Ozan-aşıq sənətimizi zənginləşdirən
sənətkar
AŞIQ
ƏHMƏD ŞEİRLƏRİNİN JANR
MƏNZƏRƏSİNƏ BİR BAXIŞ
XX əsr Şirvan aşıq
mühitinin görkəmli nümayəndəsi, Əməkdar
Mədəniyyət İşçisi, yarım əsrdən çox
müddətdə sazı və sözü ilə
aşıq sənəti ənənələrini böyük
sədaqətlə yaşatmış, şeirləri və bəstələri
ilə Azərbaycan aşıq sənətinin
inkişafında böyük rol oynamış,
mahnıları bu gün də el məclislərinin
yaraşığı olan Aşıq Əhmədin
yaradıcılığı janr rəngarəngliyi
baxımından geniş əhatə dairəsinə malikdir.
Aşıq Əhməd xalqın gün-güzəranına, ruhuna və ana dilinin incəliklərinə dərindən bələd olduğundandır ki, onun yaratdığı müxtəlif çeşidli şeirlər fitri qabiliyyətə malik bir sənətkarın dəst-xəttini, özünəməxsus poetik nəfəsini əks etdirir. Onun şeirlərində
forma və məzmun vəhdəti elə sərrast
qurulmuşdur ki, bunların biri o birini üstələyə
bilmir, əksinə bu cəhətlər bir-birini tamamlayır.
Sənətkarın
yaradıcılıq irsi öz gücünü, qüdrətini
xalqımızın qəhrəmanlıq keçmişi, mənəvi
dəyərlərimiz, cənnət misallı yurdumuzun gözəlliklərindən
almışdır.Yaradıcılığının janr
çevrəsi, əhatə dairəsi baxımından bu zəngin
poeziyanı iki istiqamət üzrə ayırmaq
mümkündür:1) aşıq
poeziyasının davamı kimi; 2) klassik poeziyanın davamı
kimi. Uzun illər Şirvan aşıq
mühitinin sənət ənənələrini yaşadan və
uğurla davam etdirən ustad sənətkar bu çətin
poetik ehtiyatlardan faydalanmış, dərin məzmunlu, müxtəlif
janrlı poeziya nümunələri yaratmışdır.
Aşıq
Əhməd şəxsi mütaliəsi sayəsində
şifahi ədəbiyyatla yanaşı, yazılı ədəbiyyat
və onun görkəmli nümayəndələri ilə tanış olmuş, onları dərindən
öyrənmişdi. Onun bu tipli
yaradıcılıq istiqamətlərində həm nəsihət
ruhlu klassik poeziya, həm də "tənqidi" ruhlu realist
şeirin təsirləri görünür. O, şifahi və
yazılı ədəbiyyata, keçmişə və bu
günə, klassik irsimizə və müasirlərimizə tam
bələd olan ustad aşıq və bənzərsiz şair
idi.
Yazılı
ədəbiyyatımızın Nizami, Nəsimi, Füzuli, Xətai,
Vaqif kimi görkəmli simalarının poemaları
və lirik şeirləri əsrlərlə aşıqlarımızın
yaradıcılığına hopmuş, onların sazında,
sözündə, el şənliklərində, toylarda xalqa
çatdırılmış, müdrik kəlamlara
çevrilmişdir. Təsadüfı deyil ki, bütün
yaradıcı aşıqlar kimi Aşıq Əhməd də
Nizami "Xəmsə"sinin, Füzuli qəzəllərinin,
Xətai və Vaqif qoşmalarının vurğunu olmuş,
onlardan bəhrələnmişdir:
Əhmədi eylədin hicran
düşgünü,
Hər aşıq ömrünə
yazdın beş günü,
Leyli-Məcnun, Fərhad-Şirin
eşqini,
Qara torpaqlara qatdın, a dünya
Aşıq Əhməd yaradıcılığında
klassik ədəbiyyatdan gələn qəzəl janrı da müşahidə
olunur. Bu kimi
örnəklər aşığı bir şair kimi də səciyyələndirməyə
imkan verir:
Röyada yarım ilə
qılmışam ülfət bu gecə.
