Mərdlik,
mübarizlik duyğulu "Segah"ım
Azərbaycan
muğamları içərisində insanlara mənəvi
keyfiyyətlər aşılayan muğamlar
içərisində "Segah" muğamı xüsusi yer
tutur. Ona görə ki, "Segah" muğamını
dinləyən hər bir dinləyicidə təkcə
məhəbbət hissləri özünü büruzə
vermir. Çünki bu muğamın əxlaqi-mənəvi
keyfiyyətləri üzə çıxaran təsir
gücü daha çoxdur.
Adından bəlli olduğu kimi,
"se" "üç", "gah" isə
"hissə", "guşə" mənalarını
bildirir. Əsasən
3 hissədən ibarət olan "Segah" Azərbaycan
xalqının ən qədim və ən zəngin
muğamlarından biri hesab olunur. Əsasən
eşq, məhəbbət, sevgi, istək hissləri
aşılayan "Segah"da həm də mərdlik,
mübarizlik, insanpərvərlik, humanistlik, yurdsevərlik
duyğuları özünü büruzə verir.
Özünü
daha qabarıq büruzə verən belə duyğuların
yaranmasının isə birinci səbəbi "Segah"
ladının melodiya cizgiləridirsə, ikinci səbəbi
poeziya nümunələridir. Yəni
muğamın söz tərəfidir. Uzun illər
boyu "Segah" muğamını ifa edən
müğənnilər bu muğamın söz
tərəfində daha çox sevgi-məhəbbət
mövzusunda olan poetik nümunələrdən istifadə
etmişlər. Məhz ona
görə də "Segah" muğamını istər ifa
edənlər, istərsə də onu dinləyənlər
sevgi-məhəbbət amilinə daha çox
üstünlük verirlər.
Göründüyü
kimi, "Segah"ın sevgi, məhəbbət
aşılaması onun birinci amalıdır. Onun
doğurduğu sonrakı hisslər isə daha önəmli,
daha davamlı, daha mübariz əhvalı-ruhiyyəlidir. Çünki
bu hisslər onu əziz torpağını,
sərhədlərinin toxunulmazlığını,
düşmənlərin yad nəzərlərindən
qorunmağa səsləyir.
"Segah" muğamının istər vokal formada,
istər instrumental ifada təqdimatı zamanı muğamın
estetik-bədii zövq aşılayan tərəflərilə
yanaşı, həm də mənəvi keyfiyyətləri
üzə çıxaran imkanları barədə
dinləyicilərə müfəssəl məlumatlar
verməlidir. Fikrimizcə,
həmin məlumatların bəzi epizodlarının
aşağıdakı şəkildə olması daha
məqsədəmüvafiqdir: - Azərbaycan xalqının
ən qədim muğamlarından biri olan "Segah"
yüksək estetik-bədii zövq aşılamaq
imkanlarına malikdir. Bu muğamı dinləyən hər bir kəs onun söz
tərəfindən, yaxud lirik, həzin, ürəyəyatan,
qəlboxşayan melodiyasından zövq alırsa,
muğamın mənəvi keyfiyyətlər aşılayan
cəhətlərindən də
bəhrələnməlidirlər. Yəni
"Segah"da vətənə, xalqa,
dövlətçiliyə, torpağa, halal əməyə
olan məhəbbət hisslərini üzə çıxaran
cəhətlər dinləyicidə bir sıra digər
mənəvi keyfiyyətləri üzə
çıxarmağa imkan verən təsir gücü var. Biz
bütün bunları həm xanəndələrin, həm
də instrumental ifaçıların təqdimatı
zamanı görə bilirik. Bəzi instrumental ifaçılar
"Segah"ı ifa edərkən qeyri-adi
gəzişmələr, möhtəşəm variasiyalar
edirlər. Hansı ki, həmin qeyri-adilikdən,
möhtəşəm variasiaların təsirindən
mənəvi keyfiyyətlərin üzə
çıxmasına şərait yaranır.
