Yoxsulluq olmayan
dünyanın yol xəritəsi
Nobel Sülh Mükafatı
laureatı, professor Məhəmməd Yunus
və onun "Kasıbların bankiri" kitabı haqqında
söz
Azərbaycanda Nobel mükafatı
laureatı ilə görüşlər keçirməyin, müzakirələr
aparmağın əhəmiyyətli bir ənənəsi
formalaşmışdır. Fikrimizcə, bu, dünyanın ən
mühüm elmi-texniki yeniliklərini, mədəni-iqtisadi təcrübələrini
Azərbaycana gətirmək, qarşılıqlı fikir
mübadiləsi aparmaq və ortaq nəticələr
çıxarıb növbəti inkişaf mərhələsinə
doğru addım atmaq baxımından çox faydalı bir ənənədir.
Məlum olduğu kimi, Sovet hakimiyyəti
illərində keçmiş SSRİ-də və o cümlədən,
Azərbaycanda Nobel mükafatı antisovet xarakterli bir
mükafatlandırma aktı kimi təqdim edilmişdi. Sovet
dövründə Nobel mükafatından danışmaq
kapitalizm quruluşunu, burjua ideologiyasını təbliğ və ya ideolizə etmək
kimi qarşılanırdı. Sovet Hakimiyyəti illərində
Ədəbiyyat üzrə Nobel mükafatına layiq
görülmüş Aleksandr Soljenitsin, Boris Pasternak, İosif
Brodski kimi yazıçıların SSRİ-ni tərk etmək
məcburiyyətində qalmaları da nobelçilərin
"antisovetçi" mövqeləri haqqındakı mifi
daha da qüvvətləndirmişdi. Ona görə də Sovet
dövründə Nobel mükafatı laureatı olan hər
hansı görkəmli bir yazıçı və şairi,
habelə elm xadimini görmək, onunla ünsiyyət yaratmaq
haqqında düşünmək çox çətin bir
iş idi.
Nobel mükafatları haqqında geniş məlumat almaq
və Nobel mükafatı laureatları ilə
görüşmək ölkəmizdə müstəqil
dövlətçiliyin bəhrəsidir. Azərbaycanda
dövlət müstəqilliyi yenidən bərpa olunduqdan
sonra beynəlxalq əlaqələrin genişlənməsi və
ölkəmizin qapılarının dünyaya
açılması Nobel mükafatçılarının əlçatmazlığı
haqqında mifin aradan qaldırılmasına geniş imkan
yaratmışdır. İndi həm televiziya
ekranlarında və xarici səfərləri zamanı, həm
də ölkəmizdə keçirilən beynəlxalq tədbirlərdə
Nobel mükafatçıları ilə tanış
olmaq, onlarla ünsiyyət yaratmaq, telefon əlaqəsi saxlamaq,
mühazirələrini canlı olaraq dinləmək çox
da müşkül olmayan bir işə çevrilmişdir.
İlk dəfə
Nobel mükafatçıları ilə 18-21 oktyabr 2004-cü
il tarixində İspaniyanın Barselona şəhərində
keçirilmiş Avropa Universitetlər Assosiasiyasının
beynəlxalq konqresində iştirak etdiyim vaxt
görüşmüşdüm. Naxçıvan Dövlət
Universitetinin rektoru kimi universitetin riyaziyyat
ixtisası üzrə magistri (indi İqtisad Unversitetinin dosenti
- İ.H.) tərcüməçilik vəzifəsini yüksək
səviyyədə icra edən Anar Kazımovla birlikdə
iştirak və çıxış etdiyim bu konqresdə təşkilatçılar
tərəfindən dəvət olunmuş on dörd nəfər
Nobel mükafatı laureatı təmsil olunmuşdu. Amerkadan və Avropanın müxtəlif ölkələrindən
gəlmiş Nobel mükafatçılarının
hamısının müasir şəraitdə elmin və
universitet təhsilinin inkişaf etdirilməsi yolları
haqqında məruzələri dinlənilirdi. Onlardan
İsveç Universitetinin professoru Verner Albertin insanın genlərinin
dəyişdirilməsi üsulları haqqındakı məruzəsi
Çarlz Darvinin təkamül nəzəriyyəsindən sonrakı mərhələdə
müasir elmin gəlib çatdığı
reallıqları əks etdirən qeyri-adi Nobel nitqi kimi yaddaşımda dərin
izlər buraxmışdır. Amerika Çikaqo məktəbini təmsil edən Nobel
mükafatı laureatı Adam Smitin "Hamı
üçün iqtisadiyyat" mövzusunda etdiyi məruzə
də adi məsələlərdən, gündəlik məişət
mövzularından Nobelçi nitqi səviyyəsində
danışmağın mümkün olması ilə
iştirakçıların marağına səbəb
olmuşdu. Bundan başqa, digər bir Nobelçi - Amerika
Kaliforniya Universitetindəki Kosmoloji Fizika Mərkəzinin
direktoru, professor Corc Smutun qalaktikanın sirlərindən,
kainatda gedən proseslərdən az qala həyatda baş
vermiş hadisələr kimi bəhs etməsi də xüsusi
cəlbedici məruzələrdən idi. Afrika
qitəsindən Avropa Universitetlər Assosiasiyasının Beynəlxalq
Konqresində iştirak edən yeganə Nobel mükafatı
laureatı, yazıçı Vole Şoyinkanın mübariz
ruhlu çıxışı və bu qaradərili ədəbiyyatçının
fərqli görünüşü də unudulmaz təəssürat
yaratmışdır. Doğrusunu deyim ki, o
zaman Nobel mükafatı laureatlarının hər birinin məruzəsi
əhəmiyyətli olsa da, heç də hamısının
çıxışları qeyri-adi təsir
bağışlamamışdı. Barselona
görüşlərində Nobel mükafatları haqqında
eyforiya aradan qalxmış, bizimlə eyni oteldə qalan, birlikdə
yeməkxanaya gedən bu ali mükafatın
laureatları haqqında obyektiv elmi baxışlarımız
formalaşmışdır.
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti təyin
olunduqdan sonra Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin təşəbbüsü ilə
Bakıda keçirilən Humanitar Forumlara,
Sivilizasiyalararası, mədəniyyətlərarası dialoq
simpoziumlarına dəvət olunmuş Nobel mükafatı
laureatları ilə olan münasibətlər bu yüksək
mükafatın sahibəri haqqında tam təsəvvürlərin
formalaşmasında mühüm əhəmiyyətə malik
olmuşdur.