O zavallım da məni yad edib, əlbət,
bu gecə
Nizamidə:
Gecə xəlvətcə bizə
sevgili yar gəlmiş idi,
Üzü aydan da gözəl
nazlı-nigar gəlmiş idi...
Digər
nümunələrdə də qəzəl janrının
klassik ədəbiyyatın təsiri ilə
yarandığı görünməkdədir:
Məni tənha qoyub,
ey sərvi-sənubər, elə getmə!
İnsaf et, can
quşumu eyləyib şikar,
elə getmə!
Bu tipli qəzəllərdə Nəsiminin, Füzulinin təsirlərini
müəyyənləşdirmək mümkündür. Məlumdur ki,
aşıqlıq funksional, işlək bir sənət sahəsidir.
Bu sənət məclislərdə, şənliklərdə,
toy mərasimlərində gerçəkləşir. Şirvan toylarında və başqa musiqi, şeir məclislərində
muğamın geniş şəkildə
yayıldığı məlumdur. Şirvan
aşıqlarının söz repertuarına qəzəl
janrının daxil olması məhz muğamla
bağlıdır. Çünki muğam,
əsasən, qəzəl üstündə oxunur. Bu səbəbdən də, Şirvan
aşıqlığında qəzəl janrına da yer
verilir. Aşıq Əhməd də ustad
sənətkar və yüksək təbli şair kimi mükəmməl
qəzəl nümunələri yaratmışdır.
Aşıq Əhməd yaradıcılığında
yazılı ədəbiyyatla ortaq janrlardan biri də növhələrdir. Məlum
olduğu kimi, növhə - Şərq şeirlərində mərsiyəyə
oxşar matəm nəğməsidir. 1990-cı il 20 yanvar faciəsi ilə bağlı
yazılmış şeirlərdə növhə janrına
müraciət olunmuşdur. Aşıq milli faciəyə,
haqsızlığa dözməmiş, ona münasibətini kədərli
misralarında ifadə etmiş, günahsız "20
Yanvar" şəhidlərini müqəddəs şəhadət
simvolu olan "Kərbəla şəhidləri" ilə
müqayisə etmiş, bu mücadiləyə də eyni məna
vermişdir:
Ayazlı şaxtalı, soyuq havada,
Elan edilməmiş qanlı davada,
On doqquz yanvarı salanda yada,
Gör nə şəhidi-şühadadır,
Bakı!
Qətligahı - Kərbibəladır,
Bakı!
Aşıq Əhməd yaradıcılığında
mərsiyələrə də rast gəlinir. Azərbaycan
folklorunda matəm, yas, kədər məzmunlu şeirlərə
"ağı" deyilir. Ağıların
xalq yaradıcılığında müxtəlif formaları
(ağı-oxşamalar, ağı-laylalar və s.)
mövcuddur.
Aşıq Əhməd yaradıcılığında
mərsiyələrin çeşidli formaları vardır. Bu şeirlərdə daha
çox folklor üslubu, xalq mərasimlərində söylənən
ağı ruhu duyulur:
Gəl gör Kərbibəladə, nə
qandı,
ya Mühəmməd!
Bu sirr Ali əbayə, əyandı,
ya Mühəmməd!
Həyalı Zeynəb balan
üryandı,
ya Mühəmməd!
Xeymələrimiz oda qalandı,
ya Mühəmməd!
Gəl gör Kərbibəladə nə
qandı,
ya Mühəmməd!
Özün yetiş haraya, amandı,
ya Mühəmməd!
Aşıq Əhmədin mərsiyələri məzmunundan
da göründüyü kimi, müqəddəs imamlara,
peyğəmbərin nəvələrinin faciəli
ölümünə həsr olunmuşdur. Şirvanın
şiə mühitlərində keçirilən Kərbəla
faciəsinin ildönümünə həsr olunmuş matəm
mərasimlərində Aşıq Əhmədin mərsiyələri
çox populyardır və mərsiyəxanlar tərəfindən
böyük şövqlə oxunur.
