Elçinin
"Baş" romanına magik
realizm rakursundan baxış
Xalq
yazıçısı Elçinin 2015-ci ildə çap
olunmuş "Baş" romanı elə həmin ildən
böyük populyarlıq qazandı, dünyanın bir
çox dillərinə tərcümə edildi, haqqında məqalələr,
monoqrafiyalar yazıldı.
Maraqlıdır,
romanı bu qədər oxunaqlı, cəlbedici edən nə
idi? Əlbəttə, müəllif faktorunun bundakı rolunu
qabartmaq əsərə qarşı haqsızlıq olardı.
Çünki aydındır ki, Elçinin usta qələmindən
çıxıb gələn "Baş" romanı
özünün mövzusu, ideyası, psixoloji məqamları,
zəngin obrazlar aləmi, rəvan təhkiyəsi ilə son
illər Azərbaycan ədəbiyyatında çap olunmuş
əsərlər içərisində ən
yaxşılardan hesab edilməyə layiqdir.
Romandakı
hadisələr XIX əsrin ilk onilliyində Azərbaycanda və
ümumən Cənubi Qafqaz tarixinin ən gərgin və
mürəkkəb dövründə cərəyan edir. Lakin
"Baş" romanına tarixi roman demək olmaz. Bu, fəlsəfi,
magik, psixoloji, mistik çalarlarla süslənmiş əsərdir.
Əsərin
fabulasını rus generalı
Sisianovun Bakının qoşa qala qapıları önündə
öldürülməsi, sonra başının kəsilib
İrana - Fətəli şaha ərməğan göndərilməsi
ilə bağlı məşhur tarixi olay durur və
bütün əsər boyu tarixdən
tanıdığımız müxtəlif şəxslərin
adları çəkilir, müxtəlif epizodlarda
iştirakları göstərilir.
Hadisələrin
bir çoxu tarixi faktlara söykənsə də, müəllif
təxəyyülü daha mühüm rol oynayır. O, tarixi
sənədlərin və faktların niyəliyini və necəliyini
müəllif təxəyyülü və yozumu ilə əlaqələndirir.
Amma əlbəttə, özü də bilir tarixi romandan tədqiqatçıların,
tarixçilərin və oxucuların dəqiqlik, tarixə
sadiqlik gözlədiyini. Ona görə də, bu ətrafda gələcəkdə
yarana biləcək mübahisələrin
qarşısını indidən almaq üçün
romanın əvvəlində əsərin janr tipi, mövzusu
haqqındakı kiçik bilgi və açıqlama ilə
oxucusunu bir növ məlumatlandırır, əsərə
hazırlayır. Sanki yazıçı bununla oxucusuna və tədqiqatçıya
bir kompas bağışlayır. Kompasın göstərdiyi
istiqamətə gedib- getməmək isə onun özündən
asılıdır: "Bu romanın qəhrəmanlarının
bir qismi tarixi şəxsiyyətlərdir, ancaq onlarla
bağlı hər bir epizodda və ümumiyyətlə,
romanın hər səhifəsində tarixi dəqiqlik axtarmaq
lazım deyil, həmin tarixi şəxsiyyətlər bu romanda
artıq "müəllifin qəhrəmanları"dır
- müəllifin gördüyü, onun qiymətləndirdiyi
knyaz Pavel Dmitriyeviç Sisianov, yaxud da gənc şahzadə və
vəliəhd Abbas Mirzə Qacardır.
Bu əsərdəki
tarixi kolorit - tarixi faktlarla tanış olduqca, müəllifin
hiss etdiklərinin, onun düşüncələrinin ifadəsidir
və buradakı tarixi qəhrəmanlar da müəllif
üçün qeyri-tarixi qəhrəmanlar səviyyəsində
"özününküdür".
Tarixçilər
bu romandakı isimlərin hamısı ilə, buradakı məktublarla,
ayrı-ayrı tarixi epizod və məqamlarla bağlı
arxivlərdə axtarışlar aparmasınlar, çünki
heç nə tapmayacaqlar. Romanda, olsun ki, tarix ilə
üst-üstə düşməyən detal və ştrixlərə
də fikir verməsinlər və bu baxımdan müəllifin
təskinliyi ondadır ki, burada tarixlə üst-üstə
düşən və müəllifin fikrincə, tarixilik
baxımından əhəmiyyətli olan məqamlar da,
güman ki, az deyil".
