Bədii söz imarətimizin sarsılmaz
sütunu
Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev-150
GÖRKƏMLİ
YAZIÇI-DRAMATURQUN, MOLLA NƏSRƏDDİNÇİ
ƏDİBİN HƏYAT VƏ YARADICILIQ YOLUNA BİR
NƏZƏR
2020-ci ilin may ayında Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi,
böyük dramaturq, nasir, publisist və teatr təşkilatçısı,
tanınmış ictimai xadim Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin anadan olmasının 150 illiyi tamamlanır. Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyev bu mühüm tarixlə
bağlı, ədibin yubileyinin layiqincə qeyd edilməsi məqsədilə
22 yanvar 2020-ci ildə Sərəncam imzalayıb.
Görkəmli
ədibin adının UNESCO-nun 2020-2021-ci illər
üçün görkəmli şəxslərin və əlamətdar
hadisələrin yubileyləri siyahısına daxil edilməsi
çoxəsrlik ədəbiyyatımızın parlaq
siması olan ədibin mənəvi sərvətlərimizi və
ali ümumbəşəri dəyərləri
özündə təcəssüm etdirən humanist ruhlu
yaradıcılığının lazımınca və
yüksək qiymətləndirilməsinin aydın təzahürüdür.
17 may
1870-ci ildə Şuşada anadan olan Əbdürrəhim
Əsəd bəy oğlu Haqverdiyev Şuşa
və Tiflis realnı məktəblərində təhsil
almışdı. Peterburq Yol Mühəndisləri
İnstitutunu bitirmiş, Peterburq Universitetinin Şərq
fakültəsində mühazirələr dinləmişdi.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin
yaşadığı dövrdə milli özünüdərk,
Vətənin istiqlalı, millətin oyanıb öz
haqqını tələb etməsi, ana dilinin yad təsirlərdən
qorunması, gözəl milli adət-ənənələrə
sədaqət kimi amillərə diqqət artırırdı. Şübhəsiz
ki, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin də bədii
yaradıcılığı bu amillərdən
qaynaqlanırdı. Azərbaycan
reallığının böyük simalarından və
"Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbinin
görkəmli nümayəndələrindən biri kimi
"Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin bədii
yaradıcılığı xalqı ilə dərdləşmək
və onu böyük tərəqqiyə, təkamülə
yetirmək vasitəsi olmuşdur. Vətənini istiqlala
qovuşdurmaq, millətini tərəqqiyə çatdırmaq,
ana dilinin gözəlliyini qorumaq arzularının gerçəkləşməsi
üçün Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev bir tərəfdən
bədii nəsrin, dramaturgiyanın imkanlarından, digər tərəfdən
mətbuatın və xüsusilə "Molla Nəsrəddin"
tribunasından məharətlə istifadə etmişdir.
Təkcə Azərbaycanın deyil, bütövlükdə
Şərqin qəflət yuxusundan oyanmasına güclü təsir
göstərmiş "Molla Nəsrəddin"
jurnalının özü və onun əsasında yaranan ədəbi
məktəb və bu məktəbin nümayəndələri
yüz illik tarixi dövrü aşaraq müasirliyini,
aktuallığını bu gün də saxlamaqdadır. "Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbinin tanınmış nümayəndələri
sırasında Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin də
adı xalqımız və ədəbiyyatşünaslar tərəfindən
böyük ehtiramla çəkilir.
Ədəbiyyatşünas
Firudin Hüseynov yazır ki, "Molla Nəsrəddin"
jurnalının azərbaycançılıq ideyasının
daşıyıcıları - Cəlil Məmmədquluzadə,
Ömər Faiq Nemanzadə, Mirzə Ələkbər Sabir,
Əli Nəzmi, Məmməd Səid Ordubadi və
başqalarının durduğu cərgədə
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin öz yeri, öz xidmətləri
var".
