqrafik məlumatlara rast gəlirik.
Azərbaycanda və onun ayrılmaz tərkib
hissəsi olan Naxçıvanda etnoqrafik məlumatların
toplanması, əsasən, XIX əsrdən başlanmışdır.
Aparılan araşdırmalar göstərir ki,
Naxçıvanda etnoqrafiyanın inkişafında muzey
kolleksiyalarından, keçmiş müşahidəçilərin
arxiv, yaxud mətbuat qeydlərindən, səyahət gündəliklərindən,
hüquqi sənədlərdən, folklor materiallarından
geniş istifadə olunub və olunmaqdadır.
Naxçıvanda yaşayan və fəaliyyət
göstərən ziyalılar diyarşünaslıq muzeylərinin
təşkilinə xüsusi maraq göstərmiş və
bunun üçün müxtəlif materiallar
yığmışlar. Məsələn, böyük
yazıçı Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə hələ
XIX əsrin sonlarında Nehrəm kəndində müəllimlik
etdiyi illərdə belə bir muzeyin yaradılmasında fəallıq
göstərib. Nehrəm məktəbində
diyarşünaslıq muzeyi təşkil edib, burada Azərbaycan
tarixinin müxtəlif dövrlərinə dair materialların
topla-nılmasına nail olub. Xalq Məktəbləri Direktorluğunun
13 noyabr 1896-cı il tarixli, 730 saylı əmri ilə ona təşəkkür
verilməsi barədə məsələ
qaldırılıb.
Qeyd edək ki, Naxçıvanda 1924-cü ildə
Tarix-etnoqrafiya muzeyi yaradılmış və 1932-ilədək
fəaliyyət göstərmiş, sonra isə
Naxçıvan Tarix və ölkəşünaslıq
Muzeyinə çevrilmişdi. Yenidən qurulan bu muzey 1968-ci
ildən Naxçıvan Dövlət Tarix Muzeyi adını
daşıyır.
Elmi tədqiqat və mədəniyyət
ocağı olan Naxçıvan Tarix-Etnoqrafiya muzeyinin ilk
vaxtlar maddi bazası, əsasən, qədim və orta əsrlərə
aid məişət əşyalarından, saxsı qablardan
(bardaq, kuzə), qədim silahlardan, Səfəvi dövrünə
aid gümüş və qızıl sikkələrdən,
mixi yazılı olan Babilistan silindrindən, digər əşyalardan,
milli geyimlərdən və sairdən ibarət idi. Bu muzey
naxçıvanlı kolleksiyaçı Balabəy Əlibəyova
məxsus olmuşdur. Daha doğrusu, bu muzeyi o təşkil
edib. İndiyədək çap edilən məqalələrdə
və kitablarda Balabəy haqqında bəzi məlumatlar verilsə
də, onun həyatı və fəaliyyəti ətraflı
araşdırılmayıb. Onun
yaratdığı muzey haqqında ilk dəfə söhbət
açan 1926-cı ildə Naxçıvana gələn
arxeoloq alim V.M.Sısoyev olub. Özünün çap etdirdiyi
hesabatında Naxçıvanda fəaliyyət göstərən
Naxçıvan Tarix-Etnoqrafiya Muzeyindən xüsusi söhbət
açılmışdı. Onun yazdığı:
"Balabəy Əlibəyovun Naxçıvan Muzeyi" bu
gün də aktuallığı ilə diqqəti cəlb
edir.
Həmin mətni ədəbiyatşünas alim
F.Xəlilov 2005-ci ildə ruscadan azərbaycancaya tərcümə
etmiş və "Naxçıvanı öyrənən elmi
cəmiyyət" kitabında çap etdirmişdi.
V.M.Sısoyevin çox yüksək qiymət
verdiyi bu muzeyi öz evində təşkil edən və
naxçıvanlılara pulsuz nümayiş etdirən Balabəy
Əlibəyov kimdir? Biz bu suala ətraflı
cavab vermək üçün xeyli axtarışlar
apardıq. Əvvəlcə qeyd edək ki, indiyədək
Balabəy Əlibəyov (Əlixanov) haqqında ətraflı
tədqiqat aparılmadığından onun doğum tarixi ilə
bağlı tapılan iki sənəd maraq doğurur. Həmin
sənədlərdən biri çar hökumətinin 1832-ci
ildə Ordubad şəhəri üzrə
hazırlatdığı kameral təsvirdir (siyahıdır).
