Pandemiya, ədəbi intellektuallıq və
ədəbiyyatda yaşamaq formulu
"ULDUZ" JURNALI İLƏ
"525-Cİ QƏZET"İN BİRGƏ
LAYİHƏSİNDƏ AZƏRBAYCANIN ÜÇ TANINMIŞ
SÖZ ADAMININ BU 3 SUALA CAVABLARINI TƏQDİM EDİRİK
9-LUQ
1. Pandemiyadan sonrakı dövrdə ədəbiyyatın
taleyi necə ola bilər?
2. Çağdaş
ədəbiyyatın intellektual
qatı onun duyğu "örtüyü"nü
zədələmir ki?
3. Ədəbiyyatda yaşamağın
formulu nədir?
Əjdər OL, nasir:
525-ci Qəzet - Bir araya gəlmək
- Əjdər Ol yazır
- İnsanların taleyi
necə olacaqsa, ədəbiyyat da onun havasına düşəcək. Ədəbiyyat hər cür
fəlakətlərdən keçib.
Koronavirus pandemiyası böyük
güclərin idarə
etdiyi siyasi-bioloji aksiyaya oxşayır.
İnsan
azadlığını məhdudlaşdırmağa
yönəldilib. Ancaq dünya
ictimaiyyəti bu məsələnin kökü
barədə konkret bir fikrə gələ bilməyib.
Zaman keçəcək, onun mahiyyəti açılacaq,
törətdiyi dəhşətlərin
miqyası məlum olacaq, onda ədəbiyyatın
divanı başlayacaq.
Hələ ki, jurnalistikamız,
ədəbiyyatımız pandemiya
qaragüruhuna qarşı
ilkin gecə basqınları edir, onunla meydan vuruşuna
çıxmayıb. Bu,
təxəyyülün şərlə
neçə min illik mübarizəsinin davamı
kimi görünür.
Pandemiya Ədəbiyyatın deyil,
Ədəbiyyat Pandemiyanın
taleyini həll edəcək.
- Sivilizasiya genişləndikcə,
şəhər əhalisinin
sayı fantastik sürətlə artdıqca,
intellektuallar dörd bir yanı bürüdükcə
insanlarda ədəbiyyat
duyğusu qısırlaşır.
Ancaq böyük ədəbiyyatın
işi əbədidir.
Dünyada hansısa siyasi
quruluşun, demokratik təsisatların, fəlsəfənin,
təhsilin, elmin, ədəbiyyatın haçansa
insan münasibətlərini
tam tənzimləyəcəyinə inanmaq çətindir.
Artıq
neçə onillikdir
ki, geniş oxucu dairəsi olan ölkələrdə
əsl ədəbiyyatın
deyil, ədəbiyyat bazarının reklamı gedir. Etiraf edək ki, yazar olaraq, hər
birimizi haçansa bu bazar şirnikləndirib.
Azərbaycanda xeyli qələm adamı dünya söz bazarına çıxmaq üçün, başabəla
Nobel mükafatını almaqdan
ötrü (Öz aramızdır, dostlar, Azərbaycan dövlətinin
yazıçılarımıza, incəsənət xadimlərimizə ayrı-ayrılıqda
verdiyi mükafat, Prezident təqaüdü,
mənzil, xaricdə müalicə xərcləri
və sairin toplamı heç də Nobel mükafatının məbləğindən
az deyil) sətri tərcüməyə
oxşayan rilkevari, rembovari, orxanvəlivari şeirlər, kafkavari, ekovari, markesvari avanqard modern nəsr əsərləri yazır.
Unudulmamalıdır ki, ötən
yüzilliyin nə qədər modern üslub
formaları köhnəlib.
Dəb həmişə dəyişir,
mahiyyət daimidir.
Bir vaxt sovetləşdirilirdik,
indi də qloballaşdırılırıq. Milli ədəbiyyat bəşəridir,
məncə, ona güvənməli, onu inkişaf etdirməliyik.
Təcrübə göstərib ki,
aparıcı ölkələrin
dilinin dərisini geyinib az-çox uğur qazanmaq mümkündür. Amma bu, uzun sürməz. Duyğu qatı dərin ədəbiyyat həmişə
olub, olacaq.
- Ədəbiyyatda yaşamağın
formulu əsrlərin sınağından keçən
dahi şairlər, yazıçılar, onların
yaratdığı böyük
əsərlərdir.
