Vaqif Bəhmənli : "Yaradıcılıq ismin yeddinci
halıdır"
ŞAİR
VAQİF BƏHMƏNLİ İLƏ TÜRKİYƏLİ
YAZAR ÜLKÜ TAŞLIOVANIN SÖHBƏTİ
- Vaqif Bəy, sizin yüzlərlə şeirinizi oxudum, hər biri bir dünya kimi. Çox etkiləndiyim,
hüzünləndiyim şeirlərinizin yanında çox
düşündürən əsərlərinizi də
gördüm. O duyğulara, fikirlərə, həyata və
insana tamaşa etmək məharətinizə heyran
qaldım. Bunları
düşünürkən, Vaqif bəy bu duyğuları
şeirlərlə yazmasaydı, nəylə anladırdı
deyə, özüm-özümə sual etdim. Bu
sualı indi bu şəkildə sizdən soruşmaq istəyirəm;
Vaqif Bəhmənli bu şeirləri yazmasaydı, nə
yazardı? Və ya şeir yazmasaydınız, yazı həyatınız
bugünkü kimi olardımı?
- Əzizim Ülkü xanım, mənimlə ilgili
söylədiyiniz dəyərli sözlərə görə
dərin təşəkkürümü bildirirəm. “Hüzünlü
mısralar” adlı Türkiyədə işıq üzü
görən ilk kitabımı (Ankara, “Bengü”) Anadolu
türkcəsinə çevirdiyiniz üçün sizə və
bu işdə müstəsna hizməti olan, Avrasiya Yazarlar
Birliyinin başqanı Yaqub bəy Öməroğluna,
ümumiyyətlə isə o kitabın ilk təşəbbüskarı
AYB katibi, şair-publisist Rəşad Məcidə
minnətdaram. Zəhmətinizi halal edin. Siz şeirləri elə məharətlə
çevirmisiz ki, indi mən deyə bilərəm,
“Hüzünlü mısralar” ikimizin kitabımızdır.
Bir daha sağ olun!
O ki,
qaldı birinci sualınıza,
düşündürücü bir məqama toxunmusunuz. Bu sualın ən uyğun cavabı bəlkə də
susmaq olardı. Çünki mən ədəbiyyatla,
söz sənəti ilə bağlı olmayan, onun
dışındakı Vaqif Bəhmənlini göz
önünə gətirə bilmirəm. Həyat
anlayışıma görə bu dünyada ədəbiyyatdan
başqa hər nə varsa, gəldi-gedərdi. Bu, yalnız öz yazı-pozularımla deyil,
dünyanın böyük ədəbiyyatına, ümumiyyətlə,
ulu söz sənətinə bağlı bir düşüncədir.
Ədəbiyyat - mənə görə hava, su,
gün işığı, tarix, fəlsəfə, Vətən,
türklük kimidir.
Ülkü xanım, biz kökü və tarixi eyni olan
möhtəşəm, imperator duruşlu, şahanə bir ədəbiyyatın
övladlarıyıq. Bunu sizə qədim və
çağdaş dünya ədəbiyyatını türk və
rus dillərinin, eləcə də fərdi həvəsin
verdiyi imkan daxilində nəzərdən keçirən həssas
oxucu kimi deyirəm. Müqayisə edirəm
və hər dəfə qürur hissi duyuram ki, biz
itib-batması heç mümkün olmayan belə bir varidata
sahibik. Bəli, bu xəzinənin adı Türk
xalqlarının ədəbiyyatıdır! Bu sərvət
ilk növbədə ədəbiyyatı yaradan qüdrətli
qələm ustadlarımıza məxsus olmaqla bərabər,
heç şübhəsiz (və daha artıq), ədəbiyyat
yaratmaqla məşğul olmayan insanlarımız, yəni
xalqlarımız, millətimiz də bu hüdudsuz sərvətin
sahibləridir! Nədir bu xəzinə? Bu,
hər şeydən öncə bütünlüklə bizim
folklor-el ədəbiyyatıdır, “Bilqamıs”, “Avesta”,
“Orhon-Yenisey” yazıları, Yaranış və digər
mövzularda Türk eposları (dastanlar), “Kitabi Dədə
Qorqud”, “Qutadqu bilik”(Yusif Xas Nacib - Balasuqunlu), “Divani lüğət-it
türk (Kaşğarlı Mahmud)... kimi abidələr, eyni
zamanda, dövrün tələbləri ilə əlaqədar
olaraq ərəb, fars və təqribən XII-XIII yüzilliklərdən
başlayaraq türk dillərində yaradılan yazılı
tarixi-klassik bədii əsərlərdir (Hələ diqqət
edin, ən yaxın tarixdə Sovet məkanındakı
Türk Cümhuriyyətlərinə aid bir çox türk
yazarlar rus dilində də qiymətli əsərlər
yaratmışlar; məsələn, Çingiz Aytmatov, Oljas
Suleymenov, Çingiz Hüseynov, Rüstəm və Maqsud
İbrahimbəyov qardaşları və b.). Hətta mən bu sərvətlər
siyahısının ən şərəfli yerində “Qurani
Kərim”in, müqəddəs kitabımızın da
adını yazardım.
Bəli,
möhtəşəm dünya ədəbiyyatı bir oxucu olaraq mənim,
az qala, dünyanın özü boyda dünyamdır. Bu səbəbə görə bədii sözdən,
ədəbiyyatdan fərqli hər hansı bir estetik
özünüifadə sahəsində ruhumu burada olduğu qədər
arxalı, rahat hiss edə bilməzdim. Avazla
şərqi söyləməkdən, yəni muğam, musiqi
oxumaqdan başqa (çünki bunun üçün gərək
Allah-təala insana məlahətli səs, musiqini qavrama qabiliyyəti
verə, məncə, musiqi söz sənətindən qat-qat
elitardır və bəli, bu, Allah vergisidir) hər hansı bir
yaradıcılıq sahəsi mənə görə qətiyyən
əlçatmaz görünmür.
Uşaq vaxtı rəsmlər çəkirdim, qəribədir,
əsasən yazıçıların (məsələn,
Nizami Gəncəvinin, Molla Pənah Vaqifin, hətta Leninin...)
portretlərini cızırdım. Daşa, taxtaya, bostan
bitkilərinə (qarpız, yemiş, balqabaq...) göz, burun,
qulaq qoyurdum. Sonra söz irəli
çıxdı.
