İmdat Avşar: “Biz
itkin nəsilik”
“AD GÜNLƏRİMİ ƏN
ÇOX TƏBRİK EDƏNLƏR AZƏRBAYCANLI DOSTLARIMDIR”
Bu
gün Türkiyəli yazıçı, tərcüməçi,
Azərbaycan ədəbiyyatının dostu və təbliğatçısı
İmdat Avşarın ad günüdür. Bu münasibətlə
hörmətli yazıçıyla əlaqə saxladıq,
onu “525-ci qəzet”in adından təbrik etdik, ad günləri,
keçmişi, həyat mübarizəsi, hazırkı
karantin dövrü və fəaliyyətiylə bağlı
geniş söhbət etdik. Söhbətimiz əsnasında
çox maraqlı sirlərin üstü açıldı:
- İmdat bəy, 5 may ad
gününüzdür. Təbrik edirik. Ad günlərinə
münasibətiniz necədir?
- Sizə
və mənim süni ad günümü hər zaman ilk
xatırlayan “525-ci qəzet”ə təşəkkür edirəm.
Bu məsələ mənim yaralı yerimdir. Yarama toxundunuz,
ona görə də bir sirrin üstünü açmaq və
geniş danışmaq istəyirəm. Bunlar çox qəribə
görünə bilər, ancaq oxucuların marağını
çəkəcəyinə əminəm.
- Süni ad günü nə deməkdir?
- Təəssüf
ki, mənim ad günlərinə münasibətim olduqca kədərlidir.
Daha doğrusu, süni bir reaksiyadan, məni
xatırlayan dostlara nəzakətlə təşəkkürdən
ibarətdir. Çünki mən, heyf ki,
ad günümü dəqiq bilmirəm. Nə
vaxt doğulduğum naməlumdur. Bunu ailədən
heç kim bilmir!
- Necə yəni?
- Mən
doğulanda atam kənddə baş verən hadisələrə
görə türməyə düşüb, anamınsa
savadı yoxdur. O illərdə ailənin başı
qarışıq olub, yaddan çıxmışam. Belə ki, unudub məni qeydiyyata belə
saldırmayıblar. 11 yaşıma kimi
dövlət sənədlərində mən adlı oğlan
olmayıb. 1979-cu ildə ibtidai məktəbi
bitirib orta məktəbə getməli idim. Diplomumu almaq üçün şəxsiyyət vəsiqəm
lazım oldu. Atam onda Liviyada işləməyə
getmişdi. Vəsiqəyə görə
yazıb-oxumaq bilməyən anamla nüfuz idarəsinə
getdik. Anama “belə bir oğlun yoxdur”- dedilər.
Anam dizlərinə döydü ki, vallah, mənim
oğlumdur. Çətin hala
düşdük. O vaxtlar 2 şahid gətirib ordakı
işçilərin önündə and içdirirdilər,
onlar da şahidlik edirdilər ki, bu uşaq bu ailənin
oğludur. Biz də kənddən 2 şahid gətirdik.
Onlar “Quran”a əl basıb and içdilər ki, mən
anamın oğluyam. Sonra mənim nə vaxt
doğulmağımı soruşdular. Anam ayı, ili bilmədiyinə görə
doğulduğum vaxtı belə izah edirdi: “Onda qış idi,
yaman qar yağırdı, çovğun vardı. İnəyimiz də doğmuşdu. Bu oğlan o inəyin buzovu ilə
yaşıddır”. Məmur anama hirsləndi
ki, indi gedib buzovdan soruşaq? Bunu deyib önündəki
qara cildli dəftərə doğum tariximi özü
yazdı: 05.05.1967. Mən etiraz elədim ki, 11
yaşımdayam, 1968-ci il olmalıdır.
Bu dəfə də mənim cavabımı verdi:
“Sən sus, kirpi! 1967-ci il yazılsa nə
olacaq? Bir il əvvəl gedərsən əsgərliyə”.