Onlardan iqtisadiyyat üzrə Nobel mükafatı laureatı
Piter Artur Daymondla 3-5 oktyabr 2014-cü il tarixlərində
keçirilmiş Bakı Humanitar Forumunda moderatorluq etdiyim
bölmənin iclaslarında birgə iştirakımız zamanı aramızda olan
qarşılıqlı dialoq da bu ali mükafatın
daşıyıcısı ilə real, təbii və
aydın elmi münasibətlər əsasında
qurulmuşdur. Ədəbiyyat sahəsində Nobel
mükafatı laureatı, görkəmli rus
yazıçısı Mixail Şoloxovun vətənində,
Rostov vilayətindəki Vyoşinski qəsəbəsindəki
ev muzeyində 2014 və 2016-cı illərdə
keçirilən beynəlxalq elmi konfranslarda iştirakım
zamanı eşitdiklərim, gördüklərim və
oxuduqlarım da Nobel mükafatına dair biliklərimi zənginləşdirmişdir.
Nəhayət, 14 iyul 2015-ci il tarixində Sankt-Peterburqda Rusiya
Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Akademiyanın
Sankt-Peterburq Bölməsinin sədri, fizika üzrə Nobel
mükafatı laureatı, akademik Jores İvanoviç
Alfyorovla olan görüş və Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının 70 illiyi münasibəti ilə çəkiləcək
film üçün onunla canlı müsahibə daha bir
görkəmli Nobel mükafatı laureatı ilə
yaxından, əyani şəkildə
tanışlığıma şərait
yaratmışdır.
Bütün
bunlara görə, 20 iyun 2016-cı ildə Beynəlxalq Avrasiya
Mətbuat Fondunun sədri Umud Rəhimoğlu Mirzəyevin təşəbbüsü,
ADA və UNEC Universitetlərinin
dəstəyi ilə Azərbaycana
dəvət olunmuş Nobel Sülh Mükafatı laureatı Məhəmməd
Yunusla Bakıda görüş keçirilənədək
artıq Azərbaycan auditoriyası Nobelçilərlə
tanışlıq baxımdan xeyli təcrübəyə malik
idi. Və düşünürdüm ki,
növbəti Nobel mükafatçısı
qonağımızdan bir çox yeniliklər barəsində
və ya konkret bir sahə üzrə fərqli bilikləri və
məlumatları öyrənmək şansımız olsa da,
onun dinləyicilərini qeyri-adi dərəcədə heyrətləndirməsi
asan olmayacaqdır. Çünki ölkəmiz
müstəqil dövlətçilik dövründə son
onilliklər ərzində dünyaca məşhur olan şəxsiyyətlərlə,
o cümlədən, Nobel laureatları ilə əyani
ünsiyyət, canlı dialoq baxımından əhəmiyyətli
bir məsafə qət etmişdir. Lakin
gözlədiklərimin tam əksinə oldu. Məhəmməd Yunusun "Kasıbların
bankiri" kitabının Azərbaycan nəşrini onun
müəllifi ilə görüşənə qədər
oxuduqdan sonra bu Nobel Sülh mükafatçısının həqiqətən
əfsanəvi şəxsiyyət olduğuna heyran qaldım.
Tərəddüd etmədən deyə bilərəm ki, Məhəmməd
Yunusun "Kasıbların bankiri" kitabı Banqladeşdə,
yaxud da Banqladeşin təcrübəsi əsasında Asiya qitəsinin
oxşar ölkələrində yoxsulluğun
yaratdığı çətin və məşəqqətli
həyatın və yoxsulluqdan xilas olmaq uğrunda aparılan fədakar
mübarizənin mükəmməl epopeyasıdır. "Kasıbların bankiri" kitabı aydın surətdə
göstərir ki, Məhəmməd Yunus Banqladeşdə və
ümumən Asiyada yoxsulluqdan xilas olmaq hərəkatının
fədakar və qüdrətli komandanıdır. Bu kitab
onun müəllifi olan Asiyada sosial biznes, mikrokreditlər və
kiçik sahibkarlıq hərəkatının
yaradıcısı Məhəmməd Yunusun keşməkeşli
həyat hekayəsi, habelə çoxcəhətli və
yorulmaz fəaliyyətinin çoxseriyalı sənədli
filmi təsiri bağışlayır. "Kasıbların
bankiri" Asiya qitəsində yoxsulların minimum həyat
şəraiti uğrunda apardıqları mübarizənin
çətinliklərini və yollarını göstərən
güzgüdür.
Nobel Sülh Mükafatı laureatı Məhəmməd
Yunusun çox maraqlı və şərəfli tərcümeyi-halı
vardır. Həyatını yoxsulluqdan mübarizəyə həsr
etmiş Məhəmməd Yunus 28 iyun 1940-cı ildə
Banqladeşdə Çittaqonq yaxınlığındakı
Bathua kəndində anadan olmuşdur. Çittaqonq
Kollecində orta təhsil almış, Dakka Universitetinin
iqtisadiyyat fakültəsini bitirmişdir. Sonra ali təhsilini Amerikanın Vanderbilt Unversitetində
davam etdirən Məhəmməd Yunus burada iqtisadiyyat üzrə
doktorluq dərəcəsi qazanmışdır. Bir müddət Amerika universitetlərində professor
kimi çalışmış, nəhayət, 1976-cı ildə
Çittaqonq Universitetininə dəyişilərək vətəninə
qayıtmışdır. O, müəllimlik etməklə
bərabər, yoxsul insanlara az faizlə borc - kiçik kreditlər
verməklə Banqladeşdə yoxsulluğun aradan
qaldırılması uğrunda mübarizə aparmağa
başlamış, tədricən bu ölkədə ailə
biznesinin əsasını qoymuşdur. Məhəmməd
Yunus 1983-cü ildə özünün mikrokreditlər verməklə
məşğul olan Grameen Bankını yaratmış və
yoxsulluqla mübarizəsini ardıcıl olaraq davam etdirərək
genişləndirməklə əvvəl Banqladeşdə,
sonra isə Asiyada və dünyada məşhurlaşmışdır.
Bundan sonra, o, yoxsul insanları işə cəlb etməklə
geniş imkanlara malik Grameen Şirkətlər Şəbəkəsini
formalaşdırmış, kasıb adamların
çalışıb yaşamaları üçün daha
geniş iş şəraiti formalaşdırmışdır.
