Təbiətin özü kimi
Zahid Afşar Eloğlunun şeirləri
haqqında
Tanınmış şair Zahid Afşar Eloğlu
böyük şeir yoluna təbiətin qoynundan
çıxır. Şair üçün
bundan gözəl uğurlu yol, bundan böyük xeyir-dua yoxdur. Təbiətdən
öyrənmək, ondan ilham almaq insanı - şairi heç
vaxt uğursuzluğa
düçar eləmir. Əksinə, şeirin
çətin yolunda onu
orijinallığa
istiqamətləndirir, fikrini tamamlayır, daha da zənginləşdirir.
Bəzən mən cəmiyyətdə bir "əyri" yeri görəndə o saat təbiətə üz
tuturam. Görüm bu məsələni
təbiət necə həll eləyib, bu əyri yeri necə
"düzəldib", necə calaq eləyib. Adları qafiyə
olduğu kimi təbiət və cəmiyyət məsələləri bir-birinə bənzəyir. Cəmiyyət
yaşamaq, mübarizə etmək yolunu təbiətdən
iqtibas eləyib əslində.
Cəmiyyət nədə uduzubsa, onda təbiətə
xəyanət etmiş olub. Bu mənada həyatı və cəmiyyəti
dərindən bilən Zahid Afşar Eloğlu hər
şeirini təbiətdən başlayır. Təbiət də
onun ilhamına qol-qanad
taxır, həyatın dolambaclarından ustalıqla
keçirir.
Zahid Afşar Eloğlu kənd dilini (Qənd dilini), onun
adət-ənənəsini, folklorunu gözəl bilir.
Məhz şeirləri ona görə
şirindir, dili yumşaq və həlimdir, obrazları
canlıdır.
Sudan gələn
gözəlin hörüyündən iz düşüb,
Buludlardan
od qopub, dərələrə söz
düşüb.
Yamac boyu
bir örkən sürünübdü suada,
Çınqıllar xam day kimi sarınıbdı burada.
Əriməzdən
sal qaya yetərincə sel sorub,
Çiyni üstə qaldırıb, taxıl kimi sovurub.
Dünya
Yer kürəsini sıxıb şələ eləyib,
Cığır sicimləriylə kürəyinə
şəlləyib.
Şairin
"cığırlar" şeirindən misal gətirdiyim bu
misralarda həm təbiətin dili, həm də elmi var. Hörüyün izə
bənzədilməsi və
buludlardan od qopub dərələrə söz
düşməsi, özündə şirin bir
nağılı xatırladır. Şair şimşək
çaxır demir, buludlardan od qopur deyir və
bu oddan dərələrə söz düşür. Yəni yağış yağanda çayın,
şəlalənin səsi artır, sular
gülüşür, gurlaşır. Ona
görə ki, onlar buluddan nəsə eşidiblər.
"Əsli
və Kərəm" dastanında Əsli hörükləri
ilə yanmış Kərəmin külünü bir yerə toplayır. Bu zaman
həmin küldən
hörüyünə od düşür və
Əsli də alışıb yanır, külə
dönür. Bu qoşa misrada hər şey sudan gələn gözəlin hörüyündən
başlayır, onun hörüyündən buludlara od,
buludlardan isə dərələrə söz
düşür. Zahid Afşar Eloğlu göründüyü kimi,
nağıl və dastanlara bağlı mahir bir söz ustasıdır.
İkinci beytə fikir verək. "Suad" (bir növ pilləkən)
sözü arxdan
və çaydan vedrə və ya səhənglə su götürmək
üçün düzəldilən
yerə deyilir. Qadınlar ayaqlarını həmin suada qoyub
qabları su ilə rahat doldururlar. Baxın,
Zahid müəllim unudulmaqda olan qədim, milli bir
sözümüzü yada salır, yaşadır. Bu
sözü oxuyan kimi gözlərim önündə kəndimiz, fermamız canlandı. Atamın arxdan su
götürmək üçün düzəltdiyi suad yadıma düşdü. O suadla birlikdə
yaddaşımda bir kənd,
elat, el-oba oyandı. Budur, sözün, şeirin
insanda yaratdığı böyük assosiasiya. Tabloya baxın, cığırlar örkən kimi
suadlara sürünür. Örkən də
yada düşür burada.
Onda gərək örkəni izah eləyəsən. Örkən bir az enli (5-8 sm enində) minik
heyvanlarının çulunu və yükünü
sarıyıb bərkitmək üçün
başında doğanaq olan
ipdir. İndi gərək doğanağı da izah edəsən. Bir-birinə bənd etmək üçün örkənin,
sicimin ucuna bağlanan ağac haçacıq (qarmaq); örkən
halqası. Örkən nə qədər
uzun olsa, yenə gəlib doğanaqdan keçəcək, yəni
gəlib ona dolanacaq. İkinci misrada şair deyir ki,
çınqıllar xam dayça kimi hamısı yerə sarınıb.