Onu da deyim ki, saçlarım o vaxt biz-biz
olduğundan məmur mənə “kirpi” demişdi. Həm
bir il böyük yazdığına, həm
də kirpi dediyinə görə o məmur xanıma çox
hirslənmişdim. Anamsa dövlətdən vəsiqəmizi
aldığımıza və yaxamızı
qurtardığımıza görə sevinirdi. İllər sonra “Yaş kağızı” adlı
hekayəmdə bu hadisədən bəhs etmişəm. Mənə kirpi deyən xanımı da eybəcər-
həqiqətən eybəcər bir arvad idi- şəkildə
təsvir edib intiqamımı almışam. 2012-ci ildə Azərbaycanda çap olunan “Anamın
saatları” adlı kitabımda da bu məsələni işləmişəm.
Çox gülməli, eyni zamanda kədərli
hekayədir. Dostum Eyvaz Zeynalov tərcümə
eləmişdi. Təsadüfə baxın
ki, bu hekayəm elə bu günlərdə sizin “Yarpaq.az”
saytında yenidən yayımlanıb.
Sonrakı məktəb illərimdə dostlarım qəzetlərdən
ulduz falına baxardılar. Mənim bürcüm
də naməlum idi. Heç o ulduz
fallarına da baxmamışam. Ramiz Rövşən
demişkən: “Evin ən mağmun uşağı” idim. Sözün qısası, doğulduğum tarix bilinmədiyindən
mayın 5-i süni, qondarma tarixdir. Ona
görə də heyf ki, içimdən gələrək ad
günü şadlığı yaşamamışam.
- O ilə qədəri məlum
oldu, bəs ondan sonra 5 mayda da olsa, ad günü keçirtmədinizmi?
Ən maraqlı, yaddaqalan ad gününüz hansı olub?
- Mən
kənddə doğulmuşam. 1960-70-ci illərin
türk kəndləri son dərəcə yoxsuldur. Nazim Hikmətin “Məmləkətimdən İnsan Mənzərələri”ndə
bəhs etdiyi yoxsul insanların yaşadığı məkanlardır.
Bu yoxsulluqda uşaqlar ailələrə az
qala yük idilər. Onları bəsləmək,
böyütmək əsas problem idi. Biz də bir az böyüyüb əlimiz iş tutanda ailənin
yükünə ortaq olurduq. Belə bir ortamda ad
günü heç kimin yadına da düşmürdü.
Üstəlik uşaqların doğulduğu
tarixlər də məlum deyildi. Hətta
bizə hirslənəndə “Səni doğmaz olaydım!”
deyirdilər. Bizdə ad günü ənənəsi
1980-ci illərdən sonra yaranmağa başladı. Öz uşaqlarımızın ad günü
üçün özəl şeylər etməyə
başladıq. Yəni biz itkin nəsilik.
Mənim üçün ən yaddaqalan ad günüm
50-ci yaşımdır. Etiraf edim ki, ad günüm olduğundan da
xəbərim yox idi. Bunu feysbuk vasitəsiylə
xəbər tutan və məni ilk təbrik edən Rəşad
Məcid oldu. Səhv eləmirəmsə
onda özü başqa ölkədə idi. O, mənə
bir sürpriz də elədi, “525-ci qəzet”də
yayımlanmış yazının linkini göndərdi. Onda Pərvin xanım yubileyimlə bağlı bir məqalə
yazmışdı. Bu, mənim ad
günümlə bağlı ilk yazı idi. İndi də mənim ad günlərimi sosial şəbəkələrdən
ən çox təbrik edənlər azərbaycanlı
dostlarımdır. Sizinlə bu müsahibə
də yenə Rəşad Məcidin mənə sürprizi
oldu. Bir də gördüm ki, 53 yaşımdayam!
- Bəs bu gün ad
gününüzü keçirəcəksiniz?
- Süni
ad gününü keçirtmək üçün elə
bir həvəsim olmur. Bu gün bəlkə
yoldaşımla birlikdə bir restorana yeməyə gedə bilərdik.
Amma həm karantin var, həm də Ramazan ayıdır.