Yazıçının
çox maraqlı priyomu ilə əsər müəllif təhkiyəsi
təsiri deyil, kənardan zaman maşınının göstərdiklərinə
baxış təsiri bağışlayır. Baxan isə əsərin
əvvəlində kəsilən və sona qədər
bütün olayların ətrafında döndüyü
Sisianovun başıdır. O baş yaddaşının
oyanması nəticəsində iki dünya arasındadır.
Cismi çürüməsin deyə dərmanlanıb
çuval içərisində gəzərkən ruhu
bütün bunları uzaqda (ya da yaxından) şəffaf və
çəkisizlik içərisindən seyr edir. Müəllif
kənardan seyr edən varlığı ruh adlandırmır.
Ümumiyyətlə, ad qoymur, isimləndirmir. Sadəcə
"O" deyə bəhs edir və biz bütün əsər
boyunca "O"nun gördüklərinə tamaşa edirik:
"ONUN hissiyyatı qavrayırdı ki, ONU heç kim
görmür və ONUN yavaş-yavaş elə bil cücərməyə
başlayan və cücərdikcə də oyanan
yaddaşında ani bir panika yarandı ki, güzgüyə
baxsa, ÖZÜNÜ görməyəcək, çünki
ONU görmək mümkün deyildi və o panika da yox oldu,
çünki O - yox idi.
O, var idi
və O, yox idi və bu varlıqla yoxluq arasında yaranan
anlaşılmazlıq, məchulluq ONUN şəffaf və
çəkisiz varlığına yad idi.
O, maqnit
kimi özünə çəkən qüvvəyə
doğru uçmaq istəyirdi, o qüvvə ONU bütün
bu gördüklərindən qoparıb aparacaqdı, ancaq
görünən o məkan və görünən o məkandan
ONA baxan Baş - ONUN Başı - ONU buraxmırdı..."
Müəllifin bu priyomu əsəri magik realizmə
yaxınlaşdırır, onu Azərbaycan ədəbiyyatında
magik realizmin bir nümunəsinə çevirir.
Dünya ədəbiyyatından
Q.Q.Markes, A.Karpentyer, X.Kortasar, M.Bulqakov kimi
yazıçıların yaradıcılıqlarında daha
çox qarşılaşdığımız magik realizm (bəzən
"cəlbedici realizm", "mistik realizm" də
adlandırılır) cərəyanı ədəbiyyatda
müxtəlif sehrli, əfsanəvi varlıqların, magik əşyaların,
yazıçının mənsub olduğu xalqın,
inandığı dinin mistik əhvalatlarının,
obrazlarının əksi, əsərdə zamanın mücərrəd
bir məfhuma çevrilməsi kimi məqamları
özündə ehtiva edir. Sehrbazlıq, magiya,
tilsim, ovsun bəşər tarixinin ən qədim dövrlərində
meydana gəlib. Magik realizm cərəyanı
hər bir xalqın ədəbiyyatında fərqli,
özünəməxsus, həmin xalqın etno-psixoloji
yaddaşına uyğun, arxetipik modifikasiyalarla əks olunur.
Bu baxımdan ədəbi cərəyanlar
içində magik realizmin milli ədəbiyyatlarda daha
çox "əriyən", fərqli istiqamətlər və
variantlar sərgiləyə bilən cərəyan olduğunu
cəsarətlə deyə bilərik.
"Baş" romanında magik realizm dini rəvayətlərlə
fəlsəfi düşüncənin vəhdətində təzahür
edir. İnsan ölərkən ona nə olur? Ruh varmı? İnsan öz həyatını
və özündən sonrakı həyatı izləyə
bilirmi? İnsanın cismi torpağa
basdırılırsa (və ya yandırılır, dənizə
atılır və sair), bəs onda ruh hansı biçimdə
olur və sair kimi suallar əsrlərdir həm din alimlərinin,
həm də filosofların cavab axtardığı
suallardır. Elçin bu romanında həmin
sualları öz düşüncə tərzi,
yazıçı təxəyyülü ilə
cavablandırır.
Əsərin sujeti iki xətdən ibarətdir. Biri tarixiliyi,
digəri isə magik reallığı əks etdirir.