Əvvəlcə bu sənədlə tanış olaq.
1832-ci ildə Ordubad şəhərinin kameral
siyahısında onun mənsub olduğu ailə ilə
bağlı məlumatlar belədir: Babası Məşədi
Hacı Əli xan Sultan oğlu 55 yaşında, nənəsi
Məhtəban xanım 30 yaşında. Onların üç
oğlanlarının adı qeyd edilib:
1) Məmmədhüseyn Sultan 22 yaşında
proporşik, həyat yoldaşı Sona 20 yaşında,
oğlu Balabəy 1 yaşında;
2) əmisi Mehdi 19 yaşında, həyat
yoldaşı Nisə 20 yaşında, onların oğlu
Abbasqulu 1 yaşında;
3) əmisi Vəliqulu 13 yaşında.
Digər bir sənəd isə arxiv
fondlarında axtarışlar apararkən rast gəldiyimiz
maraqlı bir məhkəmə sənədidir. Ona görə
maraqlı sənəddir ki, orada Balabəy Əlibəyovun
izahatı var və o, öz yaşı haqqında məlumat
verib. Qeyd edək ki, həmin arxiv sənədi 1863-cü ilə
aiddir. O, bu izahatı 1862-ci ilin sonunda yazıb. Həmin
izahatın əvvəlində Balabəy Əlibəyov
yazır: "Mənim adım Balabəy Əlixanov, atamın
adı Məmməd-hüseyn Sultandır. Özümün, 26
yaxud 27 yaşım var". Onun yazdığı izahatı əsas
götürsək, Balabəyin doğum tarixi 1836, yaxud 1837-ci
ilə təsadüf edir. Amma əlimizin altında Ordubad şəhərinin
1832-ci ilə aid kameral siyahısı da var. Orada yazılan məlumatlara
əsasən, Balabəyin doğum tarixini 1831-ci ilə aid etmək
olar. Onda 1862-ci ildə onun 31 yaşı olardı. Balabəy Əlibəyovun (Əlixanovun) XIX əsrin
sonlarında İrəvan zadəganları ilə birlikdə
çəkdirdiyi fotoşəkildə onun 31 yaşlarında
olduğu görünür. Hər halda doğum tarixinin
dəqiqləşdirilməsi üçün gələcəkdə
əlavə tədqiqata ehtiyac var. Bir az irəli
gedərək qeyd edək ki, Rudolf İvanovun
yazdığı "Basqın" kitabında 1925-ci ilə
aid sənəddə Balabəyin 70 yaşında olduğu
bildirilir. Onda belə çıxır ki, Balabəy
Əlibəyov 1855-ci ildə doğulub. Bu isə qətiyyən
ola bilməz. Çünki yuxarıda qeyd
etdiyimiz sənədlər 1855-ci il
doğum tarixini inkar edir.
Bu tarixi sənəd imkan yaradır ki, onun atasının
adını (indiyədək ki, yazılan məqalələrdə,
kitablarda onun atasının adı yazılmayıb - müəllif)
yazaq. Tapılan arxiv sənədlərində Balabəyin
qardaşının, əmisinin, atasının farsca (ruscaya tərcümə
edilib) izahatları, elanları, yazdığı ərizələr
maraqlıdır. Burada hətta Balabəy
Əlibəyovun rus dilində yazdığı xahişnamə-ərizəsi
də vardır.
Əgər 1832-ci ildə yazılan kameral siyahını
əsas götürsək Balabəy Məmmədhüseyn
Sultan oğlu 1831-ci ildə, onun özünün
yazdıqlarını əsas götürsək, o, 1835, yaxud
1836-cı ildə Ordubad şəhərində hərbçi
ailəsində doğulmuşdur. Balabəyin ulu
babası Əlixan Sultan da hərbçi olub. Bir məsələni də hökmən qeyd etmək
lazımdır. 1920-ci ilədək Balabəyin
familiyası sənədlərdə Əlixanov kimi
yazılmışdır. Yəqin ki,
1920-ci ildən sonra repressiyalardan yaxa qurtarmaq üçün
familiyasını Əlibəyov yazdırıb. Bunu yazmaqda məqsədimiz odur ki, gələcəkdə
arxiv sənədləri ilə işləyən tədqiqatçılar
Balabəy Əlixanovun Balabəy Əlibəyov olduğunu
unutmasınlar.
Hər halda bunlar arxiv sənədlərində qeyd
olunanlardır.
