"Jurnalistika təkcə təfəkkür
yaradıcılığı deyil"
ƏLİSAFA
MEHDİ: "MƏMUR BİLMİR Kİ, JURNALİSTLƏ
NECƏ DANIŞMALIDIR, ONA GÖRƏ DƏ ÖLKƏDƏ
REKET JURNALİSTİKA BAŞ ALIB GEDİR"
Artıq
bir müddətdir, Konflikt Jurnalistikası Məktəbinin
yaradıcısı, "Dinc dünya" Araşdırma Mərkəzinin
sədri, Birinci Qarabağ savaşının
iştirakçısı, jurnalist Əlisafa Mehdi ilə
konflikt jurnalistikası və ekstremal jurnalistikanın
günümüzdəki durumu haqqında müsahibələr
edirik.
Bu günlərdə Əlisafa Mehdinin "Məmur və
jurnalist" kitabı işıq üzü görüb.
Kitabda
ekstremal, konfliktli hallarda mass-media prinsiplərinə,
insanların qanunla informasiya alma
hüquqlarına əməl edərək jurnalistlərlə
davranma, özünün və qarşı tərəfin ləyaqətini
qoruma, bununla da, peşə vəzifəsini şərəflə
yerinə yetirmə barədə təcrübələr,
tövsiyələr toplanıb.
Ə.Mehdi ilə növbəti söhbətimiz də elə
bu məsələlərlə bağlıdır.
***
- Əlisafa müəllim, bu günlərdə yeni
kitabınız işıq üzü görüb. Bildiyimiz kimi,
hər bir kitabın ərsəyə gəlməsində bir zərurət
olur. Bu mövzuda kitab yazmaq nədən
qaynaqlandı?
- Bu
mövzu indiyəcən işlənməyib, bu sahədə
ciddi boşluq var. Ümumiyyətlə, bizdə məmurların
əksəriyyəti jurnalistikanı gördüyü qədər,
istehlakçı qədər bilir. İstehsalçı
isə jurnalistika məhsulunun ortaya gəlmə prosesini
görmür. Bilmirlər ki, bunlar hansı
məşəqqətlərdən, əziyyətlərdən,
yaradıcılıqdan, qanun-qaydalardan keçir. Üstəlik, jurnalistika təkcə təfəkkür
yaradıcılığı deyil axı, bu həm də bir
texnologiyadır, prosesdir. İstədim ki, bu proseslə məmurları
tanış edim. Jurnalist məmurla
rastlaşanda hər ikisinin qarşılıqlı hüquqi
statusları ortaya çıxır. Məmurların
əksəriyyəti bu situasiyada öz statusunu bilmir, KİV
haqqında qanundan xəbərləri yoxdur, o cümlədən,
bilmirlər ki, jurnalist hara qədər hüquqludur,
qırmızı xətti haradadır. Eyni
zamanda, informasiyanın verilməsi haqqında qanunda məmur
hara qədər hüquqludur, nəyi deməyə borcludur, nəyi
deməməlidir kimi məsələləri bilmirlər.
Bu çərçivə onlar
üçün anlaşıqsız ölçüdədir.
Elə buna görə də, ölkədə
reket jurnalistika baş alıb gedir. Çünki
məmur bilmir ki, jurnalistlə necə
danışmalıdır ki, qanunlara sosial normalara əməl
etmiş olsun. Həmişə bu barədə
danışmışam, yenə də deyirəm, ölkədə
qonzo jurnalistika baş alıb gedir. Jurnalist
elə bilir ki, hər şeyi deyə bilər, həmişə
öz adından danışa bilər və hökm
çıxarda bilər, rəy verə bilər. Bunları məmurların çoxu bilmir. Həmkarlarımla bu barədə söhbətləşdim
və gördüm ki, bu sahə boşdur. Həm də
bu, mənim elmi işimdir: "Media hərbi-siyasi konfliktlərin
tənzimlənməsi prosesində - Azərbaycan və
dünya təcrübəsi". Bəs
yaxşı, biz məmur deyəndə kimi nəzərdə
tuturuq, münaqişə daha çox hansı məmurlarla
olur? Əlbəttə ki, konfliktli-ekstremal situasiyalara
cavabdeh olanlarla - polis, prokuror, FHN-in zabiti, hakim və s. Bu kitab
onların dediyim sahələri bilmələri
üçün yazılıb.
- Kitabda məmurla
jurnalist arasında yaranan narazılıqların səbəblərini
və həll yollarını təhlil etmisiniz. Bu problemin
ciddiliyi haqqında danışaq...
