Xeyirxah əməlləri ilə
yaddaşlarda yaşayan insan
Azərbaycan folklorunda müdrik qoca arxeotipinə aid olan, əcdad
kultu nümayəndəsi sayılan seyidlərə, onların
göstərdikləri möcüzələrə xalq
arasında həmişə böyük inam olub. Seyid
ocaqları insanlar tərəfindən həmişə ziyarətgaha
çevrilib, el-obanın bir müşkül işi olanda
üz tutduqları, Allahdan dilək dilədikləri, dərdlərindən
ayrı düşdükləri müqəddəs və pak məkan
sayılıb.
Seyid və övliyalar özləri yeməz, lakin yedizdirər,
xalqın həm sevincli, həm də çətin
anlarında öndə olardılar. Seyid, övliya dediklərimiz
əməlisaleh, vicdanlı, pak, Allaha daha yaxın olan,
sözünün kəraməti, əlinin şəfavericiliyi,
uzaqgörənliyi və öncəgörənliyi ilə
sayılıb-seçilən müqəddəs şəxslər
olmuşlar. Onların hətta əşyaları və
yaşadıqları ev belə, dünyalarını dəyişdikdən
sonra da sakral məkan hesab edilib.
Seyidlər, övliyalar peyğəmbər nəslinin
davamçılarıdır. Seyidlər Allahın
sevimli bəndələri, kəramət sahibləri, müqəddəs
şəxslərdir. Onların bu kəramətlərini
gözləri ilə görüb, şahid olan yüzlərlə
insanlarda əminlik yaranıb. Peyğəmbərlər
özünəməxsus kəramət sahibləri olublar ki, bu xüsusiyyət
əməlisaleh seyidlərə də bəxş edilib.
Sovet
hakimiyyəti dövründə insanlar arasında inamı yox
etmək məqsədilə müqəddəs, eləcə də
dini biliklərə sahib olan seyidləri, övliyaları
yaşadığı yurd yerlərindən
uzaqlaşdırmağa çalışsalar da, onların əksəriyyəti
sürgün edilsə də, xalq heç vaxt bu müqəddəslərə
olan inamını itirməmiş, əcdadlara olan münasibətini dəyişməyib.
Bu yazıda söz açacağımız müqəddəs
şəxs Seyid Xeyrulla ağadır. Kimdir Seyid Xeyrulla
ağa? El arasında bu günə kimi ona
qarşı niyə bu qədər inam qorunub saxlanılıb?
Məqalədə bu kimi suallara cavab tapmağa
çalışacağıq.
7-ci İmam Museyi Kazım əleyhissalamın şəcərəsindən
olan Seyid Xeyrulla Mir Mehdi oğlu 1898-ci ildə Xoy şəhərinin
Seyid Hacəddin kəndində dünyaya gəlib. Onun əmiləri
Azərbaycanda Sovet İttifaqı qurulmazdan əvvəl ticarətlə
məşğul olduğundan ticarət karvanlarıyla
Gürcüstana və Azərbaycana tez-tez gələrdilər.
Seyid Xeyrulla ağa əmilərini çox sevərmiş.
Onları görmək məqsədilə
uşaqlara qoşulub heyvan dərisindən
hazırlanmış dağarcıqla Arazı keçib.
Bu hadisə Sovet rejimi bərqərar olduğu
zamana təsadüf edir. Sonradan əmiləri
karvan yolu ilə vətənə qayıtsalar da, Xeyrulla
ağa keçə bilməyib. Sovet üsuli-idarəsi
qurulan zaman yollar
da bağlanır.