Həmin arxiv sənədində Balabəyin 18
yaşında olan Hacı adlı qardaşının da
izahatı var. Və o sənəddə Balabəy yazır ki,
Naxçıvan şəhər polis idarəsində tərcüməçi
işləyir.
Balabəy Əlixanovun doğum tarixinin doğruluğunu
təsdiqləyən fotoşəkil də var. 1860-cı ildə
İrəvanda çəkilib (həmin fotoşəkil də
mətnə daxil edilib - müəllif).
Fars, rus və türk dillərini mükəmməl bilən
Balabəy Əlixanov əsasən polis sistemində tərcüməçi
işləyib.
Bir arxiv sənədində deyilir: "15 mart 1893-cü il tarixdə Ordubad şəhər sakini Balabəy
Əlixanov və Ordubad şəhər polis hissəsinin rəisi,
pristav Levintski aşağıdakı şərtlərlə
müqaviləni bağladı.
Bu müqavilədə 10 şərt vardır.
1-ci şərtdə
deyilir: "Müqaviləni mən, Balabəy Əlixanov,
Ordubad polis idarəsi yanında 7 kazak üçün Ordubad
şəhərinin Ambaras küçəsində olan 4 otaqdan
ibarət mənzilimi, 7 at üçün nəzərdə
tutulmuş tövləni, ayrıca həyəti, anbar, onlardan
kazarma üçün nəzərdə tutulmuş iki
otağı, uryadnik üçün kiçik otağı və
yeni taxılı üçün nəzərdə
tutulmuş otağı kirayə verirəm. Axırda
imza yerində Balabəy Əlixanov yazmışdır. Gördüyümüz kimi, Balabəy çar
Rusiyası dövründə həmişə
familiyasını Əlixanov yazmışdır. Balabəy
Əlixanovun fəaliyyəti haqqında Naxçıvan
Diyarının təhqiqi üzrə Xüsusi
Komissiyasının iclasının 6 N-li protokolunda qısaca məlumat
var:
"Balabəy Əlibəyov haqqında Naxçıvan
şəhərinin vətəndaşıdır. 70 yaşı
var (əslində, bu vaxt onun 93 yaşı vardı - müəllif).
1917-ci ilə qədər 9 il Qars polis idarəsində
tərcüməçi kimi xidmət edib, 8 il Qarsda polis zabiti
olub. 1911-ci ildə istefaya çıxıb.
1917-ci ildə qədər pensiya alıb. 1917-ci ildən
1920-ci ilə qədər Urmiyada (İranda) polismeyster olub.
1920-ci ildən indiyə kimi sovet müəssisələrində
xidmət edir. Hazırda Xalq Maliyyə
komissarlığının maliyyə agentidir".
M.Bağırovun
iştirak etdiyi həmin iclasda (4 aprel 1925-ci il)
qərara alınır ki, Balabəy işdən çıxarılsın.
Bu sənəddə qısaca olaraq Balabəy
Əlixanovun fəaliyyəti təsvir olunub. Hələliksə
Balabəy Əlixanovun əlimizdə şəxsi işi
olmadığından bəzi məsələləri
aydınlaşdırmaq üçün hərtərəfli
axtarışlara ehtiyac vardır. Həm də
bu zaman onun yaşı yetmişdən yuxarı idi. Ordubad şəhərinin 1832-ci ildəki kameral
siyahısına əsasən, 1925-ci ildə Balabəy Əlibəyovun
artıq 93 yaşı vardı. Yəqin
buna görə də həbs edilməmiş və
sürgün olunmamışdır. Çünki
zadəganəsilli Balabəy Əlibəyov 1920-ci ildən
sonra siyasi idarələrin təqiblərinə məruz
qalmış və hətta Əlixanov familiyasını dəyişmişdir.
Balabəy Əlixanovun Naxçıvan şəhərində
təşkil etdiyi və öz şəxsi evində yerləşdirdiyi
Naxçıvan Tarix-Etnoqrafiya Muzeyi haqqında ilk dəfə
məlumat verən professor V.M.Sısoyevin yazdıqlarından məlum
olur ki, o, 1927-ci ildə həmin muzeydə olub və
böyük təəssürat almışdır. Onun
yazdığına görə, bu muzeydə
Naxçıvanın tarixinə, arxeologiyasına aid qiymətli
materiallar olmuşdur. Muzeydə sərgidə
nümayiş etdirilən əşyalar, həmçinin, sənədlər
haqqında məlumat vermişdir: "Yaxşı qədim
sırğalar, böyük qədim xalçalar, qələm
qabları (qələmkarlar), qədim şərq fars
parçaları (qumaş), üstünlük təşkil edən
az miqdarda (43 ədəd) sikkə kolleksiyası, XIX əsrin əvvəllərində
torpaq mülkiyyətinə aid bir neçə farsca fərman,
qəhvəyi rənglənmiş kiçik kərpic və
s.".
