Polietnik Azərbaycan və monoetnik
Ermənistan Azərbaycan ta qədimdən
müasir dövrümüzədək
öz polietnik mənzərəsini qoruyub
saxlaya bilib. Dağlıq
Qarabağda erməni separatçılarının fəaliyyətləri
istisna olmaqla, Azərbaycanın təcrübəsi
göstərir ki, Cənubi Qafqazda müxtəlif etnik qruplar sülh şəraitində yaşaya
bilərlər və etnik konfliktlərin həlli monoetnik cəmiyyətin yaradılmasından
yox, etnik müxtəlifliyin təmin
edilməsindən, qarşılıqlı
hörmət və tolerantlıq mühitinin yaranmasından əhəmiyyətli
dərəcədə asılıdır.
XIX əsrdən etibarən
çar Rusiyasının,
daha sonralar isə SSRİ rəhbərliyinin
Azərbaycana qarşı
məkrli siyasəti ermənilərin əzəli
Azərbaycan torpaqları
olan İrəvana, Zəngəzura, Qarabağa
köçürülməsi, azərbaycanlıların isə
həmin ərazilərdən
tədricən köçürülməsi
ilə nəticələnib. 1805-ci il Kürəkçay,
1813-cü il Gülüstan
və 1828-ci il Türkmənçay müqavilələrindən
sonra ermənilərin
tarixi Azərbaycan torpaqlarına köçürülməsi
baş verib. Özəlliklə, 1828-ci ildə Rusiya
ilə İran arasında
imzalanan Türkmənçay
müqaviləsinə əsasən
Şimali Azərbaycanın
Naxçıvan xanlığı
və İrəvan xanlığı ərazisində
Erməni vilayəti təşkil edilib. Etnik tərkibin rusların maraqlarına uyğun dəyişdirilməsi məqsədi
ilə xristian ermənilər İran ərazisindən
Azərbaycanın qeyd
olunan ərazilərinə
köçürülüb və bununla da erməni vilayətinin inzibati-ərazi bölgüsü
möhkəmləndirilib.
Ermənilərin İran, Türkiyə ərazilərindən
Qərbi Azərbaycan torpaqlarına köçürülməsi
daha sonralar Ermənistan Respublikasının
yaradılması ilə
nəticələndi. Ermənistan
dövlətinin yaradılmasına
qədər yerli müsəlman-türk əhalinin Qərbi Azərbaycan torpaqlarından deportasiyası baş verirdi. Lakin Ermənistan dövlətinin
yaradılmasından sonra
bu proses daha da kəskinləşdi. Qərbi
Azərbaycanda yerli müsəlman-türk əhalinin
deportasiyası prosesi əsasən bir neçə mərhələni
əhatə edirdi: 1905-1906-cı
illər (1-ci mərhələ),
1918-1920-ci illər (2-ci mərhələ),
1948-1953-cü illər (3-cü mərhələ) və
1988-1991-ci illər (4-cü mərhələ).
"Türksüz Ermənistan"
siyasətini həyata
keçirən Ermənistandan
deportasiya edilmiş azərbaycanıların sayı
təxminən 500 min nəfər
ətrafındadır. Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ
və ətraf bölgələrinin Ermənistan
tərəfindən işğalı
və bir milyonadək soydaşımızın
köçkünə çevrilməsini
də etnik təmizləmənin 5-ci mərhələsi
kimi qeyd edə bilərik.
Mərhələli şəkildə etnik
təmizləmə siyasəti
həyata keçirən Ermənistan Respublikası əhalisinin
97.9 faizini ermənilər,
qalan 2.1 faizini isə ruslar, yezidi kürdlər və s. azsaylı etnik qruplar təşkil
edir. Ölkədə
erməni ortodoksluğu
əsas din olaraq qalmaqdadır.
Göründüyü kimi, öz monoetnikliyi
ilə fərqlənən
Ermənistan dünya ölkələri arasında
"lider" ölkəyə
çevrilib. Qərbi Azərbaycan torpaqlarında
yaradılmış Ermənistan
dövləti uydurma
"Böyük Ermənistan"
ideyasına sadiq qalaraq, qonşu ölkələrə qarşı
yeni ərazi iddiaları irəli sürürdü. 1992-1993-cü
illərdə Dağlıq
Qarabağda baş qaldıran erməni separatizmi ətraf bölgələr də daxil olmaqla Azərbaycan
Respublikasının ərazisinin
20 faizinin işğalı
ilə nəticələndi.
Bir milyonadək azərbaycanlı
Dağlıq Qarabağ
və ətraf 7 rayondan qovularaq məcburi köçkünə
çevrildi. Yeri
gəlmişkən, məcburi
köçkünlər arasında kürdlər,
axıska türkləri
də var idi.
30 ilə yaxın
aparılan sülh və nizamlanma danışıqları heç
bir nəticə vermədi. Əksinə, Ermənistan rəhbərliyi
öz işğalçılıq
siyasətini davam etdirərək "Qarabağ
Ermənistandır", "Yeni ərazilər uğrunda muharibə" kimi sərsəm bəyanatlar səsləndirməkdən
belə çəkinmədi.
2020-ci ilin iyul
ayında Azərbaycanın
Ermənistanla sərhəd
olan Tovuz rayonuna hücumlar təşkil olundu.
Bu il sentyabrın
27-də isə işğal
olunmuş Azərbaycan
ərazilərində, qoşunların
təmas xəttində
yenidən gərginlik
yaratmağa cəhdlər
edən düşmən
bu dəfə Azərbaycan Ordusunun əks-hücüm əməliyyatları
ilə qarşılaşdı.