"Söhbət
instrumental ifadan düşmüşkən onu da əlavə
etmək lazımdır ki, istər tarzənlərimiz,
istərsə də kamança, ud, qarmon, balaban, tütək,
klarnet ifaçılarımız, xüsusilə yeganə
və bənzərsiz qaboy ifaçımız həm
"Segah"ı, həm "Segah-Zabul"u, həm də
"Zabul-Segah"ı daha yığcam və təsirli ifa
edirlər. Ölkəmizdə
Mütəllim Mütəllimov, Ağabala Abdullayev və Alim
Qasımov "Segah"a daha təsirli və zəngin
çalarlar gətirən müğənnilər hesab olunurlar. Televiziya
muğam festivalının qalibləri olan Güllü Muradova,
Ehtiram Hüseynov və Abgül Mirzəliyev kimi yeniyetmə
xanəndələr də "Segah"ı xüsusi
şövq ilə ifa etməyi yaxşı bacarırlar. Bütün
bunlar onu sübut edir ki, "Segah" muğamı
sözün əsl mənasında möcüzələr
yaratmağa qadir olan ürəklərin
məkanıdır". Bu
möcüzəli ifalar isə dinləyicidə ən
zəruri mənəvi keyfiyyətin üzə
çıxmasına səbəb olur.
“Segah”ın
fizioloji, psixoloji, bioloji təsiri digər muğamlara
nisbətən daha təsirlidir. “Segah”ın
tərbiyəvi təsiri daha çoxdur. Ən qəddar, ən zalım adam “Segah” çalınanda və ya oxunanda
ağlayır. Son dərəcə zülmkar adamın “Segah”ı
dinləyərkən heç olmasa gözləri
yaşarır.
Fiziologiya elmi sübut etmişdir ki,
ən həzin musiqi, o cümlədən, muğam musiqisi,
xüsusilə simfonik muğamlar dinləyicinin ali sinir sistemində yaranan yorğunluğu
götürür, oradakı bir sıra qüsurların aradan
qalxmasına təsir göstərir. Muğamlar insan
təxəyyülünün məhsulu olaraq
əvvəlcə passiv təxəyyülün məhsulu kimi
özünü göstərir. Mütəmadi
dinlənilib ifa edildikdə isə aktiv təxəyyülün
məhsuluna çevrilir. Daha sonra
bərpaedici və yaradıcı təxəyyülün
dəyərli məhsulu kimi reallaşır. Sonda
yaradıcı təxəyyülün diktə etdiyi
fəaliyyətin, qavrayışın verdiyi yaradıcı
imkanları yenidən işləmək və
dəyişdirmək yolu ilə muğam
ifaçılığı daha da zənginləşir. Bəzən islam alimləri bu zənginliyi
Allahın möcüzəsi kimi şərh edirlər. İslam
alimlərinə görə də "Segah" insanda həm
sevinc, həm də kədər hissi oyadır.
İslamşünas
alimlər (üləmalar) iddia edirlər ki, insanın beyin
yarımkürəsində yerləşən bir vəzi var.
Bu vəzinin əsas funksiyası duyğu üzvlərini
selikli qişa ilə təmin etməkdən ibarətdir. Hansı
ki, bu vəzi gözlərə şor, qulaqlara zəhər,
buruna turş, ağıza isə şirin olmaqla selikli qişa
ötürür. Gözə
verilən selikli qişanı isə insan bir halda şor dadırsa,
başqa halda şirin dadır. Bu, bir
möcüzədir ki, "Segah"ın təsirindən
yaranan göz yaşı bir halda şirin (nikbinlik
yaşı), bir halda isə acı (qüssə, qəm
yaşı) olur.