Seyid Xeyrulla ağa Tiflis şəhərində bir
qohumunun yanına gəlib çıxır. Həmin qohumu
vasitəsilə Xeyrulla ağa Azərbaycanın Şəmkir
şəhərinin Seyfəli kəndində olan yaşlı əmisinin
yanına gəlir. Əmisi yaşlı
olduğundan qardaşları ilə birgə vətəninə
qayıda bilmədiyi üçün Seyfəlidə
qalmalı olub. Ailəsi isə Cənubi Azərbaycanda
qalıb. Seyid Xeyrulla ağa əmisi Seyid
Hüseyn ağanın yanında qalıb. O zamandan əmisinin
yanında böyüyüb. Bir daha öz yerinə-yurduna
qayıda bilməyib. Çox keçmir, əmisi
də rəhmətə gedir. Əmisinin qəbri
hazırda Seyfəlinin Topal Həsənli ziyarətindədir.
Seyid Xeyrulla ağa keşməkeşli, çətin
və şərəfli ömür yaşayır.
Seyfəli, Könüllü və Seyidlər kəndlərində
yaşayan Seyid Xeyrulla ağa çox keçmir ki, Şəmkirdə
çox hörmətli din xadimi olub. Öncəgörmə, şəfavericilik kimi
müqəddəs dəyərlərə sahib olmağıyla
el arasında böyük hörmət və sevgi qazanıb.
O, insanlara yanaşma tərzi, dərdlərini dinləmək,
yardım etmək kimi yüksək mənəvi və əxlaqi
dəyərlərə malik olub. Onun
ocağına ümidsiz gedənlər inamla qayıdıblar.
Xüsusən, Könüllü və Seyidlər kəndlərinin
salınmasında Seyid Xeyrulla ağanın yeri və rolu əvəzsizdir. Sağlığında da,
dünyasını dəyişdikdən sonra da belə, Seyid
Xeyrulla ağanın Şəmkirin Seyidlər kəndində
olan evi ocağa çevrilmiş, onun sözünün kəramətini
görənlər, sorağını eşidənlər
müxtəlif yerlərdən ziyarətə gəlmişlər.
Haqqında bir sıra kitablarda məlumatlar əks
olunub. Ramiz Məsimoğlu və Rüfət
Hüseyinlinin "Yaşayıram izim qalsın", Həşim
Həsənoğlunun "Azərbaycan dini-tarixi abidələri,
ziyarətgahları, seyidləri, övliyaları"
kitablarında Seyid Xeyrulla ağanın həyat yolu və
şəcərəsi haqqında qismən də olsa müəyyən
mə-lumatlar yer alıb. Biz burada əsasən
müdrik qoca arxeotipinin nümayəndəsi kimi Seyid Xeyrulla
ağanın möcüzələrindən, şəfavericilik,
öncəgörənlik kimi yüksək sakral dəyərlərindən
söz açacağıq. Övliyalar kimi seyidlərin
də hər zaman getdikləri yerlər, yaşadıqları
məkan, onlara məxsus ev, əşyalar
müqəddəs sayılıb. İnsanlar hər
müşkül işlərinin düzəldiyində orada
qurban kəsər, kimsəsizlərə paylayar, niyyət edib
ocağından bir nemət götürər, ondan tütyə
kimi istifadə edərlər. Seyid Xeyrulla
ağanın əlinin şəfavericiliyinə şahid olanlar
çoxdur. Qızı Tahirə Xeyrulla
qızı Paşayevanın dediyinə əsasən, hələ
ağanın sağlığında evlərinə Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrindən xəstə
adamları gətirərdilər. Hətta
tüpürcəyi belə dərman bilənlər vardı.
Əllərində ziyil olan adamlar ağanın
yanına gedir, ziyilə tüpürən kimi şəfa
olardı, eləcə də kür adamları gələr və
sağalıb sevinclə, toy-bayramla evlərinə dönərdilər.
Tahirə Paşayevanın dediyinə görə,
"Şəmkirin İrmaclı kəndində yetim bir
oğlan vardı. Onun ayağına bir yara
düşmüşdü. Yarasından
çirk axırdı. Həkimə
aparsalar da, xeyri olmamışdı. El
arasında bu yaraya ulğuna deyirdilər. Sümükdən
çıxan bir yaraydı. Demişdilər
ki, xeyri yoxdu. Onu
Seyid Xeyrulla ağanın yanına gətirirlər.