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev hekayələrində
tipik obrazlar yaradır və həmin obrazlar vasitəsilə
milləti özünü dərk etməyə,
istiqlalını qazanmağa, inkişafa hazırlayır. O, milli koloritdən, milli məişətdən
çıxış edərək ya bunu bəyənir, təbliğ
edir, ya da köhnəliyi tənqid edib, yeni dünyaya, yeniliyi
duymağa çağırır. Bu mənada ədibin
portret yaradıcılığı üzərində dayanmaq
olar. Məsələn, ədib tipik bir azərbaycanlını,
- Şeyx Şəbanı elə canlı və real rəsm
etmişdir ki, biz onu nə vaxtsa, hardasa görmüş kimi
çox yaxından tanıyırıq. Şeyx
Şəbanın azərbaycanlı xarakterini... bütün
aydınlığı ilə görə bilirik.
Yazıçının
digər əsərlərində yaratdığı ağ
çuxalı, ağ arxalıqlı, Buxara papaqlı,
gümüş kəmərli, baməzə təbiətli, məğrur
Mirzə Səfər, qarasaçlı, qaragözlü və
"qara telli" Haqq Mövcud, əynində qədim sazəndələrimizin
milli geyimi olan sənət fədaisi tarzən Cavad, habelə ədibin
zəngin həyat müşahidəsi və
fantaziyasının köməyi ilə nəzərimizdə
canlandıra bildiyi onlarla belə surətlər
xalqımızın ictimai tarixindən, keçmiş məişət
tərzindən, etnoqrafik əlvanlığından zəngin məlumat
verir, öz zamanları haqqında maraqlı hekayələr
danışırlar! Biz də bu surətlərin şəxsi
xarakteri ilə çox yaxından tanış
olduğumuz üçün onların taleyini bütün əsər
boyu böyük maraq və həyəcanla izləyir, sevinc və
kədərləri ilə yaşayırıq. Məhz
belə orijinal surətlər silsiləsi, xarakterlər
qalereyası Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevi bədii
yaradıcılıqda mahir portret ustası kimi şöhrətləndirmişdir.
Ədib bədii portretdən mürəkkəb
insan xaraekterinin tam açılmasında, psixoloji təhlildə
əlverişli və qüvvətli bir vasitə kimi məharətlə
istifadə etmiş, bəzən də onun ən səciyyəvi
əlamətlərini məhz bu yolla aşkara çıxara
bilmişdir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin bu əsərdə
yaratdığı tipik obrazlar bütöv bir xalqın mənəvi
dünyasının bədii təqdimi kimi azərbaycançılıq
ideyasına xidmət edir. Bədii əsərdəki
ideyanın həllində ordakı surətlərin fərdi və
ictimai taleləri, arzu və idealları, əməlləri
başlıca vasitədir. Müəllif
fikri, adətən, əsərdəki surətlər vasitəsilə
öz ifadəsini tapmış olur. Sənətkar
əsərinin ideyasını özü üçün
konkretləşdirdiyi kimi, həmin ideyanın bilavasitə
"icraçıları" olan surətləri də
canlı bir insan kimi konkret və aydın şəkildə
görməyi və göstərməyi bacarmalıdır.
Çünki bədii əsərlər müxtəlif
taleli, müxtəlif xarakterli insanların həyatına dair
ibrətli lövhələrdən, insanlıq haqqında sənətkar
ideallarının bədii təcəssümündən ibarətdir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
yaradıcılığın bu keyfiyyətlərini
özündə yaşadan sənətkardır.
Qeyd edək ki, ədibin jurnalda fəaliyyəti
mövzuları və problemlərin qoyuluşu
baxımından birbaşa azərbaycançılıqla əlaqədardır. O, dövrü, zamanı,
hadisələrin məcrasını çox gözəl
anlayan bir ziyalı kimi redaksiyasına qədəm qoyduğu
"Molla Nəsrəddin" jurnalının tribunasından
maksimum istifadə etməyi bacarmışdı.
