Azərbaycan dilində hərbi leksikanın tədqiqatçısı

 

 

Müəllim vəzifəsi ona görə şərəflidir ki, o, cəmiyyət üçün ən dəyərli, ən bilikli, zəkalı, tərbiyəli, vətənpərvər vətəndaşlar yetişdirir.

 

 

Elmi-mədəni, siyasi fikrin inkişafında, eləcə cəmiyyətimiz üçün yeni milli kadrların yetişdirilməsi milli ruhun daha da yüksəldilməsində ziyalılarımızın rolu böyükdür.

 

Belə ziyalılardan biri filologiya elmləri doktoru, professor İkram Ziyad oğlu Qasımovdur. Onun layiqli bir ziyalı kimi yetişməsində ali təhsil aldığı Bakı Dövlət Universitetinin professor müəllim heyətinin əvəzsiz rolu var.

 

İkram müəllim pedaqoji fəaliyyətə 1973-cü ildə Saatlı rayonunda orta məktəbdə başlayıb, sonra Azərbaycan Dillər Universitetində davam etdirib. O, 2010-cu ildən Bakı Slavyan Universitetində "Azərbaycan dili" kafedrasının müdiri vəzifəsində çalışır. İdarə etdiyi Müasir Azərbaycan dili, eləcə digər kafedralarda İkram müəllimə qarşı böyük hörmət səmimiyyət var. Tələbələrin professor-müəllim kollektivinin  hörmətini qazanmaq  İkram müəllimin özünün  mənəvi paklığından, insanlara qarşı diqqətindən irəli gəlir.

 

İkram müəllim  elm aləminə çox uğurlu elmi-tədqiqat işləri ilə gəlib. O, Ə.M.Cavadovun rəhbərliyi ilə AMEA-nın Nəsimi adına Dilçilik İnstitutunda "Müasir Azərbaycan dilində şərt kateqoriyasının sintaktik ifadə vasitələri"  mövzusunda  apardığı elmi tədqiqat işini uğurla yerinə yetirərək 1984-cü ildə filologiya elmləri namizədi elmi dərəcəsi alıb. Dissertasiyada müasir Azərbaycan dilində şərt anlayışı, onun fəlsəfi-məntiqi  şərhi həmin anlayışın linqvistik şərhi onun ifadə vasitələri müasir Azərbaycan dilinin bədii mətnlərindən gətirilmiş faktlar əsasında şərh olunub. Əsərin elmi  dəyəri ondadır ki, İ.Qasımov elmi tədqiqat mövzusuna kompleks şəkildə yanaşıb, şərt anlayışının linqvistik təhlilini  fəlsəfi təhlilindən fərqləndirib onun çox incə məqamlarını, ifadə vasitələrindəki müxtəlif parametrləri diqqət mərkəzində saxlayıb. Dissertasiyada şərt kateqoriyasının ifadə vasitələri ilə bağlı göstərilən elə məqamlar var ki, onların hər birisi dissertasiya səviyyəsində yeni elmi tədqiqat mövzusu ola bilər.

 

