Yaddaşlarda əbədi yaşayan pedaqoq
Məhəmməd
Həsənov-90
Artıq
illərdir, atamın - mənim üçün cox dəyərli
və müqəddəs olan insanın - Azərbaycanın
görkəmli metodist-alimlərindən biri, pedaqoji elmlər
doktoru, professor Məhəmməd Həsənovun
yoxluğuna alışmağa çalışıram. Həm
sevincli, həm də kədərli anlarımda onun
xeyir-duasını, məsləhətlərini eşitmək
istəyirəm, gözlərim onun nurani simasını
axtarır...
Adətən, müəllim ömrünü
çırağa bənzədirlər. Sönənə
qədər bilik dolu hərarətini şagirdin, tələbənin
duyğularına hopdurur. Müəllim
ömrünü günəşə, işıqlı
ulduzlara bənzədirlər. Günəş
kainatı, müəllim isə ömrünün zərrələri
ilə gənc nəslin mənəvi dünyasındakı
qaranlıqları əridir, həyat yollarını
işıqlandırır. Qayğıkeş
insan, yaxşı müəllim, gözəl tədqiqatçı
olan professor Məhəmməd Həsənovun ömür
kitabından yaddaqalan səhifələri vərəqləmək
istərdim.
Məhəmməd
Həsənov 1930-cu il mart ayının
20-də Cəbrayıl rayonunun Daşkəsən kəndində
ziyali ailəsində dünyaya göz açıb. Atası Seyidalı müəllim Cəbrayıla ilk
maarif ziyası gətirənlərdən biri olub. Müharibənin tüğyan etdiyi illərin
şahidi olmuş atam kəndlərindəki natamam orta məktəbin
VII sinfini bitirəndə Böyük Vətən müharibəsi
cəbhələrində qızğın döyüşlər
gedirdi. Döyüş bacarığı
olan hər kəs hərbi xidmətə
çağırılırdı. Çoxları
müxtəlif səbəblərdən təhsilini davam etdirmək
istəmirdi. Ailədə yaranmış çətinlik,
məşəqqət atamı da seçim qarşısında
qoymuşdu: təhsili dayandırmaq, yaxud məktəbə
davam etmək. Atam o zaman ikinci yolu
seçmişdi. Ailənin ziyalılıq
şərəfini qoruyub saxlamaq üçün çətinliklə
də olsa, təhsil almağı vacib bilmişdi. Bu minvalla qonşu Balyand kənd orta məktəbində
təhsilini davam etdirmişdi. Daha sonra -
1944-1946-cı illərdə Qaryagin (indiki Füzuli) Pedaqoji
Texnikumunda oxumuşdu. Texnikumu "əla"
qiymətlərlə bitirib "ibtidai məktəb müəllimi"
ixtisası qazanmışdı. Yadımdadır,
atam həmişə pedaqoji texnikumda oxuduğu illəri yeri gəldikcə
xatırlayar, həmin dövrlə bağlı xoş xatirələrini
danışardı.
Pedaqoji texnikumu bitirdikdən sonra doğulduğu və
boya-başa çatdığı Cəbrayıl rayonunun
Daşkəsən, eləcə də Quyçaq kəndlərində
sinif müəllimi işləmişdi. O, kənd müəllimi
kimi işlədiyi illəri həmişə yüksək qiymətləndirərdi.
Kənddə müəllim işləsə də, həmişə
təhsilini davam etdirmək, ali məktəbə
daxil olmaq barədə düşünürdü. Nəhayət, bu arzu çin olur. O, 1949-cu ildə
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunun Dil və ədəbiyyat
fakültəsinə daxil olur.
Ali məktəbdə təhsil alarkən bir tərəfdən
imkansızlıq, digər tərəfdən də filologiya
elmlərinin ağırlığı onu sıxsa da, həvəslə
təhsilini davam etdirir, əla qiymətlərlə oxuyur,
1953-cü ildə fərqlənmə diplomu ilə institutu
bitirir. Həmin ildə sənədlərini müəllimlik
sənəti ilə bağlı araşdırmalar aparmaq
üçün aspiranturaya verir və Azərbaycan Dövlət
Elmi-Tədqiqat Pedaqogika İnstitutunun aspiranturasına daxil
olur. Azərbaycan dilinin tədrisi
metodikası ixtisası üzrə araşdırmalar
aparır. Aspiranturada təhsilini müvəffəqiyyətlə
başa vurur, "V sinifdə sifət bəhsinin tədrisi"
mövzusunda namizədlik dissertasiyasını tamamlayır.