Bütövlükdə, mollanəsrəddinçilərin
gücü onların böyük ictimai idealları ilə
bağlı olduğu kimi, bu yazıçının da
yaradıcılıq taleyi xalqla bağlıdır. Onun ictimai
idealları sırasında Azərbaycanın
azadlığı və müstəqilliyi, xalqın mənəvi
inkişafı, milli adət-ənənələrin, ana dilinin
qorunması ön sıralarda dururdu. Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev öz xalqının potensial gücünə
bələd idi. Çünki o, öz xalqını və
torpağını, onun qədim mədəniyyətini,
tarixini, ədəbiyyatını çox yaxşı bilən,
bütün qabiliyyətini, istedadını, milli tərəqqi
və intibah yolunda əsirgəməyən vətəndaş
sənətkar olmuşdu... Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev üçün bədii
yaradıcılıq xalqı ilə dərdləşmək və
onu böyük tərəqqiyyə, təkamülə yetirmək
vasitəsi olmuşdur. O, özünün
irili-xırdalı bütün əsərlərində millətinin
mənəvi dəyərlərinin qorunması, onun zənginləşdirilməsi,
dünya dəyərlərini saf-çürük edərək
azərbaycançılıq amillərinin gücləndirilməsi
problemlərini önə çəkmişdir. Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev felyetonları və satirik hekayələri ilə
öz ideallarının xalqda gerçəkləşməsinə
cəhd göstərmişdir.
"Molla Nəsrəddin"in əməkdaşları
sırasında xalqı yaxşı anlayan və onun dərdlərinə
əlac axtaran bir ədib kimi Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev sözü özünə silah seçmişdir. Jurnalın
yaradıcısı və ideya rəhbəri Cəlil Məmmədquluzadə
"Xatiratım"da yazırdı: "Molla Nəsrəddin"
tək bir nəfər müəllifin əsəri deyil,
"Molla Nəsrəddin" bir neçə mənim əziz
yoldaşlarımın qələmlərinin əsərinin məcmuəsidir
ki, mən də onların ancaq ağsaqqal
yoldaşıyam". Bu "ağsaqqal
yoldaşın" yaradıcılıq işində ən
çox söykəndiyi ədiblər sırasında
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev xüsusi yer tutur. "Molla Nəsrəddin"in müqtədir nasirlərindən,
bədii gülüş ustası Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev Xortdan, Ceyranəli, Mozalan bəy imzalarını qəbul
etmişdi. Onun Azərbaycan xalqının kamilləşməsi,
pis adət və ənənələrdən
uzaqlaşması məqsədi ilə qələmə
aldığı "Cəhənnəm məktubları",
"Marallarım" silsiləsindən satirik hekayələri,
"Mozalan bəyin səyahətnaməsi" əsəri
jurnalın səhifələrində işıq üzü
görmüşdür.
Mollanəsrəddinçilərin hamısının əsas
idealı Azərbaycan, onun inkişafı olmuşdur. Mövhumat, cəhalət,
ədalətsizlik, insan hüquqlarının tapdanması,
milli azadlıq uğrunda mübarizə, imperiya qüvvələrinin
ifşası, savadsızlıq kimi mövzular bu ədiblərin
qələmindən çıxıb insanı, cəmiyyəti
yeniliyə aparırdı. Lakin elə
mövzular da vardı ki, bunların bədii ifadəsi
heç də hamıda uğurlu alınmırdı. Məsələn,
insan azadlığı, azyaşlı qızların qoca
kişilərə ərə verilməsi,
çoxarvadlılıq, siğə və s. kimi pis adətləri
ifşa edən ayrıca qələm ustaları vardı. Bu qələm sahibləri sırasında
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin də adı çəkilməlidir.
Onun bu mövzularda olan felyeton və hekayələri
böyük tərbiyəvi əhəmiyyət kəsb edir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin jurnalda dərc
olunan "Xortdanın cəhənnəm məktubları"
öz cəsarəti, qaldırdığı problemləri,
mövzu aktuallığı və nəhayət, bədii sənətkarlığı
ilə fərqlənir. Onun "Molla Nəsrəddin"ə qədər
də mətbu yaradıcılığı vardı.