Onda gərək xam dayçanı da izah edəsən. Nəyə görə onu sarıyıralar?
Atın altı aylıq (180 gün) balasına xam dayça və ya day (erkək) deyillər. Xamlığı (Xam yer də var, əkilməmiş,
otarılmamış)da odur ki, hələ
minilməyib. Cavanlar və
yaşlı təcrübəli kişilər xam
dayların boğazına kəndir salıb hər iki tərəfdən onu boğurlar. Nəticədə dayın ürəyi gedir. Day
ayılan kimi
insanlara ram olur, əhliləşir. Belinə yəhər
qoymağa, başına yüyən keçirməyə razı
olur.
Bax, gör kiçicik bir şeirdə nə qədər
unudulmaqda olan qədim sözlərimiz var. Bu şeir insanlara nə
qədər bilgi verir. Şair onları yaşadır, yada
salır.
Sonrakı beytə fikir verək. Əriməzdən (Kəlbəcərdə yer adı, qarı əriməyən dağ) sal qaya (bütöv yastı daş) yetərincə seli sorub(İçinə çəkib), sonra qaldırıb çiyni üstə, taxıl kimi sovurub. Şəlalənin yaranmasına bax. Deyir sal qaya Ərimizdən suyu çiyni üstə qaldırıb taxıl kimi sovurur, yəni şəlalə yaradır. Şair təbiətdəki hadisələri, bənzənənlə bənzədiləni elə uyarlı bir şəkildə verir ki, prosesin sanki şəklini görürsən. Şair təbiət hadisələrinin lövhəsini sözlə çəkir, həm də onun inkişafını, deyək ki, nədən nəyə çevrildiyini ardıcıllıqla, ustalıqla açıb göstərir.
Aşağıdakı bənddə sadə, real bir həqiqət var.
Qayası qartallı, gölü durna, qaz,
Kəklik xınalı daşlığı seçdi.
Elə ki, meşələr geyindi atlas,
Qış uca dağların başına köçdü.
Fəsillərin dəyişməsini şair detallarla
açır.
Deyir ki, yaz gələn kimi, yəni meşələr
atlas geyinəndə qış Arandan dağlara
köçdü. Məhz şairin
qışa "köçdü" deməyi çox dəqiq
və uyarlıdır, çünki həmin vaxt insanlar da
dağa köçür. Şairin təbiətlə-
qışla bağlı başqa bir şeirində oxuyuruq.
Ağrıdan
əyilib çılpaq ağaclar,
Dağların
dağlardan uca
vaxtıdır.
Evlərin
damında bardaş qurub qar,
İstinin, tüstünün baca vaxtıdır.
Nə qədər
gözəldir, şair dağların dağlardan uca
vaxtıdır deyəndə istər-istəməz
düşünürsən ki, bu dağın qarı o biri dağın
qarından çoxdur deyə
dağlar dağlardan uca görünür. Bu, o zaman olur ki, artıq qar evlərin damında
bardaş qurur. "Bardaş" (ayaqları bir-birinə
keçirib oturmaq) sözü şeirə yeni bir çalar,
yeni bir tablo
gətirir. Yəni bu, qışın o vaxtıdır ki,
artıq heç nədən qorxusu yoxdur və o qədər
özünə arxayındır ki, hətta evlərin
damında bardaş qurub. Onun belə arxayın bardaş
qurmağı ona
görədir ki,
tüstünün, istinin
baca vaxtıdır və
oradan isti və tüstünü müşahidə eləyir.
Mən Hüseyn Arifdən sonra Zahid Afşar Eloğlu
kimi ikinci bir təbiət şairi tanımıram. O, təbiəti mənalandırır,
qanadlandırır və bununla da tarıma çəkilmiş
cəmiyyətin əsəblərini sakitləşdirə
bilir.
Təbiət
diksinib qalxdı yuxudan,
Gərnəşdi, belinin quluncu sındı.
Təbiətin
dolub-boşalması, gərilməsi çəkilməsi (göy guruldayır) onun əsəblərini
tənzimləyir, özünü nizama salır, gərnəşir,
qulucunu qırır və sonda sakitləşir. Baxın, şairin şeirində təbiət də eynən insan
kimidir. İnsan da
qaralır, dolur, gərnəşir, sonra boşalır, nəticədə
şeir yaranır. Demək,
təbiətin davranışında həmişə insan var.
Deyirlər Bəxtiyar Vahabzadə gənc vaxtlarında
poeziya gecələrinin birində Səməd Vurğuna belə
bir sual verir ki, Səməd müəllim, mən peyzaj (təbiət)
şeirlərini sevmirəm. Səməd Vurğun
səbəbini soruşanda deyir ki, orada insan yoxdur. Səməd Vurğun deyir ki, Bəxtiyar, bala, təbiət
şeirini yazan kimdir? Deyir şair. Səməd
Vurğun deyir: Bəs şair insan deyil. Şair
də peyzaj şeirlərində
iştirak edir Bəxtiyar Vahabzadə daha dinmir.
