Füzuli Sözünün heyranı
TANINMIŞ
ƏDƏBİYYATŞÜNAS GÜLŞƏN
ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİNİN 50 YAŞINA
Gün ki, sayən
düşdüyü yerdən durar,
bir vəchi var,
Gəlsə aliqədrlər,
fəqr əhli durmaqdır ədəb.
Dahi
Füzulinin bir qəzəlindəki beytin mənası budur ki:
Kölgə olan yerdən Günəş çəkilir,
kölgəli yerə düşə bilmir. İnsan
hərəkət etdiyi zaman kölgəsi də yerini dəyişir,
Günəşin şüalarını yerdən rədd
edir. Füzuli bununla sevgilinin kölgəsini
Günəşdən də üstün tutur, onu "aliqədr",
Günəşi isə "fəqr əhli" hesab edir.
Şair sevgilinin kölgəsi düşən
yerdən Günəş şüasının çəkilməsini
tam qanuni sayır. Çünki aliqədrlər
gələndə adi adamlar ayağa durmalıdır.
Bax Füzuli haqqında söz deyəndə də, bir fəqr
əhli kimi sən öz gücsüzlüyünü dərk
edirsən.
Füzuli haqqında, onun yaradıcılığı
barədə Azərbaycan, Türkiyə və dünya ədəbiyyatşünaslığında
çox söz deyilib. Amma gəlin etiraf edək ki, sahilləri və
dibi görünməyən, yeri-göyü əks etdirən
mühit dənizindən hər tədqiqatçı,
olsa-olsa, bir neçə inci toplaya bilib. Ona
görə elə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
"bir nömrəli füzulişünas kimdir"
sualına cavab vermək çox çətindir. Amma
bununla yanaşı, F.Köçərlinin, S.Mümtazın,
Mir Cəlalın, H.Araslının, M.Cəfərin, M.Quluzadənin,
Fuad Qasımzadənin, Sabir Əliyevin, Lalə Əlizadənin,
Ə.Səfərlinin, S.Əlizadənin, A.Rüstəmovanın,
Ə.Dəmirçizadənin, K.Vəlinin xidmətlərini
heç cür unutmaq olmaz. Onların
topladığı incilər nəhayətdə
füzulişünaslıq elminin yaranmasına səbəb
olub. Keçən əsrin sonlarından
başlayaraq bu füzulişünasların sırasına istedadlı
bir ədəbiyyatşünas - Gülşən Əliyeva-Kəngərli
də qoşuldu və onun tədqiqatları ilə
füzulişünaslıq elmi daha da zənginləşdi.
Bu ilin mayında Gülşən Əliyeva-Kəngərli
öz ömrünün ekvator xəttini keçir - 50
yaşı tamam olur. Bu 50 ilin tən
yarısı Füzuliyə həsr olunub. Gülşən
xanım, Füzuli yaradıcılığı haqqında bir
neçə monoqrafiya yazıb, onun namizədlik və doktorluq
dissertasiyaları, onlarla məqaləsi, Azərbaycanda və
xaricdə milli və beynəlxalq konfranslarda məruzə və
çıxışları Füzulidəndir - onun neçə
əsrdən bəri qəlbləri ehtizaza gətirən
poeziyasındandır.
Füzuli haqqında söz demək çətindən
çətindir. Ona görə çətindir ki, ilk növbədə,
Füzulinin əsərlərini təkcə mütaliə etməklə
iş bitmir, bu əsərlərin gərək hər birinin
ruhunu tutasan. Anlayasan ki, beş əsrdən
artıq milyonlarla oxucunun ürəyinə yol tapmış bu
ustadi-əzəm hansı hünərin sahibidir. Onu duyduqca duyasan, onu sevdikcə sevəsən. İkincisi, XX-XXI əsrdən XVI əsrə
boylanasan, özünü o uzaq keçmişdə hiss edəsən.