Görürsünüz, tale mənim ad
günümə qadağalar qoyub (gülür). İndi
fikirləşirəm ki, gərək axşam iftardan sonra
yaxşı bir çay dəmləyib 50-ni keçib 60-a yol alan ömrümü saf-çürük edəm.
- Bizdə ustad Aşıq
Alının bir şeirində belə bir misra var "Əllini
aşırdın, yüzə nə qaldı?!" İmdat bəy, əllini aşırdınız, illər
necə keçdi? Bundan sonrası
şairin dediyi kimi üzü yüzə doğrudur. Sonrakı illər üçün nələr etməyi
düşünürsünüz?
- Zaman qəribə
məfhumdur. Dəqiqələr keçməzkən
illər necə keçib, heç bilmirsən. Bəzən yarım saat gözləmək adama
zülm kimi gəlir, amma geriyə dönüb baxanda yarım əsrlik
bir ömrün keçdiyini görürsən. Yoxsul bir ailədə doğulduğumdan universiteti
bitirib müəllim olana kimi ailəmin də, mənim də
günlərimiz, illərimiz çox çətin keçdi.
İndi baxıram, ömrümün 40 ilini həyat
ilə dişə-diş mübarizə apararaq
keçirtmişəm. Çətin həyat
şərtləri içində ailənin,
uşaqlarının gələcəyinə aid
qayğılar keçmişi düşünməyə
fürsət vermir. Ancaq rahatlığa,
hüzura qovuşanda keçmişlə hesablaşırsan.
Şəhriyarın “Heydər Babaya salam” şeirində belə
misralar var:
“Heydərbaba,
quru gölün qazları,
Gədiklərin
sazaq çalan sazları,
Kənd
kövşənin payızları, yazları
Bir sinema
pərdəsidir gözümdə,
Tək
oturup seyr edirəm özümdə….
İndi geriyə dönüb bir kino pərdəsi kimi
gözlərimin önündən keçən ömür
filminə baxanda itib batmadan, sınmadan, hər cürə
yoxluğa qarşı böyük bir mübarizə aparıb
bu mübarizəni qazanaraq bu günlərə gəldiyimi
düşünürəm. Əlbəttə,
kiçik məğlubiyyətlərim də oldu. Amma ömrümün böyük hissəsini
uğurla başa vurduğumu deyə bilərəm. Çünki həyat mübarizəsi aparan, kənd
yerində yoxsul bir ailədən olan, məhrumiyyətlər
içində çörək davası güdən
İmdat Avşarın bu yerlərə gəlib
çıxmasını böyük uğur hesab edirəm.
Hər şeyə rəğmən, hədəflərimi
bir-bir gerçəkləşdirərək
yaşadığımı və ömrümün mübarizə
ilə keçdiyini deyə bilərəm. İndi Aşıq Alıya bir cavab vermək hissi
yarandı içimdə. Bu sualınızı belə
bitirək:
Keçir
ömrün yazı, güzə nə qaldı,
Demə o nəğmədən saza nə qaldı?
Dante səhv
eliyir, qorxma, ay Avşar!
Bir əsrdir ömür, yüzə nə qaldı?
- Həm də deyirlər,
insanın 3 yaşı var: sənəddəki yaşı,
göstərdiyi yaşı, hiss etdiyi yaşı. Sənəddəki
yaşınızı öyrəndik, bəs o birilərdə
yaşınız neçədir?
- Süni
bir doğum tarixim olsa da, kağız üzərində
neçə yaşım olduğu bilinir. Həqiqətdə
52, kağıza görə 53 yaşındayam. Doğrusu,
güzgüyə baxanda ağaran saqqallarımı
görürəm. Amma neçə
yaşında göstərdiyimlə bağlı bir təxminim
yoxdur. Bunu da ən çox sizi görən
insanlar təxmin edirlər. İnsanların
gözündə neçə yaşında
göründüyümü bilmirəm. Amma
həmişə özümü həqiqi yaşımdan daha
gənc, daha enerjili hiss etdiyimi deyə bilərəm. Hiss
etdiyim yaş həqiqi yaşımdan 13 il
balacadır!