Az öncə dediyim kimi, incəsənətin bir çox növləri elitar xarakterə malikdir; məsələn, piano, violen, tar, kamançada ifa etmək, rəsm çəkmək üçün gərək hansısa professional mühitdə yetişəsən. Biz kənd uşaqları idik. Orada musiqi alətləri tədris olunmurdu. Yəni bunların məktəbi yox idi. 18 yaşa çatıb Bakıya gələndən sonra isə gözəl sənətlər peşələrinə yiyələnmək çox gec olurdu, baxırdıq ki, qatar artıq ötüb keçib... Əksinə, ədəbiyyat isə varlı-kasıblığından asılı olmayaraq hər bir evin öz içindəydi. Mənim anam, elə başqa analar da yüzlərcə nağıl, bayatı, şeir parçaları bilirdilər. Demək olar hər gün, hər axşam onları söyləyirdilər. Çox zaman analarımıza, dədələrimizə yalvarıb-yaxarırdıq ki, bizə filan nağılı söyləsinlər. Anam doqquz cocuğunu, yəni məni və digər bacı qardaşlarımı atasız böyüdüb. Bu, çoxdan olub. Bax o zamanlar anam mənim də şagirdi olduğum orta məktəbin kitabxanasının təmizlik işlərinə baxırdı. Bu o demək idi ki, orta məktəbin ibtidai siniflərindən yüzlərlə kitabla təmas imkanım vardı. Əgər ürəkdə söz eşqi yuva qurubsa, istisnasız olaraq hər bir ədibin ən güvənli müəllimi, ən doğru ustadı kitab və mütaliədir. Universitetlər yazıçıya fövqəladə bir şey öyrətmir. Çünki onlar irəlicədən təsdiq olunmuş proqram əsasında çalışırlar və məqsədləri heç də yazar yetişdirmək deyil. Yalnız kitablar və bir də dərin, düşünər həyat müşahidələri və bir də biri-birinə qovuşaraq hər dəfə yeni bir məna ifadə edən söz düzümündən şəxsən zövq almaq və başqalarına da zövq vermək, yəni insanlara təsir göstərə bilmək məharəti və şansı... sənətkar varlığını formalaşdıra bilər.
Nəhayət, sualınızın cavabını yekunlaşdırıb deməliyəm ki, yaradıcılıq prosesində janrlar, formalar şərtidir, onlar ədəbiyyatın tarixi-ənənəvi inkişafı ilə əlaqədar meydana çıxan şəkillərdir. Həqiqi yazarlar şeirdən tutmuş romana, publisistikadan tutmuş dram əsərlərinə qədər hər istiqamətdə qələmlərini sınamış və uğur əldə etmişlər. Mən özümü onlarla müqayisə etmirəm; poetik əsərlər həcmində, bəlkə ondan da çox nəsr əsərləri - sənədli roman və povestlər yazmışam, ruscadan tərcümələr etmişəm. Onların hər biri mənə görə şeirlərim qədər əhəmiyyətlidir. Daha doğrusu, əhəmiyyətli olmuşdur. Çünki istər şeir olsun, istərsə də nəsr, yazıb bitirdiklərim, oxucuların ixtiyarına verilən əsərlər yurddan qanadlanıb tamam başqa bir məkanda yuva qurmuş övladlarım kimidir, onlar öz həyatını yaşayır, məni yaşadan isə düşüncəmdə olan, amma hələ yazmadıqlarımdı.
- İzninizlə
qısa bir soruyla davam etmək istəyirəm söhbətimizə.
Sizcə, həyatda gördüyümüz, hiss etdiyimiz,
yaşadığımız,
düşündüyümüz hər şey misralara
çevrilə bilirmi?
- Məncə, ədəbi yaradıcılıq düşünüldüyü qədər sadə məsələ deyil. Predmetləri, doğal varlıqları, zaman və hadisələrin axarını bir kənara qoyaq, hətta yazıçının, sənətkarın içində olduğu həyat deyilən küllü-aləmin özü yazar üçün vasitələrdən biridir. Əlbəttə, həyat anlayışı sonsuzluq qədər geniş məna daşıyır, o, canlıdır, təkrarsızdır. Əslində, həyat varolmanın fəlsəfi ifadəsi, bizim əlimiz çatan və çatmayan aləmin ümumi adıdır. Həyat əsasdır, ancaq o, ədəbiyyat deyil. Ədəbiyyat da həyat deyil. Əgər gerçək həyat varsa və heç kim, heç bir vəchlə onun yenisini, yaxud əkiztayını yarada bilməzsə, hansısa yekundan, nəticədən söhbət gedə bilərmi? Ədəbiyyat şüur forması, insanın özünü ifadə yollarından biridir. Bütün elmlərin ayrı-ayrılıqda, özünə aid predmetləri var, ədəbi yaradıcılığın, onunla bağlı olan ədəbiyyatşünaslığın da predmeti var. Digər bütün emlər, müəyyən mənada həm də ədəbiyyatın predmetləridir. Təbii ki, ən başlıcası həyatın özü ədəbiyyatın predmetidir.
Ədəbiyyat yalnız maddi olanlardan deyil, həm də mənəvi olanlardan, başqa sözlə, idrakdan da istifadə edir. İdrak yalnız insanlara məxsusdur və o, fərdidir, ümumi anlayışlar hamıya aid edilsə də, fərdi baxışlar heç zaman təkrarlanmır. Bədii yaradıcılığın ürəklə heç bir əlaqəsi yoxdur. Ürək əzələdir, o, sadəcə bədənə qan dağıdıb onu işlədir. Yaradıcı şüurun bəhrəsi olan intelektual-bədii məhsul əslində, bütün hissiyat üzvlərinin, dad, qoxu, görmə toxunuş, bilik... bizim bildiyimiz və bilmədiyimiz bir çox amillərin iştirakı ilə meydana çıxır. Belə olduğu halda hiss edilən, yaşanan və düşünülənlərin hamısının misralara tökülə bilmə şansı yoxdur. Şair həyatın, hiss etdiklərinin heç mindəbirini yazmaq qüdrətində deyil. Bu, heç şairin borcu da deyil. Bəs nədir şairi söz Leylası ardınca Məcnun eləyib səhralara salan? Əlbəttə, bədii sözün əfsunu! Şair dünyadakı eşqdən fərqli bir eşq yaşamaq istəyir. Elə bir eşq ki, hamı orada ümumiləşir, birləşir və elə o andaca hamı orada ayrılır!
Ədəbiyyat, ədəbi yaradıcılıq ART-sənətdir, yəni estetikadır. Ədəbiyyatın elə epizodları var ki, onun qarşısında həyat da mat qalır. Bu mənada mən də istisna deyiləm. Əgər həyatımdan keçən hər bir anı ədəbiyyat baxımından dəyərləndirsəydim belə, yenə də bütün görüb-düşündüklərimi bədii sözə çevirə bilməzdim, sadəcə, əgər belə demək caizssə, kəşf və ixtiraların kəmiyyəti və keyfiyyəti indikindən hansı dərəcədəsə zəngin ola bilərdi bəlkə də...