1906-cı ildə "Həyat" qəzetində dərc
etdirdiyi "Ata və oğul", "Ayın
şahidliyi" hekayələrində insanın xislətində
olan naqislikləri ifşa ilə onu kamilliyə
çağırırdı. "Molla Nəsrəddin"
kimi qüdrətli bir jurnalın fəaliyyətə
başlaması isə onun bədii nəsrinə geniş
meydan açmışdır.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin nəsr əsərləri
azərbaycançılıq, vətənsevərlik
ideyaları ilə zəngindir. İnsanı buxovlayan
fanatizmə qarşı mübarizə, azadlıq, müstəqillik,
bərabərlik arzuları, elmə, təhsilə, mədəniyyətə
çağırış, Azərbaycan qadınının
hüquqsuzluğuna və savadsızlığına etiraz məsələləri
bu yaradıcılığın əsasını təşkil
edir. Bədii söz sənəti,
ümumiyyətlə, insanı kamil görmək missiyası
daşıyır. Bu missiyanı həyata keçirmək
üçün isə bədii söz sənətkarları
iki mühüm yol seçirlər: Tənqid və ifşa etməklə,
təqdir etməklə. Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
özünün lirik-psixoloji nəsr əsərləri ilə
bərabər, "Mirzə Səfər",
"Çeşmək", "Qiraət",
"Bomba", "Mütrüb dəftəri",
"Acından təbib", "Pir", "Seyidlər
ocağı" və başqa hekayələrində
"Molla Nəsrəddin" ruhuna uyğun olaraq məhz ikinci
yolu - ifşa yolu ilə kamilliyə çağırmaq yolunu
tutmuşdur.
Ədibin "Xortdanın cəhənnəm məktubları"
povesti ictimai xarakterinə, qoyduğu problemlərə və
üslubuna görə "Molla Nəsrəddin" ədəbi
məktəbinin misilsiz nümunəsidir. Bu povestdə
yazıçı XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan mühitinin bədii portretini
yaratmışdır. Povestdə mühitin
doğurduğu ictimai qüsurlar, eybəcərliklər satirik
üslubda ifşa olunmuşdur. "Molla Nəsrəddin"
jurnalında hissə-hissə dərc olunan bu povest artıq ədibin
bir sənətkar kimi estetik ideallarının göstəricisidir.
Bu ideallar sırasında isə povestin təqdim
etdiyi millətin kamil millət olması arzusudur. Millətin oyanması, haqqı nahaqdan seçməsi,
qanunsuzluqlara göz yummaması bir azərbaycançı
yazıçı kimi onun təlqin etdiyi əsas qayə idi.
"Xortdanın cəhənnəm məktubları"nda
müəllif xüsusi bir ustalıqla xalqın bir sıra
hallarda özünün-özünə gətirdiyi bəlaların,
pis adətlərin, ədalətsizliyin, qeyri-insani keyfiyyətlərin
qrotesk ifşasının şahidi oluruq. Müəllifin
o dünyaya səyahətindən əvvəl Bakıdan
Şuşaya gedərkən yol boyu gördükləri rus
inqilabçı-publisisti Aleksandr Radişşevin
"Peterburqdan Moskvaya səyahət" əsərindəki
eybəcərliklər qədər ağır və məşəqqətlidir.
