Solmayan Nərgiz
(Romandan parça)
Barbar
xalqlar (təəssüf ki, belə idbar toplumlar hələ də
var) insan
üçün vətənin nə qədər müqəddəs
olduğunu heç olmasa bircə an düşünə bilsələr,
yer üzündə işğalçılıq deyilən
cinayətin izi-tozu qalmaz...
Sakinlərin
ölüm-dirim savaşına atılmaqlarına baxmayaraq, rayonun yuxarı
dağ kəndləri və o meşəli-yalçın
dağların əl-ətəyində binələnən
rayon mərkəzi, yəni Cəbrayıl şəhəri
düşmənə təslim edilmişdi. Elə
bu səbəbdən də Arazboyu kəndlərin qara günləri
başlamışdı. Yerli əhalinin
quduzların həmləsinə pis-yaxşı sinə gərdiyi
bir məqamda yuxarıdan - Bakıdan əmr gəlmişdi ki,
kəndlər boşaldılsın. Qondarma nazirlərin,
Vətən düşmənlərinin, qeyrətsizlərin, dünyada hər
şeyi sərvətlə ölçüb, özlərinin
isə it ağzından çıxan əsgi qədər qiyməti
olmayanların korafəhmliyi üzündən Qarabağ əldən
çıxırdı, qonşu rayonlar da torpaqlarını tərk
etmişdilər. Cəbrayıl xirtdəyə
dirənən bıçaq kimiydi. Çünki
Laçın, Şuşa, Xankəndi,
Qubadlı, Zəngilan tapdaq altındaydı. Külli
Qarabağda havayı qurbanların, döyüşən şəhidlərin
ruhları sızlayırdı. Camaat təklənmişdi,
o rəhbərsiz və əliyalın idi. Mərcanlı,
Mehdili, Çaxırlı, Cocuq Mərcanlı ... saatbasaat
boşalırdı. Dərə ağzı deyilən
səmtdə atılan top, qranat partlayışları vahimə
yaradırdı. Millətin damarlarından
qara qanlar axırdı. Hamının bircə
düşüncəsi vardı: min illik dədə-baba
yurdunu, bu boyda cəzirəni dərənin çaqqallarına
təslimmi edək? Yaxşı, bəs evimizin
içindən qovuluruqsa, hara gedək, kimə
sığınaq?
Qorxunc təlaş içində həyətindən
axır-uxur çıxanlardan biri də Rəcəb idi. Lələtəpədən
atılan top mərmiləri kəndi dövrələyən
düzəngahda partlamağa başlayanda, o, qapı-bacanı
bağlayıb:
-
Vaxtdır, - dedi.
Qonşudakı cahıl-cuhulu haylayıb başına topladı. Araza doğru
yönəldilər. Döyüşüb
getmək istəməyənlərə də indiki vəziyyətdə
vaxtkən qaçıb heç olmasa canlarını salamat
qurtarmağın yeganə çıxış yolu
olduğunu bildirdi.
Əslində, uşaqları tələsdirməkdə
düz eləmişdi, heç yüz metr aralanmamış
yuxarılardan atılan mərmi qaçqın
köçünün on addımlığında
guruldadı, mərmi zərbəsi kimlərisə qorxuzub yerə
sərdi.
Xoşbəxtlikdən xəsarət alan
olmadı.
***
Evini-eşiyini
qoyub getmək istəməyənlərdən biri, bəlkə
də ən birincisi
Fəzli kişinin arvadıydı.
- Səbrini
bas, a kişi, yenə nə olub hövllənmisən?
- ərinə səslənmişdi o.
- A
zalım qızı, necə yəni nə olub, görmürsən
tifağı dağılmışlar
qulağımızın dibində atırlar? Sən də yayxanıb taxıl xəlbirləyirsən...
Dur ayağa, təmizlədiyin buğdanı
onlar tıxacaq.
-
Kişi, mən heç yerə gedən deyiləm, evimi,
yurdumu atıb hara gedirəm? Dişim-dırnağımla əmələ gətirdiyimi
itə-qurdamı verim?
- Ay arvad,
sənin topunmu var, topxananmı var, üstümüzə bəla
gəlir. Nağayraq, aləm qaçıb gedib,
indi durub biz ikicəciyimiz silahamı sarılaq?
- Silahla nə
işim, a kişi? Adam
öldürənəm, yol kəsənəm-nəyəm?
Yoxsa əsgərəm, bilməmiş kimi
danışırsan...