- 2019-cu ilin temmuz ayında qiymətli
eşim Prf. Dr. İshak Özkan Bəyəfəndiylə bərabər
dünyanın ən gözəl, ən zərif, ən
romantik, ən hüzünlü, ən görgülü, ən
kültürlü şəhəri olan, bizim də heyran
olduğumuz və çox sevdiyimiz Bakıya gəldik. Sizin könlünüz kimi bərəkətli və
hüzurlu xanənizdə, halal süfrənizdə misafir
olduq. Bizə yaşatdığınız o gözəl
günlər üçün həyat yoldaşınız Rəhilə
xanıma və sizə təkrar təşəkkür edərək
söhbətimizə davam etmək istəyirəm. Bakıda sizi
izlərkən, dərin mənalı şeir kimi bir insan
olduğunuz qənaətinə gəldim. Maraqlıdır,
bu qədər gözəl bir insanın şeir yazarkən
halı necə olur? Düşüncələri
Qarabağ kimi yaralı, ruhu Xəzər kimi sirli, Bakı kimi
sehrlidirmi?
- Şairlər iki şeyi çox sevərlər;
sözün və sevdikləri insanların qulluğunda
durmağı.
Fəqət candan gələn bu iki istəyə
heç vaxt tam qovuşa bilməzlər. Siz
və İshaq bəy daha böyük sevgilərə
layiqsiniz. Zatən siz Azərbaycanı
yaxşı tanıyırsınız. Amma
o, sizin bildiyinizdən də cazibədar bir ölkədir.
Zamanınız yetmədi. Sizi
doyunca gəzdirib dolaşdıra bilmədik. Amma nagüman deyiləm, zamanın özünün
də zamana ehtiyacı var. Sağlıq olsun vaxt gələr cəmi
türk dünyasını dolaşmaq fürsəti
bularıq.
Azərbaycan dilinin qrammatikasında ismin altı halı
var, bunlar əşyanın (varlığın) hal və hərəkət
vəziyyətlərini bildirir. Məncə,
yaradıcılığın heç bir məqamı bu
altı hala sığmır. Yaradıcılıq
ismin yeddinci halıdır. Hətta
Tanrı tək, vahid olsa belə, onun halları sonsuzdur. Tanrı dünyanı yeddi günə yaradıb.
Suyu, havanı, göyü, yeri, floranı, faunanı,
insanı... Bunları O, ardıcıllıqla edib. Əvvəl etdiyinin nəticəsi xoşuna gəldiyinə
görə sonrakını edib. Mənə
elə gəlir ki, yaradıcılıq halı dərdlə
yox - sirlə, sehrlə yox - zövqlə bağlıdır.
Yaradıcı insan yaratdıqca,
yaratdığında məna dərinliyinə, fikir
ucalığına vardıqca gördüyü işdən
zövq alır. Yəni yaratmaq Tanrıya
xas bir cəhətdir. Yaradıcılıq
- quşun havada sonsuz bir həvəslə qanad çalıb uçmağına
bənzəyir. Adama elə gəlir ki,
quş bütün aləmdən (dağ, meşə, su,
insan, heyvan, nəbatat) fərqli olaraq uça bildiyinə
görə sevinir. Həyat cilalı deyil,
o, yonulmamışdır. Təbii ki, fövqəladəliyinə
baxmayaraq, həyatdan qıraqda heç nə, o cümlədən,
ədəbiyyat da ola bilməz. Həyat
sözə hopduqca, ona qaynayıb qovuşduqca ədəbiyyat
zənginləşir, cana gəlir. Bu mənada dərdli Qarabağ, ruhu sirli Xəzər,
sehrli Bakı şairi dilləndirən səbəblərdən
yalnız üçüdür. Mən
onları indi siz dediyinizə görə ayrıca komponentlər
halında göz önündə tutmağa cəhd göstərirəm.
Zatən, mən onların bir parçasıyam.
Onların içində yaşayıram axı.
Hansı dərəcədə onlar mənimdirsə, o dərəcədə
də mən onlarınam...
- Vaqif bəy, bir çox əsərinizlə
tanışam. Bunların içərisində romanlar, məqalələr,
dənəmələr, köşə yazıları... var.
Bunları sıralayarkən ağlıma belə bir sual gəldi:
sizi daha dəqiq ifadə edən şeirdirmi, yoxsa janrından
asılı olmayaraq ümumən yazı sənəti?
- Mənim
bir bacım oğlu var, Şahin adında, o, İncəsənət
Universitetini bitirib, sonra başqa sahədə
çalışdı. Şahin hələ qəbul
imtahanlarına qatılmaq vaxtlarında kənddən Bakıya
gəlib bizdə qalır və imtahanlara
hazırlaşırdı. Bizim
altıncı mərtəbədəki mənzilimizin
küçəyə açılan eyvanı vardı. Şahin o eyvana çıxıb məlahətli, həm
də uca səslə mahnı söyləyirdi. Mən
onun səsini eşidib eyvana çıxır və deyirdim, nə
olub, bacıoğlu, niyə belə ucadan oxuyursan, küçədən
insanlar keçir, onlar səsi eşidib bizim eyvana
boylanırlar axı... Şahin nə desə
yaxşıdı, dedi, dayı, belə oxuyuram ha, bu, mənim
özümdən asılı deyil, xəbərim olmur ki, nə
zaman oxumağa başladım. Bax o Şahində
musiqi necədirsə, məndə də eləcədir; yəni
şeir, poetik düşüncə tərzi mənim təbiətimdir,
bir növ xasiyyətdir. Bu, körpəlikdən
belədir. Kənd yerində adətən
balaca uşaqları da iş-güc ardınca yollayırlar.
Xatırlayıram, beş yaşım olar,
ya olmaz, valideynlərimin hamısı sağ idi o zamanlar.
Babamın adı Qəbil idi, nədənsə Dilbər nənəm
ərini adıyla yox, “Dəli” deyə
çağırırdı, dəli-zad deyildi haa... Nənəmizə baxıb biz də onu “Dəli” deyə
çağırırdıq. Tutalım,
babam mənə deyirdi ki, “a bala, qaç gör süpürgəmiz
harda qalıb, tap gətir”. İnanmazsınız,
tapşırığın icrası haqqında hesabatı ona
şeir formasında çatdırırdım, məsələn
belə:
Boz atımı çapdım, ay Dəli,
Süpürgəni tapdım, ay Dəli...
Günün ən əlamətdar hadisəsinə həsr
olunmuş bu sətirləri uca avazla, aramsız, taa
boğazım qovuşana qədər təkrarlayırdım. Məktəb üzü
görməyən, şeir aləmindən xəbərsiz
cocuğun davranışındakı çoxlu belə hallar təsadüf
ola bilərmi? Düzdü, mən
öz müsahibələrimdə yaradıcı gücün
səviyyəsini bilik və zəhmət hesabına
qazanılmış mənəvi potensialla, məhz bu əsasda
əldə olunmuş nəticə ilə dəyərləndirirəm.
Amma hər zaman onu da vurğulayıram ki,
yaradıcılığın təməlində mütləq
qaydada anadangəlmə istedad dayanmalıdır. Məgər səsi olmayan birisi ürəkləri
titrədən şərqi söyləyə bilərmi? Duyumsuz və naşı barmaqlar tarı, sazı dilləndirməyi
bacararmı? Deməli, bütün
yaradıcılıq nailiyyətləri ilkin
başlanğıcdakı yaradıcı nüvədən
qaynaqlanır. Düz deyirlər ki,
doğulan hər bir körpə yazılmayan bəyaz vərəqdir.
