Səyyad Aranın ilk romanı olan
"Başdaşı" haqqında qeydlər
Səyyad Aran "Başdaşı" adlı ilk
romanını oxucuların ixtiyarına verib ("Azərbaycan"
jurnalı, 2020, ¹ 2). O, bir nasir kimi "klassik nəsr qanunu"na riayət edib: yaradıcılığa hekayə
ilə başlayıb (bir neçə hekayələr
kitabı ilə tanışıq), sonra povest janrına
müraciət edib, bu hekayələr, povestlər ədəbi
ictimaiyyətin, geniş oxucu kütlələrinin rəğbətini
qazanıb.
Əsasən, kənd həyatından bəhs edən bu əsərlər
Səyyad Aranın bir yazıçı kimi bədii təhlil
qabiliyyətini, həyatı, təsvir etdiyi obrazları real və
inandırıcı boyalarla canlandırması ilə yadda
qalır. Xüsusilə, onun "Sandıqda qalan
muştuluq" kitabındakı hekayələr "Xarakter
bir hadisənin, yığcam bir süjetin, ümumiləşdirilmiş
bir mətləbin, sadə söyləmə nəql
üsulunun" (Mir Cəlal) təqdimi ilə diqqəti cəlb
edir.
Səyyad Aran Azərbaycan kəndini, orada baş verən
sosial-mənəvi problemləri yaxşı duyur, sanki şəhərdə
deyil, kənddə yaşayırmış kimi o mühiti, o
insanları, orada baş verən hadisələri qələmə
alır. Əgər belə demək mümkünsə, onun
içində, mənəvi dünyasında xatirələri
solmayan bir kənd yaşayır - Aran kəndi.
Həyat həqiqətindən bədii həqiqətə
"keçid" həmişə uğurlu olmur,
naşı qələm əhli bu "keçid"i tamamlaya
bilmir, amma Səyyad Aran bu "keçid"i adlaya bilir. Elə ilk
hekayələrində, sonra povestlərində əldə
etdiyi nəsr təcrübəsi bunu sübut edir ki, Səyyad
Aran müşahidə etdiyi, yaxud bilavasitə şahidi
olduğu hadisələri bədii ümumiləşdirmə
meyarı ilə əks etdirə bilir. Bunu
onun ilk romanı - "Başdaşı"nda da izləyə
bilirik.
"Başdaşı" 90-cı illər Azərbaycanda
baş verən ictimai-siyasi hadisələri, Qarabağ
uğrunda gedən savaşları əks etdirir. Və müəllif bu hadisələrin
iştirakçıları olan insanları bədii
sözün işığına çıxarır. Bu mövzuda qələmə alınan bir sıra nəsr
əsərlərində müəlliflər dövrün
panoramasını, daha doğrusu, xronikasını da əks
etdirirlər. Amma Səyyad Aranın romanında
buna heç bir ehtiyac duyulmur. Çünki
romanda təsvir olunan hadisələr bizə o qədər
tanışdır ki, məlum olayları publisistikanın
ixtiyarına vermək əhəmiyyətli görünmür.
"Başdaşı"nı müharibə haqqında roman
adlandırmaq olar. Öncə döyüş səhnələrinin
təsviri mənasında. Amma müharibədən bəhs
edən bu əsərdə müharibənin insanların
psixologiyasında, fərdi aləmində, yaşayış tərzində
əks olunması da vacib idi. Və Səyyad Aran
da Müharibə və İnsan haqqında roman yazıb.
Biz bunun bariz nümunəsini Tolstoyun "Hərb və
sülh", Heminqueyin "Əlvida, silah", Şoloxovun
"İnsanın taleyi" və digər şedevr əsərlərdə
izləmişik. Azərbaycan ədəbiyyatında
da buna aid misallar gətirmək olar. Məsələn,
Əbülhəsənin ilk adı "Müharibə"
olan romanı.
Səyyad Aran bir ailənin başına gələn faciələri
qələmə alıb, amma təkcə bir ailəninmi? Bu, bir ailənin
timsalında o dəhşətli illərdə əzab çəkən
insanların müsibətlərini ümumiləşdirib.
Ata - Səməndər, ana - Nubar, iki oğul - Qürbət və
Səlahət, yeganə qızı - Minarə - bu
obrazların hər biri bədii təxəyyüldən deyil,
həyatın özündən gələn obrazlardır. Amma romanı təkcə bu surətlərlə məhdudlaşdırmaq
olmaz. Bir səhvi ucundan ermənilərə əsir
düşən Yəhya kişi -
düşmənin necə qəddar və tülküsifət
olduğunu görür. "Yəhya kişini
qundaqlaya-qundaqlaya yenə köhnə kolxoz anbarına
saldılar. Pres kəndiri ilə əllərini
bağlayıb təpikləməyə başladılar
Qarnına dəyən təpikdən kişi
ikiqat oldu, sancıdan içi doğrandı. Üzünü
canfəşanlıq edən Avetisə tutdu: - Ə, Avetis, atan
Arturla bir ton çörək kəsmişik. Qansızlıq
eləməyin. Güllə atmamışam, adam öldürməmişəm. Heyvanlarım azıb, onların dalınca gəlmişəm.
