"Təbriz namusu"ndakı Çingiz
xan:
fateh-hökmdara yazıçı
baxışı
Görkəmli yazıçı, dəyərli tarixi
romanlar müəllifi Fərman Kərimzadənin 60-cı illər
Azərbaycan ədəbi nəsrində özünəməxsus
nasir dəsti-xətti var.
Ədib "Təbriz namusu" romanında tarixi hadisə
və obrazları bədiiliklə yaratmış, onun
imkanlarından yararlanaraq "Təbriz namusu" kimi möhtəşəm
roman ərsəyə gəlmişdi. Romanda orta əsrlər
tarixinə güzgü tutan yazıçı Azərbaycanda
Elxanilər hakimiyyəti qurmuş monqol sülaləsi
dövrünü və hökmdarlarının hakimiyyətini
tarixi qaynaqlara dayanaraq təsvir edir. Yazıçı
üçün tarixi hadisələrin təsvirində əsas
mənbə tarixçi, Elxanilər dövlətinin baş vəziri
olmuş Fəzlullah Rəşidəddinin orta əsrlər
tarixi ədəbiyyatının ən mühüm əsərlərindən
biri kimi özündə mühüm ensiklopedik məlumatları
əks etdirən tarixçi Fəzlullah Rəşidəddinin
"Tarixlər toplusu" ("Came ət-təvarix") əsəridir.
Xoca Rəşidəddinin bu kitabının sözügedən
tarixi dövrün öyrənilməsində əvəzsiz əhəmiyyətini
yazıçı romanda bədii obrazın dili ilə,
Şeyx Səfiyyədinin Əbu Səidlə söhbəti əsnasında
ifadə edir: "Çingiz xan ölkələr tutub,
böyük, ucsuz-bucaqsız bir səltənət yaradıb. Hər şey keçmişə getdikcə, nəsillər
dəyişdikcə yaddaşlar korlanır. Bütün işlər yaddan çıxır.
O kitab isə əbədiyyət yaddaşıdır. Dünya durduqca o kitab duracaq və nəslinizi
bütün nəsillərə tanıdacaq".
Bu tarixi əsərdən
bəhrələnən yazıçı forma
aydınlığı, dil və üslub zənginliyi ilə
seçilən "Təbriz namusu" romanında Azərbaycanda
orta əsr Hülakülər dövrünü və
böyük sərkərdə, dünya cahangiri Çingiz
xanla bağlı hadisələri təsvir edir.
Əsərdə cərəyan edən hadisələr
iki xətt üzrə öz əksini tapır. Zaman
baxımından uzaq olsa da, bu hadisələr məzmun etibarilə
bir-birilə uyğunluq içərisində,
yazıçı məharəti sayəsində əlaqəli
şəkildə təsvir edilib.
Romanda Çingiz xanın həyatının müəyyən
dönəmləri, onun hökmranlığı qələmə
alınıb.
Ədib Elxanilər dövlətinin ümumi mənzərəsini
sonuncu hökmdar Sultan Əbu Səid Bahadur xanın hakimiyyəti
dövrünün timsalında təsvir edib, onun dövlət
valiləri ilə münasibətlərini qələmə
alıb. Baş vəzir, tarixçi Fəzlullah
Rəşidəddinin vəsiyyətnaməsi əsərə
daxil edilib. Çoxobrazlı süjetə
malik olan əsərdə tarixi mənbələrə əsaslanan
hadisələr Hülakülər dövrünün
ictimai-siyasi, coğrafi mənzərəsi haqqında geniş
təsəvvür yaradır. Xarəzmşah Cəlaləddin,
Əbu-Səid, Teymur Məlik, Əmir Çoban kimi tarixi
şəxsiyyətlərin yaddaqalan obrazları romanda bədii
ustalıqla verilib.
