Qələmsiz yazmaq
düşüncəsi
və Rəşad Məcid
Qələmsiz yazmaq kimi bir anlayışdan
danışmağın mümkünsüz olduğu
çağlar arxada qalıb. Mətbəənin və
çap maşınının icadından sonra, qələmsiz
də yazmağın mümkünlüyü həqiqətə
çevrilmiş və qəbul edilmişdi. Ancaq hər şeyə rəğmən, yazmaq dedikdə
qələm öz aparıcı mövqeyini qorumaqda idi.
Mövzudan kənara çıxmadan, Anadoluda daş və
ağac oymaçılığında istifadə edilən
iti uclu alətlərə də qələm deyildiyini
xatırlatmaq istərdim. Təbii olaraq, insanlığın qələmlə
ünsiyyəti yazının kəşfi qədər qədimdir.
Əsrlər boyunca qələm və yazmaq
işi bir-biri ilə yanaşı düşünülüb
və bəşər mədəniyyətində də bu
şəkildə yer alıb. Bir yerdə
yazmaq işi varsa, orada mütləq qələm də
vardır. Mətbəənin və
yazı makinasının kəşfi bu fikri sarsıtsa da, dəyişdirə
bilmədi. Lakin günümüzün, yəni
"rəqəmsal çağ"ın insanı "Qələmsiz
yazılanlar" ifadəsinə heç də yad baxmır.
Sanki son dərəcə təbii bir hal kimi qəbul
edir, hətta üzərində xüsusi düşünməyə
belə ehtiyac duymur.
İlk
baxışda bu kitabın adı təəccüblü gəlsə
də - bəlkə 50 yaş və daha yuxarısı
üçün belədir - xüsusən qələmdən
çox, klaviatura və sensorlu ekranlarla yazıb-yaradan, ədəbiyyat
və sənət ortaya qoyan gənc nəsil üçün
adi bir ifadədir. Bunu müəllifinin
ünvanına bir irad kimi demirəm; çünki müəllif
gördüyü işin gerçəyindən, hətta fərqlilik
naminə də olsa, uzaqlaşmayıb. Beləliklə,
bu fikir, etirazdan daha çox, qiymətləndirmə kimi qəbul
edilə bilər. Çünki uzun illərdən bəri
media və ədəbiyyat dünyasının, hətta rəqəmsal
müstəvidəki ədəbiyyatın içində yer alan, yaratdığı və idarə etdiyi
"525-ci qəzet"in elektron versiyası ilə də
maraqlanan müəllif, şübhəsiz, əsərin
adının müasir kitab bazarı baxımından önəmli
olduğunun da fərqindədir. Buna baxmayaraq,
gördüyü işin gerçəkliyindən
qopmamağı üstün tutur. Eyni zamanda, onun əsas
mətləbi budur: qələmlə yazmaq düşüncəsini/gerçəyini
makina və mətbəə ancaq sarsıda bilmişdi, amma rəqəmsal
çağ bu gerçəyi/düşüncəni aradan
qaldırmağı bacardı. Ən azından
yeni nəsil üçün bu, belədir.
Rəşad Məcidin öz kitabını, sadəcə
yazmaq üçün istifadə olunan aləti nəzərdə
tutaraq, məhz bu cür adlandırdığını
düşünmürəm. Belə düşünmək, zənnimcə,
bir az sadəlövhlük olardı. Qələmlə yazmaq ilə qələmsiz yazmaq
arasında bir fərq olmalıdır. Hər
ikisində də yazmaq həm ortaq əməl, həm də məqsəddirsə,
hansısa fərqdən danışıla bilərmi? İlk baxışda bu sual mənasız
görünür. Rəşad Məcid bu
ikisinin arasında bir fərq olduğuna kitabını bu
cür adlandırmaqla işarə vurub əslində. Yoxsa sadəcə "yazılanlar"dan bəhs etməli
idi ki, bu da bir kitab adı üçün heç də
ağıllı seçim olmazdı. Rəşad
Məcid qələmsiz yazmağa bir məna yükləyib və
bu məna qələmlə yazmaqla qələmsiz yazmaq
arasındakı düşüncə fərqliliyini önə
çəkir. "Qələmsiz
yazılanlar" adını seçməklə o, bir
düşüncə fərqliliyinə, ənənəvi
yazı texnikasından qopub uzaqlaşmağa işarə edir.