Tarixçi alim V.M.Sısoyevin təsvir etdiyi etnoqrafiya
muzeyi iki otaqda və çox da böyük olmayan keçid dəhlizdə
yerləşirmiş. Burada İştar ilahəsinin kahinlərinin,
"Şamaş" adlı qara daşın olduğunu yazan
V.M.Sısoyev nümayiş etdirilən Babil silindrindən
(üzərində mixi yazı və naxışları olan)
də söhbət açaraq yazır: "Silindr,
görünür, çox uzaq keçmişə, yəni təxminən
xristian erasından 1000 il əvvələ, hətta lap əvvələ
aiddir.
Buradaca qeyd edək ki, axtarışlar apararaq etnoqrafiya
muzeyinin sərgi salonlarında nümayiş etdirilən əşyaların
xeyli hissəsinin fotoşəkillərini tapmışıq. Fotolar
Naxçıvanda Etnoqrafiya Muzeyinin sərgi salonlarında
çəkilib. Milli təəssübkeşlik göstərən
jurnalist Mənsim Fərəcovun albomu əvəzsiz tarixi mənbədir.
O, 40 il "Bakinskiy raboçiy" qəzetinin
Naxçıvan üzrə müxbiri olmuşdur.
Muzeydə olan V.M.Sısoyev Balabəylə
görüşüb-görüşmədiyi haqda heç nə
yazmayıb.
Etnoqrafiya muzeyində bəzi iradları qeyd edən professor
hesabatının sonunda yazır: "Hər halda muzey
Naxçıvanın diqqətəlayiq yerlərindədir və
çox az şəhər belə muzeyi ilə öyünə
bilər".
Axtarışlar göstərir ki, Balabəy Əlixanov
Naxçıvan Tarix-Etnoqrafiya Muzeyi üçün
eksponatları hələ gənclik illərindən müxtəlif
şəhər və kəndlərdən toplayıb. Ona bu işdə
Naxçıvan tarixinə olan sönməz sevgisi və vətənpərvərlik
hissi həmişə köməklik göstərib. Hələ
1863-cü ildə Naxçıvan şəhər polis idarəsində
tərcüməçi işləyən Balabəy
Əlixanovun 1860-cı ildə İrəvanın məşhur
zadəganları arasında olması və şəkil
çəkdirməsi yuxarıda söylədiklərimizi təsdiqləyir...
Balabəy Əlibəyovun (Əlixanovun)
Naxçıvanda yaşayan varislərinin dediyinə görə,
onun həyat yoldaşı Şeyda xanım olub. Onların
nikahından Humay adlı qızları anadan olmuşdur. Humay xanım Hüseynağa Hüseynovla ailə
qurmuş və bu nikahdan 4 oğulları olub. Humay xanımın nəvələrinin dediyinə
görə, Balabəy Əlibəyov II Dünya Müharibəsi
başlayanda sağ deyilmiş. Onun təxminən
XX əsrin 30-cu illərində vəfat etdiyini söyləyirlər.
Əsl həqiqəti tapılan sənədlər
təsdiqləyəcək.
Bu gün Naxçıvan Dövlət Tarix Muzeyinin
keçdiyi inkişaf yolundan və təşəkkülündən
ürəkdolusu danışmaq olar. Amma bir həqiqəti
unutmaq olmaz ki, Naxçıvan Dövlət Tarix Muzeyinin
yaradılmasında əsas baza M.V.Sısoyevin dili ilə desək,
"Balabəy Əlibəyovun Naxçıvan Muzeyi"
olmuşdur. Bu isə poliqlot, etnoqraf, tərcüməçi,
Naxçıvanın qədim tarixinin bilicisi, böyük vətənpərvər
Balabəy Əlibəyovun (Əlixanovun) vətən
qarşısında əvəzsiz və unudulmaz xidmətidir.
Musa RƏHİMOĞLU
525-ci qəzet.- 2020.-
4 mart.- S.20.