Alim duyğusunun təntənəsi
KAMAL ABDULLANIN
"MƏNİM FÜZULİM" ESSELƏR TOPLUSU HAQQINDA
DÜŞÜNMƏK CƏHDİ
Neçə
il əvvəl "Dədə Qorqud
Kitabı" dastanlarının gizlinlərinə
dünyadakı bütün qorqudşünaslardan fərqli fəlsəfi-estetik,
orijinal elmi-nəzəri yöndən çıraq tutan
akademik Kamal Abdulla "Mənim Füzulim" esselər toplusu
ilə Füzulişünaslığımıza (geniş mənada
dünya Füzulişünaslığına) əvəzsiz
töhfə verib.
Kamal
Abdullanın elmi təhlil düsturunun riyazi dəqiqliyi hər
bir oxucunun, o cümlədən, mənim də daxilimdə
"öz Füzulimin" abidəsinə hansısa qavrama
naxışını vurmaq istəyi oyatdı. Amma və di gəl
ki, mən "öz Füzulimi" sözlə ifadə etmək
iqtidarında olmasam da, Kamal Abdullanın Füzuli
dünyasındakı təzadların harmoniyasını vəsf
və şərh edən "Mənim Füzulim"
kitabı barədə fikir söyləməyə cəsarət
etdim.
Bəri
başdan onu deyim ki, Kamal Abdulla milli dramaturgiyamızda həyat
reallıqlarına qeyri-səlist məntiqlə yanaşan və
həmin estetik prinsiplərlə də öz qəhrəmanlarına
münasibət bəsləyən ilk Azərbaycan dramaturqudur.
"Hamı səni sevənlər burdadır",
"Ruh", "Bir, iki, bizimki!", "Unutmağa kimsə
yox", "Casus", "Hərdən mənə mələk
də deyirlər" pyeslərini xatırlamaq kifayətdir.
Bu, öz yerində. Əsl mətləbim bir özgədir.
Mənim
aləmimdə milli ədəbiyyatşünaslığımızda
hansısa ədəbi nümunəyə, konkret olaraq
Füzuli irsinə qeyri-səlist məntiq prizmasından
açar tapmaq ilkinliyi Kamal Abdullaya məxsusdur. O, qüdrətli
füzulişünaslardan Mir Cəlalın poetik
düşüncələrinə, Məmməd Cəfərin
fəlsəfi-idraki qənaətlərinə əsaslanmaqla
Füzuli dünyasına yeni pəncərə açıb.
Üstəlik, də dahi fırça ustası Səttar Bəhlulzadənin
Füzuliyə, onun poemasının sevimli qəhrəmanları
Leyliyə və Məcnuna həsr olunmuş
qrafikalarının bədii yozumuna qeyri-səlist məntiqin bədii-estetik,
fəlsəfi-psixoloji düşüncə əsrarnəgliyi
ilə baxmağı bacarıb. Bacarıb və bununla da
sözün, səsin və rəngin füsunkar
harmoniyasında əlvan fikir xalçası toxuyub.
Kamal
Abdulla öz tədqiqatında Füzuli dünyasındakı
təzadların gizlin daxil harmoniyasına həssaslıqla
poetik vüsət verib. Şairin sözüylə səsi
arasındakı ecazkar və "gizli" harmoniyada Kamal bizə
tam yeni Füzuli təqdim edə bilib.
Özünün
dediyi kimi, "Füzuli olmasaydı, nə ola bilərdi?"
sualından qorxub-üşənən Kamal Abdulla
çaşqınlıq dumanının içindən parlaq
nur kimi bərq vuran fikir karvanında öz Füzulisinə
baxış-yanaşma modelini yaradıb.
Füzulinin
poetik irsinə dəryanın girdabında inci axtaran qəvvas
kimi dərinliklərə baş vuran Kamal Abdulla gözlənilməz,
kimsənin ağlına gəlməyən qənaət məntiqiylə
söyləyir: "Füzulinin sevdiyi kimsə olmayıb. Onun
sevdiyi sevgi olub". Bu sözləri yazan alim onun elmi təsdiqini
də verib.
Füzuli
poeziyasının harmonik tamlığının hüsn-təravətini
butadan çiçəyə, çiçəkdən fəlsəfi-poetik
fikir bəhərinə-barına kimi keçidləri qeyri-səlist
məntiqiylə izləyərək fikir həmayilinə
düzən Kamal Abdulla daha maraqlı, daha gözlənilməz,
daha ecazkar fikrə özünün söz tablosunda ruh və
qol-qanad verir. Və söylədiklərinin qavrama düsturunu
oxucularına, eləcə də yenicə qələmə
sarılan təpərli füzulişünaslara təqdim edir.