Bu yollarda insanların bir-birini aldatması,
oğurluq, quldurluq, "möminlərin"
fırıldaqları ifşa olunur.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev nəsrinin poetikasını
tədqiq edən professor Təhsin Mütəllimov doğru
qeyd edir ki, "bu əsərdə əsas məqsəd
feodal-patriarxal Azərbaycanın ən ciddi və tipik ictimai
qüsurlarını, eybəcərliklərini konkret bədii
lövhələr və obrazlar vasitəsi ilə göstərmək,
siyasi-ictimai uyğunsuzluqların səbəb və səbəbkarlarını
izah etmək, tanıtmaqdır". Müəllifə
görə xalq bu səbəb və səbəbkarları
görüb tanısa, onun sivil dünyaya qovuşması tez
baş verər. XIX əsrin sonu və XX əsrin
əvvəlləri Azərbaycan ziyalılığının
əsas məqsədi isə azərbaycanlını sivil
görmək arzusu olmuşdur. Bütün
bunlar "Molla Nəsrəddin" ədəbi məktəbinin
və onu təmsil edənlərin azərbaycançılıq
ruhuna uyğun idi. Təsadüfi deyil ki,
"Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin hekayəçilik
fəaliyyəti... xüsusən, "Molla Nəsrəddin"in
nəşrindən sonra başlanır.
"Xortdanın cəhənnəm məktubları"
da həmin dövrün məhsuludur. Azərbaycanda
özünü göstərən gerilik, varlı-yoxsul
münasibətlərinin fəsadları, saxta din xadimlərinin
bəd əməlləri tənqid edilir. Həm
də bunlar tipik portretlər qalereyası ilə təqdim
olunur.
"Xortdanın cəhənnəm məktubları"
satirik portretlərlə zəngindir. Bu satirik portretlərdə
milli xüsusuyyətlər - azərbaycançılıq
keyfiyyətləri qabardılır. İstər
müfəssəl olsun, istərsə müxtəsər,
satirik portretlərin demək olar ki, hamısında ədibin surətə
olan mənfi münasibəti, hətta kinayəsi çox
aydın və qabarıq şəkildə özünü
büruzə verir. Daha doğrusu, belə
hallarda bədii portret həm də əlverişli ifşa
vasitəsinə çevrilir. Məsələn,
"Bu şəxs həm də Qocaqurd mahalının bəylərindən
idi. Yoğun cüssəli, yoğun sifətli,
qırmasaqqal, boyunun gödəkliyindən başı iki
çiyinlərinin arasında gizlənmiş,
çuxasının qolları əllərini
örtmüş, şalvarının yuxarısı dar,
aşağısı enli, yerişi və
danışığı vüqar və təmkinli, amma
söz demək istəyəndə ağzından zəhrimar
axırdı və ilan dilinə oxşar bir dil
çıxarırdı".
Bu təsviri oxuduqda nəzərimizdə çox yöndəmsiz
və eybəcər bir sima canlanır. Həmin surətin
fiziki əcaibliyi geyimindəki yöndəmsizliyini çox
yaxşı tamamlayır. Yerişindəki
və danışığındakı lovğalıq onu daha
gülünc göstərir. Lakin ədib
özünün mənfi münasibətini daha kəskin deməyi
lazım bilir və təsvirin sonunda onu açıq rüsvay
edir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev obrazın təsvirində
portret detallarından istifadə etməyi çox sevir. Belə
hallarda surətin zahiri görkəminin mükəmməl təsviri
verilmir. Yalnız ən zəruri, səciyyəvi
əlamətlərindən bəzisi nəzərə
çatdırılır. Bu üsula, əsasən,
ikinci, üçüncü dərəcəli surətlərin
təsvirində təsadüf olunur. Məsələn,
"Meydanda bir nəfər dəllək mənim diqqətimi cəlb
elədi. Bu adamın nə başında,
nə də sifətində dərman üçün bir
tük yox idi. Boyu azından bir sajen".
Xortdanın Ağdam bazarında rast gəldiyi usta Qulunun tamam
tüksüz sifəti və bir sajenlik boyu oxucuda
gülüş doğurur. Bu dəlləyin
qarşısına çıxdığı kəndlilərin
başını zorla qırxmaq adəti də nəql edilərkən
o, daha gülünc görünür. Beləliklə,
kiçik bir parçada surətin gülünc xarakteri və
görünüşü haqqında çox yığcam və
dəqiq təsəvvür yaranır.