Nəhayət, Məhəmməd Yunus 2-4 fevral 1997-ci il tarixində Vaşinqtonda Ümumdünya
Mikrokredit Zirvə Toplantısını keçirməyə
nail olmuşdur. Bu qlobal forumda ABŞ Maliyyə xəzinədarlığının
rəhbər şəxslərinə Dünya Bankının
prezidentinin, Birləşmiş Millətlər Təşkilatından
İnkişaf Proqramının, Uşaq Fondu, Əhali Fondunun
icraçı direktorlarının, YUNESKO-nun Baş katibi
Frederiko Mayorun, ABŞ Prezidentinin birinci xanımı Hillari
Klintonun kimi tanınmış nümayəndələrin
iştirakı və çıxışları Məhəmməd
Yunusun və onun rəhbərlik etdiyi Grameen Bankın beynəlxalq
birlik tərəfindən dəstəklənməsində
mühüm hadisəyə çevrilmişdir. Yoxsulluğun
aradan qaldırılması hərəkatındakı
uzunmüddətli böyük xidmətlərinə görə
Məhəmməd Yunus 2006-cı ildə Beynəlxalq Nobel
Sülh mükafatına layiq görülmüşdür.
"Kasıbların bankiri" kitabındakı annotasiyadan
öyrənirik ki, Məhəmməd Yunis "20 ölkə
universitetlərinin 50-dən çox fəxri dərəcəsinə, 26 ölkənin
112 mükafatına, o cümlədən, 10 ölkənin
Dövlət Mükafatına layiq
görülmüşdür".
Qeyd etdiyim kimi, dünyada sosial biznes və mikrokreditlər
sayəsində ad-san qazanmış Məhəmməd Yunus
18-21 iyun 2016-cı ildə Beynəlxalq Avrasiya Mətbuat
Fondunun rəhbəri Umud Mirzəyevin təşəbbüsü
ilə Azərbaycanda səfərdə olmuşdur. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
qəbul edilmiş Nobel Sülh Mükafatı laureatı Məhəmməd
Yunusla dövlətimizin zirvəsində keçirilən görüşdə
onun sosial biznes və mikrokreditlər hərəkat
sahəsindəki təcrübəsi ətrafında
işgüzar söhbət aparılmışdır. Bundan başqa, Məhəmməd Yunusun
İsveçdə yaşayan tanınmış Amerika
yazıçısı Alan Jolislə birlikdə
hazırladığı "Kasıbların bankiri"
kitabı 2016-cı ildə Bakıda "Avrasiya Press" nəşriyyatında
Azərbaycan dilində nəşr olunmuşdur. Beynəlxalq Avrasiya Mətbuat Fondu 20 iyun 2016-cı
ildə Bakıda bu kitabın Nobel Sülh
mükafatçısının özünün
iştirakı ilə geniş təqdimat mərasimini
keçirmişdir. Təqdimat mərasimində
iştirak edən tanınmış Azərbaycan
ziyalıları, millət vəkilləri, iqtisadçılar
Nobel Sülh Mükafatı laureatı Məhəmməd
Yunusun dünyada yoxsulluğun aradan qaldırılması
uğrunda apardığı dönməz mübarizəyə
yüksək qiymət vermiş, "Kasıbların
bankiri" kitabını yoxsulların nicat yolu və
yoxsulluğun aradan qaldırılmasının müsbət
Asiya təcrübəsi kimi yüksək dəyərləndirmişlər.
ADA Universitetində və Azərbaycan Dövlət
İqtisad Universitetinin müəllimləri tələbələri
ilə keçirilmiş görüşlərdə Məhəmməd
Yunusun təcrübəsi və baxışları
iqtisadçı alimlərin diqqətinə və Azərbaycanın
gələcək iqtisadçıları olacaq tələbə
gənclərə çatdırılmışdır. Məhəmməd Yunusun Azərbaycanda olduğu
günlərdə bazar iqtisadiyyatı yolu ilə irəliləyən
ölkəmizin elmi-ictimai mühitində sosial biznes və
mikrokreditlər üzrə keçirilən müzakirələr
iqtisad elminin inkişafı əlaqələrimizin genişləndirilməsi
baxımından səmərəli olmuşdur.
Nobel
Sülh Mükafatçısı, banqladeşli professor Məhəmməd Yunus ilə
Bakı şəhərində keçirilmiş
görüş və onun Alan Jolislə birlikdə
hazırladığı "Kasıbların bankiri"
kitabının təqdimatı müstəqillik illərində
Azərbaycanda nobelçilərlə
görüşlər təşkil etmək ənənəsinin
növbəti davamı idi. Bu görüş
eyni zamanda, diqqəti ölkəmizdə inkişafın yeni mərhələsinin
daha böyük perspektivləri haqqında düşünmək
üçün addımlar atmağa istiqamətləndirən
əhəmiyyətli bir tədbir idi. Görüşdəki
Məhəmməd Yunusun aydın və qətiyyətli
çıxışı tutduğu mübarizə yolunu
iqtisadi fəaliyyətdən çox əqidə işi kimi qəbul
etmiş, fədakarlıq nümunəsi olan yoxsulluqdan xilas
olmaq hərəkatı ideoloqunun növbəti xitabını
ifadə edən monoloqu kimi səslənirdi. Məhəmməd Yunusun nitqi yalnız
"Kasıbların bankiri" kitabının məqsədini
və mahiyyətini izah etməyə deyil, sanki həmin
kitabın davamı olan
çağırışlarını Azərbaycanın oxucu
auditoriyasına çatdırmaq üçün
yaranmış fürsətdən faydalanmaq cəhdləri idi.
Bu əhəmiyyətli görüş Məhəmməd
Yunusun əqidəsi ilə əməllərinin vəhdət
təşkil etdiyini əyani şəkildə nümayiş
etdirirdi.
Azərbaycan dilində yüksək poliqrafik səviyyədə
çap olunmuş "Kasıbların bankiri" kitabı
yoxsulluqla çətin mübarizədə insan iradəsi
faktorunun maliyyə amilindən üstün və zəruri
olmasına dərin inam yaradan qiymətli mənbədir. Məhəmməd
Yunus qəti olaraq bu fikirdədir ki, yoxsulluqla mübarizə - əslində,
həyat və gələcək uğrunda mübarizə deməkdir.