Azərbaycan folklorşünaslığında qəbul
olunduğu kimi, xalq şeirinin ən geniş yayılan şəkillərindən
biri qoşmadır. Qədim şeir şəkillərindən
biri olan qoşma, eyni zamanda Azərbaycan yazılı
poeziyasında da özünə möhkəm yer tutmuşdur.
Aşıq Əhmədin
yaradıcılığında 3, 4, 5, 6, 7 bəndlik
qoşmalar geniş işlənmişdir. Klassik
aşıqlarımızdan Qurbani, Xəstə Qasım, Abbas
Tufarqanlının yaradıcılığında da
qoşmaların daha çox bu şəkildə olduğunu
çox müşahidə edirik.
Tale tərəqqidən salsa
insanı,
Atılıb düşməyin
nə mənası var?
Bir bulaq gözündən qurusa, onu
Min yerdən eşməyin nə
mənası var?
Yüz rənglə naxış vur,
min yolla bəzə,
Sabah köhnələcək bu
günkü təzə,
Taleyin hökmüylə bağlanan
gözə,
Qızıldan çeşməyin
nə mənası var?
Hər kəsin taleyi xoş keçsə
əgər,
Əyninə bez geysə,
"atlas" deyərlər,
Bəxti kəm alimə nadan atsa
şər,
İnciyib küsməyin nə
mənası var?
Əhməd, el məsəlin gəl
eşit sən də,
Daş düşər
qürbətə yük əyiləndə.
Zərdən şeş
istəyib, yek gətirəndə,
Qovrulub-bişməyin nə
mənası var?
Bu dörd bəndlik qoşmada forma və məzmun vəhdətinin
nə qədər mükəmməl olduğunu görmək
olar. Şeir ustadnamədir, ustad sözüdür, insan və
onun taleyi haqqında müdrik kəlamdır.
"Görmüşəm",
"Dəyməz", "Eylər", "Eyləsin",
"Getdi", "Gəlmək üçündü",
"Ola biləydim", "Dilim", "Faydası
yoxdur", "Səni", "Mərdi", "Olsun"
və s. qoşmaların poetik sistemi mükəmməlliyi ilə
klassik aşıq şeirindən seçilmir. Burada
təkcə forma sabitliyi yox, həm də tərənnüm
olunan ideyanın dəyişməzliyi müşahidə
olunur. Yüksək mənəvi dəyərlər,
əxlaq, ədəb-ərkan, saflıq kimi etik kateqoriyalar
poetik formların içindən, məğzindən
keçir. Müdrik kəlamlar, atalar sözü və zərb
məsəllərin çeşidli növləri bu janrın
qəlibləri çərçivəsinə daxil olur:
Bu sonsuz dünyanın
qeylü-qalından,
Hər vərəqdə bir əfsanə
görmüşəm,
Çox aşiq möhnətin
ruzigarından,
Düşüb
çöllü-biyabana, görmüşəm.
Aşıq
şeirinin araşdırıcıları qoşma janrınm
müxtəlif şəkillərinin olduğunu göstərirlər:
qoşayarpaq qoşma, güllü qoşma, təkrar
misralı qoşma, qoşma-müstəzad, əvvəl-axır
zəncirləmə, ayaqlı qoşma və s.
Qoşayarpaq
qoşmaya Aşıq Əhmədin poeziyasında da rast gəlinir:
Əhmədi yandıran,
qaçıb yan duran,
Məhəbbət andıran,
vüsal qandıran,
Boynunu gəc buran, baxıb göz vuran,
Ceyran duruşuna mail
olmuşam.
Qoşma
müstəzadın (ayaqlı qoşma) Aşıq Əhməd
poeziyasında qoşma-müstəzad şəkli işlənmişdir:
Üzü qara, ağzı pərto,
bədniyyət,
Pis danışdın, səndə
qan, xəta var ha!
Yelmar kimi ora-bura sıçrama,
Bilginən, qarşında talxa da var
ha!