İnsanın mənəviyyatının
formalaşmasında isə onun mənsub olduğu mühit
mühüm rol oynayır. Xoşbəxtlikdən, ya bəlkə
bədbəxtlikdən mənim belə bir mühitim oldu: ata
ocağımız, kəndim, Qarabağın təbiəti,
ikiyə bölünmüş qədim bir yurdun kədəri
ilə Araz qırağında doğulan bir körpənin erkən
tanışlığı, kəndimizin tən ortasından
keçən dəmiryolu, qatarlar ötərkən dəmiryolundan
200 metr aralıda yerləşən evimizin yüngülcə
titrəməyi, Quruçay, Palıdlı bağ deyilən
ormanlıq, Bozatı yəhərləyib dəyirmançı
dədəmə nəsə aparmağım, geri dönərkən
yemiş-qarpızla dolu xurcunu atla evimizə gətirməyim, kəndimizin
ən dəcəl-xata uşaqları ilə dostluq eləməyim,
atamın erkən - 37 yaşda ölməyi, əti-yağı
demirəm, hətta bəzən çürəyin
olmamağı... Sizcə, bu
sadaladığım qaydada ömür yolu keçən
birisindən şairdən başqa nə çıxa bilərdi
ki? Bilirsiniz, Azərbaycanda şairlik
çox çətin qazanılan bir tituldur. Minlərlə şeir yazanlar olub, indi də var.
Klassik poeziya ilə işimiz yox (Xaqani, Nizami, Nəsimi,
Füzuli, Vaqif, Sabir...), 20-ci yüzilliyin milli ədəbiyyatından
millət uzaqbaşı üç-dörd nəfər
haqqında şair kəlməsi işlədir. Məsələn,
Səməd Vurğun, Bəxtiyar Vahabzadə, Məmməd
Araz... Təbii ki, hər cür müqayisə qüsurludur, bəlkə
və bəlkəsiz başqalarının onlar səviyyəsində,
bir az da üstün yazıları var,
hansısa bir yöndən baxanda daha zəngin irs yaradıblar.
Xalq isə elə hey Səməd Vurğuna, Bəxtiyar
Vahabzadəyə birmənalı olaraq həqiqi şair kimi
baxır. Ötən əsrin 50-ci illərindən
80-ci illərinə qədər ədəbiyyata aşiq olan gənclərin
böyük əksəriyyəti Bakıya ona görə gəlirdi
ki, guya Səməd Vurğun olacaq, yaxud Bəxtiyar Vahabzadə.
Bilirsiniz, Ülkü xanım, əlbəttə,
yaradıcı əməyə kütləvi maraq, əsərlərinə
kənardan verilən dəyər şair üçün
heç də əhəmiyyətsiz deyil. Üstəlik,
heç kəs öz ayranına turş demir. Xüsusən,
öz əməyinə məna vermək istərkən ən
doğru meyar, mənə görə, belə deyək,
intellektual səmimiyyət ola bilər. Yəni sən öz yaradıcılığına
ömründə heç olmasa bircə dəfə
şüurlu, elmi şəkildə, obyektiv, tənqidi
yanaşırsan və qəlbindən soruşursan ki, mənim
ömür sərf etdiyim bu işin bir mənası varmı?
Bu yazılar insanlara lazımdırmı? Şairin öz yaradıcılığına həqiqətə
əsaslanan inamı ən doğru dəyərləndirmədir.
Bütün bu dediklərimdən sonra ortaq məxrəcə
gəlsək ki, Vaqif Bəhmənlini şair adlandırmaq olar,
o zaman deyə bilərəm ki, şeir yaza bilmək qüdrətdir,
ədəbi yaradıcılıq, şeir müəllifin
özünüifadəsinin ən çətin yoludur. Həyatımı yalnız şeirə məhəbbətlə
deyil, həm də şeirə ehtiramla yaşamışam.
Mənim təhsil almaq, mütaliə etmək, qəzet-jurnal
redaksiyalarında, dövlət idarələrində həqiqətən
ağır zəhmətlərə qatlaşmağımın
yeganə səbəbi məhz şeirə davam etmək həvəsi,
poetik düşüncələrimi hansı bir tərəfəsə
çıxarmaq arzusu olmuşdur. Düzdür,
yazı yazmağa hardasa orta məktəbin 3-cü–4-cü
sinflərində, yəni 8-9 yaşım olarkən şeirlə
başlamışam. Yaşıl rəngli
mürəkkəblə qəhvəyi cildli, içində
uzaqbaşı 10 yarpaq vərəqi qalan dəftərçəyə
iki şeir yazmışdım. O dəftərçə
güman ki, atama məxsus olub. İlk vərəqdə
kömür qələmlə “Qurani-Kərim”dən əl-Fatihə
surəsi yazılıb, ardınca telefon nömrələri.
Dəftərçənin axırdan üç səhifəsinə
55 il öncə iki “şeir”
yazmışam. Hər iki yazıda
qışı lənətləyir, baharı xilasa
çağırıram. Amma mətbuatda
işıq üzü görən ilk yazım adi bir xəbər
yazısıdır; başlığı belədir -
“Yanğın söndürüldü!” Orada kəndimizin
taxıl zəmisinə od
düşdüyündən, adamların atəşin
qarşısını vaxtında almasından
danışılır, şücaət göstərən həmkəndlilərimin
adları yaxşılığa çəkilirdi. Belə çıxır ki, mən şeirə
qar-sazaqla, jurnalistikaya, nəsrə odla-atəşlə gəlmişəm.
Mətbuatda çalışdığım illərdə
sırf sahə xarakterli, təsərrüfatla bağlı
araşdırma reportajları çıxmaq şərti ilə
sənədli nəsr olaraq o zamanlar yazdığım xeyli
sayda publisistik düşüncələri bu gün də təkrarən
çap etmək mümkündür. Və
bir dəfə bunu etdim; “Sınıq güzgü” adlı 650
səhifəlik kitabımı nəşr etdirdim. Sonralar “Maqomayev planeti”, “Novruz”, “Vətənin
ilhamı. Ömürdən reportaj”,
“Ömrün beşinci fəsli. Kamran”, “Cabbar qalası” , “Məcnunun özü”... kimi irihəcmli nəsr
əsərləri - sənədli povest və romanları demək
olar ki, iki daşın arasında (bir yandan şeir, o biri yandan
dövlət qulluğu-məmurluq) qələmə ala bildim. Düzünü deyim, əvvəl də söyləmişdim,
əgər yazı dəyərli idrakdan gəlirsə, qələm
peşəkar əldədirsə, hər hansı bir
janrın, formanın o yazının keyfiyyətini öncədən
müəyyənləşdirdiyi fikri yanlışdır.