İkram müəllim sonrakı elmi fəaliyyətini həmişə aktual olan, bütün dövrlər üçün  xüsusi əhəmiyyət daşıyan terminologiya sahəsinə  həsr edib, "Azərbaycan dilində hərbi leksika (Təşəkkülü, inkişafı sabitləşməsi)" mövzusunda   doktorluq dissertasiyası mövzusunda elmi axtarışlar aparıb 2003-cü ildə  AMEA-nın Dilçilik  İnstitutunda müdafiə edərək filologiya elmləri doktoru elmi dərəcəsini alıb. Dissertasiya mövzusu müstəqilliyini bərpa etmiş Azərbaycan Respublikasında Milli Ordunun yaranmasında ortaya çıxan yeni hərbi terminlərin dəqiqləşdirilməsi ordu quruculuğunun tərkib hissəsi kimi xüsusi əhəmiyyət kəsb edirdi. Çünki dissertasiyada Azərbaycanda hərbi terminlərin  inkişaf dövrləri, qədim türklərdə hərbi termin yaradıcılığı, terminoloji leksika digər tarixi mədəni abidələrdə hərbi leksikanın, eləcə onların yaranma yollarının tədqiqi müstəqilliyimizin ilk illərində ordu quruculuğu sahəsində  mühüm dəyər kəsb edirdi. Müasir dövrümüzdə Azərbaycan hərb sənəti güclü inkişaf etdiyindən hərbi terminologiya da inkişaf etmiş təkmilləşmişdir.  Azərbaycan dilçiliyində bu yönlü elmi tədqiqatların meydana çıxması indi aktuallığını saxlayır.  İkram müəllimin  bu sahədəki xidmətlərinin praktik nəticəsi  onun Zahir Salahovla hazırladığı "İngiliscə-azərbaycanca-rusca hərbi terminlər lüğəti"dir (Bakı, 2010). Bu lüğətdə müasir dövrdə ən çox işlədilən hərbi terminoloji anlayışlar üç dildə gox aydın dəqiq ifadə olunub. Lüğətin girişində qeyd olunur ki, üç dildə tam əhatəli hərbi terminoloji lüğətlərin   yaranması sahəsində ilk təşəbbüsdür. Gələcəkdə hərbi aviasiya, hərbi dəniz, artilleriya, arxa cəbhə, hərbi texnika kimi sahələrə aid terminoloji lüğətlərin hazırlanması zamanın tələbidir. Bu isə gələcəkdə çox mükəmməl əhatəli hərbi terminoloji lüğətin yaranmasına imkan verir. İkram müəllim Terminologiya sahəsindəki tədqiqatlarını "Azərbaycan terminologiyasının əsasları" (Bakı, 2017) adlı dərsliyində tədrisə gətirmişdir. Magistrlər üçün nəzərdə tutulan bu dərslik elmi-nəzəri metodiki mükəmməlliyi diqqəti cəlb edir. Dərslikdə tədris prinsiplərinə uyğun olaraq ümumi terminologiyanın başlıca prinsipləri, terminologiyanın nəzəri məsələləri, terminoloji qatın zənginləşmə mənbələri üsulları terminoloji leksikanın zənginləşməsində alınma beynəlmiləl leksikanın  yeri, terminoloji lüğətçilik terminoloji sistemin təsnifi qruplaşdırılması  məsələləri aydın dillə şərh olunub. Magistrlər üçün nəzərdə tutulan bu dərslik bir çox cəhətdən, xüsusən dilin aydınlığı, şərhlərin əsaslılığı, mövzunun ardıcıl arqumentativliyi tədris vəsaitləri hazırlayanlar üçün nümunə ola bilər.

 

Müstəqilliyimizin ilk illərində türk xalqlarının ümumi terminologiyasının  yaradılması problemi kimi ortaya çıxdı. Çünki türk dillərində terminlər mənşəcə müxtəlif  dilləri  əhatə edirdi, bu da onların elmi üslubunda anlaşılmazlıq yaradırdı. Məsələn, türk dilində əgər ərəb, fars, ingilis, fransız, yunan dillərinə aid sözlərdən termin kimi istifadə edirdilərsə, Azərbaycan dilində ərəb, fars terminləri ilə yanaşı, rus rus dili vasitəsi dilimizə gələn terminlər işlədilirdi. Bu da konkret tarixi şəraitlə bağlı idi. Bununla da bir-birindən uzaq düşən türk xalqlarının yaxınlaşmasını təmin etmək məqsədi ilə ümumi terminlər yaradılması bir vəzifə kimi ortaya çıxdı. Türkcənin elmi qolu bu sahədə ilk addım kimi qəbul olunurdu. Bu məqsədlə 1993-cü ildə türk dövlət cəmiyyətlərinin dostluq, qardaşlıq əməkdaşlıq qurultayı keçirilir ümumi terminologiya məsələləri müzakirə olunur. Belə bir tarixi şəraitdə təkcə hərbi terminlər deyil, ümumitürkoloji terminlərin işlənilməsi  sahəsində belə tədqiqatlar xüsusi əhəmiyyət kəsb edirdi.