Budur həmin poetik-fəlsəfi fikir-düsturun riyazi dəqiqliyinə
söykənən elmi açımı: "Füzuli Yerdən
Göyə və Göydən Yerə gözəgörünməz
sürətlə gedib qayıdan bir Səyyahdır".
Oxucuların
düşüncələrini heyrətamizlik nurunda yuyundurub
cilvələndirən odur ki, Kamal Abdulla Füzulinin Yerlə
Göy arasındakı səyahətinin özünün
sirli-sehrli bir aləm olduğuna əsaslı, dərin, poetik
düşüncəylə sözdən
hörülmüş qəsr ucaldıb.
Poetik
sözünü tez-tez işlətməyim söz
kasadlığımdan irəli gəlmir. Mənim aləmimdə
Kamal Abdulla özünün poetik-fəlsəfi
düşüncə tərzi ilə Füzulinin Göylə
Yer, Yerlə Göy arasındakı səyahətinin dörd əsrlik
karvanına cəsarətlə saribanlıq qüdrətinə
yiyələnib.
Kamal
Abdulla Füzuli misralarının qranit əzəmətindən
qurulmuş alınmaz istehkam-qəsrin arxasında sal qaya kimi
dayanıb səbirlə bizə baxan Füzulini həm
şair, həm də sirri-xuda timsalında olan müdrik insan
kimi görə bilib. Bilib və bildiklərinin dərketmə
düsturunun açarını fikir karvanının içərisində
"gizlədib". Bu açar
mürgü döyərək özünün həssas
oxucularını gözləyir. Burası
daha marqalıdır ki, müdrik insan, filosof insan pəncərəsindən
baxanda şair Füzulinin əzəməti və əbədiyaşarlığı
daha möhtəşəm görünür.
Kamal
Abdullanın “Mənim Füzulim” kitabı işıq
üzü görüb
Kamal Abdulla səyyah Füzuliylə insan Füzuli
arasındakı dumana bürünmüş gizli
harmoniyanın çiskin ovqatını darmadağın edir. Səyyah
Füzuli, insan Füzuli və şair Füzuli
üçbucağının ahəngdar harmonyasına aparan
apaydın fikir yolunda "şair sözü, əlbəttə,
yalandır" misralarındakı yalansız həqiqətlərə
çatmağa məntiq ipucu var.
Kamal Abdulla şairin təkcə bir qəzəlinin hər
misrasında reallaşan iki əks mənin şair-səyyah-insan
sirrinin qırxıncı qapısına yeni açar tapan
alimdir.
Kamal Abdulla gözələ mail olmayan, ancaq ona məhəbbətdən
əqli zailləşən; ona tənə vuran qafil şairi
bu hala salanı görəndə utanan mən arasındakı
əks, təzadlı harmoniyanı, kəsişən "mənlər"
paralelini" indiyənədək bir kimsənin getmədiyi
yolla gedərək reallaşdırıb.
Kamal
Abdullaya görə, "hadisələrin üfüqündə"
dörd bir səmtə sərbəst yolu olan Füzulinin fikir
karvanının bənzərsizliyi,
dühalığının, şair ruhunun, səyyah
ehtirasının, filosof idrakının, insan
tanrılığının bir hüsnü də orasındadır
ki, onda "geriyə baxmaq, xatırlamaq səlahiyyəti
vardı".
Kamal Abdulla həqiqətdən nur içən cəsarətlə,
alimə xas olan qətiyyətlə, idraka söykənən
inamla Füzulinin geriyə baxmaq səlahiyyətini müxtəlif
rənglərdə, fərqli-fərqli çalarlarda görə
bilir. Bu görümlə
də heyrətamiz eşqlə Füzulinin rəngli yuxulara bənzər
xatırlamalarındakı harmoniyanı görməyin intibah
möhtəşəmliyini görə, görüb duya, duyub
dərk edə, dərk edib qeyri-səlist məntiqin həqiqət
harmoniyasında sarsıla, sarsılıb Məhəmməd
Füzulinin peyğəmbəranə idrakının
gücünü oxuculara aça bilib.