Yəni yalnız janra görə hələ
yazılmayan, yaxud hələ oxunmayan yazının əhəmiyyət
dərəcəsi bilinməz. Məncə,
əsas yazmaqdır, inanaraq yazmaq, düşünərək
yazmaq. Bir az qaba səsləndi bəlkə,
nə fərqi övlad qızdır, yoxsa oğlan; əsas
odur ki, onlar sevgidən doğulublar, sağlam doğulublar və
topluma gərəkli olacaqlar...
- Zəngin kitabxanaya sahibsiniz, bunu gözlərimlə
gördüm. Çox oxuyan, araşdıran, incələyən
olduğunuzu da bilirəm. Rəflərinizdə
Türk dünyasından bir çox ədəbi əsər
gördüm. Bunların arasında əski Türk
dünyası ədəbiyyatından Mehmet Akif Ersoy, Tofik Fikrət,
Cengiz Dağcı, Çingiz Aytmatov,
Reşat Nuri, Nazım Hikmet, Orhan Velidən tutmuş
günümüzün yazarlarından Orhan Pamuka qədər və
daha balkanlardan Doğu Türkistana qədər bir çox
şair və yazar vardı. Təbii ki, bu çox gözəl
və önəmli bir haldır. Kökləri, ataları, dili
bir olan Türk millətinin bir-birini bilməsi, bir-birinə
yaxın olması şərtdir. Bəs sizin
bütün Türk dünyasında təsirləndiyiniz yazar
və şairlər kimlərdir?
- Seyr etmək,
yəni görmək, daim oxuyub zənginləşmək hər
bir insanın ən dəyərli keyfiyyətlərindəndi. Bizim ünlü bir yazarımız var, Yusif Səmədoğlu.
Səməd Vurğunun övladıdır.
Rəhmətə gedib. Onun
çox maraqlı hekayələri, “Qətl günü”,
“Deyilənlər gəldi başa” romanları məşhurdur.
Hekayələrdən biri “Bayatı-Şiraz”
adlanır. Orada bir ortabab musiqiçi
obrazı yaradılıb. Bu adamın dünyada tək
bir istəyi var: hansı yolla olur-olsun 50 manat pul əldə
etmək, onun da üstünü düzəldib tənha
yaşadığı mənzilə televizor almaq... Allah bu 50 manatı qismət eləyir. O,
restoranda sərxoş, amma pullu müştərilər
üçün kontrabasda musiqinin qol-qanadını
qıra-qıra “Bayatı-Şiraz” çalır. Dəhşətli şəkildə pis ifa edir.
Amma müştərilər sərxoş
olduqları üçün çıxarıb buna 50
manatı verirlər. O, tələm-tələsik
işini tamamlayıb böyük sevinc içində
sokağa qaçır, verilən pulu bərk-bərk ovcunda
sıxıb. Hava qaralıb. Birdən
bunun ayağı büdrəyir, yıxılır. Zarıya-zarıya qalxıb getmək istəyəndə
gözləri göy üzünə sataşır. Göy üzü ulduzlarla dolu idi, Ay dörd tərəfinə
süd kimi bəyaz nur çiləyirdi. Bax elə o an bu bədbəxt insanın yadına
düşdü ki, o, televizor eşqi ilə
alışıb-yandığı uzun illər ərzində
bir dəfə də olsun başını qadırıb
göy üzünə baxmayıb. Səhərdən
axşamacan pul-para dalınca qaçan, illərlə
başını yerdən qaldırıb göy üzünə
baxmayan, kitab arası açmayan adamlar, nə yazıq ki, var və
onlar zamanca artıb-çoxalırlar. Sokratdan sərt tələblə
soruşdular ki, sən nə üçün fəlsəfə
ilə məşğul olursan, axı bu, yasaqdır, bizim həyatımıza
ziddir? Müdrik cavab verdi ki, dərk
etmədən, anlamadan yaşanan həyatın heç bir mənası
yoxdur.
Bəşəriyyət bütün tarixi boyu dönə-dönə
təsdiqləyib ki, bilik dünyanı dərk etməyin yeganə
vasitəsidir.
Görüb oxumaq, oxuyub görmək... Sənətkar
hansısa bir forma alanacan, yəni özünün yazar obrazını
yaradıncaya qədər illər boyu kürədə
qızdırılmış dəmir kimi döyülür. Bu şəkillənmənin əsl adı mütaliədir.
Məhz savad, bilik sayəsində bilirsən ki, nələr
yazılıb, nələr yox, nəyi yazmaq olar, nəyi yox! Siz Türkiyə türk ədəbiyyatından nə
dərəcədə təsirləndiyini soruşursunuz.
Bilirsiniz, həm də universitetdə dərs
deyirəm, hər zaman tələbələrimə söyləyirəm
ki, dünya ədəbiyyatı tam bir bütövdür.
Milli ədəbiyyatlar onun
parçalarıdır. Məncə,
yazarın mütaliə seçimi elə nizamlanmalıdır
ki, ədib özünü uluslararası ədəbi prosesin
içində hiss etsin. Filosoflardan biri
deyir ki, insan idrakının imkanlarını şişirtmək
lazım deyil, yəni insanın dünyanı dərk etməsinin
hüdudları var və o, məhduddur. Burada əsas olan
odur ki, insan davamlı olaraq dünyanı dərk etməyə
can atır. Evet, əsas canatmadır. Ən azı təməl kitabların seçimi yolu
ilə yazarın kafasında dünya ədəbiyyatının
bir xəritəsi cızılmalıdır. Bununla belə, əlbəttə, bizim
üçün türkdilli ədəbiyyat xüsusi çəkiyə
malikdir. Bu, tarixən belə olmuş, həmişə
də belə olacaq.
Sizə də
bəllidir ki, İslam Şərqində digər ictimai
şüur formaları kimi, ədəbiyyat da üç mərhələ,
üç tarixi mühit üzrə mövcud olmuşdur: a)
islamaqədərki ədəbi mətnlər, b)
islam düşüncəsinin təsiri altında XIX
yüzilliyə qədər yaranan ədəbiyyat, d) yeni dövrün
ədəbiyyatı. Son mərhələ 19-cu
yüzildən ta bizim günlərə qədər gəlir.