İnsanlıq sevgisi, özünəinam,
yorulmaz fəaliyyət və maarifçilik, bir də iradə
və ümid bu mübarizənin əsas hərəkətverici
qüvvəsidir. "Kasıbların
bankiri" kitabından çıxan əsas nəticə
bundan ibarətdir. Nəticə etibarilə
"Kasıbların bankiri" kitabı insan iradəsinin
manifestidir. Fikrimizcə, "Kasıbların bankiri" kitabının Azərbaycan
nəşrinə ön söz yazmış Beynəlxalq
Avrasiya Mətbuat Fondunun Sədri Umud Mirzəyevin bu kitabı
"yer üzünün əşrəfi olan insana verilən
yüksək dəyər və onun uğrunda aparılan
mübarizələr, mücadilələr toplusu kimi" dəyərləndirilməsi
də burada insan iradəsinin gücünə və
imkanlarına inamın əsas
yer tutmasının diqqət mərkəzinə çəkilməsinin
ifadəsidir.
Əsasən, sosial-iqtisadi həyatın çətin, məşəqqətli
və məsuliyyətli dərslərinə həsr edilmiş
"Kasıbların bankiri" kitabı həyatı
bütün dərinlikləri ilə əks etdirən məzmunlu
və ibrətamiz bədii əsər təəssüratı
yaradır. Təsadüfü
deyildir ki, Məhəmməd Yunus özü də
"Kasıbların bankiri"ni kitabını "Grameen
hekayəsi" adlandırmaqla kitabda real həyat hadisələrinin
üstün yer tutması ilə bərabər, yaradıcı
bədii fantaziyanın da mövcudluğunu etiraf etmişdir.
Kitabda "Kiçik Banqladeş" kimi təqdim edilən
Cobra kəndinin kasıb insanları "yoxsulluq adası"
kimi təsvir olunan bu kənddə və ona bənzər kəndlərdə
yaşayan kasıb adamların ümumləşdirilmiş
obrazlardır.
Cobra kəndində gedən proseslər görkəmli
yazıçı və böyük ictimai xadimi Cəlil Məmmədquluzadənin
(1869-1932) əsərlərində, ürək
yanğısı ilə təsvir etdiyi XIX əsrin
sonlarındakı Azərbaycan kəndlərində baş
vermiş əhvalatları xatırladır. Cobra kəndinin
kasıb və pak adamları ilə Cəlil Məmmədquluzadənin
Məhəmmədhəsən əmi, Zeynəb, Novruzəli,
usta Zeynal kimi "kiçik adamları" arasında tale
ortaqlığı və mənəvi yaxınlıq
vardır. Azərbaycan yazıçısı Cəlil Məmmədquluzadə
Məhəmmədhəsən əmilərin nicat yolunu Xudayar
bəylərin mənəvi-iqtisadi əsarətindən xilas
olmaqda gördüyü kimi, Beynəlxalq Nobel Sülh
mükafatı laureatı, Banqladeşdən olan Məhəmməd
Yunus da ölkəsinin zavallı və yoxsul təbəqəsinin
insan kimi yaşamaq haqqı qazanmaları üçün fəaliyyətlərində
şəxsi qazancı üstün tutan və adamları ələbaxımlığa
alışdıran bankların girovundan qurtarıb, zəhmətlə
məşğul olmaqda və təhsilə yiyələnməkdə
axtarmışdır. Bu mənada "Kasıbların
bankiri" kitabı Azərbaycan oxucusu üçün sanki
"Cobra kəndinin əhvalatları", yaxud adı dəyişdirilmiş
"Danabaş kəndinin əhvalatları" təəssüratları
yaradır. Məhəmməd Yunusun Cobra kəndinin aclıq
dövründəki vəziyyəti haqqındakı Cəlil Məmmədquluzadə
və Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin əsərlərində
təqdim olunan hadisələrə bənzəyən
aşağıdakı təsvirlərini iqtisadçı təfəkkürlü
bir insanın həyatın dərinliklərinə işıq
salan yazıçı müşahidələrinin məhsulu
olan "əhvalatlar" adlandırmaq olar:
"Banqladeşi aclıq bürümüşdü. Qəzetlər
şimaldakı uzaq kənd və rayonlarda ölüm və
aclıqla bağlı dəhşətli xəbərlər
yayırdılar... Bir müddət sonra Dakka dəmir yolu stansiyasında və
avtobus dayanacaqlarında skletə bənzər insanlar
göründü... Siz kimin sağ, kimin ölü olduğunu
müəyyən edə bilməzdiniz... Qocalar
uşaq, uşaqlar qoca kimi görünürdü. Hökumət şəhərin xüsusi yerlərində
əhaliyə duru sıyıq paylayan yeməkxanalar
açmışdı. Lakin bu yeməkxanalar
ac insanların sayı ilə müqayisədə çox
darısqal idilər.
... Dini qurumlar müvafiq ayinləri icra etmək və
acından ölənləri yandırmaq üçün cəsədləri
yığmağa çalışırdılar.
... İnsanların ölümünün ... ən dəhşətlisi
və qəbuledilməsi mümkünsüz olanı
aclıqdan ölməkdir. Bu müsibət
nöqtəsində həyatla ölüm bir-birinə elə
yaxın olur ki, ayırd edə bilmirsən, yerə
yıxılan ana və uşaq bu dünyaya aiddir, yoxsa o biri
dünyaya".
"Kasıbların bankiri" kitabında haqqında
bir qədər geniş söz açılan yoxsul
insanların vəziyyətinin təqdimatı Cəlil Məmmədquluzadənin
əsərlərindəki acı taleyə malik kənd
adamlarının təsvirlərini yada salır. Hətta müəlliflər
özləri də küçə dilənçisi olan
Ammajan Aminanın yanıqlı və acınacaqlı taleyini
oxuculara çatdırarkən bunun bir "həyat hekayəsi"
olduğunu qeyd edirlər: "Bizim ilk borc alanlarımızdan
biri olan Ammajan Amminanın həyat hekayəsi mikrokreditlərin
bir küçə dilənçisi üçün nələr
edə biləcəyinin göstəricisidir".