Məni niyə öldürürsünüz?
Adam olun". Ancaq bu
düşmənlərin içində ADAM tapmaq
mümkünmü? Yaxşı ki, Yəhya kişi xatadan qurtulur, hava qaralandan sonra əsirlikdən
qaça bilir.
Romanda
düşmən əhatəsində olan
yurddaşlarımızın ən çətin anlarda belə
Vətən, Torpaq qeyrəti, Yurd sevgisi öz əksini
tapır, qadınlar düşmənə qarğış edərlərsə,
kişilər, oğullar qisas haqqında fikirləşir, necə
olursa-olsun, ölüm bahasına olsa belə kəndi qorumaq
üçün canlarından keçməyə
hazırdılar. Amma o çətin, düşmənin
güclü olduğu bir vaxtda, həm də Azərbaycanın
bu müharibəyə hələ hazır olmadığı,
təkcə ermənilərlə deyil, onları dəstəkləyən
xarici qüvvələrin də mövcud olduğu bir zamanda kəndlər
yalnız könüllülərin ümidinə
qalmışdı. Romanda Mürvətin
könüllülər dəstəsinin ölüm-dirim
savaşı da o dövrün həqiqətidir, Qürbət
də bu dəstədədir.
Bəs romanın əsas qəhrəmanları? Təbii ki,
müəllifin rəğbətlə təsvir etdiyi iki
qardaşın - Qürbətin və Səlahətin
adlarını çəkmək olar. Amma
bizim fikrimizcə, əsas qəhrəman Xalqdır, o kəndin
qocalı-cavanlı əhalisidir. Qürbət
və Səlahət isə seçilmişlərdir.
"Qürbət də tay-tuşları kimi,
özünümüdafiə batalyonunun üzvü idi. Ləqəbi də
vardı, vəzifəsi də: topçu Qürbət
özü də çox sərrast atırdı. Ermənilər Qürbətin topundan əməlli-başlı
çəkinirdilər. Onlar da Qürbətin
topunu səsindən tanıyırdılar". Romanda onun mübariz döyüşçü
obrazı ayrı-ayrı səhnələrdə
canlandırılıb. Onun
ölümü, minaya düşüb həlak olması
böyük təəssüf doğurur. O dövrdə Qürbət
kimi igidlərin həlak olması belə bir faktı sübut
edir ki, vətənpərvərlik duyğusu ən çətin
anlarda belə gənclərimizi tərk etməyib.
Romanda Qürbətin öz atası, anası və
bacısına bağlılığını əks etdirən
lirik səhnələr təsirli boyalarla əks etdirilib. Xüsusilə, onun
ölümüylə bağlı: "Minarənin cikkəsi
camaatın ürəyinə dağ çəkdi. Qardaşının başını qucaqlayıb
yarıaçıq gözlərindən dönə-dönə
öpən bacısının ah-naləsi yeri-göyü titrətdi".
Təkcə Qürbət deyil, o kəndin bir çox
oğulları da şəhid olmuşdular: "Ölənlər
hamının idi, bütün kəndin şəhid
balalarıydı. Ona görə, dərd də
hamının idi. Kənddə oğlanları sağ
qalanlar başlarını qaldırıb ətrafa baxmağa
utanırdılar, sanki üzqaralıqları vardı,
günah iş tutmuş kimi hürkürdülər". Bu, psixoloji bir səhnədir.