Bir də əjdaha!
Xalq şeirində ən çox işlənən
şeir şəkillərindən biri də gəraylıdır. Bəzən
buna səkkizlik də deyilir. Qoşma ilə
gəraylını fərqləndirən şəkli
xüsusiyyət qoşmanın on bir, gəraylının isə
səkkiz hecalı olmasıdır. Gəraylı
şeir şəklindən istifadə etməyən
şair-aşıq demək olar ki, yoxdur.
Aşıq
Əhmədin yaradıcılığında gəraylı
şeir forması geniş şəkildə işlənmişdir:
Cilvələnib tovuz kimi,
Saldın, ay qız, bəndə məni.
Hicranın yandırıb yaxır,
Ayrılıb gedəndə məni...
və
yaxud:
Aşıqlıqdır mənim
peşəm,
Dəymə, sınar könül
şüşəm!
Mən pərvanə, sən nurlu
şəm,
Yanmaq üçün
közə gəldim.
Aşıq
Əhməd gəraylılarında daha çox 3, 4 və 5 bəndliklər
müşahidə olunur və sevgi-məhəbbət,
öyüd-nəsihət, dünya və insan haqqında fəlsəfi
düşüncələr və s. bu kimi məzmun
daşıyır. "Gəldim", "Olmasın",
"Yalan", "Keçməsin", "Dilbər",
"Görünürsən", "İncidər səni",
"Nədi", "Yaşadar", "Dəyməsin",
"Gəlmişəm", "Səni", "Zərnişan",
"Məni" və b. gəraylıların hər biri
poetik baxımdan mükəmməldir və klassik nümunələr
səviyyəsindədir.
Folklorşünaslıqda müxəmməsin
yazılı ədəbiyyatdan aşıq
yaradıcılığına keçməsi ilə
bağlı flkir mövcuddur. Həm klassik, həm də müasir
aşıqların ən çox istifadə etdikləri
müxəmməs formaları
aşağıdakılardır: "müxəmməs",
"orta müxəmməs", "müxəmməs
qoşayarpaq", "müxəmməs təxmis",
"cığalı müxəmməs",
"duvaqqapma", "müxəmməs ustadnamə".
Aşıq Əhmədin
yaradıcılığında müxəmməs forması
bir neçə şəkli xüsusiyyətləri ilə
müşahidə olunur.
Arzum budur bu dünyada,
Hamı mehriban yaşasın.
"Can" desin
insan insana,
Şad və xuraban
yaşasın.
Hər insanın sayəsində,
Milyon-milyon can
yaşasın.
Nə dərd olsun, nə də azar,
Ürəklər cavan yaşasın
Elə ucal zəhmətinlə
Qüdrətini cahan desin,
Əhməd istər yer üzündə
Hamı firavan yaşasın.
"Yaşasın" rədifli bu müxəmməs
alqış məzmunludur və xeyir əməlləri tərənnüm
edir.
Cığalı müxəmməs:
KİVDF yeni müsabiqə elan edir
Bahardır seyrə çıxıb
nazlı yarım
bağda gəlir,
Sanki, bir gül açılıb əbrişim
budaqda gəlir,
Gah gülür, gah
danışır,
hamıdan qabaqda gəlir,
Tovuz tək cilvələnib gör nə
kef,
damaqda gəlir.
Gəl, maralım,
Dərdin alım,
Sor əhvalım,
Gül camalım,
Qurban olum.
Şux dilbərimsən,
gülüm!
Təzə-tərimsən,
gülüm!
Taci-sərimsən, gülüm!
Gözəl pərimsən,
gülüm!
Bəxt ülkərimsən,
gülüm!
Qoşayarpaq müxəmməs:
Ay mənim şux maralım,
mah camalım, ağrın alım!
Həyalı pür kəmalım,
əhli halım, ağrın alım!
Əlləri tər xınalım,
top cığalım, ağrın alım!
İqbalım, istiqbalım,
küllü malım, ağrın alım!