- Bayaq da dediyiniz kimi, dünya olaraq
karantin rejimindəyik. Siz bu karantin günlərində
nələrlə məşğulsunuz? Sizinçün
avantajmı oldu bu karantin, yoxsa darıxırsınızmı?
- Biz daha
öncə dünyaya dəhşət saçan epidemiyalar
görməmiş bir nəsilik. Buna görə
karantin rejiminə uyğunlaşmasaq da, qısa müddətdə
könüllü məhkumluğa öyrəşdik. Mənim üçün faydalı olduğunu deyə
bilərəm. Karantin günlərində
xeyli roman oxudum, filmlər izlədim, sosial şəbəkələrdə
canlı yayımlara, telekonfranslara qatıldım, ən önəmlisi
də yeni hekayələr yazdım, hekayələrimi
toplayıb bir kitab qovluğu hazırladım. Vaxt azlığından etmədiyim işlərimi
tamamladım. Ancaq azadlığının
sərhədlərini bilmək, istəsən də evdən
çölə çıxa bilməyəcəyini his etmək
insanı dəhşətə salır. Bəzi
məhkumları, xüsusən də siyasi məhkumları cəzasının
sonuna yaxın türmədən çıxarıb “ev həbsi”nə
salırlar. Mən də hər zaman buna
etiraz etmişdim. Ev həbsinin bir cəza
olmayacağını düşünürdüm. Ancaq
45 günlük karantində ev həbsinin də
insan azadlığını dörd divar ilə sərhədlədiyini,
sözün həqiqi mənasında bunun da məhkumluq
olduğunu anladım. Bu karantin günlərində
çox faydalı işlər görməyimə rəğmən,
zaman-zaman özümü qəfəsə salınmış
quş kimi hiss etdiyim anlar da çox oldu.
- Hər zaman "dünya bizim
evimizdir" şüarını deyərdik. Sizcə, indi də
dünya bizim evimizdir, yoxsa hərəmizin öz evi?
- Bundan
üç-beş ay öncə həqiqətən də
dünya bizim evimiz idi. Ancaq ölkələr
arasındakı sərhədlər bağlandı,
uçuşlar ləğv olundu, hərə öz ölkəsinə
qayıtdı. “Dünya bizim evimizdir” deyən
biz “ölkəmiz bizim evimizdir” də deyə bilmədik.
Çünki şəhərlərarası
yollar da bağlandı, hər kəs öz şəhərinə
çəkildi. Ancaq küçəyə
çıxmaq qadağaları bizi şəhərlərimizdən
də qopartdı. Və hərə öz
evinə, hətta öz otağına qayıtdı. Bu,
dəhşət bir şeydir! Amma yaxşı
ki, virtual da olsa dünyanı evimizə çevirən internet
var. Əgər internet olmasaydı, bu qədər rifahı,
özgürlüyü dadmış 21-ci əsrin
insanlarının bu karantin prosesinə dözümü
mümkün olmazdı. Kim bilir, bəlkə
üsyanlar baş verərdi. Baxın,
Avropa ölkələri və Amerikada qadağalara
qarşı mitinqlər başlayıb.
- Türk Ədəbiyyatı Vəqfində
işlər necədir? Karantinə qədər
nələr etmişdiniz? Onlayn şəkildə
davam edirmi fəaliyyətiniz?
- Bu
koronavirus pandemiyası dünya tarixində yeni bir milad olacaq. Biz tarixi “eradan əvvəl”, “eradan sonra”ya
ayırırdıq. Bundan sonra CE və CS
anlayışları olacaq. Yəni
“koronadan əvvə”, “koronadan sonra”. Koronadan
əvvəl Türk Ədəbiyyatı Vəqfində
çox gözəl işlər həyata keçirirdik.