"Kasıbların bankiri"ndən gətirdiyimiz
aşağıdakı həyat materialını həm də
bədii əsərdə təsvir olunan səhnə kimi də
qəbul etmək olar:
"Ammajanın altı uşağından dördü
aclıqdan və xəstəlikdən ölmüşdü. Özündən
çox böyük olan Həyat xəstə idi. Bir
neçə il ərzində ailəsinin əmlakının
çoxunu müalicəyə xərcləmişdi. Onun
ölümündən sonra Amminaya qalan təkcə ev idi. O, qırx yaşında idi... Banqladeş
standartları ilə qoca sayılırdı... O, savadsız
idi və əvvəllər heç vaxt pul
qazanmamışdı.
... Qapı-qapı gəzərək evdə
hazırladığı tortları və şirniyyatları
satmağa çalışırdı. Lakin o, bir gün
evə gələndə, qaynının onun dam örtüyünü
satdığını və alıcının onu sökməklə
məşğul olduğunu görmüşdü. Musson
yağışları onun palçıq divarlarını da
dağıtmışdı... Həmkarım
Nurcahan onunla görüşəndə Ammajan Amina yeganə
sağ qalan övladını qucağında
saxlamışdı. O, ac, dərdli və ümidsiz idi. Ona kredit verəcək ... hər hansı borc verəndən
söhbət gedə bilməzdi. Lakin Grameen kreditləri
ilə o, bambuk səbətlər hazırlamağa
başladı..."
Əslində, "Kasıbların bankiri" kitabı
kasıbların yoxsulluqdan normal həyata doğru təkamül
proseslərinin dastanıdır. Kitabda Kasıbların bankı və
bankirinin fəlsəfəsini, mübarizəsini ifadə edən
fikirlər həm də müəlliflərin ali məqsədlərinin
etirafıdır. "Bizim hər bir üzvümüzlə
(Grameen Bankın müştəriləri nəzərdə
tutulur - İ.H.) bağlı iki milyondan artıq bu cür həyat
hekayəsi vardır" - deyən Məhəmməd Yunus və
Alan Jolis kasıblığın və yoxsulluqdan xilas olmağın mükəmməl
bir romanını yaratmışdır.
Məhəmməd
Yunusun "Kasıbları bankiri" kitabında təqdim
etdiyi Sutia Bəyim, Manzıra xanım, Nurcahan, Hajeepa Begum, Fəridə,
Ammajan Amina Banqladeşdə yaşayan real insanlar olmaqla bərabər,
həm də əzablı yollardan keçmiş sadə Asiya
qadınlarının zəhmətkeş simasını və
onların yaşadıqları çətin təkamül
proseslərini, həyat hekayələrini çox dolğun
şəkildə əks etdirən obrazlardır. Həyatın dibindən gələn əzabkeş və
zəhmətkeş qadınların özlərinin zəhmətləri
ilə yoxsul kəndli qadınından Banqladeşdə və
tədricən beynəlxalq miqyasda yoxsulluqdan xilas olmaq hərəkatının
əsas iştirakçılarına çevrilmələri
Asiya qadınlığının həyat və dirçəliş
yolu haqqında dolğun və obyektiv təəssürat
yaratmağa uğurla xidmət edir. Yoxsulların tale
romanı olan "Kasıbların bankiri" kitabında təsvir
edilən Banqladeş qadınlarının məşəqqətli
güzarandan normal həyata və özünüdərketməyə
doğru keçdiyi yol Azərbaycan ədəbiyyatında Cəlil
Məmmədquluzadənin qadın obrazlarından Cəfər
Cabbarlının qadın qəhrəmanlarına qədərki
təkamül proseslərinin təqdimatları ilə səsləşir.
Kitabdakı kasıb Asiya müsəlmanların onlarla
birlikdə çətin iqtisadi vəziyyətdə yaşayan
hinduların, buddaların və digər dinlərə məxsus
olan insanların birgəyaşayışından və
mübarizəsindən, habelə oxşar talelərindən bəhs
edilən məqamlar multikulturalizm baxımından müasir
dünya üçün əhəmiyyətli
çağırışlarıdır. Azərbaycan
dövləti və xalqımız da multukultural dəyərlərin
və tolerantlığın normal cəmiyyət
üçün zəruri faktor olduğuna dərin inam bəsləyir
və müasir dünyaya bunun real həyat tərzi ilə
isbat olunan əsl nümunəsini göstərir. Bu cəhətdən
Məhəmməd Yunusun təqdim etdiyi Banqladeşdəki multikultural cəmiyyət
həyat səviyyəsi etibarilə ölkəmizlə səsləşməsə
də, Azərbaycan dövlətinin və xalqımızın
təqdir etdiyi birgəyaşayış normaları ilə
uyğun gəldiyi üçün ciddi maraq doğurur və
bu sahədə ölkəmizdə
aparılan siyasətin reallıqlarını və
üstünlüyünü bir daha təsdiq edir.
"Kasıbların bankiri" təkcə yoxsullar
haqqında deyil, həm də kasıb banklar haqqında
kitabdır.
Daha çox böyük sərmayadarlarla iş quran,
imkanlı təbəqənin maliyyə imkanlarına ümid
bağlayan və bir müddət gəlir əldə etsə
də, istənilən böhran zamanı iflas etmək təhlükəsi
qarşısında qalan varlılara xidmət edən banklardan
fərqli olaraq, sadə, yoxsul insanlara dayaq duran, öz fəaliyyətini
onların fədakar zəhməti ilə
uyğunlaşdıran bankların sabit bir dinamika ilə
inkişaf etməsinin reallıqları "Kasıbların
bankiri" kitabında real həyat materialı əsasında
isbat olunmuşdur. Kitabın müəllifi Məhəmməd
Yunusun 17 funt həcmində sərmayə ilə kiçik
faizlə sələmçilik fəaliyyətinə
başlayıb, mikrokreditlər hesabına Grameen Şirkətlər Şəbəkəsi
təşkil etmək səviyyəsinə çata bilməsi
bank sektorunu təmsil edənlər üçün nümunəvi
bir təcrübədir.