- Birinci
növbədə, hər iki tərəfin - məmur zümrəsinin
də, jurnalist heyətinin də bəzi nümayəndələrinin
hüquqi savadsızlığı və psixoloji zəifliyi məsələni
ortaya qoyur. Yaxud, hüququn aliliyini qəbul etmək
istəmirlər. Cəmiyyətdaxili prosesə
baxaq. Vətəndaş rüşvət
verir, məmur alır, cinayətkar, xəta törədən
rüşvət vermək istəyir, məmur da almaq istəyir.
Vətəndaş özününkünü
hansısa əyri yollarla işlə təmin etmək istəyir,
yerlibazlıq istəyir, cəzadan qaçmaq istəyir, məmur
da bu durumdan sui-istifadə edir. Bu prosesdə
həmin məmurlar üçün cəmiyyət istifadə
mənbəyidir ki, rüşvət alsın, yerlibazlıq eləsin,
monopoliya cəhdi eləsin. Nəticədə
nə olur? Dövlət qurulmur, kütlə
xalqlaşa bilmir. Bu xalqlaşmanı
reallaşdıran ən böyük güclərdən biri də,
təbii ki, jurnalistikadır. Bu
qüsurların hamısı informasiya mənbəyidir -
jurnalist alır, hazırlayır, ötürür. Bu prosesdə məmurun nə üçün belə
etdiyi kitabda açıqlanıb. Eyni
zamanda, jurnalistlə məmur arasında münaqişənin
yaranması səbəbləri, bu sayaq münasibətlərin
tənzimlənməsi yolları kitabda açıqlanır,
ortaya qoyulur. Kitabda hər iki tərəfin
nöqsanlarının 8 arqumentini sadalamışam.
- Kitabda
ekstremal situasiyalarda məmurların jurnalistlərlə necə
davranmalı olduqları haqqında nəzəri, təcrübi
tövsiyələr əksini tapıb. Sizcə
bu, məmurla jurnalist arasında münasibətləri sahmana
salmaqda yetərli bazadırmı? Kitabda bu
nəzəri məsələlərə uyğun hansısa
praktiki tədbirlər nəzərdə tutulurmu?
-
Kitabın sonunda konseptual təklif vermişəm. Ekstremal situasiyalara cavabdeh olan məmurlarla, yəni
zabitlərlə jurnalistlər arasında
qarşılıqlı münasibətləri son məqamına
qədər qanunlarımız tənzimləyir. Hətta terror, epidemiya hallarında, texnogen hadisələrdə
məmur jurnalist üçün hansı şəraiti
yaratmalıdır - bütün bunlar haqqında qanunlar yetərincədir.
Amma konkret olaraq, belə bir təcrübənin
qaydalaşdırılması üçün Çevik Media
Klubunun yaradılması vacibdir. Konkret situasiya baş verən
vaxt hadisə yerinə axışan jurnalistlərin bir qərargahda
toplanması, həmin ekstremal vəziyyətdə jurnalistlərin
necə davranmalı olmaları barədə nə Müdafiə
Nazirliyinin, nə Daxili İşlər Nazirliyinin, nə Hərbi
Prokuraturanın, nə Fövqəladə Hallar Nazirliyinin, nə
Ədliyyə Nazirliyinin, nə Sərhəd Xidmətinin... və
digər uyğun qurumların təcrübələri
formalaşmayıb. Halbuki, bunu qurmaq çox
asandır. Bir situasiyanı izah edim. Ermənilər məğlub olsalar da, bu 44
günlük döyüşlərdən yetərincə
görüntülər yaydılar. Döyüşün
içində konkret olaraq dünyanın başqa-başqa
ölkələrindən də stringer jurnalistlər var idi.
Ermənilərin qırılmasını, geri
çəkilməsini, ac-susuz qalmasını, köçmə,
yerdəyişmə şəraitini, hamısını lentə
aldılar. Bunlar həmin gün göstərilməsə
də, mövqe dəyişiləndən sonra göstərilə
bilər.
Həmin görüntülər bu savaşın mahiyyətini,
xronologiyasını ortaya qoymaq üçün sənəddir. Bizdə isə, bunu
heç kim etmədi və 44 günlük
şərəf tariximizin yazıldığı proses sənədləşmədi.
Bizim jurnalistlər yalnız arxadan qorxa-qorxa, gizlənə-gizlənə
dağılmış evləri göstərməklə məşğul
oldular. Konkret döyüş prosesi arxivləşmədi.
Ona görə ki, biz ekstremal situasiyalarda davranmaq
vərdişlərini və vacibliyini mənimsəmişik.
Eyni zamanda, Azərbaycandakı jurnalistika qurumları da
bununla maraqlanmır. Belə olan halda nə etmək gərəkdir?