Hadisələr tarixi fonda cərəyan edərkən
həmin hadisələrə baxış və onların dəyərləndirilməsi
magik reallıq çərçivəsində baş tutur.
"Baş" romanı Elçin
yaradıcılığında magik realizmə rast gəldiyimiz
ilk əsər deyil. Onun "Teleskop" pyesi də oxşar
priyomla qurulub. Orada dünyasını dəyişmiş
və belə demək mümkünsə, o dünyaya
getmiş adam teleskop vasitəsilə bu
dünyanı, bu dünyada qalan doğmalarını izləyir.
Orada mərhumun konkret haraya getdiyi, harda olduğu
bəllidir. Burada isə bəlli deyil.
Onun olduğu vəziyyət "şəffaf və çəkisizlik"
deyə təsvir edilir: "ONUN o şəffaf və çəkisiz
varlığında elə bir hissiyyat yaranırdı ki, insan
görünən o məkanda ana bətnindən
çıxdıqdan sonra özü də bilmədən, dərk
etmədən təhtəlşüur olaraq, əslində,
yalnız ölümə can atır, çünki insanı
görünən o məkandakı mənasızlıqdan-bir-birini
əvəz edən o xatirələrdəki, epizodlardakı mənasız
mübarizələrdən, mənasız arzu və istəklərdən,
mənasız xoşbəxtlik və mənasız bədbəxtlikdən,
mənasız sevinc və mənasız iztirablardan yalnız
ölüm xilas edəcək.
Ancaq
görünən o məkan bu dərəcə mənasızlıqdan
ibarətdirsə, onda O, nə üçün orada idi və
nə üçün indi də burada- harada?-
belə bir şəffaflıq və çəkisizlik
idilliyası içində idi?
Nə
üçün O, yox idi, ancaq eyni zamanda var idi?..
... Və ONUN o şəffaf və çəkisiz
varlığı qətiyyən tərəddüd etmədən
tamam əmin idi ki, bir-birini əvəz edən o xatirələrdəki,
epizodlardakı insanları da vaxtı yetişəndə belə
bir şəffaflıq və çəkisizlik gözləyir".
Görünür ki, iki dünya və iki dünyanın
bir-biriylə qarşılıqlı əlaqəsi müəllifi
düşündürən əsas məsələlərdən
biridir. O, əsrlərdir
cavabı tapılmayan sualları zərgər dəqiqliyi ilə
romanı daxil edir, hadisələrin alt qatında oxucunun təhtəlşüuruna
təsir edərək onu bu mövzular haqqında təkrar-təkrar
düşünməyə vadar edir.
Roman elə epiqraf yerinə verilmiş ilk cümlələrlə
başlayır. Ənvər Məmmədxanlıdan
verilmiş "Həyatım ağrıyır" sitatı
Sisianovun ruhunun öz həyatını izləyərkən
keçirtdiyi sarsıntı ilə assosasiya təşkil edir.
Onun hiylələrlə, məkrlə, qanla,
mübarizəylə dolu həyatı, sən demə, həmişə
ağrıyırmış. Amma o bunu
öləndən sonra dərk edir, bir-bir həmin
ağrılarla qarşılaşır. Romandakı
XIX əsrin tarixinə aid ayrı-ayrı epizodlar həmin
ruhun, həmin başın ağrıyan yerləridir.
Bu ağrılardan sonra baş da, ruh da sakitləşir,
xəfifləşir, sanki üstündən tonlarla yük
atmışcasına rahat nəfəs alır. O, elə hey uçmaq,
uçmaq istəyir. Lakin bu dünyaya onu bağlayan bir şey
vardı: Baş. Başın oyanan
yaddaşı onu canını qurtarmaq istədiyi həyata hələ
bir müddət də bağlı saxlayır. Çünki hər kəs bir gün əməlləriylə
üzləşməlidir. Ya elə, ya da
belə. Baş da bir-bir diyarlar gəz(diril)ərək
özü haqqındakı həqiqi fikirləri öyrənir,
etdiklərinin nəticələri ilə
qarşılaşır. Bütün bunlardan sonra kim yenidən həyata qayıtmaq, bu dünyada
yaşamaq istəyər ki? Özü də
Sisianov kimi hər xatirəsi qanla, qadayla, qorxuyla dolu birisi.