Seyid yaraya baxdıqdan sonra bir maz
götürüb cunaya sürtdü. Üzərinə
3 dəfə tüpürdü. Ayağını
bağladı. Odur-budur, oğlanın
yarası sağaldı. Atama həmişə
rəhmət oxuyurdu". Tahirə xanım Cumalı dayının
dediklərini xatırlayır, deyir ki, anası onu iki dəfə
ağanın yanına gətirmişdi. "Bir
dəfə bərk qorxmuşdum. Çənəm
əyilmişdi. Ağam üzümə
bir şillə çəkdi. Və əliylə
çənəmi ovxaladı. Çənəm
həmən heç əyilməmiş kimi yerinə gəldi.
Anadan olduğum kimi olmuşdum".
Seyfəli kəndindən Nadir müəllim
danışır ki, "Xeyrulla ağanın evinə
getmişdik. Ağa çox qəzəbli
görünürdü. Normalda çox mehriban adam idi. Soruşduq ki, Ağaya nə
olub? Ağam bir ilan göstərdi.
Kimisə vurub gəlib, dedi ay kafir, nə iş görmüsən.
Qəzəbləndi, ilana tüpürdü.
İlan ordaca partlayıb öldü. Amma ağa həmişə diyərdi ki, ilana
tüpürməyin, ilan ölə bilər". Tahirə
Paşayevanın dediklərinə əsasən, "ilan vuran
adamı atamın ocağına gətirərdilər. Biz bunun şahidi olurduq. Atamın
ocağında ilanlar çox olardı. İlanlarla bir yerdə
böyümüşük. Amma onlar bizə
toxunmayıb. Çoxları bizim
ocağımızdan torpaq ovsunlayıb aparardılar. Atam bir ovuc torpağa tüpürüb verər,
aparın bir vedrə torpağa qatın,
bağçanızın ətrafına səpin, deyərdi.
Bu torpağa ixlas surəsini oxuyub üfürərdi.
Ovsunlanmış torpağı aparıb həyətlərinə
səpərdilər. Xeyrulla ağanın nəfəsi
deyən torpağı hələ də saxlayanlar var. Həmin
torpağa kül qatıb həyətə səpir, ilan ora gələndə
çıxıb gedirdi".
Seyidin ocağına ən çox ilana və xəstəliyə
görə gəlirdilər. Kiminsə evində
ilan olanda ağanı aparırdılar. O deyirdi: "Ay
kafir, çıx get". İlan da
düşüb gedirdi. Deyilənlərə
görə, "seyid dünyasını dəyişdikdən
sonra bir dəfə uzaq eldən dili tutulmuş, qorxmuş bir gəlini
gətirdilər ağanın ocağına. Gəlin ocaqda yuxuya gedir. Xeyli
vaxtdan sonra ayılıb danışmağa başlayır.
Deyir ki, o şəkildəki baba mənə yuxuda dedi ki,
qorxma, sənin dilin açılacaq".
Tahirə Paşayevanın dediyinə əsasən,
"çox vaxt gecələr insanlar bizim ocaqda
qalırdılar. Buna daxıl düşmək deyirdilər.
Səhərisi dərdlərindən azad olaraq,
ağaya alqış edərək atamın əlindən
öpüb gedirdilər.
Seyidlər iki qanlı düşməni bir araya gətirər,
onları barışdırardılar. Heç kəs Seyid
Xeyrulla ağanın bir kəlməsini iki etməzdi. O
zamanlar belə insanlara, sözün həqiqi mənasında,
ağsaqqal sözünə, öyüdünə
böyük inam, hörmət vardı. Çünki
möcüzələrinə yüzlərlə insan şahid
olmuş, yüzlərlə insan onun ocağında şəfa
tapmışdı.
