Yaddaşın vətəndaşlıq
tutumu
Professor
Şirməmməd müəllim Hüseynov mənsub olduğu
vəzifə və sənət anlamlarına bizim günlərdə
hörmət və ehtiram hissi aşılayan nadir ziyalılardan
idi.
Professor və müəllim! Hər ikisi onun keçdiyi ömür yolunda qazandığı mənəvi mükafatı, xalqın etiqad bəslədiyi əxlaq, mərifət və vətəndaşlıq ünvanı idi. Mənə auditoriyada dərs deməmişdi. Filologiya fakültəsində mühazirə oxumurdu. Ədəbi tənqid kurslarında professor Qulu Xəlilov öz mühazirələrində onun tədqiqatlarına tez-tez istinad edirdi. Müşahidələrim məni yanıltmırsa, mənə doğma olan bu iki professorun temperamentində, müəllimlik səriştəsində, prinsipiallıqda, ədalarında, nitq tərzində oxşarlıqlar vardı. Uzun illər mavi ekranda Şirməmməd müəllimin dünyanın ictimai-siyasi mənzərəsi haqqında söhbətlərini çox dinləmişdim. Tale elə gətirdi ki, nəşr sahəsində də işləməli oldum, ilk özəl "Sabah" nəşriyyatını təsis etdim. Daha sonra "Elm" nəşriyyatına rəhbərlik etdiyim dövrdə Şirməmməd müəllimin vəfalı ömür-gün yoldaşı, təcrübəli tərcüməçi-redaktor Ülkər xanımla birgə çalışmalı olduq. Şirməmməd müəllimlə mənim nəşr sahəsindəki əməkdaşlığım, səmimi münasibətlərimiz Ülkər xanımın xeyirxahlığı nəticəsində yarandı. O, Şirməmməd müəllimin hazırladığı əsərlərinin bir çoxunu nəşr üçün "Elm" nəşriyyatına yönəltdi. Bu əməkdaşlıq mənim üçün mətbuat və milli istiqlal tarixini, Azərbaycan mühacirət irsini öyrənməyin dərslərinə çevrildi.
Akademik D.Lixaçov haqlı olaraq yazırdı ki, "şüurun tarixiliyi intellektuallığın ən vacib nailiyyətidir". Şirməmməd müəllimin tədqiqatlarında, bu tədqiqatların milli vətəndaşlıq tutumuna söykənən çıxışlarında, məqalə və kitablarında tarix xalqın öz istiqlalını bərpa etdiyi zamanın ibrət dərsləri, milli-mənəvi tərəqqimizin dəbdə olan istilahla desək, "yol xəritəsi" kimi mənalandırılır və şərh edilir. Şirməmməd müəllim həmişə milli istiqlal tarixinin dərslərinə qayıdır, Üzeyir bəyin, M.Ə.Rəsulzadənin bizə yadigar qoyduqları mənəvi sərvətlərə söykənməyi tövsiyə edirdi: "M.Ə.Rəsulzadənin başçılıq etdiyi vətənpərvərlər ordusunun, Üzeyir bəy kimi mücahid ziyalıların fədakarlıq ənənələri yaşadıqca, ona sahib çıxanların sıraları çoxaldıqca heç nə işığımızı söndürə bilməyəcək". Bu irsə "sahib çıxan"ların ön sırasında Şirməmməd müəllim dayanmışdır. Onun "Müstəqilliyin çətin yolu... Reallıqlar, düşüncələr" kitabındakı tədqiqatlarda müasir ictimai-siyasi institutların formalaşması prosesində Azərbaycan Cümhuriyyətini yaradanların zəngin irsi ən tutarlı məxəz kimi dəyərləndirilir.
O, M.Ə.Rəsulzadənin yaradıcılığının Bakı dövrünü əhatə edən beş cildliyini nəşr etdi. Bu işi məhz Şirməmməd müəllim görə bilərdi. M.Ə.Rəsulzadənin yığılıb səhifələnmiş III cildini nəşriyyata gətirdi və maliyyə xərclərini aldığı təqaüd hesabına ödəyəcəyini bildirdi. Kitabın titul səhifəsinə bunu tarixə çevirdim. "Kitab Ş.Hüseynova verilən təqaüddən qənaət etdiyi vəsaitlə nəşr olunmuşdur". Müəllifin bu qənaətinə görkəmli tarixçi dostumuz və nəşriyyat özü də qoşuldu, 500 nüsxədə bu kitabı nəşr etdik.