Kitabda yoxsulların təhsil alması və ümumiyyətlə,
təhsildə islahatlarla əlaqədar olan bölmələrdə
Məhəmməd Yunus haqlı olaraq maarifçiliyi normal cəmiyyətin
inkişaf dinamikasının real fəlsəfəsi hesab edir. Onun
Banqladeş cəmiyyətindən göstərdiyi nümunələr
maarifçiliyin həyati gücünü gerçək həqiqətlər
vasitəsi ilə bir daha təsdiqləyir. Buradan
çıxan əsas nəticələrdən biri ondan ibarətdir
ki,
maarifçiliyin üstün olduğu cəmiyyətlərdə
bütün sahələrdə, o cümlədən,
kasıblıqdan xilas olmaqda real inkişafın baş verməsi
labüddür. Əslində, professor Məhəmməd
Yunus sadə insanların taleyində kiçik
sahibkarlığın böyük imkanlara malik olması qənaətinə
də iş adamı, yaxud bankir olmadıqdan qabaq Çittaqonq
Universitetinin müəllimi ikən bir maarifçi kimi
oxuduqları və müşahidə etdikləri vasitəsi ilə
apardığı təhlillər əsasında gəlib
çıxmışdır. Bu mənada Məhəmməd
Yunusun özünün sadə bir universitet müəllimliyindən,
Grameen Holdinqin rəhbəri olmaq səviyyəsinə gəlib
çatması da maarifçiliyin nə qədər
böyük imkanlara malik olduğunu əyani şəkildə
nümayiş etdirir. Bundan başqa, Məhəmməd
Yunusun və onunla birlikdə çalışan insanların
Grameen Bankın kasıb müştəriləri arasında həyata
keçirdikləri maarifçilik işi sadə insanların
həyatının dəyişdirilməsində təhsilin
yaratdığı təkamül proseslərini
addım-addım izləməyə imkan yaradır.
Buradan çıxarılan bir nəticə də bundan ibarət
ola bilər ki, biznes fəaliyyətinə
iqtisadi-maliyyə maraqları dalğasında gələnlərdən
fərqli olaraq, təhsildən, maarifçilikdən gəlməli
olanların maliyyə imkanları az olsa da, yolları daha uzun,
dayanıqlı və davamlıdır. Məhəmməd
Yunus kimi universitetdən biznesə gəlmiş və işini
maarifçilik üstündə kökləmiş
insanların ən böyük qazancları isə maliyyə
resusları əldə etmək yox, sadə insanlara halal və
minimum rahat həyat şəraiti yaratmaqda dəstək olmaqdan
ibarətdir. "Kasıbların bankiri" kitabı sərmayadar
biznesmenlə maarifçi bankirin fərqini və yolunu bütün
reallıqları və mahiyyəti ilə birlikdə
həyati şəkildə əks etdirir.
Nobel Sülh mükafatı laureatı Məhəmməd
Yunusun sosial biznes sahəsində fərdi sahibkarlığa
dair konsepsiyası yoxsulluqdan xilas olmaq üçün
düşünülsə də, ümumiyyətlə,
keçid dövrünü və ya inkişafın
başlanğıc mərhələsini yaşayan ölkələrdə
bazar iqtisadiyyatını formalaşdırmaq baxımından
olduqca əhəmiyyətlidir. Bu, mikrokreditlər
hesabına kiçik sosial biznes obyektləri, ailə təsərrüfatları
yaratmaqla yoxsulluqdan xilas olmağın Məhəmməd Yunus
modelidir. Fərdi
sahibkarlığa doğru böyük hərəkatın
genişlənməkdə olduğu inkişaf etməkdə
olan ölkələr üçün də əhəmiyyətli
olacağını nəzərə alaraq, xüsusi bir şərh
etməyə ehtiyac görmədən yoxsulluqdan dirçəlişə
doğru Məhəmməd Yunus konsepsiyasının əsas
müddəalarını
olduğu kimi oxucuların diqqətinə
çatdırmağı faydalı hesab edirəm:
"Fərdi
sahibkarlığın muzdlu əmək üzərində bəzi
üstünlükləri:
1.
İş saatları dəyişəndir və hər
hansı ailə vəziyyətinə
uyğunlaşdırıla bilər.
2. Fərdi
sahibkarlıq həyatdan başı çıxan, kitablardan və
texniki məktəblərdə əldə olunmuş təlimdən
çox nəsildən-nəsilə
ötürülmüş ənənəvi bacarıqlara
malik olan insanlar üçündür...
3. Bu -
insanlara zövq aldıqları hobbilərini gəlirli bir məşğuliyyətə
çevirmək imkanı yaradır.
4. Bu - sərt
tabeçilik şəraitində işləyə bilməyən
insanlara öz bacarıqlarını nümayiş etmək
imkanı yaradır.
5. Bu -
sosial yardım asılılığından qurtarmaq
üçün, sadəcə maaş qulu
deyil, bir mağaza açmaq və ya istehsalat sahəsi yaratmaq
üçün imkanlar təklif edir.
6. Bu -
iş tapmış amma hələ də yoxsul olan insanlara əlavə
yardım edə bilər.
7. Bu -
işdən azad olunmuş insanlara depressiyaya düşüb təcrid
edilmək yox, bir biznes qurmaq üçün mənəvi dəstək
verir.
8. Bu -
köhnəfikirlilik qurbanı olub, dərisinin rənginə və
milli mənsubiyyətinə görə işə
götürülməyənlərə yaşamaq
üçün maliyyə vəsaiti qazanmaq imkanı verir.
9. Fərdi
sahibkarlıq işinin yaradılmasının orta hesabla xərci
məşğulluq məqsədilə iş yeri
yaradılmasından on, iyirmi və ya yüz dəfə
ucuzdur.
10. Bu - təcrid olunmuş yoxsul bir insana
addım-addım özünə inam hissi qazanmaqda kömək
edir".
Fərdi sahibkarlığa dair Məhəmməd Yunus
konsepsiyası işdən təcrid olunmuş yoxsul adamdan
özünü və ailəsini yaşada bilən, cımiyyət
üzvü olan insana doğru inkişafın sınaqlardan
çıxmış düsturudur.
