Qəfəs

 

Hekayə

 

Zoopark, ya sirk, fərq etməz,  adını deyirsiz, deyin, mənə görə hər ikisi qəfəsdir. Biri aşkar, o biri qeyri-aşkar. Əslində, həyat da iki hissədən ibarətdir. Hər şeyin çox ideal göründüyü pərdənin bu tərəfi real olan o biri üzü. Bir növ klounlar kimi. Dünyanın ən rəngarəng çalarlarında kostyum geyinsələr , ağızlarından qulaqlarına qədər çəkilən gülüşlə üzün yarısını əhatə edən qəmli gözlər tamamilə bir-birinin əksidir. Bəlkə, buna görədir ki, balacalar klounları ilk dəfə görəndə qorxub ağlayırlar. Onların bu təzadlı görünüşləri balacaları diksindirir.

Biz böyüklər, bəzən balacaların ağlını lazımınca qiymətləndirmirik. Onlara reallıqdan uzaq həyat dərsləri veririk. Halbuki onlar bizi dinləmək məcburiyyətində olsalar da, nəticədə eynən bizim hərəkətlərimizi təkrarlayırlar.

Məsələn, sirkdə hər dəfə ayının necə velosiped sürdüyünü, itlərin ya pələngin necə yanar halqanın içərisindən hoppandığını görəndə uşaqlarımızı onların necə ağıllı olduğuna bu hərəkətləri necə sevinərək etdiklərinə inandırmağa çalışırıq. Lakin əgər balacalarımız pərdənin arxasında nələrin baş verdiyini bilsəydilər, onlar əsla bizə tabe olub ora gəlməzdilər. Çünki bizdən fərqli olaraq onlar hələ saf mərhəmətlidirlər. Biz isə israrla şiddət göstərmək, özünə tabe etmək, ağlayarkən gülmək məcburiyyətində olmaq, kiminsə razılığını əldə etmək üçün onu güldürə bilmək kimi çirkin "həyat qanunlarını" onlara aşılamaq istəyirik. Demək ki, cəmiyyət üçün aqressiv, diktator, təlxək, müti insanları biz özümüz hazırlayırıq.

Bir məsələnin balacalardan gizlədiyimiz başqa tərəfi var ki, bu da "artist-heyvanlar"ın öz insan kolleqalarından fərqli olaraq peşələrini könüllü seçməmələridir. Kim bilir, onlar bala ikən əziyyət acı ilə anasından ayrılıb gətirilib azadlıqdan təmamilə məhrum edilib, tək halda qəfəs həyatına məhkum ediliblər. O qəfəs ki, orada tam qalxa, dönə, hoppana bilirlər. Bu şəraitdə çox darıxdıqları üçün onlarda o şəraitə uyğun hərəkətlər formalaşır. Özlərini dişləyir, qəfəs boyu çırpınırlar yorulub təslim olurlar.

Böyük ölçülü heyvanlarda isə heç çırpınmaq imkanı da olmur. Məsələn, fillər, ayılar s. Bu qəfəsdə yaşamaqlarından başqa, daha doğrusu, yaşamaq məcburiyyətində olduqlarından başqa, bir onların bu qəfəslərdə tamaşa üçün daşındıqlarını düşünək. Düşüncəsi belə ürəkaçan deyil. Bu daşınma-səyahət müddətində şəxsi ifrazat tələbatlarını ödəmək problemi yaratmamaları üçün onlar müvəqqəti yeməkdən məhrum edilir, aqressiyalarını göstərməmələri üçün bəzən onlara psixotrop vasitələr tətbiq edilir.

Səhnədə - manejdə əllərində qamçı ilə dayanan dressirovşiki - məşqçini görəndə uşaqları inandırmağa çalışırıq ki, onlar heyvanların dostlarıdır. Bəlkə istisna hallarda ola bilər. Lakin "dost qamçı" qəribə bənzətmədi... Əslində, bu "yalançı dostluğu" qamçısız yaratmaq mümkün deyil. Çünki vəhşi heyvanlar üçün sirk hərəkətləri qeyri-təbiidir. Odur ki, onlar xoşluqla ya kiçik ev heyvanlarında olduğu kimi, bir parça şirniyyatla razılaşıb tabe olmurlar. Onları tabe etməyin tək yolu onlara qorxu hissini aşılamaq yeməkdən məhrum etməkdir. Beləcə, uzun sürən aclıqdan döyülmək qorxusundan zavallı heyvan istənilən hərəkəti etməyə razılaşır. Məsələn, belə bir deyim var: "Fili necə bir ayaq üstdə durmağa ram etmək olar? Qalan üç dənəsini vuraraq".

Rəqs etmək üçün mismarlı taxtalar üzərində gəzən ayılar, tüfəngdən atılan atəş səslərinə vərdiş edilmiş göyərçinlər daha nələr-nələr...

Zooparkda da həyat gül-çiçək içərisində keçmir. Düzdür, qaranlıq qəfəslərdəki sirk "məhkumlarından" fərqli olaraq onlar heç olmasa qəfəslərin arasından gün işığı görürlər. Lakin qəmli gözlərindən nəticədə həyatlarıyla barışmış vəziyyətlərindən onların dərəcədə razı olduqlarını görməmək üçün ya kor, ya da zalım olmaq lazımdır.

Bu gün karantin müddətində olduqda bəlkə bu zavallı canlıları daha yaxşı başa düşərik. Məsələn, cəngəllikdə qaçmaq istəyən pələng, yerimək istəyən fil, uçmaq istəyən quşlar, üzmək istəyən timsahlar. Onlar təbiətin təbii gedişatında qida tapmaq, yaşamaq ölmək istərkən, bu qaranlıq natəmiz qəfəslərə məhkumdurlar. Biz evimizdə əyləşib bəzəkli qəfəsdəki quşlarımızdan ya akvariumlarımızdakı rəngarəng balıqlardan ya sirkdəki bizi məmnun etmək üçün min əziyyətə qatlaşan heyvanlardan zövq ala bilmək üçün onları azadlıqlarından məhrum edirik.

Bir məsələnin başqa bir tərəfi var. Əgər o zavallı heyvanlar bilsəydilər ki, onların min cəfaya qatlaşıb göstərdikləri bu tamaşalara baxmaq üçün gələn balaca tamaşaçıları bütün tamaşa boyu çox az bir vaxtda onlara fikirlərini cəmləyir, qalan vaxt isə ya analarının aldıqları xırt-xuruşları yeyib bitirmək, ya tamaşadan öncə alınan işıldayan oyuncağıyla oynaya bilmək, ya da sadəcə qapalı məkanda oturmaqdan sıxılıb, ağlayaraq ananı təbii tələbatı olduğuna inandırıb zaldan çıxarmaqla keçir, bəlkə də heç o səhnəyə çıxmazdılar. Lakin onların heç bir halda seçim haqqı yoxdur...

Bu gün biz sağlamlığımız naminə evdə oturmaq məcburiyyətindəyik. Lakin bu fikir heçilin ən gözəl fəsillərindən birini pəncərədən baxaraq keçirməyə məcbur olduğumuza və nə qədər daxili böhran keçirməmizə rahatlıq vermir. Yəqin ki, bütün bu çətinliklərin sonunda bir-birimizə sağlamlıqla bərabər, hər zaman azad olmağı arzulayacağıq.

Bəlkə də, bu, təbiətin idarəetməsini ələ almaq istədiyimiz üçün bir ilahi ədalətdir. Kim bilir, bəlkə də...

 

Fidan MALİK

 

525-ci qəzet.- 2020.- 16 may.- S.15.