A sənə qurban olum,
gör necə bədbindi halım,
Gül, danış, ilham alım,
gah boşalım, gah da dolum,
Şənini vəsf eyləyim,
nəğmə qoşum, saz da çalım,
Rəhm qıl, aşiqinəm,
olma zalım, ağrın alım!..
Aşıq Əhməd poeziyasında müşahidə
etdiyimiz janrlardan biri də bayatıdır. Məlumdur ki,
bayatı şifahi xalq yaradıcılığının bir janrıdır.
Lirik janrdır, 4 misralı, 7 hecalıdır.
Bayatılarda atalar sözü, zərb məsəl
öz lirik ifadəsini tapa bilir.
Aşıq
Əhməd yaradıcılığında
"bayatı"ları bir neçə qrupa ayırmaq
mümkündür:
"Əzizim"
xitabı ilə başlayanlar:
Əzizim, harasıdı,
Sinəm eşq
yarasıdı.
Halıma təbib ağlar,
Gör işin
harasıdı?!
Bu kimi şəkilləri "bayatı-cinas"
adlandırmaq olar.
"Mən
aşıq" xitabı ilə başlayanlar:
Mən aşıq, bu da yazdı,
Bu bahar, bu da yazdı.
Yar dedim yağı
çıxdın,
Bil, mənə bu da azdı!
Qeyri-müəyyən
xitabla işlənmələr:
Yetir karvana məni,
Tapşır sarvana məni.
Gözü yolda anam var,
Göndər Şirvana məni!
Qeyri-müəyyən
xitablı bayatılarda Tanrıya, fələyə, sevgiliyə
və s. müraciət olunur. Bu tipli bayatılar
emosional vəziyyətin, mənəvi-ruhu
yaşantıların ifadəsi kimi seçilir.
Aşıq şeirində təcnis adətən
üç bənddən ibarət olur. Təcnislərdə
qafiyələr cinas sözlər üzərində qurulur.
Təcnisin mənası "cinaslar yaratmaq"
deməkdir. Təcnisin dodaqdəyməz təcnis,
cığalı təcnis, baş təcnis, gedər-gəlməz
təcnis kimi 30-a yaxın növü məlumdur.
Aşıq Əhmədin təcnis sənətkarlığı
da çox rəngarəngdir. Məsələn,
aşağıdakı örnəyə diqqət edək
Nə müddətdir yenə
görünməyirsən,
Şükür haqqa, gördüm, a Yəmən səni.
Xəzər sahilində qaş
qaralanda,
Bənzətdim günəşə,
ayə mən səni.
Şeirdə
"a Yəmən", ayə mən"
sözlərinin müxtəlif şəkildə birləşməsi
ilə cinas yaradılmışdır. Cığalı təcnis:
Yanıram eşqində pərvanələr
tək,
Çəkmisən sinəmə bu
dağı yar, sən!
Əzizinəm buda yar,
Kəs, doğra, tök, buda, yar,
Səni mən tək sevənə,
Bil ki, azdır bu da, yar!
Məni Məcnundan da betər eyləyib,
Əgər dolandırsan bu
dağı yar,
Yenə süzdü, axdı ala
gözlərin,
Saldın aşiqi nə hala yar, a yar?
Qırdın ürəyini, aldın
canını,
Çıxartdın köksündən
yara-yara, yar!
Nümunələrdən də göründüyü
kimi, Aşıq Əhmədin yaradıcılığı
janr və şəkil baxımından da geniş əhatəlidir. Buraya təbii
ki, aşığın "deyişmələri", "hərbə-zorbaları",
"qıfılbəndləri" də daxildir.
Aşıq Əhmədin "deyişmə"
formasında olan şeirlərində də forma və məzmun
mükəmməlliyi özünü təsdiqləyir və
varisi olduğu klassik Azərbaycan
aşıqlığını layiqincə təmsil edir.
Yaqut BAHADURQIZI
AMEA Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyi Aran filialının müdiri,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Yazıdakı materiallar Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya
Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap olunub
525-ci qəzet.-
2020.- 22 may.- S.13; 15.