Və hər şey bitəndən sonra O, həmin
məkandan uzaqlaşır, xəfifləyərək
uçur, uçur. Onun həmin ankı
düşüncələri isə əsərin ilk səhifəsində
Arif Abdullazadədən verilmiş "Bir də bu dünyaya gəlməyə
tövbə" misrasıyla həmahəng səslənir.
Bütün əsər boyunca da "O"nun hisslərinin
təsvirində bu iki epiqraf bizi izləyir. O hər vəchlə bu
dünyadan ayrılmağa, uçub getməyə,
rahatlığa qovuşmağa çalışır. Amma bu,
hələlik mümkün deyil: “...O, daha Başa baxmaq istəmirdi
və O, hiss edirdi ki, mütləq bir rahatlıq içinə
girmək ərəfəsindədir, ancaq Başın ONA baxan
nəzərləri elə bil buna imkan vermirdi, buna görə
də, O, daha Başa baxmaq istəmirdi, ancaq bu, ONUN istəyindən
asılı deyildi...
... ONUN yaddaşında elə bir oyanış baş
vermişdi ki, görünən həmin məkanla
bağlı xatirələr elə bir bir-birini qovurdu və
bütün bu qovhaqovu saxlamaq ONUN şəffaf və çəkisiz
varlığından asılı deyildi.
ONU
çəkən, ONU aparmaq istəyən qüvvəyə
sarı uçmaq ehtirası ONUN bütün hisslərinə
hakim idi, ancaq o xatirələr imkan vermirdi və görünən
o məkanda bir-birini əvəz edən epizodlar heç bir sərhəd
tanımırdı, keçmiş ilə gələcək,
yaxın ilə uzaq, doğma ilə yad - hamısı bir-birinə
qarışmışdı.
Və sürətlə bir-birini əvəz edən o
epizodlar eyni sürətlə də informasiyalar yayırdı
və o informasiyalar dalğa-dalğa ONUN şəffaf və
çəkisiz varlığını
bürüyürdü".
Başın yaddaşının oyanması nəticəsində
hadisələr dağınıq, sitatda da deyildiyi kimi,
informasiyalar şəklində canlanır. Başı kəsilən
ruh bədəni tərk edir, çəkisizliyə ucalır və
bu qəfil dəyişiklik onu çaş-baş qoyur.
Ruh harda olduğunu, hara getməli olduğunu bilmir və bu an gözləri ona zillənən başın
yaddaşındakı xatirələr onun fikirlərini məşğul
edir. Burada yazıçı həyatdan
ölümə deyil, ölümdən həyata
qayıdır. Yəni, sondan əvvələ.
Bu, reinkarnasiya deyil, ruhun başqa
dünyadakı, dini terminlə desək, ətrafdakı
halıdır. Və müəllif bununla
göstərir ki, ölüm belə insanı cavabdehlikdən
xilas edə bilməz. Ölümdən sonra artıq kim olmasının onun üçün elə
bir fərqi yoxdur. Nə knyazlıq, nə
generallıq, nə tutmaq istədiyi torpaqlar, nə dövlətə
xidmət gözündə deyil. Hətta
başının bədənindən ayrılması belə
onu sarsıtmır. Çünki artıq bunun onun
üçün bir fərqi yoxdur: "O, artıq bunu
anlamışdı ki, görünən o məkanda ONUN
üçün uzaq və yaxın, keçmiş və gələcək
yoxdur və həmin məqamda ONUN yaddaşından keçən
informasiya görünən o məkandan ONA baxan Başın-
ONUN Başının- bədənsiz olduğunu
xatırlatdı, ancaq bu ONU qətiyyən narahat etmədi,
çünki ONUN bütün varlığı şəffaf
və çəkisiz idi".
Onun son
xatırladığı isə unutduğu, bəzən
yaddaşının bir küncündə canlanmaq istəsə
də, nə olduğunu bilmədiyi o söz olur: xmerti-allah. Bu sözü ona uşaqlığının
yadigarı Babua Arçil əzbərlətmişdi. Xmerti ona ömrü boyunca unutduğu, ya da
özünü unutmağa məcbur qoyduğu gürcü
kökünü xatırladır. Onun bədəni
torpağa, ruhu isə köklərinə qarışır...
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2020.- 11 mart.- S.12.