- Elə
ona görə də deyirəm, tərpən, kəndin
hamısı axışıb Arazın qırağına,
qalan tək bizik.
- Oyyy, a kişi, yayın cıbrığında iki
yüz balon bağlamışam, şorabalar tutmuşam,
mürəbbələr bişirmişəm, bəs onlar
nolajax, bəs bu mər-məhlə nolajax?
- Rəhmətliyin
qızı, millət necə, biz də elə, Allahın rəhmi
böyükdü. Di tərpən, nə qədər
ki, başımız çiynimizin üstündədir, bəladan
qurtulaq.
***
... Elə
bil məhşər ayağıydı, daim yurdda binələnən kəndin
və qonşu kəndlərin camaatı,
uşaq-böyük zor-bəla
ilə özünü
çölə
atmışdı. Ermənilərin qəflətən
kəndə girməsi milləti təşvişə
salmışdı. Ölümdən də
çox, insanları bu barbarların əlinə düşmək,
əsir olmaq qorxusu qəhr edirdi. Çünki
Qarabağın üstünə gələn quduz düşmən
qayda-qanun deyilən şeyi heç tükünə də
almırdı, onların niyyəti yalnız və yalnız vəhşilik
törətmək, talamaq, dağıtmaqdı.
Oktyabr ayının sonu olmasına baxmayaraq, kimin əynində
hansı libası vardısa, evdən onunla
çıxmışdı. Uşaqların əlindən
tutub başıaçıq, ayağıyalın Araza
doğru axışırdılar. Yaxınlaşan atəş
səsi, mərmi partlayışları bu silahsız, köməksiz,
öz ölkəsinin içində başlı-başına
buraxılmış bu talesizləri hər an
yaxlaya bilərdi. Fəlakətin ağır möhnətinə
baxmayaraq, onlar heç cür inana bilmirdilər ki, kölgəsindən
qorxan dızqax erməni bu boyda qələt
qarışdıra, Dağlıq Qarabağ bir yana, Azərbaycanın
bu coğrafiyasına aid olmayan Ağdam, Füzuli, Zəngilan,
Qubadlı, Kəlbəcər, Laçın kimi rayonlarına
da hücum çəkə bilər. Hardaydı
ermənidə bu cürət?! Arxalı
köpək qurd basar, deyib ötəki kişilər. Erməni də arxasında dayanan gücə
arxayındı. Budur, qısa zaman ərzində
düşmən tamamən quduzlaşmış, yolda-irizdə
gözlərinə dəyən azərbaycanlıları qəddarlıqla
qətlə yetirmiş, camaatın mal-heyvanını,
atını-arabasını əlindən almış,
azğına yeri göstərilmədiyinə görə canavara dönmüşdülər.
Digər qonşu rayonlarla müqayisədə
yurdu ən axırda tərk edən cəbrayıllıların
vəziyyəti daha çıxılmaz idi, rayonu ölkənin
digər bölgələri ilə qovuşduran yolun
üstündəki Horadiz qəsəbəsi erməninin əlində
idi. Ağdam, Füzuli şəhərləri
viran qoyulmuşdu. Didərginlərin yeganə
çıxış yolu hər necə olursa-olsun Arazı
adlayıb İran ərazisinə keçmək, oradan irəliləyib
Bəhramtəpə, İmişli tərəflərdə yenə
də öz ölkəmizin ərazisində, hansı bir
nöqtədəsə qərar tutmaq idi...
***
Naxçıvan tərəflərdən ta Qaradonluya qədər
bu insanları qarabağlılar Arazqıraqlı
adlandırsalar da, onların çoxu demək olar ki, Araz
çayını ilk dəfə belə yaxından
görürdülər. O Arazı ki, adına bayatılar
qoşub, ona Xan Araz deyiblər. O Arazı ki, iki yüz il ərzində dili, dini, həyatı bir olan
xalqı iki yerə parçalamışdı. İranla
saziş bağlayan rus dövləti öz ərazilərindən
min kilometrlərlə aralıda tikanlı məftillər
çəkib milləti su üzünə həsrət
qoymuşdu.
