Yazılmamış romanın son nöqtəsi
Yaşı səksəni
keçmişdi, amma
elə cavanlıq vaxtlarındakı kimi
yazmağında, pozmağında idi. Lap
cavanlıq vaxtlarından yazılarını əvvəlcə
sanki yatdığı otaqda,
çarpayısının üstündən tavana
danışırdı, hekayələrin, romanların, pyeslərin,
esselərin bütün süjetini
səhər o başdan
hazır edib sonra
yazıya köçürürdü. Əli qələm tutandan bu
günədək o qələmi
heç vaxt yerə qoymamışdı. Son illər qələmi
əvəz eləyən kompüter klaviaturalarına da elə
qələm deyirdi, elə bil ömrünün ən məhsuldar
vaxtlarında onunla birgə olan və ona heç vaxt
dönük çıxmayan qələmi və qələm
sözünü yeni texnalogiyaya dəyişmək istəmirdi.
Bu qələm sözü ona həm də çox
yaraşırdı. "Qələm əhli"
sırasından idi və onun heç vaxt yerə qoymadığı
o qələmdən çıxan ilk hekayədən
tutmuş, bir vaxtlar məcburən Türkiyədə
uzunmüddətli səfərdə olanda yaratdığı
romanına qədər bütün əsərlər
oxucuların, ədəbi tənqidin diqqətində oldu.
İçində
Vətən, millət sevgisi gəzdirdi. Bu sevgi klassikaya olan marağından doğmuşdu. Dədə
Qorqudu, Mirzə Fətəlini, Mirzə Cəlili babası, atası, qardaşı, oğlu, nəvəsi qədər sevdi. Dədə Qorqudu müntəxabatlardan
çıxarıb vizuallaşdırdı,
filmə çevirib
min ilin bu müdrik kəsini yenidən el adamına çevirdi. Lap cavan çağlarında ilham
aldığı Mirzə
Cəlilin Qoca Şərqə yayılmış
"Molla Nəsrəddin"
jurnalının məzələrini
66-cı ilə gətirib
özü də bu məzələrə -
məzə-dərdlərə bir dəstə nəzirə yazdı. Zamanında, elə o 66-nın özündə
də Mirzə Cəlili anlamaq istəməyənlərə üzünü
tutub anlamaq dərdinin ağırlığını
qələmə aldı.
Mirzə
Cəlilin və dostlarının dünyaya
açıq gözlə
baxdıqları nöqtəni
qəm pəncərəsi
kimi xalqa göstərdi. Bu qədər qələm sərf etdi, amma heç vaxt o sevdiyi qələmi yerə qoymadı. Məhəbbətin
dünəndən sabaha
gedən super müasir
təbiətini beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsinə, hələ
çoxlarının görə
bilmədiyi mərtəbəyə
qaldırdı...
Çox idi belə romanlar,
povestlər, hekayələr,
pyeslər. Ömrünün
lap ahıl çağında
onları toplayıb
on cildə saldı və gələcəyə
yadigar kimi nəşr elətdirdi. Bu
on cildlik kitablarda dünənimiz vardı, bu günümüz var, sabahımız var. Amma o dünən də bu günə
bağlıdı, o bu
gün də bu günə bağlıdı, o sabah da elə bu günün
özüdü...
İndi bir koronavirus deyilən bir "tətil" başlamışdı. O yazıçının
çox sevdiyi, çantasını çiyninə
salıb sanki heç kimi görmürmüş kimi
küçələrindən keçib getdiyi, gecələrin yarımçıq
sujetlərini bitirib getdiyi bu küçələrində
tamamladığı şəhər
bomboş idi. Bu bomboşluğu pəncərəsi
şəhərin ən
böyük meydanına
- "dom sovet"ə
baxan evindən görürdü, çox
vaxt etinasız yanaşdığı telekanalların
hay-küy yaradan, pandemiyanın özündən
də artıq onların yaratdığı
panikadan hiss edirdi. Onun üçünsə haçansa
qələmə aldığı
bir yaxşı padşahın ideoloji şüarlarından da mənasız görünən
"evdə qal!" loqosu müdrik bir məzmun daşıyırdı. O, heç vaxt evdə qalmağa öyrəşməmişdi. Qışın qış vaxtında, şəhərin yay günlərində dolaşdığı
bu küçələrin
boşluğundan indi vahiməyə düşürdü.
Bu tətil günlərindən
əvvəl iş otağında "evdə
qal"dan da çox otururdu, amma o iş otağının qapısından
girib-çıxan, yeni
kitabını, yeni əsərini göstərən,
ondan Prezident təqaüdü tələb
edən, kitabının
yeni təqdimatını
keçirmək istəyən
yazıçılar, şairlər
onu darıxmağa qoymurdular. İddialı təzə yazanlar,
bu təzə yazanların klassikanı lağa qoymaları, artıq qocalmağa doğru gedən bu sənətkarı darıxmağa qoymurdu.
Artıq
neçə illərdi
bu təzə yazanlar nə millət, nə milli-mənəvi dəyərlər
tanıyırdılar, nə
ömrünü millətə
həsr edən, öz əsərləri ilə tarixə çoxdan çevrilmiş
bu insanın adi bir telefon
predmetini, gürcü
soyadına bənzər
kamikadzeni şedevrə
çevirmiş bu yazıçını hərcayı
sms-lərlə lağa
qoyurdular. Amma bunların
heç biri qoca yazıçını
işdən soyutmurdu.
O, özgə ölkələrə
səfərlərində gecələdiyi
otel otağında da, bəzən tənha qaldığı
iş otağında da yazılarını yazmaqdaydı. Bircə bu koronavirus! Bircə telekanalların efirə yapışdırdıqları bu "evdə qal!" trafaret nidası, deyəsən, qoca yazıçının
bütün sujetlərini
əlindən almışdı.