İlk iki mərhələ bəlli
coğrafiyada yaşayan xalqların, o sıradan Türk
xalqlarının müştərək (ortaq) ədəbiyyatıdır,
bir çox şərikli dəyərlər var və onlar
açıq-aşkar göz önündədir. Əlbəttə, ədəbiyyatşünaslar
dövrüləşmə ilə əlaqədar daha
çoxşaxəli incələmələr apara bilərlər
və aparırlar da. Mən məsələyə ən
ümumi şəkildə toxunandan sonra dərhal sorğunuzun
cavabına bir qədər də yaxınlaşıb demək
istəyirəm ki, Türkiyədəki Tənzimat tarixi
dönəmi Azərbaycandakı (eyni zamanda, Rus
imperiyasının işğalı altında olan digər
türk xalqlarındakı) Avropaya canatma, maarifçilik hərəkatına
uyğun gəlir. Əslində, həm
Türkiyədə, həm Azərbaycanda baş verdikləri
zamanın özündə də bu mədəniyyətlər
biri-birindən qidalanmış, biri-birinə təkan
vermişdir. Şəxsən mənim Türkiyə ədəbiyyatı
ilə, ümumiyyətlə, bədii ədəbiyyatla
tanışlığım, kitablara sonsuz marağım, onlara
möhkəm tellərlə ömürlük
bağlanmağım orta məktəb illəri ilə
bağlıdır, bunu dedim. Həmin vaxtlar (20-ci əsrin
60-70-ci illəri) dünya ədəbiyyatından dəbdə
olan əsərlər vardı: M.Servantes - “Don Kixot”, C.Svift -
“Qulliverin səyahəti”, D.Defo - “Robinzon Kruzo”, C.Kuper - “Sonuncu
magikan”, “Ləpirçi”, A.K.Doyl - “Baskervillərin iti”, M.Tven - “Tom Soyerin Macəraları”,
İ.Gete - “Gənc Verterin iztirabları”, T.Drayzer - “Amerika faciəsi”,
“Dahi”, “Kerri bacı”, V.Hüqo - “Səfillər”, A.Düma -
“Üç muşketyor”, O.Balzak - “Qorio ata”, E.Voyniç -
“Ovod”, M.Rid - “Başsız atlı”, C.Bokaçço -
“Dekameron”, C.London - “Dəmir daban”, Ç.Dikkens - “Olivetr Tvistin
macəraları”, L.Tolstoy - “Anna Karenina”, F.Dostoyevski - “Cinayət
və cəza”, E.Heminquey - “Əlvida, silah”, A.Ekzüperi -
“Balaca şahzadə” və s. Xatırlayıram, Azərbaycan
yazıçılarından M.Ordubadinin “Qılınc və qələm”,
İ.Şixlının “Dəli Kür”, İ.Əfəndiyevin
“Söyüdlü arx”, İ.Hüseynovun “Yanar ürək”,
S.Qədirzadənin “Qış gecəsi”, Ə.Qasımovun
“Adilənin taleyi” kimi romanları da əldən yerə
qoymurduq. Açığı, o zamanlar U.Folkner,
J.P.Sartr, C.Coys, F.Nitşe, Q.Markes, A.Kamyu... və başqa nəhənglərdən
xəbərsiz idik. Bu yazarlardan bir
çoxunun yayımına sovet hakimiyyəti icazə vermirdi.
Gərək xarici roman rus dilinə çevrilib Moskvada
çap olunaydı, o romanın digər xalqların dilinı
çevrilməsi Moskva tərəfindən tövsiyə ediləydi,
ondan sonra... Əslində, biz bunlara elə də
çox əhəmiyyət verməzdik, sadəcə əlimizə
nə keçirdi gözümüzə təpirdik, doymadan
oxuyurduq. Hənin vaxtlar Türkiyə ədəbiyyatı
da bizə çətinliklə olsa da yetişirdi, var idi.
Məsələn, Tofiq Fikrətin:
Çiğnədi, yetər,
varlığımız cehl ile kahre;
Doğrandı mübarek Vatanın
bağrı sebebsiz!
Birlikde bu gün
bulmalıyız derdine çare.
Can kardeşi, kan
kardeşi, şan kardeşiyiz biz,
Millet yolu, hak yoludur tutduğumuz yol,
Ey hak, yaşa, ey sevgili millet,
yaşa... var ol! -
- misraları mənə və dostlarıma ilk gənclik
illərindən tanış idi. T.Fikrətin Azərbaycan ədiblərindən
Məhəmməd Hadiyə, Abbas Səhhətə, Mirzə
Ələkbər Sabirə, Cəfər Cabbarlıya,
Hüseyn Cavidə, Mikayıl Müşfiqə, Rəsul
Rzaya... təsirsiz ötüşmədiyini davamlı
mütaliələr zamanı müşahidə etdim. Sonra,
M.E.Yurdakulun bu sətirləri yadıma düşür:
Ben bir türküm, dinim, cismim uludur,
Sinəm, özüm atəş ilə
doludur,
İnsan olan vətəninin kuludur
Türk övladı evdə durmaz,
gedirəm!
Mehmet Akif
Ersoyun “İstiqlal marşı”nı dərnəklərdə
əzbərdən söyləyirdik:
Basdığın yerləri “toprak”
deyərək keçmə, tanı!
Düşün
altındakı binlerce kefensiz yatanı.
Sen şehit oğlusun, incitme,
yazıkdır atanı,
Verme dünyaları alsan da bu cennet
vatanı!
Eyni zamanda, Türkiyə hekayə və roman
yazarlarının saf, doğma dillə
canlandırdıqları həyat lövhələri, Anadolu təsvirləri,
əsərlərdəki millətçilik, vətən ruhu,
xüsusilə məhəbbət və eşqin tərənnümü
çox cazibəli idi. Yaşar Kamalın “İncə Məmməd”, Rəşad
Nuri Güntəkinin “Çalıquşu”, “Damğa”, “Dodaqdan
qəlbə”, “Yarpaq tökümü”, Suat Dərvişin
“Fosforlu Cevriyyə”, Səbahəddin Alinin “Xəz paltolu
Madonna”, “İçimizdəki şeytan”, Əziz Nesinin
“Taxtalıköydən məktublar”, “İndiki uşaqlar
möcüzədir”, “Futbol kralı” kitablarını heç
unuda bilmirəm. Ötən əsrin 60-cı illərində
Bakıda Türkiyə şairlərinin əsərlərindən
ibarət bir şeir toplusu çıxdı: ”Şəhər,
axşam və sən...” gərək ki adı beləydi. Elə də qalın kitab deyildi. Həmin kitabın 1960-lardan başlayaraq ədəbiyyata
gələn gənclərə xeyli təsiri oldu. Xüsusilə çağdaşlığı
duymaq baxımından. Bizdə Yunus Əmrə,
Qaracaoğlan, Aşıq Veysəllə həp bərabər,
Nazim Hikmət başda olmaqlaTürkiyə şairləri
çox sevilir və oxunur: Orxan Vəli, Necib Fazil, Fazil
Hüsnü Dağlarca, Əbdürrəhim Karakoç,
Baheddin Karakoç, Yavuz Bülənd Bakilər, Ali Akbaş...
Əgər yadınızda qalıbsa, bizim kitabxanada daha iki
qiymətli kiab var idi: Əhməd Kabaklının 5 cilddən
ibarət ”Türk ədəbiyyat” və 1999-cu idə Ankarada nəşr
olunan “Ən qədim dövrdən bu günə qədər
Türkiyə Türk Ədəbiyyatı”. Bu
iki kitab mənə Türkiyə ədəbiyyatını ətraflı
mənimsəməyə, bu zəngin qaynaqlardan daim bəhrələnməyə
yardımçı olur.