Şirməmməd müəllim mətbuat tariximizin canlı tarixi idi. Onun heyrətamiz yaddaşı haqqında çoxları deyib və bunun şahidi olub. Lakin Üzeyir Hacıbəylinin iki kitabının nəşri zamanı Şirməmməd müəllimin mətbuat tariximizin faktlarına onun yanaşmasında öz xalqının tarixi sərvətləri ilə qürur duyan məğrur bir kişinin real əməlinin şahidi oldum. Bu iki kitab belə adlanır: "Üzeyir Hacıbəyli. Nəşrlərində kənara qoyulmuş mətbu əsərləri (1904-1912), I hissə”. Bakı, "Elm", 2009; "Üzeyir Hacıbəyli. Nəşrlərində kənra qoyulmuş ixtisar və "redaktə" edilmiş əsərləri. II hissə”. Bakı, "Elm", 2010. Onu da deyim ki, bu iki kitabın da xərclərini, onun sözləri ilə desək, Hüseynovlar ailəsi öz üzərinə götürmüşdü. O, ailəsi ilə fəxr etdiyi kimi, ailəsi də onun şəxsiyyəti və ənənələri ilə fəxr edirdi.
Bu iki kitab Şirməmməd müəllimin nadir tədqiqatçılıq səriştəsinin bəhrəsi idi. Üzeyir bəyə onun sevgisi bütün vətəndaşlıq tariximizə ehtiramının bir yarpağı idi. Bu kitabların elmi əhəmiyyətini özü daha dəqiq göstərir. "Qeyd edək ki, bu yazıların bir qismi heç onun əsərlərinin biblioqrafiyasında, "Həyat və yaradıcılıq səlnaməsi"ndə və ensiklopediyasında, belə göstərilməmişdir. ... Məncə, bütün bu görülən işlər milli iftixarımız, əvəzsiz tarixi şəxsiyyət Üzeyir bəyin əsərlərinin tam akademik külliyyatını hazırlamaq və nəşr etmək üçün vacib idi".
Ədəbi-ictimai fikir tariximizi tezis şəklində, populist bir tonda yenidən yazılmasını irəli sürənlərə Şirməmməd müəllimin fəaliyyəti ən real cavabdır. Tarixi təzədən yazmaq üçün ilk növbədə tarixin kölgədə qalmış, təhrif olunmuş fakt və sənədlərini dövriyəyə gətirmək gərəkdir.
Günlərin birində Şirməmməd müəllim mənə bir səhifəlik yazı göndərdi və Üzeyir bəyin məşhur "Məşədi İbad”ında Hambalın monoloqunun çap olunmamış variantı olduğunu bildirdi:
Deməyin
ki, hambalam, anlayıram məsələni,
Lotular Məşdibada yaxşıca qurdu tələni.
Gəldi əvvəlcə
kələk Məşdiyə Rüstəmbəy özü,
Aldı beş min manatı sonra dəyişdirdi
sözü.
Fürsət
düşdü adamaoxşamaz Həsənquluya,
Verdi beş yüz manatı bax bu lotu
bambılıya.
Qoçu
Əsgər iki min aldı ötürdü o yana,
Fit səsin
eşidəcək sonra tüpürdü dabana.
Ədə,
işto-tı, Həsən Məşdiyə meymun da dedi,
Rza bəy
şimdi-nasıl yapmam - deyə naz elədi,
Sonra aldı payını - Məşdibadı şad elədi.
Bivec
oğlu Məşədi tikdi gözün abbasıma
Aləmə payladı pul, salmadı bir şey tasıma.
Şirməmməd müəllimlə mühacirlərimizin
taleyi, onların əsərlərinin toplanması və nəşri
ilə bağlı tez-tez söhbətlərimiz olurdu. Məhəmməd
Əminin və onun silahdaşlarının təsis etdikləri
dərgi və qəzetlərin nəşrinin yolları
haqqında fikirlərimiz üst-üstə düşdü.