Tarixi roman orta əsrlər Şərqinin böyük
fatehi, dünya cahangiri Çingiz xan obrazının xarakterik
xüsusiyyətlərini, döyüşlərini, müharibə
taktikasını əks etdirir. Cahan tarixinin ən
önəmli səhifələrini yazmış sərkərdənin
əsərdə hərtərəfli bədii obrazı
yaradılıb, onun tarixi prototipi dolğun şəkildə təsvir
edilib. Dünya hərb tarixində möhtəşəm
döyüşkənliyi və bənzərsizliyi ilə yeni
bir səhifə yaradan, misilsiz və əzəmətli hərbi
qabiliyyətə malik olan Çingiz xan tarixin yetişdirdiyi, əsrlərdən
bəri yaşayan şəxsiyyət, böyük sərkərdə
olub. Çingiz xan hərbi
dühalığı, inadlı mübarizəsi, hünəri
və zəkası sayəsində dövrünün ən
qüdrətli və güclü monqol ordusunu yaradıb.
Onun apardığı müharibələr illərlə
çəkmiş, ancaq Çingiz xan ağlı və
qılıncı ilə yeni torpaqlar fəth etməyi,
adını tarixə yazdırmağı bacarıb. O,
apardığı zəfər yürüşləri ilə
dünyanın ən geniş ərazi fəth etmiş fatehi
kimi cahan tarixində bütöv bir fəsil və dövr əmələ
gətirdi. Monqol hücumlarına məruz
qalmış ölkələrin tarixində bu dövr dərin
iz buraxmış, onların tarixinin ayrılmaz bir hissəsinə
çevrilmişdi. XVI əsr tarixçisi, Qızıl
Orda sarayının katibi olmuş Ötəmiş Hacı
Çingiz xan və onun hakimiyyətdə olan monqol sülaləsindən
bəhs edən, çağatayca qələmə alınan "Çingiznamə"
əsərində yazırdı ki, Çingiz xan bir tərəfi
Bağdad, bir tərəfi Hindistan və bir tərəfi Dəşti
Qıpçaq, İdil çayı olan elləri fəth etdi.
Bu vilayətləri dörd (beş)
oğluna pay verdi.
Yüksək
idarəçilik və strateji qabiliyyəti sayəsində
bir birinin ardınca qələbələr qazanmış, XIII
əsrdə Şərqlə-Qərb kimi iki sivilizasiya
qütbləri arasında güclü təşkilata malik
Monqol dövlətini yaradan Çingiz xan nəinki tarixdə,
həmçinin, bədii ədəbiyyatda bir obraz kimi
özünəməxsus yer tutur. Ç.Aytmatovun
"Çingiz xanın ağ buludu" povestində, C.Menin
"Çingizxan" tarixi romanında, H.Ötəmişin
"Çingiznamə" və bu kimi çox sayda bədii əsərdə
Çingiz xanın tarixi obrazı yaradılıb.
F.Kərimzadə "Təbriz namusu" romanında həm
tarixi mənbələrin gözü, həm də bədii təxəyyülü
vasitəsilə Çingiz xan obrazını böyük
hökmdar kimi canlandırıb. Romanda nəql olunan hadisələr
tamamilə tarixlə səsləşir, Çingiz xanın
bir sərkərdə,
hökmdar kimi yetişib formalaşdığı
tarixi şərait təsvir edilir.
Əsərdə Çingiz xan obrazının təsviri
ardıcıl bədii dillə "Bir ovuc qan" adlı hissənin
nəql olunması ilə başlayır. Hökmdarın
obrazı tarixi hadisələr fonunda təbii inkişafda
Teymurçindən Çingiz xana doğru həyatı,
hakimiyyəti, yürüşləri və ömrünün
son gününə qədər əsərdə öz əksini
tapır. Monqol tayfası tay-çiutların
rəhbəri Yesugey Bahadır xanın oğlu və sonralar
dünyada orta əsrin ən qüdrətli hökmdarı,
adı çəkilən hər yeri lərzəyə gətirən
Çingiz xan kimi tarixə adını yazdırmış
böyük sərkərdə və dövlət xadiminin əsl
adı Teymurçin olub. Teymurçin
adının mənasına əsərdə
açıqlıq gətirilir. Yesugey
döyüşdə məğlub etdiyi tatar tayfa
başçısı Teymurçin-Ugenin adını belə
əlindən almaq üçün oğluna monqolcadan
"Çin dəmiri" anlamına gələn
Teymurçin adını verir. Müəllif əsərdə
yaratdığı Çingiz xan obrazının təsvirinə
bu sözlərlə başlayır: "İllər ötəcək,
o, böyüyüb hakimiyyəti ələ alacaq, dünyada
çox qan tökəcək və o zaman onu daha bir təzə
adla Çingiz xan deyib çağıracaqdılar. O vaxta hələ
çox vardı..."