Ramil ƏHMƏD, şair:
525-ci Qəzet - Borxesin evi - Ramil Əhməd İstanbuldan yazır
- Düşünmürəm ki,
pandemiya ədəbiyyatın
taleyində taleyüklü
bir dəyişikliyə
səbəb olsun. Bu, bizim üçün
yenidir, gözlənilməzdir,
ədəbiyyat üçün
isə kiçik bir hadisədir, bəlkə də. Ancaq indiki vəziyyətin ədəbi əlaqələrə
təsirləri var. Burada
da dəyişən formadır, mahiyyət eynidir və eyni də qalacaq.
Festivallar, görüşlər, müsahibələr, kitab
satışları virtual şəkildə
öz işinə davam edir. Böyük ədəbi mətnlərin
hər şeydən və hamıdan təcrid olunaraq yazıldığına inanıram,
çağımızda nə
qədər təcrid
olmaq mümkündür,
bilmirəm, bu mənada indiki vəziyyət, bəlkə
də, yazarlar üçün bir fürsətdir.
- Bu, müəllifə və onun intellektuallıqdan anladığı şeyə
görə dəyişir.
Əgər onun zehnində, qəlbində
bilgi və duyğu bir-birinə zidd deyilsə, əgər o, bilgi və duyğuya ikisindən birini seçməli variant kimi baxmırsa, ədəbiyyat
adına gözəl nümunələr
yazır. Bütünlüklə
duyğuların iradəsiylə
yazılan mətnlər,
ola bilsin
ki, bizi həyatımızın hansısa
məqamında təsirləndirsin,
ancaq bu təsirin uzunmüddətli
ola bilməsi üçün o mətnin
intellektual qatı olmalıdır. Bəzən bu intellektual
qat müəllif fərqində olmadan yarana bilər, ancaq belə örnəklər azdır.
- Bu sualı ikimənalı qəbul edirəm. Birinci mənada cavabım: bu dönəmdə Tolstoyu yenidən oxuyuram və onun dedikləri
mənə inandırıcı
gəlir. Ona görə humanitar
elmlərdə bu sualın cavabı yoxdur. Sənətə formullar dünyası,
öyrəniləcək dərs
kimi baxa bilməmişəm heç
vaxt. Belə bir formul olsa belə, hər yaşa, hər ana, ovqata
görə dəyişərdi,
yəqin. İkinci
mənada cavabım qısadır: mətn!
İradə MUSAYEVA, tənqidçi:
İradə Musayeva: “Görün
iş hara çatdı ki, Fuad Poladov dözmədi”
– MÜSAHİBƏ
- Pandemiya böyük ictimai-siyasi, tarixi hadisə deyil. Dünyanın gedişatını adətən dünya müharibələri və
inqilablar dəyişir.
Yeni eralar, dövrlər də məhz həmin devrimlər zamanı baş verir. Pandemiya həyatımızın bütün
sahələrində sadəcə
durğunluq, yeknəsəklik,
ətalət ab-havası
yaratdı. Süqut və
geriləmələr təkcə
iqtisadiyyat sahəsində
olmadı. Maddi və mənəvi baxımdan özünü
gücsüz, zəif varlıq kimi hiss edən insanlar ictimai münasibətlərdə, bir-birinə
qayğı və diqqətdə güclü
olmaq istədi. Bəşəriyyət sanki eyni problem
qarşısında bərabərləşdi.