Əvvəlcə dərgiləri, qəzetləri
nəşr etməli, sonra isə şəxsiyyətlərə
keçməli. Almaniya və Türkiyəyə
elmi ezamiyyətdən sonra "525-ci qəzet"də
mühacirət irsi ilə bağlı müsahibəm dərc
olunmuşdu. Çox keçmədi
Şirməmməd müəllimin ünvanıma dediyi xoş
sözlər düz yolda olduğumuza dəlalət elədi və
mühacirət irsinin nəşri və tədqiqinin eklektik səciyyə
daşıdığını nəzərə alaraq, Azərbaycan
mühacirət irsinin çağdaş elmi-nəzəri və
tekstoloji prinsiplərə əsaslanan meyarlarla toplanıb nəşr
edilməsi üçün AMEA-nın Rəyasət Heyəti
2010-cu ildə Beynəlxalq Redaksiya heyəti yaratdı. Şirməmməd müəllimin də daxil
olduğu bu Redaksiya öz işinə başladı, lakin bir
müddət sonra bizdən xəbərsiz "ləğv
edildi". Təcrübə göstərir
ki, mühacirət irsi xüsusi bir mərkəz tərəfindən
hazırlanmalıdır. Burada tarixçi,
politoloq, tekstoloq və ədəbiyyatşünasların birgə
işi sayəsində olduqca zəngin bir işin nəşrinə
nail olmaq mümkündür. Şirməmməd müəllim
M.Ə.Rəsulzadənin fəaliyyətinin Bakı
dövrünü əhatə edən beş
cildini nəşr etdirdi və öz xalqı
qarşısında bu elmi şücaətinə görə əbədi
rəhmət qazandı. Onu M.Əminin mühacirət
dövrü irsinin tam nəşri məsələsi bərk
narahat edirdi. "Yeni Kafkasiya dərgisi"nin faksimile nəşrinin
hazırlanmasını professor Y.Akpinara həvalə etməyi
onunla razılaşdırdım. Mənim bildiyimə
görə, Yavuz bəy bu işi yekunlaşdırıb.
M.Ə.Rəsulzadənin müxtəlif dərgi
və qəzetlərdəki çoxsaylı əsərlərinin
tam nəşri Şirməmməd müəllim bənzərində
tədqiqatçıların gözləyir. M.Ə.Rəsulzadənin
ayrı-ayrı əsərlərinin təkrar-təkrar nəşri
öz funksiyasını yerinə yetirib, indi isə yuxarıda
xatırladılan çoxcildlik səviyyəsində iş
görülməlidir.
Şirməmməd müəllimlə son telefon söhbətimiz
onun yazıçı Ç.Hüseynovun 90 illiyi münasibəti
ilə yazdığı təbriklə bağlı oldu. İşinin
çox olduğunu nəzərə alıb narahat etmirdim.
Sonuncu dəfə soruşdum ki, Universitetə
gedirsiniz? Az qala narazı bir tonda dedi: "Əşi necə
getmirəm, ötən semestrin mühazirələrini
qurtarmışam. "Azərbaycan" qəzetinin
faksimile nəşri ilə məşğulam".
Ç.Hüseynova yazdığı təbrik məktubunda
elə notlar, elə məqamlar var idi ki, məni ötən
illərə apardı. Görünür, gənclik illərində
münasibətlər də səmimi, daha isti olurmuş.
Bu təbriklər Şirməmməd şəxsiyyətinin,
Şirməmməd portretinin elə cizgiləri həkk olunub
ki, onu oxuculara təqdim etməyi lazım bildim:
"Əzizim ÇİNGİZ, bu gün sən də
ömrünün 9-cu onluğunu adladın. Keçdiyimiz
bu həyat yoluna qiymət vermək fikrində deyiləm.
Bu qiyməti biz vermirik.
Bütün bu illərdə səninlə dəfələrlə
görüşmüşük, uzun söhbətlər
etmişik, fikir bildirib, fikir eşitmişik. Nələr
görmüşük, nələrdən keçmişik.