Kamal Abdullaya görə, Füzuli real zamanda mövcud
olub itirilmiş zamandan gələcək zamana soraq verən
şair, səyyah, insan, filosof və söz peyğəmbəridir. Bu şair, bu
səyyah, bu insan, bu filosof və nəhayət, bu söz peyğəmbəri
bəşəriyyətin "sərt reallıqdan yumşaq
romantizmə" qəfil keçid etməkdə ustad olan
nadir dühalardandır.
Kamal Abdullaya görə, müdrik Füzuli uşaq Məhəmmədin
(Füzulinin) ovqatını, halını, hətta doğumdan
əvvəlki hissini xatırlayır. Xatırladıqlarını
isə Qeys adı ilə doğulub Məcnun adıyla
tanrının sevgi dərgahına ucalan şəxsin (əslində,
şair-peyğəmbərin özünün) dili ilə bəyan
edir. Füzuli "məndən"
yuxarıda da, "məndən" aşağıda da bir mən
olduğunun fərqindədir. Bu fərqində
olmağın elmi teoremini Kamal Abdulla tapıb. Tapıb və
bu teoremi ədəbi elmi-nəzəri model kim
cilalayaraq formalaşdırıb. Alimin
tapıntısının möhtəşəmliyi bir də
orasındadır ki, məhz bu modelin fikir harmoniyası ilə
Xaqani, Nəsimi, Məhsəti, Qətran Təbrizi, Vazeh, Seyid
Əzim, Sabir... yaradıcılığının sirli pillələrinə
səyahət edə bilərik.
Kamal
Abdullaya görə, şair Füzuli gənc Məhəmmədi
az qala tanımır, ancaq öz
keçmişini yaddaş aynasında əbədi həkk
edib. Füzuli azad könül sahibidir. Alim Kamal ona tam əmindir ki, "dinindən və
dilindən asılı olmadan bütün insanların dərdini,
qəmini çəkmək" insanın böyük
xoşbəxtliyini - könül azadlığını əlindən
alır.
Kamal Abdullaya görə, Füzulidə güclü
xatırlama prosesi var və bu xatırlama qətiyyən yada
salmaq deyil. Çünki alimin qənaətində Füzulinin
xatırlama prosesində keçmişlə yanaşı,
indiki zaman da var və hətta bu zamandan sabaha fikir kəməndi
də bənd olub. Eyni zamanda, əks
xarakterli xatırlamalarda keçmişlə indinin fəlsəfi
müqayisəsi də var.
Kamal
Abdulla Füzulinin "Ey xoş günlər ki, mən həmraz
idim canan ilə...", "Mən bilməz idim qəmi-cahanı,
təşvişi zəmini-asimanı" misralarına əsaslanaraq
şairin bilməzlik zamanı ilə bilənlik
zamanını estetik kateqoriyalar kimi yozur, təhlil edir, qeyri-səlis
məntiq müstəvisində özünün dəmir məntiqlə
sütunlaşmış fəlsəfi qənaətini bildirir:
Füzulinin bilməzlik ilə bilənlik arasındakı
müqayisəli gərdişi bədii-estetik harmoniyanın
güclü fəlsəfi sxemidir. Bu sxem intibah
dövrünün bütün dühalarına məxsus olsa
da, Füzulinin düşüncə tərzi və müqayisəsindəki
paralellik və kəsişmələr bənzərsizdir,
dahiyanədir, göylə yerin səyahətində sabit
orbitdir.
Kamal Abdullanın Füzulisi hər şeydən
yorulmuş, yaşamaqla yaşamamağın, var olmaqla yox
olmağın arasında fərq görməyən, öz
fikir səyahətində dünyanın cikinə-bikinə bələd
olan dühadır. Kamalın Füzulisi Allahın tanrıyla
tanrılıq edən dahi bəndəsidir! Səyyah
Füzuli, xatırlayan Füzuli, təzadlı həqiqətləri
təftiş və xarakterizə, müqayisə və şərh
edən Füzuli üçün ən ideal arzu "beynindəki
burulğandan, qəlbindəki təlatümdən
çıxıb" könül rahatlığı
tapmaqdır.
Kamal
Abdullanın Füzulisinin içərisində "tamam
başqa bir adam yaşayır". Füzulidə ünsiyyətə girmək istədiyi
daxili məni ilə özü arasında Çarlz Kuninin nəzəriyyəsinə
məxsus "güzgü simmetriyası" eyniyyatı və
təzadı var.