Ədəbi məclislər, konfranslar, panellər,
kitab təqdimatları, musiqi seminarları, incəsənət
dərsləri, dil kursları, sərgilər və sair. Eləcə də Türk Dünyasıyla
bağlı işlərimiz vardı. Kitablar
yayımlayır, layihələr həyata keçirirdik.
Ədəbiyyat, sənət ilə dolu günlər
idi. Koronadan sonra bütün fəaliyyətimizi
dayandırmağa məcbur qaldıq. İndi
internet vasitəsiylə kitablarımızı və “Türk Ədəbiyyatı”
dərgimizi çıxardırıq. Onlayn
konfranslar keçiririk, fərqli layihələrimiz də oldu.
Məsələn, “Türk Ədəbiyyatı”
dərgisinin 47 illik arxivini bu karantin günlərində
internet vasitəsiylə oxucuların, ədəbiyyatsevərlərin
istifadəsinə buraxdıq. Böyük
rəğbətlə qarşılandı. Kitablarımızın və dərgimizin
çapını, yayılmağını internet vasitəsiylə
idarə edirik.
- Vəqf olaraq karantindən
sonrası üçün planlarınız nələrdir?
-
Türkiyə və Türk Dünyasına aid layihələrimiz
var. Məsələn, qazaxların böyük şairi
Abayın 175 illik yubileyi, bizim böyük hekayəçimiz
Ömər Seyfəddinin ölümünün 100-cü ili, Rəsul
Rzanın 110 illik yubileyi, Türkiyə Böyük Millət Məclisinin
açılışının 100-cü ili kimi önəmli
hadisələr var. Hər il vəqf olaraq Türk
Dünyasının böyük yazarlarına verilən
“Yaşayan Dədə Qorqud” mükafatının kimə
verilməsiylə bağlı işlər var. Çap ediləcək
kitablar, dərgilər, keçirilməli konfranslar var. Bunlarla
bağlı işlərə karantindən sonra
başlayacağıq.
- Bizim azərbaycanlı gənclərdən
hazırda Türkiyədə olanlar var. Kimlə əlaqə
saxlayırsınız? Məlumatınız
varmı onlardan?
- Türk
Ədəbiyyatı Vəqfi Türk Dünyasından
İstanbula gələn tələbələrin müştərək
evidir. Türk dünyasının harasından
olursa olsun, bura gələn hər bir tələbənin
problemlərinə kömək olmağa
çalışırıq. Onu da deyim ki,
bura ən çox azərbaycanlı tələbələr gəlirlər.
Bizim işlərimizdə də daha çox
onlar iştirak edirlər. Son zamanlarda sizin
yazıçılardan, mənim də dostum Əyyub
Qiyasın oğlu atası vasitəsiylə vəqfimizə
müraciət etmişdi. Ona bir
günlük qalacaq yer təşkil etdik, sabahı gün
sağ-salamat Azərbaycana getdi. Sonradan xəbər
aldım ki, 14 gün karantində qalandan sonra ailəsinə
qovuşub. Burda doktoranturada oxuyan tələbələrinizdən
Ramil Əhməd ilə tez-tez görüşürəm,
çox istedadlı qardaşımızdır. Türkiyədəki digər azərbaycanlı tələbələrlə
də internet vasitəsilə görüşürük,
problemlərinə kömək etməyə
çalışırıq.
- Şəhid şairimiz
Ülvi Bünyadzadənin kitabını çap etdirdiniz. Bu haqda danışardıq. Onun yaradıcılığına münasibətiniz
necədir?
- Rəşad Məcidin təşəbbüsü ilə
Ülvi Bünyadzadənin 50 illik yubileyinə ərməğan
olaraq “Sevginin sonu yoxdur” şeirlər toplusunu Türkiyədə
yayımladıq. Martın 25-də isə Könül
xanım Bünyadzadənin də iştirakı ilə
İstanbulda Türk Ədəbiyyatı Vəqfində təqdimatını
edib, ömrünün baharında şəhidlik şərbətini
içən bu nakam şairin 50-ci yaşını qeyd edəcəkdik.
Ancaq mövcud vəziyyət bu tədbiri keçirtməyimizə
mane oldu. İnşallah bunu payızda edəcəyik.