Deyilənlərə görə, "Seyfəli kəndində
iki qanlı düşmən olur. Biri o birini
öldürmək istəyir. Öldürmək istəyən
adam gəlib atama əhvalatı
danışır. Atamın köynəyini
alıb geyinir. Düşməni nə qədər
güllə atırsa, ona təsir etmir. Axırda
Seyid Xeyrulla ağa düşmənləri
barışdırır".
Seyid Xeyrulla ağanın əşyaları, ona məxsus
hər şey bu gün də öz sakrallığını
qoruyub saxlayır. Burada diqqət çəkən məqam
Seyid Xeyrulla ağanın əcdad kultu nümayəndəsi
kimi yolgöstərənliyi, savaş yatırmaq
bacarığına, gücünə malik olmasıdır.
Eynən "Kitabi-Dədə Qorqud"un
başlıca qəhrəmanlarından biri olan Dədə
Qorqud kimi. Hər ikisi əcdad kultunun nümayəndəsidir.
Hər ikisi müdrik qoca arxeotipinin dəyərli
nümayəndəsidir. Bütün bunlar
onu göstərir ki, aradan böyük bir tarix ötsə də,
yaşadıqları dövrlər uzaq olsa da, ərənlik, əcdad
funksiyasına məxsus sakral dəyərlər davam edir.
Seyidlər həm də xeyirxah və uzaqgörən
olurlar. Seyidin
qızı Tahirə Paşayevanın dediyinə görə,
"Hələ 1941-1945-ci illər Böyük Vətən
Müharibəsi dövründə anbardar buğdanı yeyir,
içinə qum qatır, komissiya gəlir.
Komissiya gələndə deyirlər ki, Seyid
Xeyrulla ağa elin-obanın hörmətlisi olduğu kimi,
dövlət də ona həmişə inam və etimad
göstərmiş, sözünün kəramətinə
inanmışdır. Ona görə də
şahid kimi Seyid Xeyrulla ağanı
çağırırlar. Atam deyir, fikirləşdim,
bu, müharibə dövrüdür. Anbardar
da çoxuşaqlı idi. Bunu tutsalar,
uşaqları qırılar. Seyid Xeyrulla
ağadan soruşurlar ki, sən bax, de, qatılıb
qatılmayıb. Mən məcburən Allaha
sığınaraq yalan dedim ki, qatılmayıb. Beləcə anbardar xilas olur".
Ona el arasında bu gün də cəddi böyük
ağadır, sınaqlı seyiddir deyirlər. Bu gün də
onun ocağı, ona məxsus əşyalar qorunur. Bu
gün el arasında belə bir inam var ki, il
quraq keçəndə onun belinin kəmərini suya salsan,
yağış yağır. El-oba buna çox
inanır. Bu gün də dili tutulan birinin
belinə ağanın kəmərini taxıb, onun illərcə
oturduğu stuluna otuzduranda dili açılır. Söylənilən bu kəlmələrə
şahid olanlar çoxdur.
Yuxarıda
qeyd olunanlardan məlum olur ki, seyidlər
aşağıdakı bir çox funksiyları yerinə
yetirmiş olurlar: Seyidlər qan yatızdırandılar; şəfa
verəndilər; öncə görəndilər; uzaqgörəndilər;
xeyirxahdırlar; elin ağsaqqallarıdır.
Əsrlər
keçəçək, Seyid Xeyrulla ağa kimi müqəddəs,
əməlisaleh, kəramət sahiblərinin də göstərdiyi
möcüzələr haqqında söhbətlər nəsildən-nəsilə
keçərək əbədi yaşayacaq, əsl seyidliyin, əsl
kəramət sahiblərinin necə olamağını bilmək
və duymaq istəyənlərə Seyid Xeyrulla ağa
canlı nümunə olacaq.
Zümrüd İBRAHİMQIZI
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2020.- 17 noyabr.- S.12.