Kamal Abdullanın Füzulisi bütün
acılı-şirinli, fəryadlı-yanıqlı,
dumanlı-ilğımlı xatırlamalarında "Ey
Füzuli" deyə məhz özünə xitab edir. Özünə
xitabla da fəryadını içindəki bəndəyə
çatdırmaq məqsədindədir. Alim
Kamal Abdullanın bütün bucaqlarda apaydın, su kimi şəffaf
görünən fəlsəfi qənati budur ki, Füzulinin
ikiləşməsində birləşməyə ümid
yoxdur. Güzgüdə görünmənin əkslik
simmetriyası! Bu nöqtədən baxanda
Füzuli Kamal Abdulla üçün təpədən
dırnağa "Mən kiməm?" sualıdır.
Kamal Abdullanın Füzulisi üçün həyatın
əsl mənası xatırlamaqdır. Bu xatırlama
Füzuli poeziyasının, Füzuli qəzəlinin yorulub
usanmayan həmişəyaşarlığı, daha geniş mənada
dünya dərkinin düşüncə təməlidir.
Eşqdən, hicrandan, vüsaldan yorulub usanan Füzuli
xatırlamaqdan yorulmayan fikir, düşüncə, gözəllik,
reallıq, ilahi qüdsiyyətlə nəfəs alan xatırlama ustadıdır.
Kamal Abdullanın Füzulisi tərki-aləm Leylinin diliylə
"səbr eyləmə, eylə tərki-aləm" deməklə
Məcnunu, geniş anlamda özünü, daha dərin fəlsəfi
qatda pak eşqə düçar olanları səsləyir. Bu səsləmədə
munis nəciblik, əbədilik var.
Kamal Abdullanın Füzulisi ruhundan doğduğu
misraların ilahi fikir qatında əbədi eşq yağmuru
ilə yuyunaraq əbədiyyət sübhünün gələcəyinə
inamı qəhrəmanlarına, özünə və bəşəriyyətə
təşviq edir.
Kamal Abdullanın Füzulisi başdan-başa səsdir. Alimin qənaətinə
görə, Füzuli insanları sözlərindən əlavə,
həmin sözlərin səsi ilə ahənrüba kimi
özünə çəkir.
Kamal Abdullanın Füzulisinin ruhları soraqlayan səsi
rənglidir, fikirlərinin söz düzümü
qövsi-qüzeh bənzərindədir. Daha dəqiq qənaətə
Kamal Abdulla özü gələrək yazır: "Bu səs
səni rəngli bir dünyaya aparır... Sən
o səsin arxasındakı məqamı görürsən.
Bu səsin nəvazişi dözülməzdir,
məsumluğu inanılmaz, sadəliyi aldadıcı, mürəkkəbliyi
nümayişkarənədir.
Kamal
Abdulla öz Füzulisinin söz, iç və
sokral dünyasının ülvi mahiyyətini yerlə göy
arasında təhlil süzgəcindən keçirməklə
ədəbiyyatşünaslığımızda yeni olan
"Füzuli paradoksu" nəzəriyyəsinin elmi şərhini
və təhlilini, riyazi-poetik modelini və sxeminin elmi mahiyyətini
və fəlsəfi dəyərini verir. Alimin
fikrincə, "Füzuli paradoksu" Füzulinin sarsılmaz
inamının hər iki qütbünü ehtiva edir".
"Aldanma ki, şair sözü, əlbəttə,
yalandır"; "Daş dələr ahim oxu şəhdi-ləbin
şövqündən" deyən Füzuli - Kamal
Abdullanın kəşf etdiyi Füzuli öz yalanına ilahi
qüdsiyyətlə inanır. Füzulinin pardoksunun
mahiyyəti "yalan" və "doğru" üzərindədir
söyləyən Kamal Abdulla yalanın gerçəkliyini,
doğrunun yalanlığını şairin poetik misraları
zəminində sübuta yetirir.
Kamal
Abdullanın bütün ruhu, varlığı, elmi qüdrəti,
ilahi fəhmi ilə inandığı Füzulisinin "Leyli
və Məcnun" roman-poemasında səmavi, başqa
sözlə, yerlə göy arasında səyahətinin fəlsəfi-poetik
qüdrəti bu iki sözlə ehtiva olunur: Ruhların təntənəsi!..
İlham RƏHİMLİ
525-ci qəzet.- 2020.- 9 may.- S.15.