Ədəbiyyatın taleyi bu baxımdan fərqli olmalıdır. Çünki bütün zamanlarda bütün qarışıq hadisələrin, durğunluq və çaxnaşmaların, qarşıdurmaların kitabını məhz ədəbiyyat yazır. Ədəbiyyat müşahidə, analiz və təhlillərin nəticəsini öz mətnində, mahiyyətində tarixin bir səhifəsi kimi əbədiləşdirir. L.Tolstoyun "Hərb və sülh", A.Kamyunun "Taun", A.Ekzüperinin "Adamların planeti", E.Heminqueyin "Əlvida silah" və sair əsərlərdə olduğu kimi... Böyük ədəbi təfəkkürlər üçün sərhəddi, həddi olmayan bəlalar ümumbəşəri kontekstdə qələmə alınır. Ölkələr arasında sərhədlər keçilməz olduqca ədəbiyyatın üfüqləri daha da genişlənə bilər. Xüsusilə də indiki virtual, onlayn əlaqə mexanizminin bu qədər inkişaf etdiyi zamanda. Pandemiya ədəbiyyatın sərhəddini daralda bilməz. Qədim və orta əsrlər mətnlərində böyük ictimai-siyasi hadisələrin kölgəsindən belə yüksək sənətkarlıqla yaza bilirdilər. Yəni məhdud, dar coğrafiyalarda dünyanın hərəkət süjetini izləmək olurdu. Nizami Gəncəvi və başqalarını yada sala bilərik... Sadəcə ədəbiyyatın mövzusu və məzmunu dəyişə bilər. Pandemiya xüsusi insan tipi yaratmır. Necə ki, dünya müharibələri və ya inqilablar yaradırdı. Məsələn, I Dünya müharibəsi, II Dünya müharibəsi, Sosialist inqilabları cəmiyyətin və insanın simasını dəyişmişdi. Yeni, fərqli obrazlar təxəyyüldə deyil, həyatda yaranırdı ilk növbədə. Həyat ədəbiyyatın üfüqlərini belə təbii doğuşlarla genişləndirirdi. Pandemiya yeni insan portreti, yeni xislət və mahiyyətlər yox, insanın yeni həyatı, məişəti, ovqatı barədə yazacaq daha çox. Yəni bu bəla bizim insanlığımızı çox da dərindən sınağa çəkməyəcək, məncə...
- "İntellektual qat" deyəndə nə nəzərdə tutulur? Ağlın, düşüncənin, fikrin poetikadan, emosiya və obrazlı tərənnümdən, təsvirdən üstünlüyümü? Bəlkə modern estetika soyuqluğu? İntellektual qat ağlın hədəfində olan, obyekt kimi mərkəzləşən predmetin və ya yaşantının hiss ilə deyil, daha çox Füzuli demiş, "əql ilə" analizi deməkdir, hardasa... Sizin təbirinizcə desək, "zədələnmiş duyğu örtüyü" çox zaman məhz intellektuallıq ədası ilə yazılan və ya "fəlsəfi poeziya" adıyla tanıdılan yaradıcılıqların hesabına meydana gəlir. Yəni duymaq yox, dərk etmək məsələsi önə çıxır. Lakin o müəlliflər ki, obyektə bədii təfəkkür, hiss və duyğu istiliyi ilə, mahiyyətin məğzini isə soyuq başla izah edir, o poeziyada ağılla qəlb həmrəy olur. O zaman Sizin dediyiniz zədələnmə, toxunma hadisəsi olmur. Quru fəlsəfəçilik poetikanın, bədii mətn təsirliliyinin qəniminə çevrilir. Oxucular ədəbiyyatdakı duyğusallığı uzun müddət sevə bilməz. Hissin enerjisi həmin şeirləri bir neçə dəfə oxuyan müəllifin gözləri qarşısında sönür. İntellektual mesajlar isə qeyri-poetik və qeyri-ədəbi görünür. Yenə də o fikrə gəlirəm ki, poetik örtük intellektual oyunlardan və ya intellektual mesajlardan arxaya keçməməlidir. Ədəbiyyat duyğu işidir daha çox... Uitmen, Blok, Nezval şeirlərində bu cür önəkeçmələr bir estetik "izm" kimi qarşılandı ədəbiyyatşünaslar tərəfindən.
- Səmimiyyət! Dəfələrlə
yazmışam: qurama, süni
süjetlər bəsit və subyektiv görünür. Oxuduqlarının təsiri
ilə yazanların ədəbiyyatı ən yaxşı halda müəllif
ömrü qədərdir. Ədəbiyyatda
yaşamağın formulunu dünya klassiklərinin əsərlərini oxuyub anlamaqla tapmaq olar. Yəni ilk növbədə yaxşı oxucu olmaq lazımdır. Biz hansı əsərin səhnələrində,
fraqment və detallarında özümüzü görür,
hiss və duyğularımızın,
düşüncələrimizin ekvivalentini
tapırıqsa, o ədəbiyyatı
yaşarı hesab edirik.
Bu məsələdə zaman
ayrılığı olmur. Mən Füzulinin istənilən əsərində
özümə doğma mühit
tapa bilirəm. Əsərin
çölündə deyil, içində
gəzirəm. Mənə toxunurlar, mən
toxunuram, hiss edirəm,
qəhrəmanların yaşantılarını,
ovqatını "mən"imdə duyuram.
525-ci qəzet.- 2020.- 1 oktyabr.- S.13.