- Ədəbiyyat, yazı həyatının
cəminə toplu bir baxışdır, deyə
düşünürəm. Bu
fikrimə siz nə deyərdiniz, bilmirəm.
Qarşımda şeirlərinə, ailə həyatına və
şəxsiyyətinə heyran olduğum şair olunca;
şeir hansı dərəcədə sizin
varlığınızı ifadə edə bilir, deyə
soruşmaq istəyirəm.
- Azərbaycan
dilinin izahlı lüğətində yazılıb ki, ədəbiyyat
hər hansı bir xalqın, dövrün və ya
bütün bəşəriyyətin yaratdığı elmi,
bədii, fəlsəfi və s. əsərlərin məcmusudur,
yəni cəmidir. Ədəbiyyat dedikdə
yalnız bədii əsərlər deyil, həmçinin,
bütün yazılı əsərlər, nəşrlər
nəzərdə tutulur. Təbii ki, biz bu
söhbətimiz zamanı obrazlı təfəkkürün məhsulu
olan, yazıçı, şair, ədəbiyyatşünaslar,
hətta xalqın özü tərəfindən (folklor,
şifahi xalq ədəbiyyatı) yaradılan bir mənəvi
sərvətdən bəhs edirik.
Bədii ədəbiyyat, yaxud ədəbi əsər bədii
söz yaradıcılığı sənətinin məhsulu
və predmetidir. Sualınızın mətləbinə
daha da yaxınlaşmaq üçün onu da xatırlatmaq istəyirəm
ki, bədii yaradıcılıq mütləq şəkildə
fərdi səciyyə daşıyır. Ona görə
də hətta min il bundan əvvəl
baş verənlər barəsində yazılmış tarixi
romanda belə yazıçı, yazıçının həyatı,
ruhu, idealı, arzuları sakindir, yəni orada məskundur. Bununla belə, bədii əsər yalnızca
yazıçının bioqrafiyasının və şəxsi,
fərdi yaddaşının əsiri olub qala bilməz. Yaxud əksinə, fərdi yaddaş və
bioqrafiyanın iştirakı olmadan da ədəbiyyat yaratmaq
mümkün deyil, həqiqətən bir çox qiymətli əsərlərin
özülündə (təməlində) yazıçı
fərdiyyəti - yazıçı yaddaşı və
bioqrafiya dayanır. Digər tərəfdən mütaliə
olunduğu halda müəllifini hiss etdirməyən əsərlər
də çoxdur və bəlkə daha çoxdur. Deyək ki, biz Q.Q.Markesin “Patriarxın payızı”,
yaxud “100 ilin tənhalığı” romanlarını oxuyuruq;
Markesin tərcümeyi-halı hanı bu əsərlərdə?
Suala cavab vermək üçün, məncə,
dahi yazıçının “Xatırlayıb danışmaq
üçün yaşamaq” adlı xatirələr
kitabını nəzərdən keçirmək lazım gələcək.
Əslində, şəxsin ədəbi əsərin
yaranmasındakı rolu ədəbiyyatşünaslara aid
müzakirə mövzusudur. Əsas məsələ
əldə olan əsərin təsir gücü, cazibəsidir,
bu keyfiyyətlərin əsərdə olması isə
yazıçıdan istedad, bilik və sənətkarlıq tələb
edir. Yəqin siz də
razılaşarsınız ki, şeirdə yazarın tərcümeyi-halı,
yəni həyat hekayəsi daha qabarıq və ön
plandadır. Lakin bu o demək deyil ki,
şair “içindən çölə çıxıb” ətrafa
nəzər salmamalıdır. Şeirdə şairin
ruhu hiss və duyğuların səmimiliyində, hadisəyə
münasibətin xarakterində, təsvir edilən həyat
lövhələrinin canlı olmasında, deyim, üslub bənzərsizliyindədir.
Təbii ki, janrından asılı olmayaraq hər
bir bədii yazıda sənətkar fantaziyası və şəxsi
həyatdan gələn motivlər lazım olan miqyasda
iştirak edir, yaxud etməlidir. Bütün hallarda
qalıcı (yaşarı) əsərin yazılması
üçün intellektual yaddaş, bilik səviyyəsi
heç də təbii yaddaşdan az
önəmli deyil. Çünki mükəmməl
mütaliənin özü də sonradan
yazıçının tərcümeyi-halının bir
parçasına çevrilir. Başqaları bəlkə
başqa sayaq düşünür, bilmirəm, güman edirəm
ki, indiyə qədər yazdıqlarımda bir az
öncə söylədiyim şərtlərə əməl
olunub. Sözümdən belə
çıxmasın ki, yazar əlinə qələm alanda,
yaxud yazmaq üçün kompüter arxasına keçəndə
masasının bir küncünə də ədəbiyyat nəzəriyyəsi
kitabı qoymalıdır. Xeyr, yaratmaq imkanı yetərlidirsə,
söylədiklərim təbii şəkildə, hiss olunmadan
meydana gəlir.
- “İçində olduğumuz “bu an” əzəli ilə əbədinin birləşdiyi
nöqtədir” - deyir İshak Özkan. Vaqif Bəy, sizcə,
şeirdə belə bir imkan varmı, hər hansı bir insan,
hər hansı bir zamanda gözəl bir şeir oxuyub,
anlayıb onu yaşasa, həmin o qovuşaq nöqtəni tapa
və dərk edə bilər? Çətin sual
oldu deyəsən? Amma əminəm ki, nə demək istədiyimi
anlada bildim.
-
Keçmiş - şərəfli olduğuna, indi -
reallığına, gələcək xəyallarına
görə mənalıdır. Keçmiş və
gələcək bu günü, indiki anları yaşamağa
kömək göstərir. Mənim aləmimdə
poeziya, şeir insan ömrünə, insan düşüncəsinə
məxsus unudulmaz anlardan hörülmüş bir çələng,
zəngin çeşidli bir xalıdır. Biz indiyə keçmişdən gəlirik,
içində olduğumuz andan isə gələcəyə
gedirik. O üzdən İshak Özkan hocamız doğru
söyləyir ki, şu an əzəl ilə
əbədinin birləşdiyi nöqtədir. Bizim vəzifəmiz
içində olduğumuz anları mümkün qədər
maddiləşdirmək, mənəvi sərvətə
çevirməkdən, maddiləşmiş mənəvini
insanlığın xidmətinə verməkdən ibarətdir. O şair xoşbəxtdir
ki, onun zamandan qoparıb topladığı bəhrələr
başqalarına könül rahatlığı verir,
ötüb keçənləri yenidən yaşamağa, gələcəyi
düşünməyə imkan yaradır.