Füzulini zorla "müasirləşdirməyəsən".
Füzulinin yaşadığı ictimai-tarixi
şəraiti, Bağdad mühitini sanki öz gözlərinlə
görəsən, seyr edəsən. Füzulinin
Azərbaycan mühitindən ərəb mühitinə necə
alışdığının şahidi olasan. Üçüncüsü, onun dilinin, mənəvi
varlığının bütünlüklə türk-Azərbaycan
təfəkküründən doğduğunu şəksiz qəbul
edəsən. "Düşvarı asan
eyləyən" bir şairin Azərbaycan dilini elita-dil səviyyəsinə
qaldırdığını özün dərk edəsən.
Dördüncüsü, Füzulinin mənəvi
sərvətini-küllən bütün
yaradıcılığını mənimsəyəsən,
qəzəllərindəki çoxmənalı qatları teleskopla
yox, fəhminlə, idrakınla dərk edəsən. Beşincisi, onun yaradıcılığını təkcə
alim-mütəxəssis kimi yox, həm də estetik zövq
sahibi kimi araşdırasan. Altıncısı,
Füzulinin özündən əvvəlki ədəbi ənənələrlə
bağlılığını və eləcə də
özündən sonrakı ədəbiyyata təsir dairəsini
tədqiq edəsən, niyə Füzuli beş əsrdən
artıq şüurlara hakim kəsilib sualına cavab verəsən,
Füzuli möcüzəsinin sirrini, sehrini, ölməzliyini,
yaşarılığını izah edəsən.
Öncə qeyd etdiyimi kimi, Füzuliçilər, yəni
Füzulini tədqiq edən alimlər, filosoflar çox olub. Şərqdən
tutmuş Qərbə qədər. Hər
bir alimin də, filosofun da öz Füzulisi olub. Heç kimin zəhmətini yerə vurmaq olmaz.
Əksinə, Füzuli təkcə onu sevən
insanların qəlbində, ruhunda deyil, həm də alimlərin,
filosofların tədqiqatlarında yaşayır. Füzulidən həmişə yazıblar, indi də
yazırlar, gələcəkdə də yazacaqlar.
Ümmana, dəryaya yol aldıqca bitib-tükənən deyil
ha...
Gülşən Əliyeva-Kəngərli də bunu
yaxşı dərk edir, amma o, Füzulini tədqiq etməkdən
yorulmur.
"Çağdaş poeziya və klassik irs",
"Füzuli poetikası", "Füzuli sehri", "Azərbaycan
füzulişünaslığının təşəkkülü",
"Azərbaycan füzulişünaslığı",
"Poetika məsələləri", "Bədii
düşüncə. Tarixi gerçəklik və
estetik ideal", "Sufizm" - bu monoqrafiyalar onun Füzuli
dünyasına son dərəcə məhrəm, onu duyduqca
duyan bir tədqiqatçının gərgin zəhmətindən
doğub. O, Azərbaycan
füzulişünaslığının təkcə tarixini
yazmayıb, həm də mənbələrini,
qaynaqlarını (bütün füzulişünasların əsərlərini)
da üç iri topluda əbədiləşdirib. Bir kimsə Füzulini tədqiq etmək istəsə,
bu üç kitab (hələ ardı yazıla da bilər)
qiymətli bir mənbə olacaq. Bir
füzulişünas alimin - Əkrəm Cəfərin
Füzuli ilə bağlı məqalə və
çıxışlarını bir kitab halında nəşr
edib. Doğrudan da, əsl fədakarlıqdır.
Filologiya elmləri doktoru, professor Gülşən
Əliyeva-Kəngərlinin elmi, daha çox
füzulişünas alim kimi fəaliyyəti haqqında bu
söhbətə mən onun "Bədii düşüncə. Tarixi
gerçəklik və estetik ideal" kitabından qısaca
söz açsam kifayətdir. O səbəbdən ki,
müəllifi müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
tanınmış bir nümayəndəsi kimi oxuculara təqdim
etmək üçün bu kitab mənə tam səlahiyyət
verir. Çünki onun digər kitablarında əks
olunan problemlərin bir qismi bu kitabda daha mükəmməl
şəkildə diqqəti cəlb edir.