Nobel
Sülh Mükafatı laureatı Məhəmməd Yunus bəşəriyyətin
yaxın və uzaq gələcəyinin, "Yoxsulluq olmayan
dünya" adlı ideal cəmiyyətin əsas istiqamətlərini,
ana xətlərini "Kasıbların bankiri" kitabında
sadə insanların böyük zəhmətlərinin və
həyat eşqinin timsalında real səhnələrlə bəyan
etmişdir. Kitabın ilk variantının
yazıldığı XX əsrin səksəninci illərinin
sonu, doxsanıncı illərinin əvvəllərində
müəllifin yoxsulluqdan xilas olacaq cəmiyyət
haqqındakı mülahizələri oxuculara elmi fantastika kimi
görünsə də, 2016-cı ildə
"Kasıbların bankiri"nin Azərbaycan
nəşri meydana çıxarkən ötən dövr ərzində
dünyada baş verən dəyişikliklər yoxsulluğun
azaldılması istiqamətində böyük
dönüşə nail olmağın
mümkünlüyünü isbat etmişdir. Bu
müddət ərzində Azərbaycan Respublikasında da
yoxsulluq səviyyəsi qırx doqquz faizdən beş-alı
faizə endirilmişdir. Başqa ölkələrdə
də həmin istiqamətdə müsbət dinamika
müşahidə olunmaqdadır. Deməli,
"Kasıbların bankiri" kitabının müəllifi
Məhəmməd Yunusun arzu etdiyi və uğrunda mübarizə
apardığı yoxsulluq olmayan dünya idealı fantastikadan
reallığa doğru istiqamət almış və xeyli məsafə
qət etmişdir. Bununla belə, "Kasıbların
bankiri" kitabında Məhəmməd Yunusun yoxsulluqdan xilas
olmuş böyük gələcəyə dair
aşağıdakı ümid və işıq dolu fikirləri
təkcə bir ölkənin deyil, bütövlükdə bəşəriyyətin
sabahı və idealları haqqında zəruri
çağırışlar kimi öz
aktuallığını saxlamaqdadır: "Gələn əsr
(XXI əsr nəzərdə tutulur - İ.H.) dünyada nələr
olacaq? Sual 2050-ci ildə bizim harada
olacağımızı düşünmək deyil,
dünyanın harada olmasını görmək istəyimizdir.
O vaxta qədər
mən yoxsulluğun olmadığı bir dünya görmək
istəyirəm. Bu o deməkdir ki, planetdə
yoxsul kimi təsvir oluna bilməyən bir nəfər də
olsun insan olmayacaqdır. O vaxta qədər
"yoxsulluq" sözü də indiki qədər məna kəsb
etməyəcəkdir. Bu söz yalnız
keçmişə istinad etməklə başa
düşülməlidir. Bizim nəvə-
nəticələrimizin yoxsulluğu görə biləcəkləri
yeganə yer muzeylər olacaqdır. Məktəblilər
müəllimləri ilə bu yoxsulluq muzeylərinə səfər
edəndə, onlar insanların bu səfalət və rəzalətini
görərək dəhşətə gələcəklər".
Yoxsulluqdan
xilas olmağın mümkünlüyünə inanan və
yollarını göstərən Nobel Sülh Mükafatı
laureatı Məhəmməd Yunus dünyanın müxtəlif
qitələrində öz ideyalarını yaymaq və
"yoxsulluq olmayan dünya" qurmaq üçün
çıxışlar etməkdə, məqalələr
çap edib yaymaqda, danışıqlar aparmaqda davam edir. O,
bütün varlığı ilə inandığı və
bəşəriyyətə xidmət etmək
üçün əhəmiyyətli hesab etdiyi bu şərəfli
və məsuliyyətli yolun fədakar mücahididir. Bu günlərdə, 2020-ci ilin ilk aylarından etibarən
dünyanı bürümüş koronovirusla mübarizə
dövründə və pospondemiya zamanı dünya
iqtisadiyyatını yenidən qurmaq üçün Məhəmməd
Yunusun irəli sürdüyü ideyalar bir daha beynəlxalq
ictimaiyyətin diqqətini cəlb etməyə
başlamışdır. Professor Məhəmməd
Yunusun "Postpondemiya dövründə yenidənqurma
proqramı" adlandırdığı bu layihə yeni tarixi
epoxanın doğurmaqda olduğu qlobal iqtisadi tənəzzüldən
xilas olmağın
münasib alternativ variantlarından biridir. Məhəmməd
Yunusun "Pospondemiya dövründə yenidənqurma
proqramı"nı təqdim edib yaymaq üçün nəzərdə
tutduğu ilk ölkələrdən biri olaraq Azərbaycanı
seçməsi onun müstəqil dövlətimizə və
xalqımıza böyük ehtiramının ifadəsi olmaqla
bərabər, həm də Prezident İlham Əliyevin bu
günlərdə ölkəmizdə və beynəlxalq
miqyasda qlobal koronovirus bəlasından xilas olmaq və pandemiyadan
sonrakı yeni dünyanı qurmaq uğrunda irəli
sürdüyü böyük təşəbbüslərə,
atdığı düşünülmüş addımlara bəslənilən
inamdan ibarətdir. Nobel Sülh Mükafatı laureatı Məhəmməd
Yunusun "Pospondemiya dövründə yenidənqurma
proqramı"nı ölkəmizə göndərməsi və
yayılmasını arzu etməsi Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin dünya
ictimaiyyətini koronavirusla mübarizəni birlikdə
aparmağa və postpandemiya dövrünün vəzifələrini
həyata keçirərək birgə yeni dünya qurmağa
çağırışlarına verdiyi yüksək qiymətin,
dövlət rəhbərimizin mövqeyi və
ideyaları həmrəyliyin əyani
təzahürüdür. Beynəlxalq Avrasiya Mətbuat Fondunun
rəhbəri Umud Mirzəyevin təqdimatı ilə "Məhəmməd
Yunusun "Postpandemiya dövründə yenidənqurma
Proqramı"nın mətninin "525-ci qəzet"in 9 may 2020-ci il tarixli sayında tam
halda çap edərək xalqımıza
çatdırması Azərbaycanda dövlət səviyyəsində
koronovirusla mübarizədən postpandemiyaya doğru
aparılan ardıcıl mübarizəyə məntiqi mənada
beynəlxalq aləmdə olan həmrəylik və
reaksiyasını çatdırmaqla yanaşı, həm də
bir daha bu məsuliyyətli prosesə geniş ictimaiyyətin
müxtəlif variantlarda nəzər salaraq, ortaq mövqelərin
müəyyən edilməsinə köməklik göstərməyin
nümunəsidir.