Əsərdə Yesugey Bahadırın oğlu
Teymurçinin doğulduğu hissənin nəqli üçün
"Bir ovuc qan" başlığının seçilməsi
təsadüfi deyildir. Şaman Teymurçinin dünyaya ovcu dolu qanla gəlməsini
ilahi nişanə kimi yozur və sözügedən hadisə
haqqında XIII əsrə aid qədim monqol ədəbiyyatının
ən qiymətli tarixi xəzinəsi sayılan
"Monqolların gizli tarixi" əsərində də bəhs
olunur: "...Onan çayı yanındakı
Deligün-boldaxda iqamət etdikləri zaman tam orada
Çingis-kağan dünyaya gəldi. O, doğularkən
sağ əlində saqqa (sümüyü)
böyüklüyündə laxtalanmış qan
tutmuşdu". Romanın tarixlə səsləşməsi
bu məqamda da görülməkdədir.
Bəşər tarixində yeni-yeni ərazilər fəth
etmək uğrunda qanlı müharibələr aparmış
Çingiz xan tarixdə işğalçı, qəddar bir
hökmdar kimi xatırlanmaqla bərabər, həm də
özündən sonra yaddaşlarda dünya fatehi, bir cahangir
kimi yaddaqalan obraz yaratmışdı. Romanda hökmdarın obrazını
öz xarakterik xüsusiyyətləri ilə qələmə
alan müəllif cərəyan edən
hadisələr fonunda onun mənəvi-psixoloji aləmini
aydın cizgilərlə əks etdirib. Çingiz
xan tarixdə əsirlikdən hakimiyyətə gəlmiş,
erkən yaşından iti zəka sahibi kimi seçilmişdi.
O, səriştəsiz davranmağın yalnız məğlubiyyətlə
nəticələnəcəyini anlayır və bu hadisələr
fonunda onun əsərdə soyuqqanlı obrazı
yaradılır.
Çingiz xanın sözündən dönməzliyi, qətiyyətli
cəhətləri onun əsərdə yaddaqalan
obrazını yaratmağa imkan verib. Merkit tayfasının
hökmdarının dilindən müəllif onun
obrazını aydın xarakterizə edir: "...Çingiz xan
kinli idi, çox kinli idi, ona olunan pisliyi də,
yaxşılığı da yaddan
çıxarmırdı".
Çingiz xan obrazı mərdliyi və ləyaqəti
qiymətləndirir, könüllü itaət edənləri
bağışlayır, onların hakimiyyətlərinə, sərvət
və dinlərinə toxunmur. Yazıçı sərkərdənin
bu xarakterik xüsusiyyətini əsərdə göstərdiyi
hadisə fonunda işıqlandırır. Tarixi
obrazın bu cəhəti Çingiz xanla Xarəzmşah Cəlaləddinin
döyüşündə açıq ifadəsini tapır.
Bütün Mavəraünnəhrdəki şəhərlər
Çingiz xanın itaəti altında olsa da, hökmdara tabe
olmaq istəməyən təkcə Sultan Məhəmmədin
oğlu Cəlaləddin olmuşdu. Sultan Cəlaləddin
sona qədər mübarizə apararaq təslim olmur,
döyüş meydanında mərdliyi və
qorxmazlığı ilə nəinki monqol
döyüşçülərini, Çingiz xanı və
onun oğullarını böyük heyrətə salır.
Müəllifin dilindən deyildiyi kimi,
böyük hökmdar bu şücaətdən dəhşətə
gəlmiş və "Atanın oğlu bax belə olar!"
sözləriylə heyrətini gizlətməmişdi. Məhz bu xarakterindən qaynaqlanaraq Çingiz xan
monqol döyüşçülərinə Sultan Cəlaləddini
təqib etməməyi əmr edərək, bahadırda igidliyə,
mərdliyə dəyər verdiyini göstərmiş olur.
Yazıçı Çingiz xan obrazını
bu əhvalatın nəqlində daha da yüksəldir və
fikrini "Bəlkə də o, Cəlaləddinin bu hərəkətini
əvvəlcə öz gözləri ilə görsəydi,
heç bu ölkəyə basqın eləməzdi" ifadəsi
ilə tamamlayır. Müəllif bu məqamın
Çingiz xan üzərində qoyduğu təsiri tam
dolğunluğu ilə oxucuya çatdırmaq
üçün əsərin sonunda bir daha xatırlatma verir.