Yazmaq, ədəbi mənada yazmaq və yaratmaq
artıq imtiyazlı bir mövzu deyil. Rəqəmsal
çağ yazı fəaliyyətini/bədiiliyi adiləşdirmiş
və insanları da buna inandırmış kimi
görünür. Söhbət həqiqətin
bu cür olub-olmadığından getmir. Ancaq
yazmağın/ədəbi yaradıcılığın
xarakterinin dəyişdiyi bir gerçəkdir.
Böyük
yazıçıların, dahilərin necə yazmaqlarına
dair - bir az da əfsanələşmiş - söhbətlər
var. Dostoyevski, Balzak və Marsel Prust kimi
yazıçıların öz əsərlərini
böyük bir yaradıcılıq şövqüylə,
özünü unutmaq dərəcəsinə, bəzən də
xəstəlik həddinə çatacaq qədər qəribə
hallarda yazdıqları barədə rəvayətlər
yayılıb. Şübhəsiz, bunda
yazıçı/yaradıcı romantizminin də
böyük payı var. Məsələn, Balzakın
yazdığı romanların qəhrəmanlarına ən
azından həqiqi həyatdakı insanlar qədər
inandığı, "Yevgeniya
Qrande"nin baş qəhrəmanının ölümünə
görə matəm saxladığı, yaxud şiddətli
qızdırma içində "Kənd həkimi"
romanının qəhrəmanının adını
sayıqladığı, dostlarından onu tapıb gətirmələrini
istədiyi deyilir. Yeri gəlmişkən, Stefan
Sveyqin, ona duyduğu heyranlıq üzündən, yazarkən
Balzakın başmaqlarını geyinməsinin də - bəlkə
beləliklə, onun ruhundan kömək istəyirmiş - bu rəvayətlər
arasında olduğunu xatırlatmaq istərdim. Bu
yazıçılar, şübhəsiz, yazmaq/yaratmaq fəaliyyətini təklikdə
həyata keçirirdilər. Cəmiyyət
onlar üçün bəlkə də sadəcə bir
laboratoriyadan ibarət idi. Əsərdən
daha vacib bir şey görmürdülər. Yazmağın/yaratmağın təbiəti belədir.
Necə ki, Tanrı da dünyanı təkbaşına
yaratmışdı. Bu yazarların qərar tutduqları
məqam - fil sümüyündən olan qala desək, yeri var
- bir az da, hətta bəlkə tamamilə
yazmağa/yaratmağa yüklənən məna ilə
bağlıdır. Bütün o rəvayətlər
bu günün insanı üçün nə ifadə edir?
Bu, bir sual olaraq qalsın hələlik.
Rəşad Məcidin əsərinin adı və özü
məhz belə bir düşüncəyə söykənir. Müəllif
bütün bunların fərqindədir, o, yazmağın təbiətinin
dəyişdiyinə inandır. Bəlkə
buna heyifsilənir, amma yenə inanır. Çünkü
rəqəmsal çağın və elektron vasitələrin
yaradıcı insanların mövqeyini necə
sarsıtdığını, zamanın necə onların əleyhinə
işlədiyini anlayır. Böyük mətnlər
kimi, böyük yazarlar da səhnədən çəkilməkdədir.
Çünki artıq modern çağın
sonu çatıb. İnsanlıq artıq
metamətnlərdən üz döndərmiş kimidir (!).
Digər tərəfdən, rəqəmsal
çağın oxucusu da son dərəcə sərbəstdir.
Yazıçının əsərinə az
qala hər yerdə müdaxilə etmək, hətta birbaşa
təsir göstərmək istəyir. Münasibət
internet sürətilə mütənasibdir və əsər
yazıldıqdan dərhal sonra, saniyədən də qısa
bir zaman içərisində oxucuya çatır. Üstəlik, oxucunun bundan ötrü ciddi cəhd
göstərməsinə də lüzum yoxdur. Sadəcə sosial mediada bəyəndiyi, ya da bəyənmədiyi
bir yazarı izləməsi kifayətdir. Yazıçı
əsərini paylaşaraq bir tərəfdən oxucuya
müdaxilə haqqını da verir. Rəqəmsal
çağın, elektron dövrün ədəbiyyatının
xarakteri belədir. Oxucunun sərbəstliyi
bu müdaxilə haqqı ilə təmin olunur. O da
artıq ən azı yazıçı qədər mətnə
töhfə vermək iqtidarındadır, yəni belə
olduğunu düşünür. Onsuz da
postmodern ədəbiyyat özü də buna icazə verir.
Mətnin hər oxucu tərəfindən yenidən
qurulması anlayışı artıq geniş yayılıb.