Amma sənin 90 yaşının tamamı xəbərini
eşidərkən xatirimdə nə üçünsə
1950-ci illərin əvvəlləri - Moskva həyatı
canlandı. Mən MDU-nun filologiya fakültəsinin
aspirantı, sən tələbəsi idin. Yauza çayının sahilində, Universitetin
Sıramınkadakı yataqxanasında qalırdıq. Yataqxana vaxtilə II Yekaterinanın
soldatlarının kazarmaları olmuş binada yerləşirdi.
Bu kazarmaların ayrı-ayrı adlar və hadisələrlə
bağlı zəngin tarixi vardı. Amma
biz, azərbaycanlı tələbə və aspiranlar da bu
binada bir "tarixi" iz qoyduq. Nəyi
xatırlatdığımı tutdunmu? Yəqin ki!
MDU-nun 25-30 nəfər azərbaycanlı tələbə
və aspirantı yığışıb yataqxananın yeməkxanasını
bağlatmışdıq və Çingizlə Mariyaya toy
edirdik.
Özü də əsl Azərbaycan toyu!
Bəyi və gəlini xərcə
salmamışdıq, kimin nə pulu vardı, son qəpiyinə
qədər ortaya qoymuşdu. Gözəl, şən
bir məclis qurulmuşdu. Evlənənlərin
sağlığına deyilən təbriklərin,
arzuların və qaldırılan badələrin sayı yox
idi. Qonaqların əksəriyyəti cavan,
yeyib-içən oğlanlar olduğundan süfrəmiz hər
cəhətdən bol idi.
Toy
başa çatdıqdan və bəylə gəlini yola
saldıqdan sonra biz, toyun təşkilatçıları, qərar
qoyduq ki, indi yorulmuşuq, səhər gələrik, boş
içki butulkalarını yığarıq, aparıb təhvil
verərik və heç olmasa günorta yeməyinə bir az pul əldə edərik.
Səhər
saat 8-də biz yeməkxanaya gələndə məlum oldu ki,
Çingizlə Mariya bizdən əvvəl, saat 7-dən gəlib
bütün butulkaları yığıb aparıblar! Bax belə,
Çingiz! Halal xoşun, amma indiyədək mənimçün
bu sual qalır, sən özün belə zirək idin, ya bu
fikir Mariyanın ağlına gəlmişdi?! Əziz dostum! O
məclisdə iştirak edənlərin çoxu bu gün
artıq həyatda yoxdur. Tale bizim boynumuza
keçən əsrin 50-ci illər gəncliyinin ən gözəl,
ən təmiz arzu və niyyətlərini özümüzlə
gətirib bugünkü nəsillərə çatdırmaq vəzifəsi
qoyub. Sən bu işi böyük
istedadın, yüksək mənəvi əxlaqın və
öz həyat amalına sədaqətinlə yerinə yetirmisən.
Bu gün sənin yalnız öz əvəzinə
deyil, uzaq gəncliyimizin və dünyasını dəyişmiş
ziyalı dostlarımızın da adından
danışmağa tam haqqın vardır. İndiki
gəncliyin ağsaqqal, nümunə, ziyalı axtarışında
Sənin adın birinci cərgədə birinci durur.
Bundan o yana sənə və özümə nə
arzu edə bilərəm... Can sağlığı və
heç olmasa bir dəfə də Bakıda görüşmək,
söhbətləşmək fürsəti! Təbrik
edirəm, əziz qardaşım!"
Söhbətimizin
sonunda dedi ki, otağımızı da bəylə gəlinə
verdik. Dedim ki, mətndə bu yoxdu. Ürəkdən
gülüb dedi: "Əşi hər şeyi yazmazlar
axı!"
Müayinə üçün həkim sorağında
olarkən Şirməmməd müəllim ailə üzvlərinə
demişdi ki, məni həkim yanına aparın, professor
yanına yox.
O, praktik həkimə daha üstünlük verirmiş və
dünya görmüş bir kişi kimi
düz seçim edibmiş. Əlli illik həkimlik
təcrübəsi olan dostum Köçəri
İsmayılov zəng etdi ki, professor Şirməmməd
Hüseynovu müayinə üçün gətirmişdilər.