Lakin AAK-ın tələblərindəki dəyişikliklər
onun müdafiə işini ləngidir. Atam
namizədlik dissertasiyasını 1962-ci ildə müdafiə
edə bilir. Elə doktorluq dissertasiyası da belə olur
- iş hazır olanda dissertasiyanın bütövlükdə
rus dilinə tərcümə məsələsi meydana
çıxır, respublikada metodika üzrə doktorluq
müdafiəsi şurası olmaması onun müdafiəsini nə
az-nə çox, düz 14 il ləngidir. Nəhayət, 1989-cu ildə "Azərbaycan dili
sintaksisi tədrisinin linqvistik-didaktik əsasları"
mövzusunda doktorluq dissertasiyasını müdafiə edir.
Atamın, istər bir alim, istərsə də müəllim-pedaqoq
kimi, həyat yolu keşməkeşli olub. Adi bir kənd müəllimliyindən
ali məktəbin professoru vəzifəsinə
çatana qədər müxtəlif zaman kəsiyində
çətinliklərlə rastlaşıb. Lakin
həmişə öyrənməyi, həyati təcrübə
qazanmağı üstün hesab edib. Aspiranturanı
bitirdikdən sonra Azərbaycan Müəllimləri Təkmilləşdirmə
İnstitutunda (indiki Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutu) metodist vəzifəsində çalışanda
da, Azərbaycan Dövlət Elmi-Tədqiqat Pedaqogika
İnstitutunda (indiki Azərbaycan Respublikasının Təhsil
Problemləri İnstitutu) baş elmi işçi vəzifəsində
işləyəndə də həmişə məktəbin,
müəllimin fəaliyyətindəki özünəməxsusluğa,
ümumi pedaqoji prinsiplərə uyğunluğa daha çox
diqqət yetirib. Təlim işinə, gənc nəslin nitq
inkişafına, ümumi dünyagörüşünün
formalaşmasına müqəddəs bir iş kimi
yanaşıb, onu müəllim qürurunun ən qiymətli
daş-qaşı hesab edib. Həm də bu illərdə
peşəkar bir metodist, tədqiqatçı-alim kimi
formalaşıb.
Ötən əsrin 60-cı illərinin sonlarında atam
sabiq müəllimi və opponenti professor A.Abdullayev tərəfindən
M.F.Axundov adma Azərbaycan Pedaqoji Xarici Dillər İnstitutuna
işə dəvət alır. Əvvəlcə
baş müəllim, sonra isə dosent vəzifəsində
ixtisası üzrə dərs deyir, tələbələrin
pedaqoji təcrübəsinə rəhbərlik edir, institutun
ictimai işlərində fəal çalışır.
Bu institutda Azərbaycan dili profilinin ləğv olunması ilə
əlaqədar M.Həsənov 1973-cü ildə Azərbaycan
Dövlət Universitetinin Azərbaycan dili və onun tədrisi
metodikası kafedrasına köçürmə yolu ilə
işə keçir və ömrünün sonuna qədər
burada - görkəmli dilçi-alim, filologiya elmləri doktoru,
professor Yusif Seyidovun rəhbərlik etdiyi kafedrada
çalışır.
Atamın pedaqoji fəaliyyəti çox geniş idi. Universitetin
filologiya, şərqşünaslıq və ixtisasartırma
fakültələrində Azərbaycan dili tədrisinin
metodikasından mühazirələr oxuyur, seminar məşğələləri
aparır, tələbələrin pedaqoji təcrübəsinə
rəhbərlik edirdi. Mühazirə və
seminar məşğələlərini yüksək səviyyədə
canlı və maraqlı keçir, müəllim
kadrlarının hazırlığına ciddi fikir verirdi.