Böyük
Səməd Vurğunun sözünə qüvvət, Zahid
Afşar Eloğlu da bütün şeirlərində təbiətlə
qol-boyundur, həmahəngdir, sanki təbiətin bir
obrazıdır, onun sırdaşı və dostudur. Şeirlərində
əvəlik, dəvədabanı,
qırxbuğum, baldırxan, quzuqulağı, kakotu, qantəpər,
bənövşə, lalə, xına, çınqıl və
təbiətin bütün
gözəllikləri sadalanır.
Sanki şairin xitabını təbiət
eşidir, duyur, suyu sevinir, lalələri açır.
Şair dağ
döşünə səpələnmiş lalələri
görün necə mənalandırır.
Bir gəlinin
Günəş rəngli boyunbağı qırılıb,
təpələrə səpilib,
Bir
çobanın ocağının axça közü
dağılıb,
dərələrə tökülüb.
Zahid
Afşar Eloğlu yuxarıda dediyim kimi, təbiətə sadəcə seyrçi deyil, onun
iştirakçısı, ağlayan, gülən və
sevinən bir parçasıdır.
Çəmən
dönüb yaşıl dona, köynəyə,
Lalələrlə düymələnən
vaxtıdı.
Lalələrin düymələrə bənzədilməsi
və onun gözəl ifadə tərzi müasir şeirimizin parlaq səhifələrindəndir.
Dan
sökülür, xəbəri yox gecədən,
Şeh
tökülür, hər ləçəyə neçə
dən...
Selin,
suyun dərələri çeçədən,
Qayaların silkələnən vaxtıdı.
Fikir
verin, Zahid müəllim, dərədən axan çayın səsinə, harmoniyasına
o qədər yaxından bələddir
ki, əlavə sel,
daşqının çaya qarışanda onun səsinin dəyişdiyini
çox gözəl bilir və deyir ki, çaylar çeçəyir. Çox orijinal bir görüntüdür.
İnsan suyu içəndə çeçədiyi kimi,
çaylar da öz yatağına, deyək ki, boğazına sel töküləndə bir müddət çeçəyir,
çünki əvvəlcə onu yad cisim kimi qəbul edir.
Şairin bütün təbiət şeirləri
maraqlı, orijinal tablolardır. Hətta bu lövhələrdə çox qabarıq görünən obrazlar var.
Pətəkdə
getmişdi huşu beçənin,
Qaymaq
dodağından bal
süzülürdü.
Pətəkdə beçənin huşunun getməyini şair onun sərxoşluğu kimi qiymətləndirir. Huş nəyə görə getsin ki? Əlbəttə gözəllikdən, eşqdən, yaranışın, doğuluşun gözəlliyindən.
Zahid müəllimin bütün şeirlərində dilimizin zəngin leksikonu var. Şeirlərdə elə bilgilər, elə sözlər var ki, gənc nəslin onları öyrənməsi və araşdırması çox vacibdir. Aşağıdakı şeirdə "sancaq" sözü işlədilib. Amma görün harada?
Hanı, mən sevdiyim; - o qız? - utancaq,
Hanı, uzun saçlar? - üstündə sancaq.
Bu sancaq keçmiş bir
dövrün baş cümələsidir. Şair
sancağı elə bir yerdə
oxucuya təqdim edir ki, həmin səhnənin,
görüntünün özü bu gün üçün
çox maraqlı və həm də gərəklidir.
Şair keçmişi axtarır və həm də axtardıqlarına
"hanı?" sualını
verir. "Hanı?" sualı təbiətin üzərində
dayanaraq cəmiyyətə də
ünvanlanır. Niyə cəmiyyət təbiətə xəyanət
edir? Axı onlar bineyi-qədimdən
qafiyə olublar, bir-birinə həyan, dost olublar. İndi cəmiyyət təbiətə divan tutur.
Ancaq cəmiyyət bilmir ki, onun xilas yolu yenə təbiət olacaq.
Zahid Afşar Eloğlu təbiətin
özü kimi safdır. O, insanlığın xilas yolunu təbətin
harmoniyasında görür. Bütün şeirlərini təbiətdən başlayır,
gedir, gəzir dolanır, yenə təbiətə
qayıdır. Təbiət
şeirləri ilə oxucuları, bütövlükdə cəmiyyəti
saflaşdırmağa
çalışır. Məncə
də, buna nail olur.
Qəşəm NƏCƏFZADƏ
Əməkdar mədəniyyət
işçisi
525-ci qəzet.- 2020.- 20 mart.- S.17.