Yarandığı
andan bu günə qədər Azərbaycan xalqının
sosial məişətinə daxil olan, gündəlik həyat
tərzinin tərkib hissəsinə çevrilən muğam
bu millətin genetik kodudur. Hətta
elə muğamlarımız var ki, onları digər xalqlar ifa
etmir. Yalnız Azərbaycan xalqına məxsus olan belə
muğamlar Azərbaycan xalqının milli koloritini ifadə
edən genetik kodu hesab oluna bilər. Məsələn,
elə götürək "Segah" muğamını. "Segah"ın
Azərbaycan xalqına məxsus olması qeydsiz -
şərtsiz qəbul edilmiş aksiomadır. Ramiz Zöhrabov bu fikri sübuta
yetirmək üçün, özünün
"Muğam" adlı monoqrafiyasında İran
musiqişünası Ruhulla Xaliqinin 1938-ci ildə Tehranda
nəşr etdirdiyi "Nəzəri be musiqi"
kitabından sitat gətirir. Sitatda deyilir ki, "Segah"
sözünə qədim musiqi kitablarında təsadüf
edildiyinə baxmayaraq, İran musiqiçilərinin bir
çoxu "Segah" muğamının ancaq
azərbaycanlılara məxsus olduğunu
düşünür, çünki doğrudan da,
"Segah" azərbaycanlılar arasında daha çox intişar tapmışdır və Azərbaycan
xanəndələri bu muğamı çox böyük
məharətlə ifa edirlər. İranlı
mütəxəssislərin dediyi kimi, doğurdan da,
"Segah" muğamını yaradan azərbaycanlılar bu
muğamın bir neçə növünü, tipini və
forma rəngarəngliyini, onun məzmununa
uyğunlaşdıraraq formalaşdırmış və
təkmilləşdirmişlər.
"Segah"
muğamının, eləcə də onun bütün
növlərinin hər hansı bir şöbəsinin və
güşəsinin bədii zövq aşılamaq imkanları
ilə yanaşı, həm də dinləyicidə
yüksək mənəvi keyfiyyətləri üzə
çıxara bilmək qüdrətinə malik
olmasını xüsusi qeyd etmək lazımdır.
"Segah" muğamının
"Orta Segah", "Yetim Segah", "Mirzəhüseyn
Segahı", "Haşım Segah", "Zabul Segah"
kimi növlərinin hər birinin dinlənilməsi zamanı
dinləyicilərə muğamların hər birinin
adlarının, şöbələrinin,
güşələrinin etimoloji məna
çalarlarının aydınlaşdırılması,
onların yaranma tarixi, təşəkkülü, inkişaf
mərhələləri milli və ümumbəşəri
inkişaf baxımından mahiyyətinin
aydınlaşdırılması onları mənəvi
cəhətdən zənginləşdirir. Məsələn,
Zabul yer, məkan, ərazi adını bildirir. Zabul
Əfqanıstanın (Heratın) ən qədim əyalətlərindən
birinin adıdır. İstər
orta əsrlərə qədər, istərsə də orta
əsrlərin bütün dövrlərində azəri
türklərinin və digər türkdilli xalqların bir
qismi Əfqanıstanda yaşayıb yaratmışlar. "Zabul"
da məhz belə bir əlaqələrin yaranması ilə
bağlı meydana gəlmişdir. Mir
Möhsün Nəvvabın tədqiqatlarında Zabulun
Şərq xalqlarına məxsus bir ölkədə
yaranması vurğulanır. Bütün
hallarda "Segah" muğamı "Bərdaşt"la
başlanır. Bir
sıra mənbələrdə bu sözün etimoloji məna
çalarlarına varmadan ərəb və ya fars sözü olması faktı ilə də
barışmaq olmaz. "Bər" və "daşt"
sözlərindən yaranan bu sözün, fars
mənşəli söz olan "daşt"
sözündən əmələ gəlməsinə
baxmayaraq, türk ibarəli söz kimi qəbul edilməsi daha
məqsədəuyğundur.