Qürbətin qardaşı Səlahət də orduda xidmət edir. Ata-anasının, bacısının həsrətiylə yaşayır, komandirə üz tutur ki, ona bir günlük icazə versin. Komandir isə bu icazəyə görə ona "telefonuma əlli manatlıq kontur vurarsan" deyir. Əlbəttə, bu tipli komandirlər də olub və danmaq olmaz ki, o dövrdə bəzi hissələrdə nizam-intizam, komandir-əsgər münasibətləri hələ tam formalaşmamışdı. Səlahət ata-anasıyla, onu hədsiz çox istəyən bacısıyla görüşür, amma geri qayıdanda komandir onu cəzalandırır. Çox şey gözləyirmiş ondan. Amma bu "cəza müddətində" Səlahət dayandığı postu yaralı olsa da, yaxşı qoruyur və bizim əsgərlər düşməni pərən-pərən salırlar. Ağır yaralı Səlahət sağalandan (komada idi) sonra tərxis olunur. Ailəsinə qovuşur. Ancaq romanda Səlahətlə bağlı bir səhnə var ki, burada müəlliflə razılaşmamaq da olar. Məlumdur ki, vətənimiz üçün ən ağır olan məqamlarda yalnız öz xeyri, varlanması üçün çalışan, dükan-bazarı ələ alan Xasay kimilər az olmayıb. Onları vətən yox, cibləri düşündürürdü. Onlar camaatın gözünə xoş görünmək üçün dəridən-qabıqdan çıxırdılar. Səlahət Xasayla bir sinifdə oxumuşdu. Amma kontuziyalı Səlahət hara, pullu Xasay hara? "Dağıl dünya, dağıl! Bu Xasay deyil, ə? Yox, dözə bilməzdi. Yekəxanalığını ona yedizdirməliydi! "Qurumsaq! Əsgərliyə də getməmisən. Görəsən, nə fırıldaq eləmisən. Bunun qudurğanlığına bax!" Bərkdən fit çaldı: - Ə, Əhmədin oğlu, belə qudurmusan ki, gözün ayağının altını görmür? Salamın harda qaldı?" Xasay nə etsə yaxşıdı? "Çatan kimi Səlahətin qulağının dibindən bir yumruq ilişdirdi... Səlahəti tapdalayırdı". Əlbəttə. Bu savaşda Səlahətin də tərəfini tutanlar olur, Xasayın da. Xasay Səlahətin atasını da qorxudur və bu zaman hamı Xasaya tərəfkeşlik edir. Ola bilsin, bu səhnə uydurulmayıb, amma bir yaralı, kontuziyalı Azərbaycan əsgərinin təhqir olunması, təpiklənməsi ilə barışmaq olmur. Müəllif başqa bir yol seçə bilərdi.
Romanda o ailənin əvvəlcə Beyləqana, sonra da Bakıya köç etməsi də qaçqınlıq-köçkünlük illərinin ovqatını əks etdirir. "Ölkənin hər yerindən qaçqınlar axışıb paytaxta gəlirdilər. Müharibə bölgələrinə yaxın olan yerlərdən dövlətli ailələr çoxdan evlərini bütünlüklə Bakıya daşımışdılar. Bu da orta və kasıb təbəqədə həm ümidsizlik, həm də vahimə yaratmışdı. Ona görə onlar da bir ayaqlarını qaçaraq qoymuşdular. Qaçqınların əlindən Bakı aşıb-daşırdı. Şəhərin küçələri əsəbi, acıqlı, davakar insanlarla dolmuşdu... Bakı nəhəng qazan kimi qaynayırdı. Bu qazanda hər şey varıydı, bir-birinə qarışıb-qaynayırdı".
O ailədən isə yalnız Səlahət salamat qalır. Atası bu dərdlərə dözməyib dünyasını dəyişir. Anası da elə. Bəs Nubar? O Nubar ki, romanın ilk səhifələrindən onu tanıyırıq. Səməndər kişi oğlu Qürbətə başdaşı hazırlatmaq üçün Gəncəyə - usta Ağabalanın yanına yollanır, Minarə təkid edir ki, onu da aparsın. Gözəl bir başdaşı hazırlanır, üzərindəki təsvir də Qürbətə çox oxşayır. Minarə tez-tez bu başdaşı ilə söhbət edir. Ümumiyyətlə, Səyyad Aranın bu romanında çox təbii, çox real nəzərə çarpan iki obraz varsa, biri Minarədir.
Əlbəttə, bu roman haqqında çox
danışmaq olar. Amma gəlin onun sonluğuna diqqət edək. Özümüzü
1991-1992-ci illərdə hiss edirik. "Bakı
heç vaxt götürmədiyi mənəvi və psixoloji
yükün altına girmişdi. Yükün
ağırlığından Bakı Antey kimi dizəcən
torpağa girmişdi.
Ən böyük qazan Azadlıq meydanında
qaynayırdı. Axşamlar boz-bulanıq, dumanlı hava nəhəng
qapaq kimi Bakının başından basırdı: təkcə
şəhərin yox, elə adamların da. Şəhər
yükün altında təntiyirdi,
tövşüyürdü, tıncıxırdı.
Əhali də həmin vəziyyətdəydi... Çünki çıxış yolu yoxuydu,
görünmürdü. Amma şəhər,
hələ ki, dözürdü, duruş gətirirdi.
Elə adamlar da...
Xalq öz Xilaskarını
axtarırdı".
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 20 mart.- S.18.