- Az öncə bəhs etdiyim kimi, şeir dışında
bir çox əsəriniz var, amma məxsusi olaraq şeirlə
əlaqəli danışmaq istəyirəm. Təbii,
icazəniz olursa. Sizcə, şeir yazmaq bir az da insanın kamil olma halıdırmı? Nədən
belə düşündüyümü sorarsanız, deyərdim
ki, həqiqəti hiss etmək, kainatı seyr etmək, haradan gəlib
haraya getdiyinizi bilmək və bunları şeirlə, nəsrlə,
digər ədəbi janrlarla ifadə etmək insanın
kamilliyinə şəhadət vermirmi?
-
Yaradıcılıq təfəkkürün adi halı deyil.
Bu, xüsusi bir bacarıqdır, biz onun adına
istedad deyirik. Əvvəl də olduğu kimi,
istedadın Allah vergisi olduğunu bir daha təsdiqləyirəm.
Bunu da deyirəm ki, bəyənilən əsərlər
yazmaq üçün yalnız istedad kifayət etmir. Çünki ən müxtəlif istiqamətlər
üzrə istedad demək olar ki, insanların əksəriyyətində
var. Əsas məsələ, necə ki, bir bulağın
gözünü açarsan, yolunu təmizlərsən, həmin
çeşmə daha gur axıb gedər, istedad da elədir.
Ona bir başqası yox, sən özün yol
açmalısan. Deməli,
yaradıcılıq üçün ilahi
başlanğıc, bilik və xeyirxah ürək
lazımdı. Bunlar isə böyük zəhmət,
sənətə sevgi, sözün və həyatın əzablarına
qatlaşmaqla gerçəkləşir. Kamil
olmayan insana necə yaxşı deyə bilərik? Nazim
Hikmət söyləyir ki, əgər sən deyirsənsə,
mən şairəm, deməli, sən deyirsən ki, mən
yaxşı adamam! Nə yazırsan yaz, hansı işi
görürsən gör, sənin yaratdığın o zaman
gərəkli olur ki, başqalarının həyatına,
ovqatına, düşüncəsinə işıq
qatır...
- Vaqif bəy, əslində, kəlmələr
və düşüncələr yalın və
çılpaqdır, şairlər onlara ən gözəl əlbisələri
geyindirib şeir yaradırlar, elə deyilmi? Az
öncəki sorunun tam tərsi oldu bu soru. Qoy elə
olsun. Baxaq, bu tərəfdən
yanaşanda nələri söyləyəcəksiniz?
-
Obrazlı deyilərsə, bəli, şairlər sözə
“don biçirlər”, amma bu o demək deyil ki, onlar dərzidirlər.
“Dərzi” bilirsiz də kimdi, əlbisə tikən usta.
Şairlər, əziz Ülkü xanım,
insanlığın daha gözəl sabahı
üçün mübarizə aparan, insanlığa daim
şərəfli keçmişi xatırladan, ürəkləri
qanadlandıran, mərd, həmişə həqiqətin
yanında olan, ananı, ailəni, Vətəni, milləti...
hamıdan çox sevən və başqalarını da belə
bir ucalığa çağıran fikir, düşüncə
adamlarıdırlar. Məncə, şairləri
eləcə, sözlə oynayan, sözdən söz
çıxaran uşaq kimi təsvir etmək
yazıçı obrazını təhrif edir. Belə məsələlər hərdən oxucuya
izah olunmalıdır. Əksinə, bizdə,
elə sizdə də insanların ədəbiyyata, şeirə
münasibətində bir soyuqluq var. Bilirsiz, ədəbiyyat
insanların ruhunu təmizləyən əsas qaynaqlardan
biridir. Doğma dilimiz məhz onun sayəsində
min illər boyunca yaşayır, nəsillərdən-nəsillərə
ötürülür, cilalanır. Söz
çeşməsini qurumağa qoymaq olmaz. Amma bizim günlərdə şairləri
ruhlandıran, eyni zamanda, onlara gördükləri işin
böyük məsuliyyətini xatırladan şeylər
çox azdır. Əksinə, indiki durum
saysız-hesabsız “şaircikləri” körükləyib
salıb ortalığa, onlar beyinlərinə gələn min
dürlü səfsəfəni, müxtəlif pozda rəngbərəng
fotolarını “Facebook”, “Yootube”, “Tvitter” ekranlarında
görməyi çox xoşlayırlar. Əslində,
belə xaosda həqiqi qələm adamlarının yazmaq
inadkarlığı qəhrəmanlıqdır. Mücadiləyə dəyərmi? Dilimizin və
millət ruhunun saflaşması naminə, məncə, dəyər...
- Bilirsiniz, Vaqif bəy, sizin əsərlərinizi
oxuyarkən sanki özümü könülləri görməyə,
könüllərdə səyahət etməyə
çıxmış kimi hiss edirəm. Həqiqətləri
o qədər aydın və gözəl ifadə edirsiniz ki,
insan bilmədən nəfsinin paklığının işığına
bürünür. Söylənəcək çox
sözüm, sorulacaq çox sorum var, amma sizin də çox
işinizin olduğunu bilirəm. Ürəyində şeir
çırpınan insanlar azad bir ölkə kimidir, o ölkədə
bizə də yer verdiyiniz üçün çox təşəkkür
edirəm. Sizin kimi möhtərəm bir
insanı tanıdığım üçün taleyimdən
razıyam. Ata yurdum Azərbaycana ürək dolusu salam və sevgi göndərirəm. Sağ olun.
- Sovetlər
zamanında qəzetçiliklə ilgili belə bir peşəkar
mübahisəni xatırlayıram: müsahibənin, yəni mətbuatda
indi sizin mənimlə apardığınız belə bir söhbət-sorğunun
müəllifi kimdir görəsən? Sualı verən,
yoxsa o sualları cavablandıran insan? Belə yazılar birmənalı
olaraq müştərək yazılar sayılmalıdır.Zamanında, qəzet və dərgilərdə
çalışarkən mən də çoxlu insanlara
sorğular ünvanlayıb cavablar almışam. Çoxlu
suallara cavab da vermişəm. Düzünü deyim, o zamanlar
kiməsə verdiyim suallarının əksəriyyətinin
cavablarını özüm irəlicədən bilirdim. Bəzən müsahibimdən daha mükəmməl
bilirdim. Çünki qarşımdakı insanı mükəmməl
bir şəkildə öyrənib tanıyandan sonra onunla
görüşürdüm. İndi, Ülkü xanım,
sizin mənə bəslədiyiniz ehtiram, yazılarımı
oxumağa sərf etdiyinz həftələr, aylar o qədər
yetərlidir, yəni siz məni o qədər yaxından
tanıyırsınız ki, məndən sorduğunuz sorulara
mənin yerimə özünüz də cavab verə bilərdiniz.
Azərbaycana məhəbbətinizin necə dərin
olduğunu bilirəm. Dərin təşəkkürlərim
var! Canım-ciyərim, xəyallarımın və ruhumun məmləkəti
gözəl Türkiyəmə salamlar olsun! Ən yaxın
fürsətlərdə görüşmək üzərə,
sağ olun, salamat qalın!
Vaqif Bəhmənli
525-ci qəzet.- 2020.- 20 may.- S.20-21.