Başqa bir misal. "Bir nəfər arıq, uzunboğaz, başı
şapkalı, əynində bozarmış serqut, təxminən
qırx sinində şəxs, qabağında bir istəkan
dişləmə çay, tez-tez yumruğunu yerə
döyüb burnunu çəkərək onunla yanaşı
oturmuş tənuməd, yoğun, qarasaqqal bir hampa kəndli ilə
mübahisə eləyirdi". Bu misalda işdən
qovulmuş kənd "uçiteli" ilə bir hampanın
çox xəsis detallarla təsviri verilmişdir. Kənd "uçiteli" "başı
şapkalı" və "əynində bozarmış
serqut" olması ilə seçilir.
Bu portret detallarının hamısı müəyyən
bir məqsədə - azərbaycançılığa xidmət
edir. Əslində, bütün bunlar azərbaycanlının
özü-özünü tanımasına, çirkinliyini,
eybəcərliyini görüb, ondan imtina etməsinə
yönəlib. Bu isə azərbaycanlını
qüsursuz, kamil görmək arzusundan, ədibin azərbaycançılıq
niyyətindən irəli gəlir.
Ədibin "Molla Nəsrəddin"dəki
başlıca mövzuları real həyatın və vaxtı
keçmiş münasibətlərin tənqidindən ibarətdir. Öz vətəni olan
Qarabağda, sonralar İslam Şərqində müşahidə
etdiyi cəhaləti, haqsızlıqları kəskin satira atəşinə
tutan, kəndli və əsnafın avamlığını təbii
bir gülüşlə bizə söyləyən ədib
böyük bir dövrü xarakterizə edən hekayələrində
əlvan tiplər silsiləsi yaratmış və bunlara
ümumi simvolik bir ləqəb verib "maral"
adlandırmışdır. Əsərdən kiçik bir
parça da onun haqqında təəssürat yaratmağa
qadirdir: "Hər yer mənim marallarımla doludur. Gözəl
marallarım, göyçək marallarım... Hacı
marallarım, kərbəlayi marallarım, məşədi
marallarım, molla, rövzəxan, bəy-xan marallarım.
Başları qapazlı, üzləri tüpürcəkli
marallarım..."
Böyük
tədqiqatçı-alim və yazıçı Mir Cəlal
və ədəbiyyatşünas Firudin Hüseynov
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin "Marallarım" əsəri
barədə yazıblar: "Bizim heç birimiz istəmirik və
istəməzdik ki, ata-babalarımız bu əsərdə
göstərilən dəhşətli aləmdə
yaşamış olsunlar. Madam ki, bu, bir həqiqət
imiş, biz cahil keçmişə, bizi
gözübağlı saxlayanlara dərin nifrət edirik, qəzəblənirik.
Biz ədibin hekayələrindən ayrı nəticə
çıxarırıq: köhnə cəmiyyətin
mirası olan o cəhalət dəhşətlərinə son
qoymaq, onun qalıqlarını məhv etmək
üçün camaata, lap avam camaata kömək etmək, ən
uzaq və kənar guşələrdə, hətta ən geridə
qalmış adamları da o köhnə həyatın cəngəlindən,
qalıqlarından xilas etmək uğrunda daha inadla, daha kəskin
mübarizə aparmaq lazımdır". Bu
mübarizə millətin azad yaşaması uğrunda
böyük savaşın tərkib hissəsidir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan tənqidi realist ədəbiyyatının ən
görkəmli nümayəndələrindən biridir. Nöqsanları
ifşa yolu ilə aradan qaldırmağa üstünlük
verirdi.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev müəllim ruhlu,
tərbiyə verməyi sevən, əxlaq üzərində
çox düşünən yazıçıdır. Yalançı və
fırıldaqçı adamların cəmiyyətə, məişətə
gətirdiyi pozğunluğu ifadə edən "Qiraət"
əsərində avam, sadəlövh, eyni zamanda, məsum, sədaqətli
arvadını aldadıb "qiraət" öyrənmək
adına aşnası Nataşanın yanına gedən və
üstəlik "müctəhid" adına yazıq
arvadına hazırlatdığı plovu da götürüb
kef məclisinə aparan "Maşaduşka"nı (Məşədini)
müəllif tipik bir surət səviyyəsinə təsadüfən
qaldırmayıb. Müəllif Məşədi Qulamların
bu əxlaqını ifşa edərkən elə onun öz
dili ilə qanmazlıq məqamlarını da ortaya qoyur:
"Allah kəssin müsəlmanın (azərbaycanlının
- A.M.) evini, eşiyini, diriliyini, səliqəsini! Gözəl xörəkləri ortalığa bir sifətdə
çıxarırlar ki, adamın ürəyi ağzına gəlir.