Başda Mətbuat Şurası, Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyi, ölkədəki jurnalistika fakültələri,
mütəxəssisləri olmaqla, yığışıb bu
mövzunu müəyyən etməlidirlər, bizim verdiyimiz
konsepsiyanı redaktə etməlidirlər. Ondan sonra, həmin ekstremal vəziyyətlərə
cavabdeh olan nazirliklərlə jurnalistlər arasında
qarşılıqlı münasibətləri tənzimləməyin
konkret platformasını ortaya qoymalıdırlar.
- Bu
yaxınlarda bir neçə xarici jurnalistin Prezident İlham
Əliyevə ünvanladığı qərəzli suallardan
yəqin ki, xəbərdarsınız. Sizcə,
çox yüksək inkişaf edildiyi deyilən Qərb
jurnalistikası məmur və jurnalist münasibətlərində
etik qaydaları niyə pozdu? Bu, yolverilən
haldırmı? Sualların qoyuluşunda
edilən təhriflər bizə nədən xəbər
verir?
- Hə,
alman, ingilis, kanadalı jurnalistlərin suallarında xeyli qərəz
var idi. Paralellər aparılmadan, ermənilərin törətdiklərini
nəzərə almadan, həm də müsahibə alan redaksiyanın aid olduğu dövlətin
indiki siyasi-sosial durumda hadisəyə loyallığını
ortaya qoymadan, konkret olaraq, məqsədli şəkildə
suallar verirdilər.
İnternet şəbəkəsi yaranandan bəri
xüsusi olaraq, çox ciddi şəkildə informasiya
savaşı gedir. Bu savaşda qızğın, yüksək
səviyyəli informasiya döyüşü aparan Ali Baş
Komandan İlham Əliyev verilən sualların məqsədini
də izah etdi. Bir növ o, qərəzləri faş etdi.
Üstəlik də gerçək durumu ustalıqla ortaya
qoydu. Hətta "Fox News"un reportyoruna açıq şəkildə
dedi ki, bir güzgüyə baxın, sonra bu sualı verin.
İnformasiya savaşı aparılan prosesdə
heç kim güzgüyə baxmır, özünü
qıraqdan görmək istəmir. Bu bir qabiliyyətdir, əxlaqdır.
Dəfələrlə dediyim bir söz var, kim söyürsə,
özününkünü unudur. Yəni informasiya
savaşı aparan tərəf də eyni zamanda
özünü ortaya qoymalıdır, sonra bu savaşı
aparmalıdır. Əks
halda, jurnalistlərin dilində məşhur olan bir termin -
"fake" yaranır. Ermənilərin
maraqlarını güdən dünya mediasının məhsullarında
"fake" ayaq tutub yeriyir.
Cənab
Prezident 44 gün ərzində 30 dəfədən çox
müsahibə verdi. Bu müsahibələrdə
jurnalist əxlaqına yetərincə əməl edənlər
də oldu. Sizin nəzərdə
tutduğunuz Almaniya, Fransa, İngiltərə reportyorları
idi ki, Qarabağ məsələsi onların dövlətinin
mənafeyinə uyğun olaraq hansı bucaqdan
görünürdüsə, o bucaqdan da sual verirdilər.
Bu cür münasibətin də ənənəsi
var. Yüz illərdir ki, Yer kürəsinin bu
coğrafiyasına Avropanın baxışı budur. Bu da səbəbsiz deyil. Rusiya, Ermənistan,
Fransa, İran... mediasının Azərbaycana qarşı
informasiya hücumları, demək olar, elansız
savaşdır. İnformasiyanın
dağıdıcı, yaxud qoruyucu mahiyyətini uzun illərin
təcrübələrindən çıxmış,
güclü ideoloji silahlanma ilə cilalanmış jurnalist
ordusu yetirə bilir. Bəşər həyatının
yetərincə həssas olan bu məqamını
balanslaşdırmaq üçün Azərbaycan
jurnalistikasının xeyli geridə qaldığını təəssüflə
qeyd etmək lazımdır.
Dünyanın ədalətli rəyini özümüzə
yönəldə biləcəyimiz istiqamətdə işləyə
bilmirik. Dezinformasiya basqılarına cavab və yaxud əks həmlə
strategiyası çağdaş dünyada yetərincə
işlək üsul olsa da, o ölkələrin mediası ilə
işləmək taktikaları bizdə yox həddindədir.
Azərbaycanın jurnalistika mənsubları,
qeyri-hökumət təşkilatları, ölkə ictimaiyyəti
bu işə öz dəstəyini verməlidir. QHT-lərin və redaksiyaların xarici mətbuat və
informasiya vasitələrinə çıxış imkanları
və mövqeləri güclənməlidir. Artıq bu sahədə işləyən jurnalistlər
üçün bilgi bazası yaratmağın vaxtı
çatıb.
Nadir RZALI
525-ci.- 2020.- 18 noyabr.-
S.19.