Keçən əsrin sonlarından başlayaraq gənc
və istedadlı bir alimin - Gülşən Əliyeva-Kəngərlinin
Füzuli yaradıcılığı ilə bağlı
araşdırmaları diqqəti cəlb etməyə
başladı.
Şəxsən mən belə düşünürdüm
ki, bu araşdırmalar ötəri və təsadüfi ola bilər, bəlkə bu, bir namizədlik
işinin sübutuna xidmət edir. Elmdə belə
təsadüflər azmı olur? Ancaq
Gülşən xanım bununla kifayətlənmədi,
Füzuli yaradıcılığı ilə bağlı tədqiqatlarını
davam etdirdi, bununla əlaqədar təkcə Azərbaycanda
deyil, bir sıra beynəlxalq konfranslarda da Füzuli sənətindən
söz açdı. Və indi deyə bilərəm
ki, o, Azərbaycan füzulişünaslığında etiraf
olunmuş bir alimdir. Adını çəkdiyim
kitabda müəllif bir neçə problemin həllinə
çalışır. Füzulidə
eşq məsələsinə tamam yeni aspektdən
yanaşır, ilahi eşq dastanı "Leyli və Məcnun"
haqqında füzulişünaslığın son qənaətlərini
oxucularla bölüşür, Füzulidə mübahisəli
irfan və təsəvvüf məsələsinin doğru
izahını verməyə çalışır.
Füzuli ilə bağlı bütün tədqiqatlarını
onu sufi şair kimi təqdim edir və bu
nöqteyi-nəzərdən füzulişünaslarla
mübahisəyə də girişir.
Gülşən Əliyeva-Kəngərli Azərbaycan
füzulişünaslığının tarixini ilk dəfə
mükəmməl şəkildə yazıb ortaya qoyub. "Azərbaycan
füzulişünaslığı" monoqrafiyası ilə
kifayətlənməyib, füzulişünaslığın
tarixini mənbələr və qaynaqlar üzrə
üç kitab (burada orta əsrlər təzkirələrindən
tutmuş XX əsrə qədərki
füzulişünasların əsərləri toplanıb
-monoqrafiyalardan seçmələr öz əksini tapıb)
müasir füzulişünaslar və ümumiyyətlə ədəbi-elmi
ictimaiyyət üçün ən mötəbər mənbələrdir.
Haqqında söz açdığım kitabda
da füzulişünaslığın tarixinə müxtəsər
bir baxış var.
Müəllif
dünya füzulişünaslığından söz
açaraq yazır ki, bu sahənin beş əsrlik
tarixi var. O, ingilis şərqşünası E.Gibbin
"Osmanlı poeziyasının tarixi" kitabından belə
bir misal gətirir: "Heç bir türk şairi Füzuli
kimi gözəl qəzəllər yaratmamışdır. Onun qəzəllərində daxili ahəng qüvvətlidir.
Füzuli ilhamını hər hansı bir
şairin əsərindən deyil, öz qəlbindən
alırdı, o, öz düşasının
işığı ilə parlayaraq özünə xas olan
yeni bir yol tapmışdır". Və
Gibbin belə bir sözü də var ki, bütün eşq və
məhəbbət şairləri səmadakı
ayrı-ayrı ulduzlardır, Füzuli isə günəşdir.