Amma heç nə eləmək olmazdı.
Bu "evdə qal"
nidası dövlətin
də, sosial sifarişin də tələbi idi və heç vaxt heç bir qanunu pozmamış
yazıçı bu qanunu da poza
bilməzdi...
Dəfələrlə çıxdığı balkona
yenə çıxdı. Üzü şəhərin
ən böyük meydanına baxan pəncərəsindən həsrətlə
şəhəri seyr etdi. Heç nə dünənkinə
oxşamırdı. Bu
pəncərənin qarşısındakı
meydanın maşın
seli qeybə çəkilmişdi. Bu meydanda
dolaşan adamlar, bəzən heç kimdən pəksinməyib
oturduğu skamyada qucaqlaşan sevgililər...heç nə, heç kim
gözə dəymirdi.
Yazıçı gözünü uzaqlara zillədi. Xəzərin suları da
rəngini dəyişmişdi.
Dənizin mavi suyu qara rəngə çalırdı və yazıçı gözlərinə
inanmadı. Dənizin
sol tərəfinə göz
gəzdirdi, bir zamanlar ona ilham
verib, ayrıca bir povestə obyekt olmuş ağ liman
qara rəngə çalırdı. O zamankı
ağappaq ağ
gəmilər qara rəngi ilə ağır bir ovqat yaratdı. Qoca yazıçı bir az dünyadan, bir az gözündən şübhələnib iş
otağına qayıtdı.
Otağın rəngi, yazı
masası, kitab rəfləri... hər şey öz rəngindəydi. Və birdən
yazıçı özünün
haçansa qələmə
aldığı bir povesti xatırladı.
O povestdə əlaqələr
dəyişmiş, hər
şeyi başqa rəngdə görən,
hətta mindiyi liftin binanın beşmərtəbəli olmasına
rəğmən çox-çox
dərinliyə, mövcud
olmayan neçə mərtəbə dərinliyə
düşməsinə təəccüblənən
oğlanı xatırladı
və "olur belə şeylər"
-deyib, neçə gündən bəri yadırğadığı yazı
masasının arxasına
keçdi. Neçə
illərin qələminə
qərib duyğularla nəzər saldı və özünün də inanmadığı
bir işə qol qoydu: telefon
klaviaturasında necə
yazmaq keçdi fikrindən. Əlbəttə,
qoca yazıçı
özünün iyirmi
ildən bu yanakı yazılarını
elə iyirmi il idi ki, komputerdə yazırdı. Bu hekayələri,
povestləri, romanları
elə o komputerdə özü formata salıb redaksiyalara, nəşriyyatlara göndərirdi.
Bunu hamı bilirdi. Hamı bilirdi ki, ahıl
yaşına baxmayaraq,
bu yazıçı heç vaxt yeni texnologiyadan narahatlıq keçirməyib.
Bircə
bu vardı ki, dostları, tanışları "sosial
şəbəkə" deyilən
virtual məkanda indiyədək
bir dəfə də olsun onun
özünü, sözünü,
başqalarının aludə
olduğu statusunu görməmişdilər. Yazıçının "sosial şəbəkə"
deyilən bu virtual məkandan zəhləsi gedirdi və şəbəkəni "şəbədə"
adlandırıb ora qoşulmurdu.
Üzü dənizə baxan
pəncərəsindən gördüyü
şəhərin, onun
küçələrinin boşluğundanmı
idi, ya mavi
dənizin rənginin dəyişməsindənmi idi,
ya ağ
limanın qap-qara qaralmasından idimi - hisslərini cilovlayıb mobil telefonu əlinə aldı və ömründə
ilk dəfəydi ki, qısa bir cümlə
yazdı: "Bu koronavirusdan
sonra saysız-hesabsız
romanlar yazılacaq, filmlər çəkiləcək".
Bu qısa statusu virtual aləmə göndərməyinə
özü də təəccübləndi və telefonu
bağlayıb yatağında uzandı. Bir az keçdi,
otağın zəif işığında gözlərini
tavana zillədi. Dəqiq bilirdi ki, səhərədək
gözünə yuxu getməyəcək. Çünki virtual
aləmə göndərdiyi bu ilk və bəlkə də
sonuncu cümlə onu yatmağa qoymayacaqdı.
Səhəri
dirigözlü açdı. Tavana diqtə etdiyi romanın
bütün detalları gözünün
qabağındaydı. Bu romanı bir filmə də çevirmək olardı, dram faciəsinə
də. Əsası bu idi ki,
onun roman variantı hazır idi. Düşüncələrində dünyanı dəyişmiş,
bəşəriyyəti saldığı
bəlalarla öyünən
bu virusun ötən aylarda onun millətinə də vurduğu zərərin, gətirdiyi
faciələrin detalları
canlanırdı. Amma
qoca yazıçının
bütün əsərlərində,
hətta haçansa ağır, təhlükəli
illərin - 37-nin repressiyasını özü
belə yaradıcılığının
əsas meyarı olan estetik idealın
təntənəsi ilə
başa vurmuşdu. Bu romanın da
beynində tam hazır
olan süjetinin sonu qoca yazıçının
millətə vəsiyyət
kimi qələmə aldığı estetik idealla bitirdi. Yazıçı bütün
bunları bir də düşüncələrindən
keçirib səhərin
alatoranında romanın
son nöqtəsini qoyub
imza atdı: ANAR.
Cahangir MƏMMƏDLİ
BDU Jurnalistikanın nəzəriyyəsi
və təcrübəsi
kafedrasının
müdiri, filologiya elmləri
doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2020.- 20 may.- S.18.