 

İkram müəllimin elmi-pedaqoji fəaliyyəti dəyərli dərslik dərs vəsaitləri ilə səciyyəvidir. Onun "Azərbaycan dili" (İ.Qasımov, Səbinə Əliyeva. "Maksuana" nəşriyyatı, Bakı, 2006); (İ.Qasımov, Rafiq Novruzov. Azərbaycan dili (Ukraynalı tələbələr üçün dərs vəsaiti. Kiyev: Dmitro  Buraqonun nəşriyyat evi, 2014) adında dərslikləri ali məktəblərdə təhsil alan xarici tələbələr üçün çox faydalı vəsaitlərdir. Bu vəsaitlərdən həm respublikanın ali məktəblərində, həm xarici ölkələrdə fəaliyyət göstərən "Azərbaycanşünaslıq" mərkəzlərində istifadə olunur. Xüsusilə Ukrayna Belarusdakı ali məktəblərin nəzdində olan Azərbaycanşünaslıq mərkəzlərində fakültətiv fənn kimi Azərbaycan dilinin tədrisi zamanı istifadə olunur. Digər bir vəsait isə (İ.Qasımov.  Azərbaycan dili. Bakalavr pilləsində qeyri-ixtisas fakültələri üçün  dərslik. Bakı, 2017) respublikamızda geniş tələbə auditoriyası üçün nəzərdə tutulmuşdur. Bu vəsait müasir dövrdə ali məktəblərimizdə müxtəlif ixtisaslar üzrə təhsil alan tələbələrin Azərbaycan dilinə aid biliklərinin dərinləşdirilməsi kommunikasiyanın daha effektiv qurulması  zərurətindən irəli gələn tələblərin ödənilməsi məqsədini  daşıyır.

 

Göründüyü kimi, İkram müəllimin həm qeyri-azərbaycanlı, həm   müxtəlif ixtisas sahibi olan azərbaycanlı tələbələr üçün hazırladığı dərsliklər  respublikamızın ali məktəblərində müxtəlif yöndə Azərbaycan dilinə aid dərslik dərs vəsaitinə  olan ehtiyacı təmin edir bu sahədəki  boşluğu doldurur.  Bu yöndə fəaliyyətin məntiqi davamı kimi "Müstəqil öyrənənlər üçün Azərbaycan dili" (Samouçitelğ  azerbaydjanskoqo  əzıka) (İ.Qasımov, S.Əliyeva. Bakı,  "Elm", 2003) dərsliyi müstəqil Azərbaycan Respublikasına müxtəlif məqsədlərlə gəlmiş əcnəbilərin ilkin dil bilgilərinə yiyələnməsi üçün mühüm rola malikdir.

 

İkram müəllim 11  kitabın, ali məktəblərdə tədris olunan 10-a qədər  tədris fənninin proqramının, çoxlu sayda kitablara rəylərin müəllifidir. O, mütəmadi olaraq elmi nailiyyətlərini, elmi təşəbbüslərini oxucuları ilə bölüşür onları respublika respublikadankənar  mənbələrdə  nəşr etdirir.

 

Professor İkram Qasımovun belə zəngin mənalı həyat yolu  yeni yetişən ziyalılar nəsli üçün bir nümunədir. Onu  həyatının daha müdrik çağlarına qədəm qoyması - 70 illik yubileyi münasibəti ilə təbrik edirik.                                                                                          

 

Eldar PİRİYEV

Şaban HÜSEYNOV

filologiya elmləri doktorları, professorlar

Bakı Slavyan Universiteti

 

525-ci.- 2020.- 5 noyabr.- S.12.