Qab çirkli, süfrə bir halətdə ki,
itin üstünə atsan, qudurub qaçar.
Qaşıqlar sınıq, iki ildən yuyulmamış əl
dəsmalı... Tfu... Gedirsən Nataşanın evinə,
süfrə qardan ağ, çəngəl-bıçağın
şəfəqindən göz qamaşır... Ağ
libaslı, ağ döşlüklü
qulluqçu, gözəl səliqə ilə xörəyi
ortaya çıxarır. Nataşa özü
paltarlarının ən lətifini geyib, gəlib əyləşir,
ustolun başında... di gəl arvad ölmüş, hər nə
yarar paltarı var geyir toya, hamama, yasa gedir. Evdə də adamın qabağında türkmən
dilənçisi kimi dolanır. Üst-başından
bozbaş iyi gəlir..." Bu bədii
parça azərbaycanlını məişət məqamında
başqa xalqlarla müqayisədə çox tipik ifadə etməkdədir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev "Molla Nəsrəddin"ə
sədaqətli olduğunu jurnalın Bakı dövründə
də sübut etmişdir. Cəlil Məmmədquluzadə
ilə məslək dostluğunu həmişə
saxlamış, jurnalın müdafiəçisi olmuşdur.
Onun sovet dövründə yazdığı əsərlərinin
mayasında mollanəsrəddinçilik ruhu yaşayır.
Ədibin "Ağac gölgəsində", "Ədalət
qapıları", "Köhnə dudman", "Yoldaş
Koroğlu" pyeslərində, "Söhbət",
"Diş ağrısı", "İanə" hekayələrində
cəmiyyətdə olan mənfi hallar kəskin tənqid
olunur. Yazıçının dili aydın, rəvan
və şirindir. Əsərləri
folklorla zəngindir.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev ictimai həyatdan
tutmuş məişət həyatınadək bütün məqamlarda
azərbaycanlını yüksəkdə görmək arzusu
ilə yazıb-yaratmışdır. O, əsərlərində mollanəsrəddinçiliyə
daim sadiq qalmış, vətənin azadlığına, xalqın
oyanışına, müstəqil düşünməsinə,
haqqı nahaqdan seçməsinə, ana dilinin geniş
yayılmasına yardımçı olmağa səy göstərmişdir.
Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev 1933-cü il dekabrın
11-də Bakıda vəfat etmiş, Fəxri Xiyabanda dəfn
olunmuşdur.
Hələ
90 il bundan əvvəl əməl dostunun
60 illik yubileyi ərəfəsində mollanəsrəddinçilərin
ağsaqqalı Cəlil Məmmədquluzadə yazırdı:
"Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev hər şeydən
qabaq "Molla Nəsrəddin" məcmuəsinin
ibtidasından... məcmuənin ən yaxın əməkdaşlarından
və məsləhətçilərindən hesab olunur. Qoca əməkdaşımızın bu günlərdə
təhiyyə olunan yubileyini "Molla Nəsrəddin"
öz bayramı kimi alqışlayacaqdır".
Yazıdakı materiallar Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya
Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap olunub
Allahverdi MƏMMƏDLİ
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2020.- 16 may.- S.20-21.