"Yeni
və dayanaqlı bir dünya quraq" - ideyasını bəyan
edən "Postpandemiya dövründə yenidənqurma
proqramı" onun müəllifi Məhəmməd Yunusun XX əsrin
sonlarında irəli sürdüyü "yoxsulluq olmayan
dünya qurmaq" idealını tamamlayan və yeni
dövrün vəzifələrinə istiqamətləndirən
cəlbedici və əhəmiyyətli bir iqtisadi
doktrinadır. Bu, "dünyanı yenidən qurmaq"
haqqında irəli sürülmüş Məhəmməd
Yunusa məxsus sosial-iqtisadi modeldir. Məhəmməd
Yunusun yenidənqurma proqramı pandemiyadan əvvəlki
dövrə qayıdaraq keçmiş inkişaf vəziyyətini
bərpa etməyə deyil, müasir sosial trendləri müəyyənləşdirib
həyata keçirməklə fərqli bir yüksəlişə
çatmaq üçün hesablanmış yeni iqtisadi
platformadır. "525-ci qəzet"də getmiş
"Postpandemiya dövründə yenidənqurma
proqramı" müasir dünyanın fərqli iqtisadi
inkişafının yeni müddəalarını irəli
sürür: "Biz dünyanı koronavirusdan əvvəlki
dövrünə qaytarmalıyıq, yoxsa dünyanı yenidən
qurmalıyıq?.. Artıq istəmədiyimiz
istiqamətə doğru yönələ bilərik... Əsas
budur ki, yeni bir başlanğıc üçün koronavirus
böhranı bizə sonsuz imkanlar yaratdı... Artıq üsul və
qaydalarımızı demək olar ki, təmiz bir səhifədən
hazırlıya bilərik.
... Biz
"bərpa" adı ilə bir daha eyni alovun içinə
atılmaq istəmirik... Məqsədimizi daha
aydın göstərmək üçün bunu "yenidənqurma
proqramı" adlandıra bilərik.
... Kompleks yenidənqurma planında mən aparıcı rolun biznesin yeni forması olan sosial biznesə verilməsini təklif edirəm. Bu investorun ilkin sərmayəni geri götürmək hüququ istisna olmaqla, əlavə şəxsi mənfəət güdmədən insanların problemlərinin həllinə yönələn biznes sahəsidir. İlkin sərmayə geri qayıtdıqdan sonra bütün sonrakı mənfəət yenidən həmin biznesə yatırılır.
"Postpandemiya dövründə yenidənqurma proqramı Məhəmməd Yunusun "Kasıbların bankiri" kitabında arzu etdiyi yoxsulluq olmayan dünya" proqnozlarıdır. Hansı ölkədə həyata keçirilib-keçirilməyəcəyindən aslı olmayaraq, Postpandemiya dövründə yenidənqurmanın alternativ proqramını hazırlamaqla Məhəmməd Yunus bəşəriyyatin daha xoşbəxt gələcəyinin qurulmasına xidmət edən əhəmiyyətli bir addım atmışdır.
"Kasıbların bankiri"nin həmmüəllifi İsveçrədə yaşayan istedadlı Amerika yazıçı və jurnalisti Alan Jolisin Banqladeş həyatını dərindən öyrənməsi, Məhəmməd Yunusun həyatı və mübarizəsinə yaxından bələd olması və onun şəxsiyyətinə və idellarına rəğbət bəsləməsi kitabın yüksək səviyyədə alınmasında mühüm əhəmiyyət kəsb etmişdir. Məhəmməd Yunus Banqladeşdə yoxsulların həyatının böyük dönüşə doğru inkişafının yorulmaz sükançısı olması ilə, Alan Jolis isə qeyri-adi fədakarlıq hesabına yaradılmış reallıqların yüksək peşəkarlıqla yazıya köçürülməsinə yardımçı olmaqla mühüm tarixi missiyanı həyata keçirmişlər.
Nəticə: Məhəmməd Yunusun "Kasıbların bankiri" kitabı təkcə yoxsullar üçün deyil, cəmiyyətin bütün təbəqələri üçün faydalı və düşündürücü kitabdır.
Məhəmməd Yunus özünün sadə və fədakar həyat yolu, şəxsi təcrübəsi əsasında kasıbların bankiri olmaqla və yoxsullara minimum həyat bəxş etmək uğrunda mübarizə aparmaqla nəinki halal sərmayə sahibi olmağın, hətta Nobel Sülh Mükafatı Laureatı səviyyəsinə çatmağın da mümkünlüyünü isbat etmişdir.
Kasıblıq, yoxsulluqla mübarizə bir ölkə ilə məhdudlaşmayıb, yer kürəsinin demək olar ki, əksər ölkələrində rast gəlinən hadisə olduğu üçün "Kasıbların bankiri" kitabında təqdim edilən Banqladeş Grameen Bank təcrübəsi və Məhəmməd Yunusun kiçik fərdi sahibkarlıq "əfsanəsi", habelə sosial biznes konsepsiyası dünyanın digər ölkələri üçün çıxış yolları tapmağa, eyni zamanda, özünəinam hissinin aşılanmasına kömək edən, ibrətamiz nümunədir. Haqlı olaraq Uels Şahzadəsi də bu ibrətamiz və oxunaqlı kitaba yazdığı müqəddimədə "Kasıbların bankiri" kitabının əhəmiyyətini "qlobal çətinliklərə bəşəri həll yolu tapanlar üçün xüsusi xatırlatma" olmasında görmüşdür.
"Kasıbların bankiri" kitabı sahibkarlar və bankirlər üçün həyat dərsliyidir.
"Kasıbların bankiri" - yoxsulluqdan xilas olmaq üçün mötəbər bələdçi və rəhbərlik kitabıdır.
"Kasıbların bankiri" kitabı kasıblığın dirçəliş marşıdır.
"Kasıbların bankiri" kitabı Nobel Sülh mükafatı laureatı Məhəmməd Yunusun həyat fəlsəfəsi və tale romanıdır.
"Kasıbların bankiri" kitabı - insan iradəsinin
manifestidir.
Nobel Sülh mükafatına layiq görülmüş əfsanəvi
bir insan haqqında yazılmış kitabın həmmüəllifi
olmaq yazıçı-jurnalist Alan Jolisin şansıdır.
Məhmməd Yunusun sosial-iqtisadi konsepsiyaları və
proqramları dünyada kasıblıqdan xilas olmaq və
yoxsulluq olmayan yeni dünya qurmaq uğrunda aparılan
mübarizənin mükəmməl yol xəritəsidir.
29 aprel - 10 may
2020-ci il
Şüvəlan
İsa HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Birinci
vitse-prezidenti, Milli Məclisin deputatı, akademik
525-ci qəzet.-
2020.- 16 may.- S.10-11; 16.