Ümumiyyətlə, gənc elmi kadrlar
yetişdirməyi həyatının, elmi-pedaqoji fəaliyyətinin
ayrılmaz hissəsi sayırdı. O, elmin yüksəliş
yollarında məsləhət aldığı görkəmli
alimləri - Ə.Dəmirçizadə, S.Çəfərov,
A.Abdullayev və başqalarını həmişə
böyük hörmət və minnətdarlıq hissi ilə
yad edərdi.
Akademik
Nizami Cəfərov Məhəmməd Həsənovun
"Seçilmiş əsərləri"nin
III cildinə yazdığı "Görkəmli metodist-alim
professor Məhəmməd Həsənov" adlı ön
sözdə qeyd edir: "Bütün fəaliyyəti
dövründə həm tədqiqatçı-alim, həm
müəllim, həm də xeyirxah və səmimi bir insan kimi
bütün universitet kollektivinin böyük rəğbətini
qazanmışdır. Biz onunla birgə işlədiyimiz
müddətdə mənim professor Məhəmməd Həsənovu
bütöv bir şəxsiyyət kimi daha yaxından
tanımağım üçün imkan yarandı. O
dövrdə də Azərbaycan dili təliminin problemləri
daha çox maraq doğurur və müzakirələrə səbəb
olurdu. Görkəmli alim bu müzakirələrin
fəal iştirakçısı kimi özünün nəzəri-metodik
əsasa malik fikirlərini söyləyir, bu sahədə
araşdırmaların məntiqə uyğun məcrada istiqamətlənməsinə
təsir göstərirdi".
Professor Məhəmməd
Həsənov elmin problemlərinə bağlı adam idi. O, bütün
yaradıcılığı boyu yalnız Azərbaycan dilinin
tədrisi metodikası üzrə araşdırmalar
aparmışdı. "V sinifdə sifət bəhsinin tədrisi
haqqında" (1959), "V-VIII siniflərdə Azərbaycan
dilinin tədrisi təcrübəsindən" (1963),
"Sintaksisin tədrisində qarşıya çıxan
çətinliklər və onların aradan
qaldırılması" (1972), "Azərbaycan dili
sintaksisinin tədrisində qarşıya çıxan çətinliklər"
(1987), "Azərbaycan dili durğu işarələrinin tədrisinə
dair" (1991), "Azərbaycan dili orfoqrafiya
qaydalarının tədrisi" (1992), "7-8-ci siniflərdə
sintaksis və durğu işarələrinin tədrisi"
(2001) və digər əsərlərini çap etdirmişdi.
Həmin əsərlər Azərbaycan dili təliminin
ən aktual problemləri olmuş və bu gün də
müasir dövrün tələbləri baxımından
aktual olaraq qalmaqdadır. Onun yazdığı III sinif
üçün "Azərbaycan dili", IV sinif
üçün "Azərbaycan dili" dərslikləri də
bilavasitə Azərbaycan dili tədrisi metodikası elminin
nailiyyətlərindəndir.
Bütün bunlarla yanaşı, onun elmi-metodik cxarakter
daşıyan çoxlu sayda qəzet və jurnal məqalələri
var idi. Bu məqalələrdə o, qrammatika, orfoqrafiya və
durğu işarələrinin tədrisi ilə, linqvistik təhlillə,
qrammatik suallarla, təlim üsulları ilə əlaqədar
mübahisə və yanlışlıqlara toxunur, bir sıra
faydalı təkliflər irəli sürürdü. Xeyirxah alim 15-ə qədər dissertantın rəsmi
opponenti olmuş, bir sıra namizədlik və doktorluq
dissertasiyalarına rəy vermişdi. O, Azərbaycan
Elmi-Tədqiqat Pedaqoji Elmlər İnstitutunda namizədlik,
Nizami adına Daşkənd Dövlət
Pedaqoji İnstitutunda isə doktorluq müdafiəsi
şurasının üzvü idi.