Bu, qəbul estetikası ilə məhdudlaşan,
onunla bağlı bir hal deyil, yəqin ki. Oxucu
ilə birlikdə yazılan və oxucuların töhfəsini
verdiyi mətnlər artıq kitab cildinə bürünərək
təqdim edilməyə başlayıb.
Bütün bunları dövrün təhlili, yaxud
dövrümüzə dair müşahidələr kimi qəbul
edə bilərsiniz. Bu, bir az da oxucu olaraq sizin
mövqeyinizlə bağlıdır. Hər
halda, keçmişdə passiv olan kütlələr rəqəmsal
dövrdə artıq aktivləşib. Bu
yeni fakt istər-istəməz ədəbi əsərə təsir
göstərəcək. Ədəbiyyat
artıq bir "media kimi" görünməyə
başlanıb. A.Məcit Canatak və Nurtən Buldukun "Rəqəmsal
Çağ Türk Ədəbiyyatı və Medialararası
Müzakirələri" kitabında qeyd olunur: “...1990-cı ildən etibarən ənənəvi
media vasitələrini - qəzet, televiziya, radio, jurnal kimi vasitələri
yeni media nümunələri - internet, görüntülü
telefon, sosial media (bloq, çat, forum, e-mail, sayt) əvəzlədikcə
əvvəlki çağda passiv olan kütlələrin aktiv
bir şəkildə bu medialara təsir göstərməsi ədəbiyyat
sahəsi üçün də önəmli bir
dönüş nöqtəsi oldu. Yeni medianın
yaratdığı şərait, xüsusən də
elektron-sosial mediada izləyicilərə digər oxucular və
yazıçılarla dialoq qurmaq imkanı verilməsi ədəbi
məhsulların istehsalçılarına və
istehlakçılarına müxtəlif aspektlərdən təsir
edərək onları dəyişdirir" .
Bu dəyişiklik dildən nitqə, formadan üsluba qədər
ədəbi əsərə aid hər sahədə bir az həyata keçib. Çünki
rəqəmsal çağ və rəqəmsal medianın tədricən
özünəməxsus bir dil yaratması mütləqdir.
Buna bir örnək kimi emojiləri göstərmək
olar. Rəqəmsal media yazarının
xüsusən sosial media orqanlarında yazdığı mətnləri
emojilərlə zənginləşdirmək,
duyğularını emojilərlə ifadə etmək vərdişi
geniş yayılıb. Bu ifadələrin
mənaya təsir göstərib-göstərmədiyi məsələsi
bir tərəfə, oxucuyla dialoq qurmağın təməl
şərtlərindən biri halına gəldiyi də
şübhəsizdir. Çünki rəqəmsal
media oxucusu emojilərlə sıx təmasdadır. Emojilərin standart bir emosional vəziyyəti ifadə
etdiyini, emosiyaların subyektivliyini zəiflətdiyini də sətirarası
qeyd etmək istərdim.
Rəqəmsal media yazarlığı oxucunun vəziyyətindən
(sosial-psixoloji təmayülündən) xəbərdar
olmağı və sosial medianın dili və
imkanlarını, onun nə olduğunu müfəssəl bilməyi
tələb edir. Ancaq müsbət bir hal olaraq rəqəmsal ədəbiyyatın,
ya da başqa cür desək, yeni medianın sənətlər
və sənətçilər arasındakı sərhədlərin
aşılmasına, yeni mühitlər sayəsində
baxış bucağının dəyişməsinə, fərqli
ifadə imkanlarının təqdim olunmasına şərait
yaratmasından da bəhs etmək istəyirəm
.
Rəşad Məcidin əsərinin önəmi məhz
burada özünü göstərir. "Qələmsiz
yazılanlar" bu müxtəlif imkan və halların fərqində
olan bir yazar tərəfindən qələmə
alınıb. Müəllif sosial mediada
paylaşdığı statusları və sms-lərini yazarkən,
qarşısındakıların rəqəmsal media
oxucuları olduğunu yaxşı bilir. Odur
ki, qarşısında səbirsiz, diqqəti və vaxtı məhdud,
səhifədən-səhifəyə "tullanan", elə
hey internet mediasında gəzişən, dərhal rəy istəyən
bir kütlə olduğunu nəzərə alaraq bu mətnləri
yazıb. Dediyim budur ki, Rəşad Məcid
həmin mətnləri yazarkən əksərən oxucu
kütləsinin/izləyicilərin təsirinə məruz
qalıb. Çünki nəticə
etibarilə sosial media paylaşımlarının xarakterində
bəyənilmək/like almaq vardır. Yazıçının
bu gerçəkliyə qarşı nə qədər dirəşdiyini,
ya da bu həqiqətlə nə dərəcədə
barışdığını bilmirik. Təxmin
etmək də mümkün deyil. Eləcə
də paylaşımlara yazılan rəylərin sonrakı
paylaşıma nə qədər təsir edib, yönləndirmədə
nə qədər rol oynadığını da bilmək
olmur. Ancaq bu qarşılıqlı təsirin
ölçüyəgəlməzbir həqiqət kimi
qarşımızda durduğunu söyləməkdən
başqa çarəmiz də yoxdur.