Köçəri həkim nə deyəcəyini sanki uzatmaq
üçün onun güclü yaddaşından,
çevikliyindən, televiziyadakı
çıxışlarından danışdı, nəhayət
bildirdi ki, müalicə yazdım, ancaq.... Bir anlığa məni
qəribə bir hiss bürüdü. Onun
yaddaşını, əslində xalqının vətəndaşlıq
yaddaşını necə və hara köçürtməli.
Min təəssüf ki, buna nail olmaq
üçün elmin imkanları hələ məhduddur.
Söhbətlərimizin
birində dedim ki, Şirməmməd müəllim yeni
dövrdə bizim xalqımızın ictimai-siyasi taleyini
M.F.Axundzadə, M.Ə.Rəsulzadə və N.Nərimanov həll
ediblər. Sözümü qurtarmamış dedi: "Bir də
H.Zərdabi!" Ustad sözünə nə deyəsən.
İndi ölkəmizdə elə qurumlar var ki, onlar
böyük şəxsiyyətlərin əxlaq, mənəviyyat,
elm dərsləri ilə formalaşıb yeni nəsillərin
yaşam devizinə çevrilmişdir. Bakı
Dövlət Universitetinin jurnalistika fakultəsi professor
Şirməmməd Hüseynovun xalqımıza bəxş
etdiyi, fəxr ediləsi bir ünvandır.
Mənim müxtəlif nəsilləri təmsil edən
ayrı-ayrı elm, sənət adamları ilə, onların
ailələri ilə ünsiyyətim, dostluğum olub. Azərbaycan
ziyalısının çoxunun həm də ailə ənənələri
xatırlanası, təbliğ olunası sərvətimizdir.
Şirməmməd müəllimlə Ülkər
xanımın ailə münasibətləri,
qarşılıqlı hörmət və
ehtiramlarının şirinliyini, dadını-duzunu
yaxından görənlər, duyanlar bilirlər ki, Şirməmməd
müəllimin ilk oxucusu da, əbədi sevgisi və nəvazişini
çəkəni də Ülkər xanım olmuşdur.
Şirməmməd
müəllimin evində və işində halal zəhmət
və halal çörək meyarını heç kim pozmağa cəsarət etməzdi. Ülkər xanımın xatirələrindən
birini yada salmaq istərdim. Şirməmməd
müəllimin qohumlarından biri oğlunun Universitetə girməsi
üçün xahişləri ilə onu bezdirir. Birtəhər yumşalan Şirməmməd müəllim
bu uşağı Universitetə qəbul etdirir. Bir müddət sonra uşağın valideynləri
minnətdarlıq üçün bunlara gəlirlər.
Beş-onbeşdən sonra bahalı hədiyyədən
xəbər verən bir qutunu mizin üstə qoyub getmək istərkən
Şirməmməd müəllim qutunu onların qoltuğuna
verib qohumları əslində evdən qovur. Elə olur ki, oğlan yaxşı oxuyur, Şirməmməd
müəllimi incitmir. Qohumlar bir də zəng
edirlər ki, ay Şirməmməd müəllim, sizə təşrif
buyurmaq olarmı? Bu dəfə gələrkən
kartona bükülü, həcmcə böyük bir əşya
ilə gəlirlər. Sən demə,
uşağın atası türmədə rəis imiş.
Kəmali-səliqə ilə hədiyyəni
açırlar. Bükülü hədiyyə
V.İ.Leninin zərif haşiyələrlə işlənmiş
portreti imiş. Qohumların hədiyyəsinə
baxıb, onların məramını, ironiyasını Şirməmməd
müəllim belə qiymətləndirir: portret qalsın,
özünüz xoş gəldiz!
Bu gün xalqımız Şirməmməd müəllimin,
Azərbaycan xalqının yeni dövrünün canlı
tarixinin canlı söhbətləri üçün çox
darıxıb.
Təskinlik isə onun müəllim adına,
professor adına aşıladığı, möhür
vurduğu elm, əxlaq dərsləridir.
Şirindil ALIŞANLI
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2020.- 11 mart.-
S.10-11.