G.Əliyeva-Kəngərli nəinki Avropa alimlərinin,
rus və türk alimlərinin də Füzuli sənəti ilə
bağlı tədqiqatlarından söz açır, hətta
özbək füzulişünaslarını da unutmur. Amma təbii ki, daha çox Azərbaycan
füzulişünaslarının əsərlərindən
söz açır. "Füzuli poetik
sehrinin sirri" bölümündə Mir Cəlalın
"Füzuli sənətkarlığı"
monoqrafiyasını doğrudan da, dahi şairin sənətkarlıq
dünyasına, poetikasına ilk elmi-nəzəri baxış
kimi səciyyələndirilir. Mir Cəlal müəllimin
dilindən təvazökarlıqla səslənən bir fikri
xatırladır: "Füzuli sənətinin qüdrətini,
miqyasını, məziyyətlərini təhlil və təyin
etmək bir nəfərin, bir elmi məktəbin, hətta, bəlkə
də bir elmi nəslin işi deyildir". Amma
Mir Cəlal müəllimin bu kitabı sonrakı bütün
füzulişünaslar üçün əvəzedilməz
bir mənbə oldu. "Füzulişünaslıqda
Araslı səbki" bölümündə isə akademik Həmid
Araslının Füzuli irsinin tədqiqi və öyrənilməsi
ilə bağlı əsərlərindən söz
açır, onun "Böyük Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzuli" monoqrafiyasını "bütün dünyaya
Füzulini sevməyin və onu dərk etməyin yolunu göstərən"
bir əsər kimi səciyyələndirir.
Daha
sonrakı bölümlərdə akademik Məmməd Cəfərin
"Füzuli düşünür", professor M.Quluzadənin
"Füzulinin lirikası", görkəmli əruzşünas
Əkrəm Cəfərin Füzuliyə həsr etdiyi məqalələri,
professor Sabir Əliyevin "Füzulinin poetikası" əsərləri
təhlil olunur. Və Füzuli sənətinə
həsr olunan digər füzulişünaslar da unudulmur. Bir sözlə, müəllif, Füzuliyə
ömrünün ən gözəl anlarını sərf
etmiş alimlərin əsərlərini sistemli şəkildə
təhlil obyektinə çevirir. Ancaq
Gülşən Əliyeva-Kəngərlini təkcə
Füzuli tədqiqatçısı kimi məhdudlaşdırmaq
istəməzdik.
O,
Füzulidən sonra ədəbiyyat tariximizin digər görkəmli
sənətkarlarını da unutmur, Cəlil Məmmədquluzadənin
(və onun redaktor olduğu "Molla Nəsrəddin"
jurnalının), Cəfər Cabbarlının, Mikayıl
Müşfiqin, Rəsul Rzanın, Bəxtiyar Vahabzadənin, Məmməd
Arazın,Vaqif Səmədoğlunun, Ramiz Rövşənin ədəbi
portretlərini yaradır. Hiss olunur ki, müasir ədəbi
prosesə də yaxşı bələddir, xüsusilə,
M.Araz, V.Səmədoğlu və R.Rövşən
haqqında təzə söz deyə bilir. Mənim də
çox sevdiyim Ramiz Rövşən haqqında yazır:
"Bu, adi poeziya deyil, heç adiliyin poeziyası da deyil. Bu, səssiz-küysüz, fəqət qəzəbli
və inadkar bir fəryaddır. Onun
şeirində ağaclar saçlarını yolur, daşlar
hıçqırıb ağlayır, çap yaddaşı
daş yaddaşından süzülüb burulur,
saflaşır. Onun şeirlərində bir
bütövlük var, bu şeirlər normal doğulmuş
körpə kimi bütöv, əlli-ayaqlıdır. Onlardan hansısa hissəni ayırıb misal gətirmək
olmur. Bu şeirlər elə məntiqi bir poetik sistemdir
ki, burada forma özü məzmun kimi çıxış
edir..."
Dəyərli
alimimiz Gülşən Əliyeva-Kəngərliyə bu 50
yaşının tamamında könül xoşluğu,
yaradıcılıq uğurlarından başqa daha nə
arzulaya bilərəm ki...
Vaqif YUSİFLİ
Filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 2 may.- S.17.