İş yoldaşları, alim dostları onu "Məmmədhəsən
müəllim" deyə çağırırdılar. Elə 10 il öncə,
atamın 80 illik yubileyi ərəfəsində çap
etdirdiyim "Professor Məhəmməd Həsənov"
adlı kitabda yer alan xatirə yazılarında, Bakı
Dövlət Universitetində keçirilən yubiley tədbirində
söylənilən xatirələrdə, eləcə də
onun həyat və fəaliyyəti haqqında çəkilməkdə
olan sənədli filmdə də həmkarları, müəllim
yoldaşları, dostları, tələbələri onu yenə
"Məmmədhəsən müəllim" deyə
xatırlayırdılar. Onun həddindən
artıq sadə, həssas, təvazökar, xeyirxah və
qayğıkeş olmasından danışırdılar.
Mərhum akademik Tofiq Hacıyev "Biz Məhəmməd Həsənovu unutmamışıq" adlı xatirəsində yazırdı: "Məhəmməd müəllim həm də xoş rəftarlı, geniş ürəkli, mülayim, mehriban bir insan idi. Bu keyfiyyətlər əslində, müəllimdə olmalı olan xasiyyətlər idi. Yəni əsl müəllim idi. Çünki əsl insan idi. O, böyük Mövlananın dediyi kimi, "olduğu kimi görünən və göründüyü kimi olan" insan idi. Ona görə də onu tanıyanlar onu sevirdilər. Onu dostları da, iş yoldaşları da, dərs dediyi tələbələri də sevirdilər. O, sözünün ağası idi, dediyini edərdi, məsləkindən dönməzdi, məğrur adam idi, qürurunu sındırmaqdan qorxardı, sözündə və hərəkətində yüz ölçər, bir biçərdi. Cəmiyyətdə belə insanlar var olsa, o cəmiyyət gözəl olar. Məhəmməd müəllim cəmiyyəti gözəlləşdirən insanlardandı. İnsan onunla söhbət edəndə ətrafından, mühitdən razı qalardı".
Atam elinə, obasına, qohum-əqrabaya cox bağlı adam idi. Bütün nəslinin ağsaqqalı idi. Qohumların həm xeyir, həm də şər işlərinin başında durardu. Hər kəsin qayğısına qalar, ən kiçik bir hadisə üçün narahat olardı.
1993-cü ilin 23 avqustunda erməni quldurlarının Cəbrayılı işğal etməsi xəbəri atamı yaman sarsıtdı. Böyüyüb boya-başa çatdığı, doğmalarının uyuduğu torpağın düşmən tapdağı altında olması, sonra isə yaxınlarının qaçqınçılıq həyatı ona yaman təsir etmişdi. O, Vətənimizin hər qarış torpağını, daşını odlu məhəbbətlə sevir, Qarabağın, eləcə də onun bir guşəsi olan Cəbrayılın azad olunacağı günü səbirsizliklə, böyük ümidlə gözləyirdi.
Atam 1998-ci il iyul ayının 1-də
dünyasını dəyişdi. Dərs ilinin son günləri idi. Yoldaşları
ilə bir günlük istirahətə getmişdi, Qubanın
Təngaltı kəndinə. Lakin bu istirahət
ona həyatı bahasına başa gəldi. Atam elə buradaca, həsrət qaldığı Cəbrayılın
təbiətinə bənzətdiyi səfalı bir yerdə,
təbiətin qoynunda əbədiyyətə qovuşdu.
Təbiətən sakit insan olan Məhəmməd müəllim
68 il
ömür sürdü. Lakin bu illər ərzində
bənzərsiz bir insan ömrünün mənəvi heykəlini
yaratdı. Deyirlər ki, yaxşı insanlar
ölmür, ancaq və ancaq gözəl əməlləri ilə
yaddaşlarda əbədi yaşayırlar. Həqiqi alim
ömrü yer qədər sirli, göy qədər kəhkəşanlı,
fikir qədər sonsuz və əsrarəngizdir.
Atamın ruhu qarşısında baş əyir, ona Uca
Tanrıdan rəhmət diləyirəm.
Sevinc
HƏSƏNOVA
Pedaqogika
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2020.- 20 mart.- S.21.