Çingiz xan obrazının digər bir xarakterik
xüsusiyyətinin əsərdə bəhsi keçən əhvalatda
üzə çıxması diqqətəlayiqdir. Hökmdarın
Qarait tayfasının başçısı olmuş Onxanla
görüşü, ona sahib çıxması, xeyrinə
kopçur vergisi təyin etməsi, Onxanın bir neçə
ilə artıq hökmdara çevrilməsi Çingiz
xanın keçmişinə, atası Yesugey Bahadırın əmanətinə
sadiqliyinin bir nümunəsi kimi başa düşüləndir.
Hökmdar müqavimət göstərməyən, təslim
olan şəhərlərin dağıdılmaması əmrini
vermiş, əksinə, bu şəhərlərdə elm və
mədəniyyətin himayə olunmasına diqqət
yetirmişdi.
Əsərdə möhtəşəm
Buxaranın qapıları xanın üzünə
açılır, yazıçı bu məqamda Çingiz
xan obrazının başqa bir tərəfini onun dini
inancını ifadəli sözlərlə oxucuya
çatdırır. Çingiz xan öz
tanrısına inanır, ona dua edir. Amma məsciddə
şərab içilməsindən, Quranın məhv edilməsindən
çəkinmir. Əsərdə obrazın dilindən
Allaha yaxınlığı ifadə olunur, ancaq eyni zamanda, o,
fitrətindəki qəddar xarakterini də öz nitqində
ortaya qoyur: "Ey adamlar, bilin ki, siz çox böyük
günahlar işlətmisiniz. Mən bu
sözü niyə deyirəm? Ona görə ki, mən
Allah bəlasıyam! Əgər siz günah
işlətməsəydiniz, yolunuzdan
çıxmasaydınız, böyük Allah da məni sizin
canınıza bəla göndərməzdi".
Hökmdarın romanda yaradılmış obrazı nəql
edilən hadisələrdə onun qəddar, zülmkar,
yanlışları bağışlamayan, qəzəbli
xarakterini başqa bir hadisənin təsvirində ortaya qoyur. O, intiqam almaq
üçün Sultan Cəlaləddinin ölüm xəbərini
anasına verərkən bundan zərrə qədər də
peşmanlıq duymur, əksinə, öz qələbəsini
təntənəli sözlərlə ifadə edir: "Mən
gedirəm. Oğlun ölüb, ölkəniz
qan dənizinə dönüb. Ağla, nə qədər
ağlayırsan..."
Əsərdəki bədii obrazın xarakterinin prinsipial
tərəfləri cərəyan edən hadisələr
fonunda öz dolğun əksini tapır. Hökmdarın
nəvəsi, Cığatayın öldürüldüyü
xəbəri xana yetişdikdə o, intiqam almaq məqsədi
ilə qalasını talamadan məhv etdirir. Qəzəbli hökmdar qərar verir ki, qalanın
yerində gərək heç vaxt insan yaşamasın. Yazıçı səlis və axıcı
üslubu ilə əsərdə Çingiz xanın xarakterini
bütün xüsusiyyətləriylə ortaya qoyur. Çingiz xanın Xarəzmşah Məhəmmədə
yazdığı məktub onun bədii obrazının
başqa tərəflərini özündə cəmləşdirən
bir vasitə kimi dəyərləndirilir. Xan
ona fəxri ləqəblərini yazmadan müraciət etməyi
məsləhət bilir, "mənim üçün siz
doğma oğlum və yaxşı müsəlmansınız"
- deyə məktubu tamamlayır.
Romanda hökmdarla bağlı vaqe edən son əhvalat
çox təsirli bədii təsvirlə yekunlaşır. Düzə
toplanmış Tanqut xalqına divan tutulur, dünyaya ovcunda
qanla gələn böyük fateh, dünyadan köçəndə
də qan içində gedir.
Lamiyə NƏSİROVA
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
"Azərbaycan-Asiya ədəbi əlaqələri"
şöbəsinin əməkdaşı
525-ci qəzet.-
2020.- 13 may.- S.23.