Muğamın
digər şöbə və güşələrinin qeyd
olunan kontekstdə şərh olunması insanların bədii
zövqlərini inkişaf etdirməklə yanaşı,
onları mənəvi cəhətdən
zənginləşdirir. Muğamın
ikinci şöbəsi "Maye" adlanır. "Maye"
həzin, ürəkləri riqqətə gətirən,
ən qəddar adamı kövrəldən,
əsəbləri sakitləşdirən,
dinləyicilərdə nikbin əhvalı-ruhiyyə yaradan
simfonik parçadır. "Maye"nin vokal formada təqdimatı daha zəngin mənəvi
keyfiyyətlər aşılamaq qüdrətinə
malikdir. Ona
görə ki, onun söz tərəfindəki poetik
nümunələrdə mənəvi keyfiyyətlər
aşılamaq imkanları vardır.
Bizim dilimizdə də "Maye" sözü vardır. Hansı ki, bu "Maye" sözü hər hansı bir
elementin mayasından əmələ gəlmiş
konsentrantın anlamını diqqətə
çatdırır. Məsələn,
kimyaçılar "dəmirin mayesi"ni, "poladın
mayesi"ni, "qızılın mayesi"ni,
"gümüşün mayesi"ni onların
mayasından alırlar. Deməli, dilimizdəki maye sözünün məna
çalarlarını gedib başqa xalqların söz
leksikonunda axtarmaq heç bir vəchlə düzgün
sayıla bilməz.
"Maye"dən
"Mübərriqə"yə keçəndə
xanəndələrin ürəkaçan
zəngulələri, ana laylasının şirinliyini
xatırladan "nəfəsləri", ifaçının
ürəkləri titrədən "boğarları",
dinləyicilərin duyğularına qol-qanad verir. Onlar
riqqətə gəlir, muğamın xoş ahəngi
onları şərə nifrət etməyə, xeyirxah
əməllər görməyə sövq edir.
İstər "Manəndi-Hisar",
istərsə də "Manəndi-Müxalif"
şöbələrinin hər biri dinləyicidə
qoçaqlıq, qəhrəmanlıq, igidlik,
şücaətlilik dönməzlik, yenilməzlik,
əyilməzlik, mübarizlik kimi mənəvi
keyfiyyətlərin yaranmasına kömək edir.
Göründüyü
kimi, "Segah" muğamı estetik-bədii zövq
mənbəyi olduğu kimi, mənəvi keyfiyyətlər
aşılamq baxımından da mühüm
əhəmiyyət kəsb edir. Təkcə
"Segah" muğamı yox, bütün muğam
dünyası beynəlxalq miqyasda həm mədəniyyət
abidəsi, həm də maddi-mənəvi irs kimi dəyərləndirilir.
Dünya
mədəniyyətinin şah əsəri olan muğamın
qiymətini hər zaman uca tutmaq, onu yaşatmaq və
təbliğ etmək, muğam ifaçılarına, yeni
istedadlara şərait yaratmaq məqsədilə həyata
keçirilən möhtəşəm tədbirlər sırasına
daha biri - muğam televiziya müsabiqələri daxil oldu. Xalqımızın
tarixi qədimliyinin, mənəvi
böyüklüyünün, humanist keyfiyyətlərinin,
bədii təfəkkür zənginliyinin başqa xalqlara
çatdırılması muğam müsabiqəsi
layihələrinin əsas məqsədidir. Deməli,
muğamın beynəlxalq münasibətlərə,
ümumbəşəri dəyərlərə
əsaslanması onun mənəvi dəyərlər kimi
başqa xalqlara çatdırılmasını zəruri edir.
Nəticə
etibarı ilə demək olar ki, bütün muğamlar kimi,
"Segah" muğamı da dinləyicilərin
estetik-bədii tərbiyəsilə yanaşı,
mənəvi keyfiyyətlərini üzə
çıxarıb formalaşdırmaq və mütəmadi
olaraq təkmilləşdirmək imkanına malikdir.
Mehriban CƏFƏROVA
525-ci qəzet.- 2020.- 27 noyabr.S. 11.