Mənə görə Ülvi Bünyadzadə
yaşının çox-çox üstündə, 21 ilə
sığmayan bir zəka və potensiala sahib bir şair,
ziyalıdır. Sovet dövrünün son zamanlarında
doğulub böyümüş olsa da, həm ailəsinin dəstəyi,
həm də öz gücüylə milli köklərə
bağlı olaraq yetişmiş və dövrü, həyatı
qavrayaraq düşüncələrini müdrik şəkildə
ifadə etməyi bacarmış şairdir. Milli duyğuları bədənindən çölə
aşıb-daşan şair, hələ 20 yaşında
öz “And” mətnini yazıb, vicdanı önündə and
içmişdi. Bu, o yaşda hər gəncin
düşünə, edə bilməyəcəyi şeydir.
O, Azərbaycan
ədəbiyyatının ən parlaq ulduzlarından biri ola bilərdi. Ancaq nakam taleyi buna
izin vermədi. Onun yazdıqları və
yaşadığı qısa ömür mənə dərin
təsir etdi. Ülvi Bünyadzadə hələ 13
yaşındaykən yazdığı və sinif
yoldaşlarına ithaf etdiyi şeirində “Həyat
üçün doğulmuşuq, Vətən
üçün ölməliyik”- deyir. Bu
şeirin misraları vətənin qurtuluşu, Azərbaycanın
azadlığı üçün ölümə gedən
yolun sanki başlanğıcı, manifestidir. Bu misralar gəncliyə
yenicə addım atmış, şair olacaq bir insanın
deyil, dövrün böhranlarını qavramış,
yaşadığı zamanı və gələcəyi
görən müdrik bir ziyalının sözləridir
sanki... Beləcə də bundan 8 il sonra vətən
üçün ölməyin zamanı gəlmiş, Ülvi
və daha neçə gənc vətən
torpağının namusunu çeynətməmək
üçün Sovet tanklarına sinələrini sipər
etmişdilər. Onun həyat hekayəsi dərsliklərə
salınmalı, hər bir azərbaycanlı gəncin mütləq
öyrənməsinə şərait yaradılmalıdır.
Yarım qalmış
bir şair ömrü yaşayan Ülvinin şeirlərinə
baxıldıqda onun necə bir milli şüura sahib
olduğunu təxmin etmək heç də çətin
deyil. Hələ o yaşlarda ikiyə bölünən
Azərbaycanın dərdlərini yaşamaqda, Arazın
qarşı sahilində, tikanlı məftillərin
arxasında qalan qardaşlarının və yurdunun bir
parçasının həsrətini tərənnüm etməkdədir:
O taydan
Savalan, bu taydan Qoşqar,
Buludlar başına körpü salmışdır.
Bu mənfur
dirəklər, tikanlı tellər,
Bilməm bizə kimdən miras qalmışdır.
Mənə görə Ülvi Bünyadzadə çox
gənc yaşda dünya ilə vidalaşsa da, ardında silinməz
izlər buraxmış vətən sevdalısı bir
şairdir. Onun 50 illik yubileyi ilə bağlı Rəşad Məcidin
təşəbbüsü ilə həyata keçirilən fəaliyyətlərin
də böyük bir qədirşünaslıq olduğunu
bildirmək istəyirəm.
- Yollar açılan kimi ilk olaraq
haraya gedəcəksiniz? Kim üçün və
hara üçün darıxmısınız?
- Karantin bitəndə ilk olaraq, doğma məmləkətimə, Kırşəhərə getmək istəyirəm. 42 il öncə nüfus idarəsinin müdiri olan və mənə “kirpi” deyən qadına and içərək “bu, mənim oğlumdur” deyən qadının- anamın yanına getmək istəyirəm. İkinci olaraq isə ildə ən az iki dəfə gəldiyim sevimli Bakıya gəlmək istəyirəm. Ordakı dostlarım üçün də yaman darıxmışam.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2020.- 9 may.- S.14.