Rəşad Məcidin rəqəmsal medianın
gerçəkliyi çərçivəsində
yazdığı bu mətnlərin bəzilərinin vizual
vasitələrlə bəsləndiyi aydındır. Kitabda bu
vizuallara yer verilməyib. Bunu bir
çatışmazlıq kimi qeyd etmirəm. Bəlkə də müəllif bununla, bir vaxtlar
"Sərvəti-fünun"çulara xas olan, şəkilaltı
şeir/mətn ənənəsini davam etdirmiş olur. Ancaq həqiqət budur ki,
yaşadığımız dövr insan vərdişləri
və davranışları üzərində ciddi dəyişikliyə
yol açıb. Modern - bəlkə də postmodern deməliydim
- insan "fastfood" mədəniyyətilə tanış olub. Daha çox yeməklərə
aid olan bu ifadənin həyatın başqa sahələrinə
də sirayət etdiyi danılmazdır. Ədəbiyyat
baxımından bunun mənası və
qarşılığı oxucunun "fastfood" tipli
yazılar, hekayələr tələb etməsidir. Əsərin girişində Rəşad Məcidin Orxan
Pamukun status paylaşımlarını "fastfood" yeməklərə
bənzətməsinə işarə vurması əbəs
deyil. Çünki Rəşad Məcid ədəbi
əsərin artıq başqa bir yerə və şəkilə
yönəldiyindən xəbərdardır. Bu yazıda məqsəd Rəşad Məcidin
kitabını məzmun və mahiyyətcə təhlil etmək
deyil. Ancaq onun yazılarında tamamən
"fastfood" mədəniyyətinə təslim
olduğunu demək haqsızlıq olar. Çünki
o, bir yazıçı kimi bəzən kiçik hekayə/"short
story" kimi oxuna biləcək mətnlərində lirizmin
zirvəsində dolaşır, bəzən də sosial media
oxucusunun xarakterinə zidd bəzi dərin məsələləri
gündəmə gətirir. Digər tərəfdən,
sosial medianın yazıda rəyi əsas tutmaq tələbi bəzən
müəllifi hansısa mətləbləri yığcam
şəkildə verməyə vadar edir. Bir
hökmü faktlarla dəstəkləmək əvəzinə,
tək bir cümləylə ifadə etməkdir bu.
Rəşad Məcidin kitabında ilk baxışda
gerçəklikdən uzaq kimi görünən fikirlərlə
tez-tez rast gəlinir. Odur ki, oxucu, əgər istəyərsə,
bu fikirlərin mahiyyətini bir növ ümumiləşdirmə
yolu ilə axtarıb tapmalıdır. Hər
halda, mən Rəşad Məcidin buradakı yazılarının
belə bir yönü olduğunu da vurğulamaq istədim.
"Qələmsiz yazılanlar" gündəlik qeydi,
kiçik hekayə, aforizm kimi bir çox fərqli janrı
özündə birləşdirir. Daha doğrusu,
ayrı-ayrı mətnlərin bu janrlardan birinə aid edilməsi
mümkündür. Yazılma/yaradılma
şərtlərini nəzərə alaraq, bunlara yeni bir janr
demək üçün hələlik tez olduğunu
düşünürəm. Amma
hamısının üstündə "sosial media ədəbiyyatı"
deyəcəyimiz bir çətirin varlığını da
qəbul etməliyik. Bunlar "sosial media ədəbiyyatı"na aid ediləcək mətnlərdir. Bütün bu faktları əhatə edən bir
başlıca həqiqət var ki, o da Rəşad Məcidin nəyi
niyə etdiyinin fərqində olmasıdır. O, rəqəmsal
çağın gerçəkliyini çox tez
qavramış, bu yola erkəndən çıxmış bir
yazıçı və şairdir.
(Yazı
Türk Ədəbiyyatı Vəqfinin nəşri olan "Türk
ədəbiyyatı" dərgisinin 2020-ci il
mart sayında dərc edilib)
Bəxtiyar ASLAN
Çevirən:
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2020.- 11 mart.- S.18-19.