Əks-hücum əməliyyatları
nəticəsində 30 ilə
yaxın işğal altında qalan ərazilərin xeyli hissəsi işğaldan azad olunub və
bu proses indi də davam edir.
Tarixi Azərbaycan
torpağı Qarabağa
qarşı əsassız
iddialar irəli sürən Ermənistan tərəfi tarixi faktları unudur. Ermənilərin Qarabağ ərazisinə köçürülməsindən sonra da, bölgənin etnik tərkibi yenə də müsəlman-türk əhalinin
əksəriyyət təşkil
etməsi ilə fərqlənir. Rusiya-İran,
Rusiya-Osmanlı müharibələri
və eyni zamanda, 1805-ci ildən sonra Rusiyanın hakimiyyəti altına keçən Qarabağda çarizmin yeritdiyi müstəmləkə siyasəti
insanların bölgəni
tərk etməsinə
səbəb olub. Rusların köçürmə siyasəti
nəticəsində çoxsaylı
erməni ailəsi gətirilərək Qarabağda
yerləşdirilib. Hələ 1805-ci ildə 390 erməni ailəsinin Şuşaya yerləşdirilməsi məlumdur.
Çar
Rusiyası ermənilərin Qarabağa
köçürülməsi siyasətini mərhələli
olaraq davam etdirirdi. Lakin buna baxmayaraq,
ermənilər köçürüldükləri
ərazilərdə say üstünlüyünə
malik deyildilər.
Rusların 1810-cu ildə Qarabağda
apardıqları siyahıyaalmaya
görə, burada 12
min ailə və təqribən 60 min insan yaşayıb. Bu siyahıya görə, Qarabağ əhalisinin 9500
(79 faiz) ailəsi azərbaycanlı, 2500 (21 faiz)
ailəsi isə erməni və rus əhali göstərilib. Rusların 1823-cü ildə apardıqları siyahıyaalma dəftərində
Qarabağın toplam
642 kəndinin 155-i ermənilərə,
487-si isə azərbaycanlılara
aid olduğu göstərilirdi.
Bu kəndlərdə ümumi
olaraq 18563 ailənin,
14618 (78 faiz) azərbaycanlılardan,
3945 (21,2 faiz) ailəsi isə ermənilərdən ibarət
olduğu halda, Qarabağ əhalisinin 91 faizini azərbaycanılar,
8,4 faizini isə ermənilər təşkil
edib.
Etnik və dini qruplar arasında
sülh şəraitində
birgəyaşayış istənilən
cəmiyyətdə sülh
və təhlükəsizlik
üçün mühüm
məsələdir. Tolerantlıq və mədəni müxtəlifliyə hörmət
ekstremizmə, müxtəlif
növ sosial gərginliyə, zorakılığa
və vətəndaş
müharibəsinə qarşı
ən yaxşı vasitədir.
Uzun əsrlər
boyu müxtəlif etnik azlıqlara mənsub insanlar Azərbaycanda sülh və əmin-amanlıq şəraitində yaşayıblar. Bu multikultural,
polietnik və tolerant irs Azərbaycanda
bu gün də davam etdirilməkdədir.
Azərbaycan və Ermənistan
cəmiyyətlərinin etnik-dini
baxımdan sosioloji təhlili əsasında bəzi ciddi fərqlərin olduğunu
qeyd etmək olar:
Ermənistan öz monoetnikliyi ilə dünya ölkələri arasında
seçilən azsaylı
ölkələrdən biridir. Azərbaycan
öz polietnik mənzərəsini qoruya
bilib, onu inkişaf etdirib və
burada müxtəlif etnik birliklərin, millətlərin nümayəndələri
bərabər hüquq
və azadlıqlara malikdirlər.
Ermənistanda faşist, milliyyətçi,
irqçi ideologiyalar dövlət tərəfindən
dəstəklənir. Azərbaycanda
multikulturalizm dövlət
siyasətinə və
həyat tərzinə
çevrilib. Ölkədə hər bir etnik
qrup öz dilini, folklorunu, mədəniyyətini inkişaf
etdirmək imkanlarına
sahibdirlər.
Ermənistan dövləti birgəyaşayışı,
mədəniyyətlərarası dialoqu, vətəndaşlığı təbliğ
edən böyük forumlara ev sahibliyi
edə bilməyib. Azərbaycan mədəniyyətlərin, sivilizasiyaların
dialoqunu təbliğ edən böyük forumların keçirildiyi
məkana çevrilib.
Ermənistanda din öz humanist mahiyyətindən
uzaqlaşaraq əslində,
erməni milliyyətçiliyi
ilə vəhdət təşkil edir və uydurma "Böyük Ermənistan"
ideyasının gerçəkləşməsinə
xidmət edir. Azərbaycanda din-dövlət münasibətləri
ən arzuolunan xətt üzrə inkişaf edir və din öz humanist mahiyyətini qoruyur.
Ermənistanda dini, siyasi və
digər sahələrdə
dözümsüzlük mühiti
var, erməni cəmiyyəti qeyri-tolerantlığı
ilə fərqlənir. Azərbaycanda
əksər dünya ölkələrinə nümunə
ola biləcək
dini tolerantlıq mühiti mövcuddur.
Ermənistanda tarixi abidələri, dini məbədləri və məscidləri məhv etmək və ya onları
erməniləşdirmək dövlət siyasətinin
tərkib hissəsidir. Azərbaycanda tarixi abidələri, kilsələri, sneqoqları
və digər dini məbədləri qorumaq və onları gələcək
nəsillərə çatdırmaq
dövlət siyasəti
ilə dəstəklənir.
Ağasəlim HƏSƏNOV
525-ci qəzet.- 2020.- 12 noyabr.- S.12