... Köçkün qafiləsini çayın o
tayına Hikmət Tanrıverdi oğlu
daşıyırdı. Onun idarə etdiyi buldozerin
arxasına maşınları, lapetleri qoşmuşdular; yedəklərin
hamısının da içi arvad-uşaqla, yüngül ev əşyalarıyla doluydu. Hikmət
dönə-dönə adamlara dil töküb yalvarırdı
ki, ay camaat, lazımsız şeyləri özünüzə
yük eləməyin, ömürlük getmirsiz ha, bu
gün-sabah dönərik xarabamıza. O, bunu nahaq yerə
demirdi. Arazın İran tərəf sahili çox dərin
idi, su qıjovla axırdı, çayı salamat keçməyə
heç kim zəmanət verə bilmirdi.
Hamı da yalnız bir adamı imdada
çağırırdı: Hikmət! Hikmət! Hikmət!
Böyük bir kənd, onlarla insan tək Hikmətin umuduna
qalmışdı...
- Atam-anam
sənə qurban
a bala, harda qaldın? Əclaflar haqlamamış
bizi də addat o taya...
- Allah
atana-anana rəhmət eləsin, ay Hikmət, biz qaldıq
axı...
-
Əziyyətini halal elə, oğul, vallah, çarəsizik...
-
Yalvarıram, Hikmət, ağlamaqdan az
qalır uşaqlarımın bağrı yarıla.
Bir-iki günün içində yurdundan pərən-pərən
düşən bu binəvalar məhz həmən o tikanlı
məftilləri basıb keçmişdilər. İndi onlar kədərli
və bəlkə də gərəksiz barxanalarıyla özlərini
Xan Arazın gur axarına çırpmalı, qarşı
sahilə keçməli idilər. Yeganə
xilas yolu bu idi. Kim ölə, kim qala,
ya mədəd.
Hər tərəfdən qulağını dolduran imdad
çağırışları qan-tərə batmış
cavan bulduzerçini - Hikməti daha çevik hərəkətə
sövq edirdi.
Onun beynində yalnız bir fikir vardı; bu çarəsizləri
ən qısa zamanda o taya, İran ərazisinə
sağ-salamat addatmaq! Nə qədər səbrini
basıb təmkin göstərsə də, arada bir qəhərdən
boğulan Hikmət nəinki müharibə görməyən,
hətta bir qarışqanın tapdanmağına qıymayan
bu insanları qınamırdı. Və bu
anlarda cavan oğlana elə gəlirdi ki, Allah ona möhkəm
dözüm, böyük güc, dərin müdriklik verib və
bu mərdanəlik elə miqyasdadır ki, çarəsiz
insanların hamısına yetər. O, sanki sərkərdə
kimi bəyan edir:
- Üzə
bilənlər irəli keçsin, ehtiyatlı olun ha, o tay çox dərindi. Sahilə
çıxmaq zülmdü, yer çox sürüşkəndi,
üstəlik, bu taya baxmış xeyli qəlbidi, eşidin məni.
Qadınlar, uşaqlar, yaşlılar, üzmək
bilməyənlər məni gözləsinlər. Qorxmayın, hamınızı keçirəcəm
ilahinin köməyi ilə. Özünüzü toxdaq
tutun, heç kim yaddan çıxmayacaq, həşir
salıb uşaqları qorxuzmayın...
Doğma adamın verdiyi təskinlikdə nəsə
ilahi bir sirr var. Hikmətin çağırışları həmkəndlilərini,
türklər demiş, kəndinə gətirir, onlara hər
müşkülün bir çarəsi var - həqiqətini
anladırdı.
Hamı birağızdan ona dua edirdi. Kimi uca səslə,
kimi içində. Üzməyi
bacaran bir neçə adam Arazın o biri tayına keçə
bildi. Buldozerin bir az
irəli o taya keçirdiyi adamlar onlara qoşuldular. Uşaqlar elə hey
ağlayırdılar, onlar nə baş verdiyini
anlamırdılar,
səs-küy, ifrat təlaş onları qorxudurdu, valideynlər kəsdirə
bilmirdilər ki, bu tifilləri necə ovutsunlar.
Elə bu arada yuxarı kəndlərin birindən ermənilərin
əlindən qaçıb Mehdili kəndində,
tanışlarının yanına sığınan Nadirin
oğlunun çayda batması xəbəri çıxdı. Rəhimə,
uşağın anası saçını yolur, göz
yaşı axıda-axıda yalvarırdı:
- Hanı
balam, yalvarıram, tapın onu. Böyük
uşağımı qansızlar şişə keçirdilər,
şəhid oldu!.. Gözümün
ağı-qarası, olanım o idi, necə yəni su
apardı?!
Ulduz QASIM
525-ci qəzet